Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 513
Offentligt
2570964_0001.png
3. maj 2022
j.nr. 22/01220
Bilag til opdateret vurdering af risikoen for den
humane sundhed ved genoptaget minkhold fra
1. januar 2023
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0002.png
Bilag 1. Baggrund for udvælgelse af scenarier og smitteforebyggende
tiltag
I dette bilag 1 begrundes de i vurderingen inddragede scenarier for covid-19 pandemien fra
2023, de anvendte scenarier for minkhold i Danmark fra 2023 samt de beskrevne
smitteforebyggende foranstaltninger relateret til ansatte i minkerhvervet. For de væsentlige
konklusioner og vurderinger henvises til hoveddokumentet afsnit 3, 4 og 5 i vurdering af risikoen
for den humane sundhed ved genoptaget minkhold fra 2023.
B1.1 Scenarier for SARS-CoV-2 pandemien
På tidspunktet for udarbejdelse af den forrige risikovurdering, 14. juni 2021, dominerede B.1.1.7
(alpha) smittebilledet i Danmark, mens B.1.617.2 (delta) var den dominerende variant i
Storbritannien, og allerede i starten af juli 2021 var delta også den dominerede SARS-CoV-2
virusvariant i Danmark. Delta var vurderet til at være omkring 50% mere smitsom end alpha
samt have øget indlæggelsesrisiko. I slutningen af juni 2021 var vaccinationsindsatsen af alle
personer på 16 år og derover i gang, men kun ca. 25% af befolkningen var fuld vaccineret medio
juni 2021. Det blev vurderet, at kun 5,6% af befolkningen havde haft en infektion med SARS-
CoV-2. Vaccineeffektiviteten af to doser mRNA vacciner over for infektion med alpha og delta
var høj og på henholdsvis 91% og 82% umiddelbart efter vaccination blandt personer på 60 år
og derover, og faldt til henholdsvis 72% og 50% mere end 120 dage efter vaccination
1
.
I løbet af december 2021 blev omikron den dominerende SARS-CoV-2 variant, først BA.1
varianten og senere BA.2 varianten. Omikron blev vurderet til at være mere smitsom, men
forbundet med lavere indlæggelsesrisiko, end deltavarianten. Omikron er et eksempel på en
flugtvariant, der er i stand til at smitte personer med immunitet udløst af vaccination eller
infektion med tidligere varianter. Flere studier har vist, at effekten af covid-19- vaccinerne
aftager, når tiden siden vaccination øges
23
. Derfor blev 3. vaccinestik udrullet til de ældste og
mest sårbare i efteråret 2021, og fra starten af december 2021 til alle på 18 år og derover, med
henblik på at booste immuniteten overfor omikron, inden den for alvor blev spredt i
befolkningen. Vaccineeffektiviteten overfor infektion med omikron er på 50% og derover både
på vaccinationstidspunktet med 3. dosis og mere end 120 dage efter vaccination blandt personer
på 18-59 årige og 60 år og derover.
4
. Vaccineeffektiviteten overfor alvorlig sygdom er højere,
og er både for de 18-59 årige og for personer på 60 år og derover på 90% eller derover
umiddelbart efter vaccination med 3. dosis (samme reference som ovenfor (4).
I april 2022 er det fortsat omikronvarianten BA.2, der er den dominerende, og 61% af hele
befolkningen har modtaget 3 vaccinedoser. For den del af befolkningen, som er 12 år eller
derover, er det 70% af alle personer, der har modtaget 3. stik (3. stik er dog kun tilbudt til
1
2
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2022.04.20.22274061v1.full.pdf
https://www.researchsquare.com/article/rs-1486018/v1
3
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2114255
4
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2022.04.20.22274061v1.full.pdf
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0003.png
personer på 18 år og derover), og endelig er det 95% af alle på 65 år og derover som har fået tre
doser. Det vurderes, at op mod 70% af befolkningen mellem 17 og 72 år har haft en naturlig
SARS-CoV-2 infektion siden november 2021 og frem til udgangen af marts 2022. Dog aftager
andelen med alderen fra 46 år og opefter
5
. Samlet er vurderingen, at vaccinerne ikke har været
særligt effektive i forhold til at begrænse smitte med omikron, men har haft stor betydning i
forhold til at forebygge alvorlig sygdom, indlæggelse og dødsfald. Tendensen til en bevaret
beskyttelse mod alvorlig infektion på trods af vigende beskyttelse mod selve infektionen efter
mRNA-vaccination eller tidligere infektion har været karakteristisk for alle hidtidige
bekymringsvarianter. Denne vurdering er selvsagt vigtig i forhold til at besvare de tre
risikospørgsmål.
SSI har defineret tre mulige scenarier for den videre udvikling af SARS-CoV-2 i Danmark, som
spænder fra en fortsættelse af den situation, Danmark oplever nu, til et scenarie, hvor en helt
ny variant spredes i befolkningen. Disse beskrives nærmere nedenfor.
Pandemiscenarie 1.
Omikron er stadig dominerende men ændringer i virus gør at forskellige
subvarianter er i omløb.
Smitsomhed og alvorlighed er uændret i forhold til omikron.
Effekten af 3. vaccine stik forventes at være på lavt niveau i starten af 2023, men immuniteten
kan boostes ved at give 4. stik (evt. til særlige målgrupper), hvis det vurderes nødvendigt. Den
estimerede vaccineeffektivitet mod omikron infektion efter 4. stik forventes at være på ca. 50%,
hvilket er lavere end mod alpha- og deltainfektion. Derudover kan yderligere ændringer af
omikronvarianten medføre, at vaccineeffektiviteten bliver lavere end 50%. Vaccine-
krydsbeskyttelsen overfor alvorlig sygdom er derimod højere, idet vaccineeffektivitet mod
indlæggelse 90-120 dage efter vaccination er rapporteret at være 72,8% for de 18-59 årige og
84,5% for de > 60 årige
10
. Der er usikkerhed om disse vurderinger, idet vi selvsagt ikke kender
de nye varianter afledt af omikron, ligesom der er flere nye vacciner i udvikling, og dette kan
ændre forventning til vacciner. Da den andel af befolkningen, som har haft en naturlig infektion
med især omikronvarianten, er meget høj, forventes der stadig at være nogen krydsimmunitet
mod omikron-subvarianterne i befolkningen. Det betyder, at smitten forventes at stige langsomt
henover vinteren, og at indlæggelser med/af SARS-CoV-2 forbliver på lavt niveau.
Pandemiscenarie 2.
Reintroduktion af deltalignende variant.
Smitsomhed: lavere risiko end omikronvarianten. Alvorlighed: Større risiko end omikron.
I dette scenarie vil en variant, der ligner delta, blive introduceret igen. Der er på nuværende
tidspunkt ingen sikker viden om, hvorvidt overstået infektion med omikron vil give
krydsimmunitet mod infektion med deltalignende varianter. Det betyder, at immunitet efter
naturlig infektion er ukendt. Fra efteråret 2021 ved vi, at de nuværende vacciner er effektive
over for infektion med delta-varianten og særdeles effektive overfor alvorlig sygdom. Men da
der ses vigende immunitet, forventes det stadig, at der bliver flere personer indlagt
sammenlignet med en situation, hvor en omikronvariant cirkulerer. Når vi når frem til
5
https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/subsites/covid19/overvaagningsdata/moerketal/seropraevalensundersoegelse-
af-bloddonorer_runde5.pdf?la=da
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0004.png
begyndelsen af 2023, vil effekten af 3. stik formodentlig være reduceret, hvorfor det kan blive
nødvendigt at udrulle 4. stik, såfremt dette ikke er sket i løbet af efteråret 2022.
I det tilfælde, at den deltalignende variant har ændret sig markant i forhold til de deltavarianter,
som dominerede fra juli til december 2021, kan det betyde, at vaccineeffektiviteten mod
infektion og indlæggelse er lavere i begyndelsen af 2023 sammenholdt med 2021, hvilket vil
medføre flere infektioner og flere indlæggelser.
Pandemiscenarie 3.
Introduktion af helt ny VOC.
Smitsomhed: Kan både have højere og lavere risiko end omikron.
Alvorlighed: kan både være uændret og større risiko end omikronvarianten.
Hvis der introduceres en ny VOC, vil følgende forhold være vigtige:
a. Er der begrænset krydsimmunitet fra tidligere naturlig infektion, vil den immunitet, der
er i populationen, blive reduceret væsentligt, idet en eventuel vaccineinduceret
immunitet vil stå alene.
b. Såfremt de hidtil anvendte vacciner kun har lav effektivitet mod den nye variant, vil
eventuel krydsimmunitet fra tidligere infektion være den vigtigste immunitet.
c. Hvis en ny variant er meget smitsom, og dette kombineres med lav krydsimmunitet og
lav vaccineeffektivitet, er der potentiale for en spredning af samme størrelsesorden,
som vi så ved introduktion af omikronvarianten, altså egentlige pandemibølger. Såfremt
der er betydelig populationsimmunitet enten fra vacciner eller tidligere infektioner, vil
der forventes stigning i smittetrykket inden for et endemisk niveau, som der kendes fra
andre humane luftvejsinfektioner.
d. I pandemiscenarie 3 vil det være afgørende, om en ny variant forårsager milde
infektioner og kun i begrænset omfang forårsager alvorlig sygdom, som er
indlæggelseskrævende. Eller om vi både ser alvorlige infektioner og mange
indlæggelseskrævende infektioner. En vigtig pointe i den forbindelse er, at omfattende
smitte med en mild variant kan give samme sygdomsbyrde for samfundet som lavere
smitte med en mere alvorlig variant.
B1.2 Scenarier for minkhold
Mulige scenarier for minkhold i Danmark efter 2023 er defineret i den veterinære
risikovurdering, som er udarbejdet for Fødevarestyrelsen. Denne risikovurdering definerer –
med henvisning til oplysninger fra minkerhvervet og Fødevarestyrelsen - tre mulige scenarier for
kommende populationer af farmede mink i Danmark:
Minkscenarie 1: 30 minkbesætninger
Baseret på den forventede population beskrevet af Foreningen Danske Mink udgøres
populationen i dette scenarie af 30 minkbesætninger med 8.500 mink på hver.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0005.png
Minkscenarie 2: 15 minkbesætninger
Baseret på de tidligere minkavleres tilbagemeldinger om genopstart til FVST plus en lille buffer
udgøres populationen i dette scenarie af 15 minkbesætninger, der, som i minkscenarie 1, hver
har 8.500 mink.
Minkscenarie 3: 100 minkbesætninger
Baseret på en antagelse om et attraktivt marked for minkpels, og dermed mange nystartede
besætninger, udgøres populationen i dette scenarie af 100 minkbesætninger med 8500 dyr på
hver, hvilket ud fra oplysningerne fra minkscenarie 1 og 2 kan anses for at være et
ekstremscenarier. Det vurderes, at dette scenarie ikke er sandsynligt i 2023, men kan opstå over
en længere tidsperiode.
Antallet af mink i det første år (2023) er beregnet ud fra en antagelse om 1.500 avlstæver og
300 hanner pr besætning samt et gennemsnit på 4,5 hvalpe pr kuld. Det svarer til populations-
størrelser på hhv. 128.250, 256.500 og 855.000 mink ved 15, 30 og 100 besætninger. For
sammenligning var der i 2020, da SARS-CoV-2 epidemien var under udvikling i danske mink,
registreret mink på 1.125 danske lokaliteter, som tilsammen husede omkring 14 millioner mink.
Risikovurderingen tager udgangspunkt i en geografisk fordeling af besætningerne, som anført i
den veterinære vurdering af risikoreducerende tiltag forbundet med SARS-CoV-2 og hold af
mink. Såfremt denne geografiske fordeling ikke opretholdes, er der øget sandsynlighed for lokale
smitteudbrud.
For yderligere information om baggrund for disse scenarier henvises til den veterinære
risikovurdering.
B1.3 Udvalgte smitteforebyggende foranstaltninger
Smitteforebyggende foranstaltninger relateret til ansatte i minkerhvervet
SSI har på baggrund af erfaringer fra covid-19 pandemien og minkudbruddet i 2020, viden om
beskyttelse af sundhedspersonale generelt, samt anbefalinger i internationale risikovurderinger
fra FAO/OIE/WHO og EFSA vedrørende SARS-CoV-2 og minkhold
6,7
, inddraget følgende
smitteforebyggende foranstaltninger i vurderingen med det formål at mindske sandsynligheden
for smitte mellem mink og mennesker.
Hygiejnetiltag: adfærdsregulerende tiltag som mindsker risiko for smitte ved håndtering
af mink, fx brug af ansigtsværnemidler og håndhygiejne
Vaccination af ansatte
Regelmæssig test af ansatte
Restriktiv adgang til minkbesætninger
Smitteforebyggende foranstaltninger relateret til minkbesætninger
6
7
https://www.oie.int/app/uploads/2021/03/glews-risk-assessment-fur-animals-sars-cov-2.pdf
https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2021.6459
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0006.png
Følgende smitteforebyggende tiltag i minkbesætninger er vurderet i den veterinære
risikovurdering:
Opstaldning og logistik
Overvågning af SARS-CoV-2 i mink
Vaccination af mink
Besøgende/medarbejdere
Håndtering af smittede besætninger
Reproduktionsstop/begrænsning af besætningens størrelse
Pelsning
For nærmere beskrivelse af disse tiltag henvises til den veterinære risikovurdering.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0007.png
Bilag 2. Vurdering af smitte mellem mink og mennesker samt
forebyggende foranstaltninger
I dette bilag uddybes SSI’s vurdering af smitten mellem mink og mennesker ved genoptaget
minkhold fra 1. januar 2023, herunder effekt af inddragede smitteforebyggende
foranstaltninger.
B2.1 Smitteveje for spredning af SARS-CoV-2 mellem mink og mennesker
For at skabe overblik over, hvilke smitteveje der er er relevante at inddrage i risikovurderingen,
er der udarbejdet et diagram over mulige betydningsfulde smitteveje for spredning af SARS-CoV-
2 mellem mink og mennesker (Figur B1). Disse smitteveje er beskrevet yderligere nedenfor.
Figur B1.
Flowdiagram over mulige betydningsfulde smitteveje for spredning af SARS-CoV-2
mellem befolkningen, ansatte i minkerhvervet og mink. am = spredning af SARS-CoV-2 fra
ansatte i minkerhvervet til minkbesætninger; ma = spredning af SARS-CoV-2 fra
minkbesætninger til ansatte i minkerhvervet; ab = spredning af SARS-CoV-2 fra ansatte i
minkerhvervet til befolkningen; mb = spredning af SARS-CoV-2 fra minkbesætninger til
befolkningen.
B2.2 Vurdering af spredning af SARS-CoV-2 fra ansatte til minkbesætninger (am)
Det er epidemiologisk og virologisk veldokumenteret, at mennesker kan introducere smitte til
minkbesætninger. I Danmark blev smitte fra mennesker til mink første gang påvist i forbindelse
med SARS-CoV-2 infektion i tre minkbesætninger i juni og juli 2020. Her blev en ansat i den første
minkbesætning fundet positiv, hvorefter SARS-CoV-2 blev påvist i besætningen nogle uger
senere. Den væsentligste forskel mellem indeksperson og minkbesætning var en mutation i
spikeproteinet (S:Y453F, minkvariantlinjen B.1.1.298), som opstod i minkene, idet både den
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0008.png
oprindelige virustype og den muterede virustype var at finde i mink fra den først smittede
besætning
8
.
Ved senere udbrud i minkbesætninger kunne det konstateres, at der i nogle tilfælde kunne
identificeres en sandsynlig indeksperson til smitten. For eksempel blev der i flere
minkbesætninger konstateret tilfælde af covid-19 blandt ansatte og andre tilknyttede personer,
før SARS-CoV-2 blev påvist i selve besætningerne.
I andre tilfælde var det ikke muligt at afgøre, om der havde været en indeksperson til et udbrud
i minkbesætningerne, enten på grund af manglende kontakt, et ufuldstændigt register over
personer med minkkontakt, manglende test eller manglende kapacitet til opfølgning med
epidemiologisk udredning og helgenomsekventering. Og i atter andre tilfælde var der
tilsyneladende ikke en mulig indeksperson.
Spredning af SARS-CoV-2 fra mennesker til mink er beskrevet i flere tilfælde fra en række
lande
9,10,11
både før og efter det danske udbrud i juni-november 2020, med forskellige
virusvarianter. Ligeledes er det fra Holland og Grækenland i 2020, samt fra Sverige og Spanien i
2021, rapporteret, at der i flere tilfælde var smittede ansatte før smittede mink, hvilket
understøtter, at mennesker er en dominerende kilde til SARS-CoV-2 hos mink. En rapport fra
Sverige
12
om udbrud i en minkbesætning i august 2021 anfører, at der findes samme viruslinje
(B1.1.464) blandt mink og mennesker, men anfører ikke præcis om ansatte er positive før mink
eller vice-versa. Alle ansatte på den beskrevne svenske minkbesætning var enten vaccinerede
eller havde tidligere været påvist positive for SARS-CoV-2. Smitte fra ansatte til mink skete på
trods af, at smitteforebyggende foranstaltninger, så som ansigtsværnemidler, håndvask og skift
af arbejdstøj samt anbefaling om ikke at gå ind i stald, hvis symptomer, havde været
implementeret siden 2020
13
. Dog var en egentlig opfølgning og optræning ikke implementeret.
Vurdering (am).
Enslydende for pandemiscenarie 1-3 vurderer SSI, at der er ca. 80-100%
sandsynlighed for, at der vil kunne spredes SARS-CoV-2 fra en smittet ansat til en modtagelig
minkbesætning givet, at personen arbejder i minkbesætningen, og der ikke er implementeret
smitteforebyggende tiltag.
B2.3 Vurdering af spredning af SARS-CoV-2 fra mink til ansatte (ma)
SSI konkluderede i risikovurderingen af juni 2021
14
, at der var geografisk og tidsmæssigt
sammenfald mellem smittede minkbesætninger og smittede personer tilknyttet
minkbesætninger
15
. I de hårdest ramte kommuner blev op mod 50% af alle medarbejdere i
minkerhvervet konstateret smittet. Endvidere tilhørte 119 af 121 helgenomsekventerede PCR-
8
9
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7853580/
https://www.science.org/doi/10.1126/science.abe5901?cookieSet=1
10
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1198743X21006984?via%3Dihub
11
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fvets.2021.805004/full
12
https://promedmail.org/promed-post/?id=20201107.7924269
13
https://promedmail.org/promed-post/?id=20201107.7924269
14 https://www.ssi.dk/-/media/arkiv/subsites/covid19/risikovurderinger/sundhedsfaglig-vurdering-af-risiko-for-den-humane-sundhed-ved-en-evt-genoptagelse-af-minkhold-
efter.pdf?la=da
15
https://doi.org/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.5.210009
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0009.png
prøver fra personer med tilknytning til minkerhvervet i Region Nordjylland minkvariantlinjen
B.1.1.298, og kun to tilhørte en anden viruslinje. Minkavlere i landsdele uden smittede mink var
smittet i samme omfang som befolkningen som helhed, og med andre SARS-CoV-2-linjer end
B.1.1.298. I andre lande, herunder Sverige og Holland, har man ligeledes rapporteret om smitte
af personale, der håndterede smittede mink
16
.
Det er undersøgt i flere studier, hvordan virus kan spredes indenfor og omkring positive
besætninger
17, 18
. Virusudskillelse sker især via ekskreter fra luftveje samt via fæces. Kontakt og
dråbesmitte udgør dog langt den væsentligste smittemåde. Der er detekteret virus-RNA med
PCR i luftprøver taget inden for 3 meter fra minkburene, men der har ikke været positive prøver
uden for indhegningen
19
. Ligeledes er der fundet virus-RNA med PCR på minkpels, minkbure, i
halm og de nære omgivelser, og sammenholdt med fund af virus-RNA med PCR i luften vurderes
det, at ansatte eventuelt kan smittes via støv, kontakt med mink, bure, halm og lignende inden
for en afstand af 3 meter fra minkburene- og via dråber fra luftvejene på inficerede dyr.
Forholdsregler bør derfor omfatte forebyggelse af støv-, kontakt- og dråbesmitte.
Vurdering (ma).
For pandemiscenarie 1-3 vurderer SSI, at der er hhv. ca. 40-80%, 50-90% og 60-
90% sandsynlighed for, at en smittet minkbesætning vil kunne sprede SARS-CoV-2 til en ansat i
samme minkbesætning givet, at der ikke er implementeret smitteforebyggende tiltag.
