Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 62
Offentligt
2474820_0001.png
Martofte 07.11.2021
Kære Minister, samt Miljø og Fødevareudvalg,
Vi henvender os til jer endnu en gang, for at spørge om Ministeren, samt
udvalget er bekendt med, at politi, kammeradvokat, samt domstolene har
udvidet raceforbudslisten med racen Alano Espanol, og er i gang med at
udvide den yderligere med racen American Bully. 2 Selvstændige anerkendte
hunderacer.
Alanoen var oprindelig på den meget lange raceliste, (se Bilag 1 race nr 8)
som justitsministeriet fremlagde til hundeudvalget i 2009. Den race valgte
man den gang ikke at sætte på forbudslisten. Men det har politiet,
kammeradvokaten, og en byretsdommer nu ændret på, og med et
pennestrøg dømt racen ulovlig i Danmark. Rettens sags nr. BS-38253/2020-
OLR, samt Sag BS-21617/2020-ALB, samt Journalnr.: 0100-89150-00012-20
Hvad blev der af magtens 3 deling? Siden hvornår er politiet,
kammeradvokaten og domstolene blevet til lovgiver?
Hvordan kan en borger stole på, at når ministerierne, samt politiet skriver og
siger, at den race de påtænker at købe ikke er ulovlig i hundelovens forstand,
når deres hunde efterfølgende bliver konfiskeret og dømt til aflivning, på trods
af, at politi og ministeriet har sagt at deres hunds race ikke er ulovlig. Er det
virkelig et retssamfund værdigt, at man sætter fælder op for borgerne og
direkte lyver? (se bilag 2)
Borgerne har i god tro anskaffet sig deres ønske hunderacer, sørget for at
dokumentation, med skriftelig svar fra politi og ministerier, og stamtavler fra
anerkendte kennel klubber er lige efter bogen, og alligevel får de deres hunde
konfiskeret og hundene bliver dømt til aflivning.
Selvom racerne ikke findes i dna registeret hos Københavns Universitet,
bruges testen alligevel. Til trods for at firmaet bag testen skriver og siger, at
testen ikke kan bruges på hunderacer de ikke har i deres register og at testen
vil give ”fejl” resultat. Men det er nogle af de danske politikredse ligeglade
med, resultaterne bliver brugt til at dømme hunde til aflivning eller sætte nye
racer på forbudslisten. En test som selv med racer der er findes i dna
registeret, ”kun” er 93% sikker. Hvordan kan man dømme hunde til aflivning,
på så usikkert et grundlag?
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Henvendelse af 7/11-21 fra Foreningen Fair Dog om hundeloven - Forbudslisten udvides af bagvejen
2474820_0002.png
Hvordan kan man fortsætte med at bruge den test, når man godt ved, at den
er fejlbehæftet? Og at der mangler 650 hunderacer i registeret. Hvordan kan
man dømme hunde til aflivning, ud fra en fejlbehæftet og mangelfuld test?
Politiet vil ikke anerkende stamtavler, hvis ikke de lige kender til den kennel
klub tavlerne kommer fra. Der findes mange anerkendte gamle kennel
klubber, og der findes lige knap 1000 forskellige hunderacer, hvoraf 600
hunderacer er i andre kennel klubber end i FCI (som b.la. Dansk Kennel Klub
høre under).
Vi har altså en retslig proces, hvor folk og hunde dømmes ud fra hvad man
”tror”(manglende viden) og ikke på FAKTA/faglig viden.
Der hersker desværre en enorm uvidenhed om hunderacer, hundeavl,
genetik, mv. hos politi og domstole, og det koster uskyldige hunde livet.
Politikerne har flere gange udtalt, at de ikke ønsker raceforbudslisten udvidet,
og flere partier ønsker helt at afskaffe den, men gennem det seneste år, er
forbudslisten blevet udvidet via bagvejen? Er I bekendt med, at det
foregår/sker?
Igennem 11 år, har den ene sag efter den anden understreget, at der er et
kæmpe problem med hundeloven i praksis. Der er enorme problemer med
retssikkerheden for de danske hundeejere, der sker overtrædelser af
forvaltningsloven, overtrædelse af retsplejeloven, journalføringsloven,
dyrevelfærdsloven, EU's direktiver, og det bliver kun værre og værre.
Borgernes tillid til vores retssystem lider et alvorligt knæk, og de danske
hunde lider overlast, og må tage den ultimative straf for det lovsjusk man i
2010 fik strikket sammen.
Vi skal derfor endnu en gang venligst anmode om, at I tager et kig på FAKTA,
og at vi sammen får ændret hundeloven, så den er tidssvarende, og hviler på
viden, erfaring og evidens.
Ønskes der yderligere dokumentation, kan dette naturligvis fremsendes eller
fremlægges.
Med venlig hilsen
Charlotte Andersson
Formand for Fair Dog
Juridisk rådgiver
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Henvendelse af 7/11-21 fra Foreningen Fair Dog om hundeloven - Forbudslisten udvides af bagvejen
2474820_0003.png
Bilag 1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 62: Henvendelse af 7/11-21 fra Foreningen Fair Dog om hundeloven - Forbudslisten udvides af bagvejen
2474820_0004.png
Bilag 2