Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 495
Offentligt
Forespørgsel til Kommissionen
Stillet af Asger Christensen (Renew) den 4. marts 2022
Om: Etableringsstøtte til unge landbrugere
Kommissionen har ofte betonet vigtigheden af at støtte unge landbrugere, da det netop er disse, der udgør
fremtidens europæiske landbrug. I den fornyligt vedtagne reform af EU’s fælles landbrugspolitik blev der
derfor vedtaget en ny ordning for etableringsstøtte til unge landbrugere.
I den forbindelse bedes Kommissionen svare på følgende spørgsmål:
1. Hvordan forholder Kommissionen sig til det faktum, at den nye ordning for etableringsstøtte til unge
landbrugere ikke indeholder en kompensationsordning, som tilgodeser de mange landbrugere, som er
blevet for gamle til at ansøge om tilskud via denne nye etableringsstøtte, men som stadig var berettiget
til ét eller flere års støtte gennem den eksisterende ordning?
2. Kan Kommissionen uddybe, hvorvidt denne problemstilling er et særegent dansk problem i forhold til
implementering, eller om andre medlemsstater har tilsvarende udfordringer med, at landbrugere står til
at miste ét til flere års etableringsstøtte?
3. Vil Kommissionen afsøge mulighederne for at afbøde eventuelle økonomiske konsekvenser for
landbrugere forbundet med den manglende overgangsordning mellem de to etableringsordninger?
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 495: Kopi af Kommissionens svar på spørgsmål fra danske MEP'ere
2565434_0002.png
Svar fra Europa-Kommissionen afgivet den 11. marts 2022
Den fælles landbrugspolitik efter reformen fremmer generationsskiftet i henhold til den specifikke
målsætning om at tiltrække og fastholde unge landbrugere og nye landbrugere
1
. Medlemsstaterne kan i
overensstemmelse med den nye gennemførelsesmodel og deres interventionsstrategi anvende forskellige
interventioner i henhold til den fælles landbrugspolitiks to søjler, bl.a. supplerende indkomststøtte,
etableringsstøtte, investeringer med højere støttesats og samarbejde.
Der kan ydes supplerende indkomststøtte til unge landbrugere i en periode på højst 5 år, også til
støttemodtagere, der allerede modtager betaling til unge landbrugere, i den resterende del af den periode,
hvor de modtager disse betalinger til unge landbrugere, forudsat at medlemsstaterne vælger denne
mulighed
2
.
Etableringsstøtte til unge landbrugere, der ydes i henhold til den gældende forordning om udvikling af
landdistrikterne, og som endnu ikke er betalt, kan overføres til medlemsstaternes strategiske planer under
den fælles landbrugspolitik, som den ser ud efter reformen
3
. Desuden kan landbrugere, der er nyetablerede
og over 40 år, modtage etableringsstøtte i overensstemmelse med den specifikke strategiske plan
4
.
Lovgivningen om den fælles landbrugspolitik giver således tilstrækkelige muligheder for en gnidningsløs
overgang og dækning til disse støttemodtagere, afhængig af medlemsstaternes valg.
1
2
Artikel 6, stk. 1, litra g), i forordning (EU) 2021/2115
Artikel 30, stk. 2, andet afsnit, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/2115 om regler for støtte til
strategiske planer, der udarbejdes af medlemsstaterne under den fælles landbrugspolitik og finansieres gennem Den
Europæiske Garantifond for Landbruget.
3
Artikel 155, stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/2115 om regler for støtte til strategiske
planer, der udarbejdes af medlemsstaterne under den fælles landbrugspolitik og finansieres gennem Den Europæiske
Garantifond for Landbruget
4
Artikel 75, stk. 2, litra b), i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/2115 om regler for støtte til
strategiske planer, der udarbejdes af medlemsstaterne under den fælles landbrugspolitik og finansieres gennem Den
Europæiske Garantifond for Landbruget