Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 673
Offentligt
2612158_0001.png
Regionernes
arbejde med
jordforurening
JUNI
2022
Opgaven
vokser
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0002.png
OPGAVEN VOKSER
INTRO
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
INDHOLD
4
Overblik og prioritering
Risikovurdering er nøgleordet
i indsatsen.
10
Da brandøvelsespladserne kom på landkortet
PFAS - et eksempel på, hvordan jordforureningsopgaven
bliver ved med at vokse.
16
Problematiske pesticidfund i grundvandet
Mange fund af pesticider truer
vores drikkevand.
Vandmiljøet i søgelyset
Undersøgelser viser, at der er miljøfarlige
stoffer i vandmiljøet
26
De 10 største jordforureninger
Regionerne er i gang med en indsats
over for generationsforureningerne.
34
Indsatsen i 2021 – krone for krone
467 mio. kr. - så mange penge har regionerne
brugt på jordforureningsopgaven i 2021.
36
Nøgletal 2021
U
dfordringerne står i kø på jordforureningsområdet.
Det seneste år har vi oplevet øget fokus på PFAS-
stoffer – særligt PFOS, der bl.a. har været brugt på brandøvel-
sespladser, som regionerne er i fuld gang med at undersøge
nærmere.
I 2021 fik vi nye, meget lave grænseværdier for indhold af PFAS i jord og
vand, fordi stofferne er meget sundhedsskadelige. I regionerne finder vi
PFAS i vores undersøgelser af vandmiljøet og i grundvandet, og derfor står
vi over for en omfattende opsporing af grunde, hvor stofferne har været
anvendt og en revurdering af allerede undersøgte grunde.
PFAS stiller særlige krav til undersøgelser og renseteknologi, og derfor er
regionerne ikke kun i gang med at blive klogere på problemets omfang – vi
arbejder også på, hvordan vi bedst undersøger, vurderer risiko, prioriterer og
i sidste ende håndterer disse forureninger.
Desværre er de andre problemer ikke forsvundet i mellemtiden – og pestici-
der i grundvandet er stadig en udfordring. Regionerne har ansvaret for gam-
le punktkilder, som fx kan stamme fra spild på vaskepladser eller deponere-
de rester. Det er imidlertid ikke let at adskille forureningskilderne, når vi står
med et komplekst billede af pesticidforureninger, der både kan komme fra
punktkilder og fra anvendelsen af pesticider på arealerne – ofte begge dele.
Fælles for forurening med PFAS og pesticider i grundvandet er, at der ikke er
én myndighed, der alene kan løse problemet. Det skal løses i et tæt samar-
bejde mellem flere myndigheder og vandværker.
PFAS er bare ét eksempel på, hvordan jordforureningsopgaven fortsat
vokser, og de senere års voksende opgave med pesticider er vi endnu ikke i
mål med. Samtidig har regionerne fortsat en stor opgave med at undersøge
og håndtere risikoen fra lossepladser og gamle industriforureninger med fx
klorerede opløsningsmidler – forureningstyper, vi kender godt – som også
truer grundvand, mennesker og miljø.
Heldigvis er der politikere i Folketinget, der bakker op om regionernes arbej-
de med at bekæmpe gamle forureninger. De 10 store generationsforurening-
er ved bl.a. Cheminova og Grindstedværket kom på Finansloven i 2021, og
regionerne er godt i gang med at løse den opgave.
Hvis vi fortsat skal kunne sikre vores sundhed, rent drikkevand og et godt
vandmiljø, må der afsættes flere penge til regionernes arbejde med det sta-
digt voksende antal jordforureninger.
God læselyst!
22
”PFAS er bare
ét eksempel
på, hvordan
jordforurenings-
opgaven fortsat
vokser.”
Regionernes arbejde med
jordforurening 2021
Udgivet af:
Danske Regioner
Redaktion:
Jeanette Olsen, Region Hovedstaden
Ane-Marie Westergaard, Region Sjælland
Mette Mihle Laurbak, Region Syddanmark
John Ryan Pedersen, Region Midtjylland
Mette Lund Poulsen, Region Nordjylland
Kit Jespersen, Videncenter for Miljø og Ressourcer
Design og produktion:
Mediegruppen as
Foto:
Hyldager Fotografi
Udgivet i juni 2022
ISBN tryk:
978-87-7723-002-8
ISBN elektronisk:
978-87-7723-005-9
Mads Duedahl
Formand for Udvalget for Miljø og Klima, Danske Regioner
SIDE 2
SIDE 3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0003.png
OPGAVEN VOKSER
INDSATSEN
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
R
ansvarlig.
Jord-
forurening
egionerne har ansvaret for at
håndtere risikoen fra de jord-
til at indfri. Lovgivningen er skruet sådan
sammen, at regionernes jordforurenings-
indsats er målrettet de risici, forurening-
erne udgør for mennesker og miljø.
Mange jordforureninger ligger nede i
jorden uden at udgøre en risiko, så længe
de bliver liggende, der hvor de er. Hvis der
ikke bor nogen på grunden, og der ikke
indvindes drikkevand i området, gør regi-
onerne derfor ikke mere ved forureningen
ud over at registrere den, så der kan tages
højde for den i fremtiden. Hvis der er
en risiko, er det sjældent nødvendigt at
fjerne hele forureningen.
Ud over, at det vil være urimeligt dyrt, er
det heller ikke bæredygtigt bare at opgra-
ve og flytte rundt på forurenet jord, der
ikke udgør en risiko – både fordi vi skal
finde et nyt sted at lægge det forurenede
jord, og fordi vi skal bruge ren jord til at
fylde hullet op igen.
forureninger, hvor forurene-
ren ikke kan stilles til ansvar.
Enten fordi forureningen er sket for så
lang tid siden, at det ikke er muligt at
finde forureneren, eller fordi forureneren
af andre årsager alligevel ikke kan gøres
Regionerne skal forebygge og forhindre
skadelige virkninger fra jordforureninger
for at beskytte menneskers sundhed, det
grundvand, der bruges til drikkevand og
vandmiljøet i søer, vandløb og langs kyster.
Det er en stor og vigtig opgave, der spæn-
der lige fra forurenede parcelhusgrunde
og industrigrunde til de store, komplekse
generationsforureninger.
Bæredygtighed og jordforurening
Omverden har ofte en forventning om, at
al jordforurening skal fjernes. Det er en
forventning, regionerne ikke har hjemmel
Jordforurening
stammer
fra virksomheder og
industri, som gennem
tiden har brugt olie og
kemikalier. Tidligere er der
hældt stoffer i kloakken
eller ud på jorden, fordi vi
som samfund ikke vidste
bedre. Brug og opbevaring
af pesticider og utætte
tanke kan også være
skyld i, at jorden i dag
er forurenet. I dag gør vi
meget for, at det ikke sker
igen, samtidig med at vi
håndterer risikoen fra
den forurening, der
allerede er sket.
Vandværk
Va
n
Vandløb,
søer og kyster
dm
iljø
Bolig, børneinstitution
og offentlig legeplads
OVERBLIK OG
PRIORITERING
Risikovurdering er nøgleordet i indsatsen.
Oprensning =
Forurening
regionen håndterer
risikoen fra forureningen
k
Konta
Indeklima
o
trisik
Vandboring
SIDE 4
SIDE 5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0004.png
OPGAVEN VOKSER
INDSATSEN
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Den offentlige indsats fjerner
ikke al jordforurening
Regionernes arbejde med jordforure-
ning kaldes den offentlige indsats og in-
deholder en række trin med at opspore,
kortlægge, undersøge og rense op, hvis
forureningen udgør en risiko.
For hvert trin en forurenet grund gen-
nemgår, bliver indsatsen større, mere
kompleks og dyrere. Derfor sikrer regi-
onerne, at der er sammenhæng i opga-
veløsningen mellem de forskellige trin,
så ressourcerne udnyttes bedst muligt.
Alle trin er lige vigtige og en forudsæt-
ning for de efterfølgende opgaver.
Regionerne fjerner sjældent hele for-
ureningen, men håndterer den del, som
udgør en risiko for drikkevandet, sund-
heden eller vandmiljøet. Efter hvert trin
i den offentlige indsats vurderer regio-
nen, om der fortsat er en risiko. Hvis der
er en risiko, går forureningen videre til
næste trin.
Hvis der ikke er nogen risiko, er den
offentlige indsats slut. Kortlægningen
opretholdes, og forureningen indgår
stadig i regionens register, hvilket sikrer,
at den bliver vurderet igen, hvis der skal
flyttes jord, bygges på den forurenede
grund, eller et vandværk skal flytte sine
vandboringer.
Viser en undersøgelse, at der ikke er
forurenet, eller bliver hele forureningen
fjernet, frikender regionen grunden og
annullerer kortlægningen.
Kortlægning af
jordforurening
Jordforurening kortlægges på
2 niveauer:
Muligt forurenet jord
kortlægges på vidensniveau
1, hvis oplysninger viser, at
der har været aktiviteter,
der kan have forurenet
jorden.
Forurenet jord
kortlægges
på vidensniveau 2, hvis
undersøgelser viser, at
jorden er forurenet.
Kortlægning er
grundlaget
for arbejdet
Overblikket over, hvor der er forurenet, er
altafgørende for regionernes prioritering af,
hvilke forureninger der skal gøres noget ved,
og hvilke forureninger der ikke skal bruges
offentlige midler på at håndtere. Hele grund-
laget for regionernes arbejde med jordfor-
urening tager udgangspunkt i en systematisk
kortlægning af grunde, som enten er eller
kan være forurenet. Kortlægningen sikrer, at:
• regionen har overblik over truslerne fra
jordforurening, så den vigtigste indsats
sker først
• regionen kan give råd og vejledning til bor-
gere og virksomheder om jordforurening
• en fremtidig anvendelse af den forurene-
de grund sker uden risiko for borgernes
sundhed
• forurenet jord ikke flyttes uden godken-
delse og fx havner på legepladsen i en
børnehave.
Fra opsporing til oprensning
Forureneren
betaler i
princippet
Det er kommunen og i særlige tilfæl-
de staten, der skal give en forurener
et påbud om at undersøge og fjerne
en forurening og genoprette den
hidtidige tilstand. I Danmark skal
Risiko for brug af hus og have
Indsats: Regionen skal håndtere risikoen
Ingen risiko for brug af hus og have
Ingen indsats: Forureningen kan blive
liggende
Processen med opsporing af jordforureninger til regionen
afslutter den offentlige indsats er illustreret i figuren.
Først indsamler regionen historiske oplysninger om aktiviteter,
som kan være årsag til jordforurening. Grunde med sådanne
aktiviteter kortlægges på vidensniveau 1. Kortlægningen holder
styr på de muligt forurenede grunde, og den er med til at sikre,
at der tages højde for den mulige forurening ved fremtidige æn-
dringer, og at den forurenede jord ikke fjernes uden tilladelse.
#1
Kortlægning
jordforurening som udgangspunkt
fjernes af den, der har forurenet, og
derfor er det vigtigt, at både kom-
muner og staten opfylder rollen som
påbudsmyndighed. Når påbuddet er
opfyldt, skal regionen tage stilling til
kortlægning af en eventuelt efterladt
forurening.
Kan kommunen eller staten ikke fast-
slå, hvem der har forurenet, eller kan
forureneren ikke holdes ansvarlig,
kan der ikke gives et påbud og regio-
nen overtager ansvaret for håndterin-
gen af risikoen fra forureningen.
I 2021 gav kommunerne 250 og staten
28 påbud til forurenere om undersø-
gelse og oprensning.
Viser en indledende undersøgelse, at der er forurenet, kortlæg-
ges der på vidensniveau 2. Regionen vurderer, om der er behov
for yderligere undersøgelse.
#2
Indledende
undersøgelse
Næste trin kan være en videregående undersøgelse, hvor regi-
onen undersøger forureningen detaljeret, afklarer risikoen og
beslutter, om forureningen skal renses op. Det er ikke al forure-
ning, der skal renses op. Kortlægningen opretholdes for at holde
styr på forureningen.
#3
Videregående
undersøgelse
Dernæst kan det være nødvendigt at foretage en oprensning af
forureningen, hvor regionen fjerner den del af forureningen, der
udgør en risiko.
#4
Oprensning
Risiko for grundvandet
Indsats: Regionen skal håndtere risikoen
Ingen risiko for grundvandet
Ingen indsats: Forureningen bliver liggende
Oprensningen kan ende med, at der installeres et teknisk anlæg,
der fremadrettet skal sikre grundvandet eller indeluften i en
bolig. Det tekniske anlæg er en del af oprensningen, og det skal
ofte være i gang i mange år. På nogle grunde ender regionen
med at overvåge forureningen for at sikre, at den ikke spreder
sig og skaber problemer andre steder.
Trinene i den offentlige indsats. Efter hvert trin vurderer regionen, om der
fortsat er en risiko. Hvis der ikke er nogen risiko, kommer forureningen ikke
videre til næste trin.
#5
Drift af teknisk anlæg
og overvågning
SIDE 6
SIDE 7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0005.png
OPGAVEN VOKSER
INDSATSEN
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
Samarbejde giver mest
miljø for pengene
Regionerne har en lang tradition for at samarbejde om løsning af opga-
verne på jordforureningsområdet på tværs af myndigheder, vandvær-
ker, vidensinstitutioner og erhvervslivet. På den måde sikrer vi løbende
effektivisering og optimering, og at viden og ressourcer udnyttes
optimalt og kommer hele samfundet til gode.
Det tværregionale samarbejde omfatter alt lige fra metoder til at kort-
lægge, undersøge og rense op, til udviklingsprojekter, kurser, fælles
EU-udbud af opgaver, digitale løsninger, miljødata, jura og kommuni-
kation.
Det giver værdi at samarbejde og dele viden på tværs. Det styrker
fagligheden og kvaliteten i opgaveløsningen og sikrer, at regionerne
undersøger, oprenser og træffer afgørelser på et ensartet grundlag.
Når nye metoder og teknologi fx udvikles i én region eller i regionernes
fælles netværk af forurenede testgrunde, kommer resultaterne alle
regioner til gavn.
Økonomi
i 2021
467 mio. kr. har regionerne
brugt i alt på indsatsen
over for jordforurening.
REDEGØRELSE 2021
Værdifulde
data og
videndeling
Regionernes indsats omfatter også råd og
467 mio.
vejledning om forurenede grunde og samarbejde
med kommunerne om myndighedsopgaver i forbindelse
med bygge- og anlægsarbejde, undersøgelser og oprensninger
betalt af grundejer.
Læs mere om regionernes
samarbejder i publikationerne
”Overblik & prioritering” og
”I sikre hænder” som kan ses på
www.jordforureninger.dk.
Regionerne stiller deres oplysninger om jordforurening til rådighed i forbindelse med
fx ejendomshandler, og besvarer årligt knap 200.000 forespørgsler om jordforurening
primært via selvbetjeningsløsninger på regionernes hjemmesider. Det sikrer, at ejen-
domshandler sker på et oplyst grundlag.
Indsatsen
i 2021
Regionerne har arbejdet med:
Læs mere om regionens øvrige opgaver på jordforureningsområdet
www.jordforureninger.dk
1.870
historiske redegørelser
Så langt er regionerne med indsatsen
Listen over kilder til forurening bliver aldrig
komplet, fordi der hele tiden dukker for-
ureninger op, som vi ikke tidligere har haft
kendskab til. Dertil kommer ny viden om
stoffer, der viser sig at være problematiske.
PFAS-stofferne er et eksempel på ny viden,
der med ét slag har ændret regionernes
prioritering.
Selvom regionerne allerede har haft 102.500
grunde i kikkerten som følge af deres forhi-
storie som fx autoværksteder, lossepladser,
metalvirksomheder og renserier, kommer
der løbende nye grunde til som følge af regi-
onernes opsporing af mulige forureninger.
63.500 grunde er i dag frikendt, mens 39.000
er kortlagt, fordi jorden er forurenet eller
kan være det – 18.500 af dem kan udgøre en
risiko for grundvand, menneskers sundhed
og miljø.
Privatfinansierede projekter 2009-2021
4.500
1.375
610
videregående
undersøgelser
indledende undersøgelser
Ukendt antal grunde, som ikke er
gennemgået og vurderet
4.000
3.500
3000.
2.500
2.000
100
oprensninger
18.500
63.500
Grunde frikendt
for forurening
Muligt forurenede
eller forurenede
grunde – omfattet
af regionerns
indsats
1.500
1.000
20.500
Forurenede eller
muligt forurenede grunde
– ikke omfattet af
regionernes indsats
500
0
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
270
Undersøgelse og oprensning betalt af grundejere og private bygherrer.
Tilladelse til byggeri og ændret anvendelse.
tekniske anlæg til
oprensning
225
overvågninger af
forureningen
* Tallene omfatter aktiviteter i 2021,
herunder nye aktiviteter igangsat
i 2021 og videreførte aktiviteter fra
tidligere år. Nogle af aktiviteterne er
afsluttet i 2021.
SIDE 8
SIDE 9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0006.png
OPGAVEN VOKSER
PFAS
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
I
2021 kom der øget fokus og politisk
bevågenhed på PFAS-stoffer på
baggrund af Korsør-sagen, hvor en
I marts 2022 har regionerne kendskab til
195 brandøvelsespladser, hvor der kan
have været anvendt brandskum med
PFOS. Der er tale om en bruttoliste, der
både indeholder oplysninger om igang-
værende pladser, ophørte pladser og
pladser, der allerede er undersøgt for
PFOS-forurening. Der kan løbende dukke
nye oplysninger om flere pladser op.
Regionerne vurderer, at halvdelen af
pladserne kan udgøre en risiko for grund-
vandet og dermed drikkevandet, hvis der
er forurenet.
Forsvaret har konstateret forureninger på
flere af deres grunde, hvor der er gen-
nemført brandøvelser med PFOS-holdigt
brandskum, og nogle kommuner har som
tilsynsmyndighed på netop de grunde
efterfølgende udstedt påbud om under-
søgelse til Forsvaret.
kogræsserforening tæt på Korsør
Brandskole helt uforskyldt blev ramt af
PFAS-forurening. Foreningens dyr har
græsset på naboarealerne til brandsko-
len og spist græs og drukket vand, som
efterfølgende har vist sig at være forure-
net med PFAS-stoffet PFOS. Stoffet har
ophobet sig i kødet, der er blevet spist af
knap 200 børn og voksne.
Opsporing af brandøvelsespladser
Korsør-sagen har medført bekymring
for lignende sager andre steder i landet.
Derfor gik regionerne i samarbejde med
kommunerne i gang med at opspore
brandøvelsespladser for at få et overblik
over, om der lå en ny Korsør-sag og lure-
de et sted. Også Forsvaret og Miljøstyrel-
sen har bidraget med oplysninger.
PFAS-stoffer
PFAS er en stofgruppe, som
består af flere tusinde forskel-
lige stoffer – herunder PFOS
- der er skadelige selv i meget
små mængder og stort set ikke
nedbrydes i naturen. Flere
af stofferne mistænkes for at
være kræftfremkaldende og
kan medføre dårligt immun-
forsvar, lavere fødselsvægt og
hormonforstyrrelser. Nogle
PFAS-stoffer ophober sig i
mennesker og dyr. Nogle er
meget mobile i jord og kan
sive ned i grundvandet.
PFAS-stofferne har siden 1949
været anvendt i rigtigt mange
produkter til imprægnering og
andre specielle anvendelser
for at give en vand- og fed-
illu
tafvisende effekt. I 2006 blev
det forbudt at anvende PFOS i
brandskum – dog måtte rest-
lageret bruges frem til 2011. I
dag er al brug af PFOS forbudt.
Den danske regering arbejder
på at samle opbakning i EU til
et forbud mod alle PFAS-stof-
fer. Forventningen er, at
der kommer et forslag til et
EU-forbud i løbet af 2022.
DA BRANDØVELSES-
PLADSERNE KOM PÅ
LANDKORTET
PFAS - et eksempel på, hvordan jordforureningsopgaven
bliver ved med at vokse.
Den historiske udvikling for produktionen og brugen af PFAS-stoffer
SIDE 10
SIDE 11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0007.png
OPGAVEN VOKSER
PFAS
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Kort over brandøvelsespladser,
hvor der kan være anvendt
brandskum med PFOS
Marts 2022
Undersøgelse af brandøvelsespladser
I regionerne ved vi endnu ikke, om bran-
døvelsespladserne er forurenede eller ej
– det er vi i fuld gang med at finde ud af.
Første trin er ved hjælp af arkivmateriale,
interviews, besigtigelse på pladsen m.v.
at få styr på de historiske oplysninger om
den enkelte brandøvelsesplads: Hvornår
har den været i drift, hvilke aktiviteter er
der foregået på pladsen, er der anvendt
PFOS-holdigt brandslukningsskum, hvilke
forureningskilder er der osv. Når regio-
nerne har overblikket, går vi til næste trin,
nemlig at sætte undersøgelser i gang på
de grunde, hvor en forurening kan udgøre
en risiko for grundvand, vandmiljø og/
eller boliger.
I foråret 2022 er alle regioner i gang med
at undersøge brandøvelsespladser. Når vi
har gennemført forureningsundersøgel-
serne ved vi, om pladserne er forurenede,
og om forureningen udgør en risiko over
for menneskers sundhed, drikkevand eller
vandmiljø.
I nogle tilfælde skal tilsynsmyndigheden,
som er kommunen eller staten, vurdere,
om der kan gives et påbud til forureneren.
Kan der ikke det, overdrages forureningen
til regionen.
Regionernes arbejde med PFAS
PFAS-stofferne har været anvendt mange
andre steder end på brandøvelsesplad-
ser fx til overfladebehandling af tæpper,
møbler, tekstiler, fødevareemballage og
pizzabakker. Derfor har regionerne i flere
år haft fokus på stofferne og deres spred-
ning i miljøet.
Siden 2015 har regionerne undersøgt
over 1.100 grunde for PFAS-stoffer. På
en femtedel var den gamle grænseværdi
overskredet, men opfattelsen var, at det
ikke var alarmerende i forhold til grund-
vandet og dermed vores drikkevand.
I 2020 offentliggjorde Det Europæiske Fø-
devareagentur imidlertid nye risikovurde-
ringer af stofferne. Vurderingerne viste, at
stofferne er mere sundhedsskadelige end
hidtil antaget. Det førte til, at Miljøstyrel-
sen i 2021 satte grænseværdierne for jord
og vand væsentligt ned. Det medfører,
at de værdier, der tidligere er fundet, nu
ligger over grænseværdierne på to ud af
tre grunde.
PFAS er et eksempel på, hvordan jord-
forureningsopgaven bliver ved med at
vokse. De nye grænseværdier betyder,
at regionerne skal i gang med en om-
fattende revurdering af tidligere udførte
undersøgelser.
Der er mange brancher med kilder til
PFAS-stoffer, og listen bliver længere og
længere. Det betyder, at der er behov for
undersøgelser for PFAS på endnu flere
grunde.
Regionernes Videncenter for Miljø og
Ressourcer har det seneste år udarbej-
det beskrivelser af de brancher, hvor
PFAS-stofferne er eller har været anvendt.
Beskrivelserne skal bruges i arbejdet
med kortlægning og undersøgelse af
grunde med PFAS-stoffer. Derudover er
Videncenteret og regionerne i gang med
at opdatere en håndbog om undersø-
gelse og oprensning af forurening med
PFAS-stoffer. Den nye version udkommer
i efteråret 2022.
PFAS-stoffer
og grund-
vandet
Siden 2015 har regionerne
foretaget flere end 6.500
målinger for PFAS-stoffer i
grundvandet.
Vandværkerne har siden 2021
kontrolleret drikkevandet for
PFAS-stoffer ud fra den nye
skærpede grænseværdi. Der
foreligger endnu ikke mange
analyser for PFAS-stoffer, og
der er påvist få overskridelser
af den nye grænseværdi.
Staten har i efteråret 2021
undersøgt grundvand, der ikke
anvendes til drikkevand fra
278 boringer fordelt over hele
landet. Formålet var at
afdække, om der er et generelt
problem med PFAS-stoffer i
grundvandet. Den nye græn-
seværdi var overskredet i 4 %
af boringerne.
Der er behov for et større
overblik over PFAS-stoffer i
grundvandet. Regionernes
undersøgelser af brandøvel-
sespladser og vandværkernes
analyser af drikkevandet
bidrager tilsammen til at øge
vores viden om indholdet i
grundvandet.
6.500
MÅLINGER FOR
PFAS-STOFFER
SIDE 12
SIDE 13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0008.png
OPGAVEN VOKSER
PFAS
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Korsør-sagen
Ved årsskiftet 2020/2021 blev PFAS-stof-
fet PFOS fundet i meget høje koncentra-
tioner på Korsør Renseanlæg. Slagelse
Kommune satte en kildeopsporing i gang,
og kilden blev fundet – den nærliggen-
de brandskole. Korsør Brandskole har
været i drift siden 1969 og har som andre
brandskoler en brandøvelsesplads, hvor
der er anvendt brandslukningsskum med
indhold af PFOS. Skolens brug af PFOS er
udfaset omkring 2001.
Her mange år senere dukker PFOS
uventet op i Korsør Rensningsanlæg. Det
findes også i de køer, en lokal kogræs-
serforening har holdt på naboarealet til
brandskolen. Det skabte stor utryghed i
forhold til, om indholdet af PFOS i kødet
kunne overføres til de borgere, der har
spist kødet.
Region Sjælland gik ind i sagen og sørge-
de for, at kogræsserforeningens medlem-
mer fik analyseret deres blod for indhold
af PFOS. Arbejds- og Socialmedicinsk
klink på Holbæk Sygehus udtog blodprø-
verne og stod efterfølgende til rådighed
med råd og vejledning til de bekymrede
borgere. Analyserne er ikke rutineanaly-
ser, men Det Sundhedsfaglige Fakultet
på Syddansk Universitet i Odense påtog
sig opgaven. Der blev påvist markant
forhøjede indhold af PFOS i blodet hos 118
borgere.
Forhøjet PFOS i blodet kan medføre
forhøjet kolesteroltal, leverpåvirkning og
påvirkning af immunsystemet. Der findes
ikke nogen medicinsk behandling mod
det. Arbejds- og Socialmedicinsk klinik
på Holbæk Sygehus har efter et større
detektivarbejde fået tilladelse til et forsøg
med, om kolesterolsænkende medicin
Korsørsagen er et eksempel på, at der sta-
dig kommer nye forureninger til, og sagen
viser også, hvor vanskeligt det kan være
at afgøre, hvem der skal håndtere den.
kan sænke eller fjerne PFOS fra blodet.
Når en forureningssag opstår, skal tilsyn-
smyndigheden, i dette tilfælde kom-
munen, afgøre, om der kan udstedes et
påbud til forureneren om undersøgelse
og oprensning. Kan der ikke det, ender
sagen som en ”herreløs” forurening og
overdrages til regionen. Regionen har i
Korsørsagen begrænsede muligheder for
at gå ind i sagen, da forureningen ikke
truer grundvand eller boliger.
I 2021-2022 har regionerne fået en sær-
bevilling fra staten til at undersøge, om
jordforureninger kan udgøre en risiko for
vandmiljøet. Derfor vil Region Sjælland i
2022 undersøge, hvor meget PFOS-for-
urening der strømmer ud i Korsør Nor.
Forureningen skal i så fald prioriteres af
staten, og midler til evt. oprensning skal
forhandles i 2023.
Slagelse Kommune har på og omkring
brandskolen igangsat en række tiltag, der
skal afhjælpe en del af forureningen.
Et groft bud på prisen på en delvis op-
rensning af forureningen i Korsør er ca.
430 mio. kr. Det beløb svarer til, hvad re-
gionerne samlet set bruger på at håndtere
jordforurening på et helt år. Den høje pris
skyldes, at der mangler muligheder for at
komme af med de store mængder jord.
Der er behov for udvikling af ny teknologi
til rensning af forurening på stedet.
Case
430 mio.
Så meget
vil en delvis
oprensning koste
Vidste
du at ...
der findes flere
end 11.000 PFAS-
stoffer – PFOS er
et af dem.
Xxxxxx xxxxx xxxx xxxx
Læs mere om Korsør-sagen på Slagelse
Kommunes hjemmeside www.slagelse.
dk/PFOSkorsoer
SIDE 14
SIDE 15
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0009.png
OPGAVEN VOKSER
PESTICIDER
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
D
er bliver fundet flere og flere
pesticider i det grundvand,
vi skal bruge til drikkevand.
Miljøstyrelsen i samarbejde med bl.a.
regionerne et værktøj til at skelne mellem
punkt- og fladekilder. Værktøjet er i
2022 opdateret med den nyeste viden og
de mange nye stoffer, der er fundet de
senere år.
Punkt- eller fladekilde – ofte begge dele
Den nye viden stiller fx spørgsmål ved,
om de påviste forureninger kommer fra
en flade- eller en punktkilde. Et eksempel
på dette finder vi i Marbæk ved Frede-
rikssund, hvor vandværket er udfordret
af forurening med pesticidstoffet DMS i
vandet. DMS stammer fra svampemidler
anvendt på bl.a. bær og frugt og fra kon-
serveringsmiddel i træbeskyttelse. Der er
med andre ord mange kilder til forurening
med stoffet.
Nogle af fundene stammer
fra fladekilder som fx den almindelige
brug af pesticider på landbrugsarealer,
andre fra punktkilder som fx vaskeplad-
ser på maskinstationer. Rent grundvand i
fremtiden kræver en indsats over for alle
forureningskilder.
Der er ingen lette løsninger til at få styr på
pesticidforureningen af vores grundvand.
Det kræver samarbejde mellem regio-
ner, kommuner, staten, vandværker og
grundejere at sikre en samlet beskyttelse
af grundvandet mod pesticider, og det er
der i dag et stort fokus på.
Udfordring med pesticider
Det er regionernes ansvar at undersøge
og om nødvendigt håndtere forureninger
fra pesticidpunktkilder. I 2019 vurderede
regionerne, at antallet af de mest kritiske
pesticidpunktkilder, fx maskinstationer,
kunne være 3.300. Antallet omfatter
ikke hele landbrugsområdet og indehol-
der derfor ikke en opgørelse over alle
landbrug. Antallet af pesticidpunktkilder
vil med andre ord være meget større.
Det er ikke muligt at undersøge dem alle,
og hvordan finder vi lige netop dem, der
udgør en risiko for vores drikkevand – det
er en udfordring.
De senere års store fokus på og indsats
over for pesticider i grundvandet viser en
række udfordringer, som regionerne ar-
bejder med at afdække. Den store viden,
vi indhenter, medvirker til at effektivisere
den fremtidige indsats.
DMS er en forkortelse for
N,N-dimethylsulfamid.
DMS er et nedbrydnings-
produkt fra pesticidet
tolylfluanid, der blev
trukket tilbage fra det
danske marked i 2007.
Tolylfluanid var godkendt
i Danmark i perioden fra
1973 til 2007, hvor det
bl.a. blev anvendt ved
frugt- og planteavl og i
trævareindustrien.
I Marbæk har Region Hovedstaden i
samarbejde med bl.a. DTU Miljø og GEUS
afprøvet en metode til at skelne mel-
lem, om DMS-forureningen skyldes en
tidligere maskinstation, eller en tidligere
jordbærmark. Resultaterne viser, at det
i Marbæk er muligt at skelne bidragene
fra hinanden, og at den tidligere jordbær-
mark bidrager med lige så meget DMS til
grundvandet, som den tidligere maskin-
station. Så selvom det formentlig er 20-25
år siden, at pesticidet blev sprøjtet ud på
marken, sker der stadig en spredning til
grundvandet.
Som udgangspunkt har regionen kun
hjemmel til at oprense forurening fra den
tidligere maskinstation, og derfor er det
tvivlsomt, om regionens indsats alene er
tilstrækkelig til at redde vandværket i et
område med forureningsbidrag fra flere
tidligere jordbærmarker. I Marbæk vil der
derfor være behov for samarbejde med
kommunen og vandværket for at sikre en
tilstrækkelig effektiv indsats.
Årsager til
forurening
med
pesticider
Kilder til pesticid-
forureninger spænder
lige fra vedligeholdelse af
havehegn, specialdepoter
og landbrug til fabrikker,
der producerer
pesticider. Tre af de ti
generationsforureninger
i Danmark skyldes fx
produktion og deponering
af pesticider.
PROBLEMATISKE
PESTICIDFUND I
GRUNDVANDET
Mange fund af pesticider truer
vores drikkevand.
SIDE 16
Pesticider er en stor gruppe af stoffer,
der opfører sig forskelligt og anderledes
end de stoffer, regionerne har mange års
erfaring med at håndtere. Det er vi i gang
med at få styr på.
De nye stoffer, vi finder i pesticidind-
satsen, gør det vanskeligt at afgøre, om
forureningen stammer fra en punktkil-
de eller en fladekilde. I 2013 udviklede
SIDE 17
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0010.png
OPGAVEN VOKSER
PESTICIDER
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Case
Regionernes opsporing af
pesticidforureninger
Alle fem regioner har et stort fokus på at op-
spore pesticidforureningerne, og vi har i løbet
af de sidste fem år behandlet 1.730 grunde for
at finde dem.
Det kan være svært at opstille en landsdæk-
kende model for regionernes opsporing. Det
skyldes, at der er regionale forskelle på befolk-
ningstætheden, hvor meget grundvand der er
til rådighed, hvor sårbart grundvandet er og
omfanget af de forurenende aktiviteter.
Derfor har regionerne to overordnede tilgange:
• En opsporing ud fra forurening i vandværks-
boringer
• En forebyggende systematisk opsporing
af kilder til forurening ud fra bestemte
brancher.
1,2 mio.
Pesticider til bekæmpelse af ukrudt, svampe
og insekter har været anvendt i Danmark
siden 1950’erne. Tidligere var der ikke
opmærksomhed på, at stofferne kunne
forurene grundvandet.
Det betyder, at der er nedgravet pesticidrester
flere steder i det åbne land. Dertil kommer
spild og udvaskning fra fx vaskepladser
på gartnerier, landbrugsejendomme og
maskinstationer.
Tidligere maskinstation
ved Hadsund
På en grund ved Hadsund har der
været en mindre maskinstation med
maskinhuse, vaskeplads, olieoplag
og brug af pesticider på grunden fra
1948 til 1982. Maskinstationen ligger i
det område, hvor det lokale vandværk
indvinder vand.
I 2015-2019 gennemførte Region
Nordjylland forureningsundersøgelser.
Der blev påvist flere pesticider over
grænseværdierne i grundvandet. Selv
om forureningen ikke er nået frem til
vandværkets boringer, udgør den en
risiko over for grundvandet. Derfor er
regionen i gang med at rense op.
Der findes ikke så mange oprensnings-
teknikker over for pesticidforureninger.
De mest anvendte er pumpeløsninger,
hvor pesticidforurenet grundvand
pumpes op og renses – og det er den
løsning, regionen har valgt.
Regionen har etableret 170 meter
drænrør i 2,5 meters dybde på grun-
den, hvorfra der pumpes ca. 2 m3
vand i timen til et teknisk anlæg til
oprensning, som er opstillet på
Pesticider har forskellige fysiske og
kemiske egenskaber, og derfor var
teknikker, hvor jorden tilføres bakterier
eller kemikalier, som kan nedbryde
forureningen, heller ikke egnet her.
Regionen vurderer, at anlægget skal
køre 5-10 år. I begyndelsen skal an-
lægget køre hele tiden, senere kun i
perioder. Der udtages vandprøver fra
boringer på grunden og i retning mod
vandværket for at følge udviklingen i
grundvandets indhold af pesticider. De
samlede omkostninger til anlægget er
ca. 1,2 mio. kr.
Vil det koste
at håndtere
forureningen
Fladekilder og punktkilder
Forurening med pesticider kan stamme fra både fladekilder og punktkilder.
Fladekilder skyldes landbrugets anvendelse af pesticider på marker gennem lang tid, mens punktkilder typisk er de om-
råder, hvor pesticiderne er håndteret. Det kan fx være vaske- og påfyldningspladser, hvor sprøjten er fyldt op, vasket og
måske tømt for rester, og i den forbindelse kan der være sket uheld og større spild. Punktkilder kan også være gamle losse-
pladser, hvor der er deponeret pesticidrester.
Brugen af pesticider i landbruget reguleres af staten og kommunerne, mens det er regionernes opgave at tage sig af pesti-
cidforurening fra punktkilderne. Miljøstyrelsen har i samarbejde med bl.a. regionerne udviklet et værktøj, der kan hjælpe
med at vurdere, om en pesticidforurening stammer fra en fladekilde eller fra en punktkilde.
Fladekilder
Punktkilder
grunden. Det forhindrer, at forure-
ningen spredes mod vandværket.
Regionen undersøgte forinden,
om det gav mening at opgrave
jord for at fjerne kilden. Det var
ikke muligt, og en opgravning af
bare en del af jorden ville koste
7-8 mio. kr. samtidig med, at det
var uvist, om der var jordmodtagere,
der måtte modtage jorden.
SIDE 18
SIDE 19
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0011.png
OPGAVEN VOKSER
PESTICIDER
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Case
Økonomi
i 2021
Regionerne har brugt 49 mio. kr.
i driftsmidler på at beskytte
grundvandet mod pesticider.
Beløbet indgår også i den
samlede opgørelse af,
hvad der er brugt på
grundvandsindsatsen.
49 mio.
En samlet
indsats
Når det gælder pesticider i grundvan-
det, er der ikke én myndighed, der ale-
ne kan løse problemet. Udfordringerne
skal løses i et samarbejde mellem
regioner, kommuner, staten, vandvær-
ker og grundejere for at sikre en samlet
beskyttelse af grundvandet.
Regionernes viden om punktkilder er
vigtig, når:
• regionerne skal gennemføre en
indsats mod pesticidforureninger
• kommunerne og vandværkerne skal
fastlægge, hvilke pesticider grund-
vand og drikkevand skal kontrolle-
res for
• vandværkerne skal etablere nye
boringer og kildepladser
• vandværkerne skal optimere driften
af deres vandboringer.
Staten og kommunerne fører tilsyn
med igangværende virksomheder og
landbrug og spiller en stor rolle i at for-
hindre, at der opstår nye forureninger,
der kan forurene grundvandet.
Statens udpegning af særlige borings-
nære beskyttelsesområder, BNBO, er
vigtig for, at reducere risikoen for for-
urening med pesticider fra erhvervs-
mæssig anvendelse. Senest i 2022
skal kommunerne have fundet lokale
løsninger.
På finansloven for 2022 er der sat
penge af til at skabe såkaldte drikke-
vandsparker i de sårbare områder, hvor
drikkevandet dannes. Drikkevandspar-
ker kan være områder udlagt til natur
eller økologisk landbrug.
Dyrk jorden,
dyrk grundvandet,
dyrk naturen
Region Sjælland har under den regionale udviklingsstrategi etab-
leret ”Partnerskab for Bæredygtig Vandforsyning” med Danske
Vandværker som projektleder. For at beskytte grundvandet er der
behov for tæt samarbejde på tværs af myndigheder, faglighed,
erhverv og interesser.
Partnerskabet består af kommuner, landbrugsinteresser, naturinte-
resser, vandværksforeninger, GEUS og Miljøstyrelsen.
Formålet med projektet er at udvikle og afprøve forskellige ideer
til at fremtidssikre drikkevandet. Hvis vi skal mindske risikoen for
pesticidforurening af grundvandet, må vi forhindre, at pesticiderne
kommer ned i vores grundvand.
Partnerskabet har sat flere initiativer i gang:
• I et område ved Køge skal GEUS undersøge, om de udpegede
nitratfølsomme områder også kan bruges til at vurdere sårbar-
heden over for pesticider. Region Sjællands pesticidundersøgel-
ser i Køgeområdet bidrager med vigtig viden til dette initiativ.
• En lokal borgergruppe i Lejre planlægger at gennemføre crow-
dfunding og opkøbe konventionel landbrugsjord via en jord-
brugsfond. Jorden skal efterfølgende omdannes til økologisk
dyrkning, natur eller andre anvendelser, som sikrer pesticidfri
brug af arealerne.
• Laboratorieforsøg skal hjælpe med at undersøge, hvor meget
og under hvilke forhold pesticider holdes tilbage i jorden eller
nedbrydes. Tre stoffer er udvalgt til test: chloridazon, bentazon
og dimethachlor.
De to første initiativer finansieres af de
regionale udviklingsmidler, mens
det sidste finansieres af jordfor-
ureningsmidler. Resultaterne
fra projektet skal samles i et
idékatalog, der kan bruges i
hele Danmark.
Indsatsen
i 2021
Regionernes indsats med at
beskytte grundvandet mod
pesticider*:
Flere fund af pesticider
i vandværksboringer
Pesticider i vandværksboringer er blevet overvåget gennem en årrække.
I perioden 2010-2017 blev der fundet pesticider i 23-30 % af vandværksboringerne.
Siden 2018 har antallet af fund været stigende, så der i 2020 blev påvist pesticider i
52 % af vandværksboringerne. De foreløbige tal fra 2021 fra GEUS tyder på, at
tendensen fortsætter.
En af årsagerne er, at vandværkerne nu analyserer for flere pesticidstoffer end tidligere.
Hvor der i 2007 blev kontrolleret for 23 stoffer, blev der i 2021 kontrolleret for 51.
En anden årsag er, at der går mange år, fra pesticiderne sprøjtes ud på jorden, til de
når ned til det grundvand, vi bruger til drikkevand, da vandet fortrinsvis hentes op fra
store dybder. Det meste af det grundvand, der indvindes til drikkevand, har en alder på
mellem 5 og 50 år.
600
430
indledende
undersøgelser
historiske redegørelser
110
videregående
undersøgelser
2
oprensninger og andre
afhjælpende tiltag
10
tekniske anlæg til
oprensning
52%
50
overvågninger af
forurening
* Indsatsen er en del af den samlede
grundvandsindsats. Aktiviteter
i 2021 omfatter nye aktiviteter
igangsat i 2021 og videreførte
aktiviteter fra tidligere år. Nogle af
aktiviteterne er afsluttet i 2021.
SIDE 21
SIDE 20
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0012.png
OPGAVEN VOKSER
VANDMILJØ
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
har gennemført en screening af
de kendte jordforureninger i forhold til ri-
sikoen for vandmiljøet. Screeningen viser,
at 1.200 jordforureninger udgør en mulig
risiko for vandmiljøet i vandløb, søer og
langs kysten.
I 2020 indgik regionerne en aftale med
staten om 65 mio. kr. til undersøgelse af
400 af de 1.200 risikogrunde. Undersøgel-
serne udføres i perioden 2021-2022. De er
et led i myndighedernes indsats for at sik-
re et godt og sundt vandmiljø for fisk og
smådyr og for mennesker, der fisker eller
bader i vandet. Det skal sikre, at Danmark
senest i 2027 lever op til EU-direktivet om
god vandkvalitet.
Regionerne er derfor i fuld gang med at
undersøge, om de 400 jordforurening-
er rent faktisk påvirker vandkvaliteten i
vandløb, søer og langs kyster.
På baggrund af undersøgelserne skal
staten i 2023 tage stilling til behovet
for oprensning, og til hvordan de reste-
rende 800 risikogrunde skal håndteres.
Her skal det også besluttes, hvordan de
risikogrunde, regionerne får kendskab til i
fremtiden, skal håndteres.
Undersøgelseskonceptet
Staten har valgt, at undersøgelserne
skal udføres direkte i eller helt tæt på
det vandmiljø, som er i risiko for at være
påvirket af forurening. Det er en lidt
anden tilgang end regionernes almin-
delige praksis, hvor vi starter ved kilden
J
ordforurening kan være en kilde
til forurening af vandmiljøet med
miljøfarlige stoffer. Regionerne
gangspunkt om sommeren, når der er lav
vandføring i vandløbet, så fortyndingen af
forureningen er mindst. Når fortyndingen
er mindst, vil påvirkningen fra jordforure-
ningen være mest tydelig i vandløbet.
I søer og langs kyster bliver der ikke
udtaget vandprøver fra selve søen/ky-
sten. I stedet udtages der vandprøver fra
boringer der, hvor forureningen forventes
at sive ud i søen og langs kysten. Resul-
taterne bruges til at beregne koncentra-
tionen af forureningsstoffer i søen eller
kystvandet.
Om vandmiljøet er påvirket af en forure-
net grund eller andre kilder, vurderes ud
fra undersøgelsernes resultater, vandkva-
litet, grundvandstilførsel mv.
Resultater fra undersøgelser af vandløb
I 2021 har regionerne undersøgt forure-
ningen fra knap 200 grunde. Hovedparten
ligger tæt på et vandløb, og resten ligger
tæt på søer og kyster.
I alt 111 vandløbsstrækninger er undersøgt
for forurening. I ca. halvdelen af dem er
grænseværdien for mindst ét miljøfarligt
stof overskredet, og forureningen vurde-
res at udgøre en risiko.
I resten af vandløbsstrækningerne er der
enten ingen risiko, eller det er usikkert,
om der kan være en risiko. I nogle af disse
vandløb planlægger regionerne at udtage
nye prøver i 2022.
I de vandløbsstrækninger, hvor der er på-
vist en forurening over grænseværdierne,
skyldes den i 7 ud af 10 tilfælde helt eller
delvist en jordforurening.
I de resterende vandløbsstrækninger,
hvor der er påvist forurening over græn-
seværdierne, kommer forureningen enten
ikke fra en forurenet grund, eller det er
uafklaret, hvor forureningen kommer fra.
Plan for
beskyttelse
af vandmiljøet
Europas vand er
beskyttet af EU’s
Vandrammedirektiv.
Direktivet foreskriver, at
indholdet af miljøfarlige
stoffer ikke må overstige
fastsatte miljøkrav.
Vandrammedirektivet
forpligter Danmark og
de øvrige medlemslande
til at opfylde direktivets
miljømål senest i 2027.
Vandområdeplanerne
indeholder opskriften
på, hvordan vi i Danmark
vil nå målsætningen i
Vandrammedirektivet
– altså hvordan vi vil
forbedre det danske
vandmiljø i søer, vandløb,
kystvande og grundvand.
Regionernes arbejde med
at beskytte vandmiljøet
mod påvirkning fra
jordforurening skal
sammen med andre
faktorer som spildevand,
næringsstoffer
og pesticider fra
landbruget inddrages i
vandområdeplanerne.
