Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 711
Offentligt
2622417_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 15. september 2022
Sagsnummer: 2022-135
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed samlenotat for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.
september 2022.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0002.png
EU og Internationalt
Den 14. september 2022
FVM 196
SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
1.
1.
Markedssituationen for landbrugsvarer samt den logistiske situation i Ukraine og i
forhold til EU
-
Information fra Kommissionen og udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
Konsultationer mellem EU og Storbritannien om fiskerimuligheder for 2023
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side 9
3.
4.
5.
3.
6.
7.
8.
Konsultationer mellem EU og Norge, mellem EU, Norge og Storbritannien samt mel-
lem kyststater om fiskerimuligheder for 2023
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Side 12
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU)
2022/109 om fastsættelse for 2022 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og
grupper af fiskebestande gældende i EU-farvande og for EU-fiskerfartøjer i visse an-
dre farvande for så vidt angår makrel
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. sep-
tember 2022, men forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
KOM-dokument foreligger ikke
Side 16
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU)
2020/1706 for så vidt angår medtagelse af autonome EU-toldkontingenter for visse
fiskevarer
-
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. sep-
tember 2022, men forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
KOM (2022) 429
Side 19
2.
2.
9.
4.
5.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0003.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
Den 26. september 2022
1.
Markedssituationen for landbrugsvarer samt den logistiske situation i Ukraine
og i forhold til EU
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 14. juli 2022. Ændrin-
ger er markeret i marginen.
Resumé
Den russiske invasion af Ukraine påvirker markedssituationen for landbrugsvarer på en række om-
råder med stigende priser på både fødevarer, foder, handelsgødning og energi. Dette skyldes blandt
andet reducerede eksportruter. Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26.
september 2022 med henblik på information fra Kommissionen og udveksling af synspunkter.
Baggrund
Den generelle markedssituation for landbrugsvarer drøftes normalt hvert kvartal i Rådet (landbrug og
fiskeri). Det tjekkiske formandskab har tilkendegivet, at punktet bliver et fast punkt på dagsordenen til
drøftelse på alle rådsmøder (landbrug og fiskeri) i andet halvår af 2022.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022 med henblik på
orientering fra Kommissionen og udveksling af synspunkter.
Formål og indhold
FN’s Fødevare-
og
Landbrugsorganisations (FAO’s) fødevareprisindeks
FN’s Fødevare-
og Landbrugsorganisations (FAO) fødevareprisindeks var i gennemsnit 138 point i au-
gust 2022, et fald på 2,7 point (1,9 pct.) fra juli 2022, dog stadig 10,1 point (7,9 pct.) over niveauet i den
tilsvarende måned i 2021. Faldet i prisindekset i august 2022 skyldtes en moderat nedgang i prisen ge-
nerelt, hvor det månedlige procentfald spændte fra 1,4 pct. for korn, 1, 5 pct. for kød, 2,0 pct. for meje-
riprodukter, 2,1 pct. for sukker og til 3,3 pct. for vegetabilsk olie.
Markedssituationen for korn og proteinafgrøder
Det Internationale Kornråd (IGC) forventede den 18. august 2022, at den globale produktion af korn i
produktionsåret 2021/22, som gik fra den 1. juli 2021 til den 30. juni 2022, forventedes at ligge på 2291
mio. tons, hvilket er en
stigning med +3 pct. fra 2020/21 svarende til 71 mio. tons. IGC’s prognose skøn-
nede endvidere, at det indeværende produktionsår 2022/23 vil falde med 2 pct. i forhold til sidste pro-
duktionsår 2021/22, særligt drevet af fald i majsproduktionen på 3 pct. svarende til 41 mio. tons. Den
samlede produktion vil dog stadig være den anden største registrerede høst. Hertil kommer, at det for-
ventede globale forbrug, særligt til foder, som følge af stigende priser vil falde for første gang siden
2015/16 med 0,8 pct., mens globale lagre ligger på -6 pct. og global handel på -3,6 pct., primært på grund
af fald i handel med majs og byg.
Forventningerne til den globale produktion af hvede ligger for 2022/23 på -0,4 pct. under sidste år,
hvilket er en pæn stigning fra sidste måned efter mere positive udsigter fra Kina, Rusland, Kasakhstan,
Canada og Australien. For øvrige produkter forventes produktion i 2022/23 at ligge på -3,4 pct. for majs
og -0,5 pct. for byg. Faldet i den samlede globale kornhøst dækker over, at der for en række produkter
forventes pæne produktionsstigninger i Rusland, Canada, Kasakhstan, USA, Tyrkiet og Sydamerika ge-
nerelt for så vidt angår soja, som udligner fald andre steder, herunder særligt Ukraine og Australien. På
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0004.png
baggrund af den russiske invasion af Ukraine er forventningerne til høstudbyttet i Ukraine kraftigt ned-
justeret.
Globale priser på de vigtigste kornafgrøder (hvede, majs og byg) har den 18. august 2022 udviklet sig
med -5,5 pct. for hvede siden sidste måned, med +3,4 pct. for majs og med -4,8 pct. for byg. Med stigende
priser for andre afgrøder stiger indekset samlet med 0,5 pct. Faldende hvedepriser drives frem af posi-
tive udsigter i Rusland og af udsigten til stigende eksport fra Sortehavet, som har bragt priserne på ni-
veau med slut februar 2022. Dog er der set tegn på øget efterspørgsel som følge af det forventede øgede
udbud, som kan vende denne udvikling.
Ud over vejret har krigen alvorlige konsekvenser for Ukraine. Krigen har alvorlige konsekvenser for
markedsdynamikken, herunder adgang til dyrkningsområder i russisk besatte områder, risici forbundet
med arbejdet og transport af afgrøder. Alt dette gør, at der er store usikkerheder forbundet med estima-
ter. Produktionen forventes for alle de vigtigste afgrøder at ligge under sidste års niveau med -41,2 pct.
for hvede, -34,2 pct. for majs og -46,7 pct. for byg. Eksporten er ligeledes faldet som følge af manglende
adgang til havnene i Sortehavet og forventes i 2022/23 at ligge på -31,2 pct. for hvede, -34,6 pct. for majs
og -69,6 pct. for byg i forhold til sidste år.
Ukraines andel af global produktion vurderes i august for 2022/23 at komme til at udgøre 2,5 pct. for
hvede, 2,3 pct. for majs og 3,6 pct. for byg. Ukraine er desuden storeksportør af foder til EU, hvor særligt
sektorerne for fjerkræ og svin forventes ramt af den manglende ukrainske eksport. Visse nordafrikanske
og mellemøstlige lande får en stor andel af deres korn fra Ukraine, og mens Tyrkiet og Iran har krævet
større eksport af hvede fra Rusland, må faldende produktion og eksport fra Ukraine og Rusland forven-
tes at få økonomiske og humanitære konsekvenser i EU og det europæiske nærområde.
Kommissionen fremlagde en meddelelse KOM (2022)217 om alternative fragtruter (”solidaritetsbaner”)
i maj 2022. Tiltaget havde til hensigt at udbygge alternative fragtruter for korneksport ud af Ukraine,
der omgik den russiske flådeblokade i Sortehavet. Det er med tiltaget lykkedes at øge eksporten af korn
fra Ukraine betragteligt. Således blev der i august 2022 eksporteret omkring 2,6 mio. tons korn fra Ukra-
ine med solidaritetsbanerne. Til sammenligning blev der i marts 2022 eksporteret 0,2 mio. tons korn.
Den ukrainske korneksport via solidaritetsbanerne er dog fortsat langt under førkrigsniveau, hvor langt
størstedelen af korneksporten gik via havne langs Sortehavskysten. Blandt udfordringerne ved de alter-
native fragtruter er manglende kapacitet til transport ad vej og til omlæsning af gods i logistikcentre,
lange ventetider ved EU’s ydre grænser på grund af told-
og fødevarekontroller, samt forskellige spor-
bredder på jernbanerne i Ukraine og EU, der nødvendiggør omladning ved grænsen.
På baggrund af FN-forhandlinger med deltagelse af Ukraine, Rusland og Tyrkiet kom parallelle aftaler i
stand den 22. juli 2022 om udskibning af korn
fra tre ukrainske havne via Sortehavet. FN’s fælles koor-
dinationscenter, som overvåger udskibningerne fra Ukraine, meddelte den 5. september 2022, at der
indtil videre var afsejlet 90 skibe lastet med omkring 2,1 mio. tons korn og andre fødevarer fra Ukraine,
og antallet forventes øget løbende. Der er dog fra russisk side udtrykt utilfredshed med arrangementet.
