Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 552
Offentligt
2582849_0001.png
2021
DYREVELFÆRD I DANMARK
______________________
MED RESULTATER FRA
VELFÆRDSKONTROLLEN I 2020
kj
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0002.png
INDHOLD
KONTROL AF DYREVELFÆRD I 2020 ......................................................................................................... 3
HVEM BLIVER KONTROLLERET? .................................................................................................................. 4
HVORDAN PLANLÆGGES NULPUNKT-, PRIORITERET OG KAMPAGNEKONTROLLEN? ............................... 4
KONTROL AF DYREVELFÆRD I BESÆTNINGER ............................................................................................ 5
FØDEVARESTYRELSENS KONTROL AF DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT ............................................... 6
POLITIETS KONTROL AF DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT .................................................................... 6
KONTROL AF DYREVELFÆRD PÅ SLAGTERIER ............................................................................................ 6
HVORDAN GRIBER MAN IND OVER FOR OVERTRÆDELSER? ...................................................................... 6
HVORDAN FØLGER MAN OP PÅ KONSTATEREDE OVERTRÆDELSER? ........................................................ 7
RESULTATER AF KAMPAGNEKONTROLLEN I 2020 .................................................................................... 8
HÅNDTERING AF SYGE OG TILSKADEKOMMENDE DYR OG ANVENDELSE AF MEDICIN I
KVÆGBESÆTNINGER .................................................................................................................................. 9
RESULTATER AF DYREVELFÆRDSKONTROLLEN I 2020 ............................................................................ 10
RESULTATER AF BESÆTNINGSKONTROLLEN ............................................................................................11
RESULTATER AF TRANSPORTKONTROLLEN ..............................................................................................15
RESULTATER AF KONTROL PÅ SLAGTERIERNE ..........................................................................................21
RESULTATER MED KONTROL AF HUNDEVIRKSOMHEDER OG HUNDESMILEY .........................................21
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0003.png
XSD
KONTROL AF DYREVELFÆRD I
2020
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0004.png
KONTROL AF DYREVELFÆRD I 2020
Fødevarestyrelsen tilrettelægger og udfører hvert år kontrol med dyrevelfærd i besætninger med
landbrugsdyr, med transport af dyr, på slagterierne samt kontrol af dyrehold med hunde.
HVEM BLIVER KONTROLLERET?
Fødevarestyrelsen udpeger hvert år besætninger, og dy-
rehold til kontrol på baggrund af estimater over bl.a. an-
tal kontrolobjekter, dataanalyser, risikokriterier, faglige
behov og politiske tiltag. Derudover kontrolleres dyre-
velfærd i forbindelse med transport af dyr samt på slag-
terierne, hvor både dyrevelfærden på selve slagterierne
samt de ankomne dyr kontrolleres.
HVORDAN PLANLÆGGES NULPUNKT-, PRIORITERET
OG KAMPAGNEKONTROLLEN?
Kontrollen gennemføres som en kombination af flere
kontrolindsatser, hvor kontrol og vejledning har til formål at
få så mange som muligt til at forstå og følge reglerne ved
en myndighedsindsats, der er så lidt indgribende som mu-
ligt. Indsatsen er effekt- og risikobaseret og har en høj
grad af løbende tilpasning til den type kontrol, som vur-
deres at give den bedste effekt på området.
Kontrolkonceptet er fælles for alle typer af veterinære
virksomheder, f.eks. dyrlæger, besætninger, mv. og er
sammensat af følgende kontrolindsatser:
Covid-19’s påvirkning af kontrollen i 2020
Besætningskontrollen samt en del af transport-
kontrollen blev i 2020 reduceret som følge af Co-
vid-19 blandt andet for at mindske risikoen for
spredning af sygdommen.
Samtidig blev et stort antal af de danske mink-
besætninger smittet med Covid-19, hvilket
lagde yderligere pres på Fødevarestyrelsens
mandskab, som skulle indgå i beredskabet for
håndtering. Det krævede derfor en omstruktu-
rering af ressourcer.
Kontrollen blev stadig foretaget i forskellige be-
sætningstyper samt af transporter af dyr, dog i
et reduceret antal end oprindeligt planlagt.
Der blev stadig udført 100 pct. kontrol af dyre-
nes velfærd på slagterierne, samlestederne og
ved direkte eksport fra besætninger.
Der er en række forskellige lovkrav til hold af dyr, herun-
der hvordan landbrugsdyr skal opstaldes, transporteres
og slagtes. Landmænd, transportører mv. skal sørge for,
at lovkravene overholdes, når de opstalder, transporte-
rer eller slagter dyr, mens myndighederne har til opgave
at kontrollere, om lovkravene overholdes via den offent-
lige kontrol.
Kontrollen med velfærd blev i 2020 hovedsageligt tilret-
telagt og gennemført af Fødevarestyrelsens dyrlæger og
teknikere. Det var således det daværende Miljø- og Fø-
devareministeriet (nu Ministeriet for Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri), der havde det overordnede ansvar for
kontrollen med dyrevelfærd.
Dette kapitel beskriver, hvordan rammerne for kontrol-
len var fastsat i 2020, og hvordan Fødevarestyrelsen
fulgte op på konstaterede overtrædelser af reglerne om
dyrevelfærd i 2020
1
.
Nulpunktskontrol
Prioriteret kontrol
Kampagnekontrol
Ved nulpunktskontrollen udvælges besætningerne til-
fældigt. Resultatet af kontrollerne kan give et generelt
billede af regelefterlevelsen for den pågældende besæt-
ningstype.
