Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 597
Offentligt
2596918_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål AR
Vil ministrene redegøre for, hvad Danmark har gjort
for at gøre andre lande bedre til at opfylde de
verdensmål, som miljøministeren har ressortansvar
for? Vil ministrene redegøre for, hvordan
udviklingsbistanden konkret bliver anvendt til
miljøformål, herunder oplyse hvorvidt de øgede
midler til udviklingsbistand, der er til rådighed i
forhold til 2021 prioriteres til miljøformål?
Samrådsspørgsmål AS
Vil ministrene redegøre for, hvordan regeringen
arbejder for at bekæmpe forureningen med plastik i
havene, floder og åer i Danmark og på verdensplan,
og for, hvilke konkrete udfordringer der er?
Svar
[Miljøministerens svar på samrådsspørgsmål AR,
1. del om verdensmål]
I regeringens udenrigspolitiske strategi,
udviklingspolitiske strategi og handlingsplan for
verdensmålene defineres verdensmålene, som helt
centrale pejlemærker for regeringen.
Verdensmålene på det grønne område er i vid
udstrækning sammenfaldende med
Miljøministeriets ressort. Næsten alt
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 597: Miljøministerens talepapir fra samrådet 18/5-22 om Danmarks bidrag til andre landes opfyldelse af verdensmålene på miljøområdet
2596918_0002.png
TALEPAPIR
Miljøministeriets arbejde kan relateres til et eller
flere verdensmål og delmålene herunder.
De mest centrale mål inden for Miljøministeriets
område er:
- verdensmål 3 om sundhed, som bl.a. handler
om forurening
- verdensmål 6 om rent vand og sanitet,
- verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og
produktion,
- verdensmål 14 om livet i havet og
- verdensmål 15 om livet på land
Derudover har en række andre mål også i mindre
grad relevans for Miljøministeriet.
I princippet er det de enkelte lande der selv er
ansvarlige for deres opfølgning på verdensmålene,
og de skal selv udvikle deres nationale
bæredygtigheds-handlingsplaner. Men Danmark er
ganske aktiv i vores hjælp til den globale opfyldelse
af målene.
I Miljøministeriet er der tre overordnede spor i
vores internationale arbejde med verdensmålene.
Det er gennem EU arbejdet, gennem de
internationale konventioner, og gennem vores
bilaterale samarbejde.
For det første, er EU samarbejdet helt centralt. EU
har tilsluttet sig verdensmålene og arbejder for at
fremme de grønne verdensmål ved de politikker, der
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 597: Miljøministerens talepapir fra samrådet 18/5-22 om Danmarks bidrag til andre landes opfyldelse af verdensmålene på miljøområdet
2596918_0003.png
TALEPAPIR
vedtages. Dette sker igennem de centrale
forhandlinger og vedtagelser af EU retsakter på det
grønne område. Europa er det kontinent, der i størst
grad lever op til verdensmålene, og EU spiller en
afgørende rolle ved at lede som et godt eksempel.
EU’s Grønne Pagt, og den deraf følgende miljø- og
klimaregulering, er vel det mest ambitiøse bidrag til
verdensmålene som verden endnu har set. Hele
målet med pagten er, at Europa skal blive et
bæredygtigt kontinent.
Den Grønne Pagt leverer på alle verdensmålene ved
den gennemgribende opstramning af hele
miljøaquiet der pågår netop nu. F.eks. gennem EU’s
klimamål, bæredygtig produktregulering,
industriregulering, og reguleringen af biodiversitet,
cirkulær økonomi og kemikalier. Danmark presser i
disse forhandlinger typisk på for at EU's politikker
er ambitiøse og leverer til verdensmålene.
For det andet, deltager Danmark i de internationale
multilaterale forhandlinger om globale aftaler på
miljø og naturområdet.
