Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 552
Offentligt
2582850_0001.png
NOTAT
Center for Jura og Kontrol
J.nr. 2021-24-161-00149
Ref. MING/MAGLA/CARGL
Den 9. maj 2022
Notat om regelefterlevelsen
kontrolåret 2020
dyrevelfærdsområdet
for
Problemstilling
Det fremgår af Veterinærforlig III, at forligskredsen årligt skal forelægges en status på regelefterlevelsen
på dyrevelfærdsområdet med henblik på at vurdere behov for yderligere tiltag. Fødevarestyrelsen har
derfor udarbejdet Dyrevelfærdsrapporten 2021 med resultaterne af dyrevelfærdskontrollen udført i
2020. I dette notat forelægges rapportens resultater samt iværksatte initiativer. Dyrevelfærdskontrollen
består af kontrol med dyrevelfærd i besætninger (besætningskontrollen), kontrol med dyrevelfærd på
transporter (transportkontrollen) samt kontrol med dyrevelfærd på slagterierne. Det bemærkes, at
antallet af besætningskontroller og en del af transportkontrollen i 2020 blev reduceret på grund af
Covid-19.
1. Besætningskontrollen
1.1. Resultater fra besætningskontrollen
Fødevarestyrelsen udførte i 2020 dyrevelfærdskontrol i 775 besætninger i forbindelse med den ordinære
kontrol. Dette tal lå til sammenligning på 1.603 besætninger i 2019. Kontrolresultaterne viser blandt
andet, at andelen af grisebesætninger, der har fået en sanktion, er faldet fra 36 pct. i 2019 til 33 pct. i
2020, og at andelen af kvægbesætninger, som har fået en sanktion, ligger på samme niveau som sidste
år med 31 pct. Det kan desuden oplyses, at 85,5 pct. af samtlige kontrollerede besætninger i 2020 havde
rettet op på overtrædelserne ved første opfølgende kontrolbesøg. Dette tal lå til sammenligning på 86,3
pct. i 2019.
Følgende kontrolområder har givet anledning til det højeste antal sanktioner hos besætninger med grise:
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling: 50 indskærpelser og 9
politianmeldelser.
Dyr har ikke permanent og tilstrækkelig adgang til beskæftigelses- og/eller rodemateriale: 56
indskærpelser.
Krav til indretning af svinestald er ikke opfyldt: 47 indskærpelser.
Optegnelser over medicinsk behandling føres og/eller opbevares ikke: 39 indskærpelser
For kvæg har godt halvdelen af indskærpelserne været af administrativ karakter og er ikke direkte
relateret til dyrevelfærd, idet der stadig er mange besætninger, der har fået indskærpelse for, at
erhvervsmæssige dyrehold ikke har haft et årligt dyrlægetilsyn. Følgende kontrolområder har – ud over
de administrative forhold – givet anledning til flest antal sanktioner i besætninger med kvæg:
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov: 26 indskærpelser.
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling: 15 indskærpelser og 1
politianmeldelse.
Dyrene behandles ikke forsvarligt: 10 indskærpelser.
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • 2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
1.2. Iværksatte tiltag ifm. besætningskontrollen
På baggrund af de seneste års kontrolresultater blev det i 2020 besluttet at øge velfærdskontrollen med
grise- og kvægbesætninger fra august 2021 til og med 2024. Dette indebærer, at kontroltrykket er øget
fra ca. 5 pct. til ca. 10 pct. af besætningerne i den pågældende periode for de to dyrearter. Halvdelen af
kontrollerne vil udelukkende fokusere på dyrevelfærd, mens de resterende kontroller blandt andet også
indeholder kontrol med hygiejne og smittebeskyttelse. Fra 1. januar 2022 er der desuden på blandt andet
dyrevelfærdsområdet indført to – frem for ét – gebyrbelagte opfølgende kontrolbesøg efter
anmærkninger. Derudover har der de seneste år været øget fokus på håndtering af syge og
tilskadekomne dyr i grisebesætninger. Fødevarestyrelsen gennemfører en kampagne i 2021 og 2022
med fokus på dette område. Ligeledes er der i kontrollen øget fokus på kvægbesætninger, og der bliver
gennemført en kampagne hos udegående kødkvæg i 2022 med fokus på dyrevelfærd.
2. Transportkontrollen
Transportkontrollen gennemføres af Fødevarestyrelsen og politiet. Fødevarestyrelsens kontrol udføres
ved direkte eksport fra besætninger, på samlesteder og på slagterier. Kontrollen ved direkte eksporter
og samlesteder udføres både som en 100 pct. kontrol i forbindelse med dyrenes sundhed, velfærd og
transportegnethed (eksportsyn), og som en risikobaseret stikprøvekontrol i forbindelse med bl.a.
køretøjet og ledsager-dokumenter. Kontrollen på slagteri gennemføres som en stikprøvekontrol, hvor
der udføres kontrol ved transportkøretøjernes ankomst til slagteriet (stikprøvekontrol ved aflæsning).
Politiets kontrol udføres på de danske veje, oftest med dyrlægefaglig bistand fra Fødevarestyrelsens
Veterinærrejsehold.
2.1. Resultater fra transportkontrollen
Fødevarestyrelsen og politiet udførte tilsammen 6.001 transportkontroller i 2020. Fødevarestyrelsen
udførte 5.106 af disse kontroller, mens politiet udførte de resterende 895 kontroller.
2.1.1. Fødevarestyrelsens kontrol
Ud af de 5.106 kontroller, som Fødevarestyrelsen udførte i 2020, blev der givet 859 sanktioner, hvoraf
415 sanktioner var relateret til transportegnethed. Der blev således givet sanktioner relatereret til
transportegnethed i 8,12 pct. af alle transportkontrollerne. Til sammenligning lå dette tal på 10,1 pct. i
2019. De 5.106 kontroller var fordelt på hhv. 4.334 kontroller på samlesteder og direkte transporter og
772 kontroller ved ankomst til slagteri. I forhold til transportkontrollen ved samlesteder og direkte
eksporter er der totalt i 2020 givet 469 sanktioner, svarende til en sanktionsprocent på 10,8 pct. Til
sammenligning lå dette tal på 12 pct. i 2019. I forhold til transportkontrollen på slagteriet er der totalt i
2020 givet 390 sanktioner, svarende til en sanktionsprocent på 50,5 pct. Til sammenligning lå dette tal
på 46,8 pct. i 2019. Dermed ses et fald i sanktioneringsprocent på samlesteder og direkte eksporter samt
en stigning på slagterier.
2.1.2. Politiets kontrol
Politiet udførte 895 stikprøvekontroller i forbindelse med transport af dyr i 2020, hvor
Fødevarestyrelsens Veterinærrejsehold jævnligt deltager med dyrlægefaglig bistand. Resultaterne viser,
at der blev fundet overtrædelser hos ni pct. af de danske transportvirksomheder, mens tallet var 13 pct.
hos de udenlandske transportvirksomheder. Til sammenligning lå tallene i 2019 på henholdsvis otte
pct. for de danske og 14 pct. for de udenlandske transportvirksomheder.
2.2. Iværksatte tiltag
I den politiske aftale fra 18. december 2018 om dyretransporter var aftaleparterne enige om, at løfte
kvaliteten af kontrollen med transportegnethed ved at øge embedsdyrlægens synstid af det enkelte dyr.
Den øgede synstid vurderes samlet set at have medført en bedre regelefterlevelse. Således kan det ses,
at besætningsejerne i 2020 er blevet bedre til at sortere grisene, og at antallet af sager relateret til grises
transportegnethed i 2020 (231 sager) er faldet markant sammenlignet med 2019 (372 sager), svarende
til et fald på 38 pct.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582850_0003.png
I den politiske aftale blev det ligeledes besluttet at øge antallet af indladningskontroller fra under 10
kontroller om måneden til 250 kontroller om måneden, aktuelt svarende til godt 10 pct. af de årlige
transporter. Regeringen besluttede at forlænge den styrkede kontrol af dyretransporter i 2019, og en ny
politisk aftale blev indgået den 25. juni 2020 om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet
kontrolkoncept for dyretransporter. Det er Fødevarestyrelsens forventning, at det nye kontrolkoncept
for transport af dyr, fortsat vil styrke dyrevelfærden i forbindelse med transport af dyr igennem hele
transportkæden. De nye kontrolindsatser vil samlet styrke effekten af kontrollen og videreudvikle den
risikobaserede tilgang og den datadrevne kontrol.
Fødevarestyrelsen
har
fortsat
løbende
kontakt
til
landbrugserhvervet
samt
flere
dyrevelfærdsorganisationer via dialogforum med deltagelse fra bl.a. Landbrug & Fødevarer, SEGES,
Dyrenes Beskyttelse, Danske Svineproducenter og Danske Slagtermestre for at drøfte tiltag for bedre
dyrevelfærd under transport.
3. Kontrol på slagterierne
På slagterierne skal dyrene bedøves og aflives så skånsomt som muligt. Det betyder, at slagterierne skal
overholde en række krav til faciliteter, slagtepersonale, apparatur og metoder. Fødevarestyrelsen
kontrollerer, om slagterierne overholder disse krav.
3.1. Resultater fra kontrol på slagterierne
Der er i ti tilfælde foretaget politianmeldelse af et slagteri på grund af manglende stikning/afblødning
af grise efter bedøvelsen. Dette er en stigning i forhold til tidligere år. Umiddelbart er der ikke tegn på,
at dyrene ikke har været bedøvet og derved lidt overlast i forbindelse med den manglende afblødning.
Følgende resultater kan særligt fremhæves i forbindelse med dyrevelfærdskontrol på slagterier og
slagtehuse:
Manglende stikning/afblødning: 4 indskærpelser, 2 påbud og 10 politianmeldelser
Dyrene behandles ikke forsvarligt: 8 indskærpelser og 2 politianmeldelser
Hårdhændet inddrivning: 4 indskærpelser og 3 politianmeldelser
3.2. Iværksatte tiltag
Der vil i 2022 være en prioriteret indsats om kontrol af slagteriers aflivningsudstyr.
3