Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 619
Offentligt
2601692_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 28. juni 2022
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 77-22
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om ændring af Kommissionsforordning (EU) nr. 582/2011
vedrørende emissioner ved typegodkendelse af tunge køretøjer der anvender ren biodiesel
(komitesag)
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den tekniske Komité for motorkøretøjer den 5. juli 2022.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 619: Notat om emissioner ved typegodkendelse af tunge køretøjer der anvender ren biodiesel, komitésag, fra miljøministeren
2601692_0002.png
Den 28. juni 2022
MIM 77-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af Kommissionsforordning (EU) nr. 582/2011 vedrørende
emissioner ved typegodkendelse af tunge køretøjer der anvender ren biodiesel
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionsforordning (EU) nr. 582/2011
vedrørende emissioner ved typegodkendelse af tunge køretøjer, der anvender ren biodiesel. Forslaget
vurderes generelt ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark eller EU. Forslaget
forventes sat til afstemning i Den tekniske Komité for motorkøretøjer den 5. juli 2022. Regeringen
kan støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Kommissionsforordning (EU) nr. 582/2011
vedrørende emissioner ved typegodkendelse af tunge køretøjer, der anvender ren biodiesel.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 4(3) og 5(4) og artikel 12 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning 595/2009 om typegodkendelse af motorkøretøjer og motorer med hensyn til emissioner fra
tunge erhvervskøretøjer (Euro VI) og om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer og om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og direktiv 2007/46/EF og om ophævelse af
direktiv 80/1269/EØF, 2005/55/EF og 2005/78/EF (EØS-relevant tekst).
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den tekniske Komité for motorkøretøjer.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret
flertal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet
vedtager forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet
til legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist
på 4 måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 619: Notat om emissioner ved typegodkendelse af tunge køretøjer der anvender ren biodiesel, komitésag, fra miljøministeren
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den tekniske Komité for motorkøretøjer den 5. juli
2022.
Kommissionen foreslår at åbne mulighed for typegodkendelse af tunge køretøjer, der skal kunne køre
på ren biodiesel (FAME B100) og andre forskellige biobrændstofblandinger. Typegodkendelse udføres
på et referencebrændstof og et markedsbrændstof. Såfremt et køretøj i dag skal typegodkendes til
B100 vil der skulle foretages en tredje test med dette brændstof, hvilket fordyrer
godkendelsesprocessen.
Derfor foreslås det at introducere B100 som et referencebrændstof, som kan anvendes ved test af
tunge køretøjer. Hermed introduceres ikke en yderligere test med B100, men der vedholdes to test.
Dette kan ligeledes anvendes til andre bio-iblandinger (B7, B20 og B30). Der medtages ændringer
således, at brændstoffet godkendes som testbrændstof, at motoren mærkes og ændringer i
specifikation hertil.
Formålet er at facilitere, at der kan søges om typegodkendelse baseret på markedsbrændstoffer og
referencebrændstof, herunder bl.a. bestående af B100. Fabrikanterne skal hermed demonstrere, at
køretøjerne kan opfylde udledningsgrænseværdier ved brug af de tilladte brændstoffer, og der
forventes således ikke ændringer i udledningen som følge af forslaget.
Formål og indhold
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionsforordning 2011/582/EU har direkte retsvirkning for Danmark og nærværende forslag er
en ændring heraf.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Eventuelle
omkostninger for erhvervet vil være en byrdelettelse, da forslaget medfører, at der skal foretages to test
og ikke som i dag tre test ved typegodkendelse af tungekøretøjer til B100.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 619: Notat om emissioner ved typegodkendelse af tunge køretøjer der anvender ren biodiesel, komitésag, fra miljøministeren
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Rammenotatet har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der ikke kom nogen høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere drøftelser af udkast til forslaget forventes der at være et kvalificeret flertal for
forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter, at der fastsættes tekniske specifikationer, som tager højde for den tekniske udvikling
og som samtidig ikke lægger unødige byrder på erhvervet.
Danmark ser positivt på at medtage test med B100 som referencebrændstof, således at tunge
køretøjers emissioner kan testes mhp. at fastslå om de lever op til udledningskravene med denne
brændstoftype. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3