Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 626
Offentligt
2602722_0001.png
Contribution ID: 828925c3-c194-41e9-b23f-3ee8962ed11b
Date: 27/06/2022 11:52:21
Offentlig høring om planter, der produceres
ved hjælp af visse nye genomteknikker
Felter med en * skal udfyldes.
Indledning
I de seneste årtier har fremskridt inden for bioteknologi ført til udvikling af nye genomteknikker (NGT'er),
dvs. teknikker, der kan ændre en organismes genetiske materiale, og som er kommet frem eller er blevet
udviklet siden 2001, hvor
direktiv 2001/18/EF
om udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer
(GMO'er) blev vedtaget. EU-Domstolen præciserede i 2018, at organismer, der produceres ved målrettet
mutagenese, er GMO'er, der er omfattet af kravene i
EU's GMO-lovgivning
. Teknikker med målrettet
mutagenese er nye genomteknikker i modsætning til teknikker med tilfældig mutagenese. På grundlag af
Domstolens ræsonnement finder GMO-lovgivningen også anvendelse på organismer, der produceres med
andre
NGT'er,
herunder
cisgeneseteknikker.
I november 2019
anmodede
Rådet Kommissionen om at udarbejde en undersøgelse af status for NGT'er i
henhold til EU-retten og, hvis det er relevant i lyset af resultaterne af undersøgelsen, forelægge et forslag
ledsaget af en konsekvensanalyse eller på anden måde informere om andre nødvendige foranstaltninger.
Undersøgelsen,
der blev offentliggjort i april 2021, bekræftede, at NGT'er har udviklet sig hurtigt i mange
dele af verden og forventes fortsat at gøre det. Der er betydelig interesse både i EU og globalt for
anvendelse af NGT'er på planter, og nogle af disse anvendelser findes allerede på markedet uden for EU.
Denne udvikling vil sandsynligvis fortsætte.
Undersøgelsen konkluderede også, at planter, der er frembragt ved hjælp af NGT'er, har potentiale til at
bidrage til målene i den europæiske grønne pagt og navnlig til jord til bord-strategien og
biodiversitetsstrategien og FN's mål for bæredygtig udvikling om et mere modstandsdygtigt og bæredygtigt
landbrugsfødevaresystem. Undersøgelsen pegede også på betænkeligheder, f.eks. vedrørende potentielle
sikkerheds- og miljøvirkninger, herunder vedrørende biodiversitet, sameksistens med økologisk og GMO-
frit landbrug og forbrugernes ret til information og valgfrihed.
Med hensyn til sikkerheden har Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konkluderet, at
planter, der er fremstillet ved målrettet mutagenese og cisgenese, kan have samme risikoprofil som planter
produceret ved konventionel avl. EFSA har endnu ikke vurderet sikkerheden ved målrettet mutagenese og
cisgenese hos mikroorganismer eller dyr eller sikkerheden ved andre teknikker.
Undersøgelsen konkluderede, at GMO-lovgivningen har klare udfordringer med hensyn til gennemførelsen
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0002.png
og kræver en omstridt retlig fortolkning for at adressere nye teknikker og anvendelser, og at der er meget,
der tyder på, at den ikke er egnet til formålet for nogle NGT'er og produkter heraf, idet der er behov for
tilpasning til videnskabelige og teknologiske fremskridt.
Om dig
*
Min
besvarelse er skrevet på følgende sprog:
Bulgarsk
Dansk
Engelsk
Estisk
Finsk
Fransk
Græsk
Irsk
Italiensk
Kroatisk
Lettisk
Litauisk
Maltesisk
Nederlandsk
Polsk
Portugisisk
Rumænsk
Slovakisk
Slovensk
Spansk
Svensk
Tjekkisk
Tysk
Ungarsk
*
Jeg
svarer som:
Akademisk institution/forskningsinstitution
Erhvervssammenslutning
Virksomhed/erhvervsorganisation
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0003.png
Forbrugerorganisation
EU-borger
Miljøorganisation
Ikke-EU-borger
Ikke-statslig organisation (NGO)
Offentlig myndighed
Fagforening
Andet
*
Fornavn
Anne
*
Efternavn
Petersen
*
E-mail
(denne vil ikke blive offentliggjort)
[email protected]
*
Anvendelsesområde
Internationalt
Lokalt
Nationalt
Regionalt
*
Forvaltningsniveau
Parlament
Myndighed
Agentur/organ
*
Organisationens
navn
højst 255 tegn
Det Etiske Råd er et afhængigt råd, som rådgiver offentlige myndigheder og skaber debat i samfundet om
etiske spørgsmål indenfor bioteknologier der berører menneskers liv, vores natur, miljø og fødevarer.
