Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 55
Offentligt
2469201_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål K
Tale til samråd den 28. oktober 2021 om
klapning i Køge Bugt som følge af etablering
af Lynetteholm.
Miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål K
stillet efter ønske fra Jakob Jensen (V) den 8.
september 2021.
Samrådsspørgsmål K
Hvad mener ministeren om håndteringen af klapning
af store mængder slam i Køge Bugt som følge af
etableringen af Lynetteholmen? Og hvordan vil
ministeren sikre, at det lokale vandmiljø i og omkring
Køge Bugt ikke lider overlast som følge af
klapningen?
[Transportministeren indleder med sin tale og giver
efterfølgende miljøministeren ordet]
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Miljøministerens talepapir fra samrådet 28/10-21 om klapning af slam i Køge Bugt som følge af etableringen af Lynetteholmen
2469201_0002.png
TALEPAPIR
Svar
Tak for ordet og indledningen af transportministeren
og tak for spørgsmålet.
Havet er vores største og vildeste naturressource.
Men vores havmiljø er presset af bl.a. udledning af
næringsstoffer, miljøfarlige stoffer og fiskeri med
bundslæbende redskaber. Det skader havbunden og
havets dyre- og planteliv. Det er derfor helt
afgørende, at vi passer på vores natur og ikke mindst
havet og dets biodiversitet.
Det gælder også i forbindelse med aktiviteter som
klapning, som kun tillades, når det er vurderet, at det
kan ske natur- og miljømæssigt forsvarligt.
Som transportministeren lige har nævnt, er der
gennemført
grundige
miljøundersøgelser
af
projektet. Anlæggelsen af Lynetteholmen skal
naturligvis ske inden for gældende retlige rammer på
anlægsområdet, der bl.a. indebærer vurderinger af
projektets miljømæssige konsekvenser. Derudover
har der været flere tekniske gennemgange mm. Det
er godt.
Myndighedskompetencen for miljøvurdering af
Lynetteholm var delt mellem Miljøstyrelsen og
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (i det følgende
Trafikstyrelsen) i perioden fra modtagelsen af
ansøgning om miljøvurdering i august 2019 og frem
til den 3. juli 2020, hvor jeg som miljøminister
overdrog den samlede myndighedskompetence til
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Miljøministerens talepapir fra samrådet 28/10-21 om klapning af slam i Køge Bugt som følge af etableringen af Lynetteholmen
2469201_0003.png
TALEPAPIR
Trafikstyrelsen. Det er således Trafikstyrelsen, der er
godkendende myndighed for processen, og reglerne,
der skal overholdes, er præcis de samme, som når det
er Miljøstyrelsen, der er myndighed.
For så vidt angår samrådsspørgsmålet om klapning
og om hvordan det sikres, at det lokale vandmiljø i og
omkring Køge Bugt ikke lider overlast; så tillades
klapning kun, når det er vurderet, at det kan ske
natur- og miljømæssig forsvarligt. Dette har de
førnævnte miljøvurderinger bl.a. været med til at
belyse. Samtidig fremgår det meget klart i
implementeringsredegørelsen, at det er en
forudsætning, at klapningen for det konkrete projekt
foregår i perioden oktober til marts, hvor der vil være
den mindste påvirkning af havmiljøet. Ifølge
miljøkonsekvensrapporten
er
det
endvidere
vurderet, at der kun vil ske lille eller ubetydelig
påvirkning forbundet med klapningen. Det er
samtidig vurderet, at klapningen ikke vil medføre en
forringelse
eller
hindre
målopfyldelse
vandområdeniveau.
Som transportministeren også nævnte, så skal By &
Havn også udføre undersøgelser før, under og efter
klapningen, som dokumenterer, at klapningens
påvirkning af miljøtilstanden ikke går ud over den
påvirkning,
der
er
beskrevet
i
miljøkonsekvensvurderingen.
Afslutningsvist vil jeg gerne gentage, at regeringen
ønsker, at vi skal passe godt på havmiljøet, som
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 55: Miljøministerens talepapir fra samrådet 28/10-21 om klapning af slam i Køge Bugt som følge af etableringen af Lynetteholmen
2469201_0004.png
TALEPAPIR
rummer store naturværdier og ressourcer. Det er
også derfor, at regeringen f.eks. har haft fokus på
genopretning af stenrev. Stenrev udgør vigtige
levesteder for mange dyr, og er derfor vigtige for
biodiversiteten i havet. Vi har derfor afsat midler til
stenrev, der vil hjælpe naturen både under og over
vandet.
Men vi skal samtidig sikre, at der fortsat er plads til
udbygning og udvikling. Lynetteholmen er et projekt,
der rummer spændende perspektiver og muligheder,
og som et bredt flertal i Folketinget og i Københavns
Borgerrepræsentation står bag.
Tak for ordet.
4