Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 721
Offentligt
2624578_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 19. september 2022
Sagsnummer: 2022-135
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af bilag
II, III, IV og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksi-
malgrænseværdier for rester af pesticiderne benzalkoniumchlorid (BAC), chlorpropham, dide-
cyldimethylammoniumchlorid (DDAC), flutriafol, metazachlor, nikotin, profenofos, quizalofop-P, na-
triumaluminiumsilicat, thiabendazol og triadimenol i eller på specifikke produkter
(komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 27. september 2022.
En vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 721: Grundnotat om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin,m.v., komitésag
2624578_0002.png
Den 16. september 2022
FVM 198
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af bilag II, III, IV og V til Europa-Parla-
mentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til maksimalgræn-
seværdier for rester af pesticiderne benzalkoniumchlorid (BAC), chlorpropham,
didecyldimethylammoniumchlorid (DDAC), flutriafol, metazachlor, nikotin,
profenofos, quizalofop-P, natriumaluminiumsilicat, thiabendazol og triadi-
menol i eller på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier for pesticid-
rester i bilag II, III, IV og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for 11
aktivstoffer i en række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører
ændringer af maksimalgrænseværdier på baggrund af nye anvendelser i EU, ansøgning om import-
tolerancer for fødevarer fra tredjelande og revurderinger for stofferne benzalkoniumchlorid (BAC),
chlorpropham, didecyldimethylammoniumchlorid (DDAC), flutriafol, metazachlor, nikotin, profeno-
fos, quizalofop-P, natriumaluminiumsilicat, thiabendazol og triadimenol. Ændringerne betyder, at
der er maksimalgrænseværdier, der sættes op, maksimalgrænseværdier, der sættes ned, nye maksi-
malgrænseværdier, der etableres, og midlertidige maksimalgrænseværdier, der forlænges. Der er
gennemført risikovurderinger af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte
stoffer, og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable af DTU Fødevareinstituttet.
DTU Fødevareinstituttet har også foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke
giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget forventes sat til afstemning i Den
Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 27. september 2022. En vedta-
gelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for
de retningslinjer for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-
cidrester, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III, IV og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 721: Grundnotat om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin,m.v., komitésag
2624578_0003.png
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter forordningen om pesticidrester).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 18, stk. 1, litra b i forordningen om
pesticidrester.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Føde-
varer og Foder (SCoPAFF). Såfremt der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen –
med henblik på legalitetskontrol – forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-
holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for to måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås
der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler
sig med kvalificeret flertal inden for to måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parla-
mentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til
Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet
ikke inden for en frist på fire måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoP-
AFF) den 27. september 2022.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i bilag II til forordningen om pesticid-
rester for de aktivstoffer, der allerede er vurderet i forbindelse med godkendelse eller ikke-godkendelse
som pesticidaktivstoffer, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Maksimal-
grænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigvurderede
med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig
vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et eventu-
elt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at udgøre en sundhedsmæssig risiko. Disse
stoffer opføres på en liste i bilag IV til forordningen om pesticidrester. Pesticider, for hvilke alle maksi-
malgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres i bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en
konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidre-
ster i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete
anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg
for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid
ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip er pesticider, som opføres i
bilag IV.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller im-
port af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i
EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig,
sundhedsmæssig vurdering af disse forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
En maksimalgrænseværdi for pesticidrester kan, efter den fornødne, konkrete risikovurdering i EU, ind-
føres eller ændres på baggrund af:
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 721: Grundnotat om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin,m.v., komitésag
2624578_0004.png
1) Nye anvendelser af pesticider i EU, f.eks. anvendelse af nye pesticider, udvidet anvendelse til andre
afgrøder af et allerede godkendt pesticid eller ændret anvendelse af et pesticid på en afgrøde.
2) Importtolerancer, ansøgninger fra tredjelande for fødevarer, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi for restindholdet af pesticider.
3) Revurdering af maksimalgrænseværdierne på baggrund af for eksempel planlagt revurdering af pe-
sticidet, nye oplysninger om toksikologi eller en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
4) Implementering af Codex-grænseværdier i EU – tilpasning af EU-maksimalgrænseværdier til de
maksimalgrænseværdier, der er fastsat af Codex Alimentarius (under FN’s Fødevare- og Landbrugs-
organisation – FAO og Verdenssundhedsorganisation – WHO).
5) Andre særlige forhold, for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening.
En maksimalgrænseværdi kan kun ændres, hvis ændringen er sundhedsmæssig acceptabel, og ændrin-
gen i øvrigt følger principperne i forordningen om pesticidrester, af hvilke det blandt andet fremgår, at
grænseværdier skal fastsættes så lavt som muligt.
