Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 599
Offentligt
2597406_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 21. juni 2022
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 69-22
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om “Udkast til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) xx/2022 af dd.mm.2022 om ændring af gennemførelsesforordning
540/2011 for så vidt angår forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne: ”2-phenylphenol, 8-
hydroxyquinolin, amidosulfuron, bensulfuron, bifenox, chlormequat, chlorotoluron, clofentezin, clomazon,
daminozid, deltamethrin, dicamba, difenoconazol, diflufenican, dimethachlor, esfenvalerat, etofenprox,
fenoxaprop-P, fenpropidin, fenpyrazamin, fludioxonil, flufenacet, flumetralin, fosthiazat, lenacil, MCPA,
MCPB, nicosulfuron, paraffinolie, penconazol, picloram, prohexadion, propaquizafop, prosulfocarb,
quizalofop-P, quizalofop-P-ethyl, quizalofop-P-tefuryl, natrium 5-nitroguaiacolat, natrium o-nitrophenolat,
natrium p-nitrophenolat, svovl, tebufenpyrad, tetraconazol, tri-allat, triflusulfuron og tritosulfuron”
(Komitesag).
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 14. og 15.
juli 2022.
Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stofferne er godkendt i EU i dag.
Regeringen agter derfor at støtte Kommissionens forslag.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 599: Grundnotat om forlænget godkendelse af 46 aktivstoffer, komitésag
2597406_0002.png
Den 21. juni 2022
MIM 69-22
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om “Udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) xx/2022 af
dd.mm.2022 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår
forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne: ”2-phenylphenol, 8-
hydroxyquinolin, amidosulfuron, bensulfuron, bifenox, chlormequat, chlorotoluron,
clofentezin, clomazon, daminozid, deltamethrin, dicamba, difenoconazol, diflufenican,
dimethachlor, esfenvalerat, etofenprox, fenoxaprop-P, fenpropidin, fenpyrazamin,
fludioxonil, flufenacet, flumetralin, fosthiazat, lenacil, MCPA, MCPB, nicosulfuron,
paraffinolie, penconazol, picloram, prohexadion, propaquizafop, prosulfocarb,
quizalofop-P, quizalofop-P-ethyl, quizalofop-P-tefuryl, natrium 5-nitroguaiacolat,
natrium o-nitrophenolat, natrium p-nitrophenolat, svovl, tebufenpyrad, tetraconazol,
tri-allat, triflusulfuron og tritosulfuron”
(Komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at forlænge udløbsdatoen for 46 aktivstoffer, hvor godkendelsen i henhold til
forordning 1107/2009 udløber i perioden oktober - december 2022. Hvis forslagene bliver vedtaget,
vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011
af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009
for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer blive forlænget med 1 år. Forlængelserne er en
konsekvens af, at den igangværende genvurdering ikke er færdiggjort. Forslaget forventes sat til
afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 14. og 15. juli 2022.
Der er ingen væsentlige administrative konsekvenser for regioner, kommuner eller erhvervslivet.
Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de danske godkendelser af midler med
chlormequat, clomazon, daminozid, deltamethrin, dicamba, difenoconazol, diflufenican, etofenprox,
fenoxaprop-P, fenpyrazamin, fludioxonil, MCPA, paraffinolie, picloram, prohexadion,
propaquizafop, prosulfocarb, svovl og triflusulfuron skal forlænges.
Forslagene har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Samlet set
påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stofferne er godkendt i EU i dag.
Regeringen mener, at det er rimeligt at forlænge udløbstiden for de pågældende aktivstoffer for at
kunne nå genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at gennemføre revurderingsprogrammerne.
Regeringen mener, at revurderingen af clofentezin og triflusulfuron bør afsluttes hurtigst muligt,
pga. problematiske områder i EFSA konklusionen og stoffernes hormonforstyrrende egenskaber.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 599: Grundnotat om forlænget godkendelse af 46 aktivstoffer, komitésag
Regeringen agter derfor at støtte Kommissionens forslag, idet man:
-
lægger vægt på, at Kommissionen fremsætter forslag om fornyelse/ikke fornyelse af
stofferne clofentezin og triflusulfuron snarest muligt, pga. problematiske områder i EFSA
konklusionerne.
-
yderligere lægges der vægt på, at Kommissionen skal opfylde sin forpligtelse om indenfor 6
måneder efter publikation af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA)
konklusioner at fremsætte forslag om godkendelse eller ikke godkendelse af de pågældende
aktivstoffer.
-
desuden lægges der vægt på, at Kommissionen skal sikre, at forslagene kommer til
afstemning så snart som muligt efter at Kommissionens vurderingsrapporter foreligger,
særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge udkast til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
xx/2022 af dd.mm.2022 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår
forlængelse af godkendelsesperioden for 46 aktivstoffer.
Forslaget har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler artikel 17, som fastlægger,
at en godkendelse af et aktivstof kan forlænges i en periode, der er tilstrækkelig til at vurdere en
ansøgning om fornyet godkendelse.