Ved den prioriterede kontrol udpeges besætningerne ri-
sikobaseret, dvs. på baggrund af udvalgte risikokriterier,
der skifter fra år til år. Nogle af de overordnede udpeg-
ningskriterier, der blev brugt til udpegningen i 2020, om-
fattede:
Antal hjemmeslagtninger
Besætningsstørrelse
Besætninger med mindst aktuelle
kontrolstatus
Tidligere sanktioner
1
Pr. 1. januar 2021 er der indført ændringer til rammerne for kontrollen på hele veterinærområdet (transportkontrollen
fra 1. oktober 2020) og fra 1. januar 2022 gennemfører Fødevarestyrelsen som udgangspunkt to opfølgende kontroller
efter anmærkninger i form af indskærpelser, påbud, forbud, administrative bøder og politianmeldelser. Dog er trans-
portområdet og gult kort-ordningen undtaget fra to opfølgende kontroller.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0005.png
Ordinære planlagte udpegede kontroller
Nulpunkt
Hvad?
Hvem?
Hvordan?
En temperaturmåling på veterinærområdets tilstand i de besætninger eller virksomheder, hvor der er brug for en
basislinje om regelefterlevelsen for den pågældende branche/besætningstype.
Gennemføres for alle dyrearter, besætnings- og virksomhedstyper. Det er forskelligt, hvilke dyrearter der udpeges
til nulpunkt fra år til år.
Tilfældig repræsentativ udpegning af den enkelte besætning eller virksomhed. Uanmeldte fysiske kontrolbesøg.
Prioriteret
Hvad?
Hvem?
Hvordan?
Bygger på aktuelle risikokriterier og kontrolresultater. Fokus er på kontrolobjekter med et særligt kontrolbehov.
Gennemføres for alle dyrearter, besætnings- og virksomhedstyper. Det er forskelligt, hvilke dyrearter der udpeges
fra år til år.
Risikokriterierne består både af forskellige udvalgte kriterier, der skifter fra år til år f.eks. overskridelser af græn-
seværdi for antibiotika. Uanmeldte fysiske kontrolbesøg.
Kampagner
Hvad?
Kontrol i forbindelse med kontrolkampagner er målrettet et eller flere kontrolemner, og kontrollen og vejlednin-
gen er mere dybdegående. Kontrolkampagnerne skal øge fokus på risikoområder, og gennem information før, un-
der og efter kampagnerne gøres kontrolobjekterne opmærksomme på reglerne og på konsekvensen af at over-
træde dem.
Gennemføres for alle dyrearter, besætnings- og virksomhedstyper.
Risikobaseret repræsentativ udpegning af den enkelte besætning eller virksomhed. Uanmeldte fysiske kontrolbe-
søg.
Hvem?
Hvordan?
Kontrolkampagnerne er en risikoorienteret indsats, som
er målrettet særligt afgrænsede problemområder. Den
tilsynsførende vil som udgangspunkt alene kontrollere
emner inden for kampagnens fokusområde. Hvis kam-
pagnen f.eks. omhandler håndtering af syge- og tilska-
dekomne dyr, vil den tilsynsførende kontrollere forhold,
som vedrører dette emne.
Der sker en samlet prioritering mellem kontrolobjek-
terne (besætninger, dyrlæger mv.) år for år, og kontrol-
lerne fordeles fleksibelt ud fra risiko og behov.
Ud over Fødevarestyrelsens kontrol planlægger og gen-
nemfører Landbrugsstyrelsen krydsoverensstemmelses-
kontrol (KO-kontrol) i overensstemmelse med EU-for-
ordningen om krydsoverensstemmelse, som bl.a. inde-
holder visse krav til dyrevelfærd.
Læs mere om KO-kon-
trollen her.
KONTROL AF DYREVELFÆRD I BESÆTNINGER
I 2020 indgik besætninger med kvæg, grise, pelsdyr, fjer-
vildt, heste og hundehold i kontrollen.
I praksis foregår kontrollen således, at Fødevarestyrel-
sens tilsynsførende danner sig et helhedsindtryk af for-
holdene under sin gennemgang af besætningen, hvoref-
ter den tilsynsførende udvælger nogle områder, dvs.
stier/bokse/gange/bure/folde mv., som den tilsynsfø-
rende vil kigge nærmere på. Alle dyr i disse udvalgte om-
råder kontrolleres, og hvis gennemgangen af disse dyr
ikke giver anledning til anmærkninger, behøver kontrol-
len ikke at omfatte alle dyr i de pågældende staldafsnit.
Hvis der derimod er anmærkninger, foretager den til-
synsførende en konkret vurdering af behovet for at ud-
vide omfanget af kontrollen til f.eks. at omfatte alle dyr
i staldafsnittet.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0006.png
I overensstemmelse med EU-reglerne skal kontrolbesøg
som udgangspunkt gennemføres uanmeldt. Et kontrol-
besøg kan dog anmeldes, hvis der er foretaget to forgæ-
ves besøg. I så fald skal kontrollen gennemføres inden
for 48 timer efter, at den er anmeldt.
Indholdet af kontrollen er ens for nulpunkts- og priorite-
ret kontrol. De fire kernekontrolemner, der kontrolleres
er:
På slagterierne skal dyrene bedøves og aflives så skån-
somt som muligt. Det betyder, at slagterierne skal over-
holde en række krav til faciliteter, slagtepersonale, ap-
paratur og metoder. Fødevarestyrelsen kontrollerer, om
slagterierne overholder disse krav.
HVORDAN GRIBER MAN IND OVER FOR OVERTRÆDEL-
SER?
Fødevarestyrelsen har følgende reaktionsmuligheder
over for f.eks. landmanden eller transportvirksomhe-
den, når den tilsynsførende konstaterer, at reglerne om
dyrevelfærd er overtrådt:
-
-
-
-
-
Vejledning
Indskærpelse
Påbud
Forbud
Politianmeldelse
Velfærd.
Medicinanvendelse.
Dyresundhed og hygiejne.
Mærkning og registrering.
I kampagnekontrol er der fokus på udvalgte emner.
