Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 58
Offentligt
UDKAST
Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del - Bilag 58
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Bemyndigelse til fastsættelse af regler om kommunalbestyrelsens adgang
til at vedtage forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af visse fyrings-
anlæg i visse områder)
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november
2019, som ændret ved lov nr. 1905 af 11. december 2020, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 7, stk. 1, nr. 11,
udgår efter »miljøet,«: »og«.
2.
I
§ 7, stk. 1, nr. 12,
ændres »til.« til: »til, og«.
3.
I
§ 7, stk. 1,
indsættes som
nr. 13:
»13) at kommunalbestyrelsen i et møde kan vedtage forskrifter om udskift-
ning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse områder, herunder om
straf, inddragelse af offentligheden, og om at offentliggørelsen af vedtagne
forskrifter kan ske udelukkende digitalt.«
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler om fyringsanlæg
2.1.1.2. Krav til indretning af mindre fyringsanlæg (brændeovne og pejse-
indsatse)
2.1.2. Miljøministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. FN’s Verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget er et led i udmøntningen af regeringens aftale af 14. september
2021 med Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten om mil-
jøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling. Ifølge aftalen skal
der bl.a. gives mulighed for, at kommunerne kan vælge at forbyde ældre
brændeovne i områder med fjernvarme eller naturgas til individuel opvarm-
ning. Aftalen imødekommer en efterspørgsel fra kommunerne om at sætte
mere ind over for forureningen fra brændeovne. Denne del af aftalen ud-
møntes med dette lovforslag, der indfører en ordning, der giver kommu-
nerne mulighed for at vedtage forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse
af visse fyringsanlæg i visse områder.
En kommunal ordning om udskiftning eller nedlæggelse af visse ældre fy-
ringsanlæg vil mindske røggener i byerne, hvor de fleste mennesker bor og
færdes, forbedre luftkvaliteten i nærmiljøet og dermed styrke folkesundhe-
den. Ud over det lokale bidrag vil lovforslaget generelt bidrage til en for-
bedret luftkvalitet og et fald i partikelemissioner. Samtidig bidrager initiati-
vet til at nå Danmarks forpligtelser i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2016/2284 om nedbringelse af nationale emissioner af visse luftforu-
renende stoffer (NEC-direktivet), hvori Danmark er forpligtet til at reducere
partikeludledningen med 55 pct. i 2030 i forhold til udledningen i 2005.
Ordningen foreslås indført ved at ændre lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019 (miljøbeskyttelsesloven), såle-
des at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at kommunal-
bestyrelsen i et møde kan vedtage forskrifter om udskiftning eller nedlæg-
gelse af visse fyringsanlæg i visse områder, herunder om straf, inddragelse
af offentligheden, og om at offentliggørelsen af vedtagne forskrifter kan ske
udelukkende digitalt.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse i første omgang alene vil
blive udnyttet til at fastsætte regler om ældre brændeovne og pejseindsatse
installeret før den 1. juni 2008.
Det er endvidere hensigten, at den foreslåede bemyndigelse i første omgang
alene vil blive udnyttet i områder med fjernvarme eller naturgas til indivi-
duel opvarmning. På denne måde sikres det, at ejere af fyringsanlæg, som
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
omfattes af ordningen, har adgang til en eksisterende og stabil varmeforsy-
ning, hvis de vælger at nedlægge deres fyringsanlæg.
Den foreslåede bemyndigelse rummer imidlertid mulighed for, at miljømi-
nisteren på et senere tidspunkt kan beslutte at skærpe det påtænkte alders-
krav (installationstidspunkt) samt alternativt fastsætte et partikeludlednings-
krav for hvilke fyringsanlæg, der skal udskiftes eller nedlægges.
Endvidere rummer bemyndigelsen mulighed for, at miljøministeren kan be-
slutte at udvide den påtænkte områdeafgrænsning til at omfatte områder
uden mulighed for tilslutning til fjernvarme eller naturgas til individuel op-
varmning.
Miljøministeren vil dog kun kunne udnytte bemyndigelsen på disse måder,
hvis det vurderes miljø- eller sundhedsmæssigt hensigtsmæssigt, eller hvis
det vurderes nødvendigt af hensyn til opfyldelsen af Danmarks eksisterende
og fremtidige EU-retlige eller internationale forpligtelser i forhold til luft-
kvalitet og mål om reduktion af de partikelemissioner fra danske forure-
ningskilder, herunder et større bidrag til opfyldelsen af de eksisterende dan-
ske reduktionstilsagn efter NEC-direktivet.
Effekterne af ordningen er bl.a. afhængig af, hvor mange kommuner der
vælger at tilslutte sig ordningen, udbredelse af fjernvarme eller naturgas til
individuel opvarmning i den enkelte kommune samt antallet af ældre bræn-
deovne og pejseindsatse i kommunen.
Danmark er et af de lande, der har flest brændeovne og pejseindsatse pr.
indbygger. Det anslås, at der er ca. 700.000 brændeovne og pejseindsatse i
landet. Det anslås, at 80 pct. af danske boliger er beliggende i områder med
fjernvarme eller naturgas til individuel opvarmning. Ca. 55 pct. af landets
brændeovne og pejseindsatse er beliggende i områder med fjernvarme eller
naturgas til individuel opvarmning.
Lovforslaget supplerer lov nr. 1905 af 11. december 2020 om ændring af
miljøbeskyttelsesloven, som indebærer en pligt til at udskifte eller nedlægge
brændeovne og pejseindsatse produceret før 2003 ved ejerskifte af fast ejen-
dom (ejerskifteordningen). Ejerskifteordningen udgør et landsdækkende
initiativ, mens dette lovforslag giver mulighed for en lokal indsats.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler om fyringsanlæg
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
Miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, nr. 12, indeholder en bemyndigelse til
at fastsætte krav om udskiftning eller nedlæggelse af mindre fyringsanlæg
til fast brændsel i form af brændeovne, pejseindsatse, brændekedler, pille-
fyr, halmfyr m.v. ved ejerskifte af fast ejendom.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1449 af 17. juni 2021 om
udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg til fast brændsel under
1 MW ved ejerskifte af fast ejendom (ejerskiftebekendtgørelsen).
Ejerskiftebekendtgørelsen fastsætter regler om, at erhververe af fast ejen-
dom skal udskifte eller nedlægge ejendommens brændeovn eller pejseind-
sats under 1 MW, hvis denne er produceret før den 1. januar 2003.
Der er i dag ikke hjemmel i miljøbeskyttelsesloven til at fastsætte generelle
regler om nedlæggelse eller udskiftning af eksisterende fyringsanlæg, som
ikke opfylder nærmere bestemte krav. Der er ej heller hjemmel til at fast-
sætte regler om kommuners adgang til at vedtage forskrifter om, at mindre
fyringsanlæg til fast brændsel i form af brændeovne, pejseindsatse, brænde-
kedler, pillefyr, halmfyr m.v. skal nedlægges eller udskiftes, hvis disse ikke
opfylder nærmere fastsatte alders- eller partikeludledningskrav, og hvis
disse er beliggende i visse områder.
2.1.1.2. Krav til indretning af mindre fyringsanlæg (brændeovne og pejseind-
satse)
EU-retten stiller visse krav til indretningen af fyringsanlæg. Der er EU-ret-
ligt fastsat en overordnet ramme for energirelaterede produkter. De overord-
nede regler findes i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af
21. oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav om miljøvenligt
design af energirelaterede produkter (ecodesigndirektivet) og i Europa-Par-
lamentets og Rådets forordning (EU) 2017/1369 af 4. juli 2017 om opstilling
af rammer for energimærkning og om ophævelse af direktiv 2010/30/EU.
Reglerne i direktivet og forordningen suppleres af gennemførelsesforord-
ninger for de omfattede produktgrupper.
For så vidt angår visse fyringsanlæg har Kommissionen fastsat forordning
(EU) 2015/1185 af 24. april 2015 om gennemførelse af Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt
design af produkter til lokal rumopvarmning til fast brændsel (brændeovns-
forordningen).
Det følger af brændeovnsforordningen, at medlemsstaterne indtil den 1. ja-
nuar 2022 kunne tillade ibrugtagning og omsætning af brændeovne, hvis
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
disse var i overensstemmelse med medlemsstaternes nationale bestemmel-
ser. Siden den 1. januar 2022 er kravene til partikeludledning blevet har-
moniseret i brændeovnsforordningen til 5 g partikler/kg tørstof.
Bekendtgørelse nr. 541 af 27. april 2020 om regulering af luftforurening fra
fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW (brændeovnsbekendtgørelsen)
indeholder krav om gyldig prøvningsattest for mindre fyringsanlæg, som er
installeret før den 1. januar 2022. Kravet om prøvningsattest blev indført
den 1. juni 2008. Kravet om prøvningsattest indebar, at et fyringsanlæg kun
måtte blive tilsluttet og taget i brug, når en gyldig prøvningsattest påtegnet
af en skorstensfejer kunne dokumentere, at fyringsanlægget levede op til de
på installationstidspunktet gældende emissionsgrænseværdier, herunder det
på installationstidspunktet gældende partikelkrav. Det følger endvidere af
bekendtgørelsen, at den som har ladt fyringsanlægget tilslutte før den 1. ja-
nuar 2022, skal opbevare en kopi af prøvningsattesten, så længe vedkom-
mende er i besiddelse af fyringsanlægget, dog højst i 10 år.