Markedet for oliefrø rammes også. Ukraine forventedes inden den russiske invasion at producere 17,5
mio. tons solsikkefrø i 2021/22, svarende til 30,7 pct. af den globale produktion. Et tal som nu ligger på
16,4 mio. tons, svarende til 28,9 pct. af global produktion. En stor andel af denne produktion presses til
olie, og EU modtager 89 pct. af sin importerede solsikkeolie og 36 pct. af sin importerede solsikkemel,
der bruges til foder, fra Ukraine. I 2022/23 forventes Ukraines produktion af solsikkefrø at falde til 9,2
mio. tons. Det er et fald på 44 pct. som må forventes at blive udfordret af dårlig logistik og et fald i
ukrainsk lagringskapacitet på mindst 15 mio. tons som følge af konsekvenser af krigen, herunder behov
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0005.png
for togbaseret godstransport af afgrøder grundet russisk blokade af havne og ødelagt lagerkapacitet. Ek-
sport af solsikkefrø fra Ukraine forventes i 2022/23 at falde med 36,3 pct. i forhold til sidste år, hvilket
dog muligvis kan udlignes efter genåbningen af Ukrainske havne i Sortehavet.
Markedssituationen for mælk og mejeriprodukter
I sektoren for mælk og mejeriprodukter har der igennem den seneste tid været stigende priser, hvor
mælkeprisen i juli 2022 lå på 50,3 cent/kg, hvilket historisk er en rekordhøj pris. Til sammenligning var
den i august 2020 på 33,01 cent/kg. Ultimo august 2022 ligger prisen på skummetmælkspulver på 367
euro/100 kg. Det er 45 pct. over prisen samme tid i 2021, og smørprisen ligger på 714 euro/100 kg. Det
er 81 pct. over prisen samme tid i 2021. Markedssituation skyldes faldende mælkeindvejning i EU. I
første
halvdel af kalenderåret 2022 faldt EU’s mælkeindvejning med 0,7 pct. Også globalt stagnerer pro-
duktionen. Hertil kommer god efterspørgsel på verdensmarkedet.
Markedssituationen for svinekød
Prisniveauet i EU svinekødssektoren er i stigning. Det var således for uge 9 i 2022 på 149,3 euro/100
kg., og er siden steget, og prisen lå i uge 34 på 209,3 euro/100 kg. Det er historisk en særdeles god pris.
Den danske notering fulgte nogenlunde samme tendens. Fra oktober 2021 frem til udgangen af decem-
ber 2021 lå noteringen fast på 8,40 kr./kg, men ved årsskiftet 2021/2022 faldt den til 7,90 kr./kg. Det
var den laveste notering siden 2008. Efterfølgende er noteringen i løbet af 2022 steget og er i uge 37 på
12,40 kr./kg. De stigende priser skal dog ses i lyset af tilsvarende stigende inputpriser på handelsgødning
og proteinfoder.
Også smågriseprisen, der i efteråret 2020 kom ned på en daværende bundrekord på 35 euro/stk., steg i
juni 2021 til 51,76 euro/stk., men var i uge 42 i 2021 nede på 29,0 euro/stk., hvilket er en historisk lav
pris. Den var i uge 19 i 2022 steget til 54,8 euro/stk., men er efterfølgende i uge 34 igen faldet til 50,6
euro/stk.
Årsagen til den dårlige markedssituation frem til foråret 2022 var især forringet eksport til Kina og lave
priser på
det kinesiske marked, der i kalenderåret 2021 aftog ca. 49 pct. af EU’s eksport. Det kinesiske
marked udgjorde i 1. halvår af 2022, 30,4 pct. af EU's eksport og var faldet med 60,1 pct. i forhold til
samme periode af 2021. Den hidtil gode afsætning medførte, at der skete en udvidelse af produktionen
af europæisk svinekød for at imødekomme den kinesiske efterspørgsel af svinekød forårsaget af afri-
kansk svinepest. Udvidelsen af produktionen forværrede efterfølgende markedssituationen, da eksport-
andelen til
Kina faldt, som nu udgør ca. 30 pct. Dertil kommer behersket efterspørgsel på EU’s indre
marked. Samtidig skete der kun langsomt en tilsvarende tilpasning af den europæiske produktion af
svinekød, som først for nyligt begyndt at tilpasse sig til den lavere efterspørgsel. I de første seks måneder
af 2022 er produktionen således faldet ca. 3 pct. i forhold til samme periode af 2021.
En betydelig udfordring er ligeledes, at svinesygdommen afrikansk svinepest i september 2020 bredte
sig fra Polen til Tyskland. Det har medført, at en række vigtige eksportlande, herunder Kina, har lukket
for import af svinekød fra Tyskland, der udgør 24 pct. af EU’s samlede eksport af svinekød. Der har også
i Italien i foråret været tilfælde i de nordlige dele af landet, men der er også tilfælde hos vildsvin nær
Rom.
Kommissionen indførte den 25. marts 2022 støtte til privat oplagring af svinekød. Der blev ydet støtte
til oplagring i perioder på 60, 90, 120 eller 150 dage. Privat oplagring har til formål at trække varer ud
af markedet for at begrænse udbuddet af varer med henblik på at hindre eller begrænse et prisfald og
medfører, at de virksomheder, der søger på ordningen, kan få støtte til dækning af de udgifter, de har i
den periode, produkterne er oplagrede. Der kunne indgives ansøgninger frem til 29. april 2022. Der
nåede at blive indgivet ansøgninger på en samlet mængde på 47.541 tons. Den samlede ansøgte mængde
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0006.png
fordelt på medlemsstater er 26 pct. i Nederlandene, 21 pct. i Danmark, 16 pct. i Spanien, 16 pct. i Tysk-
land og 11 pct. i Polen. Der er mindre andele i 10 øvrige medlemsstater.
Markedssituationen for oksekød
I kalenderåret 2021 faldt EU’s kvægbestand 1,1 pct. sammenlignet med 2020. I perioden januar-maj
2022 er bestanden steget 0,9 pct. i forhold til samme periode af 2021. I hele 2021 og den forgangne del
af 2022 har prisniveauet udviklet sig stigende og er i uge 34 2022 steget til en pris på 489,1 euro/100
kg, hvilket er 26 pct. højere end samme tid året før. Prisniveauet er fortsat betydeligt over gennemsnittet
for de seneste tre år. EU’s eksport faldt 5,1 pct. i perioden januar-maj
2022 sammenlignet med samme
periode af 2021. EU’s import steg 26 pct. i samme periode af 2022 i forhold til 2021. Tallene er inklusiv
Storbritannien.
Markedssituationen for fjerkrækød
Markedssituationen i fjerkræsektoren er i bedring. Primo juni 2021 lå prisen på 204,03 euro/100 kg. I
uge 34 af 2022 er prisen steget til 264,98 euro/100 kg. Det er 35 pct. over prisen samme tid sidste år og
betydeligt over gennemsnittet for 2016-21. De høje kornpriser påvirker dog producenternes indtjening
negativt. EU er fortsat nettoeksportør af fjerkrækød målt både i mængde og værdi.
Markedssituationen for frugt og grøntsager
Energipriser udgør ca. 20 pct. af producenternes omkostninger, hvilket særligt er en udfordring for vin-
terafgrøder i drivhus, eksempelvis tomater. Det kan medføre, at nogle producenter må skære ned for
produktionen. Dette rammer særligt friske produkter. Derudover påvirkes markedet negativt af krigen
i Ukraine, som forstyrrer forsyningskæder og eksportmuligheder, dog er markedet ikke i forventet grad
påvirket af omdirigering af varer fra det krigsramte område til EU. Der er fra udgangen af april 2022
løftet
op en smule på Belarus’ importforbud af varer fra EU, hvilket er tiltrængt for en presset polsk
æble- og pæresektor, men derudover ikke forventes at have større konsekvenser for markedet generelt.
Markedssituationen for sukker
Globale sukkerpriser ligger pr. 19. august 2022 på 547 euro pr. ton. Prisniveauet har, trods mindre fald,
ikke været højere siden 2017. Også i EU er priserne stigende over referenceværdien til højeste prisniveau
siden 2017 med 453 euro pr. ton i juni 2022. Importen af sukker til EU ligger i august 2022 marginalt
under niveau fra sidste år. På trods af lave eksporttal henover sommeren ligger den akkumulerede ek-
sport af sukker fra EU på niveau med tidligere år.
Markedssituationen for vin
Forventninger til høst af vin og most i 2021/2022 opjusteres med ca. 7 pct. i forhold til efteråret 2021,
og forventningen er nu et fald i produktion på 7 pct. i forhold til 2020/21 fra 170 mio. hektoliter til 158
mio. hektoliter, en smule under det 5-årige gennemsnit på ca. 165 mio. hektoliter. Italien, Spanien og
Frankrig udgør 80 pct. af EU’s produktion med et overordnet fokus
på kvalitetsvine. Eksporten nåede i
2020/21 ny rekord på 28,8 mio. hektoliter til en værdi af 14 mia. euro. Importen var derimod i 2020/21
historisk lav med 7 mio. hektoliter til en værdi af 1,7 mia. euro.
