Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 685
Offentligt
2614741_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 26. august 2022
Sagsnummer: 2022-135
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til ændring af
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/605 af 7. april 2021 om særlige foranstaltninger
til bekæmpelse af afrikansk svinepest (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning efter møde i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder den 14.-15. september 2022.
Forslaget vurderes generelt at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 685: Grundnotat om bekæmpelse af afrikansk svinepest, komitesag
2614741_0002.png
Den 23. august 2022
FVM 195
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens gennemførelsesfor-
ordning (EU) 2021/605 af 7. april 2021 om særlige foranstaltninger til bekæm-
pelse af afrikansk svinepest (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2021/605 om sær-
lige foranstaltninger til bekæmpelse af afrikansk svinepest (komitesag). Forslaget afspejler de seneste
erfaringer med forebyggelse og bekæmpelse af afrikansk svinepest, i forhold til de foranstaltninger,
der skal anvendes i restriktionszoner i medlemsstater, der er berørte af afrikansk svinepest eller i ri-
siko for at blive berørt. Med forslaget indføres der krav om, at alle medlemsstater skal have en vild-
svineforvaltningsplan, idet lande som Danmark uden en vildsvinebestand er undtaget dette krav. Li-
geledes indføres et særligt mærke til mærkning af produkter af animalsk oprindelse fra grise fra re-
striktionszonerne. Derudover giver forslaget yderligere mulighed for at tillade visse flytninger af grise
og produkter heraf, indenfor og ud af restriktionszoner, på særlige betingelser. Forslaget vurderes
generelt at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Forslaget forventes
sat til afstemning efter møde i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 14.-15.
september 2022. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2021/605 af 7. april 2021 om særlige foranstaltninger til bekæmpelse af afrikansk svinepest. Forslaget
er fremsat med hjemmel i artikel 71, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429
af 9. marts 2016 om overførbare dyresygdomme og om ændring og ophævelse af visse retsakter på om-
rådet for dyresundhed (dyresundhedsloven).
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 685: Grundnotat om bekæmpelse af afrikansk svinepest, komitesag
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret fler-
tal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag
eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke
vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommis-
sionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen
vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning efter møde i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder den 14.-15. september 2022.
Formål og indhold
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429 om overførbare dyresygdomme og om æn-
dring og ophævelse af visse retsakter på området for dyresundhed (dyresundhedsloven) fastsætter regler
om bekæmpelse af visse dyresygdomme, herunder bekæmpelse af afrikansk svinepest.
Disse regler er suppleret ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2020/687 om forebyggelse og
bekæmpelse af visse listeopførte sygdomme, bl.a. Kategori A sygdomme, herunder afrikansk svinepest.
Kategori A sygdomme er sygdomme, som normalt ikke forekommer i Unionen og for hvilke der skal
træffes øjeblikkelige udryddelsesforanstaltninger, så snart de påvises. De supplerende regler vedrører
f.eks. bekæmpelsesforanstaltninger, oprettelse af restriktionszoner omkring smittede besætninger og
aflivning af smittede besætninger. Ligeledes fastsættes supplerende regler om foranstaltninger ved mis-
tanke om og bekræftelse af sygdommene hos vilde dyr.
Ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/605 om særlige foranstaltninger til bekæm-
pelse af afrikansk svinepest fastsættes yderligere regler, der er specifikke for bekæmpelse af afrikansk
svinepest og som supplerer reglerne i den delegerede forordning (EU) 2020/687.
I gennemførelsesforordning (EU) 2021/605 fastsættes bl.a. tilgangen til regionalisering for afrikansk
svinepest ved oprettelse af forskellige typer restriktionszoner. Restriktionszoner er geografisk afgræn-
sede og differentieres efter den epidemiologiske situation for afrikansk svinepest og risikoen for yderli-
gere spredning af afrikansk svinepest. Restriktionszonerne klassificeres som henholdsvis restriktions-
zone I, II og III.
- Restriktionszone I er områder uden udbrud af afrikansk svinepest. Zonen grænser op til restrikti-
onszone II og III og fungerer som en bufferzone i forhold til områder, hvor der ikke er restriktioner
som følge af afrikansk svinepest.
- Restriktionszone II er områder, hvor der er bekræftet afrikansk svinepest i vildtlevende vildsvin,
men ikke i besætninger.
- Restriktionszone III er områder, hvor der er flere udbrud af afrikansk svinepest i besætninger.