Krav om prøvningsattest blev indført samtidig med det dengang gældende
nationale partikelkrav på 10 g/kg træ.
Siden den 1. januar 2022 er kravet om gyldig prøvningsattest for mindre
fyringsanlæg blevet harmoniseret i brændeovnsforordningen. Kravet om
prøvningsattest er således blevet erstattet med et krav om overensstemmel-
sesvurdering for fyringsanlæg installeret efter den 1. januar 2022.
Brændeovnsbekendtgørelsen indeholder endvidere en bestemmelse om, at
kommunalbestyrelsen i en forskrift kan fastsætte regler om forureningsbe-
grænsende foranstaltninger for så vidt angår fyringsanlæg i et nærmere klart
angivet område, hvor dette er miljømæssigt begrundet. Bestemmelsen er ud-
stedt i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, nr. 1, og af dennes for-
arbejder fremgår, at særligt indgribende foranstaltninger skal forelægges
Folketinget i form af lovforslag, uanset om der måtte være hjemmel til at
fastsætte regler i form af bekendtgørelser med hjemmel i loven, jf. Folke-
tingstidende 1990-91 (2. samling), tillæg A, spalte 1535. Miljøbeskyttelses-
lovens § 7, stk. 1, nr. 1, vurderes på denne baggrund ikke at give mulighed
for at indføre en så generel ordning, som dette lovforslag lægger op til.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
2.1.2. Miljøministeriets overvejelser
Miljøministeriet vurderer, at det navnlig er de mindre fyringsanlæg, der bør
gribes ind over for. Mindre fyringsanlæg til fast brændsel, herunder bræn-
deovne og pejseindsatse, udgør samlet set det største bidrag fra danske for-
ureningskilder til partikelforurening. Samtidig kan der i områder med
mange brændeovne eller pejseindsatse være et stort lokalt partikelbidrag til
nedsat luftkvalitet, ligesom røgen kan opleves generende for naboer m.v.
Det er endvidere Miljøministeriets vurdering, at der navnlig bør iværksættes
tiltag overfor ældre fyringsanlæg. Da det er muligt at opnå positive miljø-
og sundhedseffekter samt en bedre energiudnyttelse af brændet ved at inten-
sivere udskiftning eller nedlæggelse af ældre fyringsanlæg.
De gældende partikelkrav til installation og ibrugtagning af mindre fyrings-
anlæg medfører, at nye mindre fyringsanlæg generelt udleder færre partikler
end ældre fyringsanlæg. Ældre fyringsanlæg har desuden en dårligere bræn-
deudnyttelse end nyere fyringsanlæg.
Det er endvidere Miljøministeriets vurdering, at der vil kunne opnås en po-
sitiv miljøeffekt ved i første omgang at fastsætte krav om udskiftning eller
nedlæggelse af brændeovne og pejseindsatse, som er installeret før den 1.
juni 2008.
Miljøministeriet vurderer, at kommunerne bør gives mulighed for at vedtage
lokale ordninger for udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg. Ud
fra et nærhedsprincip er det hensigtsmæssigt at give kommunerne flere lo-
kale handlemuligheder for at reducere den lokale partikeludledning. Hertil
kommer, at ordningen vil imødekomme en efterspørgsel fra kommunerne
om at sætte mere ind over for forureningen fra brændeovne og pejseindsatse.
Indførelse af en ordning, som giver kommunalbestyrelsen mulighed for i et
møde at vedtage forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af visse fy-
ringsanlæg i visse områder vurderes at være en hensigtsmæssig måde at
sikre renere luft i landets større byer.
Det er Miljøministeriets vurdering, at det i de fleste tilfælde vil være enkelt
at afgøre præcist, om et fyringsanlæg er installeret før eller efter den 1. juni
2008, da ibrugtagning af alle fyringsanlæg fra den 1. juni 2008 og frem til
den 1. januar 2022 kræver en lovpligtig prøvningsattest som gør det nemt at
vurdere et anlægs installationstidspunkt. Fyringsanlæg som bringes i om-
sætning eller ibrugtages efter den 1. januar 2022 skal ledsages af en over-
ensstemmelsesvurdering. Dermed bliver det nemmere for kommunerne at
administrere og håndhæve ordningen. Prøvningsattesten dokumenterer, at
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
brændeovnsbekendtgørelsens krav, herunder også grænseværdi for udled-
ning af partikler, er opfyldt ved installation og ibrugtagning. Prøvningsatte-
sten skal være underskrevet af det på prøvningstidspunktet akkrediterede
prøvningsinstitut, som har udført prøvningen. Når en brændeovn installeres
og tilsluttes skal skorstensfejeren skrive under på anlæggets prøvningsattest
ved godkendelse af installationen.
Prøvningsattest vil typisk kunne rekvireres fra producenten eller forhandler,
eventuelt med bistand fra en skorstensfejer, hvis den er bortkommet.
Har ejeren af fyringsanlægget ikke selv kendskab til et fyringsanlægs instal-
lationstidspunkt, vil en skorstensfejer med stor sandsynlighed kunne bistå
med fastlæggelse af fyringsanlæggets installationstidspunkt.
Miljøministeriet har overvejet, om der er visse typer af fyringsanlæg, som
bør undtages fra ordningen. Det er ministeriets vurdering, at visse typer af
fyringsanlæg, som har en særlig værdi for en ejendom, bør undtages fra et
krav om udskiftning eller nedlæggelse, da det vil have en forholdsvis be-
grænset effekt i forhold til omkostningen ved fjernelsen af det pågældende
fyringsanlæg. Det gælder f.eks. masseovne, kakkelovne, antikke brænde-
ovne produceret før 1920 og brændekomfurer opbygget på stedet.
Miljøministeriet har overvejet, hvilke områder i en kommune, der skal være
omfattet af ordningen. Det er Miljøministeriets vurdering, at ordningen ved
første udmøntning alene skal finde anvendelse i områder med adgang til
fjernvarme eller naturgas til individuel opvarmning. Dermed sikres det, at
luftkvaliteten særligt forbedres i de områder, hvor flest mennesker bor og
færdes, samt at brændeovnsejere omfattet af ordningen har adgang til alter-
native varmeforsyningskilder, hvis de vælger at nedlægge deres brændeovn.
Effekten af ordningen afhænger af, hvor mange kommuner som vælger at
tilslutte sig ordningen. Det vurderes, at ordningen kan udgøre et væsentligt
bidrag i retning af at opfylde Danmarks EU-retlige forpligtigelser for reduk-
tion af partikelemissioner i NEC-direktivet i 2030, hvis mange kommuner
tilslutter sig.
Bemyndigelsen giver mulighed for, at fyringsanlæg, som har installeret
emissions- og partikelreducerende udstyr (f.eks. et filter på skorstenen) vil
kunne undtages fra ordningen om udskiftning eller nedlæggelse. Hvis der
fastsættes bestemmelser om undtagelse for fyringsanlæg, hvor der er instal-
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
leret emissions- og partikelreducerende udstyr (f.eks. et filter på skorste-
nen), vil der samtidig blive fastsat dokumentationskrav for udstyrets varige
effekt.
Det findes endvidere hensigtsmæssigt, at kommunalbestyrelsen skal føre
kontrol og tilsyn med ordningen.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen i et møde kan vedtage forskrifter om udskiftning eller
nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse områder, herunder om straf, ind-
dragelse af offentligheden, og om at offentliggørelsen af vedtagne forskrif-
ter kan ske udelukkende digitalt.
Den foreslåede bemyndigelse vil give ministeren mulighed for at udstede
generelle regler om ordningen ved bekendtgørelse, og dermed fastsætte
rammerne for ordningen, herunder hvad kommunalbestyrelsen kan vedtage
forskrifter om. Bekendtgørelsen vil bl.a. fastsætte regler om hvilke fyrings-
anlæg, der vil være omfattet af ordningen, hvilke fyringsanlæg, som vil være
undtaget fra ordningen, og hvilke områder ordningen kan finde anvendelse.
Kommunalbestyrelsen vil derimod ikke have mulighed for at pålægge bor-
gerne indberetnings- eller oplysningspligter. Endvidere vil bekendtgørelsen
fastsætte regler for kommunalbestyrelsens vedtagelse af forskrifter, herun-
der om inddragelse af offentligheden, om digital offentliggørelse af ved-
tagne forskrifter og om straf ved bøde.
Kommunalbestyrelsen vil i forskrifterne kunne tage stilling til spørgsmål
om tilsyn, kontrol og straf.
