Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 714
Offentligt
2622907_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 15. september 2022
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 98-22
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om konklusioner vedrørende bedste tilgængelige
teknik (BAT- konklusioner) for luftrensning i den kemiske industri i henhold til direktiv 2010/75/EU af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om industrielle emissioner (Komitésag).
Forslaget forventes til skriftlig afstemning i Artikel 75 komité den 23. september 2022.
Flere af BAT konklusionerne vurderes at medføre øget beskyttelse af miljøet i medlemsstaterne pga.
skærpede emissionsgrænser for VOC, PCDD/F, støv og partikelbundne metaller.
Regeringen er positiv over for, at der udarbejdes BAT-konklusioner for luftrensning i den kemiske industri.
Forslaget vil bidrage til målet om ensartede krav til udledninger og medvirke til at øge det generelle
miljøbeskyttelsesniveau på tværs af medlemsstaterne.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 714: Grundnotat om BAT-konklusioner for luftrensning i den kemiske industri, komitésag
2622907_0002.png
NOTAT
Den 14. september 2022
MiM 98-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om konklusioner vedrørende bedste tilgængelige teknik (BAT- konklusioner)
for luftrensning i den kemiske industri i henhold til direktiv 2010/75/EU af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om industrielle emissioner
(Komitésag).
KOM nummer foreligger ikke
Resumé
Formålet med forslaget er at forebygge og bekæmpe forureningen fra større, forurenende virksom-
heder omfattet af Direktivet om Industrielle Emissioner (IE-direktivet) ved at anvende den bedste
tilgængelige teknik (BAT). Forslaget indebærer, at det nye BREF-dokument for luftrensning i den
kemiske industri (Common Waste Gas Management and Treatment in the Chemical Sector – WGC),
ajourføres med hensyn til den bedste tilgængelige teknik, og at BAT-konklusionerne samtidig gøres
bindende for medlemsstaterne i forbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser og revurderinger
af godkendelser til virksomheder omfattet af BREF-dokumentet.
Der er forventeligt 50-55 virksomheder i Danmark, som bliver omfattet af BAT-konklusionerne. Ud
af de 50-55 er 35 eksisterende virksomheder, hvoraf 24 er farmaceutiske virksomheder. De
resterende virksomheder er nye og er lige blevet meddelt miljøgodkendelse, eller der forventes
meddelt godkendelse snart. Majoriteten af disse vil være Power-to-X (PtX) -virksomheder.
BAT-konklusionerne omfatter bl.a.:
Krav om at implementere opdateret miljøledelselsessystem
Krav til hyppigere målinger af emissioner til luft
Emissionsniveauer for organiske og uorganiske forbindelser
Nye teknikker tilknyttet opnåelsen af emissionsgrænseværdier for en række stoffer.
Flere af BAT konklusionerne vurderes at medføre øget beskyttelse af miljøet i medlemsstaterne pga.
skærpede emissionsgrænser for VOC, PCDD/F, støv og partikelbundne metaller. Generelt vurderes
det, at de omfattede eksisterende danske virksomheder vil kunne leve op til BAT-konklusionerne.
På baggrund af forslaget til endelige BAT-konklusioner vurderes der at være forøgede omkostninger
på mellem 10-28 mio. kr. Dette estimat er behæftet med betydelige usikkerheder, da det er baseret på
en tredjedel af de eksisterende virksomheders estimater.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 714: Grundnotat om BAT-konklusioner for luftrensning i den kemiske industri, komitésag
Regeringen er positiv over for, at der udarbejdes BAT-konklusioner for luftrensning i den kemiske
industri. Forslaget vil bidrage til målet om ensartede krav til udledninger og medvirke til at øge det
generelle miljøbeskyttelsesniveau på tværs af medlemsstaterne.
Baggrund
Kommissionen har fremsendt et forslag til BAT-konklusioner og bedste tilgængelige teknikker for
virksomheder, der omfattes af luftforurening i den kemiske industri. Forslaget til BAT-konklusioner
har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og Rådets direktiv nr. 75/2010 af 24. november 2010
om industrielle emissioner (IE-direktivet).
Udarbejdelse af nærværende BAT-konklusioner startede i september 2016. Det første udkast til BAT-
konklusioner var i høring i november 2019 og i juni 2021 blev der afholdt afsluttende møde i den
tekniske arbejdsgruppe. Et opdateret BREF-dokument - final draft - blev behandlet på Artikel 13
Forum møde i marts 2022.
