Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 612
Offentligt
2600065_0001.png
UDKAST
Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del - Bilag 612
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v.
(Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
§1
I lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v., jf. lovbekendtgørelse
nr. 520 af 1. maj 2019, som ændret ved lov nr. 2192 af 29. december 2020
og lov nr. 126 af 30. januar 2021, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 34 a indsættes:
Ȥ
35.
Miljøministeren kan fastsætte regler om indretning og drift af an-
læg med henblik på at reducere udledning af drivhusgasser fra erhvervs-
mæssige dyrehold. Ministeren kan herunder fastsætte regler om, hvilke ty-
per anlæg der skal være omfattet, dispensation, metoder for beregning af
effekt og krav til dokumentation og egenkontrol, som den, der er ansvarlig
for anlægget, skal foretage for egen regning.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om fastsættelse af vilkår i god-
kendelser og tilladelser, herunder om kommunalbestyrelsens behandling og
vurdering af sagen med henblik på at reducere udledning af drivhusgasser
fra erhvervsmæssige dyrehold. Ministeren kan i den forbindelse fastsætte
regler om, i hvilke tilfælde og på hvilke vilkår godkendelser og tilladelser
kan meddeles. Ministeren kan endvidere bestemme, at der gælder særlige
krav for bestemte erhvervsmæssige dyrehold.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler med henblik på reduktion af driv-
husgasudledning fra erhvervsmæssige dyrehold
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Miljøministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0003.png
UDKAST
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) indgik den 4. oktober 2021 en aftale med
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance
og Kristendemokraterne, om grøn omstilling af dansk landbrug.
Det fremgår bl.a. af aftalen, at aftaleparterne er enige om, at udledningen af
drivhusgasser fra husdyrs fordøjelse og håndteringen af gødning skal redu-
ceres. Det er bl.a. aftalt, at der skal stilles krav om hyppig udslusning af
gylle fra svinestalde i 2023. Det fremgår ligeledes af aftalen, at der så vidt
muligt skal indføres et generelt reduktionskrav på udledninger fra kvæg sva-
rende til en effekt på 0,17 mio. ton CO
2
ækvivalenter i 2025 og 0,16 mio.
ton CO
2
ækvivalenter i 2030. Er dette ikke er muligt, vil aftaleparterne be-
slutte andre metoder for at opnå effekten, herunder indførsel af et specifikt
krav om en højere fedtandel i foderet til konventionelle malkekøer og kvier
i 2025. CO
2
-ækvivalenter er omregningsfaktorer til sammenligning af for-
skellige drivhusgassers indvirkning på drivhuseffekten.
Med lovforslaget foreslås det, at der indsættes en bemyndigelse til miljømi-
nisteren i lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v., jf. lovbekendt-
gørelse nr. 520 af 1. maj 2019 med senere ændringer, (herefter husdyrbrug-
loven), som kan anvendes til at fastsætte regler om indretning og drift af
anlæg med henblik på at reducere udledning af drivhusgasser fra erhvervs-
mæssige dyrehold. Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere kunne an-
vendes til at fastsætte regler om fastsættelse af vilkår i et husdyrbrugs god-
kendelse eller tilladelse med henblik på at reducere udledning af drivhus-
gasser fra husdyrbruget.
Bemyndigelsen skal anvendes til at udmønte de dele af aftalen om grøn om-
stilling af dansk landbrug, som vedrører reduktioner af drivhusgasser fra er-
hvervsmæssige dyrehold. Med den foreslåede bemyndigelse sikres for det
første grundlaget for at indføre krav om hyppig udslusning. Derudover sik-
res der hjemmel til at fastsætte regler om tiltag, der kan sikre den aftalte
reduktion på udledninger fra kvæg samt på sigt at gennemføre de tiltag, som
forligskredsen bag Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug træffer be-
slutning om at implementere i forlængelse af arbejdet med at udvikle nye
klimavirkemidler.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0004.png
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Bemyndigelse til at fastsætte regler med henblik på reduktion af
drivhusgasudledning fra erhvervsmæssige dyrehold
2.1.1 Gældende ret
Den gældende husdyrbruglov indeholder ikke regler om reduktion af driv-
husgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold.
Inden husdyrbrug etableres, skal kommunalbestyrelsen godkende eller til-
lade etableringen. Har husdyrbruget en ammoniakemission på mere end
3.500 kg NH3-N pr. år, skal det godkendes i medfør af husdyrbruglovens §
16 a, stk. 1. Har husdyrbruget flere end 750 stipladser til søer, flere end
2.000 stipladser til fedesvin (over 30 kg) eller flere end 40.000 stipladser til
fjerkræ skal det godkendes af kommunalbestyrelsen i medfør af § 16 a, stk.
2.
Godkendelsespligten efter henholdsvis stk. 1 og 2, gælder også, hvis et hus-
dyrbrug udvides eller ændres på en måde, som kan indebære forøget foru-
rening eller andre virkninger på miljøet.
Husdyrbrug, der ikke falder ind under godkendelsespligten i § 16 a, skal
godkendes af kommunalbestyrelsen efter § 16 b, stk. 1, inden etablering.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 27, stk. 1, i husdyrbrugloven,
at en godkendelse eller en tilladelse efter §§ 16 a eller 16 b skal indeholde
vilkår om husdyrbrugets indretning og drift, herunder om den kontrol, som
den, der er ansvarlig for husdyrbruget, skal foretage for egen regning, samt
opførelse af bebyggelse m.v., medmindre andet følger af regler fastsat i
medfør af § 34 a. Efter husdyrbruglovens § 34 a kan ministeren fastsætte
regler, der retter sig direkte mod husdyrbruget, dvs. generelle regler om hus-
dyrbrugs indretning og drift m.v. I det omfang, der er fastsat regler efter
husdyrbruglovens § 34 a, vil det således samtidig kunne betyde, at kommu-
nalbestyrelsen ikke kan eller skal fastsætte konkrete vilkår om disse forhold.
