Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2513420_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. januar 2022
Formueretskontoret
Lars Møller Haase
2021-520-0017
2289383
Notits om indsamlingslovens undtagelse af indsamling af brugte
ting af ringe værdi
1. Baggrund
På baggrund af en artikel bragt af Danwatch den 8. februar 2021 er der ble-
vet stillet spørgsmål til indsamlingslovens undtagelse af indsamlinger af
brugte ting af ringe værdi. I artiklen beskrives en konkret sag, hvor en nød-
hjælpsorganisation har indsamlet tøj med angivelse om, at overskuddet vil
gå til udviklingsarbejde. Ifølge artiklen viste organisationens regnskaber
imidlertid, at det alene var et ringe beløb, der reelt bliver anvendt til udvik-
lings- og nødhjælp.
Justitsministeriet har undersøgt, om indsamlingslovens anvendelsesområde
bør ændres, således at indsamlinger af brugte ting af ringe værdi omfattes af
indsamlingslovens anvendelsesområde, herunder reglerne om Indsamlings-
nævnets tilsyn og kontrol.
Nærværende notits redegør for resultatet af undersøgelsen. Der redegøres
indledningsvist for den gældende retsstilling for indsamlinger af brugte ting
af ringe værdi (pkt. 2). Herefter behandles de høringssvar, som Justitsmini-
steriet har modtaget fra relevante myndigheder og organisationer (pkt. 3),
og afslutningsvist redegøres for Justitsministeriets overvejelser i lyset af un-
dersøgelsen (pkt. 4).
2. Gældende ret
2.1. Indsamlingsloven
Lov nr. 511 af 26. maj 2014 om indsamling m.v. med senere ændringer (ind-
samlingsloven) finder anvendelse på indsamlinger, hvorved forstås enhver
Side 1/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Notits om indsamlingslovens undtagelse af indsamling af brugte ting af ringe værdi, fra justitsministeren
form for opfordring til at yde bidrag til et forud angivet formål, jf. lovens §
1, stk. 1.
Det fremgår af forarbejderne til indsamlingsloven (Folketingstidende 2013-
14, tillæg A, L 142 som fremsat, side 9), at indsamlingsloven bygger på et
grundlæggende princip om, at de indsamlende organisationer skal have vide
muligheder for at samle ind til velgørende formål, og at organisationerne
skal have gode indsamlingsvilkår.
Efter lovens § 2, stk. 1, nr. 2, finder loven ikke anvendelse på indsamlinger
af brugte ting af ringe værdi. Undtagelsen er en videreførelse af den tidligere
indsamlingslovs § 5, nr. 1. Baggrunden for undtagelsen er, at sådanne ind-
samlinger, der typisk angår kasserede ting, oftest vil være i giverens inte-
resse, jf. Folketingstidende 1970-71, 1. samling, tillæg A, spalte 2413 og
Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 142 som fremsat, side 33. Det blev
forud for fremsættelsen af den nuværende indsamlingslov overvejet, om
undtagelsen burde afskaffes. Udvalget om revision af reglerne om offentlige
indsamlinger fandt ikke, at indsamling af brugte ting af ringe værdi har et
sådant omfang eller karakter, at regnskabskrav og kontrol er fornøden, jf.
betænkning nr. 1532/2012, side 79.
Efter indsamlingslovens § 1, stk. 3, anses salg som en indsamling, når det i
umiddelbar tilknytning til salget tilkendegives, at en del af købesummen går
til et forud angivet formål. Salg af brugte ting af ringe værdi kan således i
visse tilfælde være omfattet af indsamlingslovens anvendelsesområde. Det
er alene det efterfølgende
salg
af de brugte ting, der er omfattet af indsam-
lingslovens anvendelsesområde, mens
indsamlingen
af de brugte ting af
ringe værdi isoleret set ikke er omfattet. Salg af tøj (såvel nyt som brugt) i
en butik er således omfattet af indsamlingsloven, når der i umiddelbar til-
knytning til salget tilkendegives – f.eks. ved oplysning fra en medarbejder
– at en del af købesummen går til et forud angivet formål.