I direktivet stilles der krav om, at større forurenende virksomheder omfattet af direktivet skal
begrænse forureningen mest muligt ved at anvende den bedste tilgængelige teknik (BAT). BAT er
udtryk for de bedste tilgængelige teknikker for en bestemt sektor og omfatter den måde, hvorpå
anlægget konstrueres, bygges, vedligeholdes, drives og lukkes ned. BAT-konklusioner fastlægger bl.a.
teknikker til reduktion af emissioner samt opnåelige emissionsniveauer, baseret på repræsentative
anlæg. Teknikker skal sikre et så højt miljøbeskyttelsesniveau som muligt inden for rammerne af det,
der er teknisk og økonomisk gennemførligt for den relevante sektor.
Når der i medfør af direktivet er vedtaget BAT-konklusioner, er disse juridisk bindende for
medlemsstaterne. Dette betyder, at miljømyndighederne herefter er forpligtet til at lægge dem til
grund ved miljøgodkendelse og revurdering af miljøgodkendelser af de industrielle anlæg, der er
omfattet af IE-direktivet. BAT-konklusionerne får således direkte betydning for virksomhederne, når
de er omsat til krav i en miljøgodkendelse.
En Teknisk Arbejdsgruppe (TWG) ledet af det europæiske IPPC-kontor (European Integrated
Pollution Prevention and Control Bureau, EIPPCB) har gennemført en revision af WGC BREF’en, der
består af ca. 80 medlemmer, hvor Miljøstyrelsen har repræsenteret Danmark.
Erhvervet og interesseorganisationer har været inviteret til et partnerskab for WGC BREF’en, og de
interesserede har bidraget til det tekniske arbejde i Danmark via. møder og korrespondance.
Forslaget forventes til skriftlig afstemning i Artikel 75 komité den 23. september
Formål og indhold
Forslaget til BAT-konklusioner for WGC omfatter anlæg, der er opført på listen over
godkendelsespligtige virksomheder i bilag 1 til IE-direktivet under punkt 4 (Kemisk industri)
Både CWW BREF og WGC BREF omhandler virksomheder omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens
bilag 1, punkt 4. ”Kemisk industri”. Alle virksomheder omfattet af WGC BREF er således også omfattet
af CWW BREF. WGC BREF-dokumentet omfatter BAT-krav til alle sektorer på bilag 1, punkt 4.
I Danmark er majoriteten af virksomhederne repræsenteret ved følgende sektorer:
1.
4.5 – Fremstilling af farmaceutiske produkter, herunder mellemprodukter,
2. 4.2.a – Gasser som f.eks. brint (PtX virksomheder)
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 714: Grundnotat om BAT-konklusioner for luftrensning i den kemiske industri, komitésag
2622907_0004.png
Der er p.t. 35 eksisterende virksomheder i Danmark, der er omfattet af WGC BREF. Desuden er der i
den seneste tid meddelt miljøgodkendelse til en række nye virksomheder under listepunkt 4, primært
”PtX-virksomheder”, der er godkendt under listepunkt 4.2.a). Medregnes disse nye virksomheder
forventes det, at 50 – 55 danske virksomheder vil blive omfattet af WGC BREF.
BAT-konklusionernes relevans for Danmark:
Det vurderes, at alle virksomhederne potentielt kan leve op til udkastet til BAT-konklusioner, dog vil
det kunne medføre et behov for tiltag, da de foreslåede emissionsgrænseværdierne er væsentlig lavere
end de danske vejledende grænser. Miljøstyrelsen finder, at BAT-konklusionerne er forenelig med
driften af de danske virksomheder. Der er generelt tale om større virksomheder, hvor hovedparten har
væsentlige luftemissioner, herunder diffuse VOC-emissioner.
Der vil dog være forøgede udgifter for nogle af virksomhederne til f.eks. monitering og overvågning
samt til at ændre eller implementere tekniker til reduktion af emissioner.
Forslaget indeholder samlet set 36 BAT-konklusioner, hvoraf 12 omhandler specifikke produktioner
der pt. ikke findes i Danmark. I det følgende gennemgås de væsentligste BAT-konklusioner, som er
relevante for danske virksomheder. Flere BAT-konklusioner skal ses i sammenhæng med tidligere
vedtagen BAT-konklusion om Spildevands- og luftrensning og dertilhørende styringssystemer i den
kemiske industri (CWW).
Krav om miljøledelsessystem:
Virksomheder skal allerede i dag have et miljøledelsessystem, der fremover skal indeholde et
kemikaliestyringssystem. Det antages, at virksomhederne har disse oplysninger i forvejen.
Krav om monitorering:
Kravene til monitorering for luftemissioner er skærpede og flere, end hvad danske virksomheder idag
er omfattet af, hvor krav til monitorering primært fastsættes med baggrund i luftvejledningen fra 2001.
