Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 77
Offentligt
2478356_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 11. november 2021
Sagsnummer: 2021-606
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed besvarelse af spørgsmål 3 ad KOM (2021) 0491 af 15. ok-
tober 2021 vedrørende fastsættelse for 2022 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af
fiskebestande i Østersøen.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 77: Kopi af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris svar på spørgsmål 3 ad KOM (2021) 0491 af 15. oktober 2021 om fastsættelse for 2022 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen.
2478356_0002.png
Den 11. november 2021
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
FVM 111
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 3 (EUU forslagsdel), som Folketingets Europaudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 15. oktober 2021. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
KOM (2021) 0491
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2022 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
og grupper af fiskebestande i Østersøen og om ændring af forordning (EU) 2021/92, for så vidt
angår visse fiskerimuligheder i andre farvande
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren uddybe, hvordan ændringen fra direkte fiskeri til bifiskeri vil betyde ændringer i
fiskerimønsteret?”
Svar:
I 2022 vil der være fire bestande i Østersøen, som udelukkende må fiskes som bifangst. Det gælder
for torsk i både den vestlige og østlige del af Østersøen, sild i den vestlige del af Østersøen samt for
laks i Østersøen. Siden sommeren 2019 har torsk i den østlige del af Østersøen kun måttet fanges
som bifangst, mens det er nyt, at de øvrige bestande i 2022 alene må fanges som bifangst. At flere
fiskerier begrænses til bifangster vil først og fremmest betyde, at fiskerne, hvor det er muligt, vil
fiske direkte efter andre bestande end torsk, sild og laks.
Som eksempel på en forventet ændring af fiskerimønstret kan fiskeri efter torsk og rødspætte næv-
nes, da disse arter fanges sammen.
I den vestlige del af Østersøen, hvor der er mange rødspætter, og hvor bestanden vurderes sund,
forventes det, at fiskeri efter rødspætte i større udstrækning vil blive et direkte fiskeri med torsk
som bifangst, og ikke som det er i dag, et direkte fiskeri efter torsk med rødspætte som bifangst.
Denne tendens søges understøttet med indførelse af mere selektive redskaber i områder, hvor der
er forbud mod et direkte fiskeri efter torsk i Østersøen. Når der fiskes med mere selektive redskaber
vil fangster af torsk kunne reduceres betydeligt, mens fangster af fladfisk, herunder rødspætte, ikke
vil blive reduceret nævneværdigt.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk