Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 729
Offentligt
2624682_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del - Bilag 50
Offentligt
REDEGØRELSE
Arbejdstilsynets tilsyn med asbestarbejde
28. oktober 2021
J.nr. 20215000635
KT
JRD
Asbestanbefaling 4.4.3
Baggrund
Asbestarbejdsgruppen anbefalede i 2018, at Arbejdstilsynet skulle udarbejde en re-
degørelse om tilsynets håndtering af og erfaringer med asbestområdet, herunder en
kvalitativ vurdering af omfanget af anmeldelser, klager og afgørelser i årene 2016
og 2017. I overensstemmelse med asbestaftalen har Arbejdstilsynet nu opdateret til-
synsredegørelsen fra 2019. Den kvalitative vurdering af omfanget af anmeldelser,
klager og afgørelser er udvidet til at dække årene 2016-2020.
Indledning
Det er forbudt at fremstille, importere, anvende eller arbejde med asbest eller asbest-
holdige materialer, og det har det været siden 1986. Frem til 1990 var det dog tilladt
at fremstille og anvende enkelte asbestholdige cementprodukter til udvendig brug.
Nedrivningsarbejde samt arbejde med reparation og vedligeholdelse af bygninger,
anlæg m.m., som indeholder asbest er tilladt, og Arbejdstilsynet har regler, som skal
sikre, at dette arbejde foregår sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Anvendelsen af asbest har været meget udbredt i bygningsmaterialer fra 1950'erne
og op til midten af 80'erne, fx i tagbelægninger og som isolering af rør mv. Dermed
kan asbest stadig udgøre en sundhedsfare, når man renoverer eller river ældre byg-
ninger ned.
Udtag af arbejdssteder til tilsyn med asbestarbejde
Arbejdstilsynet har generelt stor opmærksomhed på støv, herunder asbestholdigt
støv, på både grundtilsyn og helhedsorienterede tilsyn indenfor bygge- og anlægs-
branchen. Derudover har Arbejdstilsynet to hovedkilder til at finde frem til arbejds-
steder (særligt byggepladser), hvor der er risiko for, at ansatte kan blive udsat for
asbeststøv:
For det første modtager Arbejdstilsynet lovpligtige anmeldelser fra virksomhe-
derne om indvendig nedrivning af asbestholdigt materiale samt andet arbejde,
hvor der kan forekomme udsættelse for asbest. Anmeldelserne gennemgås af til-
synsførende med særligt kendskab til asbest og udtages til tilsyn på baggrund af
en konkret vurdering, hvor bl.a. arbejdets omfang og kompleksitet, antallet af
virksomheder på arbejdsstedet og anmeldelsens kvalitet indgår.
For det andet modtager Arbejdstilsynet klager over arbejdsmiljøet i forbindelse
med arbejde med asbest, som kan danne grundlag for Arbejdstilsynets udtag af
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 729: Kopi af beskæftigelsesministerens svar på BEU alm. del - spm. 449 om kommentar til DR’s program Kontant: Livsfarligt støv fra torsdag den 18. august 2022, der afslørede endnu en skandalehistorie i forbindelse med asbestsanering, hvor væsentlige regler i asbestreglerne var overtrådt, fra beskæftigelsesministeren
arbejdssteder til tilsyn. Klagerne prioriteres meget højt ved planlægning af til-
syn.
Gennemførelse af tilsyn
Tilsyn gennemføres med afsæt i asbestbekendtgørelsen, Arbejdstilsynets vejledning
på området og www.asbest-huset.dk. Der er under tilsynet fokus på den lovpligtige
uddannelse
herunder anerkendelse af udenlandske kvalifikationer
og anvendelse
af støvsvage arbejdsmetoder. Endvidere har Arbejdstilsynet fokus på, hvorvidt der
er truffet tilstrækkelige beskyttelsesforanstaltninger på stedet, samt om de påkræ-
vede hygiejneforanstaltninger er til rådighed.
Arbejdstilsynet kommer uanmeldt på byggepladsen, og hvis tilsynet indgår i det hel-
hedsorienterede bygge- og anlægstilsyn, fokuserer tilsynet på hele byggepladsen og
alle involverede virksomheder. Alt afhængig af de konstaterede arbejdsmiljøproble-
mer vil Arbejdstilsynet i disse tilfælde følge op med dialogmøder med de enkelte
virksomheder, herunder også den projekterende eller bygherren, og deltage på sik-
kerhedsmøder på byggepladsen. Dialogmøderne kan blive fulgt op af nye tilsyn.
