Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 671
Offentligt
2611496_0001.png
From:
birger johansen
Subject:
Udledning af spildevand fra RGS-Nordic ved Stigsnæs i Slagelse Kommune
Omø 18.8.2022
[i]
Miljøminister Lea Wermelin
Vedr. udledning af spildevand fra RGS- Nordic ved Stignæs i Slagelse Kommune.
Vi henviser til brev af 9.11.2020 (Bilag 1).
Det er vores opfattelse, at der siden intet er sket, der miljømæssigt kan retfærdiggøre en fortsættelse
af udledningen af spildevand; tværtimod. Af referat fra Slagelse Kommunes klima- og
miljøudvalgsmøde den 8. 8. 2022 (Bilag 2) fremgår det endog, at grænseværdierne på en række
områder allerede er overskredet,
men at dette ”ikke i sig selv kan begrunde et forbud mod
udledning.” Man må spørge, hvad skulle ellers begrunde et forbud?
Nu er også problematikken med det stærkt giftige PFOS blevet aktuel. PFOS, findes allerede i
koncentrationer, som ligger over miljøkvalitetskravet.
Hertil kommer, at de store problemer med oppumpning af enorme mængder grundvand til
fortynding af de skadelige stoffer, før de udledes, er blevet endnu mere påtrængende. Det har
endvidere vist sig, at man eksempelvis i Norge selv ville kunne rense det pågældende spildevand,
men Norges strammere miljøkrav gør det billigere at få det eksporteret til Danmark.
[ii]
Lokale kommunale høringer og det nævnte nylige møde i klima- og miljøudvalget i Slagelse
Kommune har fremhævet havets generelle høje forureningsniveau, som en slags
begrundelse for
fortsat udledning
fra RGS-Nordic. Vi håber, at ministeren ikke deler denne forbløffende opfattelse.
Det siges åbent, at man finder, ”det vil være problematisk ud
fra konkurrenceforvridende forhold og
ligebehandling at nægte en virksomhed tilladelse til udledning af PFOS”. Siden kommunen således
tydeligt vægter erhvervsinteresser højere end miljøet, er det vigtigt at få belyst, hvor stor RGS-
Nordics indtjening er, og herunder, hvad aktiviteten giver kommunen af indtægter. Desuden bør det
sammenholdes med forbruget af rent grundvand til fortynding og udgiften hertil samt med
skadevirkninger på andre vandforbrugende erhverv og på fiskeriet.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 671: Henvendelse af 18/8-22 fra Birger Bo Johansen m.fl., Omø, om udledning af spildevand fra RGS-Nordic ved Stigsnæs i Slagelse Kommune
Forureningen af Smålandshavet skal ophøre nu.
Forbruget af grundvand til fortynding af giftstofferne skal ligeledes ophøre. Ved fortynding med
grundvand mindskes mængden af gift ikke.
Der bliver fjernet grundvand fra et område, der har hårdt brug for vand til kunstvanding.
Der bør ikke foretages udledning af vand med giftstoffer i Smålandshavet. Området er et Ramsar-
og fuglebeskyttelsesområde, som Danmark ifølge EU-lovgivningen er forpligtet til at beskytte.
Danmarks miljøpolitik og forvaltning af havmiljøet har gennem mange år ikke bragt os nærmere
målene for EU’s havstrategidirektiv. Tværtimod.
Havmiljøet vedkommer naturligvis ikke alene Danmark. Forureningen af indre danske farvande er
grænseoverskridende og vedrører meget hurtigt internationale farvande, havmiljø og biodiversitet
generelt, så problemerne skal ses og behandles i størst mulige fora. Også dette burde en dansk
politik forholde sig til.
Med venlig hilsen.