Husdyrbruglovens § 27, stk. 1, skal ses i sammenhæng med lovens § 34, stk.
1, hvorefter miljøministeren kan fastsætte regler om, godkendelser og tilla-
delser, herunder om kommunalbestyrelsens behandling og vurdering af sa-
gen. Ministeren kan i den forbindelse også fastsætte regler om, i hvilke til-
fælde og på hvilke vilkår godkendelser og tilladelser kan meddeles.
Omfanget af de vilkår kommunalbestyrelsen kan fastsætte i medfør af hus-
dyrbruglovens § 27 afhænger af det nærmere indhold og omfang af de reg-
ler, der er fastsat i medfør af §§ 34 og 34 a i husdyrbrugloven. Kommunal-
bestyrelsen vurderer behovet for fastsættelse af vilkår inden for rammerne
af de regler, der er fastsat efter lovens §§ 34 og 34 a.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0005.png
UDKAST
Husdyrbruglovens § 9 a supplerer bemyndigelsen i § 34 a. Det fremgår af §
9 a, stk. 1, at miljøministeren kan fastsætte regler om indretning og drift af
husdyranlæg og gødnings- og ensilageopbevaringsanlæg, herunder om den
egenkontrol, som den, der er ansvarlig for anlægget, skal foretage for egen
regning, samt andre forhold forbundet med husdyrhold. Med bestemmelsen
kan der fastsættes regler om de miljømæssige indvirkninger og gener, som
husdyrhold kan give anledning til. Bestemmelsen omfatter såvel nye som
eksisterende anlæg.
Det fremgår af § 9 a, stk. 2, at miljøministeren endvidere kan fastsætte regler
om anmeldeordninger, herunder om pligt til at anmelde etablering, udvi-
delse eller ændring af anlæg til kommunalbestyrelsen.
2.1.2 Miljøministeriets overvejelser
Landbrug og skovbrug vil i 2030 stå for ca. 45 pct. af CO
2
-udledningen i
Danmark, hvis der ikke handles.
Regeringen har høje, grønne ambitioner for landbruget og ønsker, at Dan-
mark skal gå forrest i den grønne omstilling på landbrugsområdet.
På den baggrund har regeringen indgået en aftale med en række partier om
grøn omstilling af dansk landbrug. Med aftalen blev aftaleparterne enige
om, at udledningen af drivhusgasser fra husdyrs fordøjelse og håndteringen
af gødning skal reduceres samtidig med, at dyrenes velfærd ikke forringes.
Med aftalen er det bl.a. besluttet, at der skal stilles krav til hyppigere udslus-
ning fra svinestalde, hvilket skønnes at kunne reducere udledningen af driv-
husgasser med 0,14 mio. ton CO
2
e årligt i 2023-24, 0,15 mio. ton CO
2
e år-
ligt i 2025-26, 0,16 mio. ton CO
2
e årligt i 2027-29 og 0,17 mio. ton CO
2
e i
2030.
Hyppig udslusning er en kendt teknik, der allerede anvendes med henblik
på at begrænse lugtgener. Ved hyppig udslusning begrænses gyllens op-
holdstid i stalden, idet den flyttes fra stalden til et udendørs lager, hvor den
lavere temperatur, samt enten tæt eller fast overdækning, medfører, at ud-
ledningen fra gyllen reduceres.
For at opnå den reduktion i udledningen af drivhusgasser, der er aftalt mel-
lem aftalepartierne i medfør af Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug,
vil der skulle stilles krav om ugentlig udslusning af gyllen fra stalden til
lageret (min. hver syvende dag) for alle nye svinestalde (inklusiv slagte-
grise-, smågrise- og sostalde) og for alle eksisterende slagtesvinestalde. For
eksisterende so- og smågrisestalde bør der ikke stilles krav om hyppig ud-
slusning, da disse staldanlæg grundet proportionerne i og indretningen af
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0006.png
UDKAST
gyllekummernes støbning, har ringe muligheder for at gennemføre udslus-
ning.
Nye stalde bør pålægges krav om, at de skal indrettes med automatiserede
udslusningssystemer, hvis de overstiger nærmere fastsatte grænser. Der bør
sigtes efter nye stalde med mere end 2.000 stipladser til slagtegrise eller 500
årssøer inkl. smågrise-hold, evt. udtrykt i kvadratmeter produktionsareal el-
ler lign. Nye stalde, der ikke etablerer et automatiseret system, fordi de er
under grænsen, bør foretage hyppig udslusning (min. hver syvende dag) ma-
nuelt. Der bør i en ny stald være mulighed for at installere en anden stald-
teknologi, f.eks. staldforsuring, i stedet for hyppig udslusning, hvis den har
en tilsvarende effekt på reduktionen af drivhusgasser, der er dokumenteret
og kan medregnes i den nationale emissionsopgørelse. For eksisterende svi-
nebrug kan der i stedet stilles krav om ugentligt at foretage manuel udslus-
ning.