Forskellen i sandsynligheder skyldes blandt andet forskellig befolkningsimmunitet og
vaccineeffektivitet.
B2.4 Vurdering af spredning af SARS-CoV-2 fra ansatte i minkerhvervet til befolkningen (ab)
Ifølge en opgørelse fra European Food Safety Authority and European Centre for Disease
Prevention and Control er der pr. 29. januar 2021, registreret 400 udbrud med SARS-CoV-2 på
minkfarme i 8 lande heraf 290 i Danmark
20
.
Ved minkudbruddet i Danmark i 2020 observeredes smittespredning af en mink-variant ud i
samfundet, herunder udbrud på plejehjem og i hjemmeplejen
21
. I alt blev det beregnet, at
mellem 4.300 og 4.950 (CI 95%) personer smittet med B.1.1.298 (minkvariantlinjen) fra juni
2020, hvor varianten blev observeret første gang, til januar 2021, hvor det sidste tilfælde af
covid-19 forårsaget af B.1.1.298 blev observeret
22
.
I 2020 så man i Danmark også eksempler på afgrænsede smittekæder med B.1.1.298 blandt
mennesker i områder, hvor der ikke var smittede minkbesætninger, for eksempel på Bornholm
efter en superspredningsbegivenhed på en bus fra Nordjylland til Bornholm, men der er også
set sporadiske tilfælde i Region Hovedstaden og Region Sjælland. Der er imidlertid ikke set
vedvarende samfundsmitte med B.1.1.298 i områder uden smittede minkbesætninger. Det
16
17
https://promedmail.org/promed-post/?id=20201107.7924269
https://oem.bmj.com/content/78/12/893.long
18
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7853580/
19
https://www.mdpi.com/2076-2615/11/1/164
20
https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2021.6459
21
https://doi.org/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.5.210009
22
offentlig 2409475.pdf
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0010.png
forhold, at der ikke er set betydende samfundsmitte i de områder, hvor der ikke var smittede
minkbesætninger i efteråret 2020, må tolkes som, at B.1.1.298 fortrinsvis kunne spredes blandt
mennesker, så længe der var smittede mink i lokalområdet. Men da minkene var væk, var
B.1.1.298 ikke konkurrencedygtig i forhold til de varianter, der allerede var i omløb blandt
mennesker i Danmark i efteråret 2020. Det sidste tilfælde af B.1.1.298 blev observeret i januar
2021
23
, flere uger inden B.1.1.7 (alfa) blev dominerende.
Studier fra Holland har kun fundet minimal spredning til samfundet. Dette bygger dog på en lille
stikprøve på 218 cases, hvor der blev fundet 3 cases uden kendt tilknytning til minkproduktion
24
.
I Holland blev mink slået ned efter påvisning af smitte.
Minkudbrud i lande med få besætninger og et udgangspunkt med en høj incidens af SARS-CoV-
2 i befolkningen vil med samme grad af smitte til henholdsvis ansatte og samfund pr. besætning,
medføre, at en mindre procentvis andel af de smittede i samfundet vil være med en
minkassocieret virustype, end tilfældet var i Danmark i 2020. Dermed vil smitte fra mink, via
ansatte, til befolkningen være vanskeligere at identificere, og have relativt mindre betydning i
forhold til det samlede antal smittede. Man må dog antage, at ansatte i minkproduktionen
smitter videre i samme omfang som befolkningen generelt, og dermed, at andre end ansatte i
minkproduktionen har været smittet.
Vurdering (ab).
For pandemiscenarie 1-3 vurderer SSI, at der er hhv. ca. 20-40%, 30-80% og 60-
90% sandsynlighed for, at en person smittet i en minkbesætning vil kunne sprede SARS-CoV-2 til
befolkningen givet, at der ikke er implementeret smitteforebyggende tiltag. Forskellen i
sandsynligheder skyldes blandt andet forskellig befolkningsimmunitet og vaccineeffektivitet.
B2.5 Vurdering af spredning af SARS-CoV-2 fra mink til befolkningen (mb)
En anden potentiel smittevej er sekundær spredning til mennesker via kæledyr og vilde dyr, der
er smittet fra mink. I USA er der for eksempel påvist SARS-CoV-2 hos undslupne mink og vilde
mink
25
. Endvidere er der fundet SARS-CoV-2 i hunde og katte på minkbesætninger i Holland og
Danmark
26
. I Danmark er der ikke påvist SARS-CoV-2 i vilde dyr eller i hunde og katte udenfor
minkbesætninger
27
. Der har ikke været dokumenteret smitte fra vilde dyr eller hunde og katte
til mennesker.
Vurdering (mb).
Enslydende for pandemiscenarierne 1-3 vurderer SSI, at der er ca. 0,001-0,1%
sandsynlighed for, at SARS-CoV-2 fra en smittet minkbesætning spredes via kæle- og vilde dyr til
befolkningen.
23
24
https://doi.org/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.5.210009
https://www.nature.com/articles/s41467-021-27096-9.pdf
25
https://www.mdpi.com/2076-2615/11/5/1422/htm
26
https://www.mdpi.com/2076-2615/11/1/164
27
https://www.mdpi.com/2076-2615/11/1/164
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0011.png
B2.6 Vurdering af spredning af minkassocierede SARS-CoV-2 viruslinjer fra DK til andre lande
Der har ikke været dokumenteret samfundsmitte med SARS-CoV-2 minkvarianten B.1.1.298
eller andre kendte minkrelaterede varianter i andre lande end i Danmark. Dog har Danmark
været kendetegnet ved at have haft en af en af de højeste PCR-test- og helgenomsekventerings-
kapaciteter globalt, og Danmark har derfor også haft bedst mulighed for at beskrive transmission
med SARS-CoV-2 minkvarianten blandt både mink og mennesker.
Signaturmutationen i spikeproteinet fra minkvarianten (Y453F) er blevet fundet sporadisk i virus
fra mennesker rapporteret til GISAID uden, at der har været oplysninger om minkkontakt. Men
der er ikke rapporteret om betydende samfundsmitte blandt mennesker med virus, der har
denne mutation, andre steder end Danmark.
Såfremt en minkvariant introduceres til udlandet, vurderes sandsynligheden for videre
spredning som værende lille. Denne vurdering er foretaget på baggrund af erfaringer fra
udbruddet i 2020 og erfaringer fra andre lande hvor spredning i samfundet har været lille.
Sandsynligheden for spredning til udlandet antages at være sammenlignelig med den sporadiske
spredning til regioner uden smittede mink i Danmark i 2020, og kan på den baggrund forventes
at forekomme sporadisk, for eksempel i forbindelse med rejseaktivitet hos smittede personer
28
.
Vurdering.
Enslydende for pandemiscenarie 1-3 vurderer SSI, at der er 1-10% sandsynlighed for,
at SARS-CoV-2 fra en smittet minkbesætning spredes via ansatte/befolkningen, og giver
anledning til at et begrænset antal personer i andre lande smittes. Denne vurdering forudsætter,
at fremtidige minkvarianter ikke har en spredningsfordel frem for andre virusvarianter i
samfundet, hvilket er på linje med, hvad der er observeret hidtil.
B2.7 Samlet vurdering af risiko for spredning af SARS-CoV-2 mellem mink og mennesker
Den veterinære risikovurdering anslår, at der arbejder 2-3 medarbejdere i en minkbesætning
med 8.500 mink. Ved en situation fra 2023 med forventeligt 15-30, evt. op mod 100
minkbesætninger, vil der formentlig være mellem 30 og 300 ansatte, samt et antal dyrlæger,
konsulenter og andre, der vil kunne smitte mink, eller blive smittet af mink. I pelsningssæsonen
vil der sandsynligvis være et mindre antal arbejdere på pelserierne, herunder muligvis
sæsonarbejdere.
Uden forebyggende foranstaltninger er det SSI's vurdering, at sandsynlighed for smitte af
medarbejdere i en smittet minkbesætning vil være mellem 80 og 100%. Hvis minkbesætningen
ikke er smittet, vil sandsynligheden for, at medarbejderne bliver smittet med SARS-CoV-2, være
sammenligneligt med smitteniveauet i resten af befolkningen.
Sandsynligheden for alvorlig sygdom vil afhænge af sandsynligheden for smitte, immunitet fra
vaccination og tidligere infektion, og sygdomsfremkaldende egenskaber hos virus, og forventes
at være den samme, uanset om man er smittet af mink eller mennesker. Sandsynligheden for
smitte fra mennesker til mink, og fra mink til mennesker kan mindskes ved forebyggende tiltag,
som vaccination af medarbejdere, regulering af antal personer med adgang til staldområdet,
28
https://www.eurosurveillance.org/content/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.5.210009
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0012.png
korrekt og konsekvent brug af værnemidler og andre hygiejnetiltag, samt test af medarbejdere,
med efterfølgende isolation i tilfælde af en positiv test.
Samlet set, vurderes det, at der fortsat er en høj sandsynlighed for, at der fra smittede
minkbesætninger sker smitte fra mink, via ansatte til det øvrige samfund. Det forventes dog
samtidig, at relativt få personer vil være beskæftiget med minkproduktion, jf. ovenstående. Det
er derfor SSI’s vurdering, at betydningen af denne samfundsmitte for folkesundheden vil være
begrænset.
Forebyggende tiltag kan endvidere begrænse, men ikke helt forhindre, at den enkelte smittede
minkbesætning giver anledning til samfundssmitte. Med baggrund i erfaringerne fra 2020 om,
at de smitteforebyggende foranstaltninger ikke kunne bremse smittespredningen, er det dog
helt afgørende, at tiltagene implementeres og overholdes fuldt ud for at have den tilsigtede
effekt. Med den eksisterende høje befolkningsimmunitet, lave risiko for alvorlig sygdom med
verserende virusvarianter, og relativt høje antal daglige smittede, vil mink som smittekilde til
lokalsamfundet have en meget begrænset betydning for sygdomsbyrden i samfundet.
Dette er dog med den undtagelse, at hvis en situation opstår, hvor befolkningsimmuniteten er
lav og der er en høj risiko for alvorlig sygdom, vil eventuelle nedlukninger og restriktioner kunne
medføre, at smittede minkbesætninger får en mere markant relativ betydning for smittetrykket
i befolkningen i lokalområdet, medmindre der samtidig indføres forebyggende tiltag og/eller
bekæmpelse i minkproduktionen.
