Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 631
Offentligt
2603956_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 1. juli 2022
Sagsnummer: 2022-135
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om tysk forslag til fælles henstilling om fiske-
riforanstaltninger for beskyttelse af sandbanker og stenrev i Østersøen
(delegeret retsakt).
Tyskland har udfærdiget forslag til fælles henstilling.
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, men skønnes at have en positiv på-
virkning på beskyttelsesniveauet i EU i øvrigt.
Regeringen støtter, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage
fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 631: Grundnotat om fiskeriforanstaltninger i tyske naturbeskyttelsesområder, delegeret retsakt, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2603956_0002.png
Den 30. juni 2022
FVM 184
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om tysk forslag til fælles henstilling om fiskeriforanstaltninger for beskyttelse af
sandbanker og stenrev i Østersøen (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
I medfør af grundforordningen 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik, skal forslag til fiskeriforan-
staltninger, som medlemsstaterne tager initiativ til med henblik på overholdelse af forpligtelserne i
EU’s miljølovgivning,
koordineres regionalt og fremsendes i form af en fælles henstilling til Kommis-
sionen. Kommissionen kan herefter, hvis den finder den fælles henstilling fyldestgørende, efter høring
af Europa-Parlamentet og Rådet, vedtage en delegeret retsakt. Tyskland har fremsat forslag til fiske-
riregulering i fem Natura 2000-områder i Østersøen. Forslaget lægger op til et forbud mod anven-
delse af bundslæbende redskaber i hele eller dele af områderne. Danmark, Sverige, Polen, Estland,
Finland, Letland og Litauen har fiskerirettigheder i områderne, og skal derfor konsulteres omkring de
foreslåede fiskerireguleringer. Landingsværdierne for dansk fiskeri i de fem områder, hvor der indfø-
res fiskerirestriktioner er opgjort til i alt ca. 0,5 mio. kr. Tyskland har udfærdiget forslag til fælles
henstilling. Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, men skønnes at have
en positiv påvirkning på beskyttelsesniveauet i EU i øvrigt. Regeringen støtter, at Rådet ikke gør ind-
sigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende no-
tat lægge dette til grund.
Baggrund
Grundforordningen 1380/2013 om den fælles fiskeripolitik, særligt artikel 18, lægger op til et regionalt
samarbejde mellem medlemsstater med en direkte forvaltningsmæssig interesse inden for rammerne af
den fælles fiskeripolitik. De pågældende medlemsstater kan i overensstemmelse med artikel 11 og 18
fremsende en fælles henstilling om en fiskeriregulering til Kommissionen.
Kommissionen kan på baggrund heraf vedtage fiskerireguleringen i en delegeret retsakt med hjemmel i
artikel 11, stk. 2, og artikel 18 i forordning (EU) nr. 1380/2013.
Kommissionen kan først vedtage en delegeret retsakt efter høring af Den Videnskabelige, Tekniske og
Økonomiske Komite for Fiskeri (STECF). Den delegerede retsakt kan kun vedtages og træde i kraft, hvis
Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsi-
gelse kan dog forlænges med yderligere to måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller
fra Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med simpelt flertal, mens Rådet træffer
beslutning med kvalificeret flertal.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 631: Grundnotat om fiskeriforanstaltninger i tyske naturbeskyttelsesområder, delegeret retsakt, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2603956_0003.png
Det forventes, at forslaget om fiskeriregulering i de tyske områder kan vedtages som en delegeret retsakt
senest seks måneder efter, at den fælles henstilling er modtaget i Kommissionen.
Formål og indhold
Det tyske forslag omfatter beskyttelse af kortlagte habitattyper (sandbanker og stenrev) via et forbud
mod bundslæbende fiskeri i hele eller dele af de fem tyske Natura 2000-områder, og skal medvirke til
at opfylde
kravene i EU’s habitatdirektiv
92/43/EØF. Den foreslåede fiskeriregulering vil ligeledes bi-
drage til opnåelse af god miljøtilstand under havstrategidirektivets 2008/56/EF forpligtelser.