Markedssituationen for handelsgødning
Priserne på handelsgødning steg i de første 6 måneder af 2022 med ca. 38 pct. som følge af den russiske
invasion af Ukraine og efter stigninger i 2021 på omkring 80 pct. Priserne er stabiliseret på det høje
niveau i 3. kvartal 2022. Priserne på handelsgødning forventes i 2022 at stige med ca. 70 pct., inden de
forventes at stabilisere sig i 2023. Gas er den foretrukne energikilde til fremstilling af kvælstofgødning,
og energiinputtet udgør 85-90 pct. af omkostningerne ved fremstilling af kvælstofgødning. Den euro-
pæiske
brancheorganisation ”Fertilizer Europe” oplyste den 2. august 2022, at ti europæiske anlæg til
fremstilling af gødning i juli 2022 enten har reduceret deres produktion eller helt lukket den grundet
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0007.png
stigende energipriser. Ud over de umiddelbare konsekvenser for primærproducenter af korn, kan fald i
produktionen af gødning potentielt have afledte konsekvenser for erhverv som bryggerier og i den ani-
malske sektor. Her bruges CO
2
, et restprodukt af gødningsproduktionen, til henholdsvis at karbonere øl
og sodavand samt at bedøve dyr i forbindelse med slagtningsprocessen og til tøris, som bruges ved trans-
port af særligt kødprodukter. Det skønnes, at produktionen af kvælstofgødning i EU, som følge af høje
energipriser, er faldet med ca. 40 pct., og at danske landmænd skal købe ca. 15 pct. af forbruget af kvæl-
stofgødning i 2022 til den aktuelle højere pris. Eventuelle konsekvenser for landbrugsproduktion i 2023
af de fortsat stigende priser er uafklarede. En omstilling af produktionsanlæggene til fremstilling af
kvælstofgødning fra gas til en anden energikilde vil være meget omkostningstung, hvorfor udsigterne til
lavere priser på kvælstofgødning i 2023 synes små. Forsyning af fosforgødning til landbruget er også
presset, idet EU efter Ruslands invasion af Ukraine har nedlagt forbud imod import af fosforgødning fra
de to primære eksportører, Rusland og Hviderusland. Hertil kompliceres import til EU fra andre tred-
jelande af krav til ekstra rensning af fosfatgødningen for uønskede indholdsstoffer, såsom cadmium.
Eksport generelt
EU’s landbrugseksport steg med 7,3 pct. fra 2020 til 2021, mens landbrugsimporten til EU steg med 7,0
pct. EU’s handelsoverskud på landbrugsområdet var i 2021 på 67,9 mia. euro (ca. 506 mia. kr.), hvilket
er en stigning på 8,0 pct. i forhold til 2020.
I 2022 blev der i EU afsat 186 mio. euro til salgsfremme med næsten halvdelen til at fremme af økologi,
bæredygtigt landbrug og landbrugs- og fødevaresektorens rolle i forbindelse med tilpasning til klima og
miljø. Der var desuden øget fokus på EU's indre marked og i særdeleshed på økologi, mens budgettet til
at fremme sunde kostvaner og forøget forbrug af frugt og grønt i EU forblev uændret.
Indførelse af krisetiltag i lyset af den russiske invasion af Ukraine
Der er på EU-niveau truffet beslutning om, at medlemsstaterne kan fravige visse betingelser for den
grønne støtte under den direkte støtte i 2022 med henblik på at dyrke braklagte arealer i EU. Mulighe-
den anvendes ikke i Danmark. Kommissionen har også vedtaget en delegeret forordning, som giver mu-
lighed for at udmønte en ekstraordinær krisestøtte som støtte til landbrugere, der i særlig er grad påvir-
ket af markedsforstyrrelser forårsaget af øgede omkostninger og afbrudt handel på grund af Ruslands
invasion af Ukraine. Kommissionen stillede til dette formål 500 mio. euro til rådighed, hvoraf Danmark
modtog ca. 77 mio. kr. Den ekstraordinære krisestøtte blev udbetalt til landbrugerne den 30. september
2022.
Kommissionen har endvidere givet medlemsstaterne mulighed for i 2023 at fravige to nye krav i land-
brugsreformen. Kravene er vedrørende sædskifte (GLM 7) og brak (GLM 8)). Medlemsstaterne skulle
senest den 26. august 2022 notificere Kommissionen, hvorvidt de gør brug af undtagelsesmulighederne.
Mulighederne anvendes ikke i Danmark.
Kommissionen har endvidere den 23. marts 2022 fremlagt en meddelelse KOM(2022)133 om fødeva-
reforsyningssikkerhed i EU, hvor fokus i høj grad er på at sikre fødevareforsyning og stabile fødevare-
forsyningskæder.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der ikke er tale om stillingtagen til konkrete forslag.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0008.png
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Drøftelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Drøftelsen vil ikke i
sig selv berøre beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug).
Landbrug & Fødevarer forventer overordnet set yderligere stigninger i produktionsomkostninger for alle
sektorer som følge af den aktuelle situation i Ukraine. Krigen har åbenlyse konsekvenser for eksporten
til Rusland og Ukraine, men medfører også ændringer i fragtruter til øvrige eksportmarkeder og store
udfordringer med at sikre forsyningssikkerheden.
For mejeri ses stadig høje mælke- og mejeripriser. De skal ses i sammenhæng af de markant højere
produktionsomkostninger hos både landmanden og mejerierne, hvorfor landmanden og mejeriets mar-
gin ikke nødvendigvis afspejles i prisudviklingen. Noteringen i maj 2022 steg med 4 eurocent til en sam-
let pris på cirka 50 eurocent/kg. Siden er prisen steget yderligere og ligger i august og september 2022
på omkring 58 eurocent/kg. Priserne på råvarerne i Europa ligget relativt stabilt. Som regel vil højere
mælkepriser medføre stigninger i indvejningen, men dette har ikke været tilfældet i anden halvdel af
2021 og i første halvdel af 2022 netop på grund af meget høje energi- og foderpriser. Den samlede mæl-
keindvejning i Danmark for 2021 var -0,3 pct. lavere end 2020, og mælkeindvejningen i de første 7 må-
neder af 2022 ligger på niveau med 2021 (0,2 pct. højere). Globalt falder mælkeindvejningen stadig.
For grisekød er noteringen steget på det seneste og er aktuelt på 12.40 kr./kg. De høje priser på gødning,
foder og energi betyder, at de danske griseproducenter har behov for en notering på 14-15 kr./kg. for at
opnå break-even på slagtesvin. Smågrisenoteringen er også steget hvilket skal ses i lyset af en bedre
efterspørgsel fra Tyskland. Årsagen til den stigende notering for slagtesvin i august måned skal findes i
en kombination af lave slagtninger af svin i Europa og en bedre eksport af grisekød ud af EU. På efter-
spørgselssiden har der de seneste måneder været en bedre interesse fra en række asiatiske markeder.
Kina kom i juli og august 2022 tilbage i markedet med nogle store ordrer, og fra øvrige asiatiske marke-
der har man også set en bedre efterspørgsel den seneste tid. Den øgede kinesiske efterspørgsel de seneste
måneder hænger formentlig sammen med, at man i Kina har behov for grisekød til statens strategiske
lagre af grisekød. Myndighederne i Kina har besluttet, at man i september 2022 vil frigive grisekød fra
statens strategiske lagre med det formål at dæmpe kinesiske prisstigninger for grisekød. I Polen og Tysk-
land fortsætter smittespredningen med afrikansk svinepest. Det seneste har fund af afrikansk svinepest
i Piemonte i Norditalien øget presset på sektoren. Svinekød fra Tyskland udgør 24 pct. af EU’s samlede
eksport af svinekød. Juli tællingen i 2022 i Danmark viser et fald i den dansk bestand på
7,5 pct.
sammenlignet med samme tælling sidste år. Når det gælder 2023, er der udsigt til fortsat fald i EU-
produktionen af grisekød. Til gengæld er der i 2023 udsigt til en stigende konkurrence på verdensmar-
kedet for grisekød. Efter en længere periode med underskud i svineproduktionen har kinesiske svine-
producenter siden juni 2022 tjent penge. Dette vil formentlig betyde, at den kinesiske produktion igen
vil stige, når man kommer et stykke ind i 2023. Og dermed kan der forventes en fortsat behersket kine-
sisk efterspørgsel efter grisekød i 2023. Dette bør dog ikke berøre den gode stabile kinesiske efterspørg-
sel efter biprodukter. Amerikanske og canadiske svineproducenter har været begunstiget af meget høje
svinepriser og god produktionsøkonomi i stort set hele 2022. Dette betyder, at der også er udsigt til en
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0009.png
stigende nordamerikansk svineproduktion i 2023. Og dermed øgede mængder grisekød fra USA og Ca-
nada på verdensmarkedet i 2023. Men selv med et mere presset verdensmarked bør faldet i EU-produk-
tionen af grisekød lægge en solid bund under den danske notering for slagtesvin i 2023 og sikre stignin-
ger i noteringen i foråret/sommeren 2023.