Krav til hyppig udslusning bør på nuværende tidspunkt kun pålægges svi-
nebrug og ikke kvægbrug. Eksisterende kvægstalde, der ikke allerede har
indbygget hyppig udslusning som en del af deres staldsystem, har sammen-
hængende kummer med behov for omrøring (ringkanalstalde). Det udeluk-
ker af tekniske årsager muligheden for hyppig udslusning. Nye kvægstalde
kan efter de gældende regler kun bygges enten med indbygget hyppig ud-
slusning eller som ringkanalstalde med tilkoblet staldforsuring på grund af
eksisterende ammoniakkrav i miljøreguleringen. Staldforsuring vurderes ud
fra det tilgængelige, om end begrænsede vidensgrundlag, at have en markant
reduktionseffekt på udledningen af metan, der ved dokumentation forventes
at overstige effekten af hyppig udslusning. Krav om hyppig udslusning i
eksisterende og nye kvægstalde bør derfor ikke omfattes på nuværende tids-
punkt.
Der er i dag kun et begrænset antal værktøjer til at reducere landbrugets
klima og miljøbelastning, uden det har betydelige konsekvenser for land-
brugets produktion. På den baggrund har parterne bag Aftale om grøn om-
stilling af dansk landbrug aftalt, at yderligere reduktioner af landbrugets ud-
ledning af drivhusgasser og næringsstoffer skal ske ved udvikling og ikke
ved afvikling af dansk landbrug med afsæt i en teknologineutral tilgang. Af-
taleparterne har derfor besluttet, at der bl.a. afsættes 26 mio. kr. til udvik-
lingsinitiativer inden for gylle- og gødningshåndtering og fodertilsætnings-
stoffer, der kan nedbringe udledningen af drivhusgasser uden at dyrenes vel-
færd forringes. Det er aftalt, at der følges op senest i 2023, hvor der tages
stilling til evt. overgang til implementering for de enkelte udviklingstiltag.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0007.png
UDKAST
Af Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug fremgår det endvidere, at
der så vidt muligt skal indføres et generelt reduktionskrav på kvæg svarende
til en effekt på 0,17 mio. ton CO
2
e i årene 2025-27 og 0,16 mio. ton CO
2
e
fra 2028. Med aftalen er det fastslået, at reduktionsmålet enten kan fastsæt-
tes som et generelt krav, der kan opnås ved flere forskellige virkemidler, og
hvis det ikke er muligt, vil der med virkning fra 2025 blive stillet krav om
tilsætning af en højere fedtandel i foderet til konventionelle malkekøer og
kvier, da fodring med fedtholdigt foder, som for eksempel rapsfrø eller raps-
olie, vil medføre, at udledningen af metan fra kvæget reduceres.
For at sikre en fleksibilitet i forhold til, om de forventede tiltag skal fastsæt-
tes som generelle krav i en bekendtgørelse, eller om de skal fastsættes som
vilkår i husdyrbrugets godkendelse eller tilladelse, bør en bemyndigelsesbe-
stemmelse kunne anvendes til begge dele. Der kan også vise sig behov for,
at nogle tiltag fastsættes som generelle krav, mens nogle fastsættes som vil-
kår. Det forventes overvejende, at de nye tiltag etableres som generelle krav,
men det vil afhænge af de nærmere omstændigheder.
En sådan bemyndigelsesbestemmelse bør endvidere kunne anvendes til ud-
møntning af eventuelle fremtidige aftaler, der træffes af forligskredsen, om
reduktion af drivhusgasudledninger fra husdyrbrug.
Der kan opstå tilfælde, hvor der er behov for at gøre undtagelse eller med-
dele dispensation. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis hyppig udslusning ikke
er teknisk mulig i det pågældende staldsystem eller enkelte bedrifter måtte
rammes atypisk hårdt af de tiltag, der fremgår af aftalen om grøn omstilling
af dansk landbrug. Der bør derfor være mulighed for at gøre undtagelse i
sådanne tilfælde. Det kunne eksempelvis være i tilfælde, hvor hyppig ud-
slusning ikke vil være muligt uden en komplet ombygning af stalden eller
på grund af nødvendige hensyn til arbejdsmiljøet i stalden. Undtagelsesmu-
ligheden bør dog alene anvendes begrænset.
Bekendtgørelser, der udstedes i medfør af bemyndigelsen, forelægges inden
udstedelse forligskredsen bag Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug.
2.1.3 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indføres en ny bemyndigelsesbestemmelse i husdyr-
bruglovens § 35, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Bemyndigelsesbestemmelsen foreslås indført for at kunne udmønte Aftale
om grøn omstilling af dansk landbrug vedrørende reduktion af drivhusgas-
udledninger fra erhvervsmæssige dyrehold, herunder tiltag, der allerede er
besluttet, og tiltag der måtte blive truffet i dette regi.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0008.png
UDKAST
Med den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i husdyrbruglovens § 35,
vil miljøministeren få mulighed for at fastsætte tiltag, der kan begrænse ud-
ledninger af drivhusgasser fra erhvervsmæssige dyrehold, herunder fast-
sætte regler om krav til dokumentation og egenkontrol, som den, der er an-
svarlig for husdyrbruget, skal foretage for egen regning. Det foreslås endvi-
dere, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil kunne anvendes til at
fastsætte regler om, hvilke typer anlæg, der skal være omfattet af de tiltag,
der fastsættes regler om.
Det foreslås endvidere, at bemyndigelsesbestemmelsen kan anvendes til at
fastsætte regler om vilkår i godkendelser og tilladelser, herunder om kom-
munalbestyrelsens behandling og vurdering af sagen med henblik på at re-
ducere udledning af drivhusgasser fra erhvervsmæssige dyrehold. Sådanne
regler skal forelægges forligskredsen inden udstedelse.
