Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 580
Offentligt
2593548_0001.png
Årlig redegørelse om
Den danske Klimaskovfond
December 2020
marts 2022
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0002.png
Indhold
Årlig redegørelse om Den danske Klimaskovfond ........................................................................ 1
1 Indledning ..................................................................................................................................... 3
1.1 Den danske Klimaskovfond ................................................................................................ 4
1.2 Resumé 2021 .......................................................................................................................... 4
1.3 En udvidelse af de eksisterende muligheder .................................................................... 5
2 Organisation ................................................................................................................................. 7
2.1 Flere roller og potentialer .................................................................................................... 8
2.2 Klimaskovfondens juridiske konstruktion og persona ................................................... 9
3 Klimaprojekter på dansk jord .................................................................................................. 10
3.1
Etablering af de første demonstrationsprojekter ....................................................... 10
3.2 Ansøgningsrunder 2022 ..................................................................................................... 13
3.3 Finansiering ......................................................................................................................... 13
4
Hvad venter forude ............................................................................................................... 14
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0003.png
1 Indledning
Den Danske Klimaskovfond blev etableret som en del af Finanslovsaftalen for 2020, og
Lov om Den Danske Klimaskovfond blev vedtaget d. 17/12 2020 af et samlet
Folketing.
Klimaskovfonden er sat i verden for at understøtte det danske klimamål om 70%
reduktion af CO2 i 2030 gennem etablering af skov og udtagning af lavbundsarealer i
Danmark.
Den politiske ambition om, at Danmark skal have flere og større skove, er ikke ny. I
1989 vedtog Folketinget at øge det danske skovareal til 25 pct. af Danmarks samlede
areal i 2065
en fordobling af de danske skove i løbet af en trægeneration. I dag er der
stadig kun skov på knap 15 pct. af Danmarks areal. Som på skovområdet er der store
ambitioner for udtagningen af kulstofholdige lavbundsarealer med et mål om
udtagning af i alt 100.000 ha lavbundsjorder, inkl. randarealer, inden 2030.
Folketinget har peget på skovrejsning og udtag af lavbundsjorde som vigtige
arealbaserede midler til at reducere Danmarks CO2-udledning, og man har samtidig
prioriteret skovrejsning og lavbundsudtag i de seneste politiske aftaler, herunder
Landbrugsaftalen fra 2021.
Vi har brug for at få alle værktøjer i spil for at nå 70% reduktion af CO2 i 2030, og med
Klimaskovfonden har Folketingets partier ramt rigtigt: Klimaskovfonden er et både
målrettet og fleksibelt redskab til at engagere danskerne og mobilisere private midler i
realiseringen af klimaprojekter på dansk jord. Ved at bruge naturens egne løsninger til
at binde CO2 kan vi samtidig glæde os over de prioriterede synergieffekter i fondens
projekter, bl.a. mere biodiversitet og renere drikkevand.
Af §7 i Lov om Den Danske Klimaskovfond fremgår, at
Fonden afgiver en årlig
redegørelse om sin virksomhed til miljøministeren. Redegørelsen oversendes til Folketinget.
Hermed afgives Klimaskovfondens første årlige redegørelse om status for fondens
arbejde.
På vegne af bestyrelsen for Den Danske Klimaskovfond
______________________
Kirsten Brosbøl
Bestyrelsesformand
d. 7/4 2022
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0004.png
1.1 Den danske Klimaskovfond
Den Danske Klimaskovfond (KSF) er oprettet ved lov af et enigt Folketing som en
uafhængig forvaltningsenhed inden for den statslige forvaltning. Klimaskovfonden har til
formål at fremme og finansiere omkostningseffektiv skovrejsning med etablering af
skovbryn og udtagning af lavbundsjorder primært indenfor LULUCF-sektoren og særligt
med henblik på at opnå klimaeffekter i form af reduktioner af drivhusgasudledninger.
Fonden har som opdrag at bidrage til indfrielsen af de danske klimamål, og et vigtigt mål
er også hensynet til synergieffekter i fondens projekter, herunder bl.a. biodiversitet,
grundvand, vandmiljø, rekreative områder og friluftsliv.
