Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 488
Offentligt
2563180_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen kan og vil
gøre for at forhindre, at den nye forordning om
veterinærlægemidler
fører
til
et
øget
antibiotikaforbrug i Danmark, og for at undgå
eventuelle uhensigtsmæssige konsekvenser for
behandlingen af syge husdyr?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Carl Valentin
(SF) og Rasmus Nordqvist (SF).
Svar
Tak for spørgsmålet. Og tak for muligheden for at
adressere
den
kritik
af
veterinærlægemiddel-
forordningen, som blandt andre er blevet rejst af Den
Danske Dyrlægeforening om, at forordningen bl.a.
kan medføre et forhøjet forbrug af antibiotika i
Danmark.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 488: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 20/4-22 om den nye forordning om veterinærlægemidler
TALEPAPIR
1. Antibiotikaindsatsen er vigtig
Lad mig indledningsvis sige lidt om den danske
antibiotikaindsats.
Danmark
har
nemlig
længe
arbejdet benhårdt på at sænke antibiotikaforbruget i
husdyrproduktionen.
Og det er med god grund. Forbrug af antibiotika
indebærer
nemlig
en
risiko
for
udvikling
af
antibiotikaresistens, som er en af vor tids store trusler
mod den globale folkesundhed. Og risikoen for
resistens stiger i takt med forbruget, selvom man
omvendt også skal sørge for ikke at underbehandle
dyrene. Det indebærer nemlig i sig selv en øget risiko
for udvikling af resistens.
Jeg er stolt over, at vi i Danmark er gået forrest i
kampen mod antibiotikaresistens. Lad mig nævne
nogle væsentlige punkter fra den danske indsats:
I midten af 1990’erne blev der indført forbud mod,
at dyrlæger måtte tjene penge på salg af
veterinærmedicin.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 488: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 20/4-22 om den nye forordning om veterinærlægemidler
TALEPAPIR
I slutningen af 90'erne blev brugen af
antimikrobielle vækstfremmere i Danmark
udfaset. Og VetStat blev lanceret som et værktøj til
at samle data for forbrug af receptpligtig medicin til
dyr.
I 2010 etableredes Gult kort-ordningen, som giver
mulighed for at sætte ind over for de landmænd,
der har et højt forbrug af antibiotika i
husdyrproduktionen.
Gult kort-ordningen blev i 2016 videreudviklet, så
kritisk vigtige antibiotikatyper vægtes højt i
opgørelsen af forbruget.
I 2019 blev der senest fastsat et nyt reduktionsmål
om at reducere antibiotikaforbruget til grise.
Denne gang med 2 pct. pr. år i perioden 2019 til
2022, svarende til en samlet reduktion på 8 pct.
Der har altså gennem de seneste mange år været en
massiv indsats for at sænke forbruget af antibiotika i
Danmark. Og det afspejler sig bl.a. i, at den samlede
anvendelse af antibiotika til grise er blevet reduceret
med 29,4 pct. i forhold til 2009.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 488: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 20/4-22 om den nye forordning om veterinærlægemidler
TALEPAPIR
Den danske indsats mod antibiotikaresistens skal
fortsætte. Og derfor er emnet for dette samråd uhyre
vigtigt.
2. Jeg tager kritikken alvorligt
Formålet
med
den
nye
veterinærlægemiddel-
forordning er bl.a. at sikre et ansvarligt forbrug af
antibiotika til husdyr i hele EU. Det er et formål, som
jeg støtter.
Forordningen er dog blevet kritiseret for, at den i
Danmark vil kunne føre til det utilsigtede resultat: et
højere og mere uansvarligt forbrug af antibiotika.
Det argument fremføres blandt andre af Den Danske
Dyrlægeforening. Foreningen peger på, at den nye
forordning tvinger danske dyrlæger til altid og uden
undtagelse at følge markedsføringstilladelsen.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 488: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 20/4-22 om den nye forordning om veterinærlægemidler
TALEPAPIR
Og det er ifølge foreningen uheldigt, fordi danske
dyrlæger i et vist omfang angiveligt har afkortet
behandlingsperioden for antibiotika i forhold til de
anvisninger,
tilladelsen.
Derfor vil forordningen kunne føre til et højere og
mere uansvarligt forbrug af antibiotika, advarer
dyrlægerne.
Denne advarsel tager jeg alvorligt.
Det må dog samtidig erkendes, at vi i dag ikke har et
samlet overblik over, i hvilket omfang danske
dyrlæger har afkortet eller forlænget behandlingen
med antibiotika i forhold til det, der fremgår af
markedsføringstilladelsen.
Men min holdning er klar i denne sag: Hvis der er
risiko for, at forordningen kan medføre et uansvarligt
forbrug af antibiotika i Danmark, så er det selvfølgelig
særdeles uheldigt.
5
som
fremgår
af
markedsførings-
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 488: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 20/4-22 om den nye forordning om veterinærlægemidler
TALEPAPIR
Det er også et problem, hvis forordningen forhindrer,
at dyr, der kræver særlig behandling, ikke kan
behandles optimalt inden for forordningens rammer.
Det har dyrlægerne som bekendt peget på.
Her har jeg noteret mig, at det angiveligt ikke kun er
antibiotikabehandlinger, der giver udfordringer for
dyrlægerne. Der er også eksempler på, at f.eks.
smertebehandling ikke kan udføres optimalt, når
markedsføringstilladelsen skal følges.
3. Jeg vil løse problemet
Jeg tager som nævnt de danske dyrlægers opråb
alvorligt. Siden Fødevarestyrelsen i marts 2020 blev
opmærksom på, at forordningen kan føre til et
utilsigtet merforbrug af antibiotika til dyr i Danmark,
har styrelsen gentagne gange henvendt sig til EU-
Kommissionen.
Styrelsen har i den forbindelse spurgt til muligheden
for at fravige betingelserne i markedsførings-
tilladelsen.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 488: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 20/4-22 om den nye forordning om veterinærlægemidler
TALEPAPIR
Svaret fra EU-Kommissionen har været, at der ikke er
mulighed for at fravige betingelserne.
EU-Kommissionen har samtidig understreget, at den
eneste
løsning
problemet
er,
at
lægemiddelproducenterne opdaterer markedsførings-
tilladelserne.
Fødevarestyrelsen har derfor opfordret dyrlægerne til
at gå i dialog med lægemiddelproducenterne for at
tilskynde dem til at opdatere deres markedsførings-
tilladelser.
Samtidig er dyrlægerne blevet opfordret til at
undersøge, om de kan anvende andre antibiotika-
præparater, der har kortere behandlingsperioder.
I de tilfælde, hvor et dyr kræver særlig behandling, er
dyrlægerne ligeledes blevet opfordret til at undersøge,
om der er alternativer til de lægemidler, som de plejer
at anvende.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 488: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 20/4-22 om den nye forordning om veterinærlægemidler
TALEPAPIR
Det er vigtige skridt. Men de er ikke tilstrækkelige.
Jeg
har
derfor
taget
sagen
op
med
EU's
sundhedskommissær.
Sundhedskommissæren har i sit svar den 10. marts i
år fastholdt, at en opdatering af markedsførings-
tilladelserne er den eneste mulige løsning på
problemet.
Min
holdning
er
klar:
Svaret
fra
sundheds-
kommissæren er ikke tilfredsstillende. Det kan ikke
være meningen, at Danmark i visse situationer
risikerer at blive tvunget ud i et uhensigtsmæssigt
forbrug af antibiotika som følge af forordningen.
Vi skal finde en løsning, der kan bruges nu og her. Vi
arbejder derfor for, at det igen bliver muligt at fravige
betingelserne
i
markedsføringstilladelsen
for
antibiotika i veterinærfagligt velbegrundede tilfælde,
når det medfører et mindre forbrug af antibiotika.
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 488: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 20/4-22 om den nye forordning om veterinærlægemidler
TALEPAPIR
Det gør vi helt konkret ved, at vi har stillet et
ændringsforslag i forbindelse med, at forordningen er
blevet åbnet i anden sammenhæng. Det danske
ændringsforslag er i første omgang blevet afvist af
Kommissionen. Kommissionen har dog tilkendegivet,
at man gerne vil fortsætte drøftelserne med Danmark
på bilateralt niveau. Derfor fortsætter dialogen.
Og vi har afgivet en erklæring i forbindelse med den
videre drøftelse af forslaget. Vi vil også undersøge
muligheden for at få fremsat et ændringsforslag i
Europa-Parlamentet.
Jeg har derudover anmodet sundhedsministeren om
at se på, hvordan lægemiddelproducenterne hurtigst
muligt får opdateret markedsføringstilladelserne.
Fødevarestyrelsen vil endelig følge antibiotika-
forbruget nøje og løbende overveje, hvilke tiltag, der
kan nedbringe forbruget. Det vil ske med hjælp fra Det
Veterinærmedicinske Råd.
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 488: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 20/4-22 om den nye forordning om veterinærlægemidler
TALEPAPIR
Det er fortsat mit håb, at vi, også på kort sigt, kan finde
en god og meningsfuld løsning.
4. Afrunding
Afslutningsvis vil jeg sige, at det efter min mening er
en rigtig god idé, at vi i EU får fælles regler, der kan
sikre et ansvarligt forbrug af antibiotika til dyr.
Men det er mildest talt uheldigt, hvis de fælles EU-
regler er så ufleksible, at de i særlige tilfælde kan føre
til det modsatte resultat. Og at der ikke er rum for
fleksibilitet i særlige, veterinærfagligt velbegrundede
tilfælde.
Jeg arbejder derfor fortsat benhårdt for, at det bliver
muligt at bruge den nye forordning på en mere
fleksibel måde, så vi kan sikre dét, som står allerøverst
på alles ønskeliste: Et reduceret og mere ansvarligt
forbrug af antibiotika. Og en behandling, der er til
dyrenes bedste.
Det må kunne lade sig gøre at finde løsning.
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 488: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet den 20/4-22 om den nye forordning om veterinærlægemidler
TALEPAPIR
Tak for ordet.
11