Den foreslåede bemyndigelse vil således for det første kunne anvendes til at
fastsætte tiltag, der fastsættes som krav i en bekendtgørelse, som alle de om-
fattede virksomheder med erhvervsmæssige dyrehold vil skulle opfylde. For
det andet vil den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse kunne anvendes til
at fastsætte regler om, at der fastsættes vilkår til det enkelte husdyrbrugs
husdyrbrugsgodkendelse. Dette vil kunne være relevant for husdyrbrug, der
skal godkendes eller tillades i medfør af lovens § 16 a og § 16 b.
Det forventes overvejende, at tiltag med henblik på at reducere drivhusgas-
udledning fra erhvervsmæssige dyrehold vil blive etableret som generelle
krav i en bekendtgørelse. Det vil dog afhænge af de nærmere omstændighe-
der, og det kan vise sig hensigtsmæssigt, at nogle tiltag fastsættes som ge-
nerelle krav i en bekendtgørelse, mens andre fastsættes som vilkår i husdyr-
brugsgodkendelsen.
Anvendelsesområdet vil dog i begge tilfælde være at udmønte de beslutnin-
ger, der er, eller bliver, truffet i forligskredsen bag Aftale om grøn omstilling
af dansk landbrug. Bemyndigelsen vil som det første blive anvendt til at
udmønte Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug for så vidt angår im-
plementeringstiltag til reduktioner af drivhusgasser (primært metan) fra hen-
holdsvis svinebrug og kvægbrug.
I medfør af Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug og på baggrund af
overvejelserne i pkt. 2.1.2 forventes det således, at den foreslåede bemyndi-
gelse vil blive anvendt til at fastsætte krav om hyppigere udslusning i svi-
nestalde. Det forventes, at kravet vil omfatte både eksisterende og nye svi-
nebrug, dog med en undtagelse for eksisterende so- og smågrisestalde. Be-
myndigelsen vil endvidere kunne anvendes til at fastsætte yderligere gene-
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0009.png
UDKAST
relle undtagelser, hvis det eksempelvis vurderes, at det ikke er teknisk mu-
ligt at udsluse hyppigt i særlige staldtyper på grund af manglende gylle-
mængder i visse perioder.
Det forventes endvidere, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt
til at fastsætte tiltag, der kan indfri de reduktioner på udledningen af driv-
husgasser fra kvægbrug, som fremgår af Aftale om grøn omstilling af dansk
landbrug. Der vil skulle kunne opnås en effekt svarende til 0,17 mio. ton
CO
2
e i årene 2025-27 og 0,16 mio. ton CO
2
e i årene 2028-30. Hvis der bliver
adgang til flere virkemidler, vil der blive fastsat regler om et generelt reduk-
tionskrav på udledningen fra kvægs fordøjelse, som kan nås med forskellige
virkemidler. Viser det sig ikke muligt, fordi der ikke bliver adgang til for-
skellige virkemidler, vil bemyndigelsen i stedet blive anvendt til at fastsætte
et krav om tilsætning af en højere fedtandel i foderet til konventionelle mal-
kekøer og kvier. Dette krav vil i så fald skulle gælde fra 2025.
Den foreslåede bemyndigelse kan ligeledes anvendes til at fastsætte regler
om adgangen til at meddele dispensation. Det vil i givet fald være kommu-
nalbestyrelsen, der træffer afgørelse om, hvorvidt der kan meddeles dispen-
sation til de fastsatte krav. Der kan etableres en dispensationsmulighed, hvis
det kan forventes, at er der vil være bedrifter, der rammes atypisk hårdt ved
opfyldelse af kravet. Generelle undtagelser vil blive fastsat som undtagelser
i en bekendtgørelse. Ved etablering af undtagelser kan ligeledes indgå nød-
vendige hensyn til landbrugerens arbejdsmiljø. Området for dispensationer
og undtagelser vil være begrænset af hensyn til, at aftalte reduktionseffekter
kan nås.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere kunne anvendes til udmøntning
af fremtidige politiske aftaler inden for forligskredsen bag Aftale om grøn
omstilling af dansk landbrug om reduktion af drivhusgasudledninger fra
husdyrbrug i bekendtgørelsesform. Bekendtgørelser, der udmøntes i med-
før af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse, forelægges inden udste-
delse for forligskredsen. Det er dog hensigten, at miljøministeren med den
foreslåede bemyndigelse kan fastsætte regler om mindre ændringer, juste-
ringer, præciseringer m.v., der ikke nødvendigvis bygger på en politisk af-
tale. Sådanne ændringer vil også blive forelagt for forligskredsen.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Med den foreslåede § 35 i husdyrbrugloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, fo-
reslås der indsat en bemyndigelsesbestemmelse til miljøministeren, der bl.a.
muliggør udmøntning af dele af Aftale om grøn omstilling af dansk land-
brug. Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse forventes ved udmøntning
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0010.png
UDKAST
i bekendtgørelse at kunne medføre økonomiske konsekvenser og implemen-
teringskonsekvenser for kommunerne svarende til det ved landbrugsaftalen
forudsatte. Implementeringskonsekvenserne vil bestå af tilpasning af kom-
munernes nuværende tilsyn til de ekstra krav, der måtte blive stillet til er-
hvervsmæssige dyrehold i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestem-
melse. Dertil vil der være løbende udgifter til at føre tilsyn med de forven-
tede ekstra krav.
Omfanget af konsekvenserne for kommunerne vil afhænge af, hvor mange
tiltag, der vil blive fastsat regler om i medfør af den foreslåede bemyndigel-
sesbestemmelse. I først omgang vil der blive etableret regler om hyppig ud-
slusning og regler med henblik på reduktion af drivhusgasudledninger fra
kvæg, eventuelt ved at fastsætte foderkrav.