Fonden er i sin opstart finansieret via Finansloven 2020 med et kapitalindskud på 100 mio.
kr. Det er hensigten, at fonden skal mobilisere privat finansiering til sine aktiviteter og drift
gennem bl.a. donationer, salg af CO2-enheder og medfinansiering af projekter ved at
facilitere samarbejde mellem f.eks. kommuner, regioner, virksomheder og lodsejere.
Klimaskovfonden ledes af en selvstændig bestyrelse, der blev udpeget af miljøministeren d.
27/4 2021. Bestyrelsen træffer beslutning om fondens aktiviteter og disponerer over
fondens midler inden for rammerne af de politisk besluttede temaer.
Der er etableret et sekretariat, som udfører fondens aktiviteter og yder bistand og
rådgivning til fondens bestyrelse. Poul Erik Lauridsen tiltrådte som direktør for
Klimaskovfonden d. 1/10 2021, og derudover består sekretariatet pr. 31/3 2022 af fire
chefkonsulenter.
1.2 Resumé 2021
Klimaskovfonden arbejder målrettet på fondens første klimaprojekter på dansk jord, der
skal etablere ny skov og udtage kulstofholdige lavbundsarealer for at bidrage til
reduktionen af den danske CO2-udledning. Siden bestyrelsens etablering ultimo april 2021
har fonden fokuseret på:
at udarbejde fondens forretningsorden, herunder kriterierne for tildeling af støtte fra
fonden og rammerne for fondens monitorering, klimabogføring og verifikation ved
uafhængig tredjepart. Forretningsordenen er p.t. til godkendelse hos miljøministeren
at etablere fondens første demonstrationsprojekter, der skal generere dels de første
CO2-enheder, dels vigtige erfaringer med fondens klimaprojekter, herunder
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0005.png
faciliteringen af samarbejder. Demonstrationsprojekterne skal samtidig synliggøre,
hvordan fondens klimaprojekter kan se ud. Projekterne etableres på kommunalt ejet
jord, og alle kommuner blev d. 21/12 2021 inviteret til at indsende projektforslag til
fonden
at initiere arbejdet med at fastlægge fondens beregningsmetode for CO2-optaget i
henholdsvis skov- og lavbundsprojekter
at initiere arbejdet med at fastlægge fondens prissætning af projekternes CO2-
enheder og fondens model ift. salg (ex ante og ex post)
at afsøge mulighederne for en national model for klimacertificering, som giver
virksomheder og privatpersoner mulighed for at kompensere for deres udledninger
gennem fonden ved hjælp af en troværdig ordning, som både lever op til
internationale standarder (f.eks.
VCS) for klimabidrag og tager afsæt i EU’s arbejde
henimod en fælles model for det frivillige carbonmarked indenfor LULUCF-sektoren
i EU
at afklare fondens juridiske konstruktion som en uafhængig forvaltningsenhed
inden for den statslige forvaltning
og implikationerne ift. bl.a. forvaltningsretlige
og skatteretslige regler
at fastlægge budget og handlingsplan for 2022
at afsøge samarbejder og synergier med både lodsejere, investorer og andre
samarbejdspartnere, herunder etablering af dialog med øvrige statslige
arealindsatser på lavbund og skovrejsning for at sikre koordination, så fondens
støtte er additionel
at etablere kommunikation om fondens formål og arbejde, herunder udvikling af
hjemmeside, logo og fondens visuelle identitet samt oprettelse og kommunikation
på LinkedIn
at etablere et velfungerende og effektivt sekretariat inkl. driftsinfrastruktur og -
procedurer.
1.3 En udvidelse af de eksisterende muligheder
Klimaskovfonden er etableret som et tillæg til eksisterende statslige arealindsatser for støtte
til skovrejsning og lavbundsudtag. Det er et grundkrav i fondens lov, at Klimaskovfondens
dispositioner ikke overlapper tilsvarende statslige indsatser, men at støtten er additionel.