For oksekød blev der i 2021 i Danmark slagtet 6.000 kreaturer flere end 2020. Samtidigt er den gen-
nemsnitlige afregningspris steget 5-6 kr. pr. kg. slagtevægt. Prisniveauet har længe været stigende i eu-
ropæiske oksekødsektor, og efter flere år hvor den danske afregningspris har ligget lavere end de øvrige
EU-lande, har prisen i en periode ligget omkring samme niveau, som de andre EU-lande. Konsekven-
serne af Ruslands invasion af Ukraine begynder nu for alvor at påvirke hele sektoren, både i produktio-
nen og afsætningen i Danmark. Særligt de dyre udskæringer er sværere at få afsat til den nuværende
pris. Den danske kvægbestand er faldende og er i perioden marts 2021 til marts 2022 faldet med 17,6
pct. Samtidig er EU importen af oksekød stigende, sammenlignet med de to tidligere år. Dette er med til
at presse produktionsincitamentet i sektoren, foruden de stigende produktionsomkostninger, der også
begrænser den reelle indtjening for landmanden.
For fjerkrækød dækker stigende priser langt fra den stigende tendens til højere produktionsomkostnin-
ger til foder, energi og lønninger, der udgør 80-90 pct. af de samlede produktionsomkostninger. Disse
omkostningskomponenter forventes at stige 20-30 pct. over de kommende måneder mens metal og pla-
stikmateriale til pakninger af kyllingeprodukter ligeledes udsættes for prisstigninger på op til 40 pct.
Dertil kommer, at svækket eksport til tredjelande fra EU grundet restriktioner på grund af fugleinfluenza
medfører større afsætning på det indre marked og dermed større mængder med deraf følgende fald i
priserne. Dette lægger således pres på indtjeningen i eksportvirksomhederne, der har afsat større mæng-
der på det indre marked til lavere priser. Desuden opleves større grad af protektionisme, hvor både co-
vid19 og udbrud af fugleinfluenza bruges på en række destinationer til at lukke for eksport fra Danmark
og EU generelt med det formål at øge den nationale selvforsyningsgrad.
På den positive side er der nu sikret bedre adgang til det vigtigste eksportmarked i Sydkorea i tilfælde af
udbrud af fugleinfluenza, idet EU og Sydkorea har indgået en aftale om krav til dyresundhed ved import
til Sydkorea. Nu afventer at der indgås reviderede bilaterale aftaler om eksportcertifikater.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemsstater har fortsat stor fokus på udfordringerne som følge af den russiske invasion af
Ukraine.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for at underbygge en markedsorienteret og konkurrencedygtig landbrugssektor og
et velfungerende indre marked. Regeringen lægger vægt på, at Kommissionen overvåger markedssitua-
tionen for landbrugsvarer som følge af Ruslands invasion af Ukraine. Regeringen støtter, at EU under-
støtter eksport af korn fra Ukraine.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg skriftligt den 14. juli 2022 forud for rådsmø-
det (landbrug og fiskeri) den 18. juli 2022, jf. samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den
6. juli 2022.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0010.png
2.
Konsultationer mellem EU og Storbritannien om fiskerimuligheder for 2023
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
De årlige konsultationer under Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien, der re-
gulerer de fælles fiskebestande i Nordsøen, den Engelske Kanal og farvandene vest for de britiske øer,
er under forberedelse. EU og Storbritannien skal fastlægge fiskerimuligheder for 2023 og i fællesskab
fastsætte og fordele en samlet tilladt fangstmængde for hver af de fælles forvaltede bestande. Efter
Storbritannien pr. 1. januar 2021 er en selvstændig kyststat, dækker konsultationerne de bestande,
der i Handels- og Samarbejdsaftalen er identificeret som delte bestande, og som tidligere var EU-in-
terne bestande. Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
med henblik på udveksling af synspunkter.
Baggrund
Fiskerisamarbejdet mellem EU og Storbritannien er baseret på Handels- og Samarbejdsaftalen, vedtaget
i 2021. Aftalen regulerer forholdet mellem EU og Storbritannien på en række områder, herunder fiskeri,
efter Storbritannien pr. 1. januar 2021 er blevet en selvstændig kyststat (Handels- og Samarbejdsaftalen,
anden del, sektion fem). Aftalen fastlægger, at EU og Storbritannien på fiskeriområdet samarbejder om
at sikre, at fiskeri efter fælles bestande i deres farvande er miljømæssigt bæredygtigt på lang sigt og
bidrager til at opnå økonomiske og sociale fordele. Til dette formål skal EU og Storbritannien konsultere
om fiskerimulighederne for de fælles bestande for 2023.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022 med henblik på
udveksling af synspunkter.
Formål og indhold
De bilaterale konsultationer mellem EU og Storbritannien dækker forvaltningen af 76 fælles bestande i
Nordsøen, den Engelske Kanal og farvandene vest for de britiske øer. Konsultationerne dækker derved
bestande, der tidligere var forvaltet internt i EU, inden Storbritannien blev en selvstændig kyststat fra 1.
januar 2021. Fiskerisamarbejdet mellem EU og Storbritannien er baseret på Handels- og Samarbejds-
aftalen, der fastlægger betingelser i forhold til målsætninger og timing for de årlige konsultationer, samt
fastlægger en fordelingsnøgle for fiskerimulighederne for hver af de fælles bestande (Handels- og Sam-
arbejdsaftalen, bilag 35). Ændringen i fordelingen mellem de to parter for de bestande, hvor Storbritan-
nien i perioden 2021-25 får overført yderligere kvotemængder, fremgår ligeledes af bilag 35.
Handels- og Samarbejdsaftalen fastlægger, at EU og Storbritannien hvert år senest den 31. januar sam-
arbejder for at fastlægge tidsplanen for de årlige konsultationer med henblik på at nå til enighed om
TAC’er
1
for de fælles bestande. Det fremgår, at denne tidsplan skal tage hensyn til andre årlige konsul-
tationer blandt andre med kyststater, der berører den ene eller begge parter. Dette gælder for eksempel
de årlige bilaterale og trilaterale konsultationer mellem EU og Norge, samt mellem EU, Norge og Stor-
britannien om de fælles bestande i Skagerrak og Nordsøen.
Handels- og Samarbejdsaftalen specificerer, at EU og Storbritannien årligt skal afholde konsultationer
med henblik på senest den 10. december hvert år at nå til enighed om TAC’er for det følgende år for de
bestande, der er omfattet af aftalen. Ud over fastlæggelse af TAC’er kan de årlige konsultationer også
1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
omfatte andre foranstaltninger til fiskeriforvaltning. Hvis der den 20. december fortsat ikke er opnået
enighed om en TAC for en bestand, der er bilateralt delt mellem EU og Storbritannien, trilateralt delte
bestande mellem EU, Norge og Storbritannien samt kyststatsbestandene makrel og blåhvilling, fastsæt-
ter hver part med virkning fra 1. januar en midlertidig TAC svarende til det niveau, der anbefales af Det
Internationale Havundersøgelsesråd (ICES).
Der er ikke fastlagt langsigtede forvaltningsstrategier for de fælles bestande. Konsultationerne vil på den
baggrund tage udgangspunkt i den biologiske rådgivning fra ICES om maksimalt bæredygtigt udbytte
(MSY), når MSY-rådgivning foreligger.
Handels- og Samarbejdsaftalen giver mulighed for direkte udveksling af fiskerimuligheder mellem den
enkelte EU-medlemsstat og Storbritannien. Der er iværksat beslutning om implementering af dette. Der
forventes på den baggrund ikke at være en balanceret udveksling af fiskerimuligheder mellem EU og
Storbritannien, som en del af aftalen.
Af de fælles forvaltede bestande, der indgår i efterårets konsultationer for 2023, er særligt jomfruhum-
mer, kulmule, havtaske samt en række fladfiskearter i Nordsøen af betydning for Danmark. Dertil kom-
mer visse bestande af betydning for Danmark, hvor fiskerimulighederne skal fastlægges i løbet af året,
da fiskeriåret ikke er overensstemmende med kalenderåret. Dette gælder tobis, brisling og sperling.
For de fælles bestande er rådgivningen fra ICES for 2023 baseret på MSY-tilgangen og udgør basis for
konsultationerne.
For de vigtigste bestande i Nordsøen rådgiver ICES følgende i forhold til sidste års rådgivning:
- Kulmule +11 pct. (fangstrådgivning), (+11 pct. i forhold til TAC 2022)
- Pighvar -33 pct. (fangstrådgivning), (kan ikke beregnes, da samlet TAC for pighvar og slethvar)
- Tunge -40 pct. (fangstrådgivning), (-40 pct. i forhold til TAC 2022)
Rådgivningen for havtaske og jomfruhummer offentliggøres først den 28. oktober 2022. Rådgivningen
for visse af bestandene kan blive opdateret i november som følge af efterårets videnskabelige togt.
Landingsforpligtelsen er nu fuldt implementeret, hvilket indebærer, at udgangspunktet for TAC-niveau-
erne vil være i overensstemmelse
med ICES’ fangstrådgivning. For fælles forvaltede bestande vil EU’s
kvote af TAC ifølge Kommissionen blive reduceret efterfølgende med den andel, der udsmides (discar-
des), i overensstemmelse med den relevante discardplan.
