Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 590
Offentligt
2595728_0001.png
TALEPAPIR
Den 13. juni 2022
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål AT
”Vil ministrene redegøre for, hvordan regerin-
gen sikrer, at ønsket om økonomisk vækst i Dan-
mark ikke sker på bekostning af og med en over-
udnyttelse af de tilgængelige ressourcer i natu-
ren i Danmark og i udlandet? Vil regeringen re-
degøre for, hvordan regeringen vil sikre en hel-
hedsorienteret og bæredygtig vækst i fremti-
den?”.
Svar
Tak til udvalget for at tage initiativ til, at jeg kan re-
degøre for regeringens arbejde med at sikre en bære-
dygtig vækst i Danmark. Og vi kan få en dialog om
det. Det er et vigtigt emne.
Lad mig starte med at slå fast: Det er centralt for re-
geringen, at vi sammentænker både miljø, klima og
økonomi. Vi skal sikre, at den økonomiske vækst ikke
sker på bekostning af hverken miljø eller klima.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 590: Talepapir fra samråd den 15/6-2022 om, hvordan regeringen sikrer, at ønsket om økonomisk vækst i Danmark ikke sker på bekostning af og med en overudnyttelse af de tilgængelige ressourcer i naturen i Danmark og i udlandet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2595728_0002.png
TALEPAPIR
Regeringen har allerede igangsat store initiativer, og
der foregår også andre udviklingsprojekter. Lad mig
nævne nogle af dem.
Med landbrugsaftalen understøttes grøn omstilling
Regeringen har indgået en bred aftale om grøn om-
stilling af det danske landbrug. Det grundlæggende
princip for aftalen er at understøtte en helhedsorien-
teret og bæredygtig omstilling af erhvervet.
Derfor har vi bl.a. sat et ambitiøst klimamål om en
reduktion på 55 til 65 pct. i 2030, når man sammen-
ligner med 1990. Målet understøttes af en lang række
forskellige indsatser. Herunder støtte til grøn omstil-
ling. Støtten skal bidrage til, at vi når de grønne mål-
sætninger. På en økonomisk bæredygtig måde.
Konkret har vi for eksempel afsat 3,6 milliarder kr. til
økologisk arealstøtte frem mod 2030. Det har vi gjort
for at understøtte en fordobling af økologien i Dan-
mark og af eksporten. Det vil bidrage til at indfri
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 590: Talepapir fra samråd den 15/6-2022 om, hvordan regeringen sikrer, at ønsket om økonomisk vækst i Danmark ikke sker på bekostning af og med en overudnyttelse af de tilgængelige ressourcer i naturen i Danmark og i udlandet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2595728_0003.png
TALEPAPIR
landbrugsaftalens grønne ambition. Økologi er nem-
lig godt for både miljø og natur. Med støtten sikrer vi,
at økologerne kan levere på en stigende efterspørgsel.
På samme måde understøtter vi den plantebaserede
dagsorden. Vi sætter turbo på udviklingen igennem
markedsbaserede incitamenter.
Vi tænker også klima og økonomi sammen, når vi
sætter fart på udviklingen af lovende teknologier som
pyrolyse og biokul. Pyrolyse og biokul kan gøre dansk
landbrug endnu mere klimavenligt, samtidig med at
man kan producere grønt brændstof til andre sekto-
rer.
Det er eksempler på, at vi sikrer hensyn til miljø og
klima, samtidig med at vi understøtter udviklingen af
en god og levedygtig forretning for alle, der arbejder
med produktion og udvikling af plantebaserede føde-
varer.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 590: Talepapir fra samråd den 15/6-2022 om, hvordan regeringen sikrer, at ønsket om økonomisk vækst i Danmark ikke sker på bekostning af og med en overudnyttelse af de tilgængelige ressourcer i naturen i Danmark og i udlandet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2595728_0004.png
TALEPAPIR
Grønne regnemodeller
En ting er de konkrete politiske tiltag, der skal reali-
sere regeringens grønne ambitioner ude i virkelighe-
den. Men et andet vigtigt element er selve redska-
berne, som anvendes i planlægningen af politikken.
Her arbejder regeringen for, at netop sammentænk-
ningen af miljø, klima og økonomi skal være en vigtig
del af fundamentet, når vi udtænker ny politik.
Som et konkret eksempl understøtter regeringen ar-
bejdet med dét, der populært sagt, kaldes ”en ny,
grøn regnemodel”.
