Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 53
Offentligt
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt man kan
have minkavl på dansk jord fra årsskiftet, og for,
hvorvidt alle forbud og restriktioner mod minkavl i
Danmark helt bortfalder den 1. januar 2022? Vil
ministeren samtidig redegøre for, hvorfor
minkavlerne i dag ikke har fået klar besked om,
hvorvidt de må avle mink i 2022, selvom loven om
aflivning af og midlertidig forbud mod hold af mink
alene fastsætter, at hold af mink ikke er tilladt til og
med den 31. december 2021?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen
(KF).
Svar
Tak for spørgsmålet. Siden det blev stillet, er det jo
blevet overhalet af virkeligheden, da et politisk flertal
har truffet beslutning om at forlænge det midlertidige
forbud mod hold af mink med ét år.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 27/10-21 om minkavl i Danmark
2469134_0002.png
TALEPAPIR
Men det giver mig mulighed for at uddybe
beslutningen, så tak for det.
Ikke et mål at lukke erhvervet
Først og fremmest er det vigtigt for mig at
understrege, at jeg har stor forståelse for den følelse
af usikkerhed over for fremtiden, som minkavlerne
har haft. De har bragt et stort offer i kampen mod
corona.
Det er også derfor, at vi indgik en politisk aftale om
fuldstændig erstatning til minkavlerne. En aftale
med en økonomisk ramme på ca. 19. mia. kr.
Samtidig er det også vigtigt for mig at pointere, at det
ikke har været regeringens mål at lukke erhvervet
permanent. Beslutningen om at slå alle mink ned i
november sidste år blev udelukkende truffet ud fra et
hensyn til folkesundheden.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 27/10-21 om minkavl i Danmark
TALEPAPIR
Risikovurderingen fra Statens Serum Institut
Og når Statens Serum Institut holder fast i, at der er
”en risiko for mennesker af ukendt størrelse”
forbundet med hold af mink i det kommende år, så
tager regeringen det meget alvorligt.
Og den risiko for danskernes liv og helbred er vi
simpelthen ikke villige til at tage.
Vi vil ikke gamble med folkesundheden!
Smitten spredte sig med stor hast sidste
efterår
Må jeg stilfærdigt minde jer alle om, hvordan
situationen var sidste efterår. Coronasmitten spredte
sig med stor hast fra minkfarm til minkfarm og ud i
samfundet. Flere end 4.000 danskere blev smittet
med coronavarianter fra mink.
Da det så allerværst ud i Nordjylland, var ca. 60
procent af alle positive corona-svar relateret til mink.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 27/10-21 om minkavl i Danmark
TALEPAPIR
Smittespredningen var på vej ud af kontrol. Og vi var
nødt til at indføre endnu flere restriktioner!
Der blev indført restriktioner i forhold til at krydse
kommunegrænser
i
Nordjylland.
Store
begrænsninger på større forsamlinger. Afstandskrav
i butikkerne. Krav om mundbind osv.
Der var pres på sygehusene.
Det danske erhvervsliv følte sig truet. Særligt på
eksporten. Man frygtede et større økonomisk
tilbageslag i de store erhvervsorganisationer.
Udlandet så med bekymring på udviklingen i
Danmark. Storbritannien stoppede øjeblikkeligt
indrejse fra Danmark.
Det var situationen dengang.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 27/10-21 om minkavl i Danmark
TALEPAPIR
Statens Serum Institut vurderede dengang, at
minkhold i Danmark i værste fald kan true effekten
af de vacciner, som hele verden har sat sin lid til skal
bringe os gennem pandemien
.
I sin sundhedsfaglige vurdering fra juni i år vurderer
Statens Serum Institut, at der kan være risiko for, at
der opstår nye varianter. Varianter, som i værste
tilfælde kan påvirke muligheden for at forebygge
covid-19 med de eksisterende humane vacciner.
Og den 28. september 2021 bekræfter Statens Serum
Institut, at konklusionerne i risikovurderingen fra
den 14. juni 2021 fortsat er gældende.
Derfor har regeringen lagt op til at forlænge
forbuddet endnu et år.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 27/10-21 om minkavl i Danmark
TALEPAPIR
Vi må konstatere, at der er stigende smitte i
samfundet på nuværende tidspunkt. Og det sker jo på
trods af vaccinationsstrategien.
For mig at se understreger det, at SSI har behov for
at se udviklingen hen over vinteren for at drage
erfaringer heraf.
Det næste år skal give os viden og erfaring
Med det midlertidige forbud sikrer vi to ting på
samme tid.
For det første, at vi ikke går på kompromis med
folkesundheden.
For det andet, at vi gør det muligt at genoverveje
beslutningen i 2022. Dvs. når vi har høstet større
viden om og erfaringer med covid-pandemien hen
over efterårs- og vintermånederne.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 27/10-21 om minkavl i Danmark
TALEPAPIR
Beslutningsgrundlag nu og fremadrettet
For regeringen har det været den vigtigste prioritet at
få en vurdering af risikoen for mennesker ved hold af
mink. Derfor har vi i første omgang spurgt til en
vurdering af den humane sundhedsrisiko.
På det møde, der blev afholdt med Folketingets
partier den 28. september gennemgik Statens Serum
Institut risikovurderingen. Her nævnte instituttet
specifikt, at de skal bruge viden om, hvordan covid-
19 udvikler sig henover vinteren.
Det vil give dem mulighed for at vurdere, om den
humane vaccinestrategi virker.
Når vi er på den anden side af denne vinter, vil
sundhedsmyndighederne have et bedre grundlag for
at kunne vurdere, om det er realistisk at åbne op igen.
Det gælder f.eks. spørgsmål som:
Hvor godt har vaccinerne stået imod coronaen i de
mørke måneder?
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 27/10-21 om minkavl i Danmark
TALEPAPIR
Hvor stor er tilslutningen til vaccination blandt
danskerne?
Hvor længe er vaccinen effektiv? Og skal vi
vaccineres igen?
Og sidst men ikke mindst: Hvordan udvikler
pandemien sig på verdensplan? Og skal vi tage højde
for nye varianter af virus, som udfordrer vores
vacciner?
Derfor er det klogt at forlænge det midlertidige
forbud med et år.
Når
vinterperioden
er
overstået
og
sundhedsmyndighederne har høstet mere viden og
erfaring
om
vaccinernes
effektivitet,
vaccinetilslutning og ikke mindst smittetrykket, så vil
vi igen inddrage eksperterne.
Så vil det være tid til igen at vurdere, om det ud fra
hensynet til folkesundheden vil være sikkert at
genoptage minkproduktion i Danmark i 2023.
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 27/10-21 om minkavl i Danmark
TALEPAPIR
Lige nu er vi et bedre sted i Danmark. Men ser vi ud i
verden, er der stadig en pandemi. Og vi har stadig en
lang og kold vinter, som vi skal igennem.
Forlængelse af dvalekompensation
Beslutningen om at forlænge det midlertidige forbud
mod hold af mink med et år betyder også, at vi skal se
en
forlængelse
af
ordningen
om
dvalekompensation.
Den politiske aftale fra januar 2021 om erstatning til
minkavlerne indeholder mulighed for at forlænge
dvalekompensations-ordningen med et år.
Regeringen ønsker at forlænge dvaleordningen, og
derfor vil jeg indkalde aftalepartierne til drøftelse af
en forlængelse af dvaleordningen, så vi kan få det
økonomiske på plads for de avlere, der vælger at have
deres minkproduktion i dvale i 2022.
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 27/10-21 om minkavl i Danmark
TALEPAPIR
Forlængelsen af ordningen med dvalekompensation
ligger inden for den samlede ramme på ca. 19 mia. kr.
i erstatningsaftalen.
Regering tager ansvar for folkesundheden
Som ansvarlig regering er det en af vores vigtigste
opgaver at sætte folkesundheden i højsædet. Vi har
lyttet til eksperterne i human sundhed.
Her og nu vurderer sundhedsmyndighederne, at der
er en risiko forbundet med at tillade
minkproduktionen allerede i 2022. Statens Serum
Institut taler som bekendt om ”en risiko for
mennesker af ukendt størrelse”.
Den risiko har vi ikke lyst til at løbe.
Derfor har regeringen valgt at forlænge forbuddet
mod hold af mink med et år, indtil der er større viden
og erfaring at træffe en varig og sikker beslutning på.
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 53: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 27/10-21 om minkavl i Danmark
TALEPAPIR
Jeg er glad for, at det har været muligt at få et flertal
i Folketinget til at bakke op om den løsning.
Tak for ordet.
11