VANDMILJØ I
SØGELYSET
Undersøgelser viser, at der er miljøfarlige
stoffer i vandmiljøet
til forureningen og derfra forfølger og
afgrænser udbredelsen af den. Prøverne
udtages dér, hvor påvirkningen forventes
at være størst. De parametre, der skal un-
dersøges for, og måden, hvorpå prøverne
skal udtages, er forskellig for henholdsvis
vandløb, søer og langs kyster.
I vandløb udtages vandprøver tre steder i
vandløbet: Før, lige dér og efter det sted,
hvor forureningen forventes at sive ud
i vandløbet. Prøverne udtages som ud-
SIDE 22
SIDE 23
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0013.png
OPGAVEN VOKSER
VANDMILJØ
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Vurdering af
påvirkningen
6%
29%
25%
Indsatsen
i 2021
Regionerne har brugt 28 mio. kr.
i driftsmidler på at undersøge
jordforurening, der kan udgøre en
risiko for vandmiljøet. Beløbet indgår
også i den samlede opgørelse af, hvad
der i alt er brugt på indsatsen
mod jordforurening.
28 mio.
40%
Forurening fra forurenet grund
Forurening fra forurenet grund og andre kilder
Forurening fra andre kilder end forurenet grund
Kilde til påvirkning af vandløbet er uafklaret
Case
Sporstofforsøg i Mølleåen ved Raadvad. Forsøget viser, hvordan en jordforurening via grundvandet kan påvirke åen. Når forureningen er trængt ud i åen,
vil den fortyndes og spredes med det strømmende vand.
Foto: DMR
SIDE 25
Påviste stoffer
Der er fundet PFAS-stoffer flere steder. Der er fx
fundet indhold af PFOS over grænseværdien i
56 % af de vandløbsstrækninger, som er påvirket
af forurening. I nogle – men ikke alle – tilfælde
vurderes stofferne at stamme fra en forurenet
grund. Resultaterne peger derfor på, at der er
flere forskellige kilder til forurening af vandløbe-
ne med PFAS-stoffer.
Påvirkning af
vandløbsstrækning
12%
Praktiske erfaringer med
prøvetagning i vandløb
2021 har været lærerigt for regionerne og de miljøfirmaer, der udfører
undersøgelserne for regionerne. Undersøgelserne af vandmiljøet adskiller
sig på flere måder fra regionernes sædvanlige undersøgelser af jord- og
grundvandsforurening.
47%
Der er også fundet andre stoffer, som bl.a.
stammer fra gamle lossepladser eller tidligere
industrivirksomheder, fx pesticider, tungmetaller
og klorerede opløsningsmidler.
Der foreligger endnu ikke en samlet opgørelse af
resultaterne af de undersøgelser, der er udført i
søer og langs kyster i 2021.
41%
For eksempel kan vandføringen i vandløb variere meget i løbet af året.
I undersøgelserne er prøverne udtaget om sommeren, når der er lav
vandføring, og fortyndingen af forureningen er mindst. I nogle tilfælde var
det imidlertid svært at ramme det rigtige prøvetagningstidspunkt, fordi
vandløbene havde ændret sig meget fra planlægningen i maj, til prøverne
blev udtaget i juli-august. Der er eksempler på, at vandløb var tørret helt
ud, så der ikke kunne udtages vandprøver i sommerperioden. Omvendt var
flere pludselige regnskyl/skybrud årsag til, at nogle vandprøver ikke kunne
udtages som planlagt, fordi regnskyllene forårsagede en pludselig stigning i
vandløbets vandføring.
De fleste steder skulle der udtages prøver for mange forskellige forure-
ningsstoffer. Det betød rigtig mange prøveflasker, der skulle med ned i
vandløbet, opbevares og transporteres i op til 40 køletasker – ofte over
lange afstande og under vanskelige adgangsforhold på grund af skrænter
og tæt bevoksning.
Påvirkning over grænseværdi
Den videre indsats
Når undersøgelserne er afsluttet i 2022, skal hele
indsatsen evalueres og den generelle risiko over
for vandmiljøet vurderes.
I 2023 skal staten inddrage resultaterne i vand-
områdeplanerne og tage stilling til behovet for
oprensning.
Ingen påvirkning over grænseværdi
Uafklaret om der er en påvirkning
SIDE 24
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0014.png
OPGAVEN VOKSER
STORE JORDFORURENINGER
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
D
til 1 mia. kr.
e 10 største jordforureninger,
de såkaldte generationsfor-
ureninger, er ekstraordinært
I fase 1 skal der igangsættes oprensninger
på følgende fem generationsforureninger:
• Himmark Strand på Als
• Kærgård Klitplantage ved den jyske
vestkyst
• Cheminovas gamle fabriksgrund på
Harboøre Tange
• Høfde 42 på Harboøre Tange
• Collstropgrunden i Nordsjælland
For generationsforureningerne gælder,
ligesom ved alle andre forureninger, at
når vi renser op, fjerner vi kun den del af
forureningen, der udgør en risiko. Derfor
kommer vi ikke til at fjerne al forurening
på de 10 generationsforureninger.
7 ud af de 10 truer vandmiljøet
Regionerne prioriterer forureninger ud fra
en risikobaseret tilgang, hvor hensynet til
rent drikkevand, sunde boliger og et godt
vandmiljø prioriteres højest. Generations-
forureningerne er ikke nødvendigvis de
værste forureninger i forhold til drikke-
vand og menneskers sundhed, men syv af
dem påvirker vandløb eller hav i uaccep-
tabel grad.
store og komplekse jordfor-
ureninger, hvor jorden typisk er forurenet
med miljøfarlige stoffer i høje koncen-
trationer og store mængder. Hver enkelt
generationsforurening koster mindst
50 mio. kr. at håndtere – nogle helt op
Det er så mange penge, at indsatsen ikke
kan rummes inden for regionernes øko-
nomi. Trods det har regionerne gennem
mange år udført en stor indsats på gene-
rationsforureningerne og brugt mange
penge på disse forureninger.
Regionerne skønner, at indsatsen på de
10 generationsforureninger samlet set
vil løbe op i mindst 2,7 mia. kr. Politisk er
der enighed om ikke at efterlade regnin-
gen for de omfattende forureninger til
kommende generationer. På Finansloven
for 2021 blev der givet en særbevilling på
630 mio. kr. til fase 1 af den samlede plan
for oprensningerne, som regionerne er i
gang med at udføre. I 2023 skal der tages
stilling til fase 2 og 3 i planen.
Udvikling og
effektivise-
ring i fokus
Regionerne har i mange
år haft fokus på at udvikle
nye og mere effektive tek-
nologier og metoder. Målet
er at forbedre og optimere
forureningsundersøgelser,
risikovurderinger og op-
rensninger. Flere af gene-
rationsforureningerne har
krævet et omfattende ud-
viklingsarbejde for at finde
frem til metoder, der gør
det muligt at gennemføre
en effektiv oprensning.
De ekstra midler til ge-
nerationsforureningerne
vil styrke udvikling og
innovation yderligere og
fremme det internationale
samarbejde og eksporten
på området.
I maj 2022 deltager regi-
onerne med flere indlæg
om bl.a. Kærgård Klitplan-
tage og undersøgelserne
i Grindsted på Battelle's
Chlorinated Conference
i USA, som er en inter-
national konference om
innovation og teknologier
til oprensning af særligt
komplicerede forureninger.
Det skal der ske med
de 10 generationsforureninger
Undersøges
Oprenses
Foreløbig oprensning
Senere fase
DE 10 STØRSTE
JORDFORURENINGER
Regionerne er i gang med en indsats over for
generationsforureningerne.
Høfde 42
Cheminova gl. fabrik
Cheminova ny fabrik
Vestergade 5
Collstropgrunden
Grindstedværket
Kærgård Klitplantage
Lundtoftevej 150 og 160
Naverland 26A+B
Himmark Strand
SIDE 26
SIDE 27
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0015.png
OPGAVEN VOKSER
STORE JORDFORURENINGER
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Status for de 10
generationsforureninger
Med særbevillingen har regionerne i 2021 fortsat indsatsen på generationsforureningerne
og går nu ind i en fase, hvor der for alvor tages livtag med dem. Der findes i dag ikke
standardløsninger til oprensning af de 10 komplekse generationsforureninger. De store
projekter kræver forberedelse og planlægning, og 2021 er primært brugt på udvikling,
forundersøgelser, udbud og indhentning af tilladelser.
Kærgård Klitplantage
7.000
tons stærkt
forurenet jord
Himmark Strand
Området ved Himmark Strand på Als blev
tilbage i 1950’erne og 1960’erne brugt til
deponering af lossepladsaffald og indu-
striaffald.
Undersøgelser viser, at der ligger 300-
400 tons olie og 30 tons klorerede
opløsningsmidler, og at forureningen har
bevæget sig op til 150 meter ud under
havbunden. Det har medført et badefor-
bud på en ca. 600 meter lang strækning.
I 2022 fortsætter Region Syddanmark
forberedelserne af oprensningsprojektet,
og selve oprensningen kan formentlig
begynde medio 2023.
I perioden 1956-1973 kørte tank-
vogne i pendulfart spildevand fra
det tidligere Grindstedværket ud i
gruber i Kærgård Klitplantage.
Udsivning fra gruberne har forure-
net jord, grundvand og badevand.
Der blev i 1964 udstedt et badefor-
bud langs Vesterhavet, der i dag
gælder for en strækning på 1.400
Der er nu kun en grundvandsfor-
urening tilbage, som oprenses med
en kombination af kemisk oxidation
og biologisk nedbrydning.
Region Syddanmark forventer, at
selve oprensningen i Kærgård Klit-
plantage er færdig i 2027, mens der
vil gå yderligere 10-15 år, inden de
sidste restriktioner i området kan
ophæves.
30
tons klorerede
opløsningsmidler
SIDE 28
meter.
Over de seneste ti år har Region
Syddanmark bortgravet mere end
7.000 tons stærkt forurenet jord.
SIDE 29
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0016.png
OPGAVEN VOKSER
STORE JORDFORURENINGER
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Grindstedværket
Forureningerne efter det tidligere Grindstedværket
består af fire forureninger: fabriksgrunden, bane-
gravsdepotet, den gamle losseplads og afløbsgrøf-
ten. Det er kun forureningen fra fabriksgrunden, der
er en generationsforurening.
Forureningen på fabriksgrunden skyldes primært
spild af råvarer og kemikalier fra virksomhedens
produktion af bl.a. vitaminpiller, antibiotika, sove-
piller og nervemedicin. Forureningen indeholder
farmaceutiske stoffer, kviksølv, cyanid, benzen
og klorerede opløsningsmidler. Over tid er for-
ureningen sivet ned i grundvandet, hvorfra den
spredes i retning af Grindsted Å. Hvert år siver der
ca. 235 kg vinylklorid ud i åen.
Region Syddanmark er i gang med at afgrænse for-
ureningsfanen fra fabriksgrunden og ved at udvikle
bud på oprensningsløsninger, som forventes af-
sluttet i 2022. Herefter går arbejdet med at teste og
etablere en egentlig oprensning i gang. Det ventes,
at oprensningen kan begynde i 2025 afhængig af
bevillingerne fra staten.
Den nuværende fabriksgrund
- Rønland
I starten af 1960’erne flyttede Cheminova sin produktion fra den gamle
fabriksgrund til den nye fabrik på Rønland. Forureningen er opstået i forbin-
delse med virksomhedens drift og håndtering af affald fra 1960’erne og frem.
Gennem tiden er der udført en række undersøgelser og fjernet forurening og
deponier. Grunden vurderes at være massivt forurenet.
