Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 519
Offentligt
2572222_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål AL-AN
Tale til samråd den 5. maj 2022 om klapning i
Køge Bugt som følge af etablering af
Lynetteholm.
Miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål
AL, AM og AN stillet efter ønske fra Jakob Jensen (V)
den 29. marts 2022.
Samrådsspørgsmål AL
Vil ministrene, med henvisning til besvarelsen af
MOF alm. del - samrådsspørgsmål K den 28. oktober
2021, give en status på de vurderinger, som man på
samrådet lovede at sætte i værk for at undersøge
alternative løsninger til klapning af slam i Køge Bugt
fra Lynetteholm-projektet?
Samrådsspørgsmål AM
Vil ministrene redegøre for, hvordan regeringen
forholder sig til henvendelsen fra Sveriges klima- og
miljøminister, Annika Strandhäll, hvor Sverige
beder Danmark om at stoppe klapningen af
forurenet slam i Køge Bugt?
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 519: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/5-22 om de miljømæssige konsekvenser af Lynetteholmprojektet
2572222_0002.png
TALEPAPIR
Samrådsspørgsmål AN
Vil
ministrene
redegøre
for,
hvorvidt
miljøundersøgelserne
i
forbindelse
med
Lynetteholmprojektet og klapningen af slam i Køge
Bugt har taget højde for en samlet miljøpåvirkning af
bugten fra også andre miljøpåvirkende aktiviteter i
området, herunder f.eks. opsætning af vindmøller,
kabelnedgravning, udledning af spildevand m.v. Hvis
dette ikke er tilfældet, vil ministrene så foranledige
sådan
en
samlet
miljøundersøgelse?
Vil
miljøministeren redegøre for den nuværende og den
forventede fremtidige miljøtilstand i Køge Bugt?
[Transportministeren indleder med sin tale og giver
efterfølgende miljøministeren ordet]
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 519: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/5-22 om de miljømæssige konsekvenser af Lynetteholmprojektet
2572222_0003.png
TALEPAPIR
Svar
Tak for ordet og indledningen af transportministeren
og tak for spørgsmålene.
Baggrunden for dette samråd er selvfølgelig i
forbindelse med Lynetteholm-projektet, som jo er et
projekt, der af gode grunde er stor interesse for.
Transportministeren har indledt med at svare på
spørgsmålene i forhold til det konkrete projekt, som
jo henhører under Transportministeriet. Jeg har ikke
yderligere at tilføje til det, men kan tilføje lidt om de
generelle forhold vedr. klapning og miljøvurdering
samt miljøtilstanden i Køge Bugt.
I forhold til de generelle regler om klapning kan jeg
oplyse, at klapning skal ske i henhold til et hierarki,
hvor bypass og nyttiggørelse prioriteres over
klapning. Hierarkiet er grundlæggende styret af
forureningsgraden af det optagne materiale.
Er materialets indhold af miljøfarlige stoffer lavt, skal
materialet tilstræbes at blive hjulpet videre i dets
naturlige vandring i havet. Denne proces kaldes at
bypasse materialet. Kan materialet ikke bypasses,
skal det så vidt muligt nyttiggøres, enten på havet til
f.eks. kystsikring, eller på land i diverse
byggeprojekter mv. Er indholdet af miljøfarlige
stoffer lettere forøget, kan materialet muligvis
genplaceres på havet ved klapning. Hvis materialets
indhold af miljøfarlige stoffer er så højt (dvs. over det
øvre aktionsniveau), at materialet hverken kan
genplaceres på havet, eller nyttiggøres på land, bliver
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 519: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/5-22 om de miljømæssige konsekvenser af Lynetteholmprojektet
2572222_0004.png
TALEPAPIR
materialet deponeret i de såkaldte spulefelter, som er
en form for deponi tæt ved kysten, eller på et
landdeponi.