Det foreslås, at kun mindre fyringsanlæg til fast brændsel vil kunne omfattes
af bemyndigelsen. Større fyringsanlæg (på eller over 1 MW) samt fyrings-
anlæg til andre brændselstyper, såsom gasfyr og oliefyr vil således ikke være
omfattet af bemyndigelsen.
Miljøministeren vil med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse kunne fast-
sætte regler, som afgrænser, hvilke typer af fyringsanlæg, som er omfattet.
Det er hensigten med lovforslaget at sikre en mulighed for, at ældre og mere
forurenende fyringsanlæg kan blive udskiftet eller nedlagt. Det er hensigten,
at miljøministeren i den første udmøntning af bemyndigelsen vil fastsætte
et alderskrav (installationstidspunkt), således at brændeovne og pejseind-
satse installeret før den 1. juni 2008 vil være omfattet af ordningen. Den
foreslåede bemyndigelse rummer imidlertid mulighed for, at miljøministe-
ren på et senere tidspunkt kan beslutte at skærpe det påtænkte alderskrav
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
(installationstidspunkt) samt at alternativt fastsætte et partikeludlednings-
krav for, hvilke fyringsanlæg der skal udskiftes eller nedlægges.
Visse andre typer af fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW, såsom
brændekedler, pillefyr, halmfyr m.v., påtænkes derimod ikke omfattet af ud-
skiftningskravet i den første udmøntning af bemyndigelsen.
Det er endvidere hensigten, at visse særlige typer af mindre fyringsanlæg til
fast brændsel undtages fra ordningen i bekendtgørelsen. Det drejer sig f.eks.
om masseovne, kakkelovne og antikke brændeovne produceret før 1920
samt brændekomfurer opbygget på stedet. Det er ikke hensigten, at kommu-
nalbestyrelsen ved bekendtgørelse bemyndiges til at kunne vedtage forskrif-
ter om at undtage visse fyringsanlæg.
Fyringsanlæg i fredede bygninger forventes ligeledes undtaget fra ordnin-
gen. Det skal således ikke være muligt for kommunalbestyrelsen at vedtage
forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af fyringsanlæg i fredede byg-
ninger. Det skyldes, at alle bygningsarbejder i fredede bygninger kræver til-
ladelse fra kulturministeren, hvis arbejderne går ud over almindelig vedli-
geholdelse, jf. § 10, stk. 1, i lov om bygningsfredning og bevaring af byg-
ninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 219 af 6. marts 2018. Dette
gælder såvel indvendige som udvendige forhold, ligesom en fredning om-
fatter alt mur- og nagelfast inventar.
Muligheden for at få installeret emissions- og partikelreducerende udstyr
(f.eks. et filter på skorstenen), som et alternativt til at nedlægge eller udskifte
et fyringsanlæg, udgør en lovende teknologi under forudsætning af, at filte-
ret har en stor virkningsgrad og miljøeffekten af udstyret er dokumenteret
og varig. Bemyndigelsen rummer derfor mulighed for, at fyringsanlæg, som
har installeret emissions- og partikelreducerende udstyr vil kunne undtages
fra ordningen om udskiftning eller nedlæggelse. Der eksisterer en lignende
mulighed i ejerskifteordningen. Hvis der fastsættes bestemmelser om und-
tagelse for fyringsanlæg, hvor der er installeret emissions- og partikelredu-
cerende udstyr, vil der samtidig blive fastsat dokumentationskrav for udsty-
rets effekt. Miljøministeriet vil overvåge udviklingen af emissions- og par-
tikelreducerende udstyr, og justere ordningen, såfremt det vurderes, at der
er behov herfor.
Det foreslås, at bestemmelsen afgrænses til alene at omfatte visse områder.
Bemyndigelsen vil i første omgang udmøntes til alene at omfatte områder
med fjernvarme eller naturgas til individuel opvarmning, og dermed ikke
områder, hvor der ikke er adgang til tilslutning til fjernvarme eller naturgas
til individuel opvarmning. Bemyndigelsen vil dog på et senere tidspunkt
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
kunne udnyttes til at omfatte områder, hvor der ikke er adgang til fjernvarme
eller naturgas til individuel opvarmning. Den foreslåede bestemmelse rum-
mer dermed mulighed for, at miljøministeren kan bestemme, hvilke områder
ordningen skal finde anvendelse. Det er ikke hensigten, at kommunalbesty-
relsen selv skal kunne vedtage forskrifter om, hvilke områder der er hen-
holdsvis omfattet og undtaget af ordningen.
Det foreslås, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at kommu-
nalbestyrelsen bemyndiges til at fastsætte lokale forskrifter, hvorefter kom-
munalbestyrelsen kan beslutte, at den ønsker at tiltræde ordningen. Endvi-
dere er det hensigten, at kommunalbestyrelsen skal have mulighed for at
vedtage nye forskrifter, hvis ordningen i den påtænkte bekendtgørelse ek-
sempelvis ændres, og at kommunalbestyrelsen ligeledes skal have mulighed
for at træde ud af ordningen. De lokale forskrifter vil skulle omfatte de fy-
ringsanlæg og områder, som miljøministeren ved bekendtgørelse har fastsat,
at forskrifterne skal omfatte. Kommunalbestyrelsen kan således eksempel-
vis ikke beslutte, at et kolonihaveområde ikke skal være omfattet af de lo-
kale forskrifter, hvis kolonihaveområdet er beliggende i et af ministeren ud-
peget område
Det foreslås, at fastsættelsen af forskrifter skal besluttes af kommunalbesty-
relsen i et møde, da det vurderes mest hensigtsmæssigt, at beslutningen træf-
fes på politisk niveau af kommunalbestyrelsen. Dette skyldes, at ordningen
vurderes at have en vis indgribende karakter. Kompetencen til at vedtage
forskrifterne kan således ikke delegeres til et kommunalt udvalg eller til den
kommunale forvaltning.
Det foreslås, at miljøministeren med hjemmel i den foreslåede bestemmelse
vil kunne fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen alene skal foretage
digital annoncering af dennes lokale forskrifter. Det er derfor hensigten, at
der ved bekendtgørelse vil blive fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen
forud for vedtagelse af forskrifter om ordningen, skal foretage høring af
dens udkast til forskrifter, og at denne høring skal foregå digitalt. På samme
vis vil kommunalbestyrelsen skulle sikre at vedtagne lokale forskrifter of-
fentliggøres digitalt, eksempelvis på kommunens hjemmeside. Endvidere
forventes det, at kommunalbestyrelsen vi skulle offentliggøre et digitalt
kort, som afgrænser de områder i kommunen, hvor forskrifterne finder an-
vendelse.
Det foreslås, at miljøministeren med hjemmel i den foreslåede bestemmelse
kan fastsætte en frist for udskiftningen eller nedlæggelsen af et fyringsan-
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
læg, der bliver omfattet af lokale forskrifter om udskiftning eller nedlæg-
gelse af mindre fyringsanlæg. Fristen skal give ejeren af fyringsanlægget
rimelig tid til at indrette sig på kravene om udskiftning eller nedlæggelse,
og bør derfor ikke fastsættes til mindre end 12 måneder.
Udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat i en bekendt-
gørelse med forventet ikrafttræden den 1. januar 2023.
I de foregående afsnit er det beskrevet, hvordan miljøministeren i første om-
gang agter at anvende den foreslåede bemyndigelse. Miljøministeren kan
imidlertid også udnytte bemyndigelsen ved senere udmøntning ved bekendt-
gørelse, hvis det vurderes miljø- eller sundhedsmæssigt hensigtsmæssigt,
eller hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til opfyldelsen af Danmarks
eksisterende og fremtidige EU-retlige eller internationale forpligtelser i for-
hold til luftkvalitet og mål om reduktion af de partikelemissioner fra danske
forureningskilder, hertil særligt hvis det findes hensigtsmæssigt ved en
stramning for at opnå et større bidrag til opfyldelsen af de eksisterende dan-
ske reduktionstilsagn efter NEC-direktivet.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
3. FN’s Verdensmål
De miljømæssige konsekvenser af muligheden for kommunale forbud mod
brændeovne installeret før den 1. juni 2008, vurderes at understøtte særligt
delmål 3.9 (inden 2030 skal antallet af dødsfald og sygdomstilfælde som
følge af udsættelse for farlige kemikalier samt luft-, vand- og jordforurening
væsentligt reduceres) samt delmål 11.6 (inden 2030 skal den negative mil-
jøbelastning pr. indbygger reduceres, herunder ved at lægge særlig vægt på
luftkvalitet og på husholdnings- og anden affaldsforvaltning).
Baggrunden herfor er, at luftkvaliteten forbedres, når de ældste og mest for-
urenende brændeovne udskiftes eller nedlægges og dermed vil de negative
miljø- og helbredspåvirkninger mindskes.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
Der vil være administrative omkostninger forbundet med administration af
udmøntningen af lovforslaget.
Idet der er tale om en frivillig tilvalgsordning for kommunerne, vil kommu-
nerne selv skulle bære omkostninger til etablering, administration og hånd-
hævelse af ordningen. Der vil således for eksempel ikke blive udviklet et
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
digitalt system til brug for kommunernes administration af ordningen. De
samlede implementeringsomkostninger vil afhænge af antallet af kommu-
ner, som vælger at gøre brug af ordningen.