For hver type zone gælder særlige foranstaltninger til bekæmpelse af afrikansk svinepest og for at be-
grænse risikoen for spredning af afrikansk svinepest fra zonen. Det er som udgangspunkt forbudt at
flytte levende grise og vildtlevende vildsvin ud af alle zoner, og deres avlsmateriale, fersk kød og kød-
produkter samt animalske biprodukter ud af zone II og III. Ved gennemførelsesforordning (EU)
2021/605 er der fastsat særlige betingelser for hvordan den kompetente myndighed i en berørt med-
lemsstat, kan tillade at grise, samt produkter af grise og vildtlevende vildsvin, kan flyttes inden for hver
zone, imellem zonerne og ind og ud af zonerne. Besætningerne skal bl.a. gennemføre smittebeskyttende
foranstaltninger og der er krav om sporbarhed og mærkning af produkter, der stammer fra grise i re-
striktionszonerne.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 685: Grundnotat om bekæmpelse af afrikansk svinepest, komitesag
2614741_0004.png
Med forslaget til ændring af gennemførelsesforordning (EU) 2021/605 rettes forkerte henvisninger og
teksten bliver generelt mere klar. Forslaget afspejler de seneste erfaringer med forebyggelse og bekæm-
pelse af afrikansk svinepest, herunder muligheden for at tillade visse flytninger af grise og produkter
heraf indenfor og ud af zonerne. Forslaget omfatter f.eks.:
- mulighed for slagtning af grise fra restriktionszone III inden for samme zone III
- mulighed for flytning af avlsmateriale fra restriktionszone III til egen medlemsstat
- indførsel af et særligt mærke til mærkning af produkter af animalsk oprindelse fra grise fra restrik-
tionszonerne
- mulighed for undtagelse for kravet om indhegning af alle grisebesætninger i restriktionszonerne,
f.eks. for medlemsstater uden en vildsvinepopulation
- krav om at alle medlemsstater skal have en vildsvineforvaltningsplan, med mulighed for undtagelse
af medlemsstater, som Danmark, der ikke har en bestand af fritlevende vildsvin.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1482 af 12. december 2019 om bekæmpelse af afrikansk svinepest regulerer syg-
domsbekæmpelsesforanstaltninger for afrikansk svinepest, herunder bl.a. anmeldepligt, bekæmpelse,
oprettelse af beskyttelseszone og overvågningszone samt foranstaltninger i zonerne.
Bekendtgørelse nr. 1171 af 17. juli 2020 om lister over smitsomme sygdomme til lov om hold af dyr og
anmeldepligt af sygdommene oplister de smitsomme husdyrsygdomme, der er af væsentlig samfunds-
økonomisk og produktionsmæssig betydning. Bekendtgørelsen regulerer anmeldepligt af de i bekendt-
gørelsen listede sygdomme, herunder afrikansk svinepest.
Konsekvenser
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/605 finder anvendelse i medlemsstater med fo-
rekomst af afrikansk svinepest. I Danmark er der ikke konstateret afrikansk svinepest, hvorfor en ved-
tagelse af forslaget om ændringer til gennemførelsesforordning (EU) 2021/605 i udgangspunktet ikke
har konsekvenser for Danmark.
De samlede omkostninger ved et eventuelt udbrud af afrikansk svinepest vil til gengæld være store. In-
stitut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO), Københavns Universitet, udarbejdede i november
2019 en udredning om afrikansk svinepest i Europa
1
. Her blev det estimeret, at et udbrud af afrikansk
svinepest i danske tamgrise vil koste erhvervet omkring 1,9 mia. kr., og at statens omkostninger forven-
tes at være på mellem 50 og 100 mio. kr.
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konse-
kvenser, ligesom forslaget ikke vurderes at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
1
Københavns Universitet, IFRO "Afrikansk svinepest i Europa" (2019).
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 685: Grundnotat om bekæmpelse af afrikansk svinepest, komitesag
Forslaget skønnes at have en positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU henset til, at
forslaget giver rammerne for bekæmpelse af afrikansk svinepest i en udbrudssituation.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke modtaget bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
På baggrund af tidligere afstemninger forventes der at være et kvalificeret flertal for forslaget
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark prioriterer EU-lovgivning, der kan sikre fælles tiltag i medlemsstater, der kan forebygge, be-
kæmpe og hindre spredning af afrikansk svinepest i EU.
Der er i EU gjort en stor indsats for at bekæmpe og begrænse udbredelsen af
afrikansk svinepest,
der
siden 2014 har spredt sig i EU. Det, der i Europa driver smittespredningen, er infektion af vildsvinebe-
standene. Området med
afrikansk svinepest
i vildsvin rykker hele tiden vestpå og sydover til Balkan. Det
forventes således at smitten vil brede sig til nye områder og lande også i 2022. Spredningen til nye om-
råder over lange afstande gør fortsat sygdommen til en trussel. Der findes på nuværende tidspunkt ingen
vaccine mod
afrikansk svinepest.
Det er grundlæggende vigtigt for Danmark, at man i EU har regler, som sikrer et højt beskyttelsesniveau
for mennesker, dyr og planter, og at forebyggelse og bekæmpelse af overførbare dyresygdomme sker i
EU-regi. Forslaget afspejler et løbende EU-fokus på at minimere risikoen for udbrud af afrikansk svine-
pest. Forslaget tager højde for forhold i medlemsstater, der som Danmark, ikke har en vildtlevende be-
stand af vildsvin. Regeringen lægger generelt vægt på, at
reglerne er klare og afspejler de seneste erfa-
ringer med forebyggelse og bekæmpelse af afrikansk svinepest i både tamgrise og i vildsvinebestanden.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4