De samlede implementeringskonsekvenser for kommuner kan ikke opgøres
på nuværende tidspunkt.
Lovforslaget har ikke implementeringskonsekvenser for regionerne.
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lov-
givning, da der er tale om enkle og klare regler.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er Miljøministeriets vurdering, at principperne for tilpasningsdygtig re-
gulering, jf. Erhvervsstyrelsens vejledning fra juni 2018 om erhvervsrettet
regulering, ikke er relevante for lovforslaget.
Omfanget af de økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet vil afhænge af, hvorledes bemyndigelsesbestemmelsen udmøntes. Den
konkrete udmøntning vil bl.a. afhænge af fremtidige aftaler, der er truffet
eller vil blive truffet af forligskredsen, og af teknologiudviklingen.
Det forventes, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i første omgang
vil blive anvendt til udmøntning af de dele af Aftale om grøn omstilling af
dansk landbrug, der indeholder krav om hyppig udslusning og krav til kvæg.
Som forudsat ved landbrugsaftalens indgåelse forventes tiltag vedrørende
hyppig udslusning forventes at indebære samlede erhvervsøkonomiske om-
kostninger på ca. 40 mio. kr. pr. år i gennemsnit i årene 2023-2050. I eksi-
sterende slagtegrisestalde, der primært vil skulle benytte sig af manuel ar-
bejdskraft, estimeres merudgiften til hyppig udslusning til gennemsnitligt
ca. 2,8 kr. pr. ton grisegylle, svarende til to pct. af dækningsbidraget for
slagtegrise (2015-2019) eller en stigning på 0,3 pct. i de totale produktions-
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0011.png
UDKAST
omkostninger. I beregningerne tages et 5-årigt gennemsnit af dækningsbi-
drag og produktionsomkostningerne (2015-2019). Merudgiften for automa-
tiseret udslusning i nye stalde vurderes at ville svare nogenlunde til drifts-
omkostningerne ved manuel udslusning.
De erhvervsøkonomiske meromkostninger på den enkelte bedrift afhænger
af den producerede gyllemængde pr. bedrift og derved af gyllepropper, der
skal trækkes, samt hvor tit bedriften allerede udsluser i dag. Der vil være
nogle bedrifter, som skal skrue frekvensen mere op end andre. Der vil end-
videre være variationer i hvilke muligheder der er for at installere og auto-
matisere hyppig udslusning. Kravet om hyppig udslusning forventes at med-
føre meromkostninger for ca. 25.000 kr. om året for den gennemsnitlige gri-
sebedrift.
På enkelte bedrifter - primært de, der afsætter gyllen til biogas - kan det være
nødvendigt at investere i en ny eller større fortank. Der vil også kunne blive
behov for at øge lagerkapacitet uden for stalden. Dette vil i visse tilfælde
kunne kræve en miljøgodkendelse, og medføre udgifter hertil.
For eksisterende stalde, hvor enkelte måtte rammes atypisk hårdt, f.eks.
fordi hyppig udslusning ikke vil være muligt uden en komplet ombygning
af stalden, forventes der fastsat regler om en begrænset dispensationsmulig-
hed.
Der forventes alene at være få administrative omkostninger i tilknytning til
et krav om hyppig udslusning, som vil bestå af dokumentation i form af
registrering af dato (i eksempelvis en kalender eller logbog), der har været
foretaget udslusning.
Det er endnu ikke afklaret, hvorledes de aftalte reduktioner for kvæg skal
indfries. Det fremgår dog af Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug,
at hvis det ikke er muligt at fastsætte et generelt reduktionskrav vil aftale-
partierne beslutte andre metoder for at opnå effekten, herunder krav til fedt-
fodring. Som forudsat ved indgåelse af landbrugsaftalen vurderes de sam-
lede erhvervsøkonomiske omkostninger for tiltag vedrørende fedtfodring at
udgøre ca. 150 mio. kr. pr. år i gennemsnit (2023-2050). Meromkostningen
til at øge fedtandelen i foderet er estimeret til 240 kr. pr. konventionel mal-
keko pr. år svarende til ca. fem pct. af dækningsbidraget for malkekøer (øko-
logiske og konventionelle malkekøer i perioden 2015-2019). For kvier er
meromkostningen estimeret til ca. 150 kr. pr. konventionel kvie pr. år. De
erhvervsøkonomiske omkostninger på den enkelte bedrift afhænger af an-
tallet malkekøer og kvier pr. bedrift. For en gennemsnitlig bedrift i dag med-
fører kravet om en højere fedtandel i foderet meromkostninger svarende til
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0012.png
UDKAST
ca. 70.000 kr. om året. Fedtfodring sker typisk ved direkte tilsætning af raps-
olie eller ved tilsætning af knuste eller valsede rapsfrø.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget retter sig mod erhvervsdrivende, og det forventes ikke, at lov-
forslaget vil medføre administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
De klimamæssige konsekvenser vil afhænge af, hvorledes bemyndigelses-
bestemmelsen i den foreslåede § 35 i husdyrbrugloven udmøntes.
Den foreslåede bemyndigelse vil bl.a. blive anvendt til at udmønte dele af
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug.
Der forventes bl.a. fastsat regler om krav til hyppig udslusning, der vurderes
at ville kunne medføre reduktioner på 0,14 mio. ton CO
2
e i hvert af årene
2023 og 2024, 0,15 mio. ton CO
2
e i hvert af årene 2025 og 2026, 0,16 mio.
ton CO
2
e i hvert af årene 2028 og 2029 og 0,17 mio. ton CO
2
e i 2030.