(The Danish Council on Ethics)
*
Organisationens
størrelse
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0004.png
Mikroorganisation (1-9 ansatte)
Lille (10-49 ansatte)
Mellemstor (50-249 ansatte)
Stor (250 eller derover)
Nummer i åbenhedsregistret
højst 255 tegn
Tjek, om din organisation er opført i
åbenhedsregistret
. Der er tale om en frivillig database for organisationer, der
ønsker at påvirke beslutningsprocessen i EU.
*
Oprindelsesland
Angiv dit eller din organisations oprindelsesland.
Ækvatorialguinea
Afghanistan
Åland
Albanien
Algeriet
Amerikansk
Samoa
Andorra
Angola
Anguilla
Antarktis
Antigua og
Barbuda
Argentina
Armenien
Aruba
Aserbajdsjan
Australien
Bahamas
Bahrain
Dominica
Ecuador
Egypten
Elfenbenskysten
El Salvador
Eritrea
Estland
Eswatini
Etiopien
Færøerne
Falklandsøerne
Fiji
Filippinerne
Finland
Frankrig
Fransk Guyana
Fransk
Polynesien
Gabon
Libyen
Liechtenstein
Litauen
Luxembourg
Macao
Madagaskar
Malawi
Malaysia
Maldiverne
Mali
Malta
Marokko
Marshalløerne
Martinique
Mauretanien
Mauritius
Mayotte
Mexico
Saint-Pierre og
Miquelon
Saint Vincent og
Grenadinerne
Salomonøerne
Samoa
San Marino
São Tomé og
Príncipe
Saudi-Arabien
Schweiz
Senegal
Serbien
Seychellerne
Sierra Leone
Singapore
Sint-Maarten
Slovakiet
Slovenien
Somalia
Spanien
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0005.png
Bangladesh
Barbados
Belarus
Belgien
Belize
Benin
Bermuda
Gambia
Georgien
Ghana
Gibraltar
Grækenland
Grenada
Grønland
Mikronesien
Moldova
Monaco
Mongoliet
Montenegro
Montserrat
Mozambique
Sri Lanka
Sudan
Surinam
Svalbard og Jan
Mayen
Sverige
Sydafrika
Sydgeorgien og
Sydsandwichøer
ne
Bhutan
Bolivia
Bonaire, Sint
Eustatius og Saba
Bosnien-
Hercegovina
Botswana
Bouvetøen
Brasilien
Brunei
Bulgarien
Burkina Faso
Burundi
Cambodja
Cameroun
Canada
Caymanøerne
Chile
Christmas Island
Clipperton
Cocosøerne
(Keelingøerne)
Guadeloupe
Guam
Guatemala
Guernsey
Guinea
Guinea-Bissau
Guyana
Haiti
Heard Island og
McDonald Islands
Honduras
Hongkong
Indien
Indonesien
Irak
Iran
Irland
Island
Isle of Man
Israel
Myanmar/Burma
Namibia
Nauru
Nederlandene
Nepal
New Zealand
Nicaragua
Niger
Nigeria
Niue
Nordkorea
Nordmakedonien
Nordmarianerne
Norfolk Island
Norge
Ny Kaledonien
Oman
Pakistan
Palæstina
Sydkorea
Sydsudan
Syrien
Tadsjikistan
Taiwan
Tanzania
Tchad
Thailand
Timor-Leste
Tjekkiet
Togo
Tokelau
Tonga
Trinidad og
Tobago
Tunesien
Turkmenistan
Turks- og
Caicosøerne
Tuvalu
Tyrkiet
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0006.png
Colombia
Comorerne
Congo
Cookøerne
Costa Rica
Cuba
Curaçao
Cypern
Danmark
De Amerikanske
Jomfruøer
De Britiske
Jomfruøer
De Forenede
Arabiske Emirater
De Franske
Besiddelser i Det
Sydlige Indiske
Ocean og
Antarktis
Den
Centralafrikanske
Republik
Den
Demokratiske
Republik Congo
Den
Dominikanske
Republik
Det Britiske
Territorium i Det
Indiske Ocean
Det Forenede
Kongerige
Djibouti
Italien
Jamaica
Japan
Jersey
Jordan
Kap Verde
Kasakhstan
Kenya
Kina
Kirgisistan
Kiribati
Kosovo
Kroatien
Palau
Panama
Papua Ny Guinea
Paraguay
Peru
Pitcairn
Polen
Portugal
Puerto Rico
Qatar
Réunion
Rumænien
Rusland
Tyskland
Uganda
Ukraine
Ungarn
Uruguay
USA
USA's Mindre
Øbesiddelser
Usbekistan
Vanuatu
Vatikanstaten
Venezuela
Vestsahara
Vietnam
Kuwait
Rwanda
Wallis og Futuna
Laos
Saint-Barthélemy
Yemen
Lesotho
Saint Helena,
Ascension og
Tristan da Cunha
Zambia
Letland
Saint Kitts og
Nevis
Zimbabwe
Libanon
Liberia
Saint Lucia
Saint-Martin
Østrig
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0007.png
Kommissionen vil offentliggøre alle besvarelser på denne offentlige høring. Du kan vælge, om dine
oplysninger må offentliggøres, eller om du ved offentliggørelsen af dit høringssvar ønsker at være anonym.