FØDEVARESTYRELSENS KONTROL AF DYREVELFÆRD
UNDER TRANSPORT
Når dyr transporteres til udlandet via samlesteder eller
direkte fra besætningen, udfører Fødevarestyrelsens
embedsdyrlæger altid kontrol af dyrenes transporteg-
nethed. Embedsdyrlægerne kontrollerer alle dyr for at
vurdere, om de er eller har været egnede til den pågæl-
dende transport.
Fødevarestyrelsen foretager herudover stikprøvekon-
trol af transport af dyr ved udførsel direkte fra besæt-
ninger, i forbindelse med omsætningen via samlesteder
og ved ankomst til slagterier. Kontrollen omfatter, for-
uden dyrenes transportegnethed, køretøjet og ledsage-
dokumenter. Stikprøvekontrollen kan dermed omfatte,
hvordan dyrene håndteres, om pladskravene i køretøjet
er overholdt (indvendig højde og areal), om transport-
midlets indretning lever op til lovgivningens krav, og om
de krævede dokumenter er til stede mv.
POLITIETS KONTROL AF DYREVELFÆRD UNDER TRANS-
PORT
Politiet udfører hvert år et antal kontroller af transpor-
ter med levende dyr på de danske veje, hvor Fødevare-
styrelsens Veterinærrejsehold jævnligt deltager med
dyrlægefaglig bistand.
KONTROL AF DYREVELFÆRD PÅ SLAGTERIER
Også på slagterierne kontrollerer Fødevarestyrelsen, om
reglerne for dyrevelfærd overholdes.
Ved dyrenes ankomst til slagteriet foretager Fødevare-
styrelsen et såkaldt ”levende syn”, før dyrene slagtes.
Embedsdyrlægerne observerer alle dyr, før de slagtes,
og vurderer bl.a., om dyrene har været egnede til trans-
porten til slagteriet, og at de ikke lider af smitsomme
sygdomme, og dermed ikke må slagtes og indgå i føde-
kæden.
OVERSIGT OVER FØDEVARESTYRELSENS REAKTI-
ONSMULIGHEDER
Vejledning:
En væsentlig del af kontrollen er at vejlede virk-
somheder og besætningsejere om bl.a. reglernes
indhold og fortolkning. I nogle tilfælde ydes vej-
ledning i kombination med, at der gives en sank-
tion.
Indskærpelse:
En indskærpelse er en præcisering af, at gæl-
dende regler skal overholdes, men angiver ikke
nærmere hvordan landmanden skal sikre dette.
Der følges op med gebyrbelagt kontrol.
Påbud:
Et påbud er en ordre om, hvad modtageren kon-
kret skal gøre for at overholde en generel regel i
lovgivningen. Der følges op med gebyrbelagt
kontrol.
Forbud:
Et forbud præciserer, hvad en virksomhed eller
besætningsejer skal undlade at gøre for at over-
holde lovgivningen – og anvendes naturligt nok
til at forbyde en besætningsejer eller virksomhed
at udføre en bestemt handling. Der følges op
med gebyrbelagt kontrol.
Politianmeldelse:
I sager om f.eks. meget grove overtrædelser kan
Fødevarestyrelsen anmelde forholdet til politiet.
Der følges op med gebyrbelagt kontrol.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0007.png
Når Fødevarestyrelsen konstaterer en overtrædelse af
reglerne på dyrevelfærdsområdet, foretager kontrollen
en konkret og helhedsorienteret vurdering af omstæn-
dighederne. Bagatelagtige overtrædelser og enkeltfejl af
ikke-alvorlig karakter vil typisk blive håndteret med vej-
ledning, mens andre overtrædelser vil medføre en sank-
tion, dvs. indskærpelse, påbud, forbud eller politianmel-
delse.
Fødevarestyrelsen skal anvende de virkemidler, som
skønnes nødvendige for at sikre, at reglerne overholdes,
og skal ved valg af virkemiddel tage hensyn til alle om-
stændigheder i den konkrete sag, herunder f.eks.:
Overtrædelsens art, omfang, grovhed og alvor.
Under hvilke omstændigheder overtrædelsen
forekommer.
Har landmanden tidligere overtrådt reglerne.
Udviser landmanden vilje til at overholde reg-
lerne fremadrettet.
Øvrige forhold i besætningen.
Om reglerne er overtrådt med forsæt.
Har landmanden overtrådt reglerne for at opnå
en økonomisk gevinst.
HVORDAN FØLGER MAN OP PÅ KONSTATEREDE OVER-
TRÆDELSER?
Der følges som udgangspunkt op på alle sanktionerede
overtrædelser inden for tre måneder – enten ved et kon-
trolbesøg eller som administrativ kontrol. Er overtrædel-
sen ikke afhjulpet ved det opfølgende kontrolbesøg,
eskaleres sanktionen typisk, hvorefter der udføres
endnu en opfølgende kontrol.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0008.png
XSD
RESULTATER AF KAMPAGNE-
KONTROLLEN I 2020*
*
Det bemærkes, at de nævnte tal kan ændre sig over tid, idet der efterfølgende kan foretages rettelser i datagrundlaget på grund af indtastnings-
fejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv.
________________________
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0009.png
KONTROLKAMPAGNER MED FOKUS PÅ DYREVELFÆRD I BESÆTNINGER I 2020
KONTROLKAMPAGNER I BESÆTNINGER I 2020
Kampagner med fokus på dyrevelfærd i besæt-
ninger havde i 2020 følgende tema:
blev konstateret ved henholdsvis 34 pct. og 25 pct. af
kontrolbesøgene.
Sanktionsgraden inden for fokusområdet syge og tilska-
dekomne dyr var 15 pct. Det skyldtes hovedsagelig, at
syge og tilskadekomne dyr ikke blev isoleret i sygeboks,
når det var nødvendigt, og sygeboksen var mangelfuldt
indrettet. Det blev konstateret i henholdsvis 7 pct. og 6
pct. af besætningerne.