I 2020 blev det anslået, at mellem 4.300 og 4.950 personer blev smittet med minkvariantlinjen,
B.1.1.298. Ca. 255 af de 290 smittede minkbesætninger havde samme virustype. Det estimeres
derfor, at hver smittet besætning gav anledning til mellem 16 og 20 tilfælde af SARS-CoV-2
smittede i alt i gennemsnit, hvoraf ca. 2 var tilknyttet en husstand med minkproduktion. Nogle
af de væsentligste usikkerheder er i den sammenhæng, at flere besætninger end de 290
sandsynligvis var smittet, at der var nedlukninger i forskellig grad i løbet af udbruddet, som
antages at have forebyggende effekt på samfundssmitten, og at virustypen i 2020 var mindre
smitsom end de efterfølgende virustyper.
I pandemiscenarie 1 og 3 må det på baggrund af ovenstående antages, at op til 20 personer i
samfundet vil kunne blive smittet som følge af hver smittet minkfarm, og der maksimalt bliver
tale om 2000 smittede i samfundet i løbet af den tid det tager for SARS-CoV-2 at spredes til de
maksimale op mod 100 minkbesætninger. Det svarer nogenlunde til det antal personer, der
registreres som PCR-positive i løbet af 2-3 dage i foråret 2022
29
. Dermed vil smittede mink ikke
have en praktisk betydning for antallet af smittede eller indlagte i det aktuelle smittebillede.
I pandemiscenarie 2 forudsættes en effektiv vaccine at være til rådighed, såfremt immuniteten
skulle være lav, hvorefter vurderingen svarer nogenlunde til ovenstående. Dog vil, såfremt
immunitet mod smitte og beskyttelse mod alvorlig sygdom indledningsvist er lavt, scenariet
være mere sammenligneligt med nedenstående scenarie 3 med en eventuel højere
sandsynlighed for alvorlig sygdom.
29
(ForsideDB
(arcgis.com)
12
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0013.png
I pandemiscenarie 3, hvor befolkningen ikke er godt beskyttet af immunitet, og de dominerende
varianter giver anledning til højere sandsynlighed for sygdom, kan stigende smittetal medføre
en situation med nedlukninger og restriktioner i samfundet, indtil en effektiv vaccine er rullet
ud. I en sådan situation vil en minkproduktion, hvor en eller flere besætninger er smittet, uden
effektive forebyggende foranstaltninger, kunne bidrage relativt mere til smittespredningen og
alvorlig sygdom i samfundet, dog formenligt kun lokalt, som det blev observeret i 2020 i de første
tre besætninger, hvor mellem 89 og 165 personer i lokalsamfundet blev smittet. Det vil blot
være i meget mindre målestok end udbruddet i 2020. Endvidere vil det relativt lave antal mink
og ansatte i minkproduktionen gøre det lettere at indføre tiltag, som kan forebygge spredning
fra mink til det omgivende samfund, via de ansatte.
B2.8 Vurdering af opståen af nye bekymringsvarianter i mink
ECDC kategoriserer virusvarianter i tre kategorier; Variants of Concern (VOC), Variants of
Interest (VOI) og Variants under Monitoring (VUM). En VOC er defineret som en variant, hvor
der er evidens, der antyder en betydelig indvirkning på smitsomhed, alvorlighed og/eller
immunitet, som sandsynligvis vil have en indvirkning på den epidemiologiske situation. En VOI
er defineret, som en variant for hvilken, der foreligger foreløbig evidens eller evidens behæftet
med stor usikkerhed, der kan antyde en betydelig indvirkning på smitsomhed, alvorlighed
og/eller immunitet, hvilket kan have indvirkning på den epidemiologiske situation. En VUM er
en variant, der kan have egenskaber svarende til en VOC, men hvor evidensen er svage eller
endnu ikke blevet vurderet af ECDC
30
. Det er væsentligt at bemærke, at antallet af VOI’s og
VUM’s er stort i forhold til antallet af VOC’s. Der er således en lang række varianter, der holdes
øje med internationalt uden at disse ender med at få betydning for epidemiudviklingen samlet
set.
Der er en generel bekymring i Danmark og resten af verden for, at der opstår nye
bekymringsvarianter (VOC), der kan føre til opblussen af covid-19 pandemien. Ligesom der kan
opstå mutationer ved smittespredning imellem mennesker, kan dette ske ved smittespredning
mellem mennesker og dyrepopulationer, herunder mink, da der kontinuerligt over tid sker
mutationer, når virus repliceres. Når SARS-CoV-2 virus ændrer sig i en ny vært, sker mutationer
ofte i centrale områder af spikeproteinet, som det sås med mink i 2020
31,32,33
, grundet tilpasning
til den nye vært. Sådanne adaptive mutationer kan føre til ændrede biologiske egenskaber, som
ændret smitsomhed, sygdom og nedsat følsomhed for antistoffer. Cluster-5-varianten, der blev
opdaget efter farm 19 blev inficeret,
34,35,36
udviste nedsat neutralisations titre overfor cluster-5
i forhold til index-stammen efter vaccination med Pfizer-BioNTech-mRNA-vaccinen
37
. Yderligere
minkvarianter blev ikke undersøgt, hvorfor omfanget af biologiske ændringer ikke kendes.
Desuden var Cluster5 en minkmuteret udgave af oprindelige virus, og ikke en minkmuteret
udgave af nyere VOC, som delta eller omikron.
30
31
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/variants-concern
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7853580/
32
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8267889/pdf/fmicb-12-698944.pdf
33
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7857398/
34
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8267889/pdf/fmicb-12-698944.pdf
35
https://www.frontiersin.org/files/Articles/698944/fmicb-12-698944-HTML/image_m/fmicb-12-698944-g001.jpg
36
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8267889/pdf/fmicb-12-698944.pdf
37
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7953441/
13
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0014.png
Andre undersøgelser peger på, at der kan opstå genetiske modifikationer i virus, og at der kan
opstå nye varianter, når SARS-CoV-2 spredes mellem mennesker og dyrepopulationer inklusive
mink
38, 39
. Studier har vist, at nye varianter kan have udvidet tropisme og udvidet spektrum af
arter de kan inficere, som for eksempel gnavere som hamster og mus (som set for
alfavarianten)
40,41,42,43
, og et eksperimentelt studie har vist, at mink kan smittes med omikron-
BA.1-varianten
44
.
Såfremt mink vaccineres med en minkvaccine vil der være mulighed for udvikling af såkaldte
escape-mutationer og re-infektioner, som det ses i mennesker. I lighed med mennesker er det
vist, at mink kan reinficeres efter en overstået naturlig infektion
45
. Det kan teoretisk fremkalde
nye resistensmutationer som teoretisk også kan medføre en resistens for de vacciner, der
anvendes i befolkningen.
Omikronvarianten er et eksempel på en flugtvariant, der er i stand til at smitte personer med
immunitet udløst af vaccination eller infektion med tidligere varianter. Samlet er vurderingen,
at vaccinerne ikke har været særligt effektive i forhold til at begrænse smitte med omikron, men
har haft stor betydning i forhold til at forebygge alvorlig sygdom, indlæggelse og dødsfald.
Tendensen til en bevaret beskyttelse mod alvorlig infektion på trods af vigende beskyttelse mod
selve infektionen efter mRNA-vaccination eller tidligere infektion, har været karakteristisk for
alle hidtidige bekymringsvarianter.
I prøver fra B.1.1.298 smittede personer i Nordjylland i 2020 sås eksempler på varianter med
flere spikemutationer, som også blev set for cluster-5 virus. Tilsvarende varianter blev
observeret i mink i smittede minkbesætninger. Der skete desuden flere forskellige
introduktioner af SARS-CoV-2 varianter fra mennesker fx med sekvenser set i Østeuropa. I et af
disse tilfælde blev der observeret en adaptiv ændring i spikeproteinet (N501T), som også er set
i mink i andre lande, tydende på en adaptiv ændring til mink svarende til hvad der er observeret
med Y453F varianterne.
Selvom der indtil videre ikke er noget der tyder på, at de virusvarianter, der er opstået i mink,
har haft en spredningsfordel eller har været mere alvorlige i forhold til de øvrige varianter, der
har været i omløb hos mennesker, er der en mulighed for, at en sådan ny SARS-CoV-2 virus
variant kan opstå ved smitte imellem mennesker og mink eller andre dyr enten ved
rekombination eller i forbindelse med den løbende tilpasning af virus til en ny vært eller ved
tilfældighed. Denne risiko skal ses i lyset af den omfattende globale smittespredning der aktuelt
er imellem mennesker med omikron, hvor der også er risiko for mutationer fx ved langvarig
infektion af immunsupprimerede. Såfremt en SARS-CoV-2 variant med en spredningsfordel
opstår enten som følge af øget smitsomhed eller en bedre evne til at undvige antistoffer eller
38
39
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7857398/
https://www.nature.com/articles/s41467-021-27096-9.pdf
40
https://www.nature.com/articles/d41586-022-00322-0
41
https://doi.org/10.1016/j.jgg.2021.12.003
42 https://www.reuters.com/world/china/hong-kong-orders-hamster-cull-after-covid-19-hits-pets-2022-01-18/
43
https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-fur-farming-risk-assessment-2021.1
44
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2022.02.16.480524v1.full.pdf
45
https://journals.plos.org/plospathogens/article?id=10.1371/journal.ppat.1010068
14
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0015.png
en kombination af disse, er erfaringen at en sådan virus vil kunne spredes globalt inden for uger
til måneder, som det senest har været tilfældet med omikronvarianten.
Vurdering (variant).
I en minkbesætning smittet med SARS-CoV-2, vurderer SSI for
pandemiscenarie 1-3, at der er ca. 66-90% sandsynlighed for, at der kan opstå en SARS-CoV-2
variant i mink, som vil komme under observation; en variant of interest (VOI). Denne vil blive
undersøgt og fulgt, og hvis det viser sig, at den mere smitsom, mere immunresistent og mere
sygdomsfremkaldende, kan den evt. blive ophøjet til en VOC.
Det er meget vanskeligt at estimere en præcis sandsynlighed for, at der opstår en VOC i mink.
