Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 594
Offentligt
2596412_0001.png
Til alle høringsparter
Bæredygtigt Miljø og Produktion
J.nr. 2021- 2035
Ref. KAPIE
Den 17. juni 2022
Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbe-
skyttelse (Kommunal mulighed for etablering af nulemissions-
zoner i afgrænsede byområder og indførelse af absolut kumula-
tion for overtrædelser af miljøzonereguleringen, m.v.)
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Kom-
munal mulighed for etablering af nulemissionszoner i afgrænsede byområder og
indførelse af absolut kumulation for overtrædelser af miljøzonereguleringen, m.v.)
i offentlig høring.
Miljøministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar se-
nest:
torsdag d. 11. august 2022
Baggrund
Regeringen har den 14. september 2021 indgået aftale med Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Enhedslisten om "Miljøinitiativer i grønne byer og en hoved-
stad i udvikling", hvor aftalepartierne er enige om at sikre hjemmel til at give kom-
muner mulighed for at ansøge om at oprette nulemissionszoner ud fra fastsatte
kriterier om, hvordan tilladelse og etablering kan ske. Formålet med indholdet i af-
talen fra september 2021 er bl.a. at forbedre luftkvaliteten.
Med lovforslaget udmøntes den del af aftalen, der vedrører nulemissionszoner.
Med lovforslaget foreslås det, at alle landets kommunalbestyrelser får mulighed
for efter forudgående offentlig høring og efterfølgende høring af Miljøstyrelsen at
etablere nulemissionszoner i afgrænsede byområder. I forbindelsen med hørin-
gerne skal en række elementer belyses og konsekvensvurderes, bl.a. størrelsen på
zonen og mulighederne for betjening med kollektiv transport.
Endelig foreslås det med lovforslaget, at der ændres på reglerne for sanktioner for
overtrædelse af den allerede gældende miljøzoneregulering, som konstateres ved
digital kontrol, således at der kun kan udstedes ét bødeforelæg pr. uge, frem for ét
pr. døgn. Hertil foreslås det endvidere, at der for overtrædelser af miljøzoneregule-
ringen indføres et princip om absolut kumulation. Dette vil medføre, at bødens
samlede størrelse i tilfælde med flere overtrædelser af miljøzonereguleringen, som
det klare udgangspunkt ikke vil kunne nedsættes. Ændringerne vil gælde alle die-
selkøretøjstyper (tunge køretøjer, varebiler og personbiler).
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 594: Høringsbrev og udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse
2596412_0002.png
For en nærmere beskrivelse af lovforslagets baggrund og indhold henvises til lov-
forslagets bemærkninger.
EU-retten
Lovforslaget er ikke en implementering af EU-retlige regler. Lovforslaget vil blive
notificeret over for Europa-Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2015/1535 af 9. september 2015 om en informationsproce-
dure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfun-
dets tjenester.
Administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser og principper
for agil erhvervsrettet lovgivning
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget
i præhøring.
OBR har følgende vurdering af forslagets administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Administrative konsekvenser:
OBR vurderer, at lovforslaget på sigt kan medføre administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Disse konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de
ikke kvantificeres nærmere.
OBR bemærker, at lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af bekendtgørelser,
som indebærer administrative konsekvenser for erhvervslivet, jf. lovforslagets § 15
h. De administrative konsekvenser består i, at bemyndigelsen vil blive anvendt til
at fastsætte regler om, hvilke oplysninger og eventuel dokumentation, som en an-
søgning om undtagelse skal indeholde. Lovforslagets bemyndigelsesbestemmelser
vurderes at medføre administrative konsekvenser under 4 mio. kr. De bliver derfor
ikke kvantificeret yderligere.
Ikrafttrædelse
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. april 2023.
Høringssvar
Udkastet til lovforslaget er sendt i høring hos de parter, der fremgår af vedlagte
høringsliste og er samtidig offentliggjort på høringsportalen.
Eventuelle spørgsmål til udkast til lovforslaget kan rettes til følgende:
- Julie Kjær Jørgensen,
[email protected],
og
- Katrine Elkjær,
[email protected]
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med Cc. til
[email protected]
senest den
11. august 2022.
I høringssvar bedes angivet følgende i emnefeltet: "Høringssvar
vedr. nulemissionszoner j.nr. 2021-1035 (angive organisation/navn eller lign).”
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 594: Høringsbrev og udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse
Ikke-ministerielle høringsparters svar vil blive offentliggjort på høringsportalen ef-
ter endt høring. Dette gælder også Datatilsynets eventuelle høringssvar. Ved afgi-
velse af høringssvar gives der samtykke til offentliggørelse, herunder afsenders
navn og mailadresse.
Der kan i forbindelse med behandlingen af de modtagne høringssvar være behov
for at videresende disse til anden myndighed. I det omfang, der i høringssvarene
indgår personoplysninger, vil disse således kunne blive videresendt til anden myn-
dighed med henblik på, at denne myndighed forholder sig til indholdet. Personop-
lysninger vil også kunne indgå i det høringsnotat, som ministeriet udarbejder på
baggrund af høringen, og som offentliggøres på høringsportalen efter høringen.
Behandlingen af høringssvarene forventes afsluttet senest den 5. september 2022,
hvorefter de journaliseres og overføres til Statens Arkiver efter 5 år.
Udkastet til lovforslag er sendt i høring hos de parter, der fremgår af vedlagte hø-
ringsliste og er samtidig offentliggjort på høringsportalen.
Med venlig hilsen
Katrine Elkjær
3