Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 554
Offentligt
2583775_0001.png
Råstofindvinding
på havet skal også
være bæredygtigt
Danmark skal bruge færre råstoffer fra havet – og så skal
vi have en marin råstofplan, der er økosystembaseret og
bygger på langsigtet planlægning.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0002.png
Kystfiskere har i årevis observeret en klar sammenhæng imellem
manglende fisk og råstofindvinding. Fiskene forsvinder fra og
omkring råstofområderne.
Råstofferne udvindes med skibe der anvender store pumper og
materialet bruges til blandt andet byggeri. En del af råstofferne
bruges også til sandfordring. Sandfodring er en måde at beskytte
kysterne mod erosion.
Med Havplanen planlægges det, at øge råstofindvindingen på
havet markant. Og de allerede udlagte områder vil ifølge samme
Havplan måske ikke engang være tilstrækkelige til at dække
fremtidens behov for råstoffer. Derudover forventes det, at
råstoffer til de kommende energiøer skal findes i havet, i områder
der endnu ikke er udlagt i Havplanen.
Områder med råstofindvinding defineres af Miljøministeriet
som ”tabt natur”. Dermed er råstofindvinding – både den
igangværende og den planlagte – rammesat naturødelæggelse.
I Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri PO mener vi ikke, at den
massive råstofindvinding er hverken bæredygtig, grøn eller
økosystembaseret.
Vi anser den øgede indvinding som en direkte trussel imod det
skånsomme kystfiskeri, og dermed vores medlemmers levebrød.
Den planlagte ødelæggelse af den marine natur, der er grundlaget
for at fiskebestandene kan vokse, er ikke acceptabelt.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0003.png
FSK-PO mener at man skal reducere mængden af råstoffer der
kommer fra havet, og at genanvendelse, nye byggeteknikker
uden beton og brug af andre byggematerialer skal være et krav
i fremtidens byggerier. Den nationale strategi for bæredygtigt
byggeri
1
, der kom i april 2021, imødegår til dels dette, ved at
fokusere mere på bygningsmaterialer som træ og genanvendelse.
Men strategien behandler ikke den naturødelæggelse, der er
forbundet med indvinding af råstoffer til havs. Dette er en fejl og
bør indgå i det fremadrettede arbejde.
Beskyttelse af kysterne skal ske ved hjælp af langsigtede
løsninger der også gavner biodiversiteten. Dette kunne f.eks.
være en hård blivende kystbeskyttelse i form af stenrev.
Dernæst mener vi ikke, at der bør være råstofindvinding i gyde-
og opvækstområder eller på fiskepladser, samt at indvindingen
skal bygge på en økosystembaseret forvaltning. Vi opfordrer
derfor regeringen – i særdeleshed miljøminister Lea Wermelin
- til at igangsætte et arbejde, der skal afdække de faktiske
konsekvenser af råstofindvindingen samt igangsætte et arbejde,
der skal munde ud i en marin råstofplan der er bæredygtig,
langsigtet og økosystembaseret. En samlet liste af opfordringer
kan læses i slutningen af denne korte briefing.
1
National strategi for bæredygtigt byggeri. Indenrigs og boligministeriet. April 2021.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0004.png
Kort briefing
Danmark er på vej ind i en mere bæredygtig fremtid. Vi har
en målsætning om en 70 % reduktion af CO2, vi har tilsluttet
os en lang række mål på natur og biodiversitetsområdet, vi
har forpligtigelser på naturens vegne i en lang række EU-
direktiver og så har vi tilsluttet os FNs Verdensmål.
Den planlagte råstofindvinding vil betyde en markant
forringelse af vores havnatur. Og det kan påvirke
fiskebestandene og dermed kystfiskeriet negativt. Og
indvindingen er derfor hverken bæredygtig eller langsigtet.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0005.png
Råstofindvinding:
truer fiskebestandene
og naturen
Råstofindvinding til havs foregår med skib, der fjerner havbunds-
materiale. Materialet bruges primært til byggeri. Men en del steder
også til kystbeskyttelse ved sandfordring. Ved slæbesugning kommer
der et ca. 1,5 meter bredt og 40 cm. dybt spor i havbunden.