Fonden er samtidig oprettet med en række greb og potentielle arbejdsmetoder, som giver
mulighed for at realisere skovrejsning og udtagning af lavbundsarealer på andre måder
end de eksisterende statslige arealindsatser. Erfaringen fra fondens første ansøgningsrunde
til etablering af demonstrationsprojekter i kommunerne viser, at disse greb rammer rigtigt
ift. behov og ønsker hos flere aktører, der tager godt imod de muligheder, som
Klimaskovfonden tilbyder (se mere under afsnit 3). Det er f.eks. at
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0006.png
geare offentlige indskud og bidrag med private midler ved at engagere kommuner,
regioner, virksomheder, lodsejere og privatpersoner i de danske klimamål
facilitere samarbejde mellem lodsejere og investorer som f.eks. kommuner,
forsyningsvirksomheder og private virksomheder i lokale projekter
og støtte
projekterne på flere forskellige måder
arbejde fleksibelt og hurtigt med de konkrete arealer og f.eks. planlægge
kombinationsprojekter, hvis det er den mest omkostningseffektive løsning eller giver
bedre klima- og synergieffekter
sælge CO2-enheder, som bogføres i et offentligt register, monitoreres og verificeres
ved uafhængig tredjepart
og herunder bidrage til udviklingen af en national
certificeringsmodel for klimabidrag på dansk (europæisk) jord på et troværdigt og
transparent grundlag.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0007.png
2 Organisation
For Klimaskovfonden har 2021 bl.a. været
karakteriseret ved intern organisations-
opbygning som et grundlag for at kunne
omsætte fondens mål og opdrag.
Opbygningen af organisationen blev igangsat
med udpegningen af Kirsten Brosbøl som
bestyrelsesformand d. 27/4 april 2021 samt syv
øvrige bestyrelsesmedlemmer. Klimaskovfonden
ledes af bestyrelsen, der disponerer over fondens
midler. Syv af bestyrelsesmedlemmerne er
udpeget af miljøministeren, mens et
bestyrelsesmedlem er udpeget af klima-, energi-
og forsyningsministeren.
Bestyrelsen har i 2021 afholdt seks møder og
derudover indgået aktivt i fondens ansættelse af
såvel direktør som de to chefkonsulenter for
henholdsvis skov og lavbund. Samtidig har
bestyrelsen lagt et betydeligt arbejde i
udarbejdelsen af indledende skitser til fondens
forretningsmodeller, udregningsgrundlag og
samarbejdspotentialer, og derudover har
bestyrelsen etableret tre underudvalg
et
investeringsudvalg, et projektudvalg og et
klimacertificeringsudvalg
som understøtter
centrale funktioner og udviklingsopgaver i
fonden gennem konkrete opgaver og
mødeaktiviteter.
Udover bestyrelsen har miljøministeren udpeget
et rådgivende udvalg, der bistår fondens ledelse
med indsigt og faglig viden, således at fonden
kan forme sine aktiviteter, så de får størst mulig
effekt i forhold til fondens formål.
Medlemmerne repræsenterer aktører og
interessenter inden for fondens område, og de
skal
sikre, at centrale perspektiver og
vidensområder bliver taget i betragtning i
bestyrelsens dispositioner, så fonden kan agere
på det bedst mulige grundlag.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0008.png
Fondens Rådgivende Udvalg blev udpeget af miljøministeren d. 29/10 og afholdt sit første
møde d. 16/12 2021.
Klimaskovfondens direktør, Poul Erik Lauridsen, blev ansat d. 1/10 2021, og sekretariatet
består p.t. af fem fastansatte medarbejdere. Sekretariatet varetager den daglige drift af
fonden og bistår dels bestyrelsen, dels det rådgivende udvalg. Samtidig sikrer sekretariatet
progressionen i fondens pipeline af klimaprojekter, herunder udarbejdelse og håndtering af
ansøgningsmateriale og -runder, og indgår aktivt i udviklingsarbejdet med såvel fondens
organisation som med prissætningen af fondens CO2-enheder, beregningsmodeller for
CO2-optag og klimaeffekter og en model for frivillig klimakompensation.
2.1 Flere roller og potentialer
Klimaskovfonden har i sit lovmæssige opdrag forskellige dispositionsmuligheder ift. at
opfylde sit formål, og de har alle en væsentlig betydning for fondens samlede succes.
Fonden har, med andre ord, flere omfattende roller, som sekretariatet er i færd med at
afdække, og som kræver en løbende dialog med det politiske niveau om realistiske
målsætninger og succeskriterier på både kort og lang sigt:
o
Projektsponsor gennem ansøgningsrunder:
Fonden skal støtte
klimaprojekter gennem en eller flere årlige ansøgningsrunder, hvor lodsejere
kan søge om støtte fra fonden til projekter på egne arealer.
o
Facilitator/projektejer:
Fonden kan iværksætte, projektere, deltage i og
finansiere skovrejsning med etablering af skovbryn og udtagning af
lavbundsjord, inkl. evt. betaling af engangskompensation til lodsejere,
dækning af udgifter forbundet med tinglysning, samt betaling til
leverandører, entreprenører m.fl. for ydelser i projekterne. Derudover kan
fonden også i visse tilfælde købe arealer, etablere projekter på dem og
efterfølgende sælge dem.
o
Samarbejdspartner:
Fonden kan modtage donationer, bidrag og
medfinansiering fra kommuner, regioner samt private aktører til brug for sine
aktiviteter, og samtidig facilitere samarbejder mellem investorer og lodsejere
og bringe disse i indbyrdes dialog vedrørende projekter. Det er et mål, at
fonden skal involvere offentlige myndigheder, erhvervslivet og
civilsamfundet i en fælles indsats for klimaet og være et legitimt og
gennemsigtigt instrument for at kunne modtage frivillige bidrag.
o
Markedsaktør:
Fonden kan sælge CO2-enheder fra projekterne, og der er en
forventning om, at fondens kommercielle aktivitet skal være et tilbud blandt
private aktørers og dermed foregå på markedsvilkår og i overensstemmelse
med konkurrenceregler. Markedet for salg af CO2-enheder er p.t. under
hastig udvikling med et stigende antal internationale og nationale
karbonudbydere og dermed et øget pres på prissætningen og konkurrencen.
o
Certificeringsejer
(udvikling): Fonden skal sikre dokumentation for de
opnåede reduktioner af drivhusgasudledninger og udvikle en metodologi for
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0009.png
beregningen, opgørelsen og monitoreringen af CO2-effekterne, der skal
stemme overens med dels
IPCC’s retningslinjer,
dels internationalt
anerkendte standarder for frivillig klimakompensation, for så vidt det er
muligt. Samtidig er det en forventning, at fonden skal give virksomheder og
privatpersoner mulighed for at kompensere for deres udledninger og tilbyde
dem et produkt, som lever op til de standarder for frivillig
klimakompensation, som danske virksomheder frivilligt vælger at følge, f.eks.
i regi af Carbon Disclosure Project (CDP). Disse to standarder
modellen for
frivillig klimakompensation og beregningen, opgørelsen og monitoreringen af
CO2-effekter
bliver ikke kun centrale redskaber for fonden, men har
potentiale til at få betydning for hele karbonmarkedet. Forud for de to
standarder ligger et omfattende udviklingsarbejde, der kræver et anderledes
ressourcetræk end fondens øvrige opgaver, bl.a. fordi standarderne ikke kun
skal basere sig på videnskabelige beregninger og eksisterende erfaringer fra
andre ordninger, men også på karbonmarkedets modenhed og aktuelle
udvikling, så virksomheder har tillid til og et incitament for at investere i
fonden.
2.2 Klimaskovfondens juridiske konstruktion og persona
Klimaskovfonden er ved lov etableret som en uafhængig forvaltningsenhed inden for den
statslige forvaltning. Det betyder, at fonden er omfattet af alle de almindelige tværgående
offentligretlige regler og principper, men samtidig er der områder indenfor staten, som
fonden ikke er omfattet af, og som har konsekvens for fondens konkrete ageren. Det er
derfor under afklaring, hvilken juridisk persona Klimaskovfonden er som uafhængig
forvaltningsenhed inden for den statslige forvaltning.
