Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 94
Offentligt
2483751_0001.png
Kommissions svar på spørgsmål fra danske MEP’ere
Dato
Spg:
14/9
Svar:
4/11
Danske MEP’er
Margrete Auken
Om
Miljøkonsekvensvurdering
af Greensand-projektet
(Co2-lagring i den danske
del af Nordsøen)
Spørgsmål
De danske og tyske virksomheder
INEOS Oil & Gas Denmark,
Maersk Drilling, GEUS og
Wintershall Dea planlægger i
øjeblikket permanent at lagre otte
mio. ton CO
2
om året i udtømte
olie- og gasreserver i den danske
del af Nordsøen. Dette projekt er
kendt som "Greensand"-projektet"
og vil transportere CO
2
, der
opsamles på onshore-anlæg,
offshore med henblik på injektion
og lagring under havbunden. Dette
projekt er imidlertid yderst
kontroversielt, eftersom de
områder, der skal anvendes til
CO
2
-opsamling og -lagring (CCS),
indeholder gamle spredtliggende
brønde, som vil lække, når der
anvendes tryk og syre.
1. Har Danmark gennemført en
grænseoverskridende
miljøkonsekvensvurdering i
overensstemmelse med direktiv
2011/92/EU for at fastslå, om
Greensand-projektet kan skabe
nogen risici, og har
Kommissionen i benægtende
fald planer om at træffe
proceduremæssige
Svar
I henhold til direktivet om vurdering af virkninger på
miljøet (VVM-direktivet) fastsættes det, at
medlemsstaterne skal sikre, at projekter, der kan
forventes at få væsentlige indvirkninger på miljøet,
skal gennemgå en vurdering af deres virkninger på
miljøet, inden der gives tilladelse. Endvidere kræver
geologisk CO
2
-lagring en lagringstilladelse, der sikrer,
at alle kravene i direktivet om CO
2
-opsamling og
geologisk lagring og i anden relevant EU-lovgivning
overholdes. Medlemsstaterne udsteder efter høring af
Kommissionen kun en sådan tilladelse til
lagringslokaliteter i egnede geologiske formationer,
dvs. hvor der hverken er nogen væsentlig risiko for
udsivning, eller nogen væsentlig risiko for miljø og
sundhed, og forudsat at der er indført en nødvendig
overvågning af lokaliteten, en plan for udbedrende
foranstaltninger og en finansiel
sikkerhedsmekanisme.
Kommissionen har ingen oplysninger om, hvorvidt der
er blevet gennemført en grænseoverskridende
miljøkonsekvensvurdering for Greensand-projektet,
da medlemsstaterne ikke er forpligtet til at oplyse
Kommissionen om de vurderinger, der er foretaget i
forbindelse med individuelle projekter. Vurdering af
miljøkonsekvenser og risici henhører under
bygherrens og de kompetente myndigheders
ansvarsområde.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 94: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2483751_0002.png
foranstaltninger med henblik på
at afhjælpe denne forseelse?
2. Energistyrelsens
sammenfatning mangler en
korrekt risikovurdering og en
undersøgelse af årsagerne til de
ulykker og udslip, som hidtil er
blevet indberettet i forbindelse
med udvinding af kulbrinter,
navnlig gennem olieudvinding og
frakturering. Er Kommissionen
enig i, at listen over større
blowouts i Nordsøen er
ufuldstændig, så risikoen bliver
massivt undervurderet?
Søren Gade
I nogle medlemsstater køber
fiskerne kvoter. Visse fiskere har
rapporteret, at de kvoter, de har
købt, nu har mistet værdi som følge
af brexitudtrædelsesaftalen. De
kan derfor attestere, at de har lidt
et direkte økonomisk tab som følge
af brexit.
Hvis det dokumenteres, at fiskerne
har lidt et direkte økonomisk tab på
grund af tab af kvoter som følge af
brexit, kan medlemsstaterne da i
overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler og den fælles
fiskeripolitik yde kompensation til
fiskerne gennem
brexittilpasningsreserven?
Medlemsstaterne bærer hovedansvaret for at sikre
overholdelsen af EU-retten. Sideløbende prioriterer
Kommissionen sin håndhævelsesindsats i sager, der
tyder på en systemisk overtrædelse af EU-retten.
Desuden indeholder VVM-direktivet, som gennemført
i dansk ret, specifikke bestemmelser vedrørende
adgang til klage og domstolsprøvelse. Kommissionen
agter ikke at træffe nogen foranstaltninger i denne
forbindelse.
Spg:
14/9
Svar:
12/11
Statsstøtte og
brexittilpasningsreserven
Kommissionen anerkender fuldt ud de specifikke
udfordringer, som fiskerisektoren står over for som
følge af Det Forenede Kongeriges udtræden af EU,
og har allerede godkendt flere ekstraordinære
statsstøtteforanstaltninger til gavn for fiskeriet for at
afbøde virkningerne heraf.
Kompensation for tab af kvoteværdi, som følge af Det
Forenede Kongeriges udtræden kan også være en
tilladt form for statsstøtte i overensstemmelse med
betingelserne i retningslinjerne for statsstøtte til
fiskeri, forudsat at der er indført tilstrækkelige
foranstaltninger til sikring af, at den fælles fiskeripolitik
overholdes fuldt ud. Sidstnævnte indebærer især, at
støtten ikke må føre til en forøgelse af
fiskerikapaciteten, overfiskning eller en forskydning af
fiskeritrykket, der kunne føre til overfiskning.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 94: Kopi af spørgsmål fra danske MEP’ere og Kommissions svar herpå
2483751_0003.png
For at foranstaltninger kan være støtteberettigede i
henhold til brexittilpasningsreserven (forordningen om
brexittilpasningsreserven, skal hver medlemsstat
opfylde betingelserne i nævnte forordning.
Medlemsstaterne kan frit bestemme, hvilke sektorer,
regioner eller samfund der er hårdest ramt og har
behov for støtte, i overensstemmelse med de
relevante bestemmelser om berettigelse til og tildeling
af støtte. I henhold til forordningen om
brexittilpasningsreserven kan der kun ydes støtte til
foranstaltninger, som medlemsstaterne gennemfører
for at imødegå de negative konsekvenser af Det
Forenede Kongeriges udtræden, og medlemsstaterne
skal begrunde udgifternes direkte tilknytning til Det
Forenede Kongeriges udtræden og overholde
gældende statsstøtteregler. Desuden indeholder
metoden for tildeling af midlerne i forordningen om
brexittilpasningsreserven en faktor, der er knyttet til de
fisk, der fanges i Det Forenede Kongeriges eksklusive
økonomiske zone, for at tage hensyn til, at
fiskerisektoren er blevet negativt påvirket af Det
Forenede Kongeriges udtræden.