Fødevarestyrelsen indhenter i alle tilfælde DTU’s risikovurdering af det konkrete forslag. På baggrund
af det generelle princip og den konkrete risikovurdering, foretager Fødevarestyrelsen en vurdering af
beskyttelsesniveauet.
Mange forslag inkluderer et stort antal stoffer og en række ændringer af maksimalgrænseværdier, her-
under f.eks. maksimalgrænseværdier, der sættes op, og andre maksimalgrænseværdier, der sættes ned.
Hvis ændringerne vurderes at være i overensstemmelse med de overordnede principper, og hvis DTU
Fødevareinstituttet samtidig har vurderet ændringerne som sundhedsmæssigt acceptable, vil Fødevare-
styrelsen generelt vurdere beskyttelsesniveauet som uændret. I særlige tilfælde, hvor der er sundheds-
mæssige grunde til at sætte maksimalgrænseværdierne ned, kan vurderingen dog være, at beskyttelses-
niveauet bliver forbedret.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III, IV og
V ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier for stofferne benzalkoniumchlorid (BAC), chlorprop-
ham, didecyldimethylammoniumchlorid (DDAC), flutriafol, metazachlor, nikotin, profenofos, quizalo-
fop-P, natriumaluminiumsilicat, thiabendazol og triadimenol.
De væsentligste ændringer af maksimalgrænseværdier i forslaget og baggrunden for disse fremgår af
nedenstående skema. I skemaet nedenfor refereres der i kolonnen ”Baggrund for ændring” til ovenstå-
ende liste over baggrund for ændring af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Baggrund
for æn-
dring
3
Benzalkonium-
chlorid (BAC)
Alle fødevarer
Chlorpropham
Kartofler
BAC bruges som desinfektionsmid-
del og findes derfor i fødevarer på
trods af, at stoffet ikke er godkendt
som pesticid.
Den nuværende midlertidige mak-
simalgrænseværdi foreslås forlæn-
get i 7 år.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 721: Grundnotat om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin,m.v., komitésag
2624578_0005.png
Pesticid
Produkter
Foreslåede ændringer
Dide-
cyldimethylam-
moniumchlorid
(DDAC)
Vegetabilske fødevarer
Flutriafol
Flutriafol
Meloner og vandmeloner
Græskar
Flutriafol
Metazachlor
Natriumalumini-
umsilicat
Nikotin
Ris
Radiser, broccoli, blom-
kål, grønkål og svinelever
Alle fødevarer
Hyben, krydderurter,
vilde svampe, te, urteud-
træk og krydderier
DDAC bruges som desinfektions-
middel og findes derfor i fødevarer
på trods af, at stoffet ikke er god-
kendt som pesticid.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat op.
Ny maksimalgrænseværdi foreslås
fastsat. Maksimalgrænseværdien
har hidtil ligget på detektionsgræn-
sen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Stoffet flyttes fra bilag IV til bilag V.
Alle maksimalgrænseværdier fore-
slås sat til kvantificeringsgrænsen.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Årsagen til forekomst af nikotin i
afgrøder er muligvis naturlig, dog er
dette ikke videnskabeligt bevist.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
Baggrund
for æn-
dring
3
2
2
2
3
3
3
Quizalofop-P
Profenofos
Thiabendazol
Kommen
Krydderurter
Mango, mælk, æg, fjer-
kræ, samt lever, nyre og
andre slagtebiprodukter
fra svin, kvæg, får, geder
og heste
Æbler, en række bær, kål-
roer, majroer, tomater,
peberfrugter, auberginer,
agurker, courgetter, melo-
ner, græskar, artiskokker,
rug, hvede, humle og suk-
kerroer
1
3
3
Triadimenol
Maksimalgrænseværdien foreslås
sat ned.
3
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 721: Grundnotat om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin,m.v., komitésag
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til forordningen om pesticidrester. Ændringen vil være direkte gæl-
dende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen stats-
finansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes
heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige, administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for forbru-
gerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænsevær-
dier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering af eventuelle kombi-
nationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette. Der arbejdes i EFSA
målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af artikel 14, stk. 2 i forordningen om pesticidrester, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU Fødevarein-
stituttet – på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos
den danske befolkning – foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider,
hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimal-
grænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-
mark.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Baseret på afstemningerne fra tidligere, lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for for-
slaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Forordningen om pesticidrester og de deraf afledte forordninger er vigtige elementer i beskyttelsen af
de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundheds-
mæssigt acceptable.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 721: Grundnotat om maksimalgrænseværdier pesticiderne beta‐cyfluthrin,m.v., komitésag
Det er højt prioriteret fra dansk side, at forordningen om pesticidrester kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i føde-
varer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal forordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II,
III, IV og V.
Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er
sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer for behandling af
komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester, som den tidligere regering i
2012 forelagde Folketingets fødevareordførere.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6