Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 655
Offentligt
2609317_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 8. august 2022
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 87-22
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering gundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt
om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af valseruller i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag)
Forslaget blev drøftet på møder i REACH-komitéen d. 27. april og d. 21. juni 2022 forud for efterfølgende
vedtagelse i skriftlig procedure med afstemningsfrist d. 19. august 2022.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget, idet der lægges vægt på vedtagelse af skærpede krav til arbejdstageres
brug af åndedrætsværn for visse arbejdsprocesser med høj eksponering, så længe der ikke foreligger
måledata, som dokumenterer en eksponering, som ligger væsentligt under den danske grænseværdi for
chrom(VI)-forbindelser.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 655: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af valseruller, komitésag
2609317_0002.png
Den 8. august 2022
MiM 87-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af valseruller i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stoffet chromtrioxid til overfladebehandling af valseruller i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat
anvendelse til den tyske virksomhed Salzgitter Flachstahl GmbH. Tilladelsen gives efter optag på
godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet indtil udgangen af 2032.
Forslaget blev drøftet på møder i REACH-komitéen d. 27. april og d. 21. juni 2022 forud for
efterfølgende vedtagelse i skriftlig procedure med afstemningsfrist d. 19. august 2022. Forslaget
forventes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke
beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt
problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes
egnede alternativer. I den konkrete sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stoffet, hvor der
ikke findes alternativer. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er
tilstrækkelige til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Endvidere vurderes
beskyttelsesforanstaltninger og anvendelsesforhold at leve op til de danske arbejdsmiljøkrav, omend
de ansattes risiko estimeres som høj i visse arbejdssituationer. Endelig er der i Kommissionens
forslag stillet krav om måleprogrammer for udledningen til miljøet og for arbejdstagere. Regeringen
agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges vægt på vedtagelse af skærpede krav til
arbejdstageres brug af åndedrætsværn for visse arbejdsprocesser med høj eksponering, så længe der
ikke foreligger måledata, som dokumenterer en eksponering, som ligger væsentligt under den
danske grænseværdi for chrom(VI)-forbindelser.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til overfladebehandling valseruller.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 655: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af valseruller, komitésag
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på møder i REACH-komitéen d. 27. april og d. 21. juni 2022 forud for efterfølgende
vedtagelse i skriftlig procedure med afstemningsfrist d. 19. august 2022.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra den tyske virksomhed Salzgitter Flachstahl GmbH om fortsat
anvendelse af op til 6 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af valseruller til fremstillingen af metalplader.
Salzgitter Flachstahl GmbH fremsendte d. 19. februar 2020 ansøgning om godkendelse af
chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 655: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af valseruller, komitésag
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 15. juni 2021 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede desuden, at arbejdstageres eksponering i
godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer for at sikre, at der ikke er grundlag for at
begrænse risikoen for arbejdstagere yderligere.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC finder ansøgers
substitutionsplan troværdig. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de
socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelserne af stoffet. SEAC har anbefalet at fristen for fornyet vurdering sættes til udgangen af
2032.
o
Kommissionen anbefaler på ovenstående baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering
ved
udgangen
af
2032
under
forudsætning
af
anvendelse
af
de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Derudover er
det en forudsætning, at ansøgerne gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for
udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Nærhedsprincippet
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Et notat om forslaget har været i skriftlig høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet
høringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), der støtter regeringens holdning på
baggrund af de skærpede krav om at beskytte de ansatte, men i øvrigt mener, at fristen for fornyet
godkendelse bør forkortes til 5 år.
Høring
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 655: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til funktionel overfladebehandling af valseruller, komitésag
Det bemærkes hertil, at fristen for fornyet vurdering (’godkendelsesperioden’) især fastsættes under
hensyntagen til ansøgernes konkrete muligheder for at anvende alternative stoffer eller teknologier,
men at der også tages hensyn til risici og socioøkonomiske forhold. I den aktuelle sag har Kemikalie-
agenturets Socioøkonomiske Komité vurderet, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative
stoffer eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren, og at ansøgeren
ikke har mulighed for at substituere til en alternativ teknologi inden for en kortere årrække.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakten tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold for
arbejdstagere er svarende til de danske arbejdsmiljøkrav. Det vurderes dog, at der kan være behov for
skærpede krav til arbejdstagers brug af åndedrætsværn i visse arbejdssituationer, hvor ansøger ved
brug af forsigtige skøn har estimeret, at ansattes eksponering ligger tæt på den danske grænseværdi for
chrom(VI)-forbindelser. Regeringen finder endvidere, at der ikke findes egnede alternativer til de
specifikke anvendelser.
Regering agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der lægges vægt på, at der indføres skærpede
krav til arbejdstagers brug af åndedrætsværn i visse arbejdsprocesser med høj eksponering, så længe
der ikke foreligger måledata, som dokumenterer en eksponering som ligger væsentligt under den
danske grænseværdi for chrom(VI)-forbindelser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4