Dette bygger blandt andet på det faktum, at der hidtil ikke er opstået og identificeret nogle nye
VOC i mink siden covid-19 pandemiens start, og der er en række usikkerheder omkring, hvor
mange mink, der reelt har været på verdensplan. Da der blev produceret mange mink i Danmark,
blev det skønsmæssigt anslået, at 25-35% af produktionen af minkskind globalt var produceret
i Danmark. Da Danmark producerede cirka 14 millioner mink, svarer det til en anslået global
produktion på omkring 40-52 millioner minkskind og dermed en global minkpopulation på dette
tal plus avlsdyr, i alt skønsmæssigt 50-64 millioner mink globalt. For at se på den globale
population siden november 2020, skal vi reducere dette tal med de danske mink, idet det dog
skal bemærkes, at populationen eventuelt kan være steget andetsteds. Dette svarer til en
estimeret global mink population på skønsmæssigt 36-50 millioner mink uden for Danmark.
Skønsmæssigt kan vi regne med, at der i perioden fra tidlig 2020 til nu slut april 2022 i en stor
del af årene, dvs. fra maj-december (mens der er hvalpe) er op til 50-64 millioner, og i perioden
december/januar til slut april (mens der kun er avlsdyr) har været cirka 9-16 millioner mink.
Skønsmæssigt har der således været omkring 70 millioner mink-år eller mere i denne periode
fra starten af 2020 til nu, uden en VOC i mink er opstået. Under disse forudsætninger, kan vi
estimere konfidensinterval på sandsynligheden for at en VOC opstår fra en eventuel dansk
minkproduktion baseret på sikkerhedsintervallet af en proportion med den yderligere
forudsætning at en eventuel dansk minkproduktion omfatter 15, 30 eller 100 besætninger og
dermed 127.500, 255.000 eller op mod 850.000 mink i 2023 og senere. Det skal bemærkes, at
disse tal er med hvalpe og at der som beskrevet ovenfor kun er hvalpe fra maj-december og at
disse tal svarer til henholdsvis 96.000, 192.000 og 638.000 mink-år. På baggrund af disse tal kan
det øverste 95%-sikkerheds interval for et estimat på 0 VOC over perioden estimeres f.eks. på
websitet statskingdom.com, med følgende estimat af Wilson score interval på 5,48780X10e-8
per mink-år. Dette giver for de angivne mulige danske mink scenarier en øvre 95%-
sikkerhedsgrænse omkring estimatet af 0 (ingen) VOC for sandsynligheden af udvikling af en
VOC i den danske minkproduktion over et år:
15 besætninger, 127.500 mink og 96.000 mink-år: mindre end 0,5%
30 besætninger og 255.000 mink og 192.000 mink-år: mindre end 1%
100 besætninger og 850.000 mink og 638.000 mink-år: mindre end 3,5%
Det skal bemærkes, at dette er et absolut worst case-scenarie, og at SSI samlet set vurderer, at
sandsynligheden for at der opstår en VOC fra en begrænset dansk minkproduktion er lav.
Sandsynligheden for en VOC i danske mink vurderes også at være betydeligt mindre end
sandsynligheden for, at disse vil opstå i en verdenspopulation på 7,9 milliarder mennesker i en
situation med global smittespredning og begrænsede restriktioner, og at den yderligere kan
15
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0016.png
mindskes ved mitigerende tiltag, som beskrevet i denne vurdering samt i den veterinære
risikovurdering for smittebegrænsende foranstaltninger blandt mink.
B2.9 Vurdering af smitteforebyggelsesforanstaltninger i relation til ansatte
Effektiv forebyggelse af spredning af SARS-CoV-2 fra mennesker til mink er den vigtigste
parameter, hvis man vil begrænse smitte med SARS-CoV-2 i minkbesætninger. Begrænsning af
smitte fra mink til ansatte og andre personer med direkte kontakt til mink, er endvidere af
afgørende betydning for at minimere erhvervsrisikoen for henholdsvis smitte og alvorlig sygdom
hos personalet i minkproduktion og på pelserier. Begrænsning af smitte fra mink til personer
med minkkontakt, vil medføre begrænsning af smitte til den øvrige befolkning.
Følgende smitteforebyggende foranstaltninger relateret til ansatte er omfattet af denne
vurdering:
Hygiejnetiltag: adfærdsregulerende tiltag som mindsker risiko for smitte, fx brug af
ansigtsværnemidler og håndhygiejne
Vaccination af ansatte
Regelmæssig test af ansatte
Restriktiv adgang til minkbesætninger
For flere af disse smitteforebyggende tiltag gælder det, at der vil skulle foretages en afdækning
lovhjemmel. Gennemgang af lovgrundlaget er ikke inkluderet i denne risikovurdering.
Hygiejnetiltag
Hygiejnetiltag er i denne sammenhæng adfærdsregulerende hygiejnetiltag, som mindsker risiko
for smitte, for eksempel brug af ansigtsværnemidler og håndhygiejne.
De hygiejniske foranstaltninger, som kan anvendes til at nedsætte risiko for smitte med SARS-
CoV-2 tager udgangspunkt i erfaring fra sundhedsvæsenet, og bygger på de generelle
anbefalinger om at undgå at gå på arbejde ved symptomer på luftvejsinfektion, holde afstand,
have en god håndhygiejne og hyppig rengøring af overflader suppleret med brug af værnemidler
i situationer som erfaringsmæssigt udgør en særlig smitterisiko – det vil sige berøring af
overflader inkl. mink indenfor en afstand af 3 m fra minkburene (se tabel B1).
Korrekt brug af værnemidler er nødvendigt for at få den fulde effekt
46
og regelmæssig træning
herunder supervision i korrekt brug er vigtig.
Flere udenlandske myndigheder
47,48,49
har haft indført smitteforebyggende foranstaltninger,
men der er ingen evaluering af effekten af de forskellige anbefalinger.
46
47
https://www.cdc.gov/sars/guidance/i-infection/healthcare.html
https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/publications-and-
technical-guidance/infection-prevention-and-control/covid-19-mink-associated-strain-q-and-as
48
https://www.cdc.gov/importation/bringing-an-animal-into-the-united-states/mink.html
49
https://www.oie.int/app/uploads/2021/06/en-oie-guidance-farmed-animals.pdf
16
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0017.png
Ansigtsværnemidler nedsætter risiko for inhalation af virus og minimerer risiko for spredning af
dråber fra luftveje. Kirurgisk maske nedsætter mængden af viruspartikler, som måtte udskilles
fra bærer
50
og nedsætter risiko for at bærer bliver smittet med luftvejsvirus
51
. Åndedrætsværn
(FFP-masker) har samme effekt om end, der er en lidt øget effekt mht. til at reducere risiko for
smitte af bærer i forhold til kirurgisk maske. Åndedrætsværn som er tilpasset ansigtsform og -
størrelse skal anvendes, når der er risiko for støvsmitte dvs. inden for en afstand af 3 m fra
minkburene. Støvsmitte defineres som smitte med patogener, som hæfter sig på/er aflejret på
små partikler, som hvirvles op
52
.
Jævnfør anbefalinger fra WHO anvendes FFP3-åndedrætsværn samt tætsiddende
øjenbeskyttelse ved håndtering af mink, der er konstateret positive for SARS-CoV-2. Ved
håndtering af mink, hvor der ikke er fundet SARS-CoV-2 anvendes kirurgisk maske. I begge
situationer anvendes ansigtsværnemidler inden for en afstand af 3 meter fra minkbure.
Andre tiltag kan være at der anvendes arbejdsdragt samt desinficerbart fodtøj i staldområdet.
Arbejdshandsker anbefales anvendt for at nedsætte forurening af hænder samtidig med at
beskytte mod læsion af huden. Arbejdshandsker kan ikke rengøres sufficient og bør opbevares i
arbejdsrummet. Efter brug af handsker udføres håndhygiejne.
Adfærd i øvrigt indebærer at transmission af støv fra minkbesætning ud i samfundet søges
minimeret, hvilket indebærer at der bør skiftes tøj ved arbejdets start og slut. Ved start
anbefales det at der påtages nyvasket/rent arbejdstøj og –fodtøj. Ved arbejdsdagen slut bør tøj
og støvler rengøres og vaskes samt det anbefales, at der tages bad førend arbejdsområdet
forlades.
50
51
Respiratory virus shedding in exhaled breath and efficacy of face masks (nature.com)
Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and
COVID-19: a systematic review and meta-analysis - PubMed (nih.gov)
52 https://www.cdc.gov/infectioncontrol/spread/index.html
17
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0018.png
Tabel B1.
Hygiejneforanstaltninger og værnemidler til forebyggelse af SARS-CoV-2
Smittestatus
Personalet
Smittet
(Positiv PCR indenfor 7
dage eller symptomer på
Covid-19))
Før adgang:
- Håndvask + desinfektion
- Rent arbejdstøj
- Rent fodtøj
Under 3 m afstand fra
dyrene:
- FFP3 maske
-Tætsiddende
beskyttelses-briller
Efter
arbejde
i
besætningen:
-Aftagning
af
værnemidler i korrekt
rækkefølge og metode
- Håndvask + desinfektion
- Bad
- Vask arbejdsdragt ved
mindst 60 °C
- Vask og desinficer
fodtøj.
Må ikke komme indenfor
farmområdet eller have
kontakt med personale,
der
kommer
farmområdet
Ingen mistanke
(Negativ PCR og ingen
symptomer)
Før adgang:
- Håndvask + desinfektion
- Rent arbejdstøj
- Rent fodtøj
- FFP3 maske
-
Tætsiddende
beskyttelses-briller
Efter
arbejde
i
besætningen:
- Aftagning af værnemidler
i korrekt rækkefølge og
metode
- Håndvask + desinfektion
- Bad
- Vask arbejdsdragt ved
mindst 60 °C
- Vask og desinficer fodtøj.
Mistænkt eller smittet
Kliniske
symptomer
Kontakt
til
mennesker, som
har fået påvist
COVID-19
Kontakt
med
mistænkte eller
smittede
pelsdyrhold
Påvist SARS-CoV-2
Mink
Ingen mistanke
Før adgang:
- Håndvask + desinfektion
- Rent arbejdstøj
- Rent fodtøj.
Under 3 m afstand fra
dyrene:
-
Kirurgisk
maske
(mundbind)
- Visir
Efter
arbejde
i
besætningen:
- Håndvask + desinfektion
- Anbefales bad
- Vask af arbejdsdragt ved
mindst 60 °C
- Vask og desinficer af
fodtøj.
