Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 618
Offentligt
2601686_0001.png
NOTAT
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2022-5619
Ref. SIMAJ
Den 24. juni 2022
Høringsnotat vedrørende udkast til bekendtgørelse om tilskud
til sløjfning af ubenyttede brønde og boringer og til
beskyttelsesforanstaltninger til sikring af drikkevand
Indledning
Som led i politisk aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Alternativet, og Kristendemokraterne om finansloven 2022, er der blevet afsat en tilskudspulje til
medfinansiering af drikkevandsbeskyttelse i vigtige indvindingsområder og til strategisk vigtige
fremtidige indvindingsområder. Formålet med tilskudspuljen er at afhjælpe de takststigninger, som
vandselskabernes forbrugere ellers vil blive mødt af, når vandselskaberne gennemfører
drikkevandsindsatser (fx jordopkøb, sprøjteforbud mv.). Derudover er der blevet afsat en
tilskudspulje til afvikling af ubenyttede brønde og boringer, der ikke er sløjfet på forsvarlig vis.
Udkast til bekendtgørelse om tilskud til sløjfning af brønde og boringer og til
beskyttelsesforanstaltninger til sikring af drikkevand sætter rammerne for tildeling af tilskuddene
angivet i finanslov 2022. Udkastet til bekendtgørelsen har været i høring fra den 18. maj 2022 til den
10. juni 2022 hos en bred kreds af myndigheder, organisationer, mv.
Miljøministeriet har modtaget 11 høringssvar, hvoraf 9 indeholdt bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelsen, og var fra følgende høringsparter: Dansk Planteværn, Danske Vandværker, DANVA,
HOFOR, Sammenslutningen af Danske Småøer, Favrskov Kommune, Gladsaxe Kommune, Lolland
Kommune og Slagelse Kommune.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter gennemgås og kommenteres nedenfor med
udgangspunkt i følgende emner.
1. Generelle bemærkninger
2. Tilskud efter anden lovgivning
3. Vandsamarbejder, som modtagere af tilskud
4. Ejere af brønde og boringer til indvinding af grundvand
5. Tilskud uden en vedtaget indsatsplan
6. Kriterier for tilskud og pointgivning
7. Statsstøtteregler
Høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk i dette notat. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen. Visse høringssvar
har givet anledning til redaktionelle ændringer og præciseringer i bekendtgørelsen. Disse ændrer ikke
ved substansen i det pågældende udkast og omtales derfor ikke nærmere i dette notat.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 618: Høringsnotat og bekendtgørelse om tilskud til sløjfning af brønde og boringer og til beskyttelsesforanstaltninger til sikring af drikkevand, fra miljøministeren
2601686_0002.png
1. Generelle bemærkninger
Høringen viser overordnet set, at udkastet til bekendtgørelsen generelt er blevet positivt modtaget.
Danske Vandværker finder det positivt, at der nu kommer en statslig tilskudsordning til sløjfning af
ubenyttede brønde og boringer, så man i højere grad undgår, at boringer og brønde, der ikke er sløjfet
korrekt, bliver kilde til forurening af grundvandet. Dansk Planteværn bakker op om initiativet om at
forebygge forurening ved at støtte sløjfning af boringer, som ikke finder anvendelse, da disse kan være
potentielle forureningskilder.
Danske Vandværker er meget tilfreds med, at der nu kommer større fokus på at få beskyttet områder,
hvor grundvand til drikkevand dannes, og ser den kommende tilskudsordning til
beskyttelsesforanstaltninger som et vigtigt første skridt i retning af bredere beskyttelse end i dag, om
end der på sigt vil være behov for yderligere midler. Sammenslutningen af Danske Småøer er glade for,
at der nu bliver taget skridt til afsættelse af en pulje til beskyttelsesforanstaltninger til sikring af
drikkevand, og at flere partier bag ordningen har set, at der er behov for hjælp, også til de helt små
vandværker. Favrskov Kommune mener, at initiativet i bekendtgørelsen udgør et skridt i retning af
god grundvandsbeskyttelse, herunder at udgiften reduceres for den enkelte forbruger/vandforsyning.