Udarbejdelsen af en kommunal forskrift vil indebære meget begrænsede
omkostninger for de kommuner, der tilslutter sig ordningen. Der kan være
omkostninger til administration og håndhævelse af ordningen, som er van-
skelige at estimere, da det vil være afhængigt at graden af håndhævelse og
valg af administrationsmodel i den enkelte kommune.
Miljøstyrelsen, som skal udarbejde vejledningsmateriale til ordningen, for-
ventes at få en udgift på ca. 2 mio. kr. i perioden 2022-2024 hertil.
Endelig vil udmøntningen af lovforslaget medføre samfundsøkonomiske
gevinster. Der vil således være færre udgifter for stat, regioner og kommu-
ner som følge af færre hospitalsindlæggelser og færre sygedage blandt per-
soner med luftvejslidelser, færre tabte leveår m.v. Hvis alle kommuner til-
slutter sig ordningen vil den forventede samlede samfundsøkonomiske ge-
vinst med stor usikkerhed beløbe sig til en nutidsværdi på omkring 4 mia.
kr. i 2040.
Hvis alene København, Aarhus, Aalborg, Odense og Frederiksberg Kom-
mune tilslutter sig, vil den forventede samlede samfundsøkonomiske ge-
vinst med stor usikkerhed beløbe sig til en nutidsværdi på omkring 580 mio.
kr. i 2040.
Det er Miljøministeriets vurdering, at lovforslaget og udmøntningen heraf
overholder de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning, som Digita-
liseringsstyrelsen har anvist. Særligt udmønter lovforslaget princip 1 om
enkle og klare regler, idet der i den påtænkte udmøntning forventes at blive
stillet konkrete og afgrænsede krav om udskiftning af brændeovne og pej-
seindsatse installeret før den 1. juni 2008 i områder med fjernvarme eller
naturgas til individuel opvarmning. Vurderingen af, om et fyringsanlæg vil
være omfattet af ordningen vil bero på et objektivt kriterie (installationstids-
punkt) for fyringsanlægget. Vurderingen vil alene i tvivlstilfælde afhænge
af et skøn, hvorfor lovforslaget muliggør automatiseringen af sagsbehand-
lingen. Lovforslaget understøtter derfor tillige princip 3 om mulighederne
for automatisk sagsbehandling. Således lægges der eksempelvis i lovforsla-
get op til en enkel administrationsmodel, hvor kommunerne digitalt kom-
munikerer til borgere og virksomheder om pligten til at udskifte eller ned-
lægge et fyringsanlæg, som er installeret før den 1. juni 2008. Lovforslaget
understøtter dermed samtidigt princip 2 om digital kommunikation. Da den
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
foreslåede ordning lægger op til, at kommuner, som ønsker at tiltræde ord-
ningen, har stor selvbestemmelse ift. tilrettelæggelse af deres kontrol og til-
syn, vurderes det, at lovforslaget tilsvarende understøtter princip 7 om kon-
trol med fejl og snyd.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Virksomheder, som ejer fast ejendom med en brændeovn eller pejseindsats
installeret før den 1. juni 2008 beliggende i område med fjernvarme eller
naturgas til individuel opvarmning, er omfattet af ordningen. Antallet af
brændeovne, som omfattes af ordningen, afhænger af, hvor mange kommu-
ner, som vælger at tilslutte sig ordningen. I udlejningsejendomme (lejlighe-
der og huse) til privat beboelse vil der være et større antal omfattede bræn-
deovne og pejseindsatse installeret før 1. juni 2008, mens det vurderes, at
der kun er ganske få brændeovne eller pejseindsatser i virksomhedsejede
bygninger, som ikke er til udledning eller beboelse. Sidstnævnte indgår der-
for ikke i vurderingen.
Den økonomiske omstillingsomkostning, som knytter sig til nedlæggelse af
brændeovne eller pejseindsatse i udlejningsejendomme, er en direkte kon-
sekvens som følge af ordningen og benævnes herfra som en direkte økono-
misk konsekvens. Dog vil nogle udlejningsselskaber vælge at udskifte deres
brændeovn frem for nedlæggelse. Udskiftning af brændeovn afspejler et
valg, som de omfattede virksomheder kan vælge at foretage, efter at regule-
ringen er trådt i kraft, hvorfor de erhvervsøkonomiske konsekvenser forbun-
det hertil opgøres som en adfærdsvirkning. De erhvervsøkonomiske konse-
kvenserne for henholdsvis udskiftning eller nedlæggelse fremgår derfor se-
parat.
Udgiften til en ny brændeovn er typisk i spændet 5.000-20.000 kr. I de be-
regninger, Miljøministeriet har foretaget, er anvendt en gennemsnitspris på
11.500 kr. pr. brændeovn inkl. transport og montering. Omkostningen til
evt. lukning af ildstedet forventes at være gennemsnitligt 5.000 kr.
Miljøministeriet har vurderet, at det vil medføre i alt 7.900 ekstra skrotnin-
ger i virksomhedsejede udlejningsboliger, heraf 4.200 i etageejendomme og
3.700 i parcel- og rækkehuse, hvis alle kommuner tilsluttede sig ordningen
i 2024. Ud af de 7.900 ekstra skrotninger af gamle brændeovne og pejseind-
satse antages det på baggrund af tidligere skrotningsordninger, at 30 pct.
nedlægger brændeovnen. Et sådant scenarie vil medføre økonomiske om-
stillingsomkostninger for de omfattede virksomheder på ca. 13 mio. kr. frem
14
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
mod 2040 og ca. 12 mio. i omkostninger for virksomheder, som frivilligt
vælger udskiftning af ny brændeovn frem mod 2040.
Det vurderes ikke sandsynligt, at alle kommuner tilslutter sig ordningen i
2024. Hvis derimod omkring en tredjedel af kommunerne tilslutter sig ord-
ningen, vil den direkte økonomiske omkostning for nedlukning af brænde-
ovne udgøre ca. 4,3 mio. kr., og ca. 4 mio. kr. for udskiftning.
Såfremt omstændighederne ændrer sig, foretager Miljøministeriet en nær-
mere vurdering af de øvrige efterlevelseskonsekvenser og adfærdsvirknin-
ger frem mod den første udmøntning af bemyndigelsen.
Den påtænkte udmøntning af lovforslaget vurderes ikke at have betydelige
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Udmøntningen af lovforslaget forventes derudover at have positive økono-
miske konsekvenser for danske brændeovnsproducenter som følge af en
øget efterspørgsel efter nye brændeovne og pejseindsatse. Danske brænde-
ovnsproducenter er førende inden for brændeovne med relativt lave emissi-
oner. De fleste danske producenter har udviklet modeller med lavere udslip
end de gældende danske miljøkrav og kan også i mange tilfælde opfylde de
partikelkrav, der gælder for det nordiske miljømærke, Svanen.
Udmøntningen kan ligeledes at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser
for skorstensfejere, idet det forventes, at nogle ejere af fyringsanlæg helt vil
nedlægge fyringsanlægget som følge af kravet om udskiftning eller nedlæg-
gelse, og skorstensfejerne dermed potentielt kan miste kunder.
For så vidt angår principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes
disse ikke relevante for lovforslaget, idet lovforslaget ikke berører de invol-
verede erhvervs muligheder for at teste, udvikle eller anvende digitale tek-
nologier og forretningsmodeller.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Den påtænkte udmøntning af lovforslaget vurderes ikke at have betydelige
administrative konsekvenser for borgerne.
For borgere i områder med fjernvarme eller naturgas til individuel opvarm-
ning vil der være konsekvenser af økonomisk art forbundet med enten ud-
skiftning eller nedlæggelse af en brændeovn eller pejseindsats, som er in-
stalleret før den 1. juni 2008.
15
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
Det er Miljøministeriets vurdering, at udgiften til udskiftning til en ny bræn-
deovn eller pejseindsats vil beløbe sig til mellem 5.000 kr. og 20.000 kr. alt
afhængig af dennes kvalitet og design. Ønsker ejeren at nedlægge brænde-
ovnen eller pejseindsatsen, vurderes omkostningerne at udgøre ca. 5.000 kr.
inkl. efterreparationer på ejendommen. Ved udskiftning vil der kunne opnås
en forbedret brændeøkonomi på gennemsnitligt 10 pct., som i nogen grad
kan kompensere for udgifterne til udskiftning.
Den samlede totalomkostning for brændeovnsejerne ved tiltaget, hvis alle
kommuner tilslutter sig ordningen i 2024, er opgjort til ca. 333 mio. kr. i
nutidsværdi frem mod 2040, når besparelser fra lavere brændeforbrug og
senere skrotninger eller udskiftninger medregnes.
Hvis alene de fem større miljøzonekommuner København, Aarhus, Aal-
borg, Odense og Frederiksberg tilslutter sig ordningen vil totalomkostnin-
gen være ca. 48 mio. kr. i nutidsværdi frem mod 2040.