Det er fastlagt i loven, at fonden skal aflægge sit regnskab efter årsregnskabslovens
bestemmelser, men der er brug for en nøjere afklaring om fondens skat- og
momspligtighed, bl.a. ift. fondens opdrag om at modtage donationer og bidrag samt sælge
CO2-enheder. Denne afklaring er fonden ved at foretage bistået af såvel Kammeradvokaten
som Price Waterhouse Coopers.
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0010.png
3 Klimaprojekter på dansk jord
Klimaskovfonden er oprettet for at understøtte det danske klimamål gennem finansiering
af skovrejsning og udtagning af lavbundjorder, der skal tilvejebringe målbare og
dokumenterede nettoreduktioner af drivhusgasudledninger og naturlige optag af
drivhusgasser i Danmark. Fondens opdrag er klimaprojekter i Danmark med etablering af
skov, udtag af lavbundsjord og kombinationer af de to midler, og inden for de tre
overskrifter er det samtidig fondens opdrag at sikre synergieffekter og dermed etablere
projekter, der bl.a. tager hensyn til biodiversitet, drikkevand og rekreativitet.
Klimaprojekterne kan etableres på både private og offentlige jorde
med undtagelse af
statens
og tildeling af støtte fra fonden skal ske igennem ansøgningsrunder, hvor
lodsejere søger om støtte til klimaprojekter på deres arealer.
En af de første opgaver, fonden har taget fat på, er derfor at udarbejde Klimaskovfondens
kriterier for støtte til klimaprojekter, herunder de krav og betingelser, som lodsejerne skal
opfylde, for at få støtte fra fonden. Kriterierne er indsendt til ministeren til godkendelse, jf.
lovteksten.
Herefter har fonden arbejdet på at planlægge den første ansøgningsrunde, hvor der kan
søges støtte til demonstrationsprojekter, som dels skal generere de første CO2-reduktioner,
dels vise, hvordan fondens konkrete skov- og lavbundsprojekter kan bidrage til den danske
klimaindsats. Demonstrationsprojekterne er samtidig vigtige for at udvikle fondens virke
gennem erfaringer med bl.a. centrale samarbejdspartnere, ansøgningsrunder og den
konkrete projektering. Demonstrationsprojekterne betyder også, at Klimaskovfonden kan
plante sine første træer i 2022.
Målgruppen for fondens første ansøgningsrunde er afgrænset til kommuner bl.a. for at få
konkrete erfaringer med en af fondens vigtige samarbejdspartnere og for at kunne håndtere
kompleksiteten i ansøgningerne på dette tidlige stadie i fonden.
Ansøgningsrunden blev offentliggjort d. 21/12 2021 gennem en direkte invitation til alle
kommuner og senere på fondens hjemmeside og LinkedIn. Der var deadline for
ansøgninger d. 25/2 2022.
3.1 Etablering af de første demonstrationsprojekter
De danske kommuner er en afgrænset lodsejergruppe, der selv ejer kommunale arealer, og
som samtidig har en stærk og stigende interesse i den grønne dagsorden og natur- og
miljøindsatser. Kommunerne som målgruppe kan derfor opfylde et stærkt ønske fra
Klimaskovfondens bestyrelse: Et
fast track-spor
til etablering af fondens første
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0011.png
demonstrationsprojekter, så fonden hurtigt får etableret skov- og lavbundsprojekter på
tværs af Danmark, der kan udbrede kendskabet til fondens virke og samtidig bidrage til at
udvikle og teste fondens metoder.
Stor interesse for Klimaskovfonden
Muligheden for demonstrationsprojekter på kommunalt ejede arealer har vakt stor
interesse hos kommunerne. I løbet af ansøgningsrunden har fonden været i kontakt med 35
kommuner, som har vist interesse i at samarbejde om etablering af klimaprojekter på
kommunale arealer eller gennem strategiske samarbejder. Nogle kommuner er dog ikke p.t.
klar til at gå videre med et samarbejde med fonden.