EU’s flerårige plan for forvaltning
af demersale bestande i Nordsøen (forordning (EU) nr. 2018/973),
som blandt andet omfatter jomfruhummer, havtaske og tunge i Nordsøen, trådte i kraft i 2018. Dertil
dækker EU's flerårige plan for forvaltning af demersale bestande i Vestlige farvande (forordning (EU)
nr. 2019/472), der trådte i kraft i 2019, blandt andet kulmule. Planerne inkluderer derved bestande, som
er delt og fælles forvaltet mellem EU og Storbritannien, og finder derfor anvendelse på forhandlingerne
om fiskeriet i 2023.
Sidste år blev der først indgået en aftale om fiskerimuligheder for 2022 for de bestande, der er fælles
mellem EU og Storbritannien den 21. december 2021, hvorfor der fra årets begyndelse var fastsat mid-
lertidige TAC’er. Konsultationerne for 2023 kan forventes at være
mindre komplicerede, da det nu er
tredje gang efter Storbritannien blev en selvstændig kyststat, at der skal konsulteres om fiskerimulighe-
der.
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0012.png
Årets konsultationer mellem EU og Storbritannien forventes at starte den 24. oktober 2022, hvorefter
der skal være opnået enighed om kvoterne senest den 10. december 2022. Hvis der ikke kan opnås enig-
hed om kvoterne, er deadline for at sætte midlertidige kvoter den 20. december 2022.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Nærhedsprincippet
Konsultationerne er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Væsentlige ændringer i fiskerimulighederne vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser for fiskerier-
hvervet. Adgangen til fiskeri i britiske farvande i 2023 for EU's fartøjer er fastlagt i Handels- og Samar-
bejdsaftalen mellem EU og Storbritannien. Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil blandt andet af-
hænge af den samtidige udvikling i afsætningspriserne samt omkostninger, herunder brændstof, og af
fiskerimønstre. Den bilaterale aftale med Storbritannien er, sammen med den bilaterale aftale med
Norge, samt den trilaterale aftale mellem EU, Norge og Storbritannien de fiskeriaftaler, der har størst
betydning for dansk fiskeri. Fiskerimulighedernes størrelse har selvsagt også afledte erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser for forarbejdningsindustrien.
Høring
Sagen har været i høring i §5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO)
fandt generelt ICES’ rådgivning for området
nogenlunde passende. DFPO mente ikke, at Nordsøen burde blive et kontroversielt emne. I forhold til
det generelle samarbejde med Storbritannien mente DFPO, at det havde udviklet sig mere positivt. Sær-
ligt i forhold til processen. I forhold til arbejdet i Specialudvalget om Fiskeri mente DFPO ikke, at Kom-
missionen havde været gode nok til håndtere situationen og involvere medlemsstaterne. Det virkede til,
at det alt for ofte var Storbritannien, som satte tonen i Specialudvalget. Hvad angår licenser fandt DFPO,
at der burde være mere gennemskuelighed. DFPO noterede sig, at Storbritannien havde travlt med at
oprette beskyttede områder (Marine Protected Areas) med henvisning til Dogger Banke. DFPO fandt
det vigtigt, at man fra dansk side pressede Kommissionen, så Kommissionen blev bedre til at håndtere
det, og der kommer en bedre proces omkring det.
Danmarks Pelagiske Producent Organisation (DPPO) mente overordnet, at man efter Brexit har glemt
de industriarter, hvor kvoterne fastsættes på andre tidspunkter af året. DPPO fandt det derfor vigtigt, at
man kommer i en situation, hvor arterne på industriområdet igen tænkes ind i det samlede billede. Sær-
ligt set i lyset af den globale fødevarekrise. DPPO understregede, at det var en kedelig situation i forhold
til fiskeriredskabet excluderen, som kunne have været godt i forhold til det danske sperlingfiskeri.
DPPO’s indtryk var, at man ikke fra britisk side havde lyst til, at den skulle i brug. DPPO fandt det vigtigt,
at den i fremtiden kunne komme i brug.
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0013.png
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De berørte medlemsstater forventes under drøftelsen af kommende konsultationer mellem EU og
Storbritannien om fiskerimuligheder for 2023 at tilkendegive deres holdning til konsultationerne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Da konsultationerne mellem EU og Storbritannien dækker mange bestande, er det vigtigt, at konsulta-
tionerne mellem EU og Storbritannien om fiskerimulighederne i 2023 afsluttes senest den 20. decem-
ber 2022, så der er klarhed om kvoterne fra årets start.
Regeringen støtter som generelt princip fastsættelse af kvoterne for 2023 på grundlag af videnskabelig
rådgivning, målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) i henhold til reformen af den fæl-
les fiskeripolitik samt forvaltningsplaner.
Regeringen finder det meget vigtigt, at der sikres bedst mulig adgang til fiskeri i britiske farvande. Her
vil det være vigtigt, at man i konsultationerne sikrer, at aftalen for 2023 de facto understøtter den fulde
adgang til fiskeri i britiske farvande, der er aftalt i Handels- og Samarbejdsaftalen.
Regeringen arbejder desuden for, at konsultationer om fiskerimuligheder, hvor fiskeriåret ikke følger
kalenderåret, færdiggøres inden fiskeriårets begyndelse, så der er klarhed om kvoterne fra fiskeriårets
start.
Regeringen arbejder for, at der i forhandlingsløsningerne tages højde for, at landingsforpligtelsen i EU
er fuldt implementeret.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3.
Konsultationer mellem EU og Norge, mellem EU, Norge og Storbritannien samt
mellem kyststater om fiskerimuligheder for 2023
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
De årlige konsultationer om aftaler mellem EU og Norge, samt mellem EU, Norge og Storbritannien,
der regulerer fælles fiskebestande i Nordsøen og Skagerrak, samt udveksling mellem EU og Norge af
fiskerimuligheder i Nordsøen og andre farvande er under forberedelse. EU og Norge, samt EU, Norge
og Storbritannien skal fastlægge fiskerimuligheder for 2022 og i fællesskab fastsætte og fordele en
samlet tilladt fangstmængde for hver af de fælles forvaltede bestande. Efter Storbritannien pr. 1. ja-
nuar 2021 er en selvstændig kyststat, skal de fiskerimuligheder i Nordsøen, der tidligere blev fastsat
mellem EU og Norge alene, nu fastsættes mellem EU, Norge og Storbritannien, som en trilateral aftale.
Fiskerimulighederne i Skagerrak fastsættes fortsat mellem EU og Norge, som en bilateral aftale. Sa-
gen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022 med henblik på
udveksling af synspunkter.
Baggrund
Fiskerisamarbejdet mellem EU og Norge er baseret på en rammeaftale, og parterne har siden 1978 ind-
gået to årlige kvote-aftaler
(”protokoller”) for fiskeriet på fælles bestande i Nordsøen og i Skagerrak.
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0014.png
Efter Storbritannien pr. 1. januar 2021 er blevet en selvstændig kyststat skal de fiskerimuligheder i Nord-
søen, der tidligere blev fastsat mellem EU og Norge alene, nu fastsættes mellem EU, Norge og Storbri-
tannien, som en trilateral aftale. Fiskerimulighederne for de fælles bestande i Nordsøen blev for 2021
for første gang indgået som en trilateral aftale. Fiskerimulighederne for en række bestande i Skagerrak
fastsættes fortsat mellem EU og Norge, som en bilateral aftale. Der er tale om aftaler, som sikrer en
fælles forvaltning af de vigtigste bestande i de to farvande. Derudover sker der en afbalanceret udveks-
ling mellem EU og Norge af kvoter for en række ikke fælles forvaltede eller eksklusive bestande i farvan-
dene i Nordsøen, ved Grønland samt i Barentshavet.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022 med henblik på
udveksling af synspunkter.
Formål og indhold
De trilaterale konsultationer mellem EU, Norge og Storbritannien dækker for nærværende forvaltningen
af seks fælles bestande i Nordsøen (torsk, kuller, sej, hvilling, rødspætte og sild). Der er endnu ikke
indgået en rammeaftale for dette fiskerisamarbejde. Forhandlinger om en rammeaftale er påbegyndt
mellem parterne i 2022. Det bilaterale fiskerisamarbejde mellem EU og Norge dækker i tillæg hertil syv
fælles bestande i Skagerrak (torsk, kuller, hvilling, rødspætte, rejer, sild og brisling). I henholdsvis de
trilaterale og bilaterale konsultationer fastsætter parterne i fællesskab en samlet TAC
2
for hver af disse
bestande, der fordeles til hver part efter en fast fordelingsnøgle. Der var tidligere for torsk, kuller, hvil-
ling, sej og sild aftalt langsigtede forvaltningsstrategier eller fælles forvaltningsprincipper. Drøftelser om
nye langsigtede forvaltningsstrategier for disse arter forventes påbegyndt mellem EU, Norge og Storbri-
tannien i 2022. I 2018 aftalte EU og Norge en fælles langsigtet forvaltningsstrategi for rejer i Skagerrak
og Norske Rende i Nordsøen. Denne forvaltningsstrategi vil skulle evalueres og opdateres med nye re-
ferencepunkter, efter bestanden blev
detaljeret analyseret (”benchmarked”) af ICES i begyndelsen af
2022. Arbejdet med opdateringen af forvaltningsstrategien er igangsat. Derfor er fastsættelsen af fiske-
rimuligheder for rejer for 2022 og 1. halvår 2023 baseret på en MSY tilgang.