Projektet hedder GrønREFORM, og det er formålet
med projektetat udvikle et analytisk redskab, der kan
bruges til at vurdere især energi- og klimaeffekter af
den økonomiske politik på en sammenhængende og
konsistent måde. Og til at vurdere samfunds- og er-
hvervsøkonomiske effekter af energi- og klimapolitik.
Det er analyse-gruppen DREAM, som står i spidsen
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 590: Talepapir fra samråd den 15/6-2022 om, hvordan regeringen sikrer, at ønsket om økonomisk vækst i Danmark ikke sker på bekostning af og med en overudnyttelse af de tilgængelige ressourcer i naturen i Danmark og i udlandet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2595728_0005.png
TALEPAPIR
for arbejdet med GrønREFORM, mens Finansmini-
steriet er koordinator og blandt andre Fødevaremini-
steriet byder ind med faglige input vedrørende land-
bruget.
GrønREFORM kan bidrage til sammenhængende,
konsistente og holistiske vurderinger af politiske til-
tag.
GrønREFORM og udlandet
Fordi problemstillinger vedrørende grøn omstilling
ikke alene er nationale, er GrønREFORM udviklet til
også at inkludere aspekter omkring udlandet.
Dels indgår udenrigshandel i modellen, dvs. import
og eksport, og dels kan modellen beregne og frem-
skrive CO
2
-lækagen som følge af politiske tiltag.
Derudover kan det nævnes, at DREAM i regi af arbej-
det med GrønREFORM også bidrager til et projekt i
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 590: Talepapir fra samråd den 15/6-2022 om, hvordan regeringen sikrer, at ønsket om økonomisk vækst i Danmark ikke sker på bekostning af og med en overudnyttelse af de tilgængelige ressourcer i naturen i Danmark og i udlandet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2595728_0006.png
TALEPAPIR
Energistyrelsen om at beregne det såkaldte forbrugs-
baserede klimaaftryk, dvs. klimaaftrykket fra det
danske forbrug inkl. udenlandske varer.
GrønREFORM er fortsat under udvikling
GrønREFORM-modellen kan selvfølgelig ikke alt.
Som enhver anden model er GrønREFORM en for-
simpling af verden.
Modellen vil blandt andet ikke kunne indregne glo-
bale effekter på miljø. Det gælder for eksempel den
effekt, som eksporten af smågrise har på udlednin-
gerne af ammoniak og kvælstof i udlandet.
DREAM, som er gruppen bag modellen, er allerede
kommet langt med arbejdet, og arbejdet med at ud-
vikle modellen fortsætter. I det arbejde trækkes både
på forskere, samarbejdspartnere i erhvervet og på
ministeriernes store viden.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 590: Talepapir fra samråd den 15/6-2022 om, hvordan regeringen sikrer, at ønsket om økonomisk vækst i Danmark ikke sker på bekostning af og med en overudnyttelse af de tilgængelige ressourcer i naturen i Danmark og i udlandet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2595728_0007.png
TALEPAPIR
Det er generelt et imponerende samarbejde, hvor det
er lykkedes at samle eksperter på tværs af økono-
mien, og hvor vi får store mængder viden integreret i
en økonomisk model. Konkret arbejder mit ministe-
rium sammen med DREAM på at gøre beregningerne
for landbruget endnu bedre.
Bæredygtig udvikling er vigtig for regeringen
For at opsummere, så fylder det meget for regerin-
gen, at vi sikrer en bæredygtig udvikling i Danmark.
Det er vigtigt at holde de økonomiske konsekvenser
op imod konsekvenserne for miljø og klima.
Det understøtter, at væksten ikke sker på bekostning
af klima og miljø. At vi ikke overser konsekvenser,
der ikke umiddelbart kan måles i kroner og ører. Men
det understøtter også, at omstillingen ikke bliver
gjort unødvendigt dyr.
Det kommer især til udtryk i landbrugsaftalen. Her
har vi netop lagt os i selen for at sikre en bæredygtig
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 590: Talepapir fra samråd den 15/6-2022 om, hvordan regeringen sikrer, at ønsket om økonomisk vækst i Danmark ikke sker på bekostning af og med en overudnyttelse af de tilgængelige ressourcer i naturen i Danmark og i udlandet, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2595728_0008.png
TALEPAPIR
grøn omstilling, hvor vi tager højde for både miljø,
klima og økonomien.
Tak for ordet.
8