Af hensyn til gennemsigtigheden offentliggøres respondenttype (f.eks. "erhvervssammenslutning,
"forbrugerorganisation", "EU-borger") oprindelsesland, organisationens navn og størrelse og dens
åbenhedsregisternummer altid. Din e-mailadresse vil på intet tidspunkt blive offentliggjort.
Vælg den
databeskyttelsesmulighed, som passer bedst til dig. Standardindstilling for databeskyttelse på grundlag af
den valgte respondenttype
*
Indstillinger
for databeskyttelse ved offentliggørelse af bidrag
Kommissionen vil offentliggøre svarene på denne offentlige høring. Du kan vælge, om du ønsker dine oplysninger
offentliggjort eller at forblive anonym.
Anonym
Kun oplysninger om organisationen offentliggøres: Den respondenttype, som
du har angivet at tilhøre ved denne høring, navnet på den organisation, som
du svarer på vegne af, dens nummer i åbenhedsregistret, dens størrelse og
dens oprindelsesland samt dit bidrag vil blive offentliggjort i den form, det er
modtaget. Dit navn vil ikke blive offentliggjort. Undlad at afgive
personoplysninger i selve bidraget, hvis du ønsker at være anonym.
Offentlig
Oplysninger om organisationen og om respondenten offentliggøres: Den
respondenttype, som du har angivet at tilhøre ved denne høring, navnet på
den organisation, som du svarer på vegne af, dens nummer i
åbenhedsregistret, dens størrelse og dens oprindelsesland samt dit bidrag vil
blive offentliggjort. Dit navn vil også blive offentliggjort.
Jeg er indforstået med
bestemmelserne om beskyttelse af personoplysninger
Instrukser og ordliste
Spørgeskemaet indeholder tre afsnit: Afsnit A fokuserer på den nuværende situation og problemstillingen,
mens afsnit B og C er fremadrettede og fokuserer på mulige løsninger og andre relevante aspekter.
I dette spørgeskema omfatter henvisninger til planter, der er fremstillet ved målrettet mutagenese eller
cisgenese,
fødevarer
og
foderstoffer
fremstillet
heraf.
Spørgeskemaet findes på alle EU-sprog, og du kan svare på et hvilket som helst EU-sprog. Du kan til
enhver tid stoppe udfyldelsen af spørgeskemaet midlertidigt og fortsætte senere. Du kan downloade dit
bidrag, når du har afgivet dine svar. Uddyb så vidt muligt dine svar med forklaringer, data og
informationskilder, praktiske eksempler osv.
Nedenfor følger en kort ordliste over den terminologi, der er relevant for dette spørgeskema:
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0008.png
Nye genomteknikker (NGT'er):
en paraplybetegnelse, der anvendes til at beskrive en række
forskellige teknikker, der kan ændre en organismes genetiske materiale, og som er kommet frem
eller er blevet udviklet siden 2001, hvor den eksisterende GMO-lovgivning blev vedtaget.
Mutagenese:
dannelse af mutationer i en organisme uden indsættelse af fremmed genetisk
materiale.
Klassisk (eller tilfældig) mutagenese:
en paraplybetegnelse, der anvendes til at beskrive ældre
mutageneseteknikker, der er blevet anvendt siden 1950'erne: De indebærer bestråling eller
behandling med kemikalier for at frembringe tilfældige mutationer uden indsættelse af fremmed
genetisk materiale. Organismer, der frembringes ved hjælp af sådanne teknikker, er GMO'er, der
ikke er omfattet af anvendelsesområdet for EU's GMO-lovgivning.