Implementering af infektionshygiejne hos ansatte
Den vigtigste forudsætning for at forebygge smittespredning er, at minkansatte er motiverede
for at følge anbefalingerne. Under epidemien i 2020 lykkedes det ikke at forebygge spredning
18
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0019.png
mellem mennesker og dyr på trods af bekendtgørelse, tilsyn og sanktionsmuligheder. Støvsmitte
kan kun forebygges ved brug af åndedrætsværn i kombination med øjenbeskyttelse,
arbejdsdragt og håndhygiejne, men mulighed for anskaffelse af åndedrætsværn var vanskelige i
efteråret 2020, og de færreste personer vidste, hvordan åndedrætsværn anvendes, aftages og
håndteres efterfølgende. Hvis man anvender åndedrætsværn i mere end 3 timer skal værnet
ifølge Arbejdstilsynet være friskluftforsynet. Fælles for alle typer af åndedrætsværn er, at de er
designet til at beskytte brugeren, hvilket betyder, at der ikke er filtrering af udåndingsluften fra
brugeren, hvilket betyder, at en SARS-CoV-2 positiv bruger stadigt kan smitte til omgivelserne
på trods af brug af åndedrætsværn.
Der blev ikke konstateret smitte til nedslagningspersonalet (ca. 300 personer) eller
Fødevarestyrelsens tilsynspersonale, hvilket indikerer, at med adgang til de korrekte
værnemidler og korrekt anvendelse, kan smitte til mennesker forebygges.
Det er veldokumenteret
53
, at følgende forudsætninger skal være opfyldt for, at personer er
tilbøjelige til at følge anvisninger:
Er motiveret for at følge anvisninger
Har viden om smittemåde og smitteveje, symptomer og afbrydelse af smitteveje
Har ressourcer til at afbryde smitteveje (værnemidler, hånddesinfektion, forrum med
bad mm)
Har modtaget træning i anvendelse og aftagning af værnemidler
Har redskaber til håndtering af stigmatisering i lokalsamfundet
Forebyggelse af smitte fra ansatte til samfundet
Forebyggelse af smittespredning fra ansatte i minkbesætninger tager udgangspunkt i de samme
hygiejniske foranstaltninger som anvendes til at nedsætte risiko for smitte af SARS-CoV-2 i
samfundet generelt; at undgå kontakt med andre mennesker, hvis man har symptomer på
luftvejsinfektion, holde afstand, have en god håndhygiejne og hyppig rengøring af overflader.
Vurdering (hygiejne).
SSIs vurdering af effekten af hygiejne på de inddragede smitteveje for
spredning af SARS-CoV-2 fremgår af Tabel B2. SSI har vurderet implementering af
hygiejneforanstaltninger med og uden træning og supervision, da dette har stor betydning for
effekten af tiltaget.
Tabel B2.
Effekt af implementering af hygiejne forstået ved adfærdsregulerende tiltag som
mindsker sandsynligheden for smitte, fx brug af ansigtsværnemidler og håndhygiejne. Effekten
er vurderet som en ændring af sandsynligheden for spredning af SARS-CoV-2 ad de inddragede
smitteveje fra ”ingen forebyggende tiltag” til implementering af tiltag. am er betinget at ansat
er smittet og mink er modtagelige, ma er betinget af at mink er smittet og ab er betinget af ansat
er smittet.
53
Antonovsky A. Helbredets Mysterium. København: Hans Reitzels Forlag; 2003
19
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0020.png
Sandsynlighed for spredning af SARS-CoV-2 (%)
Ansatte-mink
Mink-ansatte
Ansatte-
(am)
(ma)
befolkningen (ab)
Scenarie 1
Ingen forebyggende tiltag
Hygiejne uden træning og supervision
Hygiejne med træning og supervision
Scenarie 2
Ingen forebyggende tiltag
Hygiejne uden træning og supervision
Hygiejne med træning og supervision
Scenarie 3
Ingen forebyggende tiltag
Hygiejne uden træning og supervision
Hygiejne med træning og supervision
80-100
70-95
5-25
80-100
70-95
5-25
80-100
70-95
5-25
40-80
30-70
5-10
50-90
45-85
5-10
60-90
50-80
5-20
20-40
20-40
20-40
30-80
30-80
30-80
60-90
60-90
60-90
Af Tabel B2 ses, at SSI vurderer, at implementering af hygiejne tiltag med forudgående træning
og supervision og fuld compliance vil have en betydelig effekt på sandsynligheden for spredning
af SARS-CoV-2 mellem ansatte og mink og mellem mink og ansatte for alle pandemi scenarier,
men ingen effekt på spredning mellem ansatte og befolkningen. Sandsynligheden for spredning
ændrer sig fra hhv. ca. 80-100% og 40-80% til hhv. ca. 5-25% og 5-10%, hvilket er en betydelig
reduktion af spredningen. Implementering af hygiejnetiltag uden træning vurderes ikke at have
nogen betydelig effekt. Med baggrund i erfaringerne fra 2020 om, at de smitteforebyggende
foranstaltninger ikke kunne bremse smittespredningen, er det derfor helt afgørende, at
tiltagene implementeres og overholdes fuldt ud for at have den tilsigtede effekt. Forskelle i
sandsynligheder mellem scenarier skyldes blandt andet forskellig befolkningsimmunitet og
vaccineeffektivitet.
Vaccination af ansatte i minkproduktionen
Vaccination af ansatte vil reducere sandsynligheden for smitte af mennesker fra mink, og
samtidig beskytte mod alvorlig sygdom som følge af infektion med SARS-CoV-2. Jo højere niveau
af immunitet, der er blandt ansatte, jo færre personer forventes smittet, og dermed vil der
forekomme mindre eksponering af mink og andre mennesker med SARS-CoV-2.
Beskyttelse af det omgivende samfund mod spredning af nye minkvarianter fra ansatte til den
øvrige befolkning vil i høj grad være afhængig af andre faktorer end vaccination af ansatte,
herunder test og isolation af smittede minkmedarbejdere, restriktiv adgang til
minkbesætninger, hygiejniske forholdsregler og anden beskyttelse af mink mod smitte
Effekten af yderligere vaccination vil variere alt efter, hvilken virusvariant, der cirkulerer i
samfundet. Se bilag 1 for beskrivelse af de tre udvalgte scenarier for covid-19-pandemien fra
2023.
For pandemiscenarie 1 hvor omikron varianten og forskellige subvarianter er i omløb, vil 3. stik
med de nuværende Covid-19 vacciner medføre 50-58% reduceret sandsynlighed for SARS-CoV-
20
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0021.png
2 infektion op til 4 måneder efter 3. stik
54
, mens risikoen for et alvorligt sygdomsforløb er
reduceret med 90-94% umiddelbart efter 3. stik, og med 77% i de 60+ årige mere end 4 måneder
efter 3. stik. Denne beskyttelse har dog ikke kunnet hindre spredning af omikron til ca. 70% af
befolkningen hen over vinteren 2021/2022, men til gengæld har de høje smittetal ikke medført
en tilsvarende stigning i antallet af indlagte og døde som følge af SARS-CoV-2
55, 56
. I januar 2023
er det næsten et år siden at størstedelen af befolkningen i Danmark fik 3. stik, hvorfor det
forventes at være 4. stik, som kan give den vaccineinducerede immunitet, som er beskrevet
ovenfor.
Beskyttelse af mink mod smitte fra mennesker ved vaccination i scenarie 1 (am).
Selv om der
ifølge foreløbige resultater, ikke er nogen særlig effekt af vaccination på transmission af virus
fra smittede personer, vil færre ansatte være smittet, hvis de har en opdateret vaccination. Og
som følge deraf, vil færre af de ansatte udsætte mink eller kolleger for smitte. Hvis
udgangspunktet er høj immunitet blandt de ansatte, vil yderligere vaccination have ingen til lille
effekt, overordnet set. Hvis immuniteten generelt er aftaget, når minkproduktionen startes op,
vil effekten af vaccination være højere. Men i scenarie 1 hvor vacciner ikke er opdateret, vil
vaccination af ansatte ikke udgøre en afgørende forebyggende effekt mod smitte fra ansatte til
mink.
Beskyttelse af ansatte i minkbesætninger og pelserier i scenarie 1 (ma).
Vaccination giver god
beskyttelse mod alvorlig sygdom, hvilket i sig selv giver et fagligt grundlag for at anbefale ansatte
i minkproduktionen at blive vaccineret efter gældende anbefalinger. I en situation med en lav
befolkningsimmunitet, og dermed en lav immunitet blandt ansatte i minkproduktionen, vil
opdateret vaccination have en markant effekt i forhold til at beskytte de enkelte ansatte mod
alvorlig sygdom, og en moderat effekt i forhold til beskyttelse mod infektion, jf. ovenstående.
Beskyttelse mod smitte fra ansatte i minkproduktion til det omgivende samfund med
minkassocierede virustyper i scenarie 1 (ab).
Vaccination vil ikke hindre at smittede personer
smitter videre i scenarie 1, jf. ovenstående. Dermed vil antal SARS-CoV-2 infektioner med
minkassocierede virustyper i befolkningen være direkte proportionalt med antallet af smittede
i minkerhvervet, ansattes kontakt med omgivelserne under infektionsforløbet, og befolkningens
immunitet mod smitte. Vaccination af ansatte vil dog medvirke til at færre ansatte smittes, og
kan smitte videre, jf. ovenstående.
For pandemiscenarie 2 hvor en deltalignende variant igen bliver dominerende, vil opdateret
vaccination med de nuværende Covid-19 vacciner medføre en markant bedre beskyttelse mod
SARS-CoV-2 infektion, og en meget høj beskyttelse mod et alvorligt sygdomsforløb.
Infektion med delta-varianten giver en højere risiko for alvorlig sygdom, og dermed er
vaccineinduceret immunitet vigtig at opnå.
54
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2022.04.20.22274061v1.full.pdf
https://www.ssi.dk/-
/media/arkiv/subsites/covid19/overvaagningsdata/moerketal/seropraevalensundersoegelse-af-
bloddonorer_runde5.pdf?la=da
56
https://covid19.ssi.dk/overvagningsdata/daglige-covid-19-tal
55
21
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0022.png
Beskyttelse mod smitte mellem mink og mennesker ved vaccination i scenarie 2 (am og ma).
I
dette scenarie vil opdateret vaccination af ansatte være en vigtig og effektiv forbyggende faktor
i forhold til beskyttelse af mink og kolleger (am) og beskyttelse af ansatte mod smitte (ma).