Konkret ønsker Tyskland at indføre fiskeriforanstaltninger i fem Natura 2000-områder beliggende i
Østersøen, hvor andre medlemsstater har fiskerirettigheder. Derfor er Tyskland forpligtet til at høre og
koordinere udformningen af forslaget til fiskeriregulering med de medlemsstater, som har fiskeriret-
tigheder i området. Tyskland, Danmark, Sverige og Polen har udøvet fiskeri i og omkring de fem tyske
områder omfattet af forslaget.
I overensstemmelse med de aftalte retningslinjer om regionalt samarbejde i regi af Baltfish-samarbej-
det
1
er der nedsat en ad hoc arbejdsgruppe med deltagelse af embedsmænd fra de berørte medlemssta-
ter. Arbejdsgruppens formål er at drøfte det faglige grundlag og formulere et forslag til en fælles henstil-
ling.
Områderne og den foreslåede fiskeriregulering er følgende:
1. Fehmarn Belt:
Helårligt forbud mod udøvelse af bundslæbende fiskeri i dele af området for beskyt-
telse af sandbanker og stenrev.
2. Kadet Trench:
Helårligt forbud mod udøvelse af bundslæbende fiskeri i dele af området for beskyt-
telse af stenrev.
3. Western Rønne Bank:
Helårligt forbud mod udøvelse af bundslæbende fiskeri i hele området for
beskyttelse af stenrev.
4. Adler Ground:
Helårligt forbud mod udøvelse af bundslæbende fiskeri i hele området for
beskyttelse af sandbanker og stenrev.
5. Pomeranian Bay with Odra Bank:
Helårligt forbud mod udøvelse af bundslæbende fiskeri i dele af
området for beskyttelse af sandbanker.
For en nærmere geografisk beskrivelse af det tyske forslag henvises til figur 1.
Kontrol og monitering
For fartøjer med Vessel Monitoring System (VMS), foreslås der krav om øget signalfrekvens, hvert 10.
minut i stedet for hver time, når fartøjerne befinder sig af en afstand inden for fire sømil fra områderne.
For fartøjer med en længde under 12 meter, der ikke er udstyret med VMS, foreslås enten anvendelse af
Automatisk Identifikations System (AIS) eller et andet system, som gør det muligt at spore og identifi-
cere fiskefartøjer, der benytter bundslæbende redskaber.
1 Regionalt fiskeriforvaltningsforum for EU-landene omkring Østersøen.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 631: Grundnotat om fiskeriforanstaltninger i tyske naturbeskyttelsesområder, delegeret retsakt, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2603956_0004.png
Figur 1: Overblik over beliggenheden af de fem tyske Natura 2000-områder.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 631: Grundnotat om fiskeriforanstaltninger i tyske naturbeskyttelsesområder, delegeret retsakt, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2603956_0005.png
Statsfinansielle konsekvenser
Det forventes, at forslaget får begrænsede statsfinansielle konsekvenser, idet der kan være en øget kon-
trolopgave forbundet med at monitere danske fartøjer, der fisker i og omkring de tyske Natura 2000-
områder. Udgifterne afholdes inden for ministeriets egen ramme.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Landingsværdierne for dansk fiskeri i de fem områder, hvor der indføres fiskerirestriktioner er opgjort
til i alt ca. 0,5 mio. kr. i årligt gennemsnit for perioden 2015-20. Der forekommer især dansk fiskeri med
bundtrawl i området
’Fehmern
Bælt’. Det gennemsnitlige danske fiskeri i dette område er beregnet til
ca. 480.000 kr. årligt i perioden 2015-20. Danmark har hovedparten af fiskeriet i dette område efterfulgt
af Tyskland. I de andre fire områder er de gennemsnitlige danske landingsværdier beregnet til mellem
1.500 kr. og 21.000 kr. årligt. Ved indregning af sparede variable omkostninger forbundet med fiskeri-
aktiviteterne i områderne kan de ehvervsøkonomiske konsekvenser opgøres til ca. 225.000- 275.000 kr.
årligt i perioden.