Hvis en indsamling er omfattet af indsamlingsloven, indebærer det bl.a.,
at
indsamlingen ikke må iværksættes uden tilladelse fra Indsamlingsnævnet,
jf. §§ 3 og 4,
at
der (for bestemte indsamlinger) skal indsendes regnskab for
indsamlingen til Indsamlingsnævnet, jf. § 3, stk. 4,
at
indsamlingen skal ske
under iagttagelse af god indsamlingsskik, jf. § 8,
at
indsamlingen er under-
lagt Indsamlingsnævnets tilsyn, jf. § 10, samt
at
der skal betales gebyr i for-
bindelse med indgivelse af ansøgning, jf. § 14.
Side 2/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Notits om indsamlingslovens undtagelse af indsamling af brugte ting af ringe værdi, fra justitsministeren
2.2. Markedsføringsloven
Lov nr. 426 af 3. maj 2017 om markedsføring med senere ændringer (mar-
kedsføringsloven) finder anvendelse på privat erhvervsvirksomhed samt på
offentlig virksomhed, i det omfang der udbydes produkter på markedet, jf.
lovens § 1, stk. 1. Enhver handling foretaget i erhvervsøjemed er omfattet
af loven, hvormed forstås, at handlingen skal ske som led i udøvelse af virk-
somhed inden for handel, industri, håndværk, landbrug, transport, liberale
erhverv og anden form for virksomhed på arbejds- og tjenesteydelsesområ-
det. Handlingerne, der foretages i humanitær, politisk eller religiøs sammen-
hæng, er kun omfattet, såfremt de kan siges at være udslag af erhvervsvirk-
somhed. Der henvises endvidere til Erhvervsministeriets høringssvar, der
behandles nedenfor i afsnit 3.3.
Når en konkret aktivitet er omfattet af markedsføringsloven, indebærer det,
at den erhvervsdrivende ved udøvelsen af den konkrete aktivitet skal over-
holde markedsføringslovens regler, herunder krav om overholdelse af god
markedsføringsskik, god erhvervsskik og forbud mod vildledende handlin-
ger og udeladelser. Forbuddet mod vildledende handlinger følger af lovens
§ 5 og indebærer, at en erhvervsdrivende ikke må markedsføre produkter
med oplysning om, at en del af købesummen gives til velgørende formål,
hvis dette reelt ikke er tilfældet.
3. Høring
Justitsministeriet har til brug for undersøgelsen foretaget en høring af Er-
hvervsministeriet, Indsamlingsnævnet og Indsamlingsorganisationernes
Brancheorganisation (ISOBRO). Ministeriet har i øvrigt været i dialog med
Erhvervsministeriet og Indsamlingsnævnet for en uddybning af de mod-
tagne høringssvar.
3.1. Indsamlingsnævnet
Indsamlingsnævnet har anført, at nævnet ikke finder det hensigtsmæssigt at
ændre den gældende bestemmelse i indsamlingslovens § 2, stk. 1, nr. 2.
Nævnet henviser til, at det er nævnets opfattelse, at indsamling af brugte
ting af ringe værdi generelt ikke frembyder problemer, og at enkelte kon-
krete sager derfor ikke i sig selv bør danne grundlag for ændring af de gæl-
dende regler. De omhandlede indsamlinger er desuden mindre velegnede til
at gennemføre en effektiv kontrol med. Baggrunden herfor er, at det er svært
at opgøre udbyttet ved indsamling af brugte genstande, som har ringe værdi.