Kommunerne er heller ikke lige langt i deres klimaarbejde, og fonden har derfor modtaget
konkrete ansøgninger fra 19 kommuner, hvoraf det har været muligt at gå videre med 17
ansøgninger. Disse ansøgninger har alle et højt modningsniveau, og fonden vurderer
derfor, at der relativt hurtigt vil kunne skabes klimaprojekter med lavbund og/eller
skovrejsning på forventeligt op til 200 hektarer. Hertil kommer ca. 40 ha lavbundsarealer.
Ansøgningsrunden har samtidig afstedkommet, at mange kommuner er blevet inspireret til
at lokalisere egnede arealer og udarbejde projektforslag til Klimaskovfondens kommende
ansøgningsrunder.
Klimaskovfonden kan accelerere DK2020
De fleste kommuner har i deres ansøgninger foreslået projekter, der kan bidrage til
realiseringen af deres lokale DK2020-planer. Hos mange kommuner indgår ambitiøse
målsætninger i kommunernes geografi om mere skov og udtag af lavbundsarealer i
DK2020-planerne, hvilket er oplagt at samarbejde med Klimaskovfonden om. Fonden kan
både etablere klimaprojekter, der kan tilpasses de forskellige behov i kommunerne og hos
eventuelle samarbejdspartnere som f.eks. vandforsyningsselskaber, og samtidig kan fonden
tage højde for synergieffekter i projekterne, f.eks. friluftsliv, grund- og
drikkevandsbeskyttelse, klimatilpasning og biodiversitet, som mange kommuner også er
optaget af.
Klimaskovfonden skaber nye muligheder
Udover hensynet til synergieffekterne har kommunerne også vist stor interesse for fondens
andre arbejdsmetoder, bl.a. fondens mulighed for at etablere kombinationsprojekter med
både lavbundsudtag og skovrejsning. I dialogen med kommunerne om lokale arealer har
denne mulighed været i fokus, ikke mindst fordi kombinationsprojekter potentielt kan øge
både klima- og synergieffekterne og dermed omkostningseffektiviteten.
Interessen for kombinationsprojekter afspejles i mindre omfang i fondens første
projektansøgninger, hvor hovedparten af de hektarer, som fonden har fået ansøgninger på,
er til skovrejsning, mens der kun er 4% af hektarerne, hvor der søges om støtte til
kombinationsprojekter.
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0012.png
Stor geografisk spredning i ansøgninger
Generelt er der i de kommunale ansøgninger en stor geografisk spredning, og der er
dermed allerede grobund for klimaprojekter i hele landet. Der er samtidig et stort spænd i
størrelsen på de arealer, som kommunerne spiller ind med. Mange kommuner ejer mindre
arealer under 10 hektarer, som typisk har været opkøbt med henblik på byudvikling, men
som ikke længere skal anvendes til formålet. Arealerne spænder fra ca. 1 hektar op til
potentielt 50 hektarer. Enkelte kommuner har større arealer med op til 30 hektarer, som de
gerne ser bragt i anvendelse til klima, natur og rekreationsformål.
Den videre proces og klimabogføring
Efter ansøgningsfristen har sekretariatet behandlet ansøgningerne, herunder udarbejdet en
faglig screening og vurdering af arealerne på baggrund af de kriterier, der er opstillet for
ansøgningsrunden
først og fremmest klimaeffekt, omkostningseffektivitet og
synergieffekter. Herefter har sekretariatet indstillet ansøgninger til uddeling af støtte til
bestyrelsen, og på et bestyrelsesmøde d. 31/3 er der truffet afgørelse om at tildele støtte til
17 ansøgninger om demonstrationsprojekter. På baggrund heraf meddeles tilsagn til de
prioriterede projekter og afslag til de projekter, som fonden ikke har mulighed for at
prioritere indenfor fondens første ansøgningsrunde.