Det er Miljøstyrelsens vurdering, at der er et behov for øget kendskab til luftemissionerne fra de
danske virksomheder. Det antages, at opfyldelse af moniteringskrav og kontrol for majoriteten af
virksomhederne vil medføre udgifter.
Opgørelse af
emissioner til luft:
Omhandler opgørelser over emissioner til luften, herunder diffuse emissioner. Opgørelserne skal
indeholde oplysninger om kemiske reaktioner og procesflowskemaer. Dette skal være en del af
miljøledelsessystemet i BAT 1. Dog er flere af de berørte virksomheder omfattet af VOC (flygtige
organiske stoffer)-bekendtgørelsen, som betyder, at emissionerne skal opgøres, herunder også diffuse
VOC-emissioner. Det antages derfor, at opfyldelse af BAT 2 i WGC BREF ikke vil give anledning til
væsentligt øgede udfordringer.
Teknikker til reduktion af emissioner fra organiske og uorganiske forbindelser:
I BAT-konklusion 11 og 18, foreskrives der anvendelse af teknikker til at reducere emissioner af
organiske og uorganiske forbindelser og tilknyttede BAT-AELs (Achievable Emissions Levels).
De nævnte teknikker er kendte teknikker i Danmark for både organiske og uorganiske forbindelser. Én
virksomhed har dog anført en udgift for at overholde BAT 18. Alt andet lige må opfyldelse af BAT 18
betyde, at kravene til luftemissionerne fremadrettet bliver strammet. Dette må forventes at bidrage til
en reduktion af luftemissionerne fra de kemiske virksomheder i Danmark og dermed en forbedring af
miljøpåvirkningen.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 714: Grundnotat om BAT-konklusioner for luftrensning i den kemiske industri, komitésag
For BAT-konklusion 11 er det dog anderledes, da de nye BAT-AEL generelt er meget lavere end
emissionsgrænserne i Miljøstyrelsens luftvejledning fra 2001. Hertil er der kun foretaget få
emissionsmålinger for danske virksomheder, så det er ikke muligt at vurdere, om dette vil betyde, at
der skal indføres tiltag eller investeres i ny teknologi. De fastlagte BAT-AELs vil medføre, at kravene til
luftemissionerne fremadrettet bliver strammet væsentligt. Dette må forventes at bidrage til en
reduktion af luftemissionerne fra de kemiske virksomheder i Danmark og dermed en reduktion af
miljøpåvirkningen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Vurdering af nærhedsprincippet er ikke relevant.
Gældende dansk ret
IE-direktivet er gennemført ved en ændring af miljøbeskyttelsesloven og jordforureningsloven samt
ændringer af bekendtgørelsen om godkendelse af listevirksomhed, bekendtgørelsen om begrænsning
af visse luftforurenende emissioner fra store fyringsanlæg, bekendtgørelsen om visse luftforurenende
stoffer fra fyringsanlæg på platforme på havet og affaldsforbrændingsbekendtgørelsen med virkning
fra 7. januar 2013.
Miljømyndighederne skal lægge BAT-konklusionerne til grund i forbindelse med godkendelse og
revurdering af godkendelser, når BAT-konklusionen er vedtaget og offentliggjort af EU-Kommissionen
i EU-Tidende.
Miljømyndighederne skal revurdere miljøgodkendelserne for anlæggene på baggrund af BAT-
konklusionerne, og de ajourførte vilkår skal være overholdt på anlæggene senest fire år efter
offentliggørelsen af BAT-konklusionerne i EU-Tidende.
Fraviges emissionsgrænseværdierne i forhold til de opnåelige emissionsniveauer i BAT-
konklusionerne, har medlemsstaterne pligt til at indberette det til Kommissionen jf. IE-direktivets
artikel 15, stk. 4.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Beslutningen om BAT-konklusionerne vil blive tilføjet til bilag 8 i godkendelsesbekendtgørelsen (BEK
nr. 2080 af 15/11/2021).
Økonomiske konsekvenser
På baggrund af oplysninger fra en mindre del af de omfattede virksomheder
vurderes det, at de årlige omkostninger med betydelig usikkerhed kn estimeres til mellem 10 og 28
mio. kr. Dette estimat er behæftet med betydelige usikkerheder.
