Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 58
Offentligt
2472435_0001.png
Til alle høringsparter
Bæredygtigt Miljø og Produktion
J.nr. 2021-8628
Ref. HPE
Den 3. november 2021
Høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbe-
skyttelse (bemyndigelse til fastsættelse af regler om kommunal-
bestyrelsens adgang til at vedtage forskrifter om udskiftning el-
ler nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse områder)
Hermed sendes udkast til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse (be-
myndigelse til fastsættelse af regler om kommunalbestyrelsens adgang til at ved-
tage forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse om-
råder) i offentlig høring.
Miljøministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar se-
nest:
onsdag d. 8. december 2021
Baggrund
Regeringen har den 14. september 2021 indgået aftale med Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Enhedslisten om "Miljøinitiativer i grønne byer og en hoved-
stad i udvikling", hvor aftalepartierne er enige om at give kommunerne får mulig-
hed for at forbyde ældre brændeovne og pejseindsatse, som er installeret før den 1.
juni 2008 i områder med fjernvarme eller naturgas. På denne måde sikres det, at
ejere af fyringsanlæg, som omfattes af ordningen, har adgang til en eksisterende og
stabil varmeforsyning, hvis de vælger at nedlægge deres fyringsanlæg.
Lovforslaget supplerer lov nr. 1905 af 11. december 2020 om ændring af miljøbe-
skyttelsesloven, som indebærer en pligt til at udskifte eller nedlægge brændeovne
og pejseindsatse produceret før 2003 ved ejerskifte af fast ejendom (ejerskifteord-
ningen). Ejerskifteordningen udgør et landsdækkende initiativ, mens dette lov-
forslag giver mulighed for en lokal indsats mod partikelforurening fra brænde-
ovne.
Effekterne af ordningen er bl.a. afhængig af, hvor mange kommuner der vælger at
tilslutte sig ordningen, udbredelse af fjernvarme eller naturgas i den enkelte kom-
mune samt antallet af ældre brændeovne og pejse-indsatse i kommunen. Det an-
slås, at 80 pct. af danske boliger er beliggende i områder med fjernvarme eller na-
turgas, mens ca. 55 pct. af landets brændeovne og pejseindsatser, som kan blive
omfattet af ordningen, er beliggende i områder med fjernvarme eller naturgas.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
For at give berørte ejere af brændeovne og pejseindsatse tid til at indrette sig efter
de nye krav, foreslås det, at initiativet træder i kraft 12 måneder efter en endelig
kommunal beslutning. Dette vil sige tidligst fra 1. januar 2024.
Berørte ejere kan indrette sig på kravene ved enten at udskifte brændeovn eller
pejseindsats, som er installeret før den 1. juni 2008, eller ved at nedlægge ildste-
det.
EU-retten
Lovforslaget er ikke en implementering af EU-retlige regler og bemyndigelsen for
miljøministeren til at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen kan vedtage
forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse områder
skal ikke notificeres over for EU-Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 af 9. september 2015 om en informationsproce-
dure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfun-
dets tjenester (informationsproceduredirektivet).
Administrative og erhvervsøkonomiske konsekvenser og principper
for agil erhvervsrettet lovgivning
Administrative konsekvenser:
Både borgere og virksomheder, som ejer fast ejendom med en brændeovn eller
pejseindsats fra før 1. juni 2008 beliggende i område med fjernvarme eller natur-
gas, er omfattet af ordningen. Antallet af brændeovne som omfattes af ordningen
afhænger af, hvor mange kommuner, som vælger at tilslutte sig ordningen. I udlej-
ningsejendomme (lejligheder og huse) til privat beboelse vil der være et større an-
tal omfattede brændeovne og pejseindsatse fra før juni 2008, mens det vurderes,
at der kun er ganske få brændeovne eller pejseindsatser i virksomhedsejede byg-
ninger, som ikke er til udlejning eller beboelse. Sidstnævnte indgår derfor ikke i
vurderingen.
Den økonomiske omstillingsomkostning, som knytter sig til nedlukning af ildste-
det i en udlejningsejendom er en direkte konsekvens som følge af de nye krav. Ud-
giften til en ny brændeovn er typisk i spændet 5.000 - 20.000 kr. I de beregninger
Miljøministeriet har foretaget er anvendt en gennemsnitspris på 11.500 kr. pr.
brændeovn inkl. transport og montering. Omkostningen til evt. lukning af ildstedet
forventes at være gennemsnitligt 5.000 kr. Udgifterne er ens for både borgere og
virksomheder.
Udmøntningen af lovforslaget forventes derudover at have positive økonomiske
konsekvenser for danske brændeovnsproducenter som følge af en øget efterspørg-
sel efter nye brændeovne og pejseindsatse. Danske brændeovnsproducenter er fø-
rende inden for brændeovne med relativt lave emissioner. De fleste danske produ-
center har udviklet modeller med lavere udslip end de gældende danske miljøkrav
og kan også i mange tilfælde opfylde de partikelkrav, der gælder for det nordiske
miljømærke, Svanen.
Principper for agil erhvervsrettet regulering:
Det er Miljøministeriets vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet regule-
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
2472435_0003.png
ring ikke er relevante for dette lovforslag, idet lovforslaget ikke berører de involve-
rede erhvervs muligheder for at teste, udvikle eller anvende digitale teknologier og
forretningsmodeller.
Ikrafttrædelse
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2022.
Høringssvar
Udkastet til lovforslaget er sendt i høring hos de parter, der fremgår af vedlagte
høringsliste og er samtidig offentliggjort på høringsportalen (https://hoeringspor-
talen.dk/Hearing/Details/65712)
Eventuelle spørgsmål til udkast til lovforslaget kan rettes til følgende:
- Maria Lind Hansen,
[email protected],
- Brian Kristensen,
[email protected]
og
- Helle Winther,
[email protected]
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med cc. til
[email protected]
senest den
8. december 2021.
I høringssvar bedes angivet følgende i emnefeltet: " Hørings-
svar vedr. brændeovne j.nr. 2021-8628 (angive organisation/navn eller lign).
Ikke-ministerielle høringsparters svar vil blive offentliggjort på høringsportalen ef-
ter endt høring. Dette gælder også Datatilsynets eventuelle høringssvar. Ved afgi-
velse af høringssvar gives der samtykke til offentliggørelse, herunder afsenders
navn og mailadresse.
Med venlig hilsen
Peter Fredslund Jensen
Teamleder
3