I den bilaterale aftale mellem EU og Norge udveksles også fiskerimuligheder for visse bestande i Nord-
søen såsom brisling, havtaske, kulmule, jomfruhummer og rejer, samt blåhvilling i alle farvande og ark-
tisk torsk, arktisk sej og kuller i Norskehavet og Barentshavet, foruden kvoter i grønlandsk farvand.
Der er i Handels- og Samarbejdsaftalen mellem EU og Storbritannien fuld adgang til at fiske i hinandens
farvande i 2023. For adgangen til norske farvande aftales denne årligt, på baggrund af indgåelse af afta-
ler om fiskerimulighederne for 2023 for de fælles bestande i både Nordsøen og Skagerrak.
Af betydning for fiskeriaftalerne er også de multilaterale kyststatsforhandlinger mellem EU, Norge, Is-
land, Grønland, Rusland og Færøerne om forvaltningen af blåhvilling, sild (atlanto-skandinavisk) og
makrel. EU, Norge og Færøerne havde frem til udgangen af 2020 en aftale om fastsættelse af TAC for
makrel og fordeling heraf. Island og Grønland havde ikke tiltrådt aftalen. Det er ikke lykkedes kyststa-
terne at blive enige om en ny aftale, og parterne har derfor fastsat deres kvoter unilateralt. Norge har i
2021 og 2022 forøget sin andel af makrelkvoten fra 22,5 til 35 pct. med henvisning til, at Norge ikke
længere har adgang til britiske farvande, og at den aftalte fordelingsnøgle var afhængig af adgangen til
hinandens farvande. Færøerne har med samme begrundelse hævet sin makrelandel tilsvarende (fra 12,6
til 19,6 pct.). EU og Storbritannien har i 2021 og 2022 fastsat sine kvoter i overensstemmelse med EU's
tidligere andel i trepartsaftalen. Fordelingen mellem EU og Storbritannien af EU's tidligere kvoteandel
følger Handels- og Samarbejdsaftalen.
2
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
De senere år har kyststaterne derudover ikke opnået enighed om fordelingen af hverken atlanto-skan-
dinavisk sild eller blåhvilling. Kyststaterne har således fastsat deres kvoter unilateralt. For 2021 og 2022
var der mellem EU og Norge aftalt gensidig adgang til fiskeri af dele af egne kvoter i hinandens farvande
på de to arter.
De senere års mangel på aftaler om kvoteandele på de tre bestande har medført, at de samlede kvoter
har oversteget rådgivningen fra Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES). Rådgivningen for fi-
skerimulighederne i 2023 offentliggøres den 30. september 2022. De multilaterale forhandlinger om
fiskerimulighederne for de tre bestande for 2023 finder sted i oktober-november 2022.
Af de fælles forvaltede bestande er særligt sild, torsk, rødspætte, mørksej og rejer af betydning for Dan-
mark. Ligeså er fiskeriet efter havtaske, kulmule og ”andre arter” i norsk farvand,
hvor Danmark har
hovedparten af EU’s kvote.
For alle fælles forvaltede bestande er rådgivningen fra ICES for 2023 baseret på MSY-tilgangen og udgør
basis for konsultationerne.
For de vigtigste bestande i Nordsøen og Skagerrak rådgiver ICES følgende i forhold til sidste års rådgiv-
ning:
Torsk +61 pct. (fangstrådgivning), (+44 pct. i forhold til TAC 2022)
Rødspætte +6 pct. (fangstrådgivning), (+6 pct. i forhold til TAC 2022)
Mørksej +19 pct. (fangstrådgivning), (+19 pct. i forhold til TAC 2022)
Kuller +6 pct. (fangstrådgivning), (+160 pct. i forhold til TAC 2022)
Sild i Nordsøen (konsum-flåden)
22 pct. (fangstrådgivning), (-6 pct. i forhold til TAC 2022)
Rådgivningen for visse af bestandene kan blive opdateret i november 2022, som følge af efterårets vi-
denskabelige togt.
Rådgivningen fra marts 2022 for rejer i Skagerrak og Norske Rende rådgiver om samlede fangster for
2022 på 7.712 tons og fangster for de 2 første kvartaler af 2023 på 5.882 tons. Den endelige rådgivning
for hele fangståret 2023 foreligger først i marts 2023.
Landingsforpligtelsen er nu fuldt implementeret, hvilket indebærer, at udgangspunktet for TAC-niveau-
erne vil være i overensstemmelse med ICES’ fangstrådgivning. For fælles forvaltede bestande vil EU’s
kvote af TAC ifølge Kommissionen blive reduceret efterfølgende med den andel, der udsmides, i over-
ensstemmelse med den relevante discardplan.
EU’s flerårige plan for forvaltning af demersale bestande (forordning 2018/973), som blandt andet om-
fatter torsk, rødspætte og kuller i Nordsøen og Skagerrak, trådte i kraft i 2018, og den finder derfor
anvendelse på forhandlingerne om fiskeriet i 2022. Planen inkluderer derved bestande, som er delt og
fælles forvaltet mellem både EU og Norge, samt mellem EU, Norge og Storbritannien.
De bilaterale konsultationer mellem EU og Norge og de trilaterale konsultationer mellem EU, Norge og
Storbritannien forventes påbegyndt i første uge af november.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
14
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0016.png
Nærhedsprincippet
Konsultationerne er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er
tilgodeset.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Væsentlige ændringer i fiskerimulighederne vil have erhvervsøkonomiske konsekvenser for fiskerier-
hvervet. Adgangen til fiskeri i britiske farvande i 2023 for EU's fartøjer er fastlagt i Handels- og Samar-
bejdsaftalen mellem EU og Storbritannien. Adgangen for EU's fartøjer til at fiske i norske farvande, her-
under på de fælles bestande, er imidlertid meget vigtig, særligt for det danske demersale fiskeri. Denne
adgang skal aftales mellem EU og Norge som en del af de bilaterale konsultationer. De erhvervsøkono-
miske konsekvenser vil derfor afhænge af om der er adgang til fiskeri i norske farvande fra den 1. januar
2023. Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil derudover blandt andet afhænge af den samtidige ud-
vikling i afsætningspriserne samt omkostninger, herunder brændstof, og af fiskerimønstre. Den bilate-
rale aftale med Storbritannien er sammen med den bilaterale aftale med Norge, samt den trilaterale
aftale mellem EU, Norge og Storbritannien de fiskeriaftaler, der har størst betydning for dansk fiskeri.
Fiskerimulighedernes størrelse har afledte erhvervsøkonomiske konsekvenser for forarbejdningsindu-
strien.
Høring
Sagen har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) fandt, at selvom stemningen generelt ikke
havde været god i forhandlingerne mellem EU og Norge, så bidrog organisationen gerne til at sænke
konfliktniveauet. Organisationen havde en god dialog med de norske fiskere. DFPO vurderede, at der
blandt fiskere generelt var en indstilling om at finde en god løsning. Særligt set i lyset af, at norske fiskere
nu har adgang til at fiske i britiske zone. DFPO noterede sig, at det var positivt, at man startede tidligere
i år for at arbejde mod en strategi i forhold til, hvad der kan opnås. Hvad angår balancen i udvekslingen
af fiskerimuligheder i Nordsøen mente DFPO, at det var en problemstilling, Danmark stod relativt alene
med. DFPO pointerede, at Norge og Storbritannien havde lavet en aftale, der ikke gør brug af ”others”
kvoten. Man burde fra dansk side kigge ind i, hvad der gør sig gældende i sådan en aftale, og hvilke
muligheder det kunne give. DFPO fandt, at koblingen mellem Svalbard torsk, torsk i Barentshavet og
kyststatsforhandlingerne var en udfordring. DFPO foreslog, at en mulig løsning kunne være, at i den
bilaterale aftale med Norge kom en midlertidig aftale til at fiske i hinandens farvande, selvom der ikke
var enighed om de forskellige arter. På den måde ville man allerede være et stort skridt af vejen. Slutteligt
fandt DFPO, at man burde kunne hæve kvoten for jomfruhummere i norsk område, da arten var begyndt
at vende tilbage.