Målrettet
mutagenese:
en
paraplybetegnelse,
der
anvendes
til
at
beskrive
nyere
mutageneseteknikker, der fremkalder mutationer på udvalgte målsteder på genomet uden
indsættelse af fremmed genetisk materiale.
Cisgenese:
indsættelse af fremmed genetisk materiale i en recipientorganisme fra en donor, der er
seksuelt kompatibel (krydsningskompatibel).
Transgenese:
indsættelse af fremmed genetisk materiale i en recipientorganisme fra en
donororganisme, der ikke er seksuelt kompatibel.
Egenskab:
I dette dokument forstås ved egenskab en specifik egenskab, der følger af ændringen af
en plante ved målrettet mutagenese og cisgenese.
A. Regler om planter produceret ved målrettet mutagenese og
cisgenese — nuværende situation
EU's
GMO-lovgivning
om planter omfatter direktiv 2001/18/EF om udsætning i miljøet af GMO'er,
forordning (EF) nr.  1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer og forordning (EF)
nr. 1830/2003 om sporbarhed og mærkning af GMO'er og fødevarer og foder fremstillet heraf.
Evalueringer
ne
fra 2010-2011 af GMO-lovgivningen og Kommissionens
undersøgelse
fra 2021 om NGT'er har vist, at
for så vidt angår planter, der er frembragt med visse NGT'er og produkter heraf, er den nuværende
lovgivning ikke længere egnet til formålet og kræver tilpasning til den videnskabelige og teknologiske
udvikling. På grundlag af disse evalueringer og undersøgelsen er der i den
indledende konsekvensanalyse
identificeret følgende problemer i forbindelse med anvendelsen af den gældende lovgivning på planter, der
er
fremstillet
ved
målrettet
mutagenese
og
cisgenese:
Den retlige usikkerhed i direktiv 2001/18/EF (og anden lovgivning baseret herpå) er blevet forstærket
af udviklingen inden for bioteknologi — med uklare eller udefinerede begreber og begreber.
Det nuværende tilsyn og gældende krav er ikke tilpasset til de deraf følgende forskellige risikoprofiler
og kan i nogle tilfælde være uforholdsmæssige eller utilstrækkelige.
GMO-lovgivningen omfatter krav om godkendelse, sporbarhed og mærkning, der øger
gennemførelses- og håndhævelsesudfordringerne.
Den nuværende lovgivningsmæssige ramme tager ikke hensyn til, om produkter har potentiale til at
bidrage til bæredygtighed.
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0009.png
Disse problemer kan påvirke operatører i hele landbrugsfødevaresystemet, herunder inden for innovation
og forskning inden for landbrugsbioteknologi, biobaserede nonfood-/foderindustrier og bioteknologiske
industrier, operatører hos EU's handelspartnere, økologiske og GMO-frie operatører, EU-myndigheder og
nationale myndigheder samt EU-borgere og forbrugerorganisationer. Problemstillingerne er af interesse for
et bredt spektrum af interessenter, herunder NGO'er, der er aktive inden for miljøbeskyttelse,
landbrugsfødevaresystemet, bioteknologi og forbrugerbeskyttelse.
*
1.
Hvad angår ovennævnte problemer, hvad er din holdning til de
eksisterende bestemmelser i GMO-lovgivningen om planter fremstillet ved
målrettet mutagenese og cisgenese?
De er hensigtsmæssige
De er ikke hensigtsmæssige
Ingen holdning/Ved ikke
*
1.2 Det skyldes
(det er muligt at vælge flere svar)
at GMO-lovgivningen ikke er tilstrækkelig klar med hensyn til de pågældende
planteprodukter
at GMO-lovgivningen omfatter krav om godkendelse, sporbarhed og
mærkning, som ikke er hensigtsmæssige med hensyn til de på¨gældende
planteprodukter.
at GMO-lovgivningens risikovurderingstilgang ikke kan tage hensyn til de
forskellige risikoprofiler for planter, der er fremstillet ved målrettet mutagenese
eller cisgenese
at GMO-lovgivningen ikke tager hensyn til, om produkter har potentiale til at
bidrage til bæredygtighed
andre grunde
*
2.
Hvis planter, der er frembragt ved målrettet mutagenese eller cisgenese,
fortsat skal være omfattet af de nuværende GMO-regler, forventer du da
konsekvenser på kort, mellemlang eller lang sigt for dig/dine aktiviteter/din
sektor?