Jyske rev er et stort indvindingsområde, men indvindingsområder
ligger spredt rundt langs de danske kyster. Der udvindes ca. 10.
millioner m3 havbundsmateriale om året fra den danske havbund
2
.
I miljøvurderingen til Havplanen fremgår det, at man ved en fuld
udnyttelse af de udlagte råstofområder, ikke kan udelukke en
væsentlig påvirkning af fiskebestandene. Det fremgår også, at der
er overlap imellem råstofområderne og vigtige naturtyper som
ålegræsbede og makroalger. Og at ved en fuld brug af områderne,
kan en fragmentering af naturen ikke udelukkes
3
.
Ud over de i Havplanen udlagte områder til råstofindvinding,
påtænkes det at der skal udvindes store mængder råstoffer til at
etablere en energiø i Nordsøen. Og med det nye udspil ”Danmark
kan mere II” fra regeringen er der varslet med flere energiøer i
Nordsøen end dem der var planlagt.
Påvirkningen af naturen i forbindelse med den udvinding, der skal
ske ved den ene energiø, er ikke afdækket i Havplanen, og
heller ikke i den `cost-benefit analyse´, der er lavet som baggrunds-
materiale for valget imellem en platform eller en sænkekasse-ø
4
.
Påvirkningen af naturen burde have været en central parameter
i en sådan analyse. Særligt i betragtning af havnaturens ringe
tilstand. Men det var den altså ikke.
2
3
4
https://miljøtilstand.nu/temaer/naturressourcer/indvinding-af-sand-grus-og-sten/
Søfartsstyrelsen. 2021. Miljøvurdering for Danmarks Havplan. COWI.
Energistyrelsen 2021. Cost benefit analyse og klimaaftryk af energiøer i Nordsøen og Østersøen
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0006.png
Øget råstofindvinding
– kan være et brud på
Havstrategidirektivet
Råstofindvinding klassificeres af miljøministeriet som ”tabt
havbund” under Havstrategidirektivet
5
. I Havstrategidirektivets
er der en overordnet målsætning om at struktur og funktionerne i
økosystemer beskyttes, og at især havbundens økosystemer ikke
påvirkes negativt.
Den planlagte råstofindvinding vil føre til ødelæggelse og
fragmentering af havbundens natur og kan derfor være i strid
med havstrategiens målsætninger.
5
Miljø- og Fødevareministeriet. 2019. Danmarks Havstrategi II Første del God miljøtilstand
Basisanalyse Miljømål
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0007.png
I strid med FNs
verdensmål og EU’s
Biodiversitetsstrategi
FNs Verdensmål 14 foreskriver at hav- og kystnære økosystemer
beskyttes og forvaltes bæredygtigt for at undgå væsentlige
negative indvirkninger. En øget råstofindvinding er i direkte
modstrid med denne målsætning.
Verdensmål 12 foreskriver at landene inden 2030 skal opnå
en bæredygtig forvaltning samt en effektiv udnyttelse af
naturressourcerne.
I Miljøvurderingen for Havplanen2 fremgår det, at på grund af de
store råstofmængder der skal bruges til energiøen i Nordsøen,
ville det være mere ressourceeffektivt, hvis øen etableres som
platform eller på gravitationsfundamenter. Altså er en energiø
etableret på sænkekasser ikke i tråd med FNs Verdensmål 12, der
foreskriver en effektiv udnyttelse af naturresurserne. At bruge
jomfruelige råstoffer til sænkekasserne kan også være i modstrid
med råstofloven, der foreskriver at råstoffer bør anvendes i
forhold til deres kvalitet, og at naturbundne råstoffer i videst
muligt omfang bør erstattes af affaldsprodukter
6
.
EU’s Biodiversitetsstrategi sigter på, at vi skal mindske presset
på habitater; at al brug af økosystemerne skal være bæredygtig,
og at der skal være en økosystembaseret tilgang til forvaltning,
der reducerer de negative indvirkninger af udvindingsaktiviteter,
blandt andet når det gælder havbundshabitater.
Den massive råstofindvinding der er planlagt med fragmentering
og tab af natur til følge, er tydeligvis ikke på linje med denne
målsætning.
