Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Spørgsmål 305
Offentligt
2501440_0001.png
VILDTFORVALTNINGSRÅDET
Vild natur og biodiversitet
J.nr. 2020 - 21202
Referat fra møde i Vildtforvaltningsrådet mandag den 7. december 2020 kl.
10.00-14.30, Hotel Comwell H. C. Andersen, Claus Bergs Gade 7, 5000 Odense.
(Fysisk fremmøde for Rådet og Skype for ministeriet, DCE og talere)
Fra Vildtforvaltningsrådet deltog:
Jan Eriksen
Henrik Bertelsen
Frederik Lüttichau
Egon Østergaard
Birgitte Heje Larsen
Flemming Torp
Peter A. Busck
Claus Lind Christensen
Ella Maria Bisschop-Larsen
(Formand)
Landbrug og Fødevarer (Næstformand)
Landbrug og Fødevarer
Dansk Ornitologisk Forening
Dyrenes Beskyttelse
Friluftsrådet
Dansk Skovforening
Danmarks Jægerforbund
Danmarks Naturfredningsforening
Deltog ved punkt 4:
Jesper Moeslund, DCE
Deltog ved punkt 6:
Formand for underudvalget om vildtreservater Christian Hjort
Deltog ved punkt 7:
Professor Carsten Rahbek, Center for Makroøkologi, Evolution og Klima, Københavns Universitet
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
2501440_0002.png
Fra Aarhus Universitet deltog:
Aksel Bo Madsen
Fra Miljøstyrelsen deltog:
Kontorchef Jens Skovager Østergaard
Funktionsleder Camilla Uldal
Fra Miljøministeriet deltog:
Kontorchef Charlotte Brøndum (ved punkt 1)
Teamleder Mette Rask Jensen
Sagsbehandler Lasse Zöga Diederichsen
Studentermedhjælper Mette Føns
1. Godkendelse af dagsorden
Bilag
2020-04-01
Dagsordenen blev godkendt med ønske om drøftelse af vilde mink og fælder til mårhund under
punkt 12, Eventuelt.
Charlotte Brøndum
præsenterede den nye organisering i Miljøministeriet, herunder det nye
kontor, Vild Natur og Biodiversitet, hvor sekretariatet for Vildtforvaltningsrådet (VFR) er
placeret, og hun udtrykte en forventning om et fortsat godt samarbejde med VFR. CB orienterede
herefter om, at der på finansloven er blevet afsat 888 mio. kr. til etablering af 15
naturnationalparker og udpegning af 75.000 hektar urørt skov. Desuden er der enighed om at
etablere et biodiversitetsråd, udarbejde en strategi for truede arter, foretage en lovgennemgang på
natur- og biodiversitetsområdet, samt afsætte 10 mio. kr. til indsatser på havet. Den nærmere
udmøntning skal dog aftales mellem aftaleparterne.
2. Ulveforvaltning – ulvegruppe
2020-04-02
2020-04-03
Ramme:
Jan Eriksen
kunne berette, at arbejdet i ulvegruppen fortsætter med at mindre grupper har
ansvaret for de forskellige punkter i planen, og at det forventes, at der vil være et tekstudkast
klar inden den 15. december 2020 til kommentering i hele gruppen. JE gav udtryk for, at en
presset tidsfrist ikke må gå forud for et solidt fagligt arbejde. Den 8. januar er der møde om de
grundlæggende planmål vedr. ulveforvaltning.
Peter A. Busck
spurgte, hvor mange ulve der befinder sig i Danmark, samt hvor de formodes at
være.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
2501440_0003.png
Jan Eriksen
svarede, at ulvegruppen har fået oplyst af Miljøstyrelsen, at der er 10-11 ulve med
ca. ligelig kønsfordeling, at minimum én tæve har fundet en mage, og at der er tegn på dannelse af
kobler to måske tre steder. Derudover er ulvene i Danmark solitære.
Frederik Lüttichau
roste formanden for, at tage møder med grupper, der ellers vil føle sig
fortabte og føle usikkerhed ved udsættelse af revisionen af forvaltningsplanen for ulv.
3. Arbejdet i jagttidsgruppen 2022
2020-04-04
Ramme:
Henrik Bertelsen
fremlagde jagttidsgruppens udkast til revideret princippapir for
fastsættelse af jagttider og appellerede til at organisationerne sørger for at cleare mellem
repræsentaterne i VFR og jagttidsgruppen. HB orienterede videre, at der arbejdes på at
planlægge arbejdet for vildtskadegruppen.
Følgende forslag til rettelser i princippapiret har særlig opmærksomhed i den videre drøftelse i
VFR:
a) Formulering af sætningen ”det bør tilstræbes, at jagten ikke i væsentlig grad bidrager til at
holde bestanden under naturens bæreevne (bærekapacitet), med mindre det er
målsætningen.”, herunder om det skal hedde bæreevne eller bærekapacitet.
b) Hvordan skal de forskellige rødlister bruges til fastsættelse af jagttiderne., herunder
sætningen: ”Hvordan er arterne listet på den globale, den nationale, - og i fagligt relevante
tilfælde, - den europæiske rødliste?”
Ad a):
Claus Lind Christensen
spurgte, om sætningen er som den blev aftalt på det sidste møde og
mente, at sætningen bør fjernes, da den synes overflødig, grundet at jagtloven allerede inkluderer
sådanne hensyn. Claus påpegede dertil, at sætningen taler om målsætninger, men at den ikke skal
kunne tolkes sådan, at jagt ikke må påvirke bestande på nogen som helst måde. Målsætningerne
på en række arter kan være tvetydige, og at det kan være med til at skabe usikkerhed på, hvad der
må jages, og hvad der ikke må jages.
Henrik Bertelsen
bekræftede, at sætningen er som det blev aftalt på sidste møde.
Frederik Lüttichau
bemærkede, at sætningen bør formuleres med en vis rundhed og ikke for
firkantet.
Ella Maria Bisschop-Larsen
foreslog, at der i princippapiret skulle være en note, der
præciserer sætningen vedr. målsætninger.
Egon Østergaard
mente ikke, at sætningen er problematisk.
Jan Eriksen
mente, at ”bæreevne” var passende at bruge, og tilføjede, at det ikke er muligt at
lave den samme grundige gennemgang for alle arter i DCE’s vurdering af det biologiske grundlag.