Forslaget behandles i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder. Afgiver komitéen en
positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen
ændrede forslag, eller indenfor en måned forelægge forslagene for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslagene, kan Kommissionen
ikke vedtage forslagene. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslagene. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslagene.
Forslaget forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 14.
og 15. juli 2022.
Formål og indhold
De foreløbige forslag drejer sig om at forlænge godkendelsen af 46 aktivstoffer, der tidligere har været
optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, og som med
plantebeskyttelsesmiddelforordningens ikrafttræden den 14. juni 2011 er overført til listen over
godkendte aktivstoffer.
Grunden til at der foreslås en forlænget godkendelse er, at EU vil give tilstrækkelig tid til at tilgodese
en ligelig fordeling af opgaver mellem medlemsstaterne, og at sørge for, at der er tilstrækkelige
ressourcer til vurdering og afgørelse mht. stoffernes eventuelle fornyelse.
Godkendelsen forventes forlænget for de nævnte aktivstoffer, hvor godkendelsen udløber i perioden
oktober til december 2022. Det forventes, at Kommissionen vil foreslå en midlertidig forlængelsen af
disse aktivstoffer på 1 år, med henblik på at fremskynde revurderingerne og derefter tage stilling til
yderligere mulighed for forlængelse.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 599: Grundnotat om forlænget godkendelse af 46 aktivstoffer, komitésag
2597406_0004.png
Aktivstoffer, som foreslås forlænget, hvor der er godkendt midler i Danmark (anvendelsesområder er
angivet) hvor der i forbindelse med revurderingen foreligger en EFSA konklusion:
1.
Triflusulfuron, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i bederoer, rødbeder, cikorie og julesalat.
Der foreligger en EFSA konklusion fra maj 2022. Stoffet er hormonforstyrrende og er under
behandling i den stående komité angående en artikel 4(7) godkendelse, for de anvendelser, hvor der
ikke findes alternativer.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget, hvor der
ikke
er godkendt midler i Danmark, og hvor der i
forbindelse med revurderingen foreligger en EFSA konklusion:
2. Clofentezine
Der foreligger en EFSA konklusion fra august 2021. Stoffet er hormonforstyrrende og er under
behandling i den stående komité angående en artikel 4(7) godkendelse, for de anvendelser, hvor der
ikke findes alternativer.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer hvor der er
midler godkendt i Danmark), og hvor der i forbindelse med revurderingen endnu ikke foreligger en
EFSA konklusion:
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
2-phenylphenol
8-hydroxyquinolin
Bensulfuron
Bifenox
Chlormequat, anvendes til vækstregulering i korn og frøgræs.
Chlorotoluron
Deltamethrin, anvendes til insektbekæmpelse i korn og i lagerrum, samt myrebekæmpelse hos
private.
10. Dicamba, anvendes til ukrudtsbekæmpelse hos private.
11.
12.
13.
14.
15.
Dimethachlor
Esfenvalerat.
Etofenprox (godkendt som biocid i Danmark)
Fenpropidin
Fenpyrazamin, anvendes til svampebekæmpelse i tomater, agurker mm. i drivhuse.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 599: Grundnotat om forlænget godkendelse af 46 aktivstoffer, komitésag
2597406_0005.png
16.
17.
Flumetralin
Fosthiazat
18. MCPA, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i korn samt hos private.
19.
MCPB
20. Nicosulfuron
21.
Paraffinolie, anvendes til bekæmpelse af bladlus i kartofler, spindemider i frugt, bladlopper i
pære.
22. Penconazol
23. Picloram, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i raps.
24. Prohexadion, anvendes til vækstregulering i korn, græs, æbler og pærer.
25. Propaquizafop, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i bederoer, raps, ærter, kartofler, rødbeder,
bønner, hør og sennep.
26. Prosulforcarb, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i korn, græs og kartofler.
27. Quizalofop-P
28. Quizalofop-P-ethyl
29. Quizalofop-P-tefuryl
30. Natrium 5-nitroguaiacolat
31.
Natrium o-nitrophenolat
32. Natrium p-nitrophenolat
33. Svovl, anvendes til svampebekæmpelse i kernefrugt og bederoer og hos private i kernefugt og
prydplanter.
34. Tebufenpyrad
35. Tetraconazol
36. Tri-allat
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer hvor der er
midler godkendt i Danmark) for stoffer, der er under revurdering af EFSA med henblik på afklaring af
hormonforstyrrende egenskaber:
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 599: Grundnotat om forlænget godkendelse af 46 aktivstoffer, komitésag
37. Amidosulfuron.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
38. Clomazon, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i raps, ærter, roer og andre afgrøder.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
39. Daminozid, anvendes til vækstregulering af potteplanter, udplantningsplanter samt
krysantemum og solsikker til afskæring.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
40. Difenoconazol, anvendes til bekæmpelse af svampe i en række afgrøder, anvendes både som
sprøjtemiddel og bejdsemiddel.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
41.