7. Klimamæssige konsekvenser
Den påtænkte udmøntning af lovforslaget vil have begrænsede klimamæs-
sige konsekvenser. Miljøministeriet vurderer, at det er muligt at opnå en
bedre energiudnyttelse af brændet ved at intensivere udskiftningen og ned-
læggelse af de ældste brændeovne og pejseindsatse. Det vil have en effekt
på partikeludledningen og vil også medføre energibesparelse, da nye bræn-
deovne udnytter brændet mere effektivt. CO2-udledning fra afbrænding af
biomasse er ifølge FN-reglerne defineret som drivhusgasneutralt, der hvor
biomassen forbruges. Det sker under forudsætning af, at udtaget af biomasse
i stedet opgøres i produktionslandenes klimaregnskab for arealsektoren.
Regnskabsmæssigt påvirker lovforslaget derfor ikke udledninger af CO2 fra
importeret biomasse, hvorimod et fald af forbrug af brænde fra danske skove
tæller positivt i det danske LULUCF-regnskab
Lovforslaget vil i det omfang udmøntningen medfører, at borgere nedlæg-
ger deres brændeovne eller pejseindsatse, reducere udledningen af sod
(Black Carbon), som er en del af partikelforureningen, og som er en kortli-
vet klimakomponent.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Danmark er et af de lande, der har flest brændeovne og pejseindsatse pr.
indbygger. Luftforurening fra de i alt ca. 700.000 brændeovne og pejseind-
satse udgør ifølge Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus Universitet
(DCE) det største danske bidrag til partikelforureningen (ca. 40 pct.), og er
16
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
årsag til ca. 400 årlige for tidlige dødsfald, ud af de ca. 1.130 for tidlige
dødsfald fra danske luftforureningskilder (2019-data fra DCE). De danske
forureningskilder udgør i alt ca. en fjerdel af luftforureningen, idet det stør-
ste bidrag kommer fra udenlandske forureningskilder. Danmark er udfordret
i forhold til at nå det nationale reduktionsmål for partikler på 55 pct. i 2030
i forhold til 2005, som er fastsat i NEC-direktivet.
De miljø- og naturmæssige konsekvenser af den påtænkte udmøntning af
lovforslaget vil afhænge af hvor mange kommuner, der indtræder i ordnin-
gen. Det er med stor usikkerhed estimeret, at ordningen i alt kan bidrage til
en reduktion på ca. 7.360 sparede tons PM2,5 frem til 2040, hvis alle kom-
muner vælger at tilslutte sig ordningen i 2024. Hvis alene de fem større mil-
jøzonekommuner København, Aarhus, Aalborg, Odense og Frederiksberg
tilslutter sig ordningen, skønnes effekten at være ca. 1.050 sparede tons
PM2,5 frem til 2040.
I forhold til NEC-direktivet og Danmarks målsætning for reduktion af par-
tikler i 2030 vil miljøeffekten alene for år 2030 være 473 tons PM2,5, hvis
alle kommuner tilslutter sig. Hvis alene de fem større miljøzonekommuner
København, Aarhus, Aalborg, Odense og Frederiksberg tilslutter sig ordnin-
gen, skønnes miljøeffekten i år 2030 at være ca. 68 tons PM2,5.
Det er i beregningen antaget, at lovforslaget udmøntes og implementeres
således, at de ekstra udskiftninger af brændeovne finder sted i 2024. Det
skønnes, at der er i 2024 vil være ca. 154.000 ovne fra før 2008 tilbage i
områder med fjernvarme eller naturgas til individuel opvarmning.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse for miljøministeren til at fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen kan vedtage forskrifter om udskiftning
eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse områder, herunder om straf,
inddragelse af offentligheden, og om at offentliggørelsen af vedtagne for-
skrifter kan ske udelukkende digitalt.
Bemyndigelsesbestemmelser skal ikke notificeres over for EU-Kommissio-
nen i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535
af 9. september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (informati-
onsproceduredirektivet).
Det er hensigten med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse at fastsætte
regler i en bekendtgørelse, der bemyndiger kommunalbestyrelsen til at ved-
tage kommunale forskrifter. Udkast til administrative regler om udmøntning
17
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
af ordningen vil i nødvendigt omfang blive notificeret i henhold til informa-
tionsproceduredirektivet.
Med hensyn til spørgsmålet om miljøvurderinger er det Miljøministeriets
vurdering, at der ikke skal gennemføres en miljøvurdering eller screening af
lovforslaget i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte planers og program-
mers indvirkning på miljøet (miljøvurderingsdirektivet), som gennemført
ved miljøvurderingsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 973 af 25. juni 2020 om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
med senere ændringer. Baggrunden herfor er, at lovforslaget ikke følger af
en EU-retlig (eller folkeretlig) forpligtelse, og dermed ikke indgår i et nor-
mativt hierarki.
Den udmøntende bekendtgørelse samt de kommunale forskrifter vil i nød-
vendigt omfang blive miljøvurderet.
De nærmere betingelser for denne vurdering er beskrevet i notat om Miljø-
vurdering af generel regulering – miljøvurderingsdirektivets plan- og pro-
grambegreb i lyset af EU-dommen i sag C-290/15 D’Oultremont, Miljø- og
Fødevareudvalget 2017-18 MOF Alm. del Bilag 293.
For så vidt angår de EU-retlige regler på området henvises i øvrigt til lov-
forslagets afsnit 2.1.1.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. november 2021 til den 8.
december 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
92-gruppen Forum for bæredygtig udvikling, Akademi for de Tekniske Vi-
denskaber, Arbejdstilsynet, Astma-Allergi Danmark, Biologforbundet, Bo-
ligselskabernes Landsforening, Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord,
Brancheforening Danske Byggecentre, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Brancheforeningen for Genanvendelse af Organiske, Restpro-
dukter til Jordbrugsformål, Brancheforeningen Grakom, Bryggeriforenin-
gen, Byggesocietetet, Bæredygtigt Landbrug, Campingrådet, Centralorga-
nisationen af industriansatte i Danmark (CO - Industri), Centralorganisatio-
nernes Fællesudvalg (CFU), COOP Danmark A/S, DAKOFA, DANAK,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Statistik, Danmarks Vind-
mølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Autogenbrug (DAG), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Byggeri, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energi Brancheforening
18
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
(DGB), Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gasteknisk Center, Dansk Industri, Dansk Journalistforbund, Dansk Metal,
Dansk Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravler-
forening, Dansk Skovforening, Dansk Skytte Union, Dansk Solvarmefor-
ening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk Træfor-
ening, Danske Boligadvokater, Danske Havne (Privathavne er associeret),
Danske Maritime, Danske Maskinstationer & Entreprenører, Danske Rede-
rier, Danske Regioner, Danske Revisorer - FSR, Danske Råstoffer (Dansk
Byggeri), Danske Svineproducenter, Danske Tegl, Danske Vandværker,
DANVA, DAPO, Datatilsynet, DASU (Dansk Automobil Sports Union),
DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende Køb-
mænd i Danmark, De økonomiske råd, DELTA, Den danske landinspektør-
forening, Det jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Århus Universitet, Det Na-
tionale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Rådet for Grøn Omstilling, Kåre
Press, DFDS, DHI, DN, Drivkraft Danmark, Energinet.dk, , Eurolab Dan-
mark, Fagligt Fælles Forbund 3F, Forening af Byplanlæggere (FAB), For-
ening af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne (DAPO), Forening
af miljø-, plan og naturmedarbejdere i det offentlige (Envina), Forening af
Rådgivne Ingeniører, Forening Bæredygtige Byer og Bygninger, Forening
Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Byplanlæggere (FAB), Forenin-
gen af Danske Biologer, Foreningen af danske brøndborere, Foreningen af
Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen af speciallæger (ex. Embedslæ-
geforeningen), Forskningscenter Risø ( fusioneret med en række andre
forskningsinstitutioner under OTU), Fortum (tidligere Kommunekemi A/S
og Ekokem A/S), Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening, Green Net-
work, Greenpeace, Danmark, GTS (Godkendt Teknologisk Service), Hore-
sta, International Transport Danmark (ITD), Jordbrugets Bedriftssundheds-
tjeneste, KL (kommunernes landsforening), Kolonihaveforbundet, Kræf-
tens Bekæmpelse, Kyst, Land & Fjord, Københavns Havn, Københavns
Universitet, Københavns Universitet - Det natur- og Biovidenskabelige Fa-
kultet, Københavns kommune, Greta Nedergaard, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Landsbysamfund, Lands-
foreningen for Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen i Danmark
(LO), Landsforeningen Levende Hav, Landsforeningen Naboer til Kæmpe-
vindmøller, Landsforeningen Praktisk Økologi, Landsforeningen til Oplys-
ning om Brænderøgsforurening, Miljøforum Fyn/Udvikling Fyn, Miljø-
mærkning Danmark, Mærsk Olie og Gas A/S, Natur og Ungdom, NOAH,
Nordisk Konservatorforbund, Novo Nordisk, Oliebranchens fællesrepræ-
sentation, Parcelhusejernes Landsforening, Realkreditforeningen, Skor-
stensfejerlauget, Skorstensfejermester Idon Brødbæk, Skov og Landskab,
Skovdyrkerforeningerne, SMOK (Sønderjyllands Modtageordning for Olie
19
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
2472434_0020.png
UDKAST
og Kemikalieaffald), Spildevandsteknisk forening, SPT - brancheforenin-
gen for sæbe, parfume og teknisk/kemiske artikler, Teknologirådet, Tekno-
logisk Institut, Uniscrap, Varmepumpefabrikantforeningen, WWF Verdens-
naturfonden, Økologisk Landsforening, Ørsted, Aalborg Universitet, Dansk
Agroindustri (DAI), Exodraft A/S, Fornyet Energi ApS, Højvang Laborato-
rier A/S, Key2Green, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Vedva-
rende Energi, Aarhus Universitet, DCE, Lejernes Landsorganisation (LLO),
Danske Udlejere og alle kommuner.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgif- Negative konsekvenser/merudgifter
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
anfør »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Hvis alle kommuner tilslutter sig ord- Udarbejdelse af kommunale for-
konsekvenser for ningen vil den forventede samlede skrifter indebærer meget begrænsede
stat, kommuner samfundsøkonomiske gevinst med omkostninger, for de kommuner der
og regioner
stor usikkerhed beløbe sig til en nu- tilslutter sig ordningen.