Danske Vandværker bemærker, at det er fint, at der efter den første ansøgningsrunde, vil være
mulighed for at ”finpudse” ordningen, bl.a. i forhold til, at der sikres lige muligheder for at få tilskud til
grundvandsbeskyttelsen ved såvel mindre som større vandforsyninger, da det er væsentligt, at der
efter den første fordeling af midler foretages en grundig vurdering af, om anvendelsen af kriterierne
har givet den ønskede fordeling af midlerne, og at tilskudsniveauet for sløjfning af brønde og boringer
ved en evaluering kan vise, om tilskudsniveauet er det rigtige. DANVA er af den opfattelse, at
bekendtgørelsen ikke er helt i mål med at adressere begrebet ”strategisk vigtige drikkevandsområder”,
som er nævnt i den politiske aftale, da det i bekendtgørelsen mere udmøntes som en almen
forsyningsforpligtelse, og ser frem til den fortsatte dialog om udmøntningen af intentionerne i den
politiske aftale i de kommende år. DANVA forudsætter endvidere, at Miljøministeriet inden
bekendtgørelsens ikrafttræden har fået endelig bekræftet, at midler fra tilskudspuljen kan tilgå
vandselskaberne uden at stride imod principperne i den økonomiske regulering.
DANVA, støtter planen om, at der laves en vejledning til bekendtgørelsen, således at ansøgning og
brug af kriterier offentliggøres samtidig med bekendtgørelsens ikrafttræden, så kriterierne, bliver
tolket korrekt og ensartet i ansøgningssammenhæng. Danske Vandværker og HOFOR støtter også, at
der bliver lavet en vejledning.
Dansk Planteværn har noteret sig den politiske aftale, der ligger til grund for bekendtgørelsen, men
mener ikke, at der generelt er belæg for at introducere sprøjtefri områder, medmindre der er data, som
identificerer en særlig risiko pga. specifikke landsskabs- eller hydrologiske hensyn i et afgrænset
område.
Miljøministeriets svar
De to tilskudsordninger vil blive evalueret efter den første ansøgningsrunde, således at ordningerne
kan tilpasses yderligere, såfremt der er behov herfor. På baggrund af evalueringen vil der blive
udstedt en ny tilskudsbekendtgørelse til ansøgningsrunden i 2023. Den nedsatte følgegruppe, som
består af interessenter, vil blive inddraget i evalueringen af ordningerne. I forhold til den
økonomiske regulering, har Energistyrelsen oplyst, at bekendtgørelsen ikke strider mod
principperne i den økonomiske regulering og at indtægter fra tilskud vil skulle indregnes som
indtægt i forbindelse med beregning af takster efter hvile i sig selv-princippet og for selskaber
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 618: Høringsnotat og bekendtgørelse om tilskud til sløjfning af brønde og boringer og til beskyttelsesforanstaltninger til sikring af drikkevand, fra miljøministeren
2601686_0003.png
omfattet af vandsektorlovens økonomiske regulering efter reglerne i ØR-bekendtgørelsen, hvis der er
tale om et vandselskab, der er omfattet heraf.
Der er udarbejdet et udkast til vejledning om tilskudsordningerne, som er i høring fra den 8. juni
2022 til den 6. juli 2022, og som forventes at blive udstedt i august 2022. Der vil kunne ansøges om
tilskud via et link på Miljøstyrelsens hjemmeside i en nærmere fastsat periode, som vil fremgå af
vejledningen.
Strategisk vigtige drikkevandsområder er defineret i udkastet til bekendtgørelse. Ved et strategisk
vigtigt drikkevandsområde forstås et indvindingsopland til en almen vandforsyning eller et
indsatsområde i en vedtaget indsatsplan, hvor der enten er få eller ingen alternative muligheder for
vandindvinding, eller hvor der er mange forbrugere i dag elle i fremtiden, som er afhængige af
ressourcen, og hvor der kan opstå forsyningsmæssige udfordringer. Disse områder vil f.eks. kunne
være på mindre øer, hvor der er få eller inden alternative muligheder for vandindvinding, eller ved
større byer, hvor man er afhængig af ressourcen, og hvor der kan opstå forsyningsmæssige
udfordringer. Derudover forstås et strategisk drikkevandsområde også som arealer, hvor der i dag
ikke indvindes drikkevand, men som vurderes at kunne være en nødvendig grundvandsressource til
brug for fremtidig forsyning af drikkevand.