For at kunne prissætte de kommende undersøgelser og oprensninger på Røn-
land vil regionen i løbet af 2022 udarbejde et detaljeret oplæg til de kommende
undersøgelser. Ud fra oplægget vil der blive udarbejdet et pris-estimat, som
skal indgå i forhandlingerne med staten om midler til fase 2 i regionernes sam-
lede plan for oprensning af generationsforureningerne.
Vestergade 5, Skuldelev
235
kilo vinylklorid
om året
Forureningen stammer fra en tidligere
metalvarefabrik, der har ligget på grunden
i perioden 1968-1983. Virksomheden
brugte klorerede opløsningsmidler til at
rense og affedte metaldelene, og spilde-
vandet blev dengang hældt i kloakken. Via
utætte kloakker er klorerede opløsnings-
midler spredt under store dele af byen.
indeklimaet var direkte berørt af forure-
ningen med klorerede opløsningsmidler.
I dag er der fortsat forurening i jord og
grundvand ved den tidligere fabriksgrund.
Forureningen udgør ikke længere en risiko
for boligerne i byen, men den spredes i
grundvandet i retning mod vandværkets
vandboringer.
Region Hovedstaden påbegynder i 2023
yderligere undersøgelser med henblik på
oprensning.
Cheminovas gamle fabriksgrund
I Region Midtjylland er alle tre generationsforureninger relateret
til det tidligere Cheminovas produktion af bekæmpelsesmidler på
Harboøre Tange.
Cheminova flyttede i 1953 sin fabrik fra Måløv til Harboøre Tange,
hvor den lå indtil 1961. Forureningen opstod i forbindelse med
virksomhedens drift og håndtering af affald og vurderes at bestå af
15 tons pesticider og 6 tons kviksølv.
Regionen har besluttet at udskyde oprensningen af Cheminovas
gamle fabriksgrund med to-tre år i forhold til oprensningen af
depotet ved Høfde 42 for at undgå kapacitetsproblemer ved at
udføre to så store oprensningsprojekter sideløbende. Den mel-
lemliggende tid bliver brugt til geotekniske undersøgelser og flere
forureningsundersøgelser, der er nødvendige for, at oprensningen
kan udbydes.
I sensommeren 2022 vil udbudsstrategien for Cheminovas gamle fa-
briksgrund være klar, og der vil blive udarbejdet oprensningsscenari-
er og udbudsmateriale.
Siden 2008 har Region Hovedstaden gen-
nemført flere oprensninger i de kraftigst
forurenede områder og i de boliger, hvor
Lundtoftevej 150-160, Lyngby
På Lundtoftevej 150-160 har der været produktion af hårde hvidevarer i perioden
1948 til 1995. Der har været metalforarbejdning og fremstilling af isoleringsskum
og bl.a. brugt opløsningsmidler til affedtning af metaldele. Region Hovedstaden
Foto: Stadsarkivet i Lyngby-Taarbæk Kommune
SIDE 31
har gennem mange år udført forskellige forureningsundersøgelser og kortlagt en
kraftig forurening med klorerede opløsningsmidler, der har spredt sig over store
afstande. Der vurderes at ligge mindst 3,3 tons forurening.
I 2021 har regionen igangsat yderligere undersøgelser, der skal afklare risikoen i
forhold til det nærliggende vandværk og afgrænse de områder, hvor det giver størst
værdi at igangsætte oprensning. Undersøgelserne skal give mere viden om for-
ureningens styrke og spredning mod vandværket. De supplerende undersøgelser
forventes afsluttet i løbet af 2022.
15
tons pesticider
SIDE 30
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0017.png
OPGAVEN VOKSER
STORE JORDFORURENINGER
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Høfde 42
Collstropgrunden
Forureningen på Collstropgrun-
den stammer fra en tidligere
træimprægneringsvirksomhed,
der lå på grunden fra 1936 til 1976.
Virksomheden brugte tungmetal-
ler til at imprægnere telefonpæle
og elmaster. Det vurderes, at der
findes omkring 35 tons arsen,
5 tons krom og 7 tons kobber i
jorden. Igennem mange år har
Region Hovedstaden overvåget
spredningen af forureningen med
arsen til vandløb og naturområder
uden for grunden.
I 2021 gennemførte regionen flere
undersøgelser i udkanten af grun-
den for at lokalisere de steder,
hvor arsen siver væk fra grunden.
Resultaterne skal bruges til at
finde en løsning, der kan stoppe
udsivningen.
I 2022 arbejder regionen videre
med bl.a. laboratorietests, som
skal bruges til at vurdere egnet-
heden af forskellige løsninger til
at tilbageholde arsen. Det kan fx
være at pumpe det forurenede
vand op og fjerne arsen fra van-
det. Det kan også være at grave
render i jorden og fylde dem med
jernspåner, som forureningen kan
binde sig til, og dermed forhindre
arsen i at sive videre.
35
tons arsen
Naverland
På Naverland har der fra 1965 til 1983 lig-
get en central for distribution af klorerede
opløsningsmidler til sjællandske renseri-
er. Det skønnes, at der har været håndte-
ret 7.500 tons opløsningsmidler. Det har
medført store spild, og forureningen ses
helt op til to km fra grunden.
Region Hovedstaden har siden 2008
oppumpet forurenet grundvand for at
reducere spredningen af den massive for-
urening til grundvandet. Det fjerner 100
kg opløsningsmidler om året. Nu bliver
det muligt at gennemføre en egentlig op-
rensning af de store mængder klorerede
opløsningsmidler.
Regionen har i 2021 arbejdet på at
forberede oprensningen. Det indebærer
undersøgelser, der skal bruges til at finde
den bedst egnede oprensningsmetode ud
fra miljømæssige og økonomiske hensyn.
Undersøgelserne fortsætter i 2022.
En væsentlig del af forureningen har
spredt sig i grundvandet nede i kalken.
Viden om oprensning i kalk er i dag ret
begrænset. Derfor planlægger regionen
at samarbejde med forskere og eksperter
fra ind- og udland om, hvordan denne
udfordring kan løses.
Forureningen på Høfde 42 opstod,
fordi Cheminova i 1950’erne og
1960’erne deponerede sit kemika-
lieaffald på stranden. Deponeringen
skete med tilladelse fra staten, der
også selv brugte depotet. Depotet
rummer mere end 100 tons kemika-
lier - hovedsageligt stoffet parathion
og 7 tons kviksølv.
I 1981 fjernede staten det meste af
forureningen, men efterlod forure-
ning i undergrunden. I 2006 blev
der etableret en spunsvæg for at
forhindre udsivning af forurening til
havet. Siden da har Region Midtjyl-
land oppumpet forurenet vand og
overvåget udsivningen til havet.
Regionen har i 2021 udarbejdet
en samlet strategi for udbuddet af
oprensningsprojektet. Udbudspro-
cessen er delt op i flere trin, hvor det
første er indhentning af tilbud fra tre
hovedentreprenører. Når tilbuddene
er modtaget i løbet af 1. halvår 2022,
forventes én eller flere forhandlings-
runder med tilbudsgiverne, før en
endelig kontrakt kan underskrives
inden udgangen af 2022.
100
tons kemikalier
Læs historien bag generationsforureningerne på ”Danmarks
generationsforureninger” på
www.generationsforurening.dk
SIDE 32
SIDE 33
Foto: Sylvest Jensen Luftfoto, Det Kgl. Bibliotek, Luftfotosamlingen
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0018.png
OPGAVEN VOKSER
ØKONOMI
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
31%
INDSATSEN I 2021
– KRONE FOR KRONE
467 mio. kr. - så mange penge har regionerne
brugt på jordforureningsopgaven i 2021.
Kortlægning:
46%
Forbruget fordelt på
grundvand, sundhed,
vandmiljø og øvrige
opgaver
Forbruget omfatter både driftsmidler og
årsværk omregnet til kroner.
Udbud og
udlicitering af
opgaver
Regionerne afvejer løbende,
hvilke opgaver der med fordel
kan udliciteres til andre,
og hvilke opgaver der kan
udbydes i fællesskab for at
spare penge. Regionerne har
bl.a. gennemført fælles udbud
af laboratorieanalyser og drift
og udvikling af it-systemer.
En stor del af opgaverne løses
allerede i dag ved hjælp af de
ydelser, regionerne køber hos
miljøfirmaer og entreprenører.
Det kan fx være det praktiske
arbejde med at udtage
prøver af jord og vand, fjerne
forurenet jord og etablere
tekniske oprensningsanlæg.
To tredjedele af de penge,
der årligt bruges på
jordforureningsområdet, går
netop til indkøb af ydelser
hos private aktører, mens den
sidste tredjedel bruges internt
i regionerne til behandling og
vurdering af forureningssager,
tilladelser, udbud,
projektstyring, planlægning
og prioritering. I 2021 svarede
det til, at regionerne købte
ydelser for 312 mio. kr. hos
miljøfirmaer, entreprenører,
laboratorier mv.
6%
Grundvand
215 mio. kr.
Borgernes sundhed
80 mio. kr.
17%
Vandmiljø
28 mio. kr.
Øvrige opgaver
144 mio. kr.
Indsatsen
– samlet
Figuren viser, hvor stor en del af det samlede
forbrug på 467 mio. kr., der er gået til kortlæg-
ning, oprensning og undersøgelser, borgerret-
tede opgaver, prioritering, administrativ drift
og digitale løsninger, it og datasikkerhed. For-
bruget omfatter både regionernes driftsmidler,
der typisk dækker udgifter til miljøfirmaer,
entreprenører og laboratorier, og årsværk
omregnet til kroner. Herudover har regionerne
anvendt penge fra en særbevilling til genera-
tionsforureningerne, som ikke er medregnet i
de 467 mio. kr.
5%
7%
27%
7%
125 mio. kr.
Oprensning og undersøgelser:
Kortlægningen er udgangspunktet for at kunne prioritere oprensninger-
ne, så de værste forureninger renses op først. Der er brugt 26 mio. kr. til at
opspore og kortlægge mulig jordforurening og 99 mio. kr. på indledende
undersøgelser og kortlægning af konstateret forurening.
Indsatsen for at beskytte
grundvandet
215 mio. kr. er brugt på at beskytte grund-
vandet – og dermed drikkevandet – imod
forurening. Af dem blev 38 mio. kr. brugt
på forurening, som også kan påvirke bor-
gernes sundhed.
178 mio. kr. er brugt på at undersøge,
risikovurdere og oprense forureninger,
som kan true grundvandet. 37 mio. kr. er
brugt på tekniske oprensningsanlæg og til
overvågning af forurening, heraf 1,6 mio.
kr. til afledningsafgift for det vand, der
efter rensning ledes til kloak.
Indsatsen for at beskytte bor-
gernes sundhed
80 mio. kr. på indsatsen for at sikre borger-
nes sundhed.
74 mio. kr. er brugt på at undersøge, risiko-
vurdere og oprense forureninger, som kan
udgøre en risiko for borgernes sundhed. De
sidste 6 mio. kr. er brugt på tekniske anlæg,
der sikrer indeklimaet mod forurening, og til
overvågning af forurening.
251 mio. kr.
Der er brugt 120 mio. kr. på videregående undersøgelser, som går forud for
en oprensning. Videregående undersøgelser afdækker den konkrete risiko
og sikrer valg af en effektiv oprensningsform. Der er brugt 59 mio. kr. på
oprensninger, 45 mio. kr. på drift af tekniske anlæg og overvågning af for-
urening og 27 mio. kr. på udviklings¬projekter.
Borgerrettede opgaver:
35 mio. kr.
Øvrige opgaver
De sidste 144 mio. kr. fordeler sig med 26 mio.
kr. til opsporing og kortlægning af mulig for-
urening, 27 mio. kr. til udviklings- og effektivi-
seringsprojekter, 35 mio. kr. på borgerrettede
myndighedsopgaver, 33 mio. kr. til digitale
løsninger, it og datasikkerhed og 23 mio. kr. til
prioritering og administrativ drift.
