Dato: 6. maj 2022
Miljøministeriet
Departementet
Faunakriminalitet
–
lovændringer og andre initiativer
Med henvisning til mail fra Departementet af 21 april 2022 takker vi mange gange for at kunne
uddybe vore overvejelser og forslag vedrørende lovændringer og andre initiativer som kan re-
ducere omfanget af faunakriminalitet.
Faunakriminalitet
–
sammenfatning af problematik
Lav risiko for opdagelse
Omfanget af faunakriminalitet i Danmark er ukendt. En række overordentligt grove overtræ-
delser er dog kommet til offentlighedens kendskab og har foranlediget udbredt og meget dyb
bekymring over både grovheden i overtrædelserne samt for det mulige omfang.
Fælles for disse eksempler er at de alle er opdaget tilfældigt (forgiftning af rovfugle, ulovlige
fælder, nedskydning af strengt beskyttet art). Dette kan føres tilbage til at overtrædelserne er
sket på privat ejendom, hvortil der ikke er offentlig adgang.
Ud over de tilfældigt opdagede overtrædelser vides individer (3 par) af en under habitatdirekti-
vets artikel 12
”strengt beskyttet art” at være forsvundet fra samme område, over en kort år-
række. Aarhus Universitet vurderer at de 3 par er døde og henfører årsagen
til ”kryptisk”
dø-
delighed. Vi forstår at man anser drab for den mest sandsynlige forklaring.
En helt central udfordring i forhold til faunakriminalitet er således, at sandsynligheden for at
forbrydelsen opdages er nærmest teoretisk.
Mangelfuld dansk efterlevelse af EU lovgivningen
For de ”Strengt beskyttede arter” (bilag IV arterne)
er en juridisk forpligtelse til dels at sikre at
dansk lov forbyder drab. Denne forpligtelse er udmøntet. Der ud over også en forpligtelse til at
håndhæve forbuddet og iværksætte forebyggende foranstaltninger.
EU Kommissionens
vejledning
om beskyttelsen af arterne angiver således 3 forudsætninger for
fuld implementering af habitatdirektivets artikel 12 om forbud mod drab på de ”strengt beskyt-
tede” arter:
2.2.1. Measures to establish and effectively implement a system of strict protection
The full and effective application of Article 12 requires: 1) the establishment of a coherent legal framework for
the strict protection system; 2) concrete measures to enforce it effectively on the ground; and 3) the applica-
tion of a set of coherent and coordinated measures of a preventive nature.
Det er DNs vurdering at Danmark aktuelt ikke opfylder forudsætningerne om håndhævelse og
forebyggelse og dermed er i konflikt med disse direktivforpligtelser.
Ulovlige udsætninger af fisk i søer
DN er for nylig af Aage V Jensens Fonde blevet gjort bekendt med at der i ukendt men tilsyne-
ladende væsentligt omfang foretages ulovlig udsætning af visse fiskearter (karper) i søer og
vandhuller med henblik efterfølgende lige så ulovligt lystfiskeri. Udsætningerne har væsentlige
negative biologiske konsekvenser. Denne type faunakriminalitet har en anden karakter end ef-
terstræbelse af fredede arter, men bør prioriteres i en præventiv indsats.
1