Offentlighedsloven
–
væsentlige problemer og forslag til ændringer
Oluf Jørgensen, jurist, offentlighedsrådgiver, forskningschef emeritus Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, medlem af Offentlighedskommissionen 2002
–
09
Neden for følger korte beskrivelser af væsentlige problemer i offentlighedsloven og forslag til
ændringer. Grundigere beskrivelse og nogle konkrete forslag til formulering af paragraffer findes i
redegørelsen
”Hemmeligholdelse i strid med demokratiske principper”.
Folketingsmedlemmers og partiers kommunikation er kun omfattet af loven ved kommunikation
med en offentlig forvaltning. En ministers kommunikation er omfattet, når den hører til
ministerrollen og falder uden for, når den vedrører ministerens private eller partipolitiske forhold
(både indhold og form har betydning). Disse rammer bør fastholdes.
1. Undtagelser for at beskytte ”beslutningsprocesser”
Offentlighedsloven har en række brede undtagelser for at beskytte ”beslutningsprocesser” (§§
20,
23
–
29 og 33, nr. 5). Disse undtagelser nøjes ikke med at beskytte den egentlige beslutningsproces.
De omfatter også vigtige dele af det faglige grundlag og modarbejder dermed demokratisk kontrol.
1.1 Fire undtagelser
Ved drøftelser af loven kan nemt opstå misforståelser, hvis ordenes betydning ikke står klart. Efter
ændringen
i 2013 anvender offentlighedsloven ordene ”intern” og ”ekstern” med en ny betydning (§
23). Udveksling af dokumenter mellem ministerier og mellem styrelser og departementer var før
ekstern, men er nu intern i denne lovs forstand.
Ministerbetjeningsreglen
er en bred undtagelse for dokumenter, der udveksles i sager, hvor en
minister kan få brug for bistand fra embedsværket på et tidspunkt (§ 24). Den blev indført i 2013 og
betød en markant udvidelse af den tidligere undtagelse for egentlige interne dokumenter. Den gamle
lov havde i øvrigt undtagelser for dokumenter, der var udarbejdet af en myndighed til
ministermøder, og for brevveksling mellem ministerier om lovgivning.
Folketingspolitikerreglen
blev indført i 2013. Den undtager dokumenter, der udveksles mellem
ministerier og enkelte folketingsmedlemmer (§ 27, nr. 2). Den bruges typisk for dokumenter til og
fra forligskredse og ordførere fra et regeringsparti.
Sager om lovgivning
er undtaget, indtil lovforslag fremsættes i Folketinget (§ 20). Ved vigtige
lovforslag vil en bindende politisk aftale typisk være indgået før fremsættelsen. Undtagelsen er ikke
ny og bruges f.eks. til at afvise aktindsigt i høringssvar. Uden politisk opmærksomhed blev
undtagelsen væsentligt udvidet i 2013 med diskrete bemærkninger. Den omfattede tidligere
dokumenter, der var udarbejdet i forbindelse med aktuel lovgivning. Efter ændringen omfatter den
alle oplysninger, der bliver inddraget i en sag om forberedelse af lovgivning. Undtagelsen blev
f.eks. brugt under forberedelse af udligningsreformen til at udelukke offentlighed for oplysninger
om grundlaget for den hidtidige udligningspraksis.
Offentlighedsloven har en
generalklausul,
der er ikke angiver beskyttelseshensyn og kan bruges til
at undtage oplysninger, når andre undtagelser ikke kan bruges bl.a. oplysninger om faktiske forhold