Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 51
Offentligt
2468124_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål E
Hvilke tiltag agter ministeren at foretage for at
sikre en bedre og mere miljørigtig håndtering af
spildevand fra offentlige rensningsanlæg?
Mener ministeren, at den nuværende
afgiftsstruktur på udledning af henholdsvis
renset og urenset spildevand fra rensningsan-
læg giver det bedste incitament til at handle
miljømæssigt forsvarligt?
Og agter ministeren at ændre på de nuværende
krav til offentlige rensningsanlæg om måling og
indberetning af indhold og mængder af urenset
spildevand ved overløb i forhold til at sikre et
bedre datagrundlag og dermed et bedre
beslutningsgrundlag til at sikre et renere
vandmiljø?
Samrådsspørgsmålet har tidligere været stillet i
folketingsåret 2020-21, jf. MOF alm. del -
samrådsspm. CA.
Svar
Jeg deler til fulde den bekymring for vores fælles
havmiljø og badevandskvalitet, som er blevet
fremsat fra flere sider i forhold til overløb.
Spildevand skal renses før det ledes ud i naturen.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Miljøministerens talepapir fra samrådet 14/10-21 om håndtering af spildevand fra offentlige rensningsanlæg
2468124_0002.png
TALEPAPIR
Jeg har derfor også, siden jeg blev miljøminister,
arbejdet på at sikre, at vores spildevandsrensning
bliver så god som overhovedet muligt.
Vi vil i de kommende vandområdeplaner komme
med yderligere krav om forbedret
spildevandsrensning. Indsatsen skal sikre
vandkvaliteten i vandløb og søer.
Dertil kommer, at vi i aftalen om grøn omstilling af
dansk landbrug - som samrådsspørgerne også er en
del af - har aftalt, at vi ved genbesøget i 2023/24
skal se på om skærpede krav for rensning af
spildevand kan bidrage til reduktion af kvælstof til
kystvandene.
Hvor langt er vi så? Udledningen af næringsstoffer
fra rensningsanlæggene er reduceret med mellem
80 og 90 procent siden 1989. Og kvælstoffet fra
både renset og urenset spildevand udgør tilsammen
under 8 procent af den samlede landbaserede
udledning til kystvandene.
Landbruget står for godt 70 procent af den samlede
landbaserede udledning til kystvandene og har
reduceret deres udledninger langt mindre end
spildevandssektoren. På fosfor siden udgør
spildevandet godt 33 procent af udledningerne.
Vi har i de tidligere spildevandsplaner stillet krav
om forbedret rensning til 26 rensningsanlæg og 370
overløbsbygværker, der hvor der var størst behov.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Miljøministerens talepapir fra samrådet 14/10-21 om håndtering af spildevand fra offentlige rensningsanlæg
2468124_0003.png
TALEPAPIR
Der udestår stadig nogle indsatser. Vi vil i den
kommende tid følge op på, at kommunerne og
spildevandsselskaberne lever op til de stillede krav.
Ud over udledning af næringsstoffer har denne
regering også fokus på udledning af miljøfarlige
stoffer.
Jeg har taget initiativ til en strategi overfor
miljøfarlige stoffer. Den skal danne grundlag for, at
vi får nok viden til, at vi kan stille bedre krav i
forhold til de miljøfarlige stoffer.
Spildevandsafgiften spiller en afgørende rolle for, at
spildevandselskaberne renser spildevandet så godt,
som de gør.
Spildevandsselskaberne kan ved at rense
spildevandet bedre, end de krav kommunerne
stiller, sikre, at de ikke betaler mere i afgift for
udledning af organisk materiale og næringsstoffer
end højest nødvendigt.
Så overordnet er det godt, at vi har
spildevandsafgiften på udledning af organisk
materiale og udledning af næringsstoffer fra
renseanlæggene. Det er med til at sikre, at
spildevandsselskaberne renser bedre end kravene de
steder, hvor det giver økonomisk mening.
Denne regerings – og tidligere regeringers - problem
med en afgift i forhold til overløb af spildevand er, at
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Miljøministerens talepapir fra samrådet 14/10-21 om håndtering af spildevand fra offentlige rensningsanlæg
2468124_0004.png
TALEPAPIR
det kræver rimelig præcis viden om, hvad der
udledes på det enkelte overløbssted, før man kan
pålægge en afgift. Og den viden har vi ikke i dag.
Vi har en rimelig god viden om, hvor meget vand og
næringsstoffer, der udledes fra de godt 4.500
overløbsbygværker, samlet set.