Konklusion:
HÅNDTERING AF SYGE OG TILSKADEKOMMENDE DYR
OG ANVENDELSE AF MEDICIN I KVÆGBESÆTNINGER
Ved Fødevarestyrelsens kontrol i kvægbesætninger har
en hyppig årsag til sanktioner været overtrædelser i for-
bindelse med håndteringen af syge og tilskadekomne
dyr samt overtrædelser i relation til anvendelse af me-
dicin. Fødevarestyrelsen gennemførte derfor en kam-
pagne i 2020 med fokus på disse områder.
Hvad var formålet med kampagnen?
Det overordnede formål med kampagnen var at for-
bedre dyrevelfærden for syge og tilskadekomne dyr i
kvægbesætninger målt på en større regelefterlevelse
på området. Ligeledes var formålet at fremme ansvarlig
anvendelse af medicin til kvæg samt øge opmærksom-
heden omkring vigtigheden af korrekt registrering, op-
bevaring og brug af medicin for at øge fødevaresikker-
heden.
Hvordan foregik kampagnen?
Kontrolkampagnen blev afviklet i perioden 1. februar -
30. juli 2020 og omfattede 150 kontrolbesøg i kvægbe-
sætninger. Kontrollens fokus var håndtering af syge og
tilskadekomne dyr og anvendelse af medicin i kvægbe-
sætninger.
Hvad viste kampagnen?
Sanktionsgraden inden for fokusområdet medicin var
46 pct. Hovedparten af sanktionerne inden for fokus-
området skyldtes den besætningsansvarliges mangel-
fulde behandlingsoptegnelser og mangelfuld efterle-
velse af dyrlægens skriftlige behandlingsanvisning. Det
Resultatet af kampagnen viste generelt en utilfredsstil-
lende regelefterlevelse, da der ikke er sket en synlig for-
bedring i forhold til tidligere kampagner på hverken
medicinområdet eller området vedr. håndtering af syge
og tilskadekomne dyr.
Fødevarestyrelsen vil derfor fortsat have fokus på om-
rådet gennem en planlagt prioriteret indsats på medi-
cinkontrol i malkekvægbesætninger i efteråret 2022,
hvor ansvarlig og korrekt anvendelse af medicin til
kvæg for diagnoserne mælkefeber og tilbageholdt ef-
terbyrd vil blive kontrolleret.
Læs den fulde rapport på Fødevarestyrelsens hjemme-
side her.
-
Håndtering af syge og tilskadekomne
dyr og anvendelse af medicin i kvæg-
besætninger
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0010.png
XSD
RESULTATER – DYREVEL-
FÆRDSKONTROLLEN I 2020*
* Det bemærkes, at de nævnte tal kan ændre sig over tid, idet der efterfølgende kan foretages rettelser i datagrundlaget på grund af indtastningsfejl, forsinkede
opdateringer, nye afgørelser mv.
________________________
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0011.png
RESULTATER – DYREVELFÆRDSKONTROLLEN I 2020
Dette kapitel omhandler resultaterne af nulpunktskontrollen og den prioriterede kontrol med dyrevelfærd i
besætninger og hestehold (tabel 1-8). Derudover omhandler kapitlet resultaterne af kontrollen med dyre-
velfærd på slagterierne (tabel 9-10) og under dyretransporter (tabel 11-18) samt kontrol med hundevirk-
somheder, som er omfattet af smileyordningen (tabel 19). Resultaterne i kapitlerne indbefatter ikke resul-
taterne af kampagnekontrollen, som er beskrevet i kapitel 2.
RESULTATER FRA BESÆTNINGSKONTROLLEN
Når Fødevarestyrelsen er på kontrol foretager de tilsynsførende en helhedsvurdering af forholdene i besætningen og vurderer
alvorsgraden af en eventuel overtrædelse. Det kan derfor være meget forskellige forhold, som har ført til sanktionerne listet i
tabel 1. En række faktorer er afgørende for, hvilken sanktion der gives for en given overtrædelse, herunder overtrædelsens alvor
og omfang. Man kan ikke ud fra antallet af indskærpelser og politianmeldelser udtale sig om, hvor mange dyr der har været om-
fattet af overtrædelserne, idet både indskærpelser og politianmeldelser kan omfatte et eller flere dyr eller mere generelle forhold
i besætningen, som ikke er relateret til bestemte dyr. I de efterfølgende tabeller er det således blevet udspecificereret, hvad
sanktionerne har omhandlet, men ikke hvor mange dyr de har omfattet.
Resultaterne i tabel 1 indbefatter ikke resultaterne af kampagnekontrollen, som er beskrevet i kapitel 2. Derudover indeholder
tabellen ikke resultaterne af kontrollerne foretaget på baggrund af anmeldelser samt opfølgende kontroller.
Tabel 1:
Oversigt over overtrædelser fordelt på dyreartsgrupper i 2020.**
Antal kontrollerede
CHR pr. dyreart
Kvæg inkl. kalve
Grise
Pelsdyr
Fjervildt
Heste*
Hunde*
Antal CHR-nr. - dyreart i
alt
238
472
28
19
18
60
835
Antal besætninger uden
anmærkninger
164
316
23
6
14
58
581
Indskærpelse
73
153
5
12
2
2
247
Påbud
0
0
0
0
1
0
1
Politianmeldelse
2
11
0
1
1
0
15
*
Antal dyrehold kontrolleret; hundehold og hestehold er ikke registreret i CHR i 2020
**En besætning kan ved et kontrolbesøg få en indskærpelse for overtrædelse af ét lovkrav og en anden sanktion f.eks. en politianmeldelse
for overtrædelse af et andet. Samme besætning kan således godt optræde i begge kategorierne ”Antal besætninger med indskærpelse” og
”Antal besætninger meldt til politiet” i tabellen. En besætning kan også få indskærpet flere regler eller få påbud eller blive politianmeldt til
politiet på grund af flere overtrædelser.
Tabel 2: Kalve* 2020.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i kalvebesætninger kontrolleret i forbindelse med
velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Påbud
Politianmeldelse
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en dyrlæge
Foder og vand
Foderet til kalve er ikke tilstrækkeligt fiberholdigt
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov
Staldindretning, pladsforhold og bevægelsesfrihed
1
24
0
0
0
0
2
0
0
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0012.png
Arealkrav er ikke opfyldt (opsamlingsplads, sengebåse, sygepladser, fællesbokse,
opstaldning af kalve, dybstrøelsesstalde)
Bindsler, tøjr og lignende indrettes ikke på en sådan måde, at dyrets behov tilgo-
deses
Kalve i enkeltbokse kan ikke se og røre andre kalve
Personale, management og tilsyn
Dyrenes behandlings ikke forsvarligt
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Underlaget i hvilearealet er ikke tørt og blødt (sygebokse, sengebåse, opstald-
ning af kalve, hvileareal, kælvningsbokse)
* Kreaturer op til 6 måneder.
1
1
6
0
0
0
0
0
0
1
1
0
0
0
0
3
0
0
Tabel 3: Voksent kvæg* 2020.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i kvægbesætninger kontrolleret i forbin-
delse med velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Optegnelser over medicinsk behandling føres og/eller opbevares ikke
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Belysning i stalden opfylder ikke dyrenes adfærdsmæssige og fysiologiske behov
Det mekaniske udstyr (belysning, ventilation, alarm m.v.) opfylder ikke kravene
Stalden holdes ikke rent og hygiejnisk. Staldklimaet er skadeligt for dyrene
Staldinventaret er skadeligt for dyrene og kan ikke rengøres
Udegående dyr er ikke beskyttet mod vejr, rovdyr og smitterisici
Underlaget i hvilearealet er ikke tørt og blødt (sygebokse, sengebåse, hvileareal,
kælvningsbokse)
Foder og vand
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en dyrlæge
Personale, management og tilsyn
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Kvæg kommer på græs før vejrforhold, mark og drivveje er egnede til det
Proceduren for klovbehandling og klovbeskæring følges ikke
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
Staldindretning, pladsforhold og bevægelsesfrihed
Arealkrav er ikke opfyldt (kælvning-/forberedelsesbokse, opsamlingsplads, senge-
båse, sygepladser, fællesbokse, opstaldning af kalve, dybstrøelsesstalde)
*Kreaturer over 6 mdr.
2
0
0
9
1
11
14
0
0
0
0
0
0
0
1
14
0
0
2
0
0
1
4
1
5
3
6
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
29
0
0
Påbud
Politianmeldelse
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0013.png
Tabel 4: Grise 2020.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i grisebesætninger kontrolleret i forbindelse med
velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Optegnelser over medicinsk behandling føres og/eller opbevares ikke
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Staldinventar renes, rengøres og desinficeres ikke regelmæssigt efter behov
Staldklimaet (herunder støjniveau og bygningskonstruktion) er skadeligt for dy-
rene
Gris kan ikke rejse/hvile normalt eller kan ikke se andre grise
Operative indgreb
Dokumentation ved salg af halekuperede grise forefindes ikke
Proceduren for halekupering følges ikke
Proceduren for kastration overholdes ikke
Risikovurdering for forekomst af halebid inkl. handlingsplan forefindes ikke
Rutinemæssig halekupering foretages
Skriftlig dokumentation for halebid er ikke fyldestgørende
Skriftlig dokumentation for halebid føres ikke
Skriftlig dokumentation for halebid kan ikke fremvises
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Optegnelser over antal døde dyr føres og/eller opbevares ikke
Personale, management, tilsyn samt miljøberigelse
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Krav om adgang til beskæftigelse- og/eller rodemateriale samt
redebygningsmateriale er ikke opfyldt
Proceduren omkring aflivning er ikke korrekt
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
Staldindretning, pladsforhold, gulvareal og bevægelsesfrihed
Arealkrav og krav til indretning af sygestier er ikke opfyldt
Arealkrav til fravænningsgrise, avlssøer og slagtegrise er ikke opfyldt
Arealkrav til løsdriftsystemer er ikke opfyldt
Gulvene danner ikke et jævnt og stabilt underlag
Krav til hytter med orner er ikke opfyldt
Krav til indretning af grisestald er ikke opfyldt
Krav til opstaldning af søer og gylte er ikke opfyldt
Kravene til opstaldning af smågrise, avls- og slagtegrise er ikke opfyldt
21
7
3
5
2
49
14
2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
6
56
2
50
0
0
0
0
3
0
1
9
5
0
0
15
3
2
41
1
1
13
3
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
3
2
3
0
0
0
1
0
0
39
0
1
Påbud
Politianmeldelse
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0014.png
Tabel 5: Pelsdyr 2020.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i dyrehold med heste kontrolleret med velfærds-
kontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Optegnelser over medicinsk behandling føres og/eller opbevares ikke
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Optegnelser over antal døde dyr føres og/eller opbevares ikke
Personale, management og tilsyn
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
Staldindretning, pladsforhold og bevægelsesfrihed
Arealkrav og krav til bure/opstaldning/redekasse er ikke opfyldt
2
0
0
1
0
0
1
0
0
2
0
0
Påbud
Politianmeldelse
Tabel 6: Trædepuder 2020.
Oversigt over antallet af indskærpelser, påbud og politianmeldelser i slagtekyllingebesætninger
kontrolleret pga. høj forekomst af trædepudesvidninger på slagteriet.
Indskærpelse
Personale, management og tilsyn*
Indskærpelse som følge af for høj trædepudescore
0
1
0
Påbud
Politianmeldelse
*Opgørelsen
er opgjort som antal konkrete kontroller. I alt 11 besætninger modtog 12 kontrolbesøg i forbindelse med
opfølgende kontrol som følge af for mange trædepudesvidninger. En enkelt besætning har fået et påbud.
Tabel 7: Heste 2020.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i dyrehold med heste kontrolleret i forbindelse med
velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Rum og udstyr til fastgørelse af heste er ikke konstrueret og vedligeholdt så dy-
rene beskyttes mod tilskadekomst
Udegående dyr kan ikke finde ly og læ, har ikke kraftigt og tæt hårlag og ved
godt huld
Foder og vand
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov
Personale, management og tilsyn
Krav til motion er ikke opfyldt
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
1
1
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
1
1
0
Påbud
Politianmeldelse
Tabel 8: Fjervildt 2020.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i fårebesætninger kontrolleret i forbindelse med
velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Opbevaring af medicin opfylder ikke kravene
Optegnelser over medicinsk behandling føres eller opbevares ikke*
1
2
0
0
0
0
Påbud
Politianmeldelse
14
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0015.png
Operative indgreb
Fjerpilningshæmmende midler anvendes
Optegnelse, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Optegnelser over antal døde dyr føres eller opbevares ikke
Pladsforhold, indretning og bevægelsesfrihed
Æglægningsvolierer: krav til indretning til agerhønsepar overholdes ikke
Anvendelse og indretning af forgård opfylder ikke kravene
Anvendelse og indretning af løbegård/voliere opfylder ikke kravene
Der er ikke tilstrækkelig beskyttelse mod rovdyr
1
5
7
1
0
0
0
0
0
0
0
0
4
0
0
0
0
1
* Yderligere én overtrædelser vedrørende manglende optegnelser over anvendt medicin er sanktioneret med administrativt bødeforlæg ifølge lovgivningen
om anvendelse af veterinære lægemidler
RESULTATER FRA TRANSPORTKONTROLLEN
Tabel 11: Transport til slagteri 2020.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i forbindelse med kontrollen til slagterier
2020. Fordelt på dyregruppe. I de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere kontrolobjekter, tælles kun
den alvorligste overtrædelse med i opgørelsen.
Påbud
Kontrolobservation
2
Indskærpelse
Politianmeldelse
eller forbud
Fjerkræ
Kvæg
Grise
0
5
44
1
32
133
0
0
0
1
49
174
Tabel 12: Transport til slagteri 2020.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i forbindelse med kontrollen til slagterier
2020. Der er en tabel pr. dyregruppe. I de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere kontrolobjekter, tælles
kun den alvorligste overtrædelse med i opgørelsen.
Kontrolobservation
3
Kvæg
Transportpraksis – håndtering af dyr, der medfører skader
under transport
Transport af højdrægtige
Transportegnethed – ikke opfyldt
Transportmidlet – ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis – arealkrav ikke overholdt
Skader på dyr – kan tilbageføres til besætningen
Indskærpelse
Påbud
eller forbud
Politianmeldelse
5
0
0
0
0
0
5
0
26
0
1
0
0
0
0
3
0
0
2
35
8
1
0
3
2
Kontrolresultatet kontrolobservation registreres i de tilfælde, hvor Fødevarestyrelsen ikke kan afgøre, hvem der er ansvarlig for overtrædelsen. Dette skyldes, at det
præcise tidspunkt for, hvornår overtrædelsen er sket eller påført dyret, ikke kan fastslås. Overtrædelsen kan således enten være sket i besætningen eller i forbindelse med
transporten til slagteri og besætningsejeren, transportøren eller chaufføren kan potentielt være ansvarlig. I sådanne sager kan Fødevarestyrelsen ikke træffe afgørelse om
en indskærpelse, hvis ingen af parterne efter partshøring erkender ansvaret, men sagen registreres som en ”kontrolobservation” i Fødevarestyrelsens digitale kontrolsy-
stem, således at udviklingen på området fortsat kan følges. Hvis det vurderes, at sagens alvor og omfang nødvendiggør en straffesag, anmeldes forholdet til politiet med
henblik på efterforskning og registreres ikke som kontrolobservation, men som et politianmeldt forhold.
15
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0016.png
Grise
Transportpraksis – håndtering af dyr, der medfører skader
under transport
Overtatovering med tatoveringshammer
Slagmærker
Slagmærker og overtatovering med tatoveringshammer
Transport af højdrægtige
Transportdokument(er) – manglende oplysninger/ikke
medbragt
Transportegnethed – ikke opfyldt
Transportmidlet
Transportpraksis – køretøjet anvendes ikke i overens-
stemmelse med reglerne mv.
Transportpraksis – arealkrav ikke overholdt
Overtrædelse af vanding- og fodringshyppighed eller for-
sendelsestider og hvileperioder
Skader på dyr – kan tilbageføres til besætningen
1
1
40
2
0
0
0
0
0
0
0
0
10
48
12
1
0
3
51
2
5
1
2
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
12
8
58
1
1
1
90
2
0
0
0
1
Fjerkræ
Transportpraksis – håndtering af dyr, der medfører skader
under transport
Transportegnethed – ikke opfyldt
Transportpraksis – køretøj mv.
0
1
0
1
0
0
0
0
0
0
0
1
Tabel 13: Transport over samlesteder 2020.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i forbindelse med kontrollen på
samlesteder 2020. Fordelt på dyregruppe. I de tilfælde hvor én transportkontrol fører til sanktioner på flere kontrolobjekter f.eks. land-
mand og transportør, tæller kun den alvorligste anmærkning med i opgørelsen.
Indskærpelse
Kvæg
Grise
28
243
Påbud eller forbud
6
45
Politianmeldelse
2
25
Tabel 14: Transport over samlesteder 2020.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i forbindelse med kontrollen over
samlesteder 2020. Fordelt på dyregruppe og på overtrædelses-årsag. I de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktio-
ner på flere kontrolobjekter, tælles kun den alvorligste overtrædelse med i opgørelsen.
Indskærpelse
Kvæg
Transportdokument(er) – manglende oplysninger/ikke
medbragt
Transportegnethed – ikke opfyldt
Transportpraksis – håndtering af dyr under transport er
ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis - køretøjet anvendes ikke i overens-
stemmelse med reglerne mv.
1
9
1
0
0
0
0
1
0
0
0
1
Påbud eller forbud
Politianmeldelse
16
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0017.png
Transportmidlet – ikke i overensstemmelse med reg-
lerne
Transportpraksis – arealkrav ikke overholdt
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed eller
forsendelsestider og hvileperioder
Strøelse/underlag – ikke i overensstemmelse med reg-
lerne
16
0
3
1
0
5
0
0
1
0
0
0
Grise
Transportpraksis - håndtering af dyr under transport er
ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportdokument(er) – manglende oplysninger/ikke
medbragt
Transportegnethed – ikke opfyldt
Transportmidlet - ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis - køretøjet anvendes ikke i overens-
stemmelse med reglerne mv.
Transportpraksis - arealkrav ikke overholdt
Opstaldning – arealkrav ikke overholdt
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed eller
forsendelsestider og hvileperioder
34
6
165
20
13
5
1
15
0
29
0
6
5
0
0
12
2
1
21
1
0
0
0
0
Tabel 15: Transport ved eksporter 2020.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i forbindelse med kontrollen af trans-
port ved udførsel af dyr direkte fra besætninger i 2020. Fordelt på dyregruppe. I de tilfælde hvor én transportkontrol fører til sanktioner
på flere kontrolobjekter f.eks. landmand og transportør, tæller kun den alvorligste anmærkning med i opgørelsen.
Indskærpelse
Kvæg
Grise
22
69
Påbud eller forbud
3
23
Politianmeldelse
0
3
Tabel 16: Transport ved eksporter 2020.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i forbindelse med kontrollen af trans-
port ved udførsel af dyr direkte fra besætninger i 2020. Fordelt på dyregruppe og på overtrædelses-årsag. I de tilfælde hvor én transport-
kontrol fører til sanktioner på flere kontrolobjekter f.eks. landmand og transportør, tæller kun den alvorligste anmærkning med i opgø-
relsen.
Indskærpelse
Kvæg
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed, forsen-
delsestider og hvileperioder
Transportmidlet – ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis – Køretøjet anvendes ikke i overens-
stemmelse med reglerne mv.
Transportdokument(er) - manglende oplysninger/ikke
medbragt
Grise
Transportpraksis - håndtering af dyr under transport er
ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportdokument(er) – manglende oplysninger/ikke
medbragt
4
3
0
6
1
0
1
19
1
1
0
3
0
0
0
0
0
0
Påbud eller forbud
Politianmeldelse
17
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0018.png
Transportmidlet - ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportegnethed – ikke opfyldt
Transportpraksis - køretøjet anvendes ikke i overensstem-
melse med reglerne mv.
Transportpraksis - arealkrav ikke overholdt
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed eller for-
sendelsestider og hvileperioder
7
37
10
3
10
6
7
1
2
3
1
1
0
0
0
Tabel 17: Politiets vejkontrol 2020. Oversigt over forseelser fordelt på dyreart i forbindelse med politiets vejkontrol 2020.
Danske registrerede køretøjer
Kvæg
Grise
Geder
Får
Heste
Fjerkræ
Fisk
Andre dyr
Total
Udenlandske registrerede køretøjer
Kvæg
Grise
Heste
Fjerkræ
Fisk
Total
4
103
28
11
1
147
419
52.179
81
157.430
700
210.809
0
8
10
1
0
19
0%
8%
36%
9%
0%
13%
Antal transporter
151
480
2
3
91
8
11
2
748
Antal dyr
3751
96.459
8
20
132
64.903
27175
606
193.054
Antal transporter med
forseelser
13
32
0
0
21
3
1
1
71
Procentdel af transporter
med forseelser
9%
7%
0%
0%
23%
38%
9%
50%
9%
Tabel 18: Politiets vejkontrol 2020.
Oversigt over forseelser fordelt på dyreart i forbindelse med politiets vejkontrol 2020.
Kvæg
Overtrædelse af dyreværnsloven
Transportegnethed – ikke opfyldt
Transportpraksis - håndtering af dyr mv.
Utilstrækkelig mængde strøelse, nationalt krav
Arealkrav - ikke overholdt
Ståhøjde – indvendige højde
Vandings- og fodringshyppighed, tid og foder
Supplerende bestemmelser for langvarige forsendelser
Transportdokument - manglende oplysninger
Autorisation – ikke erhvervet/ej medbragt
Kompetencebevis – ikke erhvervet/ej medbragt
Manglende rengøring/desinfektion af transportmidler
Antal forseelser – dansk
transportvirksomhed
5
1
1
1
2
1
1
1
6
3
1
1
Antal forseelser – udenlandsk
transportvirksomhed
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
18
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0019.png
Manglende øremærker
Total - Kvæg
Grise
Overtrædelse af dyreværnsloven
Transportegnethed - ikke opfyldt
Mangler ved transportmidlers indretning og udformning mv.
Transportpraksis - håndtering af dyr mv.
Utilstrækkelig mængde strøelse, nationalt krav
Arealkrav - ikke overholdt
Ståhøjde – indvendige højde
Vandings- og fodringshyppighed, tid og foder
Transportdokument - manglende oplysninger
Autorisation - ikke erhvervet/ej medbragt
Kompetencebevis - ikke erhvervet/ej medbragt
Manglende rengøring/desinfektion af transportmidler
Manglende godkendelse af transportmidler, nationalt krav
Godkendelseserklæring ikke medbragt, nationalt krav
Logbog ikke udstedt til international langvarig forsendelse
Total - Grise
Heste
Mangler ved transportmidlers indretning og udformning mv.
Transportdokument - manglende oplysninger
Autorisation - ikke erhvervet/ej medbragt
Kompetencebevis - ikke erhvervet/ej medbragt
Manglende rengøring/desinfektion af køretøj
Manglende godkendelse af transportmidlet til langvarige
forsendelser
Godkendelseserklæring ikke medbragt, nationalt krav
Manglende godkendelse af transportmidler, nationalt krav
Godkendelseserklæring ikke medbragt, nationalt krav
Identifikationsdokument (dyrepas) - ikke udstedt/medbragt,
ejerskiftet ikke registreret
Sundhedscertifikat ved international transport - ikke udstedt
Total - heste
1
25
Antal forseelser – dansk
transportvirksomhed
11
2
5
1
2
11
2
2
4
5
2
4
1
1
1
54
0
0
Antal forseelser – udenlandsk
transportvirksomhed
6
0
0
0
0
2
1
5
0
0
1
0
0
0
0
15
3
9
9
7
4
0
0
3
3
6
0
44
0
6
5
5
1
1
1
0
0
0
1
20
Fjerkræ
Mangler ved transportmidlers indretning og udformning mv.
Transportpraksis – håndtering af dyr mv.
Transportdokument – manglende oplysninger
Autorisation – ikke erhvervet/ej medbragt
Kompetencebevis – ikke erhvervet/ej medbragt
Total - fjerkræ
1
1
3
1
1
7
0
0
0
1
0
1
20
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0020.png
Fisk
Transportdokument – manglende oplysninger
Autorisation – ikke erhvervet/ej medbragt
Total - fisk
1
1
2
0
0
0
RESULTATER FRA KONTROL PÅ SLAGTERIERNE
Tabel 9: Velfærdskontrol på slagterier og slagtehuse 2020.
Det totale antal indskærpelser, påbud eller bøde og
politianmeldelse på slagterier og slagtehuse 2020.
Ingen anmærkninger
Fjerkræ
Kvæg
Grise
34
150
407
Indskærpelser
1
10
19
Påbud eller bøde
0
1
3
Politianmeldelse
0
5
16
Tabel 10: Velfærdskontrol på slagterier og slagtehuse 2020.
Oversigt over overtrædelser på slagterier og slagtehuse i 2020, der med-
førte indskærpelser, påbud, bøde eller politianmeldelse.
Indskærpelse
Grise
Arealkrav
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Forsinket afblødning
Håndtering skader dyrene
Hårdhændet inddrivning
Ingen registrering
Manglende stikning/afblødning
Overdreven brug af elstøder
Skader pga. opstaldning
Manglende kompetencebevis til slagteoprerationer
Manglende vurdering af velfærdssituationen ved
dyrenes ankomst
Utilstrækkelig bedøvelse
Fjerkræ
Kvæg
Manglende stikning/afblødning
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Fodring og vanding
Manglende behandling eller aflivning
Manglende stikning/afblødning
Manglende malkning
Skader på grund af opstaldning
Utilstrækkelig bedøvelse
Mangler ved bedøvelsesudstyr
1
7
2
0
4
1
3
1
1
1
0
0
1
1
1
0
1
3
1
2
1
Påbud eller bøde
0
0
0
0
0
0
2
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Politianmeldelse
0
1
0
1
3
0
10
0
0
0
0
1
0
1
1
1
0
2
1
0
0
21
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 552: Dyrevelfærdsrapporten 2021 med tal fra 2020
2582849_0021.png
RESULTATER MED KONTROL AF HUNDEVIRKSOMHEDER OG HUNDESMILEY
I marts 2018 indførte Fødevarestyrelsen en smileyordning
for erhvervsmæssigt hold og opdræt med hunde. Denne ord-
ning betyder, at kontrolrapporten og -resultatet offentliggø-
res på Fødevarestyrelsens hjemmeside. Derved kan alle bor-
gere gå ind og se, hvordan forholdene har været i virksom-
heden på det pågældende tidspunkt, hvor Fødevarestyrel-
sen har været på kontrol.
Ordningen omfatter alle registrerede hundevirksomheder
hvilket inkluderer hundeinternater, hundepensioner og ken-
neler af en vis størrelse.
Formålet med hundesmiley-ordningen er, at det skal være
nemt for forbrugere at finde de hundevirksomheder, der har
styr på reglerne. Ordninger kan således bidrage til, at man på
et mere oplyst grundlag kan vælge, hos hvilken virksomhed
man f.eks. vælger at få passet sin hund eller købe en ny hund
fra.
I forbindelse med ordningen blev næsten alle registrerede
hundevirksomheder kontrolleret i 2020 og modtog på bag-
grund af kontrolresultatet en smiley.
Kontrollen omfatter blandt andet reglerne i dyrevelfærdslo-
ven
3
samt reglerne i bekendtgørelsen for erhvervsmæssige
hold af hunde
4
.
Læs mere om smileyordningen for hundevirksomheder her.
Nedenstående tabel viser en oversigt over sanktionerne, der
er givet i forbindelse med Fødevarestyrelsen kontrol af hun-
devirksomheder i 2020.
Tabel 19: Hunde 2020.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i hundevirksomheder kontrolleret i forbindelse med
hundesmileykontrollen.
Indskærpelse
Protokoller, registrering, pasningsvejledning mv
Der udleveres ikke pasningsvejledning
Der føres ikke optegnelser over virksomhedens hunde
Personale, management og tilsyn
Den tilsynsførende dyrlæge tilser ikke virksomheden mindst 2 gange årligt
2
0
0
1
1
0
0
0
0
Påbud
Politianmeldelse
3
4
Lovbekendtgørelse nr. 1597 af 8. juli 2021 af lov om dyrevelfærd
Bekendtgørelse nr. 1749 af 30. november 2020 om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af hunde
22