Det er samlet set Miljøstyrelsens vurdering, at der for de fleste virksomheder, der er omfattet af BAT-
konklusionerne, vil være udgifter til efterlevelse, primært til monitering og opfyldelse af de fastsatte
emissionsgrænseniveauer, herunder renseforanstaltninger. De forventede udgifter for danske
virksomheder omfattet af WGC BREF vurderes dog rimelige i forhold til de miljømæssige
forbedringer, der må forventes ved implementering af BAT-konklusionerne.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 714: Grundnotat om BAT-konklusioner for luftrensning i den kemiske industri, komitésag
2622907_0006.png
Samlet kan forslaget have samfunds- og erhvervsøkonomiske konsekvenser men ventes ikke at have
statsfinansielle konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget forventes at medføre en reduktion af de samlede udledninger af problematiske stoffer til
luften fra den kemiske industri. Desuden vil der kommer en bedre viden om omfanget af
luftforureningen fra de berørte kemiske virksomheder.
De foreslåede BAT-konklusioner indeholder en række skærpelser i forhold til IE-direktivet, da:
BAT-AEL (emissionsgrænser) for udledning til luft af VOC er strengere end de grænseværdier for
samme, som er fastsat i Luftvejledningen og i den danske VOC-bekendtgørelse.
Omfanget af monitorering af udledninger til luft både som kontinuerte og stikprøvemålinger er
væsentligt forøget.
Det vurderes derfor, at BAT-konklusionerne kan medvirke til at forbedre miljøtilstanden på europæisk
plan.
Høring
Sagen har været i høring i EU Miljøspecialudvalget
Dansk Industri bemærker, at der sættes øgede krav til omfang og frekvens af monitering af emissioner
i BAT-konklusionerne, også langt udover hvad der hidtil har været praksis i Danmark. Det betragtes
som meget uheldigt, og et punkt som Danmark ikke bør støtte i BAT-dokumentet. Moniteringskravet
er ikke begrundet i direktivets BAT-instrument eller Miljøbeskyttelseslovens regler, som dansk
hjemmelsgrundlag, om renere teknologi, som er baseret på løbende anvendelse af den teknologiske
udvikling i miljøteknologi/renere teknologi. Moniteringskravet ligger som nævnt ud over hidtidig
dansk praksis og krav, som er baseret på, hvad der opfattes som væsentlige elementer i miljøkvalitet i
Danmark. Der er derfor ikke noget nationalt behov for at iværksætte disse omkostningskrævende
moniteringstiltag i Danmark. Oplysninger om væsentlige miljøforhold håndteres i virksomhedernes
miljøledelsessystemer ud fra en vurdering af, hvad der for den pågældende virksomhed er væsentlige
miljøforhold, og herunder lokale og regionale fastsatte miljøkvalitetskrav.
Kravet øger virksomhedernes omkostninger til målinger markant uden, at det giver en tilsvarende
forbedring af miljøet. Dansk Industri opfordrer derfor til, at de danske myndigheder i forbindelse med
udarbejdelse af BAT-konklusioner både i den tekniske arbejdsgruppe, artikel 13 forum samt i artikel 75
udvalget har fokus på, at det dokumenteres, at øgede moniteringskrav giver en miljøeffekt og ikke bare
øger omkostningerne for virksomhederne og de myndigheder, som skal håndtere en øget
datamængde.”
Landbrug og Fødevarer bemærker, at der sættes øgede krav til omfang og frekvens af monitering af
emissioner i BAT-konklusionerne, også langt udover hvad der hidtil har været praksis i Danmark.
Dette øger virksomhedernes omkostninger til målinger markant uden, at det giver en tilsvarende
forbedring af miljøet. Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at de danske myndigheder i forbindelse
med udarbejdelse af BAT-konklusioner både i den tekniske arbejdsgruppe, artikel 13 forum samt i
artikel 75 udvalget har fokus på, at det dokumenteres, at øgede moniteringskrav giver en miljøeffekt og
ikke bare øger omkostningerne for virksomhederne og de myndigheder, som skal håndtere en øget
datamængde.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Et endeligt udkast til BAT-konklusioner blev præsenteret for Kommissionens Artikel 13 Forum på et
møde i marts 2022. Der var ingen forslag som ændrede på BAT konklusionerne.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 714: Grundnotat om BAT-konklusioner for luftrensning i den kemiske industri, komitésag
Det er Miljøministeriets vurdering, at der vil være flertal for forslaget på baggrund af den hidtidige
tekniske forberedelsesproces.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for, at der udarbejdes BAT-konklusioner for luftrensning i den kemiske
industri. Forslaget vil bidrage til målet om ensartede krav til udledninger og medvirke til at øge det
generelle miljøbeskyttelsesniveau på tværs af medlemsstaterne.
Hvis der foreslås yderligere ændringer af forslaget, som ikke har økonomiske omkostninger for danske
virksomheder eller staten, og som kun har begrænsede negative miljøeffekter, kan regeringen støtte
disse.
Regeringen støtter på denne baggrund det foreliggende forslag til BAT-konklusioner for luftrensning i
den kemiske industri.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
6