Beskyttelse mod smitte fra ansatte i minkproduktion til det omgivende samfund med
minkassocierede virustyper i scenarie 2 (ab).
For deltavarianterne har man observeret en vis
forebyggende effekt på risikoen for at smitte videre, hvis man, som vaccineret, var blevet
smittet
57
. Og som følge deraf, vil vaccination af ansatte i minkproduktionen kunne bidrage til at
mindske transmission fra smittede ansatte til omgivende befolkning i scenarie 2.
I pandemi scenarie 2, med en virulent virustype og god vaccineeffekt, kan der være en faglig
begrundelse for at sikre stor tilslutning til vaccination blandt ansatte i minkproduktionen, for at
sikre medarbejderes helbred, og nedbringe smitte mellem mink og mennesker og til det
omgivende samfund. Det vurderes dog, at vaccination ikke i sig selv vil kunne forhindre smitte
mellem mink og mennesker helt, da vaccinationseffektivitet og -tilslutning ikke vil være 100%.
For pandemiscenarie 3 hvor en ny variant introduceres, vil krydsimmuniteten i samfundet
sandsynligvis være lav, og samtidig vil effekten af de nuværende vacciner være ukendt. Den nye
variant kan både være mindre eller mere smitsom end omikron, derudover kan risikoen for
alvorlig sygdom være sammenlignelig med omikron eller højere.
I dette scenarie er udbredelsen i befolkningen afhænge af, hvor smitsom varianten er, og
effekten af de tilgængelige vacciner over for den nye variant. Det forventes, at man i et vist
tidsrum vil kunne observere epidemisk spredning, hvilket også vil øge sandsynligheden for
smitte fra ansatte til mink(am), fra mink til ansatte (ma) og videre til befolkningen (ab) i
lokalområdet. Risikoen for alvorlig sygdom er en vigtig parameter i denne periode, og kan
medføre, at SARS-CoV-2 bliver årsag til mange tilfælde af alvorlig sygdom og belastning af
sundhedsvæsenet. Dette vil være problematisk ved lav immunitet i befolkningen og høj
smitsomhed. Såfremt nedlukninger og restriktioner skulle blive relevante igen, vil den relative
betydning af smittede minkbesætninger for folkesundheden igen kunne udgøre en relativt mere
markant risiko for folkesundheden, indtil immunitet i befolkningen ved vaccination igen kan
opnås, og risiko for alvorlig sygdom nedbringes til et håndterbart niveau.
Hvis pandemiscenarie 3 ikke medfører forhøjet risiko for alvorlig sygdom, vil forløbet
sandsynligvis kunne sammenlignes med omikron i vinteren 2021/2022. Sandsynligheden for
smitte af mink, smitte af ansatte og spredning til befolkning være forhøjet, indtil befolkningen,
herunder personer med minkkontakt, er immuniseret ved vaccination eller naturlig infektion.
Men da minkassocieret smitte sandsynligvis kun vil udgøre en lille del af den samlede smitte i
befolkningen, vil risikoen ved mink, som en del af smittespredningen, primært knytte sig til
udvikling af nye varianter, hvilket skal adresseres på anden måde end vaccination.
Når en opdateret vaccine, hvis nødvendigt, er udviklet, formodes der at være en god
forebyggende effekt på transmission af virus fra smittede, sandsynlighed for infektion og risiko
for alvorlig sygdom, og dermed vil effekten være, som beskrevet for scenarie 2. Jo højere
risikoen er for alvorlig sygdom er i scenarie 3, jo større vil det faglige grundlag være for at sikre
57
Tabel 1, Lyngse et al. 2022, unpublished.
22
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0023.png
stor tilslutning til vaccination blandt de ansatte i minkproduktionen, når denne bliver
tilgængelig. Det vurderes dog, at vaccination ikke i sig selv vil kunne forhindre smitte af mink,
ansatte og lokalbefolkningen helt, da vaccinationseffektivitet og –tilslutning ikke vil være 100%.
Hjemmelsgrundlaget for indførsel af registrering og vaccination af ansatte vil kræve en afklaring
af lovhjemmel, og overvejelser om proportionalitet, herunder om vaccination med mål om
opretholdelse af minkhold er inden for godkendelsesgrundlaget for vaccination. Såfremt
vaccination af ansatte ville blive en anbefaling, kan det jf. vaccinetilslutningen i den generelle
befolkning forventes, at der ikke bliver fuld tilslutning, hvorved effekten af vaccination svækkes.
Vurdering (vaccination af ansatte).
SSI’s samlede vurdering af effekten af vaccination af ansatte
(ved fuld tilslutning) på de inddragede smitteveje for spredning af SARS-CoV-2 fremgår af Tabel
B3.
Af Tabel B3 ses, at SSI vurderer, at implementering af vaccination af ansatte for
pandemiscenarierne 1 og 2 vil kunne reducere sandsynligheden for spredning af SARS-CoV-2
mellem ansatte og mink fra 80-100% til 40-60% og mellem mink og ansatte fra 40-90% til 30-
70%. For pandemiscenarie 3 er der begrænset effekt af vaccination i forhold til infektion, da det
i dette scenarie med en ny variant er forudsat, at der ikke er en tilgængelig, variantopdateret
vaccine. Forskelle i sandsynligheder mellem pandemi scenarier skyldes blandt andet forskellig
befolkningsimmunitet og vaccineeffektivitet.
Tabel B3.
Effekt af implementering af vaccination af ansatte ved fuld tilslutning. Effekten er
vurderet som en ændring af sandsynligheden for spredning af SARS-CoV-2 ad de inddragede
smitteveje fra ”ingen forebyggende tiltag” til implementering af tiltag. am er betinget at ansat
er smittet og mink er modtagelige, ma er betinget af at mink er smittet og ab er betinget af ansat
er smittet.
Sandsynlighed for spredning af SARS-CoV-2 (%)
Ansatte-mink
Mink-ansatte
Ansatte-
(am)
(ma)
befolkningen
(ab)
Pandemi scenarie 1
Ingen forebyggende tiltag
Krav om vaccination af ansatte
Pandemi scenarie 2
Ingen forebyggende tiltag
Krav om vaccination af ansatte
Pandemi scenarie 3
Ingen forebyggende tiltag
80-100
40-60
80-100
40-60
80-100
40-80
30-70
50-90
30-70
60-90
20-40
15-35
30-80
15-40
60-90
Krav om vaccination af ansatte
Regelmæssig test af ansatte
80-100
50-80
30-60
Regelmæssig test af ansatte og isolation ved positiv test er et andet muligt forebyggende tiltag,
der kan overvejes i forhold til praktisk gennemførbarhed og synspunkter fra andre myndigheder
herunder Arbejdstilsynet.
23
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0024.png
Der er ikke foretaget særskilt beskrivelse for de enkelte smittescenarier, da effekten af test af
ansatte vil være den samme, uanset virustype. Det forudsættes, at følsomheden for de anvendte
test er ens for de tre scenarier.
Test af personer med kontakt til mink nævnes eller anbefales af flere internationale sundheds-
myndigheder
58,59
samt i Kommissionens gennemførelsesafgørelse af 12. Maj 2021 om regler for
overvågning og rapportering om SARS-CoV-2 hos visse dyrearter
60
.
I denne vurdering beskrives følgende forslag til test for personer med minkkontakt:
Daglig antigentest, med resultat inden arbejdstids begyndelse, suppleret med isolation
og opfølgende PCR-test.
Daglig fyraftens-test med PCR, med svar inden næste morgen inden arbejdstids
begyndelse. Ved positiv test isolation.
Daglig antigentest, suppleret med registerbaseret overvågning af to ugentlige PCR-test.
Isolation og opfølgende PCR ved positiv antigen test.
Daglig antigen test.
Dette forslag vil potentielt kunne medføre en reduktion i antallet af
personer som vil eksponere mink for smitte på op til 60-73%
61, 62
, svarende til testsensitiviteten
af de allerbedste antigentest. Dog er dette estimat usikkert, da det rapporteres, at følsomheden
af antigentests er mest udfordret ved asymptomatisk og præsymptomatisk virusudskillelse, og
dermed er det tvivlsomt, om en SARS-CoV-2-smittet person kan nå at videregive smitten til mink,
inden positiv test, selv hvis der tages en daglig test. Forslaget vil derfor næppe være
tilstrækkeligt til at forhindre smitte af mink, men bidrage til at eksponering af mink, kolleger og
omgivelser reduceres eller bliver af kortere varighed. En positiv test skal følges op af henholdsvis
fravær fra arbejdsplads og isolation. Forslaget vil være forholdsvist let at gennemføre, men
kræver en høj grad af compliance fra alle brugere, for at få effekt. Det er ikke muligt i praksis at
overvåge om testprogrammet følges. Kun hvis alle personer med minkkontakt registreres, og
positiv test følges op af PCR-test, vil det være muligt at kontrollere at testregimet bliver fulgt, og
overvåge minkassocierede virusvarianter.
Daglig PCR-test.
PCR-test har en højere sensitivitet (anslået 95% eller højere) og er samtidig
mere følsom i forhold til at detektere lav virusudskillelse. Dermed forventes en daglig test at
være meget effektiv i forhold til at beskytte smitte fra ansatte til mink, kolleger og omgivende
samfund, såfremt en positiv test følges op af fravær fra arbejdsplads og isolation. Daglig PCR-
test vil være mere effektiv i forhold til at begrænse smitte end daglig antigentest, men er
58
59
https://www.oie.int/app/uploads/2021/03/glews-risk-assessment-fur-animals-sars-cov-2.pdf
https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2021.6459
60
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A02021D0788-20220322
61
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.01.22.21250042v1
62
https://www.hvidovrehospital.dk/presse-og-nyt/pressemeddelelser-og-nyheder/nyheder-fra-hvidovre-
hospital/PublishingImages/Sider/Antigentests-svinger-voldsomt-i-
kvalitet/A%20nationwide%20analytical%20and%20clinical%20evaluation%20of%2046%20rapid%20antigen%20test
s%20for%20SARS-CoV-.pdf
24
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0025.png
sværere at gennemføre i praksis, fordi test-setup’et vil kræve mange ressourcer af alle
involverede parter at etablere og vedligeholde. Til gengæld vil det være relativt lettere at
overvåge compliance, resultater og eventuelle virus varianter.
En reduktion i antal eksponeringer fra mennesker til mink bliver størst ved daglige PCR-test.