For fartøjer, der ønsker at udøve fiskeri inden for fire sømil fra de beskyttede Natura 2000-områder,
kan der være udgifter forbundet med at efterleve kravene til de VMS (Vessel Monitoring System)- eller
AIS (Automatisk Identifikations System)-systemer, som fiskefartøjerne skal være udstyret med. Udgif-
terne afhænger af, hvorvidt fiskefartøjerne allerede i dag har de systemer, der stilles krav om. Anskaf-
felsesprisen for nye systemer, der lever op til de stillede krav vurderes at være ca. 10-20.000 kr.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, men forventes at forbedre beskyttel-
sesniveauet generelt i EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i §5-udvalget (fiskeri).
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation (DFPO) påpeger, at et sundt havmiljø er en forud-
sætning for at kunne drive et bæredygtigt og rentabelt fiskeri. Regulering af fiskeriet i særlige sårbare
områder behøver ikke være i modstrid med ønsket om at drive et bæredygtigt fiskerierhverv. DFPO fin-
der dog, at dette forslag har båret præg af at være gennemført af enkelte medlemsstater i en ”top down”
proces, hvor der ikke er taget hensyn til fiskerierhvervets interesser. Særligt påpeger DFPO, at det dan-
ske fiskerierhverv ikke er blevet hørt, selvom der
er danske aktiviteter i farvandene. Det er DFPO’s op-
fattelse, at EU prøver at sikre en dialog mellem medlemslandene omkring det faglige grundlag for na-
turbeskyttelse inden for EU, men at processen giver det medlemsland, der fastholder sine ”krav” længst
ret. DFPO påpeger, at i det tyske forslag er det primært Femern området, hvor der er danske fiskeriin-
teresser. DFPO mener ikke, at der i forslaget er taget hensyn til danske fiskeriinteresser i den regulering,
der er foreslået fra Tysklands side.
Danmarks Naturfredningsforening er af den overbevisning, at alle beskyttede områder bør have fiskeri-
foranstaltninger, hvis fiskeriet påvirker de habitater og arter, som områderne er udpeget for.
For ”Feh-
marn Belt” mener
Danmarks Naturfredningsforening, at et helårligt forbud mod udøvelse af fiskeri med
bundslæbende redskaber bør udvides til at omfatte hele Natura 2000-området.
For ”Kadet Trench” me-
ner Danmarks Naturfredningsforening, at et helårligt forbud mod udøvelse af fiskeri med bundslæbende
redskaber bør udvides til at omfatte hele Natura 2000-området.
For områderne ”Western Rønne Bank”,
”Adler Ground” og ”Pomeranian Bay With Odra Bank” finder
Danmarks Naturfredningsforening, at der
bør indføres et længere forbud mod garn for at beskytte marsvinene. Der blev indført et forbud mod
garnfiskeri i nogle af områderne for at undgå bifangst af marsvin som dækker november til januar. Dan-
marks Naturfredningsforening mener ikke, at det er tilstrækkeligt. Danmarks Naturfredningsforening
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 631: Grundnotat om fiskeriforanstaltninger i tyske naturbeskyttelsesområder, delegeret retsakt, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
mener i stedet, at der bør indføres et forbud mod garn hele året, men som minimum mellem november
til april for at undgå, at marsvin bliver fanget som bifangst i disse områder.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Tyskland har i samarbejde med de øvrige relevante medlemsstater (Sverige, Polen og Danmark) udar-
bejdet forslag til en fælles henstilling, og det forventes, at landene opnår enighed om den fælles henstil-
ling.
Det vurderes, at der fra Rådet ikke vil blive gjort indsigelser mod Kommissionens delegerede retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positiv til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, der vil øge beskyttelsen
af udpegede habitattyper i Natura 2000-områder.
Det er regeringens opfattelse, at forpligtelserne i henhold til direktiverne kan opnås ved forslaget, og at
der er en fornuftig balance mellem de foreslåede tiltag og beskyttelsesbehovet. Foreslået fiskeriregule-
ring skal være proportional, tage udgangspunkt i videnskabelig rådgivning og være kontrollerbar.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt
på grundlag af den fælles henstilling, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette
til grund.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.