tidsværdi på omkring 4 mia. kr. i 2040,
som følge af færre hospitalsindlæggel- Miljøstyrelsen, som skal udarbejde
ser og færre sygedage blandt personer vejledningsmateriale til ordningen,
med luftvejslidelser, færre tabte leveår forventes at få en udgift på ca. 2 mio.
kr. i perioden 2022-2024 hertil.
m.v.
Hvis alene København, Aarhus, Aal-
borg, Odense og Frederiksberg Kom-
mune tilslutter sig, vil den forventede
samlede samfundsøkonomiske ge-
vinst med stor usikkerhed beløbe sig
til en nutidsværdi på omkring 580
mio. kr. i 2040.
Implemente-
Ingen positive implementeringskonse- Der vil være udgifter forbundet med
ringskonsekven- kvenser for stat, kommuner og regio- administration, kontrol og tilsyn i
ser for stat, kom- ner.
kommunerne.
muner og regio-
ner
20
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
2472434_0021.png
UDKAST
Økonomiske
Danske brændeovnsproducenter er fø- Hvis alle kommuner tilslutter sig
konsekvenser for rende inden for brændeovne med rela- ordningen, er de økonomiske omstil-
erhvervslivet
tivt lave emissioner, og der er gode ek- lingsomkostninger til de udlejnings-
sportmuligheder på området. Der for- virksomheder der vælger at ned-
ventes således positive økonomiske lægge brændeovne eller pejseind-
konsekvenser for erhvervslivet i form satse estimeret til ca. 13 mio. kr. frem
af en øget efterspørgsel efter nye mod 2040 og ca. 12 mio. i omkost-
brændeovne og pejseindsatse.
ninger for de udlejningsvirksomhe-
der, som frivilligt vælger udskiftning
af ny brændeovn frem mod 2040.
Hvis en tredjedel af kommunerne til-
slutter sig ordningen, vil den direkte
økonomiske omkostning for nedlæg-
ning af brændeovne udgøre ca. 4,3
mio. kr., og ca. 4 mio. kr. for udskift-
ning.
Det forventes, at nogle ejere af fy-
ringsanlæg vil nedlægge fyringsan-
lægget som følge af kravet om ud-
skiftning eller nedlæggelse, hvorfor
skorstensfejerne potentielt kan miste
kunder.
Administrative Ingen positive konsekvenser.
konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget vurderes at have begræn-
sede administrative konsekvenser for
erhvervslivet, idet udlejningsejen-
domme er omfattet af ordningen.
Økonomiske
Hvis borgeren vælger at udskifte For borgere i områder med fjern-
konsekvenser for brændeovnen til en ny vil der være en varme eller naturgas til individuel
borgerne
forbedret brændeøkonomi på ca. 10 opvarmning vil der være både øko-
pct. ved en ny brændeovn, som i no- nomiske konsekvenser forbundet
gen grad kan kompensere for investe- med enten udskiftning eller nedlæg-
ringen i ny ovn, afhængigt af brænde- gelse af en brændeovn, som er instal-
forbrug i husstanden.
leret før den 1. juni 2008. Den sam-
lede totalomkostning for brænde-
ovnsejerne ved tiltaget, hvis alle
kommuner tilslutter sig ordningen, er
21
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
2472434_0022.png
UDKAST
på opgjort til ca. 333 mio. kr. i nu-
tidsværdi frem mod 2040, når bespa-
relser fra lavere brændeforbrug og
senere skrotninger eller udskiftnin-
ger medregnes. Hvis alene de fem
større miljøzonekommuner Køben-
havn, Aarhus, Aalborg, Odense og
Frederiksberg tilslutter sig ordningen
vil totalomkostningen være ca. 48
mio. kr. i nutidsværdi frem mod
2040.
Administrative Ingen positive konsekvenser.
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have ad-
ministrative konsekvenser for bor-
gerne.
Den påtænkte udmøntning af lov- Ingen negative konsekvenser.
forslaget vil have begrænsede positive
klimamæssige konsekvenser.
Det er med stor usikkerhed estimeret Ingen negative konsekvenser.
at ordningen i alt kan bidrage til en re-
duktion på ca. 7.360 sparede tons
PM2,5 frem til 2040, hvis alle kom-
muner vælger at tilslutte sig ordnin-
gen. Hvis alene de fem miljøzone-
kommuner København, Aarhus, Aal-
borg, Odense og Frederiksberg tilslut-
ter sig ordningen, skønnes effekten at
være ca. 1.050 sparede tons PM2,5
frem til 2040. I forhold til NEC-direk-
tivet og Danmarks målsætning for re-
duktion af partikler i 2030 vil miljøef-
fekten alene i år 2030 set være 473
tons PM2,5, hvis alle kommuner til-
slutter sig. Hvis alene de fem miljø-
zonekommuner København, Aarhus,
Aalborg, Odense og Frederiksberg til-
Miljømæssige
konsekvenser
22
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
2472434_0023.png
UDKAST
slutter sig ordningen, skønnes miljøef-
fekten i 2030 at være ca. 68 tons
PM2,5.
Forholdet til EU- Medvirker til reduktion af partikel ift. reduktionskravet i NEC-direktivet.
retten
Bemyndigelsen i lovforslaget forventes udmøntet i en bekendtgørelse. Ud-
kast til administrative regler om udmøntning af ordningen vil i nødvendigt
omfang blive notificeret i henhold til informationsproceduredirektivet.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
23
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
2472434_0024.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der udgår et ”og” i
§ 7, stk. 1, nr. 11.
Den foreslåede ændring
er en lovteknisk konsekvens af indsættelsen af et nyt nr. 13 i § 7, stk. 1,
hvorefter det nuværende nr. 11 ikke længere er det næstsidste nummer i § 7,
stk. 1.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indsættes et ”og” i
§ 7, stk. 1, nr. 12.
Den foreslåede
ændring er en lovteknisk konsekvens af indsættelsen af et nyt nr. 13 i § 7,
stk. 1, hvorefter nr. 12 ikke længere er det sidste, men nu det næstsidste
nummer i § 7, stk. 1.
Til nr. 3
Miljøbeskyttelsesloven indeholder i dag ikke hjemmel til, at ministeren kan
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i et møde kan vedtage forskrif-
ter om udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse områder,
herunder om straf, inddragelse af offentligheden, og om at offentliggørelsen
af vedtagne forskrifter kan ske udelukkende digitalt.
Miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, nr. 12, indeholder en bemyndigelse til
miljøministeren til at fastsætte krav om, at visse fyringsanlæg skal udskiftes
eller nedlægges ved ejerskifte af fast ejendom. Bemyndigelsen er udmøntet
i bekendtgørelse nr. 1449 af
17.
juni 2021 om udskiftning eller nedlæggelse
af visse fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW ved ejerskifte af fast
ejendom (ejerskiftebekendtgørelsen). I medfør af bekendtgørelsen skal
brændeovne og pejseindsatse under 1 MW, der er produceret før 1. januar
2003, nedlægges eller udskiftes ved ejerskifte af fast ejendom.
