Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 628
Offentligt
2603396_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 30. juni 2022
Sagsnummer: 2022-135
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om delegeret forordning om supplering af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/848 for så vidt angår anvendelsen af ikke-økologisk
proteinfoder til økologiske husdyr som følge af Ruslands invasion af Ukraine (delegeret retsakt).
Rådssekretariatet forventes at sætte en frist for eventuel første indsigelse i Rådet til midten af juli 2022.
Den delegerede retsakt vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8
dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade
12
• 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 628: Grundnotat om ikke-økologisk proteinfoder til økologiske husdyr som følge af Ruslands invasion af Ukraine, delegeret retsakt, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2603396_0002.png
Den 29. juni 2022
FVM 182
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om delegeret forordning om supplering af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) 2018/848 for så vidt angår anvendelsen af ikke-økologisk protein-
foder til økologiske husdyr som følge af Ruslands invasion af Ukraine (delegeret
retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en delegeret forordning om udvidelse af økologiforordningens
katastrofebestemmelse til at omfatte forsyningsproblemer skabt af krigen i Ukraine (delegeret rets-
akt). Med forslaget giver Kommissionen mulighed for, at medlemsstaterne formelt kan anerkende en
katastrofesituation på baggrund af krigen i Ukraine, og undtagelsesvist tillade brugen af op til 5 pct.
ikke-økologisk proteinfoder i foderet til voksne økologiske grise og fjerkræ. Tilladelsen kan gives for
en midlertidig periode på maksimalt 12 måneder. Forslaget er fremsat på baggrund af, at der under
normale omstændigheder er en relativt stor import af økologisk proteinfoder til EU fra Ukraine, og at
der er opstået udfordringer med forsyningen. Den delegerede retsakt vurderes ikke at have konse-
kvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge
dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har den 27. juni 2022 fremsat forslag til en delegeret forordning om supplering af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/848 for så vidt angår anvendelsen af ikke-økologisk
proteinfoder til økologiske husdyr som følge af Ruslands invasion af Ukraine.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 22 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2018/848,
der bemyndiger Kommissionen til at fastlægge kriterier og særlige regler for situationer, der kan beteg-
nes som katastrofesituationer, eventuelle undtagelser, og hvordan medlemsstaterne skal behandle så-
danne katastrofesituationer. Kommissionen har tidligere udmøntet artikel 22 i forordning 2020/2146
af 24. september 2020, der beskriver kriterier, regler og undtagelser. Forordningen tager dog ikke højde
for, at den russiske invasion af Ukraine kan betragtes som en katastrofesituation.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 628: Grundnotat om ikke-økologisk proteinfoder til økologiske husdyr som følge af Ruslands invasion af Ukraine, delegeret retsakt, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forslaget er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning som
en delegeret retsakt (TEUF artikel 290). Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-
Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på to måneder. Fristen for indsigelse kan
forlænges med to måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parla-
mentet træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med
kvalificeret flertal.
Rådssekretariatet forventes at sætte en frist for eventuel første indsigelse i Rådet til midten af juli 2022.
Formål og indhold
Med forslaget giver Kommissionen mulighed for, at medlemsstaterne formelt kan anerkende katastro-
fesituationer på baggrund af Ruslands invasion af Ukraine. Forslaget muliggør, at kravet i økologifor-
ordningen om, at der udelukkende anvendes økologisk foder til voksne økologiske grise og fjerkræ, kan
fraviges. Forslaget giver på den baggrund adgang til en særlig undtagelse, hvor op til 5 pct. ikke-økolo-
gisk proteinfoder kan indgå i foder til voksne økologiske grise og fjerkræ i en midlertidig periode, der
maksimalt kan vare 12 måneder. Unge økologiske grise og fjerkræ kan i forvejen generelt fodres med 5
pct. ikke-økologisk proteinfoder. Med forslaget udvides denne adgang midlertidigt til også at omfatte
voksne grise og fjerkræ. Forslaget er fremsat på baggrund af, at der under normale omstændigheder er
en relativt stor import af økologisk proteinfoder fra Ukraine til EU, og at der i forbindelse med krigen er
konstateret problemer med at få forsyninger frem til EU.
Økologiforordningen indeholder i forvejen adgang til brug af undtagelser i forbindelse med katastrofe-
situationer som blandt andet tørke og oversvømmelse. Kommissionen ønsker at udvide katastrofesitu-
ationsbegrebet til at omfatte situationen med Ruslands invasion af Ukraine.
Der er ikke aktuelle indrapporteringer om, at danske økologiske producenter af voksne grise og fjerkræ
står i en kritisk foderforsyningssituation. Situationen ændres dog løbende, blandt andet på grund af
svingende forsyningssikkerhed og det kan ikke afvises, at en kritisk situation vil opstå. Her vurderes
situationen for æglæggende fjerkræ særlig følsom.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget,
og skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 628: Grundnotat om ikke-økologisk proteinfoder til økologiske husdyr som følge af Ruslands invasion af Ukraine, delegeret retsakt, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2603396_0004.png
Landbrug & Fødevarer bakker op om Kommissionens forslag, der formelt anerkender en katastrofesi-
tuation på baggrund af Ruslands invasion af Ukraine, og giver mulighed for via dispensation og i en
afgrænset periode at tildele op til 5 pct. ikke-økologisk protein til alle enmavede dyr.
Økologisk Landsforening støtter Kommissionens forslag om muligheden for, at medlemsstater kan an-
erkende situationen omkring forsyning af økologisk proteinfoder som en katastrofe jævnfør Kommissi-
onens delegerede forordning 2020/2146, såfremt følgende dele af forslaget fastholdes i den endeligt
vedtagne tekst:
dispensation fra krav om 100 pct. økologisk proteinfoder kommer til at gælde for ikke-unge svin og
fjerkræ, men ikke til køer og kødkvæg
dispensationen kun gives på baggrund af udfordringer med forsyning, ikke på baggrund af stigende
priser på økologisk proteinfoder
dispensationen til brug af ikke-økologisk proteinfoder dækker op til 5 pct. af det samlede proteinfo-
derforbrug, og at
dispensation gives i op til, men ikke længere end 12 måneder.
Landbrugsstyrelsen bemærker, at pånær kriteriet med stigende priser på økologisk proteinfoder, er de
øvrige kriterier specifikt gengivet i Kommissionens udkast til retsakt. Kommissionen har dog klart po-
interet over for medlemsstaterne, at udfordringer med forsyning på baggrund af stigende priser, ikke vil
kunne anerkendes som en katastrofesituation.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemsstaterne forventes generelt at være positive over for den delegerede retsakt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Med den delegerede retsakt sikres, at proteinforsyningen til økologiske voksne grise og fjerkræ kan op-
retholdes, hvis der opstår en kritisk foderforsyningssituation. En korrekt proteinforsyning kan endvi-
dere have betydning for dyrenes velfærd. Regeringen kan på den baggrund støtte, at Rådet ikke gør ind-
sigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende
notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3