Ja
Nej
Ikke relevant
Ingen holdning/Ved ikke
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0010.png
B. Regler om planter produceret ved målrettet mutagenese og
cisgenese — fremtiden
Det påtænkte politiktiltag vedrørende planter, der er frembragt ved målrettet mutagenese og cisgenese, vil
sigte mod et hensigtsmæssigt myndighedstilsyn med de pågældende planteprodukter, samtidig med at det
sikres, at der er et højt niveau for beskyttelse af menneskers og dyrs sundhed og miljøet, at der skabes
grundlag for innovation bliver mulig, og at planter, der udviklet ved hjælp af sikre NGT'er, bidrager til
målene i den europæiske grønne pagt og jord til bord-strategien. Dette afsnit har til formål at identificere
potentielle virkninger og mulige måder at adressere de problemer, der er anerkendt i den
indledende
konsekvensanalyse
og nævnt i afsnit A ovenfor. Dine synspunkter vil hjælpe os med at afgøre, om den
nuværende situation bør ændres, og hvordan vi kan komme videre.
RISIKOVURDERING
Under den nuværende GMO-lovgivning er kravene vedrørende risikovurdering stort set de samme for alle
GMO'er. EFSA har imidlertid konkluderet, at planter produceret ved målrettet mutagenese og cisgenese
generelt udgør en lavere risiko end planter fremstillet ved hjælp af transgenese (1). EFSA har også
konkluderet, at planter, der er produceret ved målrettet mutagenese og cisgenese, i nogle tilfælde ikke
udgør nye farer i forhold til planter produceret med konventionelle, ikke-GM-avlsmetoder — eller
sammenlignet med klassiske mutageneseteknikker — der betragtes som GMO'er uden for lovgivningens
anvendelsesområde og ikke er underlagt risikovurdering. Endelig konkluderede EFSA, at off-target-
mutationer, der potentielt er fremkaldt ved målrettet mutagenese, er af samme type som mutationer inden
for konventionel planteavl, og at der er færre af dem.
(1) 
https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2561, https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2943
,
htt
ps://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/6299
*
3.
På nuværende tidspunkt risikovurderes planter, der produceres ved
målrettet mutagenese og cisgenese, som alle andre GMO'er. Hvad er din
holdning til risikovurderingen af dem?
Planter, der er produceret ved målrettet mutagenese og cisgenese, skal
risikovurderes i henhold til de gældende GMO-lovgivningskrav.
Planter, der er produceret ved målrettet mutagenese og cisgenese, skal
risikovurderes i henhold til krav, der er tilpasset til deres karakteristika og
risikoprofil.
Planter, der er produceret ved målrettet mutagenese eller cisgenese, behøver
ikke at blive risikovurderet, hvis de kunne være blevet produceret ved
konventionel planteavl eller klassisk mutagenese.
Planter, der er produceret ved målrettet mutagenese eller cisgenese, behøver
ikke at blive risikovurderet.
Ingen holdning/Ved ikke
Andet
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0011.png
*
3.1 Hvilke kriterier bør der tages hensyn til ved risikovurderingen?
(det er muligt at vælge flere svar)
om egenskaben er ny (eller ej)
den teknik, der anvendes til at fremkalde modifikationen
omfanget af den genetiske modifikation
de deraf følgende (fænotypiske) ændringer i planten
ingen holdning/ved ikke
andet
4. Er der andre aspekter, som du ønsker at nævne, f.eks. vedrørende de
potentielle økonomiske, sociale, miljømæssige eller andre virkninger af det
ovenfor nævnte, eller vil du begrunde/uddybe dine svar?
højst 1500 tegn
Et stort flertal af Det Etiske Råds medlemmer finder, at der i kravet om risikovurdering bør lægges vægt på
typen af egenskab, en ny sort er tilført, sådan at det skal gælde sorter, som har øget sandsynlighed for at
udgøre en risiko for menneskers helbred eller miljøet. Det godkendelsessystem, som indføres, bør ikke
lægge hindringer i vejen for nye plantesorter alene på grund af den teknologi, der er anvendt for at fremstille
dem.
B Æ R E D Y G T I G H E D
Kommissionens
NGT-undersøgelse
konkluderede, at planter, der er frembragt ved hjælp af NGT'er, har
potentiale til at bidrage til målene i den europæiske grønne pagt og navnlig til jord til bord-strategien og
biodiversitetsstrategien og FN's mål for bæredygtig udvikling i retning af et mere modstandsdygtigt og
bæredygtigt landbrugsfødevaresystem. Eksempler på potentielle fordele er planter, der er mere
modstandsdygtige over for skadegørere, sygdomme og virkningerne af klimaændringer (herunder navnlig
voksende alvor og hyppighed af ekstreme hedebølger, tørke og voldsomt regnvejr) eller miljøforhold
generelt eller kræver færre naturressourcer og mindre gødning. NGT'er kan også forbedre
næringsstofindholdet i planter med henblik på sundere kost eller reducere indholdet af skadelige stoffer
som f.eks. toksiner og allergener.
