Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 54
Offentligt
2469193_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål H
Hvilke miljømæssige tiltag vil ministeren igangsætte
for at bekæmpe de mange potentielle
forureningstilfælde af PFOS rundt omkring i
Danmark?
Samrådsspørgsmål I
Hvad vil ministrene gøre for at undgå, at flere
borgere rundt omkring i Danmark risikerer at
indtage det sundhedsskadelige PFOS, efter at
blodprøver fra borgere i Korsør har påvist en
gennemsnitlig PFOS-værdi på 43 ng/ml, hvilket
svarer til det dobbelte af det maksimale af
normalområdet?
Samrådsspørgsmål J
Hvad vil ministrene gøre for at skabe tryghed for de
borgere, der er blevet særligt berørte af PFOS-
forurening, herunder løbende
sundhedsundersøgelser, yderligere støtte til
sundhedsforskning eller evt. sikre økonomisk
erstatning for kroniske følgevirkninger?
Svar
Indledning
Tak for samrådsspørgsmålene, som jeg vil besvare
samlet. Sundhedsministeren vil besvare
spørgsmålene bagefter.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Miljøministerens talepapir fra samrådet 27/10-21 om forurening med det sundhedsskadelige stof PFOS
2469193_0002.png
TALEPAPIR
Til at begynde med, vil jeg gøre det klart, at jeg ser
med stor alvor på forurening med PFOS, og at jeg
derfor har fulgt Korsør-sagen tæt, og af samme
grund har jeg taget initiativ til, at vi får klarlagt og
handlet på andre mulige forureninger rundt om i
landet.
Generelt om sagen
Siden der blev konstateret forhøjede værdier med
PFOS i spildevandet fra Korsør Renseanlæg, har
Slagelse Kommune taget initiativ til flere
undersøgelser og igangsat forskellige tiltag.
Kilden til PFOS i spildevandet blev sporet til
brandskolen i Korsør, hvor der har vist sig at være
forurening i både jord og grundvand med PFOS.
Selvom brandslukningsskum, der indeholder PFOS,
har været forbudt i Danmark siden 2011, har
forureningen spredt sig fra brandskolen til
strandengen med køer og til kolonihaver i nabolaget.
PFOS er svært at nedbryde og stoffet har ophobet sig
i kvæget, der har spist PFOS-forgiftet græs og vand
på strandengen.
Det er bekymrende, som det er tilfældet i Korsør, at
PFOS har været udledt i et sådan omfang og spredt
sig via fødevarer til mennesker. Borgerne skal trygt
kunne spise lokale fødevarer, uden bekymring for
miljøfremmede stoffer.
Derfor bad jeg Miljøstyrelsen om at skabe overblik
over mulige andre PFOS-forurenede brandskoler og
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Miljøministerens talepapir fra samrådet 27/10-21 om forurening med det sundhedsskadelige stof PFOS
2469193_0003.png
TALEPAPIR
øvelsespladser. Regioner og kommuner har leveret
input, og overblikket er nu offentliggjort.
Myndighedsansvar
Parallelt med indsamling af overblikket, har der
løbende været koordinering og videndeling mellem
Slagelse Kommune, miljømyndigheder,
fødevaremyndigheder og sundhedsmyndigheder.
I sagen er der løbende kommet nye resultater på
forskellige myndighedsområder, og
mange myndigheder har været inddraget.
Miljøstyrelsen har på baggrund af sagen og sammen
med andre myndigheder lavet en tjekliste for, hvilke
myndigheder der gør hvad, hvis der viser sig at være
andre sager som den i Korsør.
Myndighedskompetencen på
jordforureningsområdet er delt mellem regioner og
kommuner. Kommunerne er miljømyndighed for
jordforureninger, hvor en forurener kan gøres
ansvarlig, og hvor det såkaldte ”forureneren-betaler”
princip træder i kraft. Hvis der ikke er en forurener i
den enkelte sag, der kan gøres ansvarlig, så overgår
forureningssagen til den offentlige indsats. Her er
det regionernes ansvar at prioritere indsatsen, så vi
får mest miljø for pengene.
For jordforureninger afhænger placeringen af
ansvaret af, hvordan og hvornår den enkelte
forurening er sket. Enhver forurening må behandles
individuelt, fordi den konkrete forurening er
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Miljøministerens talepapir fra samrådet 27/10-21 om forurening med det sundhedsskadelige stof PFOS
2469193_0004.png
TALEPAPIR
bestemmende for, hvilken myndighed der skal gøre
hvad. Jeg kan forstå, at Slagelse Kommune er ved at
klarlægge, hvad der er sket, og om erstatningsansvar
i PFOS-sagen i Korsør nærmere.
Jeg inviterede til en teknisk gennemgang af sagen i
september for at give fuldt indblik i forløbet og
fordeling af myndighedsansvaret, hvor samtlige
myndigheder var til stede og redegjorde for deres
indsatser.
Ved den tekniske gennemgang præsenterede
Miljøstyrelsen overblikket over
brandøvelsespladser, som regioner, kommuner og
Forsvaret har bidraget til. Den indsamlede viden har
vist, at der er 181 brandøvelsespladser i hele landet,
hvor der potentielt kan være anvendt PFOS-holdigt
brandslukningsskum.