6
LBK nr 124 af 26/01/2017 Bekendtgørelse af lov om råstoffer
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0008.png
Råstofindvinding –
underminerer havets
potentiale som
klimahjælper
En stadigt voksende mængde forskning peger på, at havbunden
og havet er en nøglespiller når det drejer sig om at modvirke
klimaforandringer. Havbundens sedimenter lagrer store mængder
CO2, og at dette ryger op i vandsøjlen når havbunden forstyrres.
I flere af råstofområderne i indre danske farvande forekommer
der natur, der er er hjemsted for havgræsser - herunder ålegræs
7
,
der er meget effektive til at optage CO2.
En række forskere fra Århus Universitet har i et høringsbrev
8
havplanen understreget, at beskyttelse af havbunden mod råstof-
indvinding er en stærk handlingsmulighed i forhold til at mindske
klimaforandringerne og beskytte biodiversiteten. Og De understreger,
at dette hensyn burde vægtes langt større i Havplanen.
Der er altså risiko for, at råstofindvinding kan underminere havets
bidrag til at reducere klimaforandringerne.
7
8
Søfartsstyrelsen. 2021. Miljøvurdering for Danmarks Havplan. COWI
https://havplan.dk/portalcache/api/v1/consultation/response/file/
?fileId=6c3bdedb-6c7b-4899-b721-04706cf66c6a
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0009.png
Energiøen i Nordsøen
skal bygges med
råstoffer fra havet
– påvirkning fra indvinding på klima og
natur mangler i ‘cost-benefit analysen’.
Etablering af den inddæmmede ø i Nordsøen med sænkekasser, vil
indebære anvendelse af meget store mængder marine råstoffer.
Disse råstoffer skal findes ud over de udpegede råstofområder i
Havplanen. En sænkekasse-ø, vil kræve ca. 17 mio. m³ sand eller
andet havbundsmateriale
9
.
Cost-benefit analysen for energiøen i Nordsøen konkluderer, at
den valgte løsning med sænkekasser udleder mere CO2 end en
platforms-ø ved 10 GW
10
. Men analysen medtager ikke den potentielle
frigivelse af CO2 fra havbunden i forbindelse med indvinding af
råstoffer. Heller ikke konsekvenser for havets natur og dyr, ved at
udvinde de store mængder råstoffer, er taget med i analysen.
Dette er åbenlyse mangler, og dermed giver analysen ikke et
reelt billede af omkostningerne for naturen og klimaet ved en
sænkekasseløsning fremfor en platformsløsning.
Dermed kan klimabelastningen fra energiø med sænkekasser
være undervurderet i cost-benefit analysen for energiøen. Men
det er ikke estimeret – endsige undersøgt - hvor meget.
Med den nye aftale ”Danmark kan mere II” er det planen, at der
skal bygges endnu flere energiøer. Hvilket understreger behovet
for en langsigtet strategi og analyse af konsekvenserne ved at
fjerne så meget havbund.
9
10
https://havplan.dk/content/api/latest/files/1f51ad16-ed71-41de-a23b-660bee066fe0/file
Energistyrelsen 2021. Cost benefit analyse og klimaaftryk af energiøer i Nordsøen og Østersøen
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0010.png
Råstoffer bruges
til beton – en stor
klimabelaster
Sand og grus fra havet bruges til beton. Produktion af beton er
en af de mest klimatunge industrier i Danmark. Ifølge CONCITO
bruger vi i Danmark hvert år 10 mio. tons beton, hvilket medfører
en udledning på 1,5 mio. tons CO2 pr. år, som svarer til 3% af
Danmarks samlede CO2-udledning
11
. I en grøn fremtid skal vi sigte
på at nedbringe vores brug af beton. Vi skal renovere i stedet for
at bygge nyt, tænke meget mere i genbrug, minimere brugen af
beton og bruge alternative materialer.
11
https://concito.dk/concito-bloggen/byggeriets-materialevalg-har-stor-betydning-klimaet
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0011.png
Fremtidens
udfordringer – kræver
planlægning og viden
Vi skal bygge boliger, der er et ønske fra Folketinget at bygge
energiøer i Nordsøen på sænkekasser, og råstoffer fra havet er
også efterspurgt til andre formål som fx klimasikring,
Råstoffer fra havet er en begrænset resurse som vi er nødt til
at bruge fornuftigt. Derfor er planlægning af resurseforbruget
nødvendigt, sådan at vi bruger resursen mest hensigtsmæssigt.