Side 3/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Notits om indsamlingslovens undtagelse af indsamling af brugte ting af ringe værdi, fra justitsministeren
3.2. ISOBRO
ISOBRO har ligeledes anført, at man fraråder at lade visse indsamlinger af
brugte ting af ringe værdi være omfattet af indsamlingsloven, selvom dette
ville medføre en øget åbenhed og gennemsigtighed for sådanne indsamlin-
ger. ISOBRO begrunder dette med, at hensynet til åbenhed og gennemsig-
tighed ikke opvejer de betydelige administrative konsekvenser, som det vil
medføre, hvis indsamlingerne bliver omfattet af indsamlingsloven. ISO-
BRO henviser i stedet til, at organisationens medlemmer er underlagt orga-
nisationens retningslinjer om god indsamlingsskik, og til at håndteringen af
evt. problemstillinger kan ske gennem anvendelsen af markedsføringslo-
vens regler.
ISOBRO bemærker, at der er en grundlæggende forskel på indsamlinger af
brugte genstande af ringe værdi og de indsamlinger, der omfattes af indsam-
lingsloven. Aflagte genstande har alene en lav eller ringe værdi for giveren
og kan – i modsætning til kontante midler – have svingende eller negativ
værdi for den indsamlende organisation. Hertil kommer, at der knytter sig
en anden omsættelighed til kontante midler, end der gør til brugte genstande.
Der er således ikke den samme risiko for personlig berigelse forbundet med
indsamling af brugte genstande, som der er med indsamling af kontante mid-
ler. Indsamlinger af brugte genstande af ringe værdi adskiller sig desuden
ved, at giveren oftest ikke konfronteres direkte af en indsamler.
ISOBRO bemærker endvidere, at det efter organisationens opfattelse vil
være voldsomt ressourcekrævende for Indsamlingsnævnet at føre tilsyn med
indsamling og salg af brugte ting. Dette skyldes den kompleksitet, som er
forbundet med at vurdere, hvad en fornuftig overskudsgrad er i forbindelse
med genbrugssalg. Genbrugsmarkedet er et volatilt marked, og det kræver
dermed en stor indsigt at vurdere aktørerne på markedet.
ISOBRO finder desuden, at den skarpe konkurrence, som eksisterer på gen-
brugsmarkedet, taler for, at de enkelte organisationer ikke skal tilføres yder-
ligere administrative omkostninger til tilladelse, udarbejdelse af regnskab
osv. I tilknytning hertil bemærker ISOBRO, at der også findes en række
mindre genbrugsbutikker, som drives af frivillige, og som derfor vil have
svært ved at leve op til indsamlingslovens regler om tilsyn og kontrol.
ISOBRO bemærker afslutningsvist, at organisationen ikke mener, at der bør
etableres et tungt tilsynsapparat på baggrund af en enkeltsag.
Side 4/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Notits om indsamlingslovens undtagelse af indsamling af brugte ting af ringe værdi, fra justitsministeren
ISOBRO påpeger dog, at man kan skabe mere åbenhed ved at forpligte gen-
brugsorganisationer – heriblandt også private og kommunale aktører – til at
fortælle åbent om deres aktiviteter, herunder gennem offentliggørelse af
regnskab.
3.3. Erhvervsministeriet
Erhvervsministeriet er hørt over, hvorvidt indsamling af brugt tøj kan være
omfattet af markedsføringslovens anvendelsesområde.
Erhvervsministeriet har oplyst, at markedsføringsloven finder anvendelse på
handlinger, der er foretaget i erhvervsøjemed. Handlinger, der er foretaget i
humanitær, politisk eller religiøs sammenhæng, er alene omfattet, såfremt
de kan siges at være udslag af erhvervsvirksomhed. Det afgørende i denne
forbindelse er, om den enkelte almennyttige forening træder ind på et kom-
mercielt marked.
Erhvervsministeriet oplyser, at markedsføringsloven derfor kan finde an-
vendelse i forhold til brugte genstande af ringe værdi. Det afgørende er, om
den konkrete aktivitet kan betragtes som et udslag af erhvervsvirksomhed.
