Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 518
Offentligt
2572199_0001.png
Dato: 6. maj 2022
Miljøministeriet
Departementet
Faunakriminalitet
lovændringer og andre initiativer
Med henvisning til mail fra Departementet af 21 april 2022 takker vi mange gange for at kunne
uddybe vore overvejelser og forslag vedrørende lovændringer og andre initiativer som kan re-
ducere omfanget af faunakriminalitet.
Faunakriminalitet
sammenfatning af problematik
Lav risiko for opdagelse
Omfanget af faunakriminalitet i Danmark er ukendt. En række overordentligt grove overtræ-
delser er dog kommet til offentlighedens kendskab og har foranlediget udbredt og meget dyb
bekymring over både grovheden i overtrædelserne samt for det mulige omfang.
Fælles for disse eksempler er at de alle er opdaget tilfældigt (forgiftning af rovfugle, ulovlige
fælder, nedskydning af strengt beskyttet art). Dette kan føres tilbage til at overtrædelserne er
sket på privat ejendom, hvortil der ikke er offentlig adgang.
Ud over de tilfældigt opdagede overtrædelser vides individer (3 par) af en under habitatdirekti-
vets artikel 12
”strengt beskyttet art” at være forsvundet fra samme område, over en kort år-
række. Aarhus Universitet vurderer at de 3 par er døde og henfører årsagen
til ”kryptisk”
dø-
delighed. Vi forstår at man anser drab for den mest sandsynlige forklaring.
En helt central udfordring i forhold til faunakriminalitet er således, at sandsynligheden for at
forbrydelsen opdages er nærmest teoretisk.
Mangelfuld dansk efterlevelse af EU lovgivningen
For de ”Strengt beskyttede arter” (bilag IV arterne)
er en juridisk forpligtelse til dels at sikre at
dansk lov forbyder drab. Denne forpligtelse er udmøntet. Der ud over også en forpligtelse til at
håndhæve forbuddet og iværksætte forebyggende foranstaltninger.
EU Kommissionens
vejledning
om beskyttelsen af arterne angiver således 3 forudsætninger for
fuld implementering af habitatdirektivets artikel 12 om forbud mod drab på de ”strengt beskyt-
tede” arter:
2.2.1. Measures to establish and effectively implement a system of strict protection
The full and effective application of Article 12 requires: 1) the establishment of a coherent legal framework for
the strict protection system; 2) concrete measures to enforce it effectively on the ground; and 3) the applica-
tion of a set of coherent and coordinated measures of a preventive nature.
Det er DNs vurdering at Danmark aktuelt ikke opfylder forudsætningerne om håndhævelse og
forebyggelse og dermed er i konflikt med disse direktivforpligtelser.
Ulovlige udsætninger af fisk i søer
DN er for nylig af Aage V Jensens Fonde blevet gjort bekendt med at der i ukendt men tilsyne-
ladende væsentligt omfang foretages ulovlig udsætning af visse fiskearter (karper) i søer og
vandhuller med henblik efterfølgende lige så ulovligt lystfiskeri. Udsætningerne har væsentlige
negative biologiske konsekvenser. Denne type faunakriminalitet har en anden karakter end ef-
terstræbelse af fredede arter, men bør prioriteres i en præventiv indsats.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 518: Kopi af Danmarks Naturfredningsforenings forslag til miljøministeren om mulige initiativer rettet mod at reducere faunakriminalitet
Forslag til styrket indsats mod faunakriminalitet
DN anerkender til fulde de meget store udfordringer i at efterforske faunakriminalitet. Vi ser
grundlæggende 3 spor i en indsats:
-
-
-
Forebyggelse af forbrydelser
Efterforskning
Straf
Det er i lyset af de store udfordringer med at opdage overtrædelser overordentligt vigtigt at
iværksætte en langsigtet forebyggende indsats, som medvirker til at gøre faunakriminalitet so-
cialt uacceptabelt.
Et vigtigt første led heri vil være at det fra politisk side også meldes klart ud, at faunakrimina-
litet er fuldstændig uacceptabelt uanset om man er enig i lovgivningen eller ej, og uafhængigt
af om man kan lide den pågældende arter eller ej. Vi henviser her til det dybt beklagelige i, at
flere fremtrædende politikere åbent har givet udtryk for forståelse for at
nedskyde ”strengt be-
skyttede” arter.
Styrket forebyggelse
Det skal være socialt uacceptabelt at dræbe fredede arter
o
Målrettede forebyggelsesinitiativer
I lande omkring os har man haft en vis succes med iværksættelse af specifikke
formidlings- og dialog-initiativer, som har reduceret omfanget af faunakriminali-
tet for de pågældende arter. Der har været dialogprojekter ledet af eksperter
med speciale i
konflikthåndtering omkring ”problemarter”.
Vi anbefaler meget varmt at man fra politisk side prioriterer tilsvarende danske
initiativer og afsætter midler hertil.
Da en væsentlig andel af de kendte eksempler på faunakriminalitet enten er be-
gået med jagtvåben eller relaterer til jagt eller regulering (ulovlige fælder og gift
ved lokaliteter for udsætningsfugle) er det DNs opfattelse at Danmarks Jæger-
forbund har både stort ansvar og potentiale for sammen med miljøministeriet at
medvirke til forebyggelsesinitiativer. Der er rum til at styrke fælles initiativer.
I forbindelse med afholdelse af jagter generelt indledes jagten med en parole og
det er meget ilde set at fravige parolen. Tilsvarende er det ønskeligt at man
både nationalt og lokalt har og håndhæver en slags
”parole” om overholdelse af
lovgivningen om fredede arter. Ikke mindst fordi tilbagevendende bevidste over-
trædelser kan reducere den brede befolkningens opbakning til jagt.
Det er vores opfattelse at Danmarks Jægerforbund er opmærksom på dette og vi
har en forhåbning og forventning om et øget fokus og samarbejde mellem mini-
steriet og Danmarks Jægerforbund, herunder evt. i sammenhæng med eksper-
ter, som foreslået do.
o
Øget lokal social kontrol
Det nærmere omfang og karakteren af faunakriminalitet er ukendt. Det hidtil
groveste kendte eksempel er nedskydningen af en ulv fra en bil, hvorved både
sikkerhed og lovgivning groft blev tilsidesat.
Mens man ville have forventet omfattende lokal bestyrtelse over forbrydelsen
blev i stedet arrangeret en ”medaljeoverrækkelse”.
Dette vidnede om en betrag-
telig og meget bekymrende opbakning til forbrydelsen.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 518: Kopi af Danmarks Naturfredningsforenings forslag til miljøministeren om mulige initiativer rettet mod at reducere faunakriminalitet
Der er nu forsvundet 3 ulvepar i området. Dermed kan situationen give anled-
ning til både generelle og specifikke overvejelser om en fokuseret indsats og
rammerne for generelt at udøve jagt og regulering i sådanne områder. Mulighe-
den for at udlægge et jagtfrit reservat i området, eller på anden måde skærpe
rammesætningen for jagt og regulering, som følge af tilbagevendende og grove
ulovligheder, vil potentielt kunne medvirke til at øge den sociale kontrol.
Øget stikprøvetilsyn
Omfanget af stikprøvetilsyn med overholdelsen af bestemmelser om jagt og regulering
er efter DNs oplysninger i dag meget begrænset: Der er reelt ingen risiko for at forbry-
delser begået med skydevåben bliver opdaget i forbindelse tilsyn, mens der er en be-
skeden risiko for at ulovlige fælder kan opdages.
Da det i dag er lovligt at regulere visse arter om natten, kan skudafgivelse om natten
ikke forbindes med ulovligheder.
Det er derfor vanskeligt at forestille sig at et øget stikprøvetilsyn vil have en markant
effekt i form af konstaterede forbrydelser, men stikprøvetilsyn vil kunne have en vis
præventiv effekt og medvirke til at opretholde et fokus på det uacceptable i faunakrimi-
nalitet.
GPS mærkning af individer
GPS mærkning af ulve vurderes af DCE som en måde at reducere risikoen for drab: An-
vendes en type GPS som løbende registrerer og sender data om både lokalitet, puls
mm, vil man kunne registrere hvor og hvornår en ulv evt. nedlægges. Med offentlig for-
midling af dette vil der være en markant præventiv effekt. DCE oplyser at man ikke på
afstand kan se om en given ulv er GPS mærket. Derfor vil det ikke være nødvendigt at
GPS mærke alle ulve for at opnå den præventive effekt.
DN anbefaler meget varmt at man opprioriterer indsatsen med GPS mærkning af ulve,
under det igangværende projekt.
Det anbefales at der foranlediges en faglig vurdering af behov og mulighed for tilsva-
rende GPS mærkning af større rovfugle.
Overvågning af ynglelokaliteter med MMS kameraer
DCE oplyste på seneste møde i ministeriets ”Ulvegruppe” at der er registreret menne-
sker på de opsatte vildtkameraer i umiddelbar nærhed den kendte ulve-ynglelokalitet
ved Stråsø. DCE gav på mødet sin vurdering af, at en beslutning om opsætning af MMS
kameraer (der straks sender fotoet til tlf. når kameraet aktiveres, så man vil kunne
rykke ud omgående) i ynglelokalitetens umiddelbare nærhed hvor adgang i forvejen er
forbudt, og omfattende skiltning herom i området som sådan, vil kunne have en mar-
kant præventiv effekt fsa risikoen for drab på hvalpe der opholder sig på ynglelokalite-
ten. DCE oplyste således også en betragtelig bekymring for om der på lokaliteten kan
være fanget/dræbt hvalpe.
DN anbefaler derfor på det kraftigste at man generelt fremover opsætter MMS kame-
raer ved kendte ynglelokaliteter: Adgang er i forvejen forbudt og dermed er ingen hen-
syn til privatlivets fred, overvågning i det offentlige rum, eller andet.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 518: Kopi af Danmarks Naturfredningsforenings forslag til miljøministeren om mulige initiativer rettet mod at reducere faunakriminalitet
2572199_0004.png
Efterforskning
Erfaringer fra nabolande
Efterforskning er overordentlig vanskelig. Heraf følger at det er oplagt at styrke erfaringsop-
bygning, specialisering og samarbejdet mellem Politiet og Naturstyrelsen samt at sikre at disse
myndigheder råder over resurser til efterforskningen. Der ligger således på ingen måde en kri-
tik af de 2 myndigheder i forslaget, men alene et ønske om at styrke rammerne for deres ar-
bejde.
I Norge er etableret ”ØkoKrim”
https://www.okokrim.no/natur-og-faunakriminalitetkriminali-
tet.549318.no.html
som blandt andet har fokus på natur- og faunakriminalitet.
Etablering af en dansk version vil øge mulighederne for efterforskning og opklaring og dermed
medvirke til at sikre at Danmark fremadrettet vil overholde forpligtelserne i habitatdirektivet
vedrørende håndhævelse i praksis, jf. afsnit ovenfor.
DN anbefaler derfor meget varmt
at der i Danmark etableres et tilsvarende ”ØkoKrim” der sø-
ger inspiration i den norske model og erfaringer derfra.
Strafferamme
Udvidet anvendelse af strafferammen
fængselsstraf
Det hidtil groveste offentligt kendte og dokumenterede eksempel på bevidst faunakrimi-
nalitet blev straffet med et par måneders betinget fængsel selvom strafferammen er 2
år. Mens der i den konkrete sag kan være særlige personlige hensyn der kan begrunde
at dommen blev gjort betinget, ses der ikke at være nogen begrundelse for at den be-
tingede dom var tragikomisk lav. Dermed sendtes et signal om at faunakriminalitet ikke
tages alvorligt og at lovgivningen om fredede arter nærmest kun er vejledende. Så
grove overtrædelser må jf. den gældende strafferamme foranledige fængselsdom der
kan mærkes og har en præventiv effekt. DN anbefaler derfor at der lægges op til en an-
vendelse af strafferammen, som afspejler alvoren og er sammenlignelig med straffe-
rammen i lande vi normalt sammenligner os med, fx. Tyskland, Sverige og Norge.
Bøder der kan mærkes
Det er oplagt at øge rammen for fastsættelse af bøder. Fastsættelse af rammer for bø-
destørrelse kunne afspejle rammerne i lande vi normalt sammenligner os med, fx.
Tyskland, Sverige og Norge.
Ubetinget og permanent fratagelse af jagttegn
Jagt er en hobby og en forudsætning for at erhverve og opretholde jagttegn bør frem-
over være at man overholder lovgivningen. Heraf følger at man helt automatisk bør mi-
ste jagttegnet permanent, hvis man bevidst og groft overtræder lovgivningen. Frata-
gelse af jagttegnet bør således ske administrativt og ikke forudsætte en dom.
Der er også adgang til våben via medlemskab af skytteklubber. Samme princip bør na-
turligvis gælde for overtrædelser begået med våben erhvervet via medlemskab af skyt-
teklubber, hvor Politiet pr. automatik bør fratage våbentilladelsen permanent.
Med venlig hilsen
Bo Håkansson
[email protected]
Kopi:
Folketingets Miljø- og fødevareudvalg
4