EU-retten stiller visse krav til indretningen af fyringsanlæg. De overordnede
regler findes i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF af 21.
oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav om miljøvenligt design
24
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
af energirelaterede produkter (ecodesigndirektivet) og i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EU) 2017/1369 af 4. juli 2017 om opstilling af
rammer for energimærkning og om ophævelse af direktiv 2010/30/EU. Reg-
lerne i direktivet og forordningen suppleres af gennemførelsesforordninger
for de omfattede produktgrupper. For visse fyringsanlæg har Kommissionen
fastsat forordning (EU) 2015/1185 af 24. april 2015 om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav
til miljøvenligt design af produkter til lokal rumopvarmning til fast brændsel
(brændeovnsforordningen). Det følger af brændeovnsforordningen, at med-
lemsstaterne indtil den 1. januar 2022 kunne tillade ibrugtagning og omsæt-
ning af mindre fyringsanlæg, herunder brændeovne, hvis disse var i over-
ensstemmelse med medlemsstaternes nationale bestemmelser. Siden den 1.
januar 2022 er kravene til partikeludledning blevet harmoniseret i brænde-
ovnsforordningen til 5 g partikler/kg tørstof.
Brændeovnsbekendtgørelsen indeholder krav om gyldig prøvningsattest for
mindre fyringsanlæg, som er installeret før den 1. januar 2022. Dette krav
blev indført den 1. juni 2008. Kravet om prøvningsattest indebærer, at fy-
ringsanlæg, som er tilsluttet før den 1. januar 2022, først måtte tilsluttes og
tages i brug, når en gyldig prøvningsattest påtegnet af en skorstensfejer do-
kumenterede, at fyringsanlægget levede op til de på installationstidspunktet
gældende emissionsgrænseværdier, herunder det på installationstidspunktet
gældende partikelkrav. Det følger endvidere af bekendtgørelsen, at den der
lader fyringsanlægget tilslutte, skal opbevare en kopi af prøvningsattesten,
så længe vedkommende er i besiddelse af fyringsanlægget, dog højst i 10 år.
Siden den 1. januar 2022 er kravet om gyldig prøvningsattest for mindre
fyringsanlæg blevet harmoniseret i brændeovnsforordningen. Kravet er så-
ledes blevet erstattet med et krav om overensstemmelsesvurdering.
Bekendtgørelse nr. 541 af 27. april 2020 om regulering af luftforurening fra
fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW (brændeovnsbekendtgørelsen)
indeholder endvidere en bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen i en for-
skrift kan fastsætte regler om forureningsbegrænsende foranstaltninger for
så vidt angår fyringsanlæg i et nærmere klart angivet område, hvor dette er
miljømæssigt begrundet. Bestemmelsen er udstedt i medfør af miljøbeskyt-
telseslovens § 7, stk. 1, nr. 1, hvorefter miljøministeren kan fastsætte reg-
ler om forurening fra bl.a. fyringsanlæg. Af lovbemærkninger til lovens § 7,
stk. 1, nr. 1, fremgår, at særligt indgribende foranstaltninger skal forelægges
Folketinget i form af lovforslag, jf. Folketingstidende 1990-91 (2. samling),
tillæg A, spalte 1535. Miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, nr. 1, vurderes på
25
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
denne baggrund ikke at indeholde bemyndigelse til at ministeren kan fast-
sætte regler om, at kommunalbestyrelsen i et møde kan vedtage forskrifter
om udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse områder.
Det foreslås derfor at bemyndige miljøministeren med den foreslåede
§ 7,
stk. 1, nr. 13,
til at kunne fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i et
møde kan vedtage forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af visse fy-
ringsanlæg i visse områder, herunder om straf, inddragelse af offentlighe-
den, og om at offentliggørelsen af vedtagne forskrifter kan ske udelukkende
digitalt.
Det er hensigten med hjemmel i den foreslåede bestemmelse at udstede en
bekendtgørelse, der bemyndiger kommunerne til at vedtage forskrifter om
udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse områder, herun-
der om straf, inddragelse af offentligheden, og om at offentliggørelsen af
vedtagne forskrifter kan ske udelukkende digitalt. De kommunale forskrifter
skal vedtages af kommunalbestyrelsen i et møde. Bekendtgørelsen vil fast-
sætte generelle regler om ordningen, og dermed fastsætte rammerne for ord-
ningen. Bekendtgørelsen vil bl.a. fastsætte regler om hvilke fyringsanlæg,
der vil være omfattet af ordningen, hvilke fyringsanlæg, som vil være un-
dertaget fra ordningen og hvilke områder ordningen kan finde anvendelse.
Endvidere vil bekendtgørelsen fastsætte regler for kommunalbestyrelsens
vedtagelse af forskrifter.
Kommunalbestyrelsen vil i forskrifterne kunne tage stilling til spørgsmål
om tilsyn, kontrol og straf. Kommunalbestyrelsen vil derimod ikke have
mulighed for at pålægge kommunens borgere indberetnings- eller oplys-
ningspligter.
Det er hensigten, at fastsættelsen af forskrifter skal besluttes af kommunal-
bestyrelsen i et møde, da det vurderes mest hensigtsmæssigt, at beslutningen
træffes på politisk niveau af kommunalbestyrelsen. Dette skyldes, at ordnin-
gen vurderes at have en vis indgribende karakter. Kompetencen til at ved-
tage forskrifterne kan således ikke delegeres til et kommunalt udvalg eller
til den kommunale forvaltning.
Det er hensigten, at bemyndigelsen afgrænses til at omfatte visse fyringsan-
læg.
Det er hensigten, at kun mindre fyringsanlæg til fast brændsel vil kunne om-
fattes af bemyndigelsen. Større fyringsanlæg (på eller over 1 MW) samt fy-
ringsanlæg til andre brændselstyper, såsom gasfyr og oliefyr vil således ikke
være omfattet af bemyndigelsen.
26
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
Ved mindre fyringsanlæg forstås fyringsanlæg til fast brændsel med en no-
minel indfyret effekt på under 1 MW som defineret i brændeovnsbekendt-
gørelsen, dvs. en teknisk indretning, hvori fast brændsel afbrændes med
henblik på anvendelse af den frembragte varme, herunder brændeovne, pej-
seindsatse, kedler, pillefyr, masseovne, kakkelovne m.v.
Miljøministeren vil med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse kunne fast-
sætte regler, som afgrænser, hvilke typer af fyringsanlæg, som er omfattede.
Det er hensigten med lovforslaget at sikre en mulighed for, at ældre og mere
forurenende fyringsanlæg kan blive udskiftet eller nedlagt. Det er hensigten,
at miljøministeren i den første udmøntning af bemyndigelsen vil fastsætte
et alderskrav (installationstidspunkt), således at brændeovne og pejseind-
satse installeret før den 1. juni 2008 vil være omfattet af ordningen.
Den foreslåede bemyndigelse rummer imidlertid også mulighed for, at mil-
jøministeren på et senere tidspunkt kan beslutte at skærpe det påtænkte al-
derskrav (installationstidspunkt) samt at alternativt fastsætte et partikelud-
ledningskrav for hvilke fyringsanlæg der skal udskiftes eller nedlægges.
Endvidere rummer bemyndigelsen mulighed for, at miljøministeren kan be-
slutte at udvide den påtænkte områdeafgrænsning til at omfatte områder
uden mulighed for tilslutning til fjernvarme eller naturgas til individuel op-
varmning. Miljøministeren vil dog kun kunne udnytte bemyndigelsen på
denne måde, hvis det vurderes miljø- eller sundhedsmæssigt hensigtsmæs-
sigt, eller hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til opfyldelsen af Dan-
marks eksisterende og fremtidige EU-retlige eller internationale forpligtel-
ser i forhold til luftkvalitet og mål om reduktion af de partikelemissioner fra
danske forureningskilder, herunder et større bidrag til opfyldelsen af de ek-
sisterende danske reduktionstilsagn efter NEC-direktivet.
Det er hensigten, at kun brændeovne og pejseindsatse vil være omfattet af
den første udmøntning af bemyndigelsen. Kommunalbestyrelsen vil således
kun kunne vedtage forskrifter om udskiftning og nedlæggelse af brænde-
ovne og pejseindsatse. Kommunalbestyrelsen vil dermed ikke kunne ved-
tage forskrifter om, at andre mindre fyringsanlæg skal være omfattet af ord-
ningen.
Ved brændeovne forstås fyringsanlæg med låger designet til at afgive varme
direkte til omgivelserne. Ved pejseindsatse forstås anlæg med låge designet
til at blive installeret i en ildstedsåbning. Ved installationstidspunkt forstås
tidspunktet, hvor skorstensfejeren kontrollerer tilslutningen af fyringsan-
lægget.
27
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
Visse andre typer af fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW, såsom
brændekedler, pillefyr, halmfyr m.v., påtænkes derimod ikke omfattet af ud-
skiftningskravet i den første udmøntning af bemyndigelsen.
Det er endvidere hensigten, at visse særlige typer af mindre fyringsanlæg til
fast brændsel undtages fra ordningen i bekendtgørelse. Det drejer sig f.eks.
om masseovne, kakkelovne og antikke brændeovne produceret før 1920
samt brændekomfurer opbygget på stedet. Det er ikke hensigten, at kommu-
nalbestyrelsen ved bekendtgørelse bemyndiges til at kunne vedtage forskrif-
ter om at undtage visse fyringsanlæg.