Resultater registreres centralt, hvilket betyder, at der er tilgængelige prøver til WGS eller
variant-PCR, og det kan endvidere overvåges direkte, om eventuelle testkrav overholdes af de
registrerede personer, såfremt der oprettes et register over personer der arbejder i
minkbesætninger.
Daglig antigentest og to ugentlige PCR-test.
PCR-test med større interval, for eksempel to gange
ugentligt, ville være relativt lettere at gennemføre, og vil kunne overvåge varianter, rækkefølge
af mink-menneske smittekæder og erhvervsrisiko. Der ville imidlertid forventes en formindsket
forebyggelse af smitte fra ansatte til mink i forhold til daglig PCR-test, men en bedre effekt, end
hvis man anvender antigentest, alene. PCR-test to gange ugentligt ville endvidere medføre en
effektiv overvågning af minkrelateret smitte hos minkansatte, og et komplet register over
personer med adgang til mink, giver mulighed for at skelne mellem smitte af ansatte i
minkerhvervet og spredning af minkvarianter i det øvrige samfund, hvilket er viden, der har
været meget efterspurgt fra forskere, medier og politikere i forbindelse med udbruddet i 2020.
I 2020 var der ikke fuld tilslutning til anbefalingen om ugentlige PCR-test i minkerhvervet. Så på
baggrund af denne og andre erfaringer, vil en meget høj grad af tilslutning til et testprogram
formentlig kræve, at der er tale om obligatoriske test.
Fælles for forslagene om etablering af register, krav om test og registerbaseret overvågning er,
at der vil skulle foretages en afdækning af lovhjemmel og i øvrigt overvejelser om
proportionalitet af tiltaget. Hvis de ovennævnte testprogrammer skal anvendes til tidlig
detektion af infektion i minkbesætninger, er det en forudsætning, at der etableres
registerbaseret overvågning og tilgang til centralt registrerede PCR-resultater.
Implementering af test af ansatte.
Anbefaling af en daglig antigentest vurderes at kunne
gennemføres. Grad af tilslutning vil afhænge af information og dialog, samt at man stiller de
nødvendige testkits af højeste kvalitet til rådighed. Metoden kan kun bruges til overvågning af
om der er tale om minkassocierede viruslinjer, såfremt positive test følges op af PCR og
WGS/variant-PCR, hvilket kræver, at der oprettes en registerbaseret overvågning.
En kombination af etablering af et register over alle med adgang til minkbesætninger, daglig
antigentest før arbejdstids begyndelse, og to ugentlige PCR-test af alle ansatte, kunne være et
alternativt, og mere gennemførbart forslag, end daglige PCR-tests. Det vurderes derudover ikke
at være gennemførbart i praksis at indføre daglige PCR-test af medarbejdere i minkbranchen.
Endvidere foreslås det at etablere en entydig og varig identifikation til alle arbejdstagere uden
dansk CPR-nummer, således at disses smittestatus kan overvåges, og PCR-prøver identificeres.
Det var ikke muligt af identificere testresultater eller prøver fra ansatte uden dansk CPR-nr., og
deres eventuelle positive prøver figurerede ikke i SARS-CoV-2-overvågningen under
minkudbruddet i 2020. Minkbesætninger og især pelserier beskæftigede en del personer uden
dansk CPR-nr. Via smitteopsporingen (Styrelsen for Patientsikkerhed) blev der opsporet 402
25
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0026.png
smittede pelserimedarbejdere via en særlig indsats. Blandt de personer, hvis prøver blev
identificeret, med hjælp fra pelserier, regioner og STPS, havde kun et fåtal dansk CPR-nr.
Hjemmelsgrundlag.
Hjemmelsgrundlaget for indførelse af obligatorisk registrering og
obligatorisk test af ansatte i minkproduktionen eller andre med adgang til mink vil skulle
afklares. Såfremt krav om test af ansatte ville blive en anbefaling, kan det jf. tidligere erfaring
under udbruddet af SARS-CoV-2 i mink i 2020 forventes, at der ikke bliver fuld tilslutning,
hvorved effekten vil svækkes.
Vurdering (daglig test af ansatte).
SSI’s samlede vurdering af effekten af krav om test af ansatte
på de inddragede smitteveje for spredning af SARS-CoV-2 fremgår af Tabel B4. Der forudsættes
100% tilslutning, hvilket i praksis kan være vanskeligt at opnå. Erfaringen fra sundheds- og
ældreområdet, hvor der gennem en stor del af pandemien har været opfordringer til hyppig
test, viser, at det i praksis er vanskeligt at opnå en fyldestgørende hyppighed, tilslutning og
kvalitetssikring af både test og selvisolation.
Tabel B4.
Effekt af implementering af krav om vaccination af ansatte. Effekten er vurderet som
en ændring af sandsynligheden for spredning af SARS-CoV-2 ad de inddragede smitteveje fra
”ingen forebyggende tiltag” til implementering af tiltag. am er betinget at ansat er smittet og
mink er modtagelige, ma er betinget af at mink er smittet og ab er betinget af ansat er smittet.
Sandsynlighed for spredning af SARS-CoV-2 (%)
Ansatte-mink
Mink-ansatte
Ansatte-
(am)
(ma)
befolkningen
(ab)
Pandemi scenarie 1
Ingen forebyggende tiltag
Daglig antigentest + isolation
Daglig PCR test + isolation
Pandemi scenarie 2
Ingen forebyggende tiltag
Daglig antigentest + isolation
Daglig PCR test + isolation
Pandemi scenarie 3
Ingen forebyggende tiltag
Daglig antigentest + isolation
Daglig PCR test + isolation
80-100
24-50
4-8
80-100
24-50
4-8
80-100
24-50
4-8
40-80
40-80
40-80
50-90
50-90
50-90
60-90
60-90
60-90
20-40
6-20
1-3
30-80
6-20
1-3
60-90
6-20
1-3
Af Tabel B4 ses, at SSI vurderer, at implementering af krav om daglig PCR-test efterfulgt af
isolation vil have meget stor effekt på sandsynligheden for spredning af SARS-CoV-2 mellem
ansatte og mink fra 80-100% til 4-8% og mellem ansatte og befolkningen fra 20-90% til 1-3% for
alle pandemi scenarier, men ingen direkte effekt på spredning fra smittede mink til ansatte.
Samlet set, vil der formentlig være en markant indirekte effekt, som følge af test og isolation af
potentielle indekspersoner blandt personalet, hvorved fordi færre mink (og kolleger) smittes, og
kan smitte videre. Der er moderat effekt af daglig antigentest efterfulgt af isolation for spredning
af SARS-CoV-2 mellem ansatte og mink fra 80-100% til 24-50% og mellem ansatte og
befolkningen fra 20-90% til 6-20% for alle scenarier, men fortsat ingen effekt på spredning fra
26
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0027.png
mink til ansatte. Forskelle i sandsynligheder mellem scenarier skyldes blandt andet forskellig
befolkningsimmunitet og vaccineeffektivitet.
Restriktiv adgang til minkbesætninger
Jo færre personer, der har adgang til en minkbesætning, jo mindre er sandsynligheden for at der
sker spredning af SARS-CoV-2 mellem mink og mennesker. Sandsynligheden for eksponering af
mink med SARS-CoV-2 vil afhænge af det antal personer, der færdes i staldene og
sandsynligheden for, at de er smittet, svarende til smittetrykket i befolkningen.
Det kunne være et smitteforebyggende tiltag at indføre restriktiv adgang til minkbesætninger
således, at det kun et fåtal af personer, der færdes i besætningen. Samtidig er det vigtigt at
ansatte og andre personer med adgang til minkbesætninger i videst muligt omfang kun arbejder
i én minkbesætning for at undgå at sprede smitte mellem minkfarme.
Jævnfør den veterinære risikovurdering vurderes, at der i perioderne uden hvalpe vil være
behov for 1-2 personer til at drive en besætning med 1800 avlsdyr, mens en tilsvarende
besætning med hvalpe, og deraf ca. 8.500 mink, vil kræve 2-3 personer. Dertil kommer
obligatoriske dyrlægebesøg 4 gange årligt og velfærdskontrol 3 gange det første år og derefter
én gang årligt.
Såfremt et register over personer med adgang til minkbesætninger og bestemmelser om
restriktiv adgang til besætninger oprettes, vil antallet af personer med adgang til mink være
begrænset til en personkreds med et højt ansvarsniveau. Hertil kommer, at regler vedr. deling
af personale ville kunne reducere antallet af smittede besætninger pr smittekilde. Endvidere
ville registerbaseret overvågning kunne bidrage til at overvåge compliance i forhold til
testprogrammer med PCR-test, samt identificere prøver til overvågning af minkassocierede
SARS-CoV-2-varianter blandt mennesker. Hjemmelsgrundlaget vurderes dog ikke for nuværende
at være til stede, jf. Lignende forespørgsel i 2020.
Effekt af smitteforebyggelsesforanstaltninger i relation til mink
Den veterinære risikovurdering har vurderet forskellige relevante smitteforebyggende tiltag,
som er afstemt med Fødevarestyrelsen.
Opstaldning og logistik
Overvågning af SARS-CoV-2 i mink
Vaccination af mink
Besøgende/medarbejdere
Håndtering af smittede besætninger
Reproduktionsstop/begrænsning af besætningens størrelse
Pelsning
For nærmere beskrivelse af disse tiltag henvises til den veterinære risikovurdering.
Tiltag, der øger immuniteten i minkene eller forsinker smittespredning i en besætning vil have
betydning for hhv. smitte fra ansatte til mink og smitte til fra mink til ansatte. Såfremt antallet
27
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 513: Risikovurderinger fra SSI og DK-VET vedr. minkhold
2570964_0028.png
af smittede minkbesætninger kan reduceres med forebyggende foranstaltninger, vil også
spredningen til ansatte kunne reduceres.
Den veterinære risikovurdering vurderer blandt andet, at det er sandsynligt, at vaccination af
mink vil reducere risikoen fra smitte til den enkelte mink fra mennesker samt reducere
spredningen af SARS-CoV-2 mellem mink på en besætning. Endvidere vil tidlig påvisning af SARS-
CoV-2 i minkbesætninger efterfulgt af håndtering af smittede besætninger kunne reducere
smitten fra mink til mennesker. For yderligere information om effekter af smitteforebyggende
tiltag, henvises til den veterinære risikovurdering.
28