Men rigtigt meget af vores havbund er desværre
forurenet af årtiers udledninger af næringsstoffer og
miljøfarlige stoffer, som f.eks. er blevet frigivet fra
bundmaling på skibe. Vi skal derfor sikre os, at der
bliver taget hensyn til naturen, når der klappes.
Det er jeg optaget af, og jeg har derfor tidligere
igangsat en gennemgang af reglerne, som vil kunne
danne grundlag for ændringer eller indsatser nu,
hvor vi skal lave det andet indsatsprogram for
havstrategien. Gennemgangen har ført mig til at sige,
at vi skal have en anden tilgang til klapning, så vi
passer bedre på den natur, der er under
havoverfladen. Vi skal derfor have strammet op. Og
vi skal f.eks. sikre, at der tages hensyn til den sårbare
natur og livet i de lavt-vandede områder, så f.eks.
ålegræsset og det øvrige liv under havoverfladen har
gode betingelser. Og vi skal se på tiltag, så vi øger
graden af nyttiggørelse. Vi er først lige begyndt med
drøftelserne, så jeg kan ikke udfolde et fuldt
redskabskatalog, men jeg kan sige, at vi er i gang med
opgaven.
Fsva. samrådsspørgsmål AM om henvendelsen fra
Sveriges klima- og miljøminister, Annika Strandhäll,
så kan jeg oplyse, at det er aftalt med
Transportministeriet, at de er ansvarlige for
opfølgning af brevet. Og jeg kan forstå, at der som
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 519: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/5-22 om de miljømæssige konsekvenser af Lynetteholmprojektet
2572222_0005.png
TALEPAPIR
opfølgning vil blive set på alternative løsninger, som
transportministeren også har været inde på.
Der spørges i samrådsspørgsmålet også til tilstanden
i Køge Bugt. Her kan jeg oplyse, at den seneste
tilstandsvurdering fra Danmarks Havstrategi II fra
2019 viser, at havmiljøet i Østersøen som Køge Bugt
er en del af, er presset af især næringsstoffer,
miljøfarlige stoffer og ikke-hjemmehørende arter.
Den seneste tilstandsvurdering i forbindelse med
vandområdeplanerne for 2021-2027, som blev sendt
i høring i december 2021, efter at anlægsloven for
Lynetteholm blev vedtaget, viser, at Køge Bugt er i
moderat økologisk tilstand. Det vil sige, at målet i
vandrammedirektivet ikke er opfyldt. Der er ligeledes
ikke god kemisk tilstand i Køge Bugt.
Generelt gælder det dog, at alle projekter små som
store skal leve op til vandrammedirektivet. Fra
Miljøministeriets side har vi i vandplanerne for 3.
periode netop foreslået indsatser med henblik på at
forbedre tilstanden i Køge Bugt.
For så vidt angår det konkrete spørgsmål om,
hvorvidt miljøvurderingen har taget højde for den
samlede miljøpåvirkning af bugten fra andre
miljøpåvirkende aktiviteter i området, så har
transportministeren redegjort herfor i forbindelse
med Lynetteholmen. Jeg kan tilføje, at det gælder
generelt efter miljøvurderingsloven, at der skal tages
højde for de samlede miljømæssige konsekvenser
(det vil sige de kumulative miljømæssige
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 519: Miljøministerens talepapir fra samrådet 5/5-22 om de miljømæssige konsekvenser af Lynetteholmprojektet
2572222_0006.png
TALEPAPIR
indvirkninger) i miljøkonsekvensvurderingerne for
konkrete aktiviteter.
Afslutningsvist vil jeg gerne gentage, at regeringen
ønsker, at vi skal passe godt på havmiljøet. Jeg er
derfor glad for, at vi netop har taget fat på at drøfte
havplanen og havstrategiens indsatsprogram
politisk. Her indgår en lang række tiltag, der tager
sigte på at skabe god miljøtilstand i vores havmiljø.
Der ses også på mulige opstramninger på det
generelle klapningsområde, så hensynet til natur- og
miljø øges.
Tak for ordet.
6