Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 70
Offentligt
2477141_0001.png
Til høringsparter, jf. høringsliste
Dyrevelfærd &
Veterinærmedicin
J.nr. 2021-15-30-00078
Ref. CHRLI
Den 10. november 2021
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
dyreforsøg (dyreforsøgsloven)
lov om
Fødevarestyrelsen sender hermed udkast til forslag til lov om ændring af
dyreforsøgsloven i høring.
Fødevarestyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest onsdag den 8. december 2021.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected]
med angivelse af journalnummer 2021-15-30-00078.
Eventuelle spørgsmål til lovforslaget kan rettes til Christin Lia på e-mail:
[email protected]
eller Betina Larsen Hvidtfeldt på e-mail:
[email protected].
Høringssvar fra eksterne høringsparter vil efter høringsfristens udløb blive
offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse af høringssvar samtykker
høringsparten til, at vedkommendes høringssvar, e-mailadresse og navn
offentliggøres på Høringsportalen efter endt høring.
Lovforslaget forventes at blive fremsat Feb. I 2022.
Lovforslagets formål og baggrund
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/63/EU af 22. september 2010 om
beskyttelse af dyr, der anvendes til videnskabelige formål (dyreforsøgsdirektivet)
fastsætter regler om beskyttelse af dyr, der anvendes til videnskabelige eller
uddannelsesmæssige formål. Direktivet er gennemført i dansk ret ved lov om
dyreforsøg
1
(dyreforsøgsloven),
bekendtgørelse
om
dyreforsøg
2
(dyreforsøgsbekendtgørelsen) og lov om kloning og genmodificering af dyr
3
.
Formålet med lovforslaget er at
foretage en mere tekstnær gennemførelse af dele af
dyreforsøgsdirektivet for at imødekomme EU-Kommissionens åbningsskrivelse nr.
1
2
Jf. lovbekendtgørelsen nr. 474 af 15. maj 2014
Jf. bekendtgørelse nr. 2028 af 14. december 2020
3
Jf. lovbekendtgørelsen nr. 47 af 15. maj 2014
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • 2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 70: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af dyreforsøgsloven
2019/2219 af 11. oktober
dyreforsøgsdirektivet.
2019
om
mangelfuld
gennemførelse
af
Lovforslagets indhold
De væsentligste ændringer til dyreforsøgsloven er følgende:
§ 1 i dyreforsøgsloven foretages en omformulering/præcisering af lovens
anvendelsesområde samt af til hvilke formål dyr må anvendes til forsøg.
Endvidere ophæves bestemmelsen om, at der ikke kan meddeles tilladelse
til udførelse af dyreforsøg med færdige kosmetiske midler eller bestanddele
eller sammensætninger af bestanddele heraf, hvis forsøget udføres for at
opfylde kravene til kosmetiske produkters sikkerhed. § 1, stk. 4 ophæves, da
den gældende bestemmelse gennemfører dele af kosmetikdirektivet, som
nu er ophævet og afløst af kosmetikforordningen, som finder direkte
anvendelse i alle EU-lande, herunder Danmark. Det uddybes nærmere
under afsnittet om forholdet til EU-retten nedenfor.
Ny § 1 b i dyreforsøgsloven, hvorefter virksomheder eller institutioner, som
anvender dyr til forsøg, skal have en eller flere personer, der er ansvarlige
for bl.a. tilsyn med dyrenes velfærd, at personalet har adgang til relevante
oplysninger om dyrene og for at personalet er tilstrækkeligt uddannet,
kompetente og efteruddannes m.v.
Ny § 1 c i dyreforsøgsloven, hvorefter de virksomheder eller institutioner,
der ønsker at anvende dyr til forsøg, skal godkendes og registreres af
Dyreforsøgstilsynet samt krav til indholdet af godkendelsen. Det skal for
hver virksomhed og institution udpeges en person, som har ansvaret for
overholdelse af reglerne om dyreforsøg. Endvidere fastsættes krav til
oplysninger om, at virksomheden eller institutionen har udpeget navngivne
personer til at varetage forskellige ansvarsområder, herunder f.eks. tilsyn
med dyrenes velfærd og personalets kompetencer m.v.
I § 3 i dyreforsøgsloven, indsættes krav om, at Dyreforsøgstilsynets
evaluering af ansøgninger om tilladelse til dyrforsøg skal afstedkomme et
positivt resultat før tilladelse kan udstedes samt at tilladelser kun kan gives
for en periode på højst fem år. Ændring eller fornyelse af tilladelsen, der
kan have negativ virkning på dyrevelfærden, skal godkendes af
Dyreforsøgstilsynet.