*
5.
Bør det potentielle bidrag til bæredygtigheden fra et produkts modificerede
egenskaber tages i betragtning i ny lovgivning om planter produceret ved
målrettet mutagenese eller cisgenese?
Der er ikke behov for særlige bestemmelser om bæredygtighed i dette initiativ
Der bør medtages særlige bestemmelser om bæredygtighed i dette initiativ
Ingen holdning/Ved ikke
*
Forklar
hvorfor
højst 500 tegn
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0012.png
Flertallet af Det Etiske Råds medlemmer finder, at fraværet af særlige risici er tilstrækkeligt til, at nye
plantesorter bør godkendes. Planter udviklet ved nye genomteknikker til målrettet mutagenese eller
cisgenese er, som rådet ser det, ikke nødvendigvis mere risikable end andre, og derfor er der ikke behov for
særlige bestemmelser i forbindelse med lovgivningen om disse.
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0013.png
6. Hvilke af følgende egenskaber er efter din mening mest relevante med henblik på bæredygtighed?
Ingen
Meget
enig
Overvejende
enig
holdning
/Ved
ikke
*
Tolerance/resistens over for biotiske belastninger (f.eks. plantesygdomme forårsaget af
nematoder, svampe, bakterier, virus og skadedyr)
*
Tolerance/modstandsdygtighed over for abiotiske belastninger (f.eks. klimaændringer
eller miljøforhold generelt, som f.eks. tørke, varme, kulde og salt)
*
Bedre udnyttelse af ressourcer (f.eks. vand og kvælstof)
*
Tolerance/resistens over for plantebeskyttelsesmidler som f.eks. herbicider eller
insekticider
*
Bedre udbytte eller andre agronomiske karakteristika (f.eks. udbyttestabilitet, flere eller
større frø eller frugter, større højde, bedre form eller blomstringstid og bedre
avlsegenskaber)
*
Bedre lagringsevne (f.eks. under høst-, transport- eller opbevaringsforhold, længere
holdbarhed, mindre brunfarvning og færre tilfælde af sortbrand)
*
Bedre sammensætning (f.eks. højere eller bedre indhold af næringsstoffer som f.eks.
fedtstoffer, proteiner, vitaminer og fibre og lavere indhold af giftige stoffer og allergener)
*
Andre kvalitetsrelaterede egenskaber (f.eks. bedre farve og smag)
*
Produktion af stoffer af interesse for fødevare- og nonfoodindustrien
Overvejende
uenig
Meget
uenig
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0014.png
7. Hvilke af følgende incitamenter ville efter din mening være de bedste til at fremme udvikling af planteprodukter
ved målrettet mutagenese eller cisgenese med egenskaber, der bidrager til bæredygtighed?
Meget
enig
*
Lovgivningsmæssig og videnskabelig rådgivning før og under
godkendelsesproceduren
*
Foranstaltninger til at lette godkendelsesprocessen (afkald på gebyrer,
hurtigere procedurer)
*
Mulighed for bæredygtighedsrelaterede anprisninger på det endelige
produkt
Overvejende
enig
Ingen holdning
/Ved ikke
Overvejende
uenig
Meget
uenig
14
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0015.png
Angiv eventuelle andre incitamenter, du ønsker at foreslå
højst 500 tegn
*
8.
Mener du, at oplysninger om bidraget til bæredygtig fra en modificeret
egenskab ved en plante, der er produceret ved målrettet mutagenese eller
cisgenese, bør stilles til rådighed for forbrugerne?
Ja
Nej
Ingen holdning/Ved ikke
*
8.1 Hvordan skal oplysningerne gives?
(det er muligt at vælge flere svar)
via en fysisk etiket på slutproduktet
via et digitalt mærke, der er tilgængeligt via slutproduktet (f.eks. link til et
websted eller en QR-kode)
via oplysninger, der er tilgængelige andetsteds (f.eks. et websted eller en
offentlig database/et offentligt register)
ingen holdning/ved ikke
9. Er der andre aspekter, som du ønsker at nævne, f.eks. vedrørende de
potentielle økonomiske, sociale, miljømæssige eller andre virkninger af det
ovenfor nævnte, eller vil du begrunde/uddybe dine svar?
højst 1500 tegn
Rådet er opmærksomme på fordelene ved, at nye plantesorter kan bidrage til en bæredygtig udvikling.