Sideløbende med behandlingen af ansøgninger er sekretariatet i færd med at udarbejde
rammerne for fondens klimabogføring, dvs. udregninger af CO2-optaget fra henholdsvis
skovrejsning og lavbundsudtag. Fondens
klimabogføring vil basere sig på anerkendte
metoder og den nyeste forskning inden for skov og lavbundsjorde, som er udviklet til
danske arealer og vegetation, bl.a. fra forskningsinstitutioner på Københavns Universitet og
Aarhus Universitet. Samtidig vil beregningsmetoden være
i overensstemmelse med IPCC’s
retningslinjer for opgørelse af udledninger fra arealbaserede aktiviteter.
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0013.png
Centralt i fondens klimabogføring er et register over klimaeffekterne ved fondens støttede
projekter, der
vil være offentligt tilgængeligt, og som bl.a. vil
gøre det muligt for fonden at
sælge CO2-enheder.
Arbejdet med registeret starter i foråret 2022 og vil blive drevet af
fondens nyansatte specialist i miljø- og klimaøkonomi, der også skal
være med til at
etablere rammerne for fondens monitorering af de opnåede klimaeffekter.
3.2 Ansøgningsrunder 2022
Fondens første ansøgningsrunde har givet vigtige erfaringer med bl.a.
ansøgningsmaterialer, vurdering af arealmuligheder og den interne håndtering af
ansøgninger. Disse erfaringer bliver brugt til at forberede offentliggørelsen af fondens
næste ansøgningsrunde, der forventes i andet halvår af 2022. Kommende
ansøgningsrunder vil være åbne for en bredere kreds af lodsejere, men evt. specifikke og
yderligere kriterier er endnu ikke fastlagt.
3.3 Finansiering
Udover erfaringer afføder den første ansøgningsrunde fondens første CO2-reduktioner.
Når fonden har indgået samarbejdsaftaler om støtte til demonstrationsprojekter, er det
således muligt at sælge CO2-enheder som ex ante, og fonden forventer at sælge de opnåede
CO2e som fremtidige reduktioner udregnet på baggrund af planlagte og nyetablerede
projekter, der vil blive bogført som ex post, når optaget er verificeret ved tredjepart. Denne
model sikrer løbende finansiering til ny skovrejsning og lavbundsudtag.
Klimaskovfonden åbner for modtagelse af klimabidrag i Q3 2022, når forudsætningerne for
at kunne modtage donationer er på plads, herunder udregningen af fondens pris pr. CO2-
enhed samt valg og opsætning af betalingsløsninger. Gennem klimabidrag til fonden kan
virksomheder, kommuner, privatpersoner og andre være med til at opfylde Danmarks
CO2-reduktionsmål, og vi oplever allerede stor interesse fra toneangivende virksomheder,
investorer og halvoffentlige organisationer for at få adgang til at investere i klimaprojekter
på dansk jord, der er troværdige, og hvor kontrollen og kvaliteten er i top.
Klimabidrag til fonden vil fra Q3 2022 kunne gives som f.eks.
donationer til fondens generelle arbejde
medfinansiering af et konkret projekt
eller køb af CO2-enheder fra klimaprojekternes reduktioner (som kan indgå i
køberens frivillige CSR- og klimaregnskab).
Udover klimabidrag arbejder fonden som nævnt på at udvikle en model for frivillig
klimakompensation, der lever op til samme krav som andre standarder, f.eks. Carbon
Disclosure Project (CDP), og er et alternativ til internationale kompensationsordninger ved
at sikre reel og kontrollerbar klimaeffekt med højeste troværdighed. Ikke mindst grundet
den stigende interesse for at investere i danske klimaprojekter er det udslagsgivende, at
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0014.png
Klimaskovfonden går i markedet med en gennemsigtig og regulær model, der flugter med
internationale standarder.