Ny § 4 a i dyreforsøgsloven, hvorefter fastsættes, at forsøg kun må udføres i
den virksomhed eller institution, hvortil tilladelsesindehaveren er
tilknyttet, og som er godkendt af Dyreforsøgstilsynet. Dyreforsøgstilsynet
kan dispensere fra kravet i stk. 1, hvis det er videnskabeligt begrundet.
Ny § 8 i dyreforsøgsloven, hvorefter defineres, hvornår et forsøg anses for
afsluttet, samt krav om at en dyrlæge eller anden kompetent person ved
afslutningen af et forsøg skal træffe afgørelse om dyret skal holdes i live.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 70: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af dyreforsøgsloven
Den mere tekstnære gennemførelse af direktivet forventes ikke at medføre
væsentlige ændringer i forvaltningen af de gældende regler. Den mere tekstnære
gennemførelse går ikke videre end direktivets bestemmelser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder bestemmelser, som gennemfører en mere tekstnær
implementering af dele af dyreforsøgsdirektivet.
Samtidig ophæves dyreforsøgslovens § 1, stk. 4, hvorefter der ikke kan meddeles
tilladelse til udførelse af dyreforsøg med færdige kosmetiske midler eller
bestanddele eller sammensætninger af bestanddele heraf, hvis forsøget udføres for
at opfylde kravene til kosmetiske produkters sikkerhed. Bestemmelsen er en delvis
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/15/EF af 27.
februar 2003 om ændring af Rådets direktiv 76/768 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om kosmetiske midler (kosmetikdirektivet).
Direktivet er afløst af Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr.
1223/2009
af
30.
november
2009
om
kosmetiske
produkter
(kosmetikforordningen), hvorfor forordningens bestemmelser, herunder
forordningens artikel 18 om dyreforsøg, er direkte gældende i dansk ret.
Dyreforsøgsdirektivets artikel 2 tillader strengere nationale foranstaltninger, hvis
de allerede var gældende den 9. november 2010, og har til formål at sikre en mere
omfattende beskyttelse af dyr, der falder ind under direktivets anvendelsesområde.
Dyreforsøgsloven indeholdt allerede før dyreforsøgsdirektivets ikrafttræden
enkelte bestemmelser, som bl.a. stiller strengere dyrevelfærdsmæssige krav end
dyreforsøgsdirektivet (loven har indeholdt strengere krav siden 1993). Der vil med
nærværende lovforslag ikke ændres ved denne overimplementering.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Virksomheder og institutioner, som ønsker at anvende dyr til forsøg, skal i deres
egenskab
af
enten
erhvervsdrivende
dyreforsøgsområdet
eller
forskningsinstitution, søge om godkendelse af virksomheden eller institutionen. Det
forventes, at disse godkendelser vil blive givet for en periode på højst fem år. Dette
betyder, at Dyreforsøgstilsynet skal behandle ansøgninger om godkendelser af
virksomheder og institutioner hvert 5. år. Dette vurderes dog ikke at være en
væsentlig administrativ konsekvens for staten, idet f.eks. besigtigelse af
virksomhederne og institutionerne i vidt omfang forventes at kunne foretages i
forbindelse med det ordinære tilsyn. Hvis der er tale om nye virksomheder eller
institutioner, som ikke tidligere har beskæftiget sig med dyreforsøg, vil
Dyreforsøgstilsynet dog skulle foretage en besigtigelse af faciliteterne, inden en
godkendelse kan udstedes.
Da ovennævnte godkendelser forventes at blive udstedt for en periode på højst fem
år, betyder dette, at virksomhederne og institutionerne skal søge om fornyelse af
godkendelsen hvert 5. år.
Endvidere vil dyreforsøgstilladelsesindehaveres ansvar for at have en eller flere
personer, der er ansvarlige for bl.a. tilsyn med dyrenes velfærd, og at personalet har
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 70: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af dyreforsøgsloven
adgang til relevante oplysninger om dyrene samt for at personalet er tilstrækkeligt
uddannet, kompetente og efteruddannes m.v. formelt set overgå til den virksomhed
eller institution, hvor dyreforsøg foretages.
Ovennævnte vurderes dog ikke at være en væsentlig administrativ konsekvens for
erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser hverken for det
offentlige eller for erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering
(OBR), som har vurderet, at lovforslaget medfører administrative omkostninger for
erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at være under fire millioner kroner,
hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
Principper for agil erhvervsrettet regulering
Fødevarestyrelsen har vurderet, at ingen af principperne for agil erhvervsrettet
regulering er relevante for lovforslaget, da reguleringen ikke vurderes at påvirke
virksomhedernes muligheder for at teste, udvikle eller anvende digitale teknologier
og digitale forretningsmodeller. Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering
(OBR) har ingen bemærkninger hertil.
Ikrafttræden
Loven foreventes at træde i kraft den 1. juli 2022.
Med venlig hilsen
Christin Lia
+45 72 27 69 00
fvst.dk/kontakt
4