Ida-Lykke Bang
Marianne Axelsen
Gitte Lunding
Johannes Bang
Ole Hartling
Birger Bo Johansen
Bilag 1: Brev af 9.11.2020
Bilag 2: Uddrag af referat af møde i Slagelse Kommune Klima- og Miljøudvalg 8.8.2022
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 671: Henvendelse af 18/8-22 fra Birger Bo Johansen m.fl., Omø, om udledning af spildevand fra RGS-Nordic ved Stigsnæs i Slagelse Kommune
2611496_0003.png
[i]
Kopi af brevet fremsendes til:
Norges Klima- og Miljøminister, Espen Barthe Eide
Folketingspartiernes miljøordførere
Slagelses Borgmester, Knud Vincents
Slagelses Kommunes miljøudvalg
Byrådsmedlem Anne Bjergvang
Region Sjælland
Danmarks Fiskeriforening
Danmarks Naturfredningsforening Hovedorganisation
Danmarks Naturfredningsforening Lokalafdeling
Dansk Ornitologisk Forening
Danmarks Sportsfiskerforbund
Greenpeace Danmark og Norge
Sammenslutningen af danske småøer
Friluftsrådet
Grønt Råd
Rent havmiljø Nu
Geohav
Naturforum, att. Hans Skotte Møller
Omø beboer- og grundejerforening
DR
TV2
TV2 ØST
Weekendavisen, att. journalist Magnus Boding Hansen
Information, att. journalist Jørgen Steen Nielsen
Politiken
Kristeligt Dagblad
Berlingske
Sjællands Tidende
Fyns Stiftstidende
Omø-Bladet
[ii]
Forudsætningen for at grænseoverskridende transport af farligt affald overhovedet gøres lovlig, er bestemmelsen om,
at bearbejdningen af affaldet sker med henblik på genanvendelse (nyttiggørelse) af dele af affaldet. Det fremgår
imidlertid af TV2-Øst’s
interview
af 2.7.2022 med kontorchef Nina Espegård Hassel,
at der ingen krav er til hvor
meget, der kan genanvendes.
Det vil sige, at hele lovliggørelsen af import af farligt affald kan hvile på en meget lille
mængde genanvendt materiale.
I øvrigt fremgår det af interviewet, at det faktiske tilsyn med RGS- Nordics virke og dets indvirkning på miljøet
påhviler Slagelse Kommune. Med en virksomhed af den pågældende størrelse og karakter kan det forekomme at være
en uhyre stor opgave og
ikke mindst
meget bekostelig. Der er måske tale om et ansvar, som ikke med rimelighed
kan pålægges en almindelig dansk kommune. Som forudsætning for at kunne foretage et ansvarligt tilsyn med RGS-
Nordic må der være fuldkommen klarhed over, hvor meget affald, der kommer ind hvor meget der nedbrydes, hvor
meget der genanvendes, hvor meget der bortskaffes udledt efter fortynding, og hvad der bliver af restproduktet?
Grundlæggende bør hele RGS- Nordics virksomhed hvile på grundige, uvildige laboratorieforsøg, der undersøger
mindre mængder af de typiske affaldstyper. Dette skal kunne vise, hvorvidt de anvendte fremgangsmåder overhovedet
har den angivelige virkning, og at restprodukterne reelt er så harmløse, som det hævdes.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 671: Henvendelse af 18/8-22 fra Birger Bo Johansen m.fl., Omø, om udledning af spildevand fra RGS-Nordic ved Stigsnæs i Slagelse Kommune
Endvidere skal konsekvenserne af det voldsomme forbrug af grundvand undersøges i alle aspekter.
Alt dette synes absolut påkrævet, men er også meget bekosteligt. I langt højere grad end hvad en kommune vil kunne
forventes at overkomme, selv når man forholder sig til evt. økonomiske fordele, der måtte være ved at huse RGS-
Nordic.
Forsøg, tilsyn og kontrol må foretages i offentligt (statsligt), uvildigt regi og udføres i det nødvendige omfang.
Udgifterne hertil må retteligt dækkes af RGS-Nordic, som forudsætning for dets virke.