Der forventes endvidere fastsat regler vedrørende reduktionskrav til udled-
ninger af drivhusgasser fra kvæg, der vurderes at ville kunne medføre re-
duktioner på 0,17 mio. ton CO
2
e i hvert af årene 2023-2027, og 0,16 mio.
ton CO
2
e i hvert af årene 2029 og 2030.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
De miljø- og naturmæssige konsekvenser vil afhænge af, hvorledes bemyn-
digelsesbestemmelsen i den foreslåede § 35 i husdyrbrugloven udmøntes.
De konkrete miljø- og naturmæssige konsekvenser vil derfor først endeligt
kunne vurderes i forbindelse med udmøntningen i bekendtgørelse.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke konsekvenser for EU-retten.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. maj 2022 til den 9. august
2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
»Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
Udmøntning af den foreslåede § 35 i
husdyrbrugloven, vil få økonomiske
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0013.png
UDKAST
stat, kommuner
og regioner
konsekvenser for kommunerne. Om-
fanget af de økonomiske konsekven-
ser vil afhænge af, hvordan de nær-
mere regler udformes i en bekendt-
gørelse.
De forventede tiltag vedrørende hyp-
pig udslusning forventes at indebære
samlede økonomiske konsekvenser
for kommunerne på ca. 700.000 kr.
pr. år i gennemsnit i årene 2023-2050
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Udmøntning af den foreslåede § 35 i
husdyrbrugloven vil kunne få imple-
menteringskonsekvenser for kom-
munerne. Omfanget af konsekven-
serne vil afhænge af, hvordan de
nærmere regler udformes i en be-
kendtgørelse.
Udmøntning af den foreslåede§ 35 i
husdyrbrugloven vil medføre økono-
miske konsekvenser for erhvervsli-
vet. Omfanget vil afhænge af, hvor-
dan de nærmere regler udformes i en
bekendtgørelse.
De forventede tiltag vedrørende hyp-
pig udslusning forventes at indebære
samlede erhvervsøkonomiske om-
kostninger på ca. 40 mio. kr. pr. år i
gennemsnit i årene 2023-2050
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Udmøntning af den foreslåede § 35 i
husdyrbrugloven vil medføre admi-
nistrative konsekvenser for erhvervs-
livet. Omfanget vil afhænge af, hvor-
dan de nærmere regler udformes i en
bekendtgørelse.
De forventede tiltag vedrørende hyp-
pig udslusning forventes udeluk-
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0014.png
UDKAST
kende at indebære få samlede admi-
nistrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Ingen.
retten
Er i strid med
principperne for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
14
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0015.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes en ny § 35 i husdyrbrugloven.
Det følger af den foreslåede
§ 35, stk. 1, 1. pkt.,
at miljøministeren kan fast-
sætte regler om indretning og drift af anlæg med henblik på at reducere ud-
ledning af drivhusgasser fra erhvervsmæssige dyrehold.
Erhvervsmæssige dyrehold skal forstås i overensstemmelse med definitio-
nen i bekendtgørelse nr. nr. 2243 af 29. november 2021 om miljøregulering
af dyrehold og om opbevaring af gødning (husdyrgødningsbekendtgørel-
sen). Af bekendtgørelsen fremgå det, at erhvervsmæssigt dyrehold er et dy-
rehold, som overskrider størrelsesgrænserne for ikke-erhvervsmæssigt dy-
rehold i henhold til bekendtgørelse nr. 844 af 23. juni 2017 om miljøregule-
ring af visse aktiviteter (miljøaktivitetsbekendtgørelsen). Ifølge denne be-
kendtgørelse er et dyrehold ikke erhvervsmæssigt, hvis det består af en be-
grænset mængde dyr. Til eksempel er et dyrehold, bestående af kvæg og
svin ikke erhvervsmæssigt, hvis dyreholdet består af op til 2 malkekøer eller
ammekøer med tilhørende kalve (op til 6 måneder), op til 4 stykker kvæg,
op til 2 søer med tilhørende smågrise (op til 40 kg) eller op til 15 produce-
rede slagtesvin.
Den foreslåede bemyndigelse vil indebære, at miljøministeren kan fastsætte
regler, som retter sig direkte mod anlægget, men også regler der retter sig til
driften af anlægget. Regler der retter sig mod indretning af anlæg kan f.eks.
være krav til at staldanlæg indrettes med automatisk udslusning, mens regler
der retter sig mod drift eksempelvis kan være krav om særlig fodring af hus-
dyrene i anlægget.
Den foreslåede bemyndigelse i forslaget til § 35, stk. 1, 1. pkt. vil kunne
anvendes til at fastsætte tiltag, der fastsættes som krav i en bekendtgørelse,
som alle de omfattede virksomheder med erhvervsmæssige dyrehold vil
skulle opfylde.
Det forventes, at miljøministeren ved første udmøntning af bemyndigelsen
vil fastsætte regler om hyppig udslusning i svinestalde, der er et tiltag, som
fremgår af Aftale om grøn omstilling af landbruget. Reglerne forventes ud-
møntet i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen, med ikrafttrædelse 1. januar
2023.