Nogle af rådets medlemmer finder, at krav til bæredygtighed bør være en godkendelseskriterium, mens
flertallet mener, at fraværet af særlige risici er tilstrækkeligt til, at nye sorter bør godkendes.
INFORMATION
TIL
OPERATØRER
OG
FORBRUGERE
I henhold til GMO-lovgivningen skal GMO'er kunne spores (dokumentation med en erklæring om GMO-
forekomst, entydig GMO-identifikator for alle transaktioner gennem hele fødevarekæden, krav om
opbevaring af oplysninger om hver enkelt transaktion i et bestemt antal år), og de mærkes som GMO'er.
GMO-lovgivningen omfatter et krav om, at de, der ansøger om en GMO-godkendelse, skal fremlægge en
kvantitativ påvisningsmetode, der er specifik for det pågældende produkt, dvs. at den både kan påvise det
og differentiere det fra andre produkter. I nogle tilfælde med planter, der er produceret ved målrettet
mutagenese eller cisgenese, kan analysemetoderne måske påvise produktet, men ikke være i stand til at
differentiere det fra lignende planter, der er produceret ved konventionelle ikke-GM-avlsmetoder eller ved
15
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0016.png
klassisk mutagenese. Det betyder, at analysemetoderne i sådanne tilfælde muligvis kan påvise
tilstedeværelsen af et modificeret produkt uden at kunne bevise, at ændringen var resultatet af en teknik,
der er reguleret i GMO-lovgivningen.
*
10.
Hvis der ikke findes analysemetoder, eller der ikke findes pålidelige
metoder, kan effektiv sporbarhed for planter, der er fremstillet ved målrettet
mutagenese eller cisgenese, og af fødevarer og foderprodukter heraf sikres
via: 
(det er muligt at vælge flere svar)
dokumentation fremsendt gennem kæden af operatører
offentlige databaser/registre
digitale løsninger, f.eks. blockchain
andre metoder
ingen holdning/ved ikke
*
11.
Hvis der ikke findes pålidelige analysemetoder, der både kan påvise og
differentiere et produkt, bør operatører, der ønsker at markedsføre planter,
der er fremstillet ved målrettet mutagenese eller cisgenese:
slet ikke skulle fremlægge en analysemetode, der både kan påvise og
differentiere deres produkt
ikke skulle fremlægge en analysemetode, der både kan påvise og differentiere
deres produkt, hvis de kan begrunde, at dette ville være umuligt
skulle fremlægge en påvisningsmetode, men uden at det er nødvendigt at
differentiere, hvis de kan begrunde, at sidstnævnte ville være umuligt
ikke kunne markedsføre det pågældende produkt
ingen holdning/ved ikke
*
12.
Gennemsigtighed for operatører og forbrugere om planter produceret ved
målrettet mutagenese eller cisgenese:
(det er muligt at vælge flere svar)
kan opnås via en fysisk etiket på slutproduktet
kan opnås via et digitalt mærke, der er tilgængeligt via slutproduktet (f.eks. link
til et websted eller en QR-kode)
kan opnås via oplysninger, der er tilgængelige andetsteds (f.eks. et websted
eller en offentlig database/et offentligt register)
er ikke nødvendig for planter produceret ved målrettet mutagenese og
cisgenese, hvis de kunne være blevet produceret ved konventionel planteavl
eller klassisk mutagenese
16
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0017.png
er ikke nødvendig for planter produceret ved målrettet mutagenese og
cisgenese
ingen holdning/ved ikke
Bemærk, at planter, der er produceret ved konventionelle, ikke-GM-avlmetoder eller ved klassisk mutagenese
(GMO'er, der er undtaget fra lovgivningens anvendelsesområde), ikke behøver at kunne spores eller blive
mærket som GMO'er; der gælder andre bestemmelser om sporbarhed og mærkning, f.eks. i henhold til EU's
fødevarelovgivning.
13. Er der andre aspekter, som du ønsker at nævne, f.eks. vedrørende de
potentielle økonomiske, sociale, miljømæssige eller andre virkninger af det
ovenfor nævnte, eller vil du begrunde/uddybe dine svar?
højst 1500 tegn
Det Etiske Råd vil forvente, at der findes pålidelige analysemetoder til at påvise de nye plantesorter
genetisk, og derved differentiere dem fra andre planter.
C. Andre relevante aspekter af nye rammebestemmelser
Følgende spørgsmål omhandler andre aspekter, der ikke er behandlet i de foregående afsnit, og som er
relevante for nye rammebestemmelser.