Selve indsamlingen af brugt tøj foretaget af en almennyttig forening vil som
udgangspunkt ikke være omfattet af markedsføringsloven. Salg i en fysisk
butik vil være omfattet, da den konkrete aktivitet i så fald vil være udslag af
erhvervsvirksomhed.
Erhvervsministeriet oplyser endvidere, at det afhænger af en konkret vurde-
ring, om en aktivitet er omfattet af markedsføringsloven og dermed Forbru-
gerombudsmandens tilsyn.
Forbrugerombudsmanden har behandlet to sager vedrørende tøjindsamlin-
ger via tøjcontainere. Den ene sag vedrørte en erhvervsdrivendes indsamling
af tøj, og her vurderede Forbrugerombudsmanden, at indsamlingen var om-
fattet af markedsføringsloven. Den anden sag vedrørte en klage over tøjind-
samling på en genbrugsplads. Allerede fordi der ikke optrådte information
på genbrugspladsens tøjindsamlingscontainere om, at tøjet blev indsamlet
til velgørende formål, besluttede Forbrugerombudsmanden ikke at gå videre
med sagen.
Erhvervsministeriet oplyser afslutningsvist, at man ikke på nuværende tids-
punkt finder anledning til justering af markedsføringsloven.
Side 5/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 118: Notits om indsamlingslovens undtagelse af indsamling af brugte ting af ringe værdi, fra justitsministeren
4. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet bemærker, at indsamlingslovens undtagelse af indsamlin-
ger af brugte ting af ringe værdi blev behandlet af Udvalget om revision af
reglerne om offentlige indsamlinger, som ikke fandt, at indsamlingerne har
et sådant omfang eller karakter, at regnskabskrav og kontrol er fornøden.
Justitsministeriet bemærker endvidere, at indsamling af brugte genstande af
ringe værdi adskiller sig fra indsamling af kontantbeløb ved oftest at være i
giverens interesse, idet denne kommer af med genstande, der som oftest ikke
har en reel værdi for giveren.
Både ISOBRO og Indsamlingsnævnet har i deres høringssvar givet udtryk
for, at de ikke finder det hensigtsmæssigt at lade indsamling af brugte ting
af ringe værdi være omfattet af indsamlingslovens anvendelsesområde.
Begge påpeger desuden, at en enkeltsag ikke bør danne grundlag for æn-
dring af de gældende regler. Særligt høringssvaret fra ISOBRO peger på en
række uhensigtsmæssigheder, herunder øgede administrative omkostninger
for de indsamlende organisationer.
Endvidere bemærker ISOBRO, at det vil være meget ressourcekrævende for
Indsamlingsnævnet, hvis indsamlinger af brugte ting af ringe værdi under-
lægges nævnets kontrol og tilsyn. Dette skyldes bl.a., at det vil være svært
for nævnet at opgøre værdien af de indsamlede ting. Derudover vil det in-
debære øgede administrative konsekvenser for de indsamlende organisatio-
ner, som vil skulle leve op til indsamlingslovens krav om bl.a. regnskabs-
krav og tilsyn.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at der ikke er grundlag for at ændre ind-
samlingslovens anvendelsesområde, således at indsamling af brugte ting af
ringe værdi omfattes af indsamlingslovens anvendelsesområde, herunder
reglerne om Indsamlingsnævnets tilsyn og kontrol. Justitsministeriet lægger
i den forbindelse vægt på, at det vil indebære et ressourcetræk på både næv-
net og de indsamlende organisationer, hvis indsamlinger af brugte ting af
ringe værdi skal underlægges tilsyn og kontrol efter indsamlingsloven.
Spørgsmålet om indsamlingslovens undtagelse af brugte ting af ringe værdi
er opstået på baggrund af en enkelt sag, som ikke bør give anledning til
grundlæggende ændringer i indsamlingsloven. Det bemærkes i den forbin-
delse, at indsamling af brugt tøj kan være omfattet af markedsføringsloven,
jf. pkt. 3.3.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 6/6