Når Miljøministeriet på Danmarks vegne deltager i
internationale forhandlinger er vi med til at sætte de
overordnede rammer og regler for miljøpolitikken,
der i sidste ende fremmer verdensmålene. Aktuelt
deltager vi f.eks. i de internationale FN
forhandlinger om en global ramme for biodiversitet
på den kommende CBD COP15. Og vi varmer op til
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 597: Miljøministerens talepapir fra samrådet 18/5-22 om Danmarks bidrag til andre landes opfyldelse af verdensmålene på miljøområdet
2596918_0004.png
TALEPAPIR
de kommende forhandlinger af en ny global
regulering af plastik. Det vil jeg fortælle mere om i
min besvarelse af det næste samrådsspørgsmål
Det er en vanskelig og kompliceret sag at fremme
globale aftaler og regler pga. de ofte meget
forskellige udgangspunkter og holdninger blandt
verdens lande. Men Danmark og EU presser hele
tiden på for en ambitiøs international indsats, som
dermed i kommer til at bidrage til verdensmålene.
For det tredje, har Miljøministeriet en række
bilaterale samarbejder på miljøområdet – også
kaldet det strategiske sektorsamarbejde - med en
række vækst- og udviklingslande i Asien og Afrika.
I sektorsamarbejdet samarbejder Miljøstyrelsens
eksperter med samarbejdslandendes
miljømyndigheder, og understøtter dermed
kapacitets- og vidensopbygning i landene.
Sektorsamarbejdet har fokus på cirkulær økonomi
og affald og håndtering af spildevand og drikkevand.
På vandområdet har vi konkrete samarbejder med
Indien, Kina, Sydafrika, Marokko og Etiopien. Og
inden for cirkulær økonomi og affald har vi
samarbejder med Indonesien og Kenya. Helt aktuelt
har samarbejdet med Kenya bl.a. ført til, at de i
parlamentet i Nairobi pt er ved at vedtage landets
første lovgivning for udvidet producentansvar på
affaldsområdet. Og det kan Miljøministeriet tage en
del af æren for.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 597: Miljøministerens talepapir fra samrådet 18/5-22 om Danmarks bidrag til andre landes opfyldelse af verdensmålene på miljøområdet
2596918_0005.png
TALEPAPIR
Dermed bidrager Miljøministeriet helt konkret til at
klæde andre lande på til bedre at kunne fremme
verdensmålene.
Til sidst vil jeg nævne, at Miljøministeriet også
understøtter de grønne verdensmål gennem
exportfremstød og samarbejdsaftaler om at udbrede
kendskabet til danske miljøteknologiske løsninger
og produkter.
[Miljøministerens svar på samrådsspørgsmål AS]
Vi skal passe på vores natur og ikke mindst vores
vandområder, hvad enten det er havet, søer eller
vandløb. Verdensmål 14.1, der siger, at
”havforurening skal forhindres og væsentligt
reduceres”, er et vigtigt verdensmål.
Tilførsel af plastik og andet affald til vores vand – og
havområder hører ikke til i naturen. Regeringen gør
derfor også en stor indsats for at sætte rammerne for,
at mængden af affald i naturen bliver nedbragt.
Vi skal undgå, at plastik overhovedet finder vej til
havet og naturen, men bliver i det cirkulære
materialekredsløb. Som en del af
plastikhandlingsplanen har vi derfor en målrettet
indsats imod plastikaffald i naturen. Det inkluderer
bl.a. en pulje til frivillige
strandoprydningsaktiviteter og
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 597: Miljøministerens talepapir fra samrådet 18/5-22 om Danmarks bidrag til andre landes opfyldelse af verdensmålene på miljøområdet
2596918_0006.png
TALEPAPIR
kommunikationskampagner for at undgå affald i
naturen.
Udvidelsen af det danske pant- og retursystem for
drikkevareemballager, forbuddet mod gratis
uddeling af bæreposer samt tredobling af
emballageafgiften på engangsservice er ligeledes
med til at sikre mindre plastikaffald i naturen.
I Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi er fastsat et mål om 50 pct. reduktion af
take away-emballager af plastik i 2026, ligesom alle
danskere skal sortere plastikaffaldet, så det kan
blive genanvendt.
På EU-niveau har Danmark deltaget aktivt i arbejdet
med og opfølgningen på EU's plastikstrategi og
handlingsplan for cirkulær økonomi. Her kan fx
nævnes det reviderede direktiv om skibes aflevering
af affald i havne, som fremmer indsamling af affald
fra skibe, herunder fiskeredskaber. Et andet vigtigt
EU-initiativ er engangsplastdirektivet, der bl.a.
indeholder et forbud mod sugerør, bestik og
tallerkner af engangsplastik, som er nogle af de
produkter, der ofte findes på strandene.
