Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 672
Offentligt
2611552_0001.png
Ref. JADL
Den 10. august 2022
Overvejelser om etablering af et de minimis-register i regi af CAP-loven
Der blev på teknisk gennemgang af forslag til lov om administration af den fælles landbrugspolitik m.v.
(CAP-loven) i Miljø- og Fødevareudvalget den 15. juni 2022 spurgt til muligheden for at etablere et de
minimis-register i regi af CAP-loven. Det er Landbrugsstyrelsens vurdering, at der ikke er grundlag for
at fastsætte regler om et de minimis-register i CAP-loven.
Landbrugsstyrelsen arbejder løbende på at styrke den administrative sagsbehandling herunder for at
sikre korrekte udbetalinger af de minimis-støtte.
Baggrund og nuværende regelsæt
EU's regelsæt vedrørende de minimis-støtte på landbrugsområdet indeholder en øvre tilskudsgrænse på
20.000 € pr. virksomhed over en løbende treårig periode. Loftet gælder kun for landbrugsområdet,
hvorfor en virksomhed under visse forudsætninger kan modtage anden de minimis-støtte, der ikke er
relateret til primærproduktion i landbruget, men som følger af de generelle de minimis-regler med et
loft på 200.000 €. Summen af individuelt modtaget de minimis-støtte på tværs af disse sektorer må ikke
overstige 200.000 € over en treårig periode.
Kontrollen, af om loftet overholdes, beror på tro- og loveerklæringer fra støttemodtagerne.
Erklæringsmodellen er baseret på, at de minimis-støtten gives på betingelse af, at den enkelte landmand
indsender en erklæring, hvori der anføres, hvor meget anden de minimis-støtte der er modtaget inden
for en treårig periode, både hvad angår landbrugsområdet (med et loft på 20.000 €) og på tværs af
sektorer (med et loft på 200.000 €).
Erklæringsmodellen er i fuld overensstemmelse med forordningen, der fastslår, at erklæringsmodellen
kan anvendes som et alternativ til et de minimis-register. De minimis-forordningen stiller ikke krav om
yderligere kontrolmekanismer i forhold til overholdelse af det individuelle de minimis-loft.
Udfordringer ved at etablere et de minimis-register
Hvis kontrollen alene skal bero på et register, hvilket også er en mulighed efter forordningen, vil det
kræve, at registret omfatter al de minimis-støtte, dvs. ikke kun støtte på landbrugsområdet. Oprettelsen
af et sådant centralt de minimis-register vil være en meget omfattende opgave, da det vil kræve, at både
statslige, kommunale og regionale myndigheder vil skulle indrapportere til et sådant system og sikre, at
det løbende opdateres. Det vil formentlig ikke være praktisk muligt at håndtere indberetningen i en
automatiseret proces, idet det vil kræve, at alle udbetalingssystemer kan arbejde sammen med registret.
Derudover vil systemet have svært ved at håndtere det statsstøtteretlige virksomhedsbegreb, som kræver
udøvelse af juridiske skøn og som derfor vanskeligt lader sig systemunderstøtte. ”En enkelt virksomhed”
er statsstøtteretligt alle virksomheder mellem hvilke, der består en af følgende former for forbindelse:
a) en af virksomhederne besidder flertallet af de stemmerettigheder, der er tillagt aktionærerne eller
deltagerne i en anden virksomhed,
b) en af virksomhederne har ret til at udnævne eller afsætte et flertal af medlemmerne af
administrations-, ledelses- eller tilsynsorganet i en anden virksomhed,
c) en af virksomhederne har ret til at udøve en bestemmende indflydelse over en anden virksomhed i
medfør af en med denne indgået aftale eller i medfør af en bestemmelse i dennes vedtægter,
Landbrugsstyrelsen • Nyropsgade 30 • 1780 København V
Tlf. 33 95 80 00 • CVR 20814616 • EAN 5798000877955 • [email protected] • www.lbst.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 672: Notat om udfordringerne ved at etablere et de minimis-register i den kommende CAP-lov
d) en af virksomhederne, der er aktionær eller deltager i en anden virksomhed, råder i medfør af en
aftale med andre aktionærer eller deltagere i denne anden virksomhed over flertallet af aktionærernes
eller deltagernes stemmerettigheder.
Virksomheder, mellem hvilke der via en eller flere andre virksomheder består en af de i første afsnit,
litra a) til d), nævnte forbindelser, betragtes også som en enkelt virksomhed.
Det er Landbrugsstyrelsens vurdering, at et register, på baggrund af ovenstående, vil have samme
svaghed som erklæringsmodellen. Man kan således ikke være sikker på, at registret er fuldstændig
opdateret, og der vil på den baggrund kunne ske udbetalinger, der medfører, at det individuelle støtteloft
overskrides. I den sammenhæng skal det nævnes, at anvendelsen af et de minimis-register ikke beskytter
støttemodtager mod pligt til tilbagebetaling, hvis der er tildelt støtte over loftet pga. en fejl i registeret.
Efter EU-retten anser man støtte over loftet således, at konkurrencen vil være forvredet. Støtten skal
dermed betales tilbage af støttemodtageren. Det er i den sammenhæng ikke relevant, at registret vil være
etableret af myndighederne.
Det er Landbrugsstyrelsens vurdering, at der på grund af de beskrevne vanskeligheder ikke er grundlag
for at fastsætte regler om et de minimis-register i CAP-loven.
2