Ordningen baserer sig ikke på at give tilskud til generelt at få indført sprøjtefri områder. Der vil kun
kunne gives tilskud til kompensation ved indgåelse af frivillige aftaler med henblik på at undgå fare
for forurening af bestående eller fremtidige vandindvindingsanlæg til indvinding af grundvand, i de
tilfælde, hvor der også vil kunne gives påbud eller forbud efter miljøbeskyttelseslovens § 24, eller
kompensation ved frivillige aftaler efter vandforsyningslovens § 13 d, eller erstatninger ved påbud
eller forbud efter miljøbeskyttelseslovens § 24 eller erstatninger ved restriktioner eller
foranstaltninger efter miljøbeskyttelseslovens § 26 a.
2. Tilskud efter anden lovgivning
HOFOR spørger om, hvad der menes med, at tilskud ikke kan ydes, hvis der er givet tilsagn om eller
ydet tilskud til sløjfningen eller beskyttelsesforanstaltningen efter anden lovgivning, og om dette kan
være tilfældet, hvis der er givet et kommunalt påbud om sløjfning af en brønd, eller hvis et
vandsamarbejde allerede har ydet tilskud.
Miljøministerens svar
Der vil ikke kunne ydes tilskud, hvis der er givet tilsagn om eller ydet tilskud til sløjfningen eller
beskyttelsesforanstaltningen efter anden lovgivning. Dette har til formål at forhindre, at der ikke
ydes tilskud til de samme beskyttelsesforanstaltninger flere gange, eller at tilskuddet til
beskyttelsesforanstaltningen ikke overstiger grænsen på 40 % af den samlede udgift i medfør af
statsstøttereglerne.
Et kommunalt påbud om sløjfning af en brønd vil ikke have nogen betydning for, om der vil kunne
gives tilskud til sløjfning af brønden, så længe der ikke er givet tilsagn om, at der vil blive givet
tilskud til sløjfningen, eller der allerede er ydet tilskud til sløjfningen. Hvis et vandsamarbejde
allerede har givet et tilskud til sløjfning af en brønd, vil der ikke kunne gives tilskud efter
bekendtgørelsen.
3. Vandsamarbejder, som modtagere af tilskud
Danske Vandværker finder det positivt, at vandsamarbejder kan ansøge om tilskud til
beskyttelsesforanstaltninger. DANVA foreslår, at vandsamarbejder også bør kunne ansøge på vegne af
ejere af brønde og boringer og at der kan ansøges på vegne af en eller flere ejere. HOFOR spørger om
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 618: Høringsnotat og bekendtgørelse om tilskud til sløjfning af brønde og boringer og til beskyttelsesforanstaltninger til sikring af drikkevand, fra miljøministeren
2601686_0004.png
tilskudsordningen vil konflikte med, at HOFOR deltager i 5 vandsamarbejder, hvor vandsamarbejdet
står for sløjfningen via brøndborer, og om det kan være hensigtsmæssigt, at vandsamarbejder også kan
søge på vegne af ejere af brønde og boringer.
Miljøministeriets svar
Der vil kunne gives tilskud i forhold til beskyttelsesforanstaltninger til vandsamarbejder i lighed med
kommunalbestyrelser og almene vandforsyninger.
Tillskud til sløjfning af ubenyttede brønde eller boringer til indvinding af grundvand vil kun kunne
gives til private ejere, som er fysiske personer. Kommunalbestyrelsen eller den almene
vandforsyning vil efter aftale på vegne af flere ejere kunne ansøge om tilskud og er modtager af
afgørelsen om tilsagn og af tilskuddet på vegne af ejerne.