Det kommende indsatsprogram under Danmarks
Havstrategi vil også indeholde tiltag rettet mod
plastikforureningen i havet.
Regionalt er Danmark aktive i OSPAR (Oslo-
Pariskonventionen, der dækker Atlanterhavet) og
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 597: Miljøministerens talepapir fra samrådet 18/5-22 om Danmarks bidrag til andre landes opfyldelse af verdensmålene på miljøområdet
2596918_0007.png
TALEPAPIR
HELCOM (Helsingforskonventionen, der dækker
Østersøen). I begge samarbejder er der netop
udarbejdet nye handlingsplaner rettet mod marint
affald, herunder især plast. Danmark har taget
initiativ til flere tiltag i HELCOM-regi og er ansvarlig
for den regionale gennemførsel.
Mange forhold reguleres bedst og mest effektivt på
globalt plan. Derfor deltager Danmark også aktivt i
arbejdet under FNs søfartsorganisation IMO.
Her er fokus i øjeblikket på implementering af den
handlingsplan, der blev vedtaget for få år siden vedr.
marint plastik affald fra skibe, og der arbejdes nu
især med mærkning af fiskeredskaber og transport af
plastik pellets, da der flere gange er fundet store
mængder plastik pellets fra udslip fra containere på
strande.
Plastikforurening er et globalt problem, og derfor har
det været vigtigt for regeringen, at løsningerne til at
reducere plastik i verdenshavene, bliver håndteret
internationalt.
Vi har sammen med de andre nordiske lande, specielt
sammen med Norge igennem flere år arbejdet for at
bane vejen for, at FN’s miljøforsamling kunne træffe
beslutning om, at der skal udarbejdes en global
bindende aftale om plastikforurening.
Siden 2019 har vi sammen med Norge, Sverige og
Finland udarbejdet adskillige ministererklæringen,
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 597: Miljøministerens talepapir fra samrådet 18/5-22 om Danmarks bidrag til andre landes opfyldelse af verdensmålene på miljøområdet
2596918_0008.png
TALEPAPIR
som er vedtaget af Nordisk Ministerråd, samt sendt
ministerbreve til miljøministre i Asien, Afrika,
Sydamerika, samt USA og Canada, hvor vi har
understreget vigtigheden af en global aftale for
plastikforurening, netop for at reducere marint affald
i havområderne.
Vi har ligeledes afholdt flere workshops med like-
minded lande, herunder EU medlemslandene, UK og
Schweiz, hvor vi er blevet enige om prioriteter for en
global aftale for plastikforurening.
Det var derfor en bragende succes, da vi i Nairobi
onsdag den 2. marts, efter 7 dages intensive
forhandlinger,
vedtog
et
mandat
til
forhandlingskomitéen om en sådan aftale.
Resolutionen ”End plastic pollution: Towards an
international legally binding instrument”, indeholder
alle de relevante elementer, som vi i nordisk -og EU
regi mener er vigtige for os.
Men arbejdet stopper ikke her, og det er afgørende at
vi, i samarbejde med de nordiske lande og EU,
fortsætter vores lederskab under de forestående
forhandlinger.
Jeg har netop i Nordisk Ministerråd, sammen med de
andre nordiske miljøministre vedtaget, at vi
fortsættes vores aktive arbejde med at finde fælles
nordiske prioriteter for forhandlingerne om den
global aftale for plastikforurening.
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 597: Miljøministerens talepapir fra samrådet 18/5-22 om Danmarks bidrag til andre landes opfyldelse af verdensmålene på miljøområdet
2596918_0009.png
TALEPAPIR
Afslutningsvist vil jeg gerne gentage, at regeringen
ønsker, at vi skal passe godt på vores vandmiljø, som
rummer store naturværdier og ressourcer, og derfor
støtter vi også aktivt, at de nye globale naturmål
under Biodiversitetskonventionen har fokus på
kystnært og marin biodiversitet, så vi nationalt,
regionalt og globalt kan forbedre havområderne.
Tak for ordet.
9