Danmarks Pelagiske Producent Organisation (DPPO)
støttede generelt DFPO’s bemærkninger. DPPO
henviste til, at der var positive elementer i fiskeriaftalen mellem EU og Storbritannien, som burde kunne
kopieres over i en aftale mellem EU og Norge. DPPO understregede, at sild var den vigtigste art for
organisationens medlemmer. Det var vigtigt med en forvaltningsplan. DPPO understregede også beho-
vet for en makrelaftale med Norge, så hvis den kunne komme med ville det være positivt. Det er vigtigt
for DPPO, at man kommer i gang med at kigge på indholdet i aftalerne.
15
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0017.png
Marine Ingredients Denmark (MID)
støttede DPPO’s bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
De berørte medlemsstater forventes under drøftelsen af kommende konsultationer mellem EU og
Norge, samt mellem EU, Norge og Storbritannien om fiskerimuligheder for 2023 at tilkendegive deres
holdning til konsultationerne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at de bilaterale konsultationer mellem EU og Norge og de trilaterale kon-
sultationer mellem EU, Norge og Storbritannien om fiskerimulighederne i 2023 afsluttes i 2022, så fi-
skeriet i norsk zone kan påbegyndes fra årets begyndelse. Ligeledes lægger regeringen vægt på, at de
multilaterale kyststatsforhandlinger afsluttes i 2022 for så vidt angår fastsættelse af fiskerimuligheder.
Regeringen lægger vægt på, at kvoterne for 2023 som generelt princip fastsættes på grundlag af viden-
skabelig rådgivning, målsætningen om maksimalt bæredygtigt udbytte (MSY) i henhold til den fælles
fiskeripolitik samt forvaltningsplaner og -strategier.
Regeringen finder det meget vigtigt, at der sikres bedst mulig adgang til fiskeri i norske farvande. Her
vil det være vigtigt, at man i konsultationerne sikrer, at det rette kvotemiks stilles til rådighed til at un-
derstøtte et blandet demersalt fiskeri i norsk farvand. Regeringen arbejder derfor for at optimere de
traditionelle fiskerimuligheder
efter blandt andet havtaske, kulmule, lange og ”andre arter” i norsk zone.
Regeringen arbejder for, at der i forhandlingsløsningerne tages højde for, at landingsforpligtelsen i EU
er fuldt implementeret.
Regeringen arbejder for, at balancen i den gensidige udveksling af fiskerimuligheder tilvejebringes ved,
at EU ikke køber den fulde mængde torsk i Barentshavet, som Norge, jf. EØS-aftalen, er forpligtet til at
tilbyde EU, og at betalingen herfor tilpasses i lyset af, at Storbritannien ikke længere er en del af EU, og
overvejende sker ved overførsler fra farvandsområder uden for Nordsøen.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4.
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU)
2022/109 om fastsættelse for 2022 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
og grupper af fiskebestande gældende i EU-farvande og for EU-fiskerfartøjer i
visse andre farvande for så vidt angår makrel
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
Resumé
Kommissionen forventes at fremlægge forslag til ændring af Rådets forordning (EU) 2022/109 om
fastsættelse for 2022 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gæl-
dende i EU-farvande og for EU-fiskerfartøjer i visse andre farvande for så vidt angår makrel. Forsla-
get forventes at indeholde en omfordeling af de fiskerimuligheder efter makrel, der i tidligere år har
været allokeret til Danmark i norsk farvand. Den foreslåede fordeling forventes ikke fuldt ud at fast-
16
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
holde de danske fiskerimuligheder for makrel. Forslaget forventes at kunne have væsentlige erhvervs-
økonomiske konsekvenser. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til ændring af Rådets forordning (EU) 2022/109 om fast-
sættelse for 2022 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende i
EU-farvande og for EU-fiskerfartøjer i visse andre farvande.
Forslaget vil blive fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3, og kan vedtages af Rådet med kvalifi-
ceret flertal.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022, men for-
ventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Formål og indhold
EU har en makrelkvote i norske farvande. Kvoten er 100 pct. allokeret til Danmark. Hverken i 2021 eller
2022 er det lykkedes EU og Norge at blive enige om forvaltningen af makrel, herunder adgang til fiskeri
af makrel i hinandens farvand. Derfor har EU og dermed Danmark ikke adgang til at fiske makrel i
norske farvande. For 2022 er kvoten i norske farvande derfor ikke uddelt. Det drejer sig om 12.460 tons.
Forslaget har til formål at fastlægge fiskerimulighederne for 2022 for den tidligere makrelkvote i norske
farvande i ICES område 2a og 4a. Fordelingen gælder alene for 2022, men forventes at skabe præcedens
for fordelingen i de år, hvor der ikke foreligger en adgangsaftale om makrel mellem EU og Norge.
På baggrund af Kommissionens hovedkonklusioner og juridiske betragtninger fremlagt i en nylig ana-
lyse forventes Kommissionen at fremlægge et forslag, der kun i begrænset omfang tilgodeser danske
fiskeriinteresser i den pågældende makrelkvote.
Bestanden af makrel i det Nordøstlige Atlanterhav vandrer over store afstande og forvaltes af de kontra-
herende stater i Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlanterhav (NEAFC). Inden for EU for-
deles EU's kvoteandel til medlemsstater i henhold til princippet om ”relativ stabilitet”. Der har været få
justeringer
af makrelfordelingen blandt EU’s medlemsstater gennem årene. Ved Brexit blev den britiske
kvoteandel separeret fra EU’s andel. Storbritannien blev i den sammenhæng tildelt en større kvoteandel
for visse bestande, herunder makrel i de vestlige farvande som led i Brexit-aftalen. Danmark har histo-
risk fisket makrel i norske farvande. Dette er dokumenteret tilbage til før 1983, hvor kvotefordelingen
ved relativ stabilitet mellem EU's medlemsstater blev fastlagt.
Da der i 2021 ikke var en aftale mellem EU og Norge om forvaltningen af makrel, herunder adgang til at
fiske i norske farvande, blev der behov for at justere forordningen om fiskerimuligheder for 2021. Dette
var nødvendigt for at fiskerimulighederne kunne anvendes. Kommissionen fremlagde forud for råds-
mødet (landbrug og fiskeri) den 11.-12. oktober 2021 gennem et non-paper forslag om, at kvoten for
2021 kunne fiskes i EU- og britiske farvande af Nordsøen. Imidlertid stillede Irland spørgsmålstegn ved
denne løsning. Fra dansk side blev det fremført, at kvoten i norske farvande er en del af dansk relativ
stabilitet for makrel, hvorfor mængden skal allokeres fuldt ud til Danmark, uanset om der er en adgangs-
aftale eller ej. Dette betyder set fra dansk side, at såfremt der ikke er en aftale, skal mængden kunne
fiskes af Danmark uden for norske farvande. Løsningen for fiskeriet i 2021 blev, at Danmark kunne fiske
mængden i EU-farvande og britiske farvande af Nordsøen.
Som en del af denne løsning blev der på rådsmødet (landbrug og fiskeri) i oktober 2021 afgivet en fælles
erklæring fra Rådet og Kommissionen, der opfordrer parterne til at fremlægge relevant information om
17
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0019.png
makrelkvoten i norske farvande. På et efterfølgende rådsmøde (landbrug og fiskeri) i december 2021
bekræftede Kommissionen og Rådet, at der var behov for en vurdering af alle relevante elementer med
henblik på, at Kommissionen skulle foreslå en metodik til tildeling og fordeling af de pågældende fiske-
rimuligheder. Irland, Sverige, Spanien og Danmark har fremsendt sådan information.
Kommissionen fremlagde den 3. juni 2022 en analyse med hovedkonklusioner og juridiske betragtnin-
ger vedr. tildeling af fiskerimuligheder for makrel i det pågældende område. I notatet konkluderes
blandt andet, at det lader til, at den pågældende kvote er et led i overførsel af kvote mellem EU og Norge,
og at overførslen synes at stamme fra de vestlige farvande (den Engelske Kanal, omkring Irland og vest
for Storbritannien). I notatet anerkender Kommissionen også Danmarks historiske fiskeri af makrel i
norske farvande. Notatet har været drøftet på teknisk niveau, hvor alene medlemsstater med direkte
interesse i sagen har deltaget aktivt i drøftelserne. Rådets Juridiske Tjeneste har ikke på skrift forholdt
sig til Kommissionens notat.
Kommissionen forventes desuden at fremlægge et dokument med forslag til forskellige løsningsmulig-
heder forud for rådsmødet (landbug og fiskeri) den 17.-18. oktober 2022. Løsningsmulighederne for-
ventes i varierende grad at inkludere kvoter til Danmark.
Kvotefordelingen for fiskeriet af den pågældende kvote i 2022 har afventet en løsning på problemstil-
lingen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har ingen statsfinan-
sielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget kan have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser for det danske fiskerierhverv. Afreg-
ningsværdien for den pågældende makrelkvote i 2021 på 13.573 tons var ca. 137 mio. kr. Ved samme
kilopris i 2022 vil værdien af kvoten på 12.460 tons være ca. 128 mio.kr. Kvoten udgør ca. 40 pct. af
Danmarks samlede makrelkvote.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring i §5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Pelagiske Producent Organisation (DPPO) mente overordnet, at det var en ærgerlig situation.