Miljøministeriets er enig i, at vandsamarbejder bør tilføjes i forhold til brønde og boringer, således
at vandsamarbejder i lighed med kommunalbestyrelser og almene vandforsyninger efter aftale på
vegne af flere ejere vil kunne ansøge om tilskud og være modtagere af afgørelsen om tilsagn og af
tilskuddet på vegne af ejerne. Miljøministeriet er også enig i, at der bør kunne ansøges på vegne af
en eller flere ejere, hvorfor ”en ejer” vil blive tilføjet.
Bekendtgørelsen vil blive tilrettet, således at det bliver muligt for vandsamarbejder at ansøge på
vegne af flere ejere, og at muligheden for at kommunalbestyrelsen, den almene vandforsyning og
vandsamarbejder kan ansøge på vegne af en enkel ejer bliver mulig. Tilretningen vil betyde, at
vandarbejdet efter aftale med ejere af brønde eller boringer vil kunne stå for sløjfningen via
brøndborer.
4. Ejere af brønde og boringer til indvinding af grundvand
Slagelse Kommune spørger, om det ikke er hensigten, at vandforsyningerne også skal have mulighed
for at søge tilskud til sløjfning af boringer, da flere vandforsyninger har ubenyttede boringer på deres
egne matrikler. Favrskov Kommune og Gladsaxe Kommune bemærker, at et større antal boringer, som
ikke er sløjfet korrekt også kan være undersøgelsesboringer, som for eksempel geotekniske boringer og
miljøboringer og foreslår, at tilskuddet ikke afgrænses til vandindvindingsboringer, da sløjfning af
øvrige typer af boringer også kan bidrage til grundvandsbeskyttelsen. Danske Vandværker finder den
maksimale tilskudssats på 15.000 kr. pr. brønd/boring fornuftig, og bemærker, at det dog kun vil give
mulighed for at sløjfe godt 100 boringer/brønde ud af formentlig flere tusinde. Lolland Kommune
spørger om, hvorvidt gennemsnitsbeløbet pr. brønd/boring på 15.000 kr. betyder ved en ansøgning
om sløjfning af flere brønde/boringer, at hvis en sløjfning af en enkel brønd koster 10.000 kr. og
sløjfning af en anden brønd koster 20.000 kr., da er udgiften i gennemsnit 15.000 kr. pr. brønd.
Miljøministeriets svar
Det er kun brønde og boringer til indvinding af grundvand, der er omfattet af bekendtgørelsen og
ikke andre typer boringer, ligesom det kun er sløjfning af private personers egne brønde og
boringer, der er omfattet af bekendtgørelsen, og ikke brønde eller boringer, som er ejet af
vandforsyningerne. Gennemsnitsbeløbet på max 15.000 kr. betyder, at hvis der i samme ansøgning
ansøges om sløjfning af flere brønde og boringer, vil max gennemsnitsbeløbet være 15.000 kr.,
således at hvis der søges om sløjfning af 2 brønde, og den ene sløjfning vil koste 10.000 kr. og den
anden vil koste 25.000 kr., vil der kunne gives et tilskud op til 30.000 kr., da det gennemsnitlige max
beløb er 15.000 kr.
5. Tilskud uden en vedtaget indsatsplan
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 618: Høringsnotat og bekendtgørelse om tilskud til sløjfning af brønde og boringer og til beskyttelsesforanstaltninger til sikring af drikkevand, fra miljøministeren
2601686_0005.png
HOFOR bemærker, at der ikke er mulighed for at få tilskud til vandforsyninger, hvis der ikke står
noget i en kommunal indsatsplan om frivillige aftaler om pesticidfri drift på de grundvandsdannende
områder. Dette kan være tilfældet i indsatsplaner af ældre dato, eller steder, hvor kommunen af
prioriteringsmæssige årsager ikke har udarbejdet en indsatsplan, eller hvor kommunen af politiske
årsager ikke vil genere landmænd i kommunen. DANVA bemærker, at det skal sikres, at det også bliver
muligt for vandforsyninger at søge tilskud, hvis der ikke står noget i indsatsplanen om frivillige aftaler,
idet hovedparten af de indsatsplaner, der er udarbejdet i HOFORs 26 kommuner, ikke har noget
konkret om frivillige aftaler eller påbud. Det betyder, at der ikke vil kunne søges tilskud til de helt
frivillige aftaler i grundvandsdannende områder, der ligger udenfor BNBO, hvis det ikke står i
indsatsplanen.