Diflufenican, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i bla. korn og juletræer.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
42. Fenoxaprop-P, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i korn, græs og på brakarealer.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
43. Fludioxonil, anvendes til svampebekæmpelse på golfbaner og i jordbær og salat, samt bejdsning
af korn og læggekartofler.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
44. Flufenacet.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
45. Lenacil.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
46. Tritosulfuron.
Der foreligger endnu ikke en EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Udløbsdatoen for godkendelserne af de nævnte stoffer ligger i perioden oktober – december 2022 i
henhold til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Forordningen er
direkte gældende i Danmark.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 599: Grundnotat om forlænget godkendelse af 46 aktivstoffer, komitésag
2597406_0007.png
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer blive ændret. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de
danske godkendelser af midler med disse aktivstoffer skal forlænges.
Evt. statsfinansielle konsekvenser afholdes, jf. budgetvejledningens retningslinjer, indenfor
ressortministeriets egne rammer. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Forslaget har umiddelbart ingen væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sagen kan potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om
forlængelse til følgende aktivstoffer: chlormequat, clomazon, daminozid, deltamethrin, dicamba,
difenoconazol, diflufenican, etofenprox, fenoxaprop-P, fenpyrazamin, fludioxonil, MCPA, paraffinolie,
picloram, prohexadion, propaquizafop, prosulfocarb, svovl og triflusulfuron, da der på nuværende
tidspunkt er godkendt midler med disse stoffer i Danmark. På nuværende tidspunkt er det vanskeligt
at estimere de erhvervsøkonomiske konsekvenser, da det afhænger af, om der søges om dispensationer
til anvendelse af stofferne i Danmark, eller af om der er alternativer.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslagene vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på hvilke
midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Det bemærkes, at der for stofferne clofentezin og triflusulfuron, er identificeret problematiske områder
i revurderingen, der gør, at denne bør færdiggøres hurtigst muligt.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Miljøspecialudvalget, hvortil der er indkommet bemærkninger fra
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Dansk Planteværn og Rådet for Grøn Omstilling.
Fagbevægelsens Hovedorganisation støtter forlængelsen af godkendelsen, da genvurderingerne ikke er
færdige.
Dansk Planteværn bakker ligeledes op om en forlængelse af godkendelsen. I relation til redegørelsen
for forslagets erhvervsøkonomiske konsekvenser finder Dansk Planteværn det imidlertid misvisende at
dispensationer nævnes som en grund til, at det er umuligt at estimere de erhvervsøkonomiske
konsekvenser, hvis godkendelserne af de 46 aktivstoffer ikke bliver forlænget. Dansk Planteværn anser
ikke dispensationer som en mulighed, da der både fra europæisk og national side (senest i den nylig
aftalte pesticidstrategi) er et ønske om at minimere antallet af dispensationer.
Rådet for Grøn Omstilling støtter den danske indstilling, at processerne skal fremskyndes og især for
stofferne clofentezin og triflusulfuron, hvor der allerede foreligger en EFSA-vurdering som viser
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 599: Grundnotat om forlænget godkendelse af 46 aktivstoffer, komitésag
problematiske egenskaber. Rådet for Grøn Omstilling vil stærkt anbefale, at der gøres en indsats for at
tilvejebringe de nødvendige resurser, således at evalueringerne forløber rettidigt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et
kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig med Kommissionen i, at det er nødvendigt at give ekstra tid til at gennemføre
revurderingsprogrammerne, og forlænge godkendelsesperioden for de nævnte stoffer. Regeringen
agter derfor at støtte Kommissionens forslag, idet man:
- lægger vægt på, at Kommissionen fremsætter forslag om fornyelse/ikke fornyelse af stofferne
clofentezin og triflusulfuron snarest muligt, pga. problematiske områder i EFSA
konklusionerne.
- Yderligere lægges der vægt på, at Kommissionen skal opfylde sin forpligtelse om indenfor 6
måneder efter publikation af den europæiske fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA)
konklusioner at fremsætte forslag om godkendelse eller ikke godkendelse af de pågældende
aktivstoffer.
- Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen skal sikre, at forslagene kommer til afstemning
så snart som muligt efter at Kommissionens vurderingsrapporter foreligger, særligt hvis EFSA
har identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Et lignende notat omfattende 2-phenylphenol, 8-hydroxyquinoline, amidosulfuron, bifenox,
chlormequat, chlorotoluron, clofentezin, clomazon, cypermethrin, daminozid, deltamethrin, dicamba,
difenoconazol, diflufenican, dimethachlor, etofenprox, fenoxaprop-P, fenpropidin, fludioxonil,
flufenacet, fosthiazat, indoxacarb, lenacil, MCPA, MCPB, nicosulfuron, paraffinolie, penconazol,
picloram, propaquizafop, prosulfocarb, quizalofop-P-ethyl, quizalofop-P-tefuryl, svovl, tetraconazol,
tri-allat, triflusulfuron og tritosulfuron har været oversendt til Folketingets Europaudvalg, samt Miljø-
og Fødevareudvalget d. 25. juni 2021.
Notatet er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
7