Der er brugt 30 mio. kr. på regionernes myndighedsbehandling af under-
søgelser og oprensninger betalt af private grundejere og bygherrer og til
udtalelser i forbindelse med byggeri og ændret arealanvendelse. 5 mio. kr.
er brugt på at besvare henvendelser, rådgivning og kommunikation.
Indsatsen for at beskytte
vandmiljøet
28 mio. kr. på at beskytte vandmiljøet.
467 mio.
Digitale løsninger, it og datasikkerhed:
33 mio. kr.
Det har kostet 33 mio. kr. at udvikle og vedligeholde it-systemer til opbe-
54%
varing, registrering og behandling af data og til at videregive oplysninger til
borgerne. I beløbet indgår regionernes bidrag til Danmarks Miljøportal og
den landsdækkende jordforureningsdatabase DKjord.
Prioritering og administrativ drift:
Forbruget på de enkelte trin i
jordforureningsindsatsen
Figuren viser forbruget på de enkelte trin i jordforureningsindsatsen: Kortlægning,
indledende undersøgelser, videregående undersøgelser, oprensninger, drift af tekniske
anlæg, overvågning af forurening og myndighedsbehandling. Myndighedsbehandling
omfatter borgerhenvendelser, rådgivning, udviklings¬projekter, digitale løsninger,
prioritering m.v. I forbruget indgår både driftsmidler og årsværk omregnet til kroner.
10%
Kortlægning
26 mio. kr.
Indledende undersøgelser
99 mio. kr.
Oprensninger
59 mio. kr.
Myndighedsbehandling mv.
118 mio. kr.
5%
25%
21%
Kortlægning
125 mio. kr.
Oprensning og undersøgelser
251 mio. kr.
Borgerrettede opgaver
35 mio. kr.
Digitale løsninger, it og datasikkerhed
33 mio. kr.
Prioritering og administrativ drift
23 mio. kr.
23 mio. kr.
23 mio. kr. er gået til det juridiske arbejde i regionerne, til ledelse og sekre-
tariat, til administrative ledelsessystemer og certificeringer, til den løbende
prioritering af opgaverne og bidrag til Regionernes Videnscenter for Miljø
og Ressourcer.
26%
13%
Videregående undersøgelser
120 mio. kr.
Drift og overvågning
45 mio. kr.
SIDE 34
SIDE 35
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0019.png
OPGAVEN VOKSER
NØGLETAL
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Tabel 2.
Udviklingen i antallet af kortlagte grunde i perioden 2012-2021
Antal muligt forurenede grunde (kortlagt på vidensniveau 1) og antal forurenede grunde (kortlagt på vidensniveau 2)
opgjort ved årets udgang.
NØGLETAL FOR 2021
Nøgletallene for 2021 er trukket fra regionernes it-systemer.
Tabel 1.
Status for kortlægning
Antal muligt forurenede grunde (kortlagt på vidensniveau 1) og antal forurenede grunde (kortlagt på vidensniveau 2) er
opgjort dels som det samlede antal ved udgangen af 2021 og dels som det antal grunde, der er kortlagt i 2021. Grunde, der
både er kortlagt på vidensniveau 1 og vidensniveau 2, er opgjort under vidensniveau 2. Antal grunde, der er vurderet og ikke
kortlagt og antal grunde, hvor kortlægningen er annulleret, er opgjort dels som samlet antal grunde ved udgangen af 2021 og
dels som antallet for 2021
2012
Kortlagt på
vidensniveau 1
Kortlagt på
vidensniveau 2
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
14.582
14.994
16.209
16.865
17.613
18.051
18.296
18.478
18.659
18.112
15.829
16.221
16.786
16.985
17.819
18.380
18.847
19.333
19.774
20.112
I alt kortlagt
30.411
31.215
32.995
33.850
35.432
36.431
37.143
37.811
38.433
38.224
Region
Nordjylland
Samlet antal grunde
kortlagt på vidensniveau
1 ved udgangen af 2021
Samlet antal grunde
kortlagt på vidensniveau
2 ved udgangen af 2021
Antal grunde kortlagt på
vidensniveau 1 i 2021
Antal grunde kortlagt
på vidensniveau 2 i
2021
Antal grunde, som er
vurderet og ikke kort-
lagt i 2021
Antal grunde, hvor
kortlægningen er
annulleret i 2021
Antal grunde, som er
vurderet og ikke
kortlagt, i alt
Antal grunde, hvor
kortlægningen er an-
nulleret, i alt
Af det samlede antal
grunde, som enten
er vurderet og ikke
kortlagt, eller hvor
kortlægningen er
annulleret, er følgende
antal boliggrunde
Antal grunde, som
ikke er gennemgået og
vurderet i forhold til
kortlægning
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
Tabel 3.
Antal grunde, der hvert år i perioden 2012-2021 er frikendt for forurening
I alt
Frikendte grunde er enten ikke kortlagt fx på baggrund af vurdering af historisk materiale, eller kortlægningen er annulleret som
følge af fx en undersøgelse eller oprensning.
18.944
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
3.019
4.562
6.485
2.384
2.494
2.689
3.556
5.320
5.249
3.298
20.112
Vurderet, ikke
kortlagt
1.902
1.571
1.469
1.444
1.575
1.198
1.240
878
678
767
151
115
191
137
87
681
Udgået af
kortlægningen
457
812
878
515
445
525
501
388
305
361
84
98
119
156
78
535
66
95
84
234
288
767
Tabel 4.
De frikendte grunde i alt år for år i perioden 2012-2021
69
118
90
51
33
361
Tabel 4 opgør det samlede antal frikendte grunde ved årets udgang, mens tabel 3 opgør, hvor mange grunde der er
frikendt i det enkelte år.
4.420
13.720
9.540
15.473
8.435
51.588
2012
2013
4.150
16.128
10.332
14.266
7.634
52.510
2014
4.494
16.129
10.716
14.910
7.933
54.182
2015
4.922
16.464
11.111
15.398
8.300
56.195
2016
5.407
16.700
11.428
16.020
8.352
57.907
2017
5.724
16.927
11.766
16.235
8.657
59.309
2018
5.936
17.088
12.006
16.663
8.842
60.535
2019
6.082
17.266
12.206
17.015
9.021
61.590
2020
6.212
17.480
12.363
17.096
9.246
62.397
2021
6.352
17.676
12.537
17.370
9.523
63.458
1.932
3.956
2.997
1.897
1.088
11.870
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
3.700
15.930
9.906
13.415
7.329
50.280
4.760
11.269
7.390
8.128
6.762
38.309
Region Hovedstaden
Region Sjælland
I alt
1.470
447
59
292
2.915
5.183
SIDE 36
SIDE 37
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0020.png
OPGAVEN VOKSER
NØGLETAL
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Tabel 5.
Den offentlige indsats i 2021
Regionernes arbejde med den offentlige indsats i 2021 fordelt på indsatsområder og indsatstype. Antallet er opgjort som antal akti-
ve sager i 2021, det vil sige nye sager, der er startet op i 2021 og sager, der er videreført fra tidligere år. Nogle af sagerne er afsluttet i
2021. Hvis indsatsen både er sket af hensyn til grundvandet og borgernes sundhed, er den opgjort under grundvand. Hvis indsatsen
både er sket af hensyn til grundvand og miljø, er den opgjort grundvand. Hvis indsatsen både er sket af hensyn til borgernes sund-
hed og vandmiljø, er den opgjort under borgernes sundhed.
Tabel 6.
Borgerrettede opgaver i 2021
Antallet er opgjort som antal aktive sager i 2021, det vil sige nye sager, der er startet op i 2021 og sager, der er
videreført fra tidligere år. Nogle af sagerne er afsluttet i 2021.
Region
Nordjylland
Region
Nordjylland
Historiske
redegørelser
255
Region
Midtjylland
256
Region
Syddanmark
475
Region
Hovedstaden
258
Region
Sjælland
625
I alt
1.869
Tilladelser i forbindelse
med byggeri og ændret
anvendelse på kortlagte
grunde
Undersøgelser betalt
af private grundejere/
bygherrer
Oprensninger betalt
af private grundejere/
bygherrer
Påbud om undersøgelse
og/eller oprensning
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
75
73
147
255
95
645
Grundvand
Indledende
undersøgelser
Af de indledende under-
søgelser i forhold til
grundvand har følgende
antal undersøgelser også
afklaret risiko i forhold
til borgernes sundhed
Videregående
undersøgelser
Oprensninger
Drift af tekniske anlæg
Overvågning
128
223
116
226
271
964
162
128
353
1.685
188
2.516
73
59
105
140
18
395
55
149
287
407
147
1.045
35
1
1
31
61
2
11
21
71
4
10
41
108
30
72
79
21
1
30
18
296
38
124
190
33
11
71
94
42
251
Web-forespørgsler
21.524
36.074
41.355
26.920
46.252
172.125
Borgernes sundhed (bolig, børneinstitution og offentlig legeplads)
Indledende
undersøgelser
Af det samlede antal
indledende under-
søgelser (grundvand og
borgernes sundhed) er
følgende antal under-
søgelser udført på
anmodning af boligejere
Videregående
undersøgelser
Oprensninger
Drift af passive
tekniske anlæg
Drift af aktive
tekniske anlæg
Overvågning
61
97
149
49
52
408
Forespørgsler inkl.
aktindsigt
1.325
953
1.217
14.482
1.450
19.427
24
22
288
121
42
497
Tabel 7.
Undersøgelser og oprensninger finansieret af statens værditabsordning
i 2021 og venteliste til oprensning
11
12
3
18
9
46
5
17
20
0
25
30
7
6
6
34
11
12
24
12
4
3
15
21
4
120
61
54
89
31
Undersøgelser
0
20
0
0
0
0
0
42
0
0
2
1
0
46
0
0
2
1
0
49
2
0
0
0
2
39
0
0
0
0
2
196
2
0
4
2
Venteliste til oprens-
ning (maj 2022)
54
14
19
21
14
122
Drift af tekniske anlæg
0
0
10
0
2
12
Oprensninger
41
2
24
27
21
115
Antallet er opgjort som antal aktive sager i 2021, det vil sige nye sager, der er startet op i 2021 og sager, der er videreført fra tidligere
år. Nogle af sagerne er afsluttet i 2021. Tabellen indeholder også oplysninger om, hvor mange grunde der afventer oprensning efter
værditabsordningen.
Region
Nordjylland
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
Vandmiljø
Indledende
undersøgelser
Videregående
undersøgelser
Oprensninger
Drift af passive
tekniske anlæg
Drift af aktive
tekniske anlæg
Overvågning
21
4
10
17
2
54
SIDE 38
SIDE 39
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0021.png
OPGAVEN VOKSER
NØGLETAL
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Tabel 8.
Status over kortlagte grunde, der afventer offentlig indsats i forhold til
grundvand og sundhed, og kortlagte grunde, der ikke er omfattet af offentlig indsats
Tabel 8 er en opgørelse af de grunde, der ved udgangen af 2021 afventer offentlig indsats i forhold til grundvand, sundhed og
vandmiljø og grunde, der ikke er omfattet af yderligere offentlig indsats. Grunde, der afventer offentlig indsats både af hensyn til
grundvand, borgernes sundhed og vandmiljøet, er opgjort under grundvand. Grunde, der afventer offentlig indsats både af hensyn
til borgernes sundhed og vandmiljø, er opgjort under sundhed. Hvis en grund afventer mere end en indsats, er den opgjort i forhold
til det trin, der er længst i regionernes indsats (trinene i regionernes arbejde er beskrevet i afsnittet ”Overblik og prioritering”). Tabel 8
indeholder ikke oplysninger om grunde, hvor den offentlige indsats er i gang. Tallene i tabel 8 kan derfor ikke sammenlignes direkte
med antallet af kortlagte grunde i tabel 1
Region
Nordjylland
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
Tabel 10.