Miljøministeriets svar
I forhold til frivillige aftaler, vil der kunne gives tilskud til kompensation ved indgåelse af frivillige
aftaler med henblik på at undgå fare for forurening af bestående eller fremtidige
vandindvindingsanlæg til indvinding af grundvand, i de tilfælde, hvor der også vil kunne gives
påbud eller forbud efter miljøbeskyttelseslovens § 24, eller tilskud til kompensation ved indgåelse af
frivillige aftaler efter vandforsyningslovens § 13 d.
De frivillige aftaler efter vandforsyningslovens § 13 d relaterer sig til, om der er vedtaget en
indsatsplan, idet disse aftaler indgås for at gennemføre en vedtaget indsatsplan. Det er
kommunalbestyrelsen, som vedtager indsatsplaner i de af miljøministerens udpegede
indsatsområder. Kommunalbestyrelsen kan imidlertid også vedtage indsatsplaner uden for et
udpeget indsatsområde, hvis kommunalbestyrelsen finder udpegningen utilstrækkelig til at sikre
kommunens vandforsyningsinteresser.
De frivillige aftaler med henblik på at undgå fare for forurening af bestående eller fremtidige
vandindvindingsanlæg til indvinding af grundvand, i de tilfælde, hvor der også vil kunne gives
påbud eller forbud efter miljøbeskyttelseslovens § 24, er ikke afhængig af, om der er vedtaget en
indsatsplan. Disse frivillige aftaler vil kunne indgås, uanset om der er vedtaget en indsatsplan eller
ikke.
6. Kriterier for tilskud og pointgivning
Danske Vandværker er tilfreds med, at arealer, der ligger inden for et strategisk vigtig
drikkevandsområde, vil blive prioriteret i forhold til tilskud. Danske Vandværker bemærker dog
videre, at det fremstår uklart i hvilken udstrækning, der kan søges tilskud til beskyttelse af
boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) og tilføjer, at det er væsentligt, at det fremgår af
bekendtgørelsen, om der er mulighed for at ansøge om tilskudsmidler til grundvandsbeskyttende
projekter, herunder aftaler, der er gennemført før ansøgningsordningens ikrafttrædelse.
Sammenslutningen af Danske Småøer og Slagelse Kommune bemærker, at små vandværker, herunder
små ø-vandværker ikke opnår point i forhold til kriteriet om indvindingsmængde, hvor der tildeles 8
point, hvis den forventede indvindingsmænge fra kildepladsen, som beskyttelsesforanstaltningen
vedrører, er eller vil være over 800.000 m
3
pr. år, 4 point hvis den er mellem 100.000-800.000 m
3
pr.
år, og 0 point, hvis den er under 100.000 m
3
pr. år, og at der netop ved øers geografiske placering ikke
er en alternativ vandforsyning. Sammenslutningen af Danske Småøer opfordrer derfor til, at der
udarbejdes et kriterie om indvindingsmængde, hvor der tager hensyn til de små vandværker, som
oftest udpumper under 50.000 m
3
og i visse tilfælde nok snarere under de 20.000 m
3
. Slagelse
Kommune foreslår, at pointsystemet indrettes, så der tages hensyn til, om eneste mulighed for en
forbindelsesledning til et nabovandværk er en havledning, idet øer med eget vandværk og uden
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 618: Høringsnotat og bekendtgørelse om tilskud til sløjfning af brønde og boringer og til beskyttelsesforanstaltninger til sikring af drikkevand, fra miljøministeren
2601686_0006.png
alternativer til andre vandværk vil være afhængige af en havledning, og at udgiften til havledninger er
væsentlig større end ledninger på land. Favrskov Kommune bemærker, at pointgivningen ikke giver
noget stort incitament for de små vandforsyninger, og om høj indvindingsmængde skulle betyde, at
der dermed ofte ville være en høj forbrugerudgift?