Ad b):
Ella Maria Bisschop-Larsen
mente, at mellemsætningen ”og i fagligt relevante tilfælde” bør
tages ud, da den er med til at skabe forvirring og uklarhed.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
2501440_0004.png
Henrik Bertelsen
pointerede, at den europæiske rødliste er anderledes, og at det for hver
enkelt art skal besluttes, hvilken rødliste der er relevant.
Claus Lind Christensen
bakkede op om, at det er vigtigt og afbalanceret at fastholde
sætningen, da den danske og den globale rødliste som udgangspunkt altid vil være nødvendige i
forhold til bestemmelser af jagttider, mens den europæiske rødliste vil være sekundær.
Flemming Torp
ønskede at fremhæve, at det er vigtigt, at Miljøstyrelsens fortolkning af,
hvordan rødlisterne kan anvendes, fremgår af princippapiret i noten. Rødlisterne bør fungere
som tjekliste i forhold til bestemmelser af jagttider, og de vil derfor altid være relevante.
Jens Skovager Østergaard
forklarede, at den globale rødliste dækker den globale bestand af
en given art, mens den danske rødliste dækker den danske bestand, og den europæiske rødliste
dækker den europæiske bestand. Derfor kan der være forskellige definitioner af arters tilstand
mellem rødlisterne. JSØ tilføjede, at arter på den danske rødliste godt kan have stabile bestande
på globalt plan, og omvendt. VFR skal fx tage stilling til om rådets mening er, at rødlisten skal
bruges som tjekliste til at finde ud af, om der skulle være jagttid eller ej på særlige arter.
Peter A. Busck
påpegede, at hvis den omtalte mellemsætning skal fjernes, da skal politikken
også laves om.
Henrik Bertelsen
foreslog, at formuleringen sendes tilbage til jagttidsgruppen for at få afklaret,
hvorfor den europæiske rødliste er behandlet anderledes end de andre i princippapiret.
Jan Eriksen
konkluderede, at jagttidsgruppen skulle genbesøge de to sætninger samt noten.
Desuden aftalte VFR, at ”ad spm 8” skal rettes til ”ad spm 10” til sidst i princippapiret.
4. Rødlisten
Ramme:
Jesper Erenskjold Moeslund fra DCE fortalte VFR om, hvordan rødlister kan benyttes til at
danne et hurtigt overblik over, hvilke arter der er truede og i hvor høj grad. Arter kan været
truede af forskellige årsager, hvilket kan betyde, at en rødlistning ikke altid betyder at arten
skal forvaltes. Eksempelvis har vandrefalk meget store territorier, dvs. at der i Danmark ikke er
plads til mange par af ynglende vandrefalk. Arten bliver derfor rødlistet, men vi behøver ikke
nødvendigvis at forvalte den af den grund (men der kan godt være andre grunde til forvaltning
af vandrefalk). Der kan også være arter der er livskraftige, men bør forvaltes. Altså er rødlister
komplicerede at lave og arbejde ud fra og kræver ofte en faglig efterbehandling rettet mod det
formål, man ønsker at bruge dem til. Rødlister stiller forskellige kriterier op for som alle har til
formål at belyse, hvor truet en art er, og for at rødliste en art holdes data om denne op imod
disse rødlistekriteriet. Til den danske rødliste anvendes International Union for Conservation’s
(IUCN) rødlistekriterier.
-
A-kriterier handler om tilbagegang i bestande. Man ser på, hvad årsagerne til
tilbagegangen er, hvordan tilbagegangen har udviklet sig indtil nu, samt hvordan den
nuværende og fremtidige tilbagegang er. Man kan estimere tilbagegangen vha. fx direkte
målinger og udredninger. På baggrund af kriteriet opdeles arter i kritisk truet, truet, sårbar
og næsten truet.
-
B-kriterier handler om geografisk udbredelse. Man ser på, hvordan arters udbredelsesareal
og forekomstareal er, samt om der er tale om en stærk fragmentering, vedvarende
tilbagegang i udbredelse og kvaliteten af habitaterne. Dertil estimerer man, hvorvidt der er
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
tale om ekstreme fluktuationer i udbredelse eller forekomst af arten. Udbredelses- og
forekomstarealer er skarpt defineret af IUCN. På baggrund af B kriterierne kan man igen
bestemme, hvilken rødlistekategori en art skal henføres til.
-
C kriterier handler om meget små bestande kombineret med tilbagegang i antallet af
individer som kan få afkom (såkaldt modne individer). Afhængig af hvor lille en arts
bestand er, og hvor stor tilbagegangen er, afgøres hvilken rødlistekategori en art skal
henføres til.
Jesper nævnte til slut D og E kriterierne, som ikke fylder lige så meget som de foregående tre
kriterier i bestemmelserne af arters rødlistekategori på rødlister.
Eksempler fra Danmarks rødliste:
-
Spidsand, der findes både en rødlistevurdering af artens ynglebestand og af dens
trækbestande. Eksemplet omfatter kun ynglebestanden. Spidsands ynglebestand er truet og
rødlistet efter D-kriteriet. Der er under 250 modne individer i Danmark, derfor er den truet
på den danske rødliste. Tilbagegangen er over 30 % over en længere (10 år) periode, og det
udløser kategorien ’truet’.
-
Ræv, vurderet til næsten truet, den er gået fra livskraftig. Ræv blev vurderet efter A4 kriteriet,
pågående tilbagegang foregået i fortiden og vurderet forventelig i fremtiden. Med en
estimeret tilbagegang på mere end 10% er ræv klassificeret som ’næsten truet’ på den danske
rødliste.
Claus Lind Christensen
takkede for Jespers indlæg og bemærkede, at Dansk Ornitologisk
Forening er kilde til data og spurgte til kvalitetssikring af de indsendte data. Hertil svarede
Jesper Erenskjold Moeslund,
at den faglige vurdering af arterne foretages af DCE ud fra disse
data og i samarbejde med konsulenter uden for DCE. Hertil er der en faglig
kommenteringsperiode, hvor eksterne eksperter kan komme med kommentarer til udkastet til
vurderingerne. Disse kommentarer bliver stillet til rådighed for dem, der til sidst skal
kvalitetssikre vurderingen af den givne arts status. Jesper pointerede, at DCE bestræber sig på,
altid at sikre at få så meget data med som muligt.
Claus Lind Christensen
gav udtryk for, at den faglige kommenteringsperiode skal
tydeliggøres, da Danmarks Jægerforbund ikke føler sig inddraget i processen angående vurdering
af arters status.
Jesper Erenskjold Moeslund
svarede, at DCE vil stræbe efter fremover, at få
sendt direkte invitation ud til alle relevante faggrupper vedr. statusvurderinger af arter.
Claus Lind Christensen
stillede spørgsmål til vurderingen af danske trækfugle og påpegede, at
den europæiske liste kan risikere at karambulerer med trækfugle bestanden, og at man derfor kan
stille spørgsmål til nødvendigheden af vurderinger af trækfugle på dansk niveau.
Jesper
Erenskjold Moeslund
forklarede, at IUCN opfordrer til at alle lande laver
trækfuglevurderinger. En trækfuglevurdering for et givet land, fx Danmark, vil kun omfatte den
bestand der besøger landet, hvilket ikke nødvendigvis er hele den europæiske bestand. Derfor vil
vurderingen på den europæiske rødliste ikke nødvendigvis stemme overens med den danske i
disse tilfælde. Det er klart at hvis det er samme bestand der er vurderet på den danske rødliste og
den europæiske, så bør der være overensstemmelse mellem de to vurderinger. I en vurdering af
en trækfuglebestand tager man både højde for nationale og ekstra-nationale forhold, fordi arten
kan trues både af faktorer i Danmark og uden for landets grænser.
Frederik Lüttichau
spurgte ind til brugen af rødlister på spidsand, når man ved, at der er en
stor bestand i Rusland, som overvintrer i Egypten.
Jesper Erenskjold Moeslund
bemærkede
hertil, at det netop er derfor, at der er behov for en faglig vurdering af den enkelte art, og at man
ikke nødvendigvis skal undgå jagt på rødlistede arter. Ofte er de jagtbare arter som fx ræv, rådyr,
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
2501440_0006.png
de fleste ænder, gæs, mm. ikke begrænsede af få og dårlige levesteder i Danmark; det er de fleste
andre arter på rødlisten, og det er væsentligt at inddrage i en vurdering af om der kan være jagt
eller ej. Hvis arter lynhurtigt vil komme sig, hvis man letter jagttrykket, er det tegn på, at det ikke
er levestederne der begrænser arten, og så er situationen en anden, end hvis en art også er presset
af dårlige og få levesteder.
Egon Østergaard
bemærkede, at Dansk Ornitologisk Forening spiller en central rolle i
bestandsvurderingerne, da organisationen har det bedste datagrundlag for fugle i Danmark.
Andre er meget velkomne til at bidrage med data.
Birgitte Heje Larsen
spurgte til et udsagn om, at Danmarks Jægerforbund mente, at jægere
godt kan skyde vildt i Danmark, hvis man ikke skyder arten i andre lande.
Claus Lind Christensen
svarede, at nogle arter er truede i Danmark og ikke på globalt plan,
mens det er omvendt for andre arter. CLC pointerede, at det er vigtigt at inkludere en flyway-
betragtning, og at de internationale rødlister ikke er afgørende for fastsættelse af jagttiden.
Dermed argumenterede CLC, at arter der ikke jages i andre lande godt kan jages i Danmark.
Ella Maria Bisschop-Larsen
bemærkede, at debatten handler om, hvilket grundlag, der skal
have indflydelse på, om vildt er jagtbart eller ej, og hertil bidrager jægerne med data om
vildtudbytte tilsvarende DOF-basen.
Aksel Bo Madsen
bekræftede, at vurdering af ynglebestande er lavet af DCE, men at Dansk
Ornitologisk Forening har lavet meget af forarbejdet angående indsamling af data. Han
pointerede, at principperne for rødlisterne er fastlagt af IUCN. ABM understregede, at DCE vil
tilstræbe at grundlaget for, hvordan rødlistevurderingen er fremkommet angives tydeligt. Han
gav eksempel på spidsand, som er vurderet forskelligt for den ynglende bestand og den trækkende
bestand, og for ræv er nedgangen i bestanden formentlig begrundet af hvalpesyge.
Jan Eriksen
takkede Jesper Moeslund for oplægget og konkluderede, at indberetning af data til
brug i rødlistearbejdet og de efterfølgende vurderinger er centralt, og at organisationerne kan
bidrage væsentlig til dette arbejde.
5. Forvaltningsplan for skarv
2020-04-05
Ramme:
Camilla Uldal orientere om arbejdet i skarvarbejdsgruppen ud fra den udsendte synopsis for en
opdateret forvaltningsplan.
Den nuværende forvaltningsplan for skarv er fra 2016. Skarvarbejdsgruppen har drøftet
forskellige mulige tiltag som baggrund for en opdatering af forvaltningsplanen. Camilla
fortalte, at Miljøstyrelsen arbejder med et format, der skal munde ud i en kortere plan med flere
bilag. Planen forventes, at blive mere dynamisk, så det er muligt løbende at justere indsatserne,
når nye erfaringer kommer ind. Planen bliver desuden mere balanceret, så der både bliver
beskrevet udfordringer med skarv, men også steder hvor arten skal beskyttes.
I skarvarbejdsgruppen sidder Dansk Ornitologisk Forening, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforening, Danmarks
Fiskeriforening, Dyrenes Beskyttelse, Dansk Fritidsfiskerforbund, Foreningen for Skånsomt
Kystfiskeri.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
Jan Eriksen
hilste den adaptive tilgang velkommen og tilføjede, at dette indebærer, at der skal
være en diskussion af målsætningen for planen, så der både bliver strategiske og operationelle
mål. Dertil bemærkede Jan, at der er sket en biologisk set stor forandring af skarvbestanden i
Danmark, måske grundet den øgede tilstedeværelse af havørn, som Dansk Ornitologisk Forening
har beskrevet i deres nyhedsbrev.
Ella Maria Bisschop-Larsen
ønskede, at VFR har mulighed for at kommentere på
skarvforvaltningsplanen, når den foreligger. Det er vigtigt at skarv kun bekæmpes med særlig
indsats, hvor den gør skade, og at der er områder, hvor skarven lades i fred, hvor den ikke gør
skade. Dertil bemærkede Ella Maria, at DN finder det vigtigt, at der er en tydelig sammenhæng
mellem regulering og effekten, og at det ikke ses i dag.
Frederik Lüttichau
spurgte til kriterierne for, hvornår forvaltningsplanen vil blive ændret
løbende, og hvem der afgør, om der skal ske ændringer.
Camilla Uldal
svarede, at Miljøstyrelsen løbende undersøger hvilke tiltag, der virker, og drøfter
erfaringerne med skarvarbejdsgruppen, hvorefter Vildtforvaltningsrådet kan høres.
Frederik Lüttichau
spurgte, om man passer bedre på skarven i vildtreservaterne.
Camilla Uldal
svarede, at hvis der er jagtforbud i vildtreservaterne, kan erhvervsfiskere og
bierhvervsfiskere få reguleringstilladelse i tilknytning til fiskeredskaber og fra eget fiskefartøj.
Egon Østergaard
udtrykte bekymring for, at bekæmpelsen af skarv synes at blive intensiveret
og nærmer sig en regulær jagttid på skarv, hvorfor der bør fokuseres på dokumentation af skarvs
skadevirkning.
Jan Eriksen
bemærkede, at der i en adaptiv forvaltningsplan skal være et solidt datagrundlag,
og at der derfor er brug for effektiv overvågning i forvaltningen.
Birgitte Heje Larsen
udtrykte enighed med Egon og nævnte, at planerne tidligere har haft
fokus på hensyn til natur, så blev hensynet til erhvervsfiskeriet øget, og nu har lystfiskeriet fået
større prioritet. BHL påpegede, at fiskeriet ikke burde veje lige så tungt i den nye
forvaltningsplan.
Flemming Torp
bakkede op om den adaptive tilgang og bemærkede, at det er vigtigt at formålet
med planen også er at bevare skarv i den danske natur. FT tilføjede, at der mangler operationelle
mål og virkemidler i oplægget til planen.
Frederik Lüttichau
spurgte til, hvordan man forestiller sig, at en adaptiv forvaltningsplan kan
rejse lokale problemstillinger.
Camilla Uldal
svarede, at den lokale enhed af Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering,
hvis der er behov.
Claus Lind Christensen
bakkede op om den adaptive del, men savner også operationelle mål,
for ikke at devaluere begrebet. CLC spurgte, om baggrunden for den højere prioritering af
tællinger af skarv frem for edderfugl, der ellers er fredet.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
2501440_0008.png
Peter A. Busck
bemærkede, at der ikke er lodsejerorganisationer repræsenteret i
skarvarbejdsgruppen, og gav udtryk for bekymring, da der er skove og jorde, der tager stor skade
af skarv.
2020-04-07a
2020-04-07b
2020-04-07c
6. Status fra underudvalg om vildtreservater
Ramme:
Christian Hjorth, formand for vildtreservatudvalget, gav en status for arbejdet i udvalget.
Strategien for vildtreservater er især et ønske om at beskytte alle arter af terner, lysbuget
knortegås og gråsæl samt fældende dykænder. En undersøgelse af forstyrrelser fra sejlads gav
anledning til, at Miljøstyrelsen ønskede at genbesøge 16 reservater, hvorfor VFR nedsatte dette
udvalg. Første møde i vildtreservatudvalget var i 2013, og der har været 14 møder på syv år.
Udvalget har arbejdet effektivt, men har haft svære vilkår, da området ikke har fået prioriteret
ressourcer i Miljøstyrelsen. Alt i alt har udvalget færdigbearbejdet otte reservater, det seneste i
2019. Styrelsen har vurderet, at i nogle reservater er der alligevel ikke behov for at justere
vildtreservatbekendtgørelsen, da evt. problemer kan løses administrativt ved bedre skiltning
eller afskærmning. Det er i 2017/18 blevet besluttet, at alle reservater skal gennemgås. Den
vedlagte oversigt giver en status på fremdriften for de resterende reservater, hvoraf nogle (bl.a.
Vadehavet) endnu ikke er færdigbehandlet af styrelsen, og for andre reservater, mangler der
stadig undersøgelser.
Nogle bekendtgørelser er udstedt i 40’erne, hvilket betyder, at det er en god ide at revurdere, om
reservater skal nedlægges eller revideres. Slutteligt kunne Christian Hjort meddele, at der altså
er en del hængepartier for vildtreservatudvalget, og at der stadig er 71 reservater, der skal
gennemgås.
Jens Skovager Østergaard
kvitterede for, at vildtreservatgruppen har arbejdet meget
engageret og erkendte, at arbejdet har taget længere tid end håbet, men tilføjede, at
Miljøstyrelsen har fået ny bemanding, som kan være med til at fremskynde processen. JSØ
bemærkede, at det for Vadehavet er tale om et meget stort vildtreservat med en lang række
problemstillinger og relaterede komplikation, eksempelvis vedr. fiskeribestemmelser.
Ella Maria Bisschop-Larsen
takkede for gennemgangen af status og spurgte til, hvorvidt der
går en høringen fra Miljøstyrelsen ud til offentligheden inden bekendtgørelse tilknyttet
vildtreservater. Dertil spurgte hun indtil arbejdsplanen for 2021.
Christian Hjorth
svarede, at der ved hvert eneste reservat tidligere lavedes en brugergruppe.
Nogle oprindelige brugergrupper er stadig aktive, og hver gang der kommer et reservat i spil,
kommer der en invitation ud fra vildtreservatgruppen til brugerne. Brugerne repræsenteres ofte
af Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ornitologisk Forening, Danmarks Jægerforbund, og
lignende foreninger. Når der har været brugergruppemøder laves et bekendtgørelsesudkast, som
sendes i offentlig høring.
Ella Maria Bisschop-Larsen
påpegede, at der er lokale brugere, der ikke føler sig inddraget,
eksempelvis ved det Sydfynske Øhav.
Christian Hjorth
svarede, at reservatgruppen ikke har
noget med selve kontakten til brugerne at gøre, men at foreningerne kan komme med forslag og
ønsker til vildtreservaterne. CH tilføjede, at vildtreservatudvalget snarest ville lægge en plan for
2021 og forventede, at udvalget når at få et bekendtgørelsesudkast klar til Maribosøerne, og at der
skal være afklaring på de 11 reservater, Styrelsen evt. ønsker at nedlægge. Reservatudvalget har
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
2501440_0009.png
allerede i april 2018 givet sin anbefaling/indstilling vedr. evt. nedlæggelse til hvert af de 11
reservater.
CH gav dertil udtryk for, at vildtreservatudvalget ønsker at holde mere end to årlige møder og
gerne tager på besigtigelse af reservater og interesseområder, så de kan se resultaterne og sætte
yderligere skub i processerne.
Flemming Torp
spurgte til, hvem der stiller forslag om nye reservater.
Christian Hjorth
svarede, at det kan være lokale foreninger, som er indblandet i udpegning nye reservater. Han
kunne fortælle, at der på baggrund af undersøgelser af sejladsaktiviteterne i bugten - foretaget af
DCE er lagt op til, at dele af Sejerøbugten evt. skal være et nyt vildtreservat, men at der ellers mest
har været tale om revidering af eksisterende reservater.
Frederik Lüttichau
pointerede, at repræsentanter fra organisationerne i reservatgruppen må
orientere sit eget bagland og andre relevante organisationer, så de bidrager effektivt til arbejdet.
Formanden bør lægge pres på Miljøstyrelsen for at fremme arbejdet.
Jan Eriksen
opfordrede VFR’s medlemmer til at få deres respektive bagland til at bidrage til et
mere effektivt revisionsarbejde, men den lokale enhed i Naturstyrelsen bør være omhyggelige
med at indkalde de rigtige organisationer til brugergrupperne ud over indkaldelse af
hovedorganisationerne.
Egon Østergaard
bakkede op om, at der bliver sendt signal fra VFR om, at accelerere sagerne
vedr. vildtreservaterne og spurgte, hvad grundlaget er for at give reservaterne 1. og 2. prioriteter i
oversigten.
Christian Hjorth
svarede, at prioriteringen besluttes af Miljøstyrelsen med
grundlag i, hvad der på aktuelt haster mest.
Ella Maria Bisschop-Larsen
pointerede, at de komplicerede og langtrukne forløb risikerer at
mindske fremdrift og engagement hos de nedsatte frivillige i brugergrupperne. EMBL bakkede
derfor op om at VFR presser på for en mere strømlinet proces.
Claus Lind Christensen
opfordrede til i konkrete tilfælde at benytte forslag af reservater
fremfor at bruge fredningsinstrumentet.
Ella Maria Bisschop-Larsen
fremhævede, at VFR godt kan have en holdning til
fredningsinstrumentet, men at det er Danmarks Naturfredningsforening, der har retten til at
bruge fredningsinstrumentet.
Jan Eriksen
takkede Christian for orienteringen og konkluderede, at VFR bakker op om ønsket
om en større fremdrift, og at der skal være en mere effektiv arbejdsplan for fremtiden.
Jens Skovager Østergaard
kvitterede for ønsket om en fremskyndet proces og bemærkede, at
styrelsen har prioriteret mellem reservaterne baseret på beskyttelseshensyn (Natura2000), og
hvor der er uoverensstemmelser med gammel lovgivning, der er overhalet af nuværende
lovgivning.
7. Rewilding – oplæg v. Carsten Rahbek
Ramme:
Carsten Rahbek gav et oplæg om sin forskning om rewilding. Carsten understregede, at den
største udfordring for dansk biodiversitet er pladsmangel. I Danmark er ca. 5 % af arealerne
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
naturlige, hvilket betyder, at mange arter er truet og i ugunstig bevaringstilstand. Forøgelsen
af arealer til biodiversitetsfremmende formål, som udlægning af urørt skov, er den mest
omkostningseffektive metode til sikring og forøgelse af biodiversitet. Dette er en internationalt
anerkendt konklusion. IPBES laver store videnskabelige konsensusrapporter om status for
biodiversitet, og hvad der skal til for at sikre den. I disse er rewilding ikke noget der fremhæves
eller anbefales som vigtigt. Dertil fokuserer EU’s Biodiversitetsstrategi også på plads til naturen
som det primære samt genetablering af naturlige økosystemer. Udsætning af store græssere
kan være et af mange tiltag til at opnå naturlige økosystemer.
Der er gennem mange år lavet undersøgelser af, hvilke faktorer – klima eller mennesker – der
er definerende for store arters udbredelse. Carsten berettede, at klimaet i dag er anderledes
sammenlignet med klimaet i den seneste mellemistid (Eem tiden) – så hvad der var dengang
kan ikke bruges til at sige, hvad der ville være naturligt i Danmark i dag. Derudover forandrede
klimaet og vegetationen sig i Danmark siden sidste istid fra tundra til slette for at gå naturligt
til skov for ca. 10.000 år siden. Disse forandringer er forklaringen på, at fx steppearter som
hest og bison kom ind i Danmark for ca. 12.000 år siden og forsvandt helt naturligt af sig selv
for ca. 10.0000 års siden. Derimod indvandrede en række skovarter. Menneskets jagt på
megafauna har også spillet en rolle, især i Mellem- og Sydeuropa. I Danmark har det næppe
udryddet arter. Derimod blev megafaunaen påvirket, da Danmark begyndte at have agerbrug
for ca. 5.000-6.000 år siden. Men før dette var fx bison og hest forsvundet helt naturligt og kan
derfor næppe betegnes som manglende naturlige nøglearter i den danske natur i dag. Naturlige
processer skabes af arter, der er naturligt forekommende i et område, og med et stigende areal,
vil der være flere arter. Store græssere kan bidrage til at gøre landskaber heterogene, hvilket
også vil forøge antallet af arter. Forstyrrelser som storm, ild og vand er også vigtige –
formentlig vigtigere.
Carsten pointerede, at der ikke er meget data eller evidens for effekten af rewilding, og det vides
ikke om store græssere er nødvendige for dansk biodiversitet. Meget forskning peger på, at det
er processer i jord og abiotiske effekter i vand, der er determinerende for økosystemers
udvikling - ikke tilstedeværelsen af store græssere. Vi ved ikke nødvendigvis hvad resultatet af
udsætning af store græssere vil blive. Der er dog analyser af tiltag, hvor man lader arealer stå
urørt og reetablerer naturlig hydrologi. Rewilding er et eksperiment, og vi bør diskutere, om det
er ønskværdigt at igangsætte en masse eksperimenter, især med arter der er forsvundet
naturligt fra Danmark, som bison, eller om man skal vente på evidens, fx fra Mols Bjerge. Der
er allerede store græssere i Danmark, fx hjortevildt. Store græssere giver heterogenitet, hvor
sjældne arter bliver almindelige og almindelige arter bliver mindre almindelige.
Der er forskel på græsning og græssere, nogle dyr hører til i det åbne land og andre i skov.
Hesten kan gøre positive ting naturligt i det åbne land som den steppeart den er, mens den ikke
høre hjemme i en skov. Hvis man vil introducere en ikke-hjemmehørende steppeart, som bison,
bør det også være i det åbne land og ikke inde i en skov. Blandt de relevante arter er vildsvin,
der har været i Danmark for nylig, og kronhjort. Uroksen er også relevant, og den kan fint
erstattes af køer. Det kan diskuteres om bæver er en relevant art i Danmark. De vilde heste
forsvandt da steppelandskabet blev til skov. De fleste heste i skove har været tamme, og det er
derfor ikke fagligt underbygget at sige, at hesten er nødvendig i skoven eller er en nøgleart i
skoven. Elg forsvandt naturligt fra øerne, da de blev dannet for ca. 8.000 år siden og ikke som
følge af jagt. Derfor er det ikke fagligt underbygget at sige, at biodiversiteten på øerne er
afhængige af elg som nøgleart, og udsætning af elg vil være en introduktion af en art, som
forsvandt af sig selv. Bison har kun været i Danmark i en meget kort periode for ca. 12.000-
10.000 siden. I dag er arten ikke en naturlig art i Danmark – men en centraleuropæisk
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
steppeart. Vandbøfler og indiske/afrikanske elefanter og den type arter er afgjort ikke-
hjemhørende arter.
Det vides ikke, hvor mange individer af græssere, der naturligt vil forekomme i danske
naturtyper. Der kan dog laves forsøg med populationsdynamik, hvilket kan vise en betydeligt
mindre bestandstæthed end tidligere antaget. Mange undersøgelser inkludere ikke
selvregulering, langtidsfluktuationer med indimellem sjældne, hårde vintre og ignorer helt
sygdomme som en af de væsentligste naturlige bestandsregulerende faktorer. Eksempelvis kan
et område godt have en høj bestand på et tidspunkt, men en hård vinter (som set i
Oostvadersplassen i Nederlandene) vil decimere populationen – helt naturligt.
Mange af de dyr der i øjeblikket debatteres i Danmark ville ikke være naturligt forekommende i
Danmark, og især ikke i de antal der diskuteres. Angående hegning er det relevant at diskutere,
om det er naturligt, eller om der i så fald vil være tale om dyreparker.
Carsten sluttede med at opsummere, at der er en meget stor faglig uenighed vedrørende
rewilding, og gav udtryk for, at der mangler en balanceret drøftelse af negative og positive
sider af rewilding. Eksempelvis er heste betragtet som skadedyr i mange lande pga. negativ
effekt på vegetation. Dertil pointerede Carsten, at rewilding er meget dyrt at udføre.
Jan Eriksen
takkede for oplægget og bemærkede at Vildtforvaltningsrådets medlemmer har
besøgt Oostvaardersplassen i Nederlandene og set, hvad rewilding projekter kan føre til. JE
spurgte, hvordan Carsten vil anbefale brugen af de 888 mio. kr. fordelt over de næste fire år til
naturpolitiske formål.
Carsten Rahbek
bekræftede, at der ved Oostvaardersplassen har været
en unaturligt høj dyretæthed, og at dyrene ikke ville blive i området, hvis der ikke var hegn.
Carsten svarede, at investering i mest mulig plads til naturen giver størst effekt. Der vil være
nogle etableringsomkostninger til projekter, hvor man reetablere den naturlige hydrologi.
Rewilding bør primært ske ved projekter på nogle udvalgte steder, og man bør fokusere på de
arter som ville være naturligt forekommende og som primært mangler for biodiversiteten. Her er
køer, som erstatning for uroksen, den væsentligste art – men naturlige bestande af kronhjort og
vildsvin kan også være en prioritet. Carsten pointerede, at alt andet vil være meget dyre
eksperimenter.
Henrik Bertelsen
spurgte, om de tørre naturtyper ikke også er vigtige sammenlignet med de
våde, samt om antallet af dyr i hegningerne.
Carsten Rahbek
svarede, at ca. 25 % af de danske
skove bør være naturligt våde, det samme gør sig gældende for lavbundsområder, der ved
udtagning også vil have en klimamæssig gevinst. Angående antallet af dyr svarede Carsten, at dyr
bag hegn ikke har en naturlig bestandsregulering, da den naturlige dynamik begrænses. Dette vil
også medføre sygdomme, og det kan risikere at være negativt for biodiversiteten.
Ella Maria Bisschop-Larsen
spurgte til, om det vil være gunstigt at bruge begrebet
translokation i stedet for rewilding.
Carsten Rahbek
svarede, at man i mange lande er kede af
at rewilding har taget fokus fra ’restoration’.
Claus Lind Christensen
spurgte, hvilken baseline Carsten mente, at man skulle bruge som
sammenligningsgrundlag. Samt hvilken betydning baseline vil have for friluftsliv og jagt i
områderne.
Carsten Rahbek
svarede, at der ingen sand baseline er, og at udviklingen for
biodiversiteten bør betragtes som en række processer. I passiv rewilding lader man tingene stå og
naturen kommer af sig selv, hvis man arbejder med netop de naturlige processer. Nogle har brugt
mellemistiden (Eem tiden) som baseline, hvilket giver et dårligt sammenligningsgrundlag, da det
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
klimamæssigt ikke er sammenligneligt. Carsten ønskede ikke at kommentere på jagt og friluftsliv
ud over, at man kan bruge jagt til at regulere på bestande af en vis størrelse, hvis man ønsker det.