Overblikket har fokus på brandøvelsespladser, da
der her er særlig risiko for PFOS-forureninger, fordi
PFOS-holdigt brandslukningsskum er blevet
håndteret udendørs i modsætning til andre
brancher, hvor der kan være anvendt PFAS-holdige
materialer og stoffer.
Nu har vi fået afdækket, hvor brandøvelsespladserne
er. Næste skridt er at komme til bunds i, om der er
andre sager som Korsør, og der skal ses på, om
naboarealer kan være påvirket. Det gælder også for
de af Forsvarets arealer, hvor der er konstateret
forurening med PFOS.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Miljøministerens talepapir fra samrådet 27/10-21 om forurening med det sundhedsskadelige stof PFOS
2469193_0005.png
TALEPAPIR
Myndighederne er i gang, og der er desværre flere
sager, der nu dukker op rundt om i landet, hvor der
er konstateret PFOS-forurening i vandløb og
naturen. Hvis der f.eks. er risiko for, at mennesker
kan blive udsat for PFOS, som i Korsør, skal det
opklares – og hellere i går end i dag. Jeg forventer
også, at myndighederne undersøger mere bredt, om
der er problemer med PFAS-forurening fra andre
kilder end brandøvelsespladser.
Igangsatte initiativer
Jeg har noteret mig, at regioner og kommuner er i
gang. På nuværende tidspunkt har nogen
kommuner henvendt sig til Fødevarestyrelsen for at
få undersøgt kød eller græs fra lokaliteter. I disse
undersøgelser blev der ikke fundet PFOS.
I december 2019 sendte jeg et brev til EU-
kommissionen sammen med ministre fra en række
andre EU-medlemslande, hvori vi understregede, at
vi har et fælles ønske om en ”EU action plan” for
PFAS.
Derfor er der nu et stort arbejde i gang, hvor
Danmark i EU arbejder sammen med en række
andre lande om et EU-forslag om at forbyde alle
ikke-samfundskritiske anvendelser af PFAS-
forbindelser. Og til januar fremsætter det
europæiske kemikalieagentur et forslag om at
forbyde al PFAS i brandskum.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Miljøministerens talepapir fra samrådet 27/10-21 om forurening med det sundhedsskadelige stof PFOS
2469193_0006.png
TALEPAPIR
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet,
EFSA, offentliggjorde i efteråret 2020 en endelig
vurdering af skadeligheden af blandt andet PFOS.
Vurderingen konkluderer, at stofferne er farligere
end hidtil antaget. Den nye viden har vi taget til os.
Miljøstyrelsen har igangsat tiltag på forskellige
områder, der også skal bidrage til at forhindre, at
der kommer lignende situationer i fremtiden. Der er
blevet fastsat nye, skrappere kvalitetskriterier for
PFAS-forbindelser i grundvand og jord, og landets
kommuner og vandforsyninger er blevet informeret
om at følge et lavere vejledende
drikkevandskvalitetskriterie, indtil der er fastsat et
skærpet kvalitetskrav i drikkevandsbekendtgørelsen.
Vi er desværre allerede nu bekendt med, at der er
nogle få vandforsyninger, hvor det nye
kvalitetskriterie er overskredet. Det er min
forventning, at kommunerne er i dialog med
Styrelsen for Patientsikkerhed og får sikret
vandforsyningen fremover.
Miljøstyrelsen har udsendt et brev til alle
kommunerne, hvori de præciserer, hvad der
lovgivningsmæssigt gælder for slam, der udbringes
på markerne og samtidig fastsætter en vejledende
grænseværdi for PFAS i spildevandslam.
Grænseværdierne vil også blive skrevet ind i
Bekendtgørelse om anvendelse af affald til
jordbrugsformål.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Miljøministerens talepapir fra samrådet 27/10-21 om forurening med det sundhedsskadelige stof PFOS
2469193_0007.png
TALEPAPIR
Vandforsyningerne har siden 2015 kontrolleret
drikkevandet for PFOS og andre PFAS-forbindelser,
hvis der i indvindingsoplandet har været viden om,
at der er arealer, der er eller kan være forurenet med
PFAS. Siden 2017 har der været krav om at
kontrollere drikkevandet for PFAS. Nu arbejder
Miljøstyrelsen på, at grundvand også skal screenes
for PFOS i grundvandsovervågningsprogrammet
GRUMO.
Som supplement til kommunernes kendskab til
lokale forhold har Miljøstyrelsen i Det Nationale
Overvågningsprogram for Vandmiljø og Natur,
NOVANA, siden 2008 overvåget vandmiljøet for
PFOS. Miljøstyrelsen har nu afsat midler til ekstra
målinger af PFOS i vandløb i 2021.
Afslutning
Jeg vil afslutte med igen at understrege, at jeg tager
PFOS-forurening meget alvorligt. Slagelse
Kommune har gennemført de første
forureningsundersøgelser og undersøger, hvad der
er sket og erstatningsansvarsforholdene i den
konkrete sag. Miljøstyrelsen har indsamlet
overblikket over brandøvelsespladser på nationalt
plan for netop at finde ud af, om der kan være andre
lignende sager andre steder i Danmark. Næste skridt
er, at myndighederne handler på, hvilke tiltag der er
nødvendige i de individuelle sager, så vi kan være
sikre på, at der ikke er lignende sager, som den i
Korsør.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 54: Miljøministerens talepapir fra samrådet 27/10-21 om forurening med det sundhedsskadelige stof PFOS
2469193_0008.png
TALEPAPIR
Tak for ordet.
8