Danske Vandværker bemærker, at det kan være svært at sige, hvad der er den rette skillelinje mellem
de 8, 4 og 0 point for så vidt angår kriteriet for takststigninger, men tilføjer at det vigtigste er, at også
mindre forsyninger kan tilgodeses i forhold til beskyttelsesforanstaltninger, hvorfor det giver god
mening at dividere den samlede udgift med den tilladte indvindingsmængde, så der tages højde for, at
mindre forsyninger har lavere indvindingsmængder. DANVA bemærker, at takststigningen på 40
kr./m
3
kræver et projekt på mere end 32 millioner kroner, hvis kildepladsen indvinder 1.000.000 m
3
og anbefaler derfor, at den beregnede takststigning nedsættes, så både små og store projekter kan
komme i betragtning.
Danske Vandværker foreslår, at det maksimale antal point for, at beskyttelsesforanstaltningen indgår i
en af kommunen vedtaget indsatsplan eller anden kommunalplanlægning, sættes ned fra 8 point til 4
point, da det selvfølgelig er en klar fordel, hvis kommunen har vedtaget en indsatsplan, men at det
omvendt ikke er noget, som den enkelte vandforsyning har nogen indflydelse på. Vandværker, der
ligger i kommuner uden indsatsplan, bør derfor ikke ”straffes” unødigt ved at gå glip af 8 point.
Danske Vandværker foreslår, at der maksimalt kan gives 2 point i stedet for 4 ved synergiprojekter om
klima, natur eller friluftsliv, da hensynet til fokuseret grundvandsbeskyttelse bør veje tungere end
hensyn til synergi med natur og friluftsliv.
DANVA bemærker, at bekendtgørelsen også bør omfatte projekter, der vedrører jordkøb til brug i
jordfordelingssager, idet det er et brugbart virkemiddel for så vidt angår beskyttelsesforanstaltninger.
Miljøministeriets svar
Det er kun ansøgninger om beskyttelsesforanstaltninger på arealer, som ligger inden for et
strategisk vigtigt drikkevandsområde eller inden for et indvindingsopland til en almen
vandforsyning, som kan få tilskud. Dette præciseres i bekendtgørelsen, da betingelsen om, at det kun
er ansøgninger, som ligger inden for disse to områder, som kan få tilskud, ved en fejl var faldet ud.
Ansøgninger om tilskud til beskyttelsesforanstaltninger i strategisk vigtige drikkevandsområder
prioriteres først. Dernæst behandles ansøgninger, hvor arealet ligger inden for et indvindingsopland
til en almen vandforsyning. Tilskuddene er således prioriteret til ansøgninger om
beskyttelsesforanstaltninger i strategisk vigtige drikkevandsområder.
Et strategisk vigtigt drikkevandsområde er et indvindingsopland til en almen vandforsyning eller et
indsatsområde i en vedtaget indsatsplan, hvor der enten er få eller ingen alternative muligheder for
vandindvinding, eller hvor der er mange forbrugere i dag eller i fremtiden, som er afhængige af
ressourcen, og hvor der kan opstå forsyningsmæssige udfordringer. Disse områder vil f.eks. kunne
være på mindre øer, hvor der er få eller inden alternative muligheder for vandindvinding, eller ved
større byer, hvor man er afhængig af ressourcen, og hvor der kan opstå forsyningsmæssige
udfordringer. Derudover er et strategisk drikkevandsområde også arealer, hvor der i dag ikke
indvindes drikkevand, men som vurderes at kunne være en nødvendig grundvandsressource til brug
for fremtidig forsyning af drikkevand.