Birgitte Heje Larsen
spurgte, hvordan populationstæthed opgøres ud fra ancient DNA, samt
om kystdynamik og mulighederne for at gøre op med den tanke, at kystlandskaberne skal holdes
statiske, og at der ikke må ske brud i det tætte dække af hjelme og anden vegetation, således at
der kan gives mulighed for strandtudse og andre arter, der er afhængige af friske sandflader.
Carsten Rahbek
svarede, at hele genomet kan kortlægges ud fra historiske knogler, så det er
muligt beskrivelse af forskellige gener over tid og derved finde en ’effective-population size’, som
kan korreleres med det givne miljø og de deraf tilgængelige ressourcer. Det er netop fra den type
analyser, at vi ved at mange arter af megafauna blev stærkt negativt påvirket af naturlige
klimaforandringer før den menneskelige effekt. Angående kystdynamik svarede Carsten, at han
ikke er ekspert, men at der er eksempler på projekter med brug af bison i klitheder, hvor de aldrig
har været naturligt, hvorimod kronhjort er en naturlig karakterart også i denne habitattype, så
hvorfor ikke bruge noget der er naturligt forekommende.
Frederik Lüttichau
nævnte, at store Natura 2000-projekter har medført at ulv, laks, havørn og
andre arter er vent tilbage, men at evaluering af sådanne indsatser har været utilstrækkelig.
Derfor argumenterede han for, at man rent faktisk ikke ved, hvilke indsatser der virker, og hvilke
der ikke gør.
Carsten Rahbek
svarede, at der findes meget videnskabelig litteratur om effekten
af tildeling af plads til naturen, hvor den har første prioritet, herunder udlægning af urørt skov,
men at man ikke har megen viden på rewilding projekter ud over, at det er meget dyrt at foretage.
Carsten nævnte også, at 40-50 % af Danmarks Natura 2000-områder er dyrkede, og landet ligger
dårligt i forhold til resten af Europa, det samme kan siges om status på de rødlistede arter. Derfor
er plads en afgørende faktor, og tildeling af mere plads til naturen er en omkostningseffektiv
metode til at øge biodiversiteten. Det samme gør sig gældende for genskabelse af naturlig
hydrologi og den effekt som vind, vejr og storme skaber. Oven på disse meget
omkostningseffektive tiltag kan man se på rewilding, hvor man primært fokuserer på fx køer eller
mere bekostelige modeller, hvor man arbejder med store hegn, bisoner og elge. Her er der et
meget smalt fagligt grundlag, og det er tvivlsomt, om det er naturligt og nødvendigt.
Egon Østergaard
takkede for de klare udmeldinger og spurgte til, hvordan det kan være, at
diskussionerne synes kørt ud på et sidespor.
Carsten Rahbek
svarede, at internationalt
eksperimenteres der med rewilding finansieret af fonde, store lodsejere og NGO’er, men i
Danmark er rewilding blevet et centralt politiske virkemiddel, der bredt anbefales – selvom det
ikke er hængt op på videnskabelig konsensus, om hvordan biodiversiteten bedst sikres (fx de
internationale IPBES rapporter). Danmark er et lille land, og derfor kan få fagpersoner dominere
debatten.
Flemming Torp
påpegede, at Den Danske Naturfond ikke længere anvender begrebet
”rewilding”, fordi det er ved at blive et misforstået begreb. Dertil spurgte han, om økonomiske
eller biologiske argumenter er bedst i forhold til at argumentere mod de store rewilding projekter.
Carsten Rahbek
svarede, at der er kulturelle spørgsmål ved opfattelsen af dyr i forhold til de
biologiske spørgsmål. Dertil påpegede han, at der er tegn på, at fagfolk allerede har konkluderet,
at projektet på Mols Laboratoriet er en succes, dog uden datagrundlag, analyse og uafhængig,
uvildig, ekstern vurdering af fagfæller. Omkostningerne for rewilding kan blive op til 2-3 gange
større end naturgenopretningsprojekter uden hegn og udsætning af dyr.
Peter A. Busck
spurgte, om det ikke er fornuftigt at have en baseline. Dertil spurgte han om,
hvor den store mængde efterspurgte tømmer skulle komme fra, når man begyndte at lægge
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
2501440_0013.png
arealer ud til urørt skov.
Carsten Rahbek
svarede at, der er evidens for, at urørt skov medfører
højere biodiversitet. Kigger man på de danske urørte skove matcher de Białowieża skoven, som er
den eneste europæiske baseline. Dertil svarede han, at der er brug for dødt ved i skovene (30 %),
for at de kan have et naturligt og velfungerende økosystem, og at der kun er tale om at udlægge en
meget lille del af det danske skovareal til urørt skov. At man lægger en meget lille procentdel af de
danske produktionsskove urørt vil næppe påvirke det samlede marked for tømmer.
8. Rewilding – udtalelse fra VFR
2020-04-06a
2020-04-06b
Ramme:
Forud for mødet havde organisationerne i VFR sendt deres bidrag til en fælles udtalelse med
centrale principper for vildtforvaltning i relation til de kommende naturnationalparker. VFR
skulle drøfte de indkomne forslag ved mødet og aftale en videre proces. Carsten Rahbeks oplæg
under punkt 7 blev brugt som holdepunkt under diskussionen.
Jan Eriksen
tog den foregående diskussion og de indsendte bidrag til efterretning som
baggrund for et princippapir fra VFR. JE foreslog, at der skulle nedsættes en skrivegruppe
bestående af 2-3 repræsentanter fra rådet sammen med en repræsentant fra ministeriet.
Peter A. Busck
kommenterede, at det skulle diskuteres om der tales om biodiversitet eller
rewilding. Han gav udtryk for nødvendigheden i en præcis afgrænsning til ”vildtforvaltning”.
Birgitte Heje Larsen
foreslog, at VFR bruger andre begreber end ”rewilding”, da det er et
politiseret ord.
Jan Eriksen
mente, at det er vigtigt med en solid afgrænsning og præcision, hvilket vil give
princippapiret større gennemslagskraft.
Frederik Lüttichau
ønskede, at Landbrug & Fødevarer skal deltage i skrivegruppen, fordi det
er deres arealer, der er tale om vedrørende rewilding projekter.
Egon Østergaard
bemærkede, at ”vildtforvaltning” ikke må overskygge ”biodiversitet”, når vi
taler om at anvende store dyr i naturforvaltningen. Vi er nødt til at arbejde i begge spor.
Ella Maria Bisschop-Larsen
foreslog, at VFR med udgangspunkt i Carsten Rahbeks indlæg
diskuterer, hvordan biodiversiteten i et område ønskes forbedret og dernæst om
translokation/udsætning af græssere er det rigtige virkemiddel.
Claus Lind Christensen
mente, at det er vigtigt, at få papiret skåret rigtigt til, og at
kystudfordringerne ikke skal være en del af det.
Flemming Torp
bemærkede, at begrebet ”rewilding” er problematisk at bruge, og at det er
vigtigt at princippapiret bliver målrettet og beskriver redskaber, der kan bruges til at forøge
biodiversiteten.
Henrik Bertelsen
påpegede, at ministeren vil forvente, at VFR giver anbefalinger om rewilding
eller udsætning af store græssere og lader andre, fx Biodiversitetsrådet komme med anbefalinger
om biodiversitet.
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
2501440_0014.png
Jan Eriksen
konkludere, at det er vigtigt at præsentere en fælles holdning fra syv store
organisationer for ministeren, så dagsordenen ikke bliver stjålet af enkeltpersoner. JE
understregede, at det er vigtigt at have perspektiver vedrørende omkostningseffektivitet med i
analysen, så princippapiret får videnskabelig og politisk ligevægt.
Jan Eriksen
konkluderede
videre, at der skal nedsættes en arbejdsgruppe til at skrive et udkast til princippapir om
biodiversitet. Gruppen skal bestå af formanden, 2-3 repræsentanter fra organisationerne og en
repræsentant fra miljøministeriet som sekretær.
9. Udsætningsudvalget
Ramme:
Flemming Torp kunne orientere, at udsætningsudvalget er indkaldt til møde mandag den 14.
december 2020 i Odense, hvor der blandt andet skulle tales om udsætning af ænder.
Udsætningsudvalget vil vende tilbage med et oplæg til mødet i marts.
10. Meddelelser
Til orientering
Orientering fra formanden
Iab.
Status for hold af rovfugle
Iab.
Statistik for reguleringstilladelser
2020-04-09
2020-04-10
Ella Maria Bisschop-Larsen
undrede sig over, hvorfor det er nødvendigt at give
reguleringstilladelse til regulering af landsvale ved lufthavnen.
Status på bekendtgørelser
Henrik Bertelsen
spurgte til de nye udmeldinger fra ministeriet vedr. udfasning af bly i
riffelammunition. Han ville gerne vide, om der overhovedet var tale om forureningsproblemer,
når bly er i fast form.
Mette Rask Jensen
orienterede om, at jagttegnsbekendtgørelsen ændres, da jagttegnsafgiften i
den nye finanslov hæves fra 500 kr. til 650 kr. per indløst jagttegn gældende fra 2021. Baggrunden
for denne beslutningen er, at der ikke er sket nogen pris- og lønregulering af jagttegnsafgiften
siden 2002/2003 jagtsæsonen, hvorfor det nu er blevet nødvendigt at sørge for, at
jagttegnsafgiften tilpasses den almindelige udvikling i priserne. Jagttegnsmidlerne er øremærkede
til anvendelse inden for formålet i jagt- og vildtforvaltningsloven. Den øgede jagttegnspulje skal
bl.a. anvendes til at dække udgifter til jagt- og vildtforvaltningslovens administration, der gradvist
er blevet udhulet i de år, hvor jagttegnsafgiften ikke er blevet reguleret. Der er ligeledes et behov
for at dække udgifter til at øge kontrolindsatsen og forbedre afrapportering til EU i forhold til
blandt andet forvaltning af vildtskadeområdet. Dette er nødvendigt for, at Danmark kan leve op til
EU-reglerne om fravigelser fra naturdirektiverne ved reguleringstilladelser. Jagttegnsbudgettet
for 2021 forelægges VFR på næste møde til marts.
2020-04-08
14
MOF, Alm.del - 2021-22 - Spørgsmål 305: MFU spm. om kommentar til indlæg fra professor Carsten Rahbeks om rewilding, som blev afholdt på mødet den 7. december 2020 i Vildtforvaltningsrådet, til miljøministeren
2501440_0015.png
Claus Lind Christensen
gav udtryk for, at VFR bør have mere indflydelse på, hvad pengene
bliver brugt til, og anbefalede, at behovet for at vildtskadebekendtgørelsen gøres meget klart i
relation til de krav, som kommissionen stiller Danmark, og at VFR kan have forslag til, hvordan
forskellige tiltag kan gøres enklere.
11. Kommende møder
2020-04-11
Ramme:
Formanden fremlægger emner for kommende møder. Medlemmerne i VFR opfordres til at byde
ind med emner.
Rådet blev enige om datoerne for de næste fire møder, der skal afholdes i 2021:
- Mandag den 15 marts (KBH)
- Torsdag den 10. juni (Odense)
- Mandag og tirsdag den 27. og 28. september (Finland)
- Mandag den 6. december (KBH)
12. Evt.
Birgitte Heje Larsen
gav udtryk for, at indsatsen for at bekæmpe vilde mink i naturen bør
intensiveres, så bestanden nu kan bringes ned på et lavt niveau, da udslip fra minkfarme ikke
længere er et problem. BHL påpegede, at vi ikke ved meget om bestanden i den danske natur,
men at vildtudbyttestatistikken er på ca. 2000 årligt nedlagte mink.
Peter A. Busck
foreslog, at indgangen på fælder til mårhund bør gøres større for at øge
effektiviteten, og at fælderne er videoovervågede og med levende fangst, så risikoen ved at fange
andre dyr ikke er afgørende.
Claus Lind Christensen
nævnte, at der er kendskab til forskelige typer fælder til mårhund fra
bl.a. Finland, og at dette var værd at undersøge i forbindelse med revisionen af
vildtskadebekendtgørelsen.
Ella Maria Bisschop-Larsen
stillede spørgsmål til VFR’s rolle, nu når der skal udpeges et
Biodiversitetsråd i 2021.
Jan Eriksen
foreslog, at organisationerne i VFR drøfter dette i starten af 2021.
15