Det er derfor afgørende for fondens udvikling af prissætning og model for frivillig
klimakompensation at inddrage dels den nyeste viden, dels de vigtigste interessenter for at
sikre troværdighed og fremtidige, private investeringer. Fonden har ansat en chefkonsulent
for partnerskaber og fundraising, der sammen med den miljø- og klimaøkonomiske
chefkonsulent skal sikre inddragelsen af interessenter i arbejdet med at udvikle
forudsætningerne for Klimaskovfondens kommende finansiering af klimaprojekter.
Chefkonsulenten for partnerskaber og fundraising tiltræder d. 1/4 2022, og arbejdet med en
standard for frivillig klimakompensation er planlagt i et udviklingsspor, der strækker sig
over resten af 2022.
4 2022: Hvad venter forude?
Med den store interesse for fondens første ansøgningsrunde og to mere på vej i 2022 ser
fonden frem til i 2022 at tage de første konkrete spadestik til etablering af klimaprojekter i
Danmark og desuden lukke samarbejdsaftaler for i alt 15-20 skovrejsnings- og
lavbundsprojekter.
Vi ser frem til at skabe klimaprojekter på tværs af Danmark og engagere danskerne i ikke
bare deres lokale miljø og natur, men også i Danmarks CO2-mål gennem donationer og
klimabidrag til fondens arbejde
fra både privatpersoner, virksomheder, fonde,
kommuner, organisationer og alle andre, der vil bidrage.
I december fik fonden oprettet en simpel landingpage, og i Q2 går fondens rigtige
hjemmeside i luften og skal understøtte fondens kommunikation og tiltrække både
lodsejere og investorer. Fra Q3 kan fondens hjemmeside også modtage donationer, og
senere på året vil såvel fondens CO2-register som initierede projekter også kunne findes på
hjemmesiden.
14
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 580: Orientering til udvalget om Klimaskovfondens årlige redegørelse
2593548_0015.png
5 Bestyrelsen og Rådgivende Udvalg
Klimaskovfondens bestyrelse
-
-
-
-
-
-
-
-
Kirsten Brosbøl, formand. Forhenværende miljøminister og stifter og direktør i
2030beyond
Jørgen Bo Larsen. Ph.d. og professor emeritus i skovbrug
Signe Normand. Ph.d., professor og centerleder ved Institut for Biologi, AU
Jens Kr. A. Møller. Adm. direktør, DLR Kredit A/S
Tine Thygesen. Entreprenør og iværksætter indenfor bæredygtighed
Lars Hvidtfeldt. Direktør, GL. Kirstineberg
Hanne Søndergaard. Chief Marketing Officer og Executive Vice President, Arla
Foods
Bo Jellesmark Thorsen. Dr.agro., ph.d. og institutleder, Inst. for Fødevare- og
Ressourceøkonomi, KU (udpeget af
klima-, energi- og forsyningsministeren.)
Klimaskovfondens Rådgivende Udvalg
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Concito: Christian Ibsen, direktør
Dansk Skovforening: Niels Otto Lundstedt, næstformand
Landbrug & Fødevarer: Niels Peter Nørring, Klimadirektør og direktør for
bæredygtighed, miljø & EU
Dansk Industri: Kitt Bell Andersen, chefkonsulent og sekretariatsleder
Dansk Erhverv: Jakob Lamm Zeuthen, miljøpolitisk chef
Klimarådet: Jette Bredahl Jacobsen, næstformand
Danmarks Naturfredningsforening: Tine Nielsen Skafte, naturpolitisk rådgiver
DANVA: Pia Jacobsen, afdelingschef for produktion og udvikling, Aarhus Vand
Friluftsrådet: Johan Husfeldt, politisk konsulent
Kommunernes Landsforening: Sara Røpke, kontorchef i Center for Klima og Erhverv
Danske Regioner: Bente Villumsen, leder for Videnscenter for Miljø og Ressourcer
Træ- og Møbelindustrien: Simon Auken Beck, konsulent
3F: Katrine Lindegaard, politisk konsulent
Rektorkollegiet: Vivian Kvist Johannsen, seniorforsker og sektionsleder for Skov,
Natur og Biomasse, KU
Rektorkollegiet: Jørgen E. Olesen, institutleder på Institut for Agroøkologi, AU
15