Kriteriet for at give tilskud imødeser dermed både der hvor er få eller ingen alternative muligheder
for vandindvinding, og der hvor der er mange forbrugere i dag eller i fremtiden, og hvor der kan
opstå forsyningsmæssige udfordringer.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 618: Høringsnotat og bekendtgørelse om tilskud til sløjfning af brønde og boringer og til beskyttelsesforanstaltninger til sikring af drikkevand, fra miljøministeren
2601686_0007.png
Et BNBO kan være et strategisk vigtigt drikkevandsområde, hvis det opfylder betingelserne herfor,
og der vil derfor kunne ansøges om tilskud til en beskyttelsesforanstaltning, hvis betingelserne herfor
er opfyldt, herunder at udgifterne er afholdt efter den 1. juli 2022.
Kriterierne med point er nogle yderligere kriterier, hvor længden af en forbindelse til nærmeste
nabovandværk tilgodeser beliggenhed på små øer eller langt fra andre vandforsyninger og
indvindingsmængde tilgodeser almene vandforsyninger, hvor der er mange forbrugere. Imens den
beregnede udgift for vandforbrugerne, tilgodeser, den engangsudgift, der følger af
beskyttelsesindsatsen ved at dividere den samlede udgift for det ansøgte projekt i kroner med
vandforsyningens årligt tilladte indvindingsmængde i m
3
og dermed tilgodeser både store og små
almene vandforsyninger, idet der tages højde for hvilken indvindingstilladelse den enkelte almene
vandforsyning har. Kriteriet med at beskyttelsesforanstaltningen indgår i en af kommunen vedtaget
indsatsplan eller anden kommunalplanlægning, indikerer, at kommunen har fokus på arealet. Det
bemærkes, at kriteriet ikke forudsætter en vedtaget indsatsplan, idet beskyttelsesforanstaltningen
også kan indgå som led i anden kommunal planlægning, f.eks. lokalplanlægning.
Miljøministeriets er enig i, at det vil fremme de mindre øers muligheder for tilskud, hvis der tilføjes et
kriterie i bekendtgørelsen om, at der tildeles 8 point, hvis en alternativ forsyning vil være en
havledning, og at de mindre øer dermed tilgodeses bedre. Bekendtgørelsen vil blive tilrettet, således
at det giver 8 point, hvis alternativet vil være en havledning.
I forhold til pointgivning ved offentligt eller privat støttede projekter om klima, natur eller friluftsliv,
som ligger på eller i tilknytning til arealet, er dette for at opnå synergieffekter.
Der kan ydes tilskud til differencen mellem opkøb og salg af jord. Dette vil blive præciseret i
bekendtgørelsen. Bekendtgørelsen omhandler ikke jordfordeling.
7. Statsstøtteregler
HOFOR og DANVA bemærker, at det skal sikres, at det ikke er vandforsyningen, der skal vurdere, om
der er tale om ulovlig statsstøtte, da disse ikke har adgang til oplysninger om den enkelte landmands
EU-tilskud. DANVA tilføjer til dette, at vandforsyningerne i værste fald kan blive nødt til at kræve
beløbet tilbagebetalt, hvis det er i konflikt med statsstøttereglerne, og HOFOR tilføjer, at de som
offentlig ejet vandforsyning ikke kan udbetale en kompensation eller erstatning til landmænd, hvis
støtten er i konflikt med statsstøttereglerne.
Miljøministeriets svar
Miljøministeriet har foretaget en vurdering af om den støtte, der kan ydes under bekendtgørelsen til
kommunalbestyrelsen, den almene vandforsyning eller vandsamarbejdet, vil kunne udgøre
statsstøtte. Det er ministeriets vurdering, at de dele af tilskuddet, som vil udgøre statsstøtte, kan
udbetales med hjemmel i gruppefritagelsesforordningens artikel 36 om miljøbeskyttelse.
Betingelserne herfor opfyldes bl.a. af, at støtten udgør 40 pct. af de samlede udgifter. Ansøger vil
fortsat være ansvarlig for, om reglerne om statsstøtte er opfyldt i forhold til udbetaling af konkrete
erstatninger eller kompensation, som det også generelt gælder i forhold til kompensation til lodsejere
i forbindelse med arealbeskyttelse, f.eks. i forhold til boringsnære beskyttelsesområder. Spørgsmålet
vil også blive behandlet i vejledningen.
7