Fyringsanlæg i fredede bygninger forventes ligeledes undtaget fra ordnin-
gen. Det skal således ikke være muligt for kommunalbestyrelsen at vedtage
forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af fyringsanlæg i fredede byg-
ninger. Det skyldes, at alle bygningsarbejder i fredede kræver tilladelse fra
kulturministeren, hvis arbejderne går ud over almindelig vedligeholdelse, jf.
§ 10, stk. 1, i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og bymil-
jøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 219 af 6. marts 2018. Dette gælder såvel ind-
vendige som udvendige forhold, ligesom en fredning omfatter alt mur- og
nagelfast inventar.
Muligheden for at få installeret emissions- og partikelreducerende udstyr
(f.eks. et filter på skorstenen), som et alternativt til at nedlægge eller udskifte
et fyringsanlæg, udgør en lovende teknologi under forudsætning af, at filte-
ret har en stor virkningsgrad og miljøeffekten af udstyret er dokumenteret
og varig. Det er derfor hensigten, at bemyndigelsen på et tidspunkt kan ud-
nyttes til at fastsætte regler om, at fyringsanlæg, som har installeret emissi-
ons- og partikelreducerende udstyr kan undtages fra ordningen om udskift-
ning eller nedlæggelse. Der eksisterer en lignende mulighed i ejerskifteord-
ningen. Hvis der fastsættes bestemmelse om undtagelse for fyringsanlæg,
hvor der er installeret emissions- og partikelreducerende udstyr, vil der sam-
tidig blive fastsat dokumentationskrav for udstyrets effekt. Miljøministeriet
vil overvåge udviklingen af emissions- og partikelreducerende udstyr, og
justere ordningen, såfremt det vurderes, at der er behov herfor.
Det er hensigten, at den foreslåede bestemmelse afgrænses til alene at om-
fatte visse områder. Bemyndigelsen vil i første omgang udmøntes til alene
at omfatte områder med fjernvarme eller naturgas til individuel opvarmning,
og dermed ikke områder, hvor der ikke er adgang til tilslutning til fjern-
varme eller naturgas til individuel opvarmning. Bemyndigelsen vil dog
kunne udnyttes til at omfatte områder, hvor der ikke er adgang til fjernvarme
eller naturgas til individuel opvarmning.
28
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
Områder, hvor der ikke er adgang til fjernvarme eller naturgas til individuel
opvarmning, er områder beliggende uden for eksisterende fjernvarme- eller
naturgasområder, hvor bygninger derfor udelukkende kan opvarmes med
individuel opvarmning, såsom opvarmning med oliefyr, individuelle varme-
pumper og biomassefyr. Med eksisterende fjernvarme- eller naturgasområ-
der menes en områdeafgrænsning, som er udlagt til fjernvarme- eller natur-
gas i henhold til kapitel 2 i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
1215 af 14. august 2020. Den foreslåede bestemmelse rummer dermed mu-
lighed for, at miljøministeren kan bestemme, i hvilke områder ordningen
skal finde anvendelse. Det er ikke hensigten, at kommunalbestyrelsen selv
skal kunne vedtage forskrifter om, hvilke områder der er henholdsvis om-
fattet og undtaget af ordningen.
Det er hensigten med hjemmel i den foreslåede bestemmelse at fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen bemyndiges til at fastsætte lokale for-
skrifter, hvorefter kommunalbestyrelsen kan beslutte, at den ønsker at til-
træde ordningen. Endvidere er det hensigten at fastsætte regler om, at kom-
munalbestyrelsen skal have mulighed for at vedtage nye forskrifter, hvis
ordningen i den påtænkte bekendtgørelse eksempelvis ændres. Kommunal-
bestyrelsen skal ligeledes have mulighed for at træde ud af ordningen. De
lokale forskrifter vil skulle omfatte de fyringsanlæg og områder, som miljø-
ministeren ved bekendtgørelse har fastsat, at forskrifterne skal omfatte.
Kommunalbestyrelsen vil således eksempelvis ikke kunne beslutte, at et ko-
lonihaveområde ikke skal være omfattet af de lokale forskrifter, hvis kolo-
nihaveområdet er beliggende i et af ministeren udpeget område.
Det er hensigten, at miljøministeren vil kunne fastsætte regler om, at kom-
munalbestyrelsen alene skal foretage digital annoncering af dennes lokale
forskrifter. Det er derfor hensigten, at der ved bekendtgørelse vil blive fast-
sat regler om, at kommunalbestyrelsen forud for vedtagelse af forskrifter om
ordningen, skal foretage høring af dens udkast til forskrifter, og at denne
høring skal foregå digitalt. På samme vis, er det hensigten, at miljøministe-
ren, med hjemmel i den foreslåede bestemmelse, vil fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen vil skulle sikre, at vedtagne lokale forskrifter offent-
liggøres digitalt, eksempelvis på kommunens hjemmeside. Endvidere for-
ventes det, at kommunalbestyrelsen vi skulle offentliggøre et digitalt kort,
som skitserer, de områder i kommunen, hvor forskrifterne finder anven-
delse.
Det er hensigten, med hjemmel i den foreslåede bestemmelse, at fastsætte
en frist for udskiftningen eller nedlæggelsen af et fyringsanlæg, der bliver
omfattet af lokale forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af mindre
29
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
UDKAST
fyringsanlæg. Fristen skal give ejeren af fyringsanlægget rimelig tid til at
indrette sig på kravene om udskiftning eller nedlæggelse, og bør derfor ikke
fastsættes til under 12 måneder fra kommunalbestyrelsen har vedtaget de
endelige lokale forskrifter.
Det er hensigten med hjemmel i den foreslåede bestemmelse, at fastsætte
regler i en bekendtgørelse om, at kommunalbestyrelsen i de lokale forskrif-
ter kan vedtage bestemmelser om straf for overtrædelse af de lokale forskrif-
ter om udskiftning eller nedlæggelse af mindre fyringsanlæg. Det er hensig-
ten, at det i de påtænkte regler vil fremgå, at kommunalbestyrelsen kun vil
kunne vedtage straf af bøde.
Overtrædelser af de kommunale forskrifter påtænkes strafbelagt i overens-
stemmelse med det almindelige bødeniveau i miljøbeskyttelsesloven, hvil-
ket er 5.000 kr. i førstegangstilfælde og 10.000 kr. i gentagelsestilfælde.
Straffastsættelsen vil som altid bero på domstolenes konkrete vurdering i
det enkelte tilfælde af sagens samlede omstændigheder.
Udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse vil blive fastsat i en bekendt-
gørelse med forventet ikrafttræden den 1. januar 2023.
Miljøministeren kan udnytte bemyndigelsen ved senere udmøntning ved be-
kendtgørelse, hvis det vurderes miljø- eller sundhedsmæssigt hensigtsmæs-
sigt, eller hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til opfyldelsen af Dan-
marks eksisterende og fremtidige EU-retlige eller internationale forpligtel-
ser i forhold til luftkvalitet og mål om reduktion af de partikelemissioner fra
danske forureningskilder, hertil særligt hvis det findes hensigtsmæssigt ved
en stramning for at opnå et større bidrag til opfyldelsen af de eksisterende
danske reduktionstilsagn efter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/2284 om nedbringelse af nationale emissioner af visse luftforurenende
stoffer (NEC-direktivet). Danmark er i medfør af direktivet forpligtet til at
reducere partikeludledningen med 55 pct. i 2030 i forhold til udledningen i
2005.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. juli 2022.
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, idet miljøbe-
skyttelsesloven ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. lovens § 118.
30
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 58: Lovudkast: Lovforslag om kommunal udfasning af ældre brændeovne
2472434_0031.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1218 af 25. no-
vember 2019, som ændret ved §
§ 7.
Miljøministeren kan fastsætte
1.
I
§ 7, stk. 1, nr. 11,
udgår efter
regler om
»miljøet,«: »og«.
1)-10)…
11) bioteknologisk anvendelse af
2.
I
§ 7, stk. 1, nr. 12,
ændres »til«
mikroorganismer, herunder om alle til: »til, og«.
former for udledning til miljøet, og
12) at visse fyringsanlæg skal ud-
skiftes eller nedlægges for erhver-
verens regning ved ejerskifte af fast
ejendom, pligt til i tvivlstilfælde at
anmode ministeren om at træffe af-
gørelse om, hvorvidt et fyringsan-
læg er omfattet af pligten til ud-
skiftning eller nedlæggelse, og om
ansøgning, tidsfrister samt oplys-
nings- og indberetningspligter for-
bundet hermed, herunder om indbe-
retning af oplysninger til Tinglys-
ningsretten og om hvilke myndig-
heder Tinglysningsretten skal vide-
regive oplysningerne til.
3.
I
§ 7, stk. 1,
indsættes som
nr. 13:
»13) at kommunalbestyrelsen i et
møde kan vedtage forskrifter om
udskiftning eller nedlæggelse af
visse fyringsanlæg i visse områder,
herunder om straf, inddragelse af
offentligheden, og om at offentlig-
gørelsen af vedtagne forskrifter kan
ske udelukkende digitalt.«
31