DPPO bemærkede, at man allerede før Brexit havde påpeget, at danske fiskere også efter Brexit skulle
sikres samme fiskerirettigheder. Makrelkvoten har været dansk længe før vedtagelsen af den fælles fi-
skeripolitik i EU, og DPPO fandt det beklageligt, at der var skabt usikkerhed om kvoten, herunder at der
var tanker om en fast ny kvote. DPPO understregede, at det er en historisk dansk makrelkvote, hvorfor
det ikke skal betegnes som en nedgang i en kvote, men en permanent ændring, såfremt Danmark ikke
beholder hele kvoten. DPPO fandt det bekymrende i et større perspektiv, hvis enkelte medlemsstater
går ind og udfordrer relativ stabilitet. Brexit-reserven var netop sat i verden for at udbedre skaden efter
18
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0020.png
Brexit, hvilket DPPO mente, at nogle medlemsstater havde misforstået. Hvis den interne makrelforde-
ling i EU lander et sted, hvor danske fiskere ikke beholder 100 pct. af den danske makrelkvote, så var
det DPPO’s forventning, at det kvotetab var direkte forbundet med Brexit, hvorfor det skulle kompen-
seres som en del af den danske udmøntning af Brexit-reserven. DPPO fandt det positivt, at regeringen
går efter igen at have kvoten i norske farvande, når der på ny foreligger en adgangsaftale med Norge.
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) støttede DPPO’s bemærkninger. DFPO be-
mærkede, at problemstillingen illustrerer, at der i udmøntningen af Brexit-reserven skal kompenseres
for tabte fiskerirettigheder generelt i norske farvande.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre medlemsstaters holdning til forslaget kendes ikke. Det forventes, at medlemsstater, der ikke er
direkte berørt, i vidt omfang vil bakke op om en løsning, som Kommissionen foreslår.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det meget vigtigt, at relativ stabilitet fastholdes ved den interne fordeling af fiskeri-
mulighederne i EU, herunder for makrel. Det er også meget vigtigt, at danske fiskere får mulighed for at
fiske kvoten i andre farvande, indtil der foreligger en aftale med Norge.
Det er regeringens opfattelse, at Danmark ikke skal betale for Irlands utilfredshed med Brexit-aftalen,
særligt da Brexit-reserven allerede er allokeret til medlemsstaterne som kompensation for tabte fiskeri-
muligheder.
Regeringen finder det vigtigt, at Danmarks historiske fiskerirettigheder til makrelfiskeri i norsk farvand
anerkendes.
Regeringen arbejder for, at danske fiskere igen får adgang til fiskeri efter makrel i norsk farvand.
Regeringen finder det essentielt, at kvoten til makrelfiskeri i norsk farvand i ICES område 2a og 4a
(MAC/2A4A-N) genindføres med 100 pct. allokering til Danmark, så snart der opnås adgang for danske
fiskere til fiskeri efter makrel i norsk farvand.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget om fiskerimuligheder for 2022 blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg
den 10. december 2021 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 12.-13. december 2021, jf. samle-
notat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2. december 2021.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
5.
Kommissionens forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning
(EU) 2020/1706 for så vidt angår medtagelse af autonome EU-toldkontingenter
for visse fiskevarer
KOM (2022) 429
Ny notat.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU)
2020/1706 for så vidt angår videreførelse af visse autonome EU-toldkontingenter for visse fiskevarer
19
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
for perioden 2021-23, som ellers udløber 31. oktober 2022. Hensigten er at sikre passende forsynings-
vilkår for EU's fiskeforarbejdningsindustri. Forslaget forlænger primært toldkontingenter for silde-
produkter, som er vigtige for dansk fiskeriforarbejdningsindustri. En vedtagelse af forslaget skønnes
ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2022) 429 af 31. august 2022 fremsendt forslag til Rådets forordning om
ændring af Rådets forordning (EU) 2020/1706 for så vidt angår medtagelse af autonome EU-toldkon-
tingenter for visse fiskevarer. Forslaget er oversendt til Rådet den 31. august 2022 i en dansk sprogud-
gave.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 31 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Sagen er ikke på dagsordenen for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022, men for-
ventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
Formål og indhold
Rådets forordning (EU) 2020/1706 om åbning og forvaltning af autonome EU-toldkontingenter for
visse fiskevarer for perioden 2021-23 blev vedtaget den 13. november 2020. Forordningens formål er at
sikre konkurrenceevnen for EU’s forarbejdningsindustri og for at undgå at skade EU’s produktion af
fiskevarer ved at sikre, at der er tilstrækkelige forsyninger af fiskevarer.
De bilaterale tillægsprotokoller med Island og Norge, hvori der er fastsat kontingenter for visse fisk og
fiskevarer, udløb den 30. april 2021. Der blev vedtaget en ændring af forordningen den 19. juli 2021 for
at afhjælpe konsekvenserne af Storbritanniens udtrædelse af EU i forhold til tabet af de britiske oversø-
iske lande og territoriers præferencestatus og for at afhjælpe konsekvenserne af udløbet af de bilaterale
tillægsprotokoller med Norge og Island. De kontingenter, der blev vedtaget med henvisning til tillægs-
protokoller med Norge og Island, udløber den 31. oktober 2022.
Da forhandlingerne om tillægsprotokoller med Norge og Island ikke er afsluttet, finder Kommissionen,
at det kan skabe mangel på toldfrie fiskevarer til forarbejdning i EU.
Kommissionen finder det derfor nødvendigt at forlænge gyldigheden af disse kontingenter indtil udløbet
af anvendelsen af forordning 2020/1706. Det vil sige den 31. december 2023.
Forslaget indeholder forlængelse af kontingenter for kryddersild, frossen sild, frosne sildefileter og sil-
delapper og filet af rødfisk og frossen fisk af forskellige arter. Alle kontingenter er fastsat til kontingent-
sats 0 pct. Det vil sige toldfri.
Forslaget indeholder forlængelse af toldkontingenter for følgende arter i perioden 1. november 2022 til
31. december 2023:
Sild konserveret i saltlage (drænet nettovægt): 17.500 tons.
Sild af arterne Clupea harengus, Clupea pallasii (til forarbejdning) (frossen): 11.670 tons.
Sildefileter og sildelapper af arterne Clupea harengus, Clupea pallasii (frossen): 29.170 tons.
Diverse arter frossen fisk til forarbejdning: 3.850 tons.
Filet af rødfisk: 1.520 tons.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
20
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 711: Samlenotat om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. september 2022
2622417_0022.png
Nærhedsprincippet
Toldsatserne i den fælles toldtarif falder under EU’s enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor
ikke anvendelse.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser, men vil have visse statsfi-
nansielle konsekvenser for så vidt angår indvirkninger af en manglende indtægt fra told på EU-budget-
tet, som i stedet afløses af toldpræferencer og konkurrencedygtige
råvarer for EU’s fiskeforarbejdnings-
industri. Forordningen om autonome toldkontingenter støtter desuden væksten og opretholder beskæf-
tigelsen i sektoren, samtidig med, at den giver forbrugerne en stabil forsyning til en rimelig pris og ska-
ber en værditilvækst for forarbejdningsindustrien.
Forslaget indeholder væsentlige kontingenter for sild for Danmark, som skal sikre råvareforsyningen til
den danske forarbejdningsindustri.
Høring
Sagen har været i høring i § 5-udvalget (fiskeri).
Danish Seafood Association støtter forslaget, hvor særligt sild i lage er interessant for den danske forar-
bejdningsindustri. Danish Seafood Association ønsker endvidere en øgning af toldkontingentet for Jor-
dani-rejer til 4.000 tons, da de nuværende kvoter var opbrugt allerede i januar 2022. DSA oplyser, at
fiskeforarbejdningsindustrien gerne ville importere mere under toldkontingentet, da importen ellers
pålægges 20 pct. told. I forhold til de grønlandske fiskeriinteresser bemærker Danish Seafood Associa-
tion, at der er en nedgang i importen af borealis-rejer, hvorfor industrien ser et behov for øget import af
Jordani-rejer under toldkontingentet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være generel opbakning til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder generelt for liberaliseringer af told- og markedsadgang fra tredjelande med det for-
mål at sikre helt afgørende og stabile forsyninger af råvarer til den danske fiskeforarbejdningsindustri
under hensyntagen til bæredygtige vilkår, økonomisk, socialt og miljømæssigt.
Regeringen støtter forlængelse af toldkontingenter for sild for at tage højde for, at de bilaterale tillægs-
protokoller med Island og Norge, hvori der er fastsat kontingenter for visse fisk og fiskevarer, endnu
ikke er fornyet.
Regeringen støtter, at forordningen om nødvendigt tillægges tilbagevirkende kraft med henblik på at
undgå konsekvenserne af udløbet af de bilaterale tillægsprotokoller med Norge og Island.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
21