Men vi mangler præcis nok viden om udledningerne
fra de enkelte overløbsbygværker til, at vi kan lægge
en afgift på udledningerne.
Usikkerheden på mængden af organisk materiale og
næringsstoffer i udledningerne fra de enkelte
overløbsbygværker er ikke kun et problem i forhold
til spildevandsafgiften, men også i forhold til at
iværksætte de mest effektive indsatser i de enkelte
vandområder.
Derfor har jeg arbejdet på at sikre bedre data, lige
siden jeg blev miljøminister. Det er nemlig ikke nyt,
at der har været store usikkerheder på
indberetninger om overløb, og at det giver
spildevandselskaberne forkerte incitamenter, at de
skal betale spildevandafgift på udledning af
næringsstoffer fra renset spildevand, mens de ikke
skal betale afgift for næringsstoffer fra urenset
spildevand, når det bliver udledt gennem overløb.
Det første jeg gjorde, for at sikre bedre indsats mod
overløb, var at ændre spildevandsbekendtgørelsen,
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Miljøministerens talepapir fra samrådet 14/10-21 om håndtering af spildevand fra offentlige rensningsanlæg
2468124_0005.png
TALEPAPIR
så kommunerne er forpligtet til at indberette data
om spildevandsoverløb.
Der var på det tidspunkt en række kommuner, der
ikke levede op til den frivillige aftale staten havde
lavet med kommunerne om, at de skulle indberette
data om overløb.
Retfærdigvis skal det siges, at vores fælles database
over spildevandsudledninger, den såkaldte PULS-
database, ikke gjorde det let for kommunerne at
indberette. Tværtimod.
Derfor har Miljøstyrelsen – på min opfordring –
også udviklet en ny og langt mere brugervenlig
database. Nu er det langt lettere for kommunerne at
indberette data om overløb.
Langt de fleste kommuner indberetter derfor også
data, men der er stadig nogle få, der ikke gør det.
Dem er Miljøstyrelsen ved at gribe fat i. Vi skal have
alle kommuner til at indberette data om overløb, så
vi har det bedst mulige grundlag for at iværksætte
de rigtige indsatser.
Derudover er det selvfølgelig vigtigt, at
kommunerne indberetter de rigtige data. Jeg har
derfor fået gennemført to undersøgelser af
usikkerhederne på de nuværende indberetninger og
af, hvordan vi kan mindske usikkerheden ved at
anvende målinger og anvendelse af modeller.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Miljøministerens talepapir fra samrådet 14/10-21 om håndtering af spildevand fra offentlige rensningsanlæg
2468124_0006.png
TALEPAPIR
Miljøstyrelsen har på det grundlag opdateret deres
vejledning til kommunerne om anvendelse af
målinger og modeller.
Miljøstyrelsens tilsynssager har vist, at det ikke var
alle kommuner, der havde styr på alle deres
udledningstilladelser til overløbsbygværkerne.
Det holder jo ikke. Det er et krav, at der skal være en
udledningstilladelse til alle overløbsbygværker. Det
er i udledningstilladelsen, at kommunen skal tage
stilling til, hvilke vilkår, der skal stilles for at sikre,
at udledningerne fra overløbsbygværkerne ikke
forringer vandmiljøet.
Derfor har jeg primo 2021 sendt et brev til
kommunerne, hvor jeg slog fast, at der selvfølgelig
skal være udledningstilladelser til alle
overløbsbygværker.
Endelig afsatte jeg midler til, at Miljøstyrelsen
kunne gennemføre en række ekstra
faunaundersøgelser op til vandområdeplanerne.
Faunaundersøgelserne skal sikre, at vi får iværksat
de rigtige indsatser i de nye vandområdeplaner.
Det vil sige indsatser de steder, hvor spildevand
forhindrer vandmiljøet i at komme i god tilstand.
Jeg har indtryk af, at der lige nu arbejdes meget med
at begrænse overløb ude i kommunerne, og vi
arbejder også parallelt med at klimatilpasse
Danmark til fremtiden.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 51: Miljøministerens talepapir fra samrådet 14/10-21 om håndtering af spildevand fra offentlige rensningsanlæg
2468124_0007.png
TALEPAPIR
Her har vi givet vandselskaberne bedre vilkår for
eksempelvis at vandparkere, og vi har også med
bred opbakning fra Folketinget igangsat arbejdet
med en national klimatilpasningsplan.
Vandmiljøet er vigtigt for danskerne.
Som jeg indledte med, vil regeringen i
vandområdeplanerne også komme med yderligere
indsatser i forhold til spildevandsområdet.
Tak for ordet.
7