Hyppig udslusning vil kunne begrænse gyllens opholdstid i stalden, idet den
flyttes til et udendørs lager, hvor den lavere temperatur medfører, at udled-
ningerne reduceres.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0016.png
UDKAST
Det forventes således, at der vil blive fastsat krav om ugentlig udslusning af
gyllen fra stalden til lageret (min. hver syvende dag). Det forventes endvi-
dere, at kravet vil blive stillet til alle nye svinestalde (inklusiv slagtegrise-,
smågrise- og sostalde) og alle eksisterende slagtesvinestalde. Den foreslå-
ede bemyndigelse påtænkes endvidere anvendt til at stille krav om, at nye
stalde skal indrettes med automatiserede udslusningssystemer, dog med mu-
lighed for at installere en anden teknologi, hvis den har en tilsvarende redu-
cerende effekt på udledningen af drivhusgasser, der er dokumenteret og kan
indgå i den nationale emissionsopgørelse. For eksisterende svinebrug for-
ventes det, at der i stedet stilles krav om manuel udslusning.
Herudover forventes det, at miljøministeren vil anvende bemyndigelsen til
at fastsætte regler, der skal sikre det reduktionskrav i forhold til kvæg, som
fremgår af Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug. Hvis det bliver mu-
ligt at fastsætte et generelt reduktionskrav vedr. udledningen fra kvægs for-
døjelse, som kan nås ved valgfrihed mellem forskellige virkemidler, forven-
tes det, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at udmønte reg-
ler om dette. Viser det sig ikke muligt, fordi der ikke bliver adgang til for-
skellige virkemidler, vil bemyndigelsen i stedet blive anvendt til at fastsætte
et krav om tilsætning af en højere fedtandel i foderet til konventionelle mal-
kekøer og kvier. Dette krav vil i så fald skulle gælde fra 2025. Reglerne
forventes fastsat i bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om op-
bevaring af gødning.
Anvendelsesområdet for den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i hus-
dyrbruglovens § 35 vil være at udmønte Aftale om grøn omstilling af
dansk landbrug vedrørende reduktion af drivhusgasudledninger fra er-
hvervsmæssige dyrehold, herunder tiltag, der allerede er besluttet og tiltag
der måtte blive truffet i dette regi. Det er hermed hensigten, at udstedelse
af en bekendtgørelse i medfør af den foreslåede § 35 som udgangspunkt
skal bygge på aftaler i forligskredsen, og at en bekendtgørelse inden udste-
delse vil blive forelagt forligskredsen. For at kunne imødekomme udvik-
lingen inden for tiltag, som kan medvirke til at reducere udledninger af
drivhusgasser, særligt metan, fra erhvervsmæssige dyrehold, er det dog
hensigten, at miljøministeren med den foreslåede bestemmelse kan fast-
sætte regler om mindre ændringer, justeringer, præciseringer m.v., der ikke
nødvendigvis bygger på en politisk aftale. Sådanne ændringer vil også
blive forelagt for forligskredsen.
Det følger af den foreslåede
stk. 1, 2. pkt.,
at ministeren herunder kan fast-
sætte regler om hvilke typer anlæg, der skal være omfattet, dispensation,
metoder for beregning af effekt samt krav til dokumentation og egenkon-
trol, som den, der er ansvarlig for anlægget skal foretage for egen regning.
Det foreslåede stk. 1, 2. pkt. vil medføre, at miljøministeren kan fastsætte
regler om hvilke typer anlæg, der vil blive omfattet af regler udstedt i medfør
af det foreslåede stk. 1, 1. pkt.
16
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0017.png
UDKAST
Der kan eksempelvis fastsættes regler om, at visse tiltag fastsat i medfør af
stk. 1, alene vil gælde for svinebrug, mens andre tiltag vil gælde for kvæg-
brug. Der kan også fastsættes grænser for husdyrbrugets størrelse, herunder
antallet er dyr. Bemyndigelsen vil også kunne anvendes til at fastsætte ge-
nerelle undtagelser, hvis en særlig type stald, f.eks. på grund af manglende
gyllemængder i perioder ikke vil kunne etablere hyppig udslusning eller
som følge af nødvendige hensyn til arbejdsmiljø. For afgrænsningen i hen-
hold til de tiltag der skal udmøntes i medfør af Aftale om grøn omstilling af
dansk landbrug, se bemærkningerne til det foreslåede stk. 1, 1. pkt.
Det påtænkes endvidere, at den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt
til at fastsætte regler om dispensation. Det vil være kommunalbestyrelsen,
der træffer afgørelse om, hvorvidt der kan meddeles dispensation til de fast-
satte krav. De nærmere retningslinjer herfor vil blive fastsat i bekendtgørel-
sen og nærmere uddybet i en vejledning. Det forventes, at der vil kunne
meddeles dispensation, hvis en bedrift måtte blive ramt atypisk hårdt, f.eks.
fordi hyppig udslusning ikke vil være muligt uden en komplet ombygning
af stalden.
Området for dispensationer og undtagelser vil under alle omstændigheder
være begrænset af hensyn til, at aftalte reduktionseffekter kan nås.
Den foreslåede bestemmelse vil derudover kunne anvendes til at fastsætte
regler om beregning af effekt samt de krav til dokumentation og egenkon-
trol, der vil skulle opfyldes. Det vil være den ansvarlige for husdyrbruget,
der vil blive forpligtet til at foretage dokumentation og egenkontrol, og det
skal foretages for egen regning.
Det er hensigten, at kommunalbestyrelsen som led i deres tilsyn med hus-
dyrbrug, også vil skal føre tilsyn med krav, der fastsættes med hjemmel i
den foreslåede § 35. Det fremgår af husdyrbruglovens § 44, stk. 1, at kom-
munalbestyrelsen fører tilsyn med, at loven og de regler, der er fastsat med
hjemmel i loven, overholdes.
