Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 7
Offentligt
2457248_0001.png
Til alle høringsparter
Bæredygtigt Miljø og Produktion
J.nr. 2021- 9542
Ref. KAPIE
Den 6. oktober 2021
Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbe-
skyttelse (Skærpelse af miljøzoner til dieselpersonbiler)
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Skær-
pelse af miljøzoner til dieselpersonbiler) i offentlig høring.
Miljøministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar se-
nest:
fredag d. 19. november 2021
Baggrund
Regeringen har den 14. september 2021 indgået aftale med Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Enhedslisten om "Miljøinitiativer i grønne byer og en hoved-
stad i udvikling", hvor aftalepartierne er enige om at give de nuværende miljøzone-
kommuner mulighed for lokalt at beslutte at skærpe deres nuværende miljøzoner
med krav til dieselpersonbiler. Der er tale om opfølgning på den politiske forstå-
else "Retfærdig retning for Danmark" fra den 25. juni 2019. Formålet med indhol-
det i aftalen fra september 2021 er bl.a. at forbedre luftkvaliteten.
Med lovforslaget udmøntes den del af aftalen, der vedrører miljøzoner. Med lov-
forslaget foreslås det at give kommunalbestyrelserne i København, Frederiksberg,
Aarhus, Odense og Aalborg mulighed for skærpe deres eksisterende miljøzone til
at omfatte dieselpersonbiler uden et partikelfilter. Dieselpersonbiler skal således
være monteret med et partikelfilter for at kunne køre i en miljøzone. Det foreslås,
at den geografiske udstrækning af miljøzonen for dieselpersonbiler skal flugte med
miljøzoneafgrænsningen for de øvrige køretøjstyper.
For at give berørte bilejere og beboere i miljøzonerne tid til at indrette sig på miljø-
zonekravene, foreslås skærpelsen først at kunne træde i kraft 9 måneder efter en
endelig kommunal beslutning, som forudsætter en forudgående høring på mini-
mum 4 uger. Det vil sige tidligst fra 1. januar 2023.
Berørte bilejere kan indrette sig på kravene ved at skifte til et nyere køretøj. Der
kan også eftermonteres partikelfilter eller i helt særlige tilfælde være mulighed for
en tidsbegrænset undtagelse eller dispensation. Udbuddet af partikelfiltre dækker
ikke nødvendigvis alle biltyper, hvorfor nogen køretøjsejere ikke vil have mulighed
for at montere partikelfilter. Derfor vil der med forslaget blive set på en ordning,
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøzoner
der tilgodeser de tilfælde, hvor der ikke kan fås et partikelfilter, og hvor der samti-
dig er særlige forhold gældende såsom sygdom, handicap m.v. som vanskelliggør
brugen af kollektiv trafik.
Herudover foreslås det med lovforslaget at fremrykke ikrafttrædelsen af eksiste-
rende krav om partikelfilter til dieselvarebiler til 1. juli 2023. Reglerne skulle ellers
være trådt i kraft 1. juli 2025.
Håndhævelsen af reglerne vil svare til den eksisterende ordning med automatise-
ret digital kontrol baseret på læsning af nummerplader og registreringspligt for
udenlandsk registrerede køretøjer, der ikke findes i det danske motorregister.
Der vil være et betinget objektivt ansvar for køretøjets ejer for overtrædelser be-
gået med ejerens køretøj. Miljøstyrelsen vil få ansvar for at udstede administrative
bødeforelæg baseret på indsamling af data om trafikken foretaget af Sund og Bælt
Holding A/S. Sund og Bælt Holding A/S har allerede i gældende ret hjemmel til at
foretage denne opgave. Herudover vil politiet med lovforslaget også i visse særlige
tilfælde få mulighed for at tilbageholde dieselpersonbiler, der ikke overholder mil-
jøzonereglerne, eksempelvis indtil der stilles sikkerhed for betaling af en bøde.
EU-retten
Lovforslaget er ikke en implementering af EU-retlige regler. Lovforslaget vil blive
notificeret over for Europa-Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2015/1535 af 9. september 2015 om en informationsproce-
dure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfun-
dets tjenester.
Administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser og principper
for agil erhvervsrettet lovgivning
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget
i præhøring. OBR har nedenstående bemærkninger til forslagets administrative
konsekvenser for erhvervslivet samt til principperne for agil erhvervsrettet regule-
ring.
Administrative konsekvenser:
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for er-
hvervslivet og har dermed ikke yderligere kommentarer.
Principper for agil erhvervsrettet regulering:
Miljøministeriet har vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for de konkrete ændringer i forslaget. OBR har ingen bemærknin-
ger til denne vurdering.
Ikrafttrædelse
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. april 2022, dog vil ændringerne ved-
rørende varebiler træde i kraft den 1. juli 2022.
Høringssvar
Udkastet til lovforslaget er sendt i høring hos de parter, der fremgår af vedlagte
høringsliste og er samtidig offentliggjort på høringsportalen.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 7: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøzoner
2457248_0003.png
Eventuelle spørgsmål til udkast til lovforslaget kan rettes til følgende:
- Christian Lange,
[email protected]
- Katja Asmussen,
[email protected],
og
- Katrine Pilmark Elkjær,
[email protected]
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med Cc. til
[email protected]
senest den
19. november 2021.
I høringssvar bedes angivet følgende i emnefeltet: " Hø-
ringssvar vedr. miljøzoner j.nr. 2020-9542 (angive organisation/navn eller lign).
Ikke-ministerielle høringsparters svar vil blive offentliggjort på høringsportalen ef-
ter endt høring. Dette gælder også Datatilsynets eventuelle høringssvar. Ved afgi-
velse af høringssvar gives der samtykke til offentliggørelse, herunder afsenders
navn og mailadresse.
Med venlig hilsen
Katrine Pilmark Elkjær
3