14. Hvilke af følgende foranstaltninger mener du er nødvendige for, at
lovgivning om planter produceret ved målrettet mutagenese eller cisgenese
kan være fremtidssikret?
Ingen
Meget
enig
Overvejende
enig
holdning
/Ved
ikke
*
forbedring af den juridiske klarhed i
lovgivningen
*
indførelse af mekanismer, der gør
det lettere at tilpasse sig
videnskabelige fremskridt
*
risikovurdering, der tager hensyn til
et slutprodukts karakteristika og
risikoprofil
Overvejende
uenig
Meget
uenig
Angiv eventuelle andre foranstaltninger, du ønsker at foreslå
højst 500 tegn
17
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0018.png
15. Hvilke af de forskellige foranstaltninger, der er beskrevet i afsnit B, vil
være mest relevante for sameksistensen med eksisterende landbrugspraksis
(f.eks. konventionel eller økologisk)? Er der behov for andre foranstaltninger?
højst 1500 tegn
Et stort flertal af Det Etiske Råds medlemmer finder, at planter udviklet ved nye genomteknikker til målrettet
mutagenese eller cisgenese ikke nødvendigvis er mere risikable end andre plantesorter. Derfor mener
flertallet af rådet, at foranstaltningerne, for de af sådanne nye planter, hvis tilførte ændring ikke anses for at
udgøre en særlig risiko, ikke bør adskille sig fra de foranstaltninger, som gælder for planter udviklet gennem
konventionel planteavl og klassisk mutagenese.
16. Mener du, at der bør indarbejdes lovgivningsmæssige foranstaltninger i
ny lovgivning med henblik på at lette adgangen til målrettede mutagenese-
eller cisgeneseteknologier/plantegenetiske ressourcer?
Bemærk, at dette
initiativ vedrørende planter, der er fremstillet ved hjælp af målrettet mutagenese
eller cisgenese, ikke omfatter regler om intellektuel ejendomsret (f.eks.
plantesortsrettigheder eller bioteknologiske patenter)
højst 1500 tegn
17. Mener du, at der bør indarbejdes lovgivningsmæssige foranstaltninger i
ny lovgivning med henblik på at lette små og mellemstore virksomheders
anvendelse af disse teknologier?
højst 1500 tegn
Det Etiske Råd påpeger den problematik ved den nuværende lovgivning, at udførelsen af risikovurderinger
er forbundet med store økonomiske omkostninger, hvilket kan afskære forskere på universiteter, samt små
og mellemstore virksomheder, fra at søge godkendelse af deres planter i EU.
Flertallet af Det Etiske Råds medlemmer finder, at godkendelsesprocedurerne for nye plantesorter bør
ændres, således at hovedfokus i bedømmelsen af hvilke planter, som skal risikovurderes, ligger på
karakteren af den tilførte ændring, ikke på den anvendte teknik.
18. Du kan påpege eventuelle yderligere punkter eller fremlægge yderligere
oplysninger og dokumentation til støtte for dine synspunkter i feltet nedenfor.
højst 1500 tegn
Et stort flertal af Det Etiske Råds medlemmer finder, at det er etisk problematisk at afvise GMO-sorter, hvis
de kan bidrage til at afbøde eller løse væsentlige problemer, og der ikke er gode argumenter for at afvise
dem. Baggrunden for rådets holdningstilkendegivelse er dokumenteret i udgivelsen ”GMO og etik i en ny tid”
af Det Etiske Råd, 2019. Denne udgivelse er uploadet som supplement til rådets svar.
18
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 626: Det Etiske Råds svar på EU-Kommissionens spørgeskema om planter, der produceres ved hjælp af visse nye genomteknikker.
2602722_0019.png
Hvis du ønsker at give yderligere oplysninger, som supplerer dine svar, kan du
uploade et dokument her. Den maksimale filstørrelse er 1 MB. Fremlæggelse af et
dokument er valgfrit.
Kun filer af type pdf,txt,doc,docx,odt,rtf er tilladt
2ff3fe69-44c5-44d4-b89d-68ef7bb14146
/DER_Udtalelse_GMO_og_etik_i_en_ny_tid_m_baggrundsnotater__komprimeret_.pdf
Useful links
- New Genomic Techniques (https://ec.europa.eu/food/plants/genetically-modified-organisms/new-techniques-
biotechnology_en)
- Factsheet (https://ec.europa.eu/food/document/download/bc1e9b4a-c3fc-45e9-8d0e-72653984ef1f_en?
filename=sc_modif-genet_pub-cons-factsheet.pdf)
Contact
[email protected]
19