Det er endvidere hensigten, at der med hjemmel i husdyrbruglovens § 92 vil
blive fastsat regler om, at overtrædelser af de krav, der fastsættes med den
foreslåede § 35, kan straffes med bøde. Derudover vil der blive fastsat en
regel om, at straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen
er voldt skade eller fremkaldt fare for skade på natur, dyr, planter, landska-
ber eller mennesker eller de øvrige interesser, som husdyrbrugloven tilsigter
at beskytte, herunder luft, vand, jord og undergrund, eller hvis der er opnået
eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, her-
under ved besparelser.
17
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0018.png
UDKAST
Det følger af den foreslåede
§ 35, stk. 2, 1. pkt.,
at miljøministeren kan fast-
sætte regler om fastsættelse af vilkår i godkendelser og tilladelser, herunder
om kommunalbestyrelsens behandling og vurdering af sagen med henblik
på at reducere udledning af drivhusgasser fra erhvervsmæssige dyrehold.
Det foreslåede stk. 2, 1. pkt. vil for det første indebære, at der skabes
hjemmel til, at miljøministeren kan fastsætte regler om, at der i godkendel-
ser eller tilladelser i medfør af husdyrbrugslovens §§ 16 a og 16 b, kan
fastsættes vilkår om tiltag, der skal sikre reduktion af drivhusgasser fra er-
hvervsmæssige dyrehold.
Den foreslåede bemyndigelse i stk. 2, 1. pkt. vil endvidere kunne anvendes
til at fastsættes regler om måden, hvorpå kommunalbestyrelsen skal be-
handle og vurdere ansøgninger i medfør af husdyrbruglovens §§ 16 a og 16
b, i relation til reduktion af drivhusgasudledninger fra husdyrbrugene, her-
under hvilke hensyn, som kommunalbestyrelsen skal varetage ved deres
vurdering. Der vil eksempelvis kunne fastsættes krav til kommunalbestyrel-
sens vurdering af, hvilke teknologier og virkemidler og særlige forhold i
øvrigt, der skal til for at sikre reduktioner af drivhusgasudledninger.
Den foreslåede bestemmelse vil skulle anvendes i det tilfælde, hvor det vur-
deres mest hensigtsmæssigt, at tiltag med henblik på at indfri de med Aftale
om grøn omstilling af dansk landbrug aftalte reduktioner af drivhusgasud-
ledninger fra svine- og kvægbedrifter, fastsættes af kommunalbestyrelsen
som vilkår i husdyrbrugets godkendelse eller tilladelse, frem for som gene-
relle krav, jf. bemærkningerne ovenfor til den foreslåede § 35, stk. 1. De
nærmere retningslinjer herfor forventes fastsat i bekendtgørelsen og nær-
mere uddybet i en vejledning.
Det følger af den foreslåede
stk. 2, 2. pkt.,
at ministeren i den forbindelse
kan fastsætte regler om, i hvilke tilfælde og på hvilke vilkår godkendelser
og tilladelser kan meddeles.
Det foreslåede stk. 2, 2. pkt. vil indebære, at miljøministeren kan fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen i nærmere bestemte tilfælde skal med-
dele afslag, godkendelse eller tilladelse på baggrund af vilkår med henblik
på reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold.
Det følger af den foreslåede
stk. 2, 3. pkt.,
at ministeren endvidere kan be-
stemme, at der gælder særlige krav for bestemte erhvervsmæssige dyrehold.
Med det foreslåede stk. 2, 3. pkt. vil der kunne fastsættes forskellige krav
om vilkår til forskellige slags erhvervsmæssige dyrehold. Det kan eksem-
pelvis blive relevant, at fastsætte en type vilkår for svinebrug med henblik
på reduktion af drivhusgasudledninger, mens det vil være relevant med en
anden type for kvægbrug.
18
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0019.png
UDKAST
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023 med henblik på
at sikre overensstemmelse med ikrafttrædelsestidspunkterne for øvrig er-
hvervsrettet lovgivning, der som udgangspunkt træder i kraft den 1. januar
og den 1. juli.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da lov om husdyrbrug og an-
vendelse af gødning m.v. ikke gælder for disse dele af rigsfællesskabet og
heller ikke kan sættes i kraft for disse dele, jf. § 112 i lov om husdyrbrug og
anvendelse af gødning m.v.
19
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0020.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om husdyrbrug og anvendelse
af gødning m.v., jf. lovbekendtgø-
relse nr. 520 af 1. maj 2019, som
ændret ved lov nr. 2192 af 29. de-
cember 2020 og lov nr. 126 af 30.
januar 2021, foretages følgende
ændringer:
4.
Efter § 34 a indsættes:
Ȥ
35.
Miljøministeren kan fast-
sætte regler om indretning og drift
af anlæg med henblik på at reducere
udledning af drivhusgasser fra er-
hvervsmæssige dyrehold. Ministe-
ren kan herunder fastsætte regler
om, hvilke typer anlæg der skal
være omfattet, dispensation, meto-
der for beregning af effekt og krav
til dokumentation og egenkontrol,
som den, der er ansvarlig for anlæg-
get, skal foretage for egen regning.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fast-
sætte regler om fastsættelse af vil-
kår i godkendelser og tilladelser,
herunder om kommunalbestyrel-
sens behandling og vurdering af sa-
gen med henblik på at reducere ud-
ledning af drivhusgasser fra er-
hvervsmæssige dyrehold. Ministe-
ren kan i den forbindelse fastsætte
regler om, i hvilke tilfælde og på
hvilke vilkår godkendelser og tilla-
delser kan meddeles. Ministeren
kan endvidere bestemme, at der
gælder særlige krav for bestemte
erhvervsmæssige dyrehold.
20
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 612: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (Reduktion af drivhusgasudledninger fra erhvervsmæssige dyrehold)
2600065_0021.png
UDKAST
21