Oversigt over de vandmængder, der beskyttes
Opgørelse over de vandmængder, som den videregående indsats (videregående undersøgelser, oprensninger og drift af tekniske an-
læg) har været med til at beskytte i 2021 (opgjort som vandværkernes indvindingstilladelser). Opgørelsen omfatter den indsats, der
er udført i vandværkernes indvindingsoplande (de geografiske områder, hvor vandværkerne henter deres drikkevand). En indsats
kan være udført på en grund, der ligger i mere end ét indvindingsopland og dermed være med til at beskytte grundvandet i flere
indvindingsoplande. De vandmængder, de tekniske oprensningsanlæg i vandværkernes indvindingsoplande har været med til at
beskytte, er også opgjort (opgjort som vandværkernes indvindingstilladelser).
Region
Nordjylland
Grundvand, som den videre-
gående indsats har været med til
at beskytte, m
3
Antal vandværker omfattet af
regionens videregående indsats i
forhold til grundvand
Antal tekniske oprensningsanlæg
i forhold til grundvand
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
I alt
8.570.600
22.876.203
27.120.000
75.897.514
44.228.769
178.693.086
Afventer offentlig indsats – grundvand
Kortlagt som muligt
forurenet (vidensniveau 1)
- afventer indledende
undersøgelse
Kortlagt som forurenet
(vidensniveau 2) - afventer
videregående undersøg-
else og/eller oprensning
245
1.090
2.991
1.429
1.449
7.204
31
42
49
78
59
259
2
9
10
63
30
114
517
301
1.052
2.328
806
5.004
Vandmængder, som oprensnings-
anlæggene pumper op, m
3
Grundvand, som oprensnings-
anlæggene beskytter, m
3
122.640
59.018
459.087
2.556.972
577.490
3.775.207
Afventer offentlig indsats – sundhed (bolig, børneinstitution og offentlig legeplads)
Kortlagt som muligt for-
urenet (vidensniveau 1)
- afventer indledende
undersøgelse
Kortlagt som forurenet
(vidensniveau 2) - afventer
videregående undersøg-
else og/eller oprensning
920
500
1.219
261
312
3.212
1.363.000
6.949.547
3.496.000
41.953.394
18.245.162
72.007.103
Tabel 11.
Nuancering af kortlægningen
Antal boliggrunde, hvor den sundhedsmæssige betydning er nuanceret, opgjort dels som det antal boliggrunde, der i alt er
nuanceret ved udgangen af 2021, og dels som det antal boliggrunde, der er nuanceret i 2021.
414
97
445
604
214
1.774
Nuancering
I alt på F0
I alt på F1
Region
Nordjylland
588
31
669
42
0
27
Region
Midtjylland
517
28
178
35
3
8
Region
Syddanmark
1.138
133
542
68
4
26
Region
Hovedstaden
839
179
385
47
10
34
Region
Sjælland
796
44
411
39
2
13
I alt
3.878
415
2.185
231
19
108
Afventer offentlig indsats - vandmiljø
Kortlagt grunde (videns-
niveau 1 og vidensniveau 2)
- der afventer undersøgelse
og/eller oprensning
188
211
80
121
122
722
I alt på F2
F0 - 2020
F1 - 2020
F2 - 2020
Grunde, som ikke er omfattet af offentlig indsats
Kortlagt som muligt
forurenet (vidensniveau 1)
Kortlagt som forurenet
(vidensniveau 2)
1699
2.954
2.210
532
966
8.361
1725
2.855
3.740
1.993
1.877
12.190
Tabel 12.
Opgørelse over boliggrunde, som ikke er undersøgt, nuanceret og vurderet
Opgørelse ved udgangen af 2021.
Region
Nordjylland
Antal boliggrunde kortlagt som
muligt forurenet (vidensniveau
1), hvor grundejer ikke har
anmodet om 1 års-undersøgelse
Antal boliggrunde kortlagt som
forurenet (vidensniveau 2)
- ikke nuanceret
Boliggrunde, som ikke er
gennemgået og vurderet i
forhold til kortlægning
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
Tabel 9.
Indsatsen over for vandmiljøet
Antal grunde med jordforurening, hvor det er undersøgt om jordforureningen påvirker vandmiljøet.
Region
Nordjylland
Antal grunde undersøgt i 2021
Antal grunde der planlægges
undersøgt i 2022
Antal grunde i alt i 2021-2022
21
21
42
Region
Midtjylland
41
42
83
Region
Syddanmark
40
50
90
Region
Hovedstaden
55
56
111
Region
Sjælland
45
50
95
I alt
1.015
820
2.296
1.018
586
5.735
I alt
202
219
421
1.076
117
239
1.174
925
3.531
131
75
59
527
1.104
1.896
SIDE 40
SIDE 41
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0022.png
OPGAVEN VOKSER
NØGLETAL
REGIONERNES ARBEJDE MED JORDFORURENING
REDEGØRELSE 2021
Tabel 13.
Indsatsen på de store jordforureninger og generationsforureninger i 2021
Antallet af store jordforureninger og generationsforureninger og regionernes indsats på disse jordforureninger i 2021 fordelt
på indsatstype. Forureninger med både undersøgelse og oprensning er opgjort under oprensning. Forureninger med både
undersøgelse, oprensning og overvågning er opgjort under oprensning. Forureninger med både oprensning og overvågning er
opgjort under oprensning. Forureninger med både undersøgelse og overvågning er opgjort under undersøgelse. Indsatsen er også
talt med i tabel 5, som indeholder den samlede offentlige indsats i 2021. På de store jordforureninger koster det mere end 10 mio. kr.
at håndtere risikoen.
Region
Nordjylland
Antal store jordforureninger omfattet af offentlig
indsats
Antal store jordforureninger, hvor indsatsen er
afsluttet i 2021
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
Tabel 15.
Oprensninger og tekniske anlæg til oprensning
Antal oprensninger, som de daværende amter og regionerne har gennemført eller er i gang med at gennemføre, og antal tekniske
anlæg til oprensning som har været eller fortsat er i drift. Antallet af oprensninger, som er afsluttet, kan være for højt, da det ikke
har været muligt at frasortere samtlige privatfinansierede oprensninger. Det skyldes den måde, data fra før 2007 er opsamlet og
registeret på.
Region
Nordjylland
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
I alt
Oprensninger, som er afsluttet
Oprensninger, som er i gang
Tekniske anlæg til oprensning, som i dag er stoppet
Tekniske anlæg til oprensning, som er i drift
191
7
27
22
361
7
65
47
613
34
55
24
465
36
103
106
108
2
40
56
1.738
86
290
255
10
18
36
65
18
147
0
0
0
0
0
0
Antal generationsforureninger
0
3
3
4
10
Tabel 16.
Økonomi i mio. kr. (driftsmidler) til de store jordforureninger
og generationsforureninger i perioden 2017-2021. Penge fra særbevillingen er
ikke medregnet.
Region
Nordjylland
2017
2018
2019
2020
2021
0,7
2,0
1,7
1,3
0,5
Region
Midtjylland
2,9
8,2
7,6
11,8
7,4
Region
Syddanmark
9,8
12,8
8,5
6,6
4,9
Region
Hovedstaden
58,7
43,6
45,0
36,8
30,5
Region
Sjælland
4,9
5,8
5,7
3,6
3,7
I alt
77,0
72,4
68,5
60,1
47,1
Samlet indsats i 2021 på store jordforureninger og generationsforureninger:
Antal forureninger, hvor der har været en eller
flere undersøgelser
Antal forureninger, hvor der har været
oprensning, inkl. drift af teknisk anlæg
Antal forureninger, hvor der har været
overvågning
Antal store jordforureninger og generations-
forureninger i alt med aktiviteter i 2021
1
1
9
4
1
16
9
10
6
33
9
67
0
4
8
9
3
24
Tabel 17.
Økonomien på jordforureningsområdet i 2021
Fordelingen af regionernes samlede ressourceforbrug i 2021 er opgjort på de hovedområder, som regionerne indberetter til Miljøsty-
relsen. I afsnittet ” Indsatsen i 2021 – krone for krone” er der flere økonomiopgørelser. Værdien af et årsværk i 2021 er sat til 669.243 kr.
Årsværksprisen er reguleret ud fra pris- og løntallet pr. februar 2022. Samlet økonomi i mio. kr. er driftsmidler og årsværk omregnet til
kr. Ressourceforbruget i den enkelte region fremgår af regionens indberetning om jordforurening til Miljøstyrelsen.
10
15
23
46
13
107
Økonomi på jordforureningsområdet i 2021
Årsværk
Tabel 14.
Indsatsen i forhold til pesticider i 2021
Antallet er opgjort som antal aktive sager i 2021, det vil sige nye sager, der er startet op i 2021 og sager, der er videreført fra tidligere
år. Nogle af sagerne er afsluttet i 2021. Sagerne er også talt med i tabel 5, som indeholder den samlede offentlige indsats i 2021.
Se flere tal for pesticidindsatsen på www.jordforureninger.dk.
Region
Nordjylland
Region
Midtjylland
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
Samlede
årsværk
Samlede
årsværk
omregnet
til mio. kr.
Årsværk
omregnet
til mio. kr.
12
25
27
13
Drifts-
midler
i mio. kr.
14
74
94
45
32
16
Samlet
økonomi
i mio. kr.
Samlet
økonomi
i%
Kortlægning
Opsporing og kortlægning af
mulig forurening
Indledende undersøgelser
Videregående undersøgelser
Oprensning
17,2
35,9
38,5
19,4
18,1
16,3
53,2
36,6
125
27 %
I alt
Oprensning
Drift af tekniske oprensningsanlæg og
overvågning af forurening
Tværgående projekter (udviklingsprojekter)
• Udtalelser i forbindelse med byggeri og
ændret anvendelse på forurenede grunde
• Godkendelse af undersøgelser og oprens-
ninger betalt af private bygherrer
• Besvarelse af henvendelser,
rådgivning og kommunikation
Prioritering og adm. drift
92,3
63,6
12
11
251
54 %
Historiske redegørelser
Indledende undersøgelser
Videregående undersøgelser
Oprensninger
Drift af tekniske anlæg
Overvågning
23
26
25
1
1
14
4
82
34
0
5
15
112
37
28
1
1
7
32
47
17
0
1
11
427
237
7
0
4
2
598
429
111
2
12
49
Prioritering og
adm. drift
Digitale løsninger,
it og datasikkerhed
I alt
Borgerrettede
opgaver
44,1
44,1
30,4
30
4
35
7%
15,2
15,2
10,5
10
12
23
5%
Digitale løsninger, it og datasikkerhed
20,7
225,5
20,7
225,5
14,3
128,7
14
155,4
19
312
33
467
7%
100 %
SIDE 42
SIDE 43
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 673: Redegørelse om jordforurening 2021, Danske Regioner
2612158_0023.png
Regionerne i Danmark kortlægger, undersøger
og oprenser forurenet jord. Formålet er at sikre
rent drikkevand og menneskers sundhed i
boliger, børneinstitutioner og på legepladser
– og at beskytte søer, vandløb, havet og natur.
Denne redegørelse beskriver regionernes indsats
på jordforureningsområdet i 2021.
trykt med ansvar
svarligt skovbrug
Denne tryksag er
, der kommer fra an
er op til verdens
er fremstillet af træ
Papiret
ropa. Tryksagen lev
vien og Eu
e miljøkrav. Og
primært i Skandina
veldokumentered
svarlige og
r har
mest relevante, an
dansk trykkeri, de
et i Danmark på et
så er den producer
socialt ansvar.
rhold og tager
ordnede arbejdsfo
ar.dk
www.trykmedansv