Hvis det på et tilsynsbesøg konstateres, at der arbejdes i strid med asbestbekendtgø-
relsen, reagerer Arbejdstilsynet ved at påbyde virksomheden at bringe forholdene i
orden straks. I praksis betyder det, at arbejdet standses, indtil de korrekte forholds-
regler er taget. På grund af asbestbekendtgørelsens indbyggede forsigtighedsprincip,
skal et nedrivnings- eller vedligeholdelsesarbejde tilrettelægges og udføres efter alle
asbestbekendtgørelsens regler, hvis der er den mindste mistanke om forekomst af
asbest i et materiale eller en bygning, og Arbejdstilsynet kan derfor afgive strakspå-
bud på baggrund af blot en begrundet mistanke.
Hvis Arbejdstilsynet ved egne iagttagelser konstaterer, at der arbejdes i strid med
asbestbekendtgørelsen, og ansatte udsættes for støv fra materialer, som med en me-
get høj grad af sandsynlighed kan dokumenteres at indeholde asbest, kan Arbejdstil-
synet rejse en straffesag.
Anmeldelser af asbestarbejde i 2016-2020
Af tilsynsredegørelsen fra maj 2019 fremgik det, at Arbejdstilsynet i 2016 og 2017
modtog ca. 1.000 asbestanmeldelser om året. For 2018-2020 var tallet hhv. ca. 1.000,
1.100 og 1.200 asbestanmeldelser om året.
Af tilsynsredegørelsen fra maj 2019 fremgik det, at ca. 1/10 af de lovpligtige anmel-
delser fra virksomhederne førte til tilsyn, baseret på en manuel gennemgang af alle
anmeldelser. En gennemgang af de lovpligtige anmeldelser fra 2020 viser, at der
blev udført 131 tilsyn på baggrund af ca. 1.200 anmeldelser, mens Arbejdstilsynet
gik forgæves 67 gange; samlet svarer det til, at 16 pct. af anmeldelserne i 2020 førte
til tilsyn.
På to af de 131 udførte besøg blev der afgivet afgørelser om asbest.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 729: Kopi af beskæftigelsesministerens svar på BEU alm. del - spm. 449 om kommentar til DR’s program Kontant: Livsfarligt støv fra torsdag den 18. august 2022, der afslørede endnu en skandalehistorie i forbindelse med asbestsanering, hvor væsentlige regler i asbestreglerne var overtrådt, fra beskæftigelsesministeren
Klager om asbest fra 2016-2020
Arbejdstilsynet har foretaget en opdateret søgning på antallet af klager over overtræ-
delser af asbestreglerne. Søgningen er foretaget på samme måde som i den oprinde-
lige redegørelse, nemlig ved en fritekstsøgning på ordet asbest i Arbejdstilsynets
klagehåndteringssystem koblet til den videre registrering i Arbejdstilsynets elektro-
niske sagsbehandlingssystem ATIS.
Arbejdstilsynet har i 2016-2020 modtaget ca. 300-400 henvendelser om året, som
potentielt kunne være klager over asbest, og knap 70 pct. førte til tilsyn. Tallene
indikerer en stigning i antallet af klager over årene. I samme periode modtog Ar-
bejdstilsynet i gennemsnit ca. 6.750 klager over arbejdsmiljøet om året, og ca. 44
pct. førte til tilsyn. Arbejdstilsynet prioriterer således klager om asbestarbejde højere
end andre klager.
Afgørelser på asbestområdet i 2016-2020
Arbejdstilsynet har foretaget en søgning i ATIS på alle afgørelser, der er hjemlet i
asbestbekendtgørelsen i 2016-2020. Søgningen viser, at der er afgivet ca. 140-190
afgørelser om året, i alt ca. 800. En søgning på de enkelte paragraffer viser, at der er
afgivet:
ca. 350 afgørelser om i videst muligt omfang at sikre, at personer på arbejds-
pladsen og i omgivelserne ikke udsættes for eller kan blive udsat for støv fra as-
best eller asbestholdige materialer, jf. § 7,
ca. 70 afgørelser om adgang til omklædningsrum, jf. § 15,
ca. 60 afgørelser om anvendelse af personlige værnemidler, jf. § 18,
ca. 60 afgørelser om anvendelse af støvsvage arbejdsmetoder og forbud mod
højtryksspuling, jf. § 8,
ca. 50 afgørelser om adskillelse af arbejdsområder, afskærmning af arbejdsste-
det og opsætning af advarselsskilte, jf. § 22,
ca. 50 afgørelser om anmeldelse af asbestarbejde, jf. § 31
ca. 50 afgørelser om opbevaring af asbestaffald, jf. § 36, og
ca. 100 afgørelser om andre forhold.
Til sammenligning er der i 2016-2020 afgivet ca. 100 afgørelser om året om arbejde
med epoxyharpikser og isocyanater hjemlet i bekendtgørelse om arbejde med stoffer
og materialer og mellem 100 og 200 afgørelser om året hjemlet i kræftbekendtgørel-
sen.
Der tages forbehold for, at tallene er behæftet med en vis usikkerhed.
3