Præcis hvornår vi løber tør for råstoffer
er uvist. Men det vil ske. Særligt for
kvalitetsmaterialer
12
. Og til den tid skal
vi have fundet på andre løsninger end
råstoffer fra havet.
Vi er også forpligtede til at stoppe
ødelæggelsen af vores natur på havet.
Kun på den måde kan vi sikre, at der også
er vilde fisk at fange i fremtiden. Fisk er
en utrolig klimavenlig og sund kilde til
protein, og vi bør værne om havets natur,
for fortsat at kunne høste af naturens
fornybare resurser i fremtiden.
Vi skal reducere vores CO2 udledning. Men også sikre, at vores
natur er robust nok til at kunne bidrage til at reducere klimafor-
andringerne. Og vi skal sikre, at vores brug af naturen ikke frigiver
flere klimagasser til havet og atmosfæren. Her er en bæredygtig
råstofudvinding og en bæredygtig brug af råstoffer instrumental.
12
Miljøstyrelsen 2017. Markedsanalyse af råstofområdet (sand, grus, ral). COWI.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0012.png
FSK-PO foreslår derfor
at Regeringen:
Igangsætter et arbejde med at kortlægge hvordan man i
Danmark sikrer en økosystembaseret råstofindvinding,
der er bæredygtig og som ikke påvirker havbundens
økosystemer og fiskebestandene negativt.
På baggrund af dette arbejde lancerer en marin råstofplan,
der bygger på en økosystembaseret forvaltning.
Fremlægger dokumentation for forventet behov for
råstoffer til bygninger, energiøer og fremtidige
klimatilpasninger mv., og peger på hvor kilderne til
disse råstoffer skal komme fra.
Igangsætter et arbejde, der skal kortlægge hvor meget
lagret klimagas, der udledes fra havbunden ved
råstofindvinding.
Igangsætter et arbejde, der skal kortlægge om tidligere
råstofområder har en formindsket evne til at optage og
lagre klimagasser, og dermed om råstofindvinding påvirke
havets evne til at reducere klimaforandringer.
Stopper råstofindvinding på gyde- og opvækstområder
indtil der foreligger en økosystembaseret råstofplan, der
sikrer havets fisk og natur.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 554: Henvendelse af 11/5-22 fra Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri om at råstofindvinding på havet skal være økosystembaseret og bæredygtig
2583775_0013.png
På baggrund af den marine råstofplan og resultater af
det igangsatte arbejde fremmer bæredygtig offentlige
praksis ved offentlige byggerier og andre offentlige
projekter, hvor der skal bruges byggematerialer i
overensstemmelse med nationale politikker og prioriteter.
Undersøger om det er i tråd med råstofloven
13
at bruge
jomfruelige råstoffer til energiøernes sænkekasser.
Inkluderer påvirkningen af råstofindvindingnen på
både natur og klima i en opdaterede cost-benefit analyse
for energiøen i Nordsøen samt for de kommende energiøer.
Genbesøger mulighederne for at etablere havvind på
platforme i stedet for på etablerede øer.
Hvis Folketinget bibeholder ønsket om, at energiøer i
Nordsøen skal være sænkekasseø, anbefalers det at
materialet ikke udgøres af jomfrueligt materiale, men helt
eller delvist af genanvendt materiale fra f.eks. udgravninger
af havne og sejlrender.
Udfaser kystfordring og fremtidssikrer de danske kyster
med mere blivende og bæredygtige løsninger.
13
LBK nr 124 af 26/01/2017 Bekendtgørelse af lov om råstoffer fremgår det i §4
at Miljø- og fødevareministeren med henblik på at sikre en ressourceøkonomisk
anvendelse af råstofforekomsterne kan fastsætte regler om, at der ved udførelsen
af bygge- og anlægsarbejder skal anvendes affalds- eller erstatningsprodukter eller
ske genanvendelse, Det fremgår også af loven at råstofferne anvendes i forhold
til deres kvalitet, og at naturbundne råstoffer i videst muligt omfang erstattes af
affaldsprodukter.