Henning Hyllested
J.nr. 2022-4261
Den 29. april 2022
Som anmodet om fremsendes hermed en kort forklarende notits om Miljøstyrelsens og
Miljøministeriets rolle i relation til at sende oplysninger til Transportudvalget under behandlingen
af forslag til lov om anlæg af Lynetteholm:
I forbindelse med Lynetteholm-projektet, har de svenske myndigheder deltaget i den Espoo-
høringsproces, som har været afholdt over miljøkonsekvensrapport for Lynetteholm. Sverige blev
notificeret den 4. oktober 2019, og der har været afholdt en række Espoo-samråd i
høringsprocessen.
Under Transportudvalgets udvalgsbehandling af forslaget til lov om anlæg af Lynetteholm, som
blev fremsat den 28. april 2021 af transportministeren (Benny Engelbrecht), modtog
Miljøstyrelsen som Espoo-kontaktpunkt og den danske miljøminister et brev fra den svenske
miljø- og klimaminister. Brevet omhandlede Lynetteholm, og det fremgik bl.a., at Sverige ikke
anså Espoo-høringsprocessen for afsluttet og, at der skulle findes en anden løsning til håndtering
af havbundsmaterialet end klapning i Køge Bugt.
På den baggrund blev brevet videresendt til Transportministeriet, da transportministeren var
ansvarlig for lovforslagets behandling i Folketinget og fordi Transportudvalget
udvalgsbehandlede lovforslaget. Brevet blev også sendt til Trafikstyrelsen, da Trafikstyrelsen er
miljømyndighed (VVM-myndighed), jf. § 19, stk. 6, i Transportministeriets bekendtgørelse nr. 517
af 24. marts 2021. Som led i opfølgning på brevet var miljøministeren vært for et møde den 3. juni
2022 med deltagelse af transportministeren og den svenske miljø- og klimaminister.
Om Espoo-kontaktpunkter
I Danmark er Miljøstyrelsen, under Miljøministeriet, udpeget som Espoo-kontaktpunkt og
modtager på den baggrund høringssvar i forbindelse med Espoo-høringer. Espoo-kontaktpunkter
(points of contact) er nationale myndigheder i lande tilsluttet Espoo-konventionen, som har til
opgave bl.a. at sende høringssvar i forbindelse med andre landes Espoo-høringer og at modtage
andre landes høringssvar. Der er således tale om en
proces- og postkassefunktion.
Da Espoo-konventionen handler om miljøvurdering af grænseoverskridende miljøpåvirkninger
er Espoo-kontaktpunktet naturligt placeret på miljøministerens ressort, men deltagerlandene
udpeger selv deres Espoo-kontaktpunkt. Hvis et land ikke har udpeget et Espoo-kontaktpunkt, er
er det landets udenrigsministerium, som modtager høringssvar i forbindelse med Espoo-
høringer. Det følger af beslutning I/3 ”Points of contact” til Annex III til Espoo-konventionen.
Miljøstyrelsens rolle i sagen er, som ovenfor nævnt, ikke at være miljømyndighed, men er
begrænset til at være høringspart som berørt myndighed og at være Espoo-kontaktpunkt der
forestår Espoo-høringen og formidle Espoo-høringssvar m.v. mellem den kompetente
myndighed dvs. Trafikstyrelsen og de berørte parter, i dette tilfælde de svenske myndigheder.
Fordi der er tale om en anlægslov er miljøministerens samtykkekompetence i forhold til projektet
ikke gældende. Ved almindelige projekter, som forventes at få en væsentlig indvirkning på miljøet
i en anden stat, skal miljøministeren orienteres
snarest muligt
og projektet kan ikke godkendes
før miljøministeren giver sit samtykke hertil.
Dette gælder ikke ved anlægslove, som det er
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk