Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 481
Offentligt
2561334_0001.png
NOTAT
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2022-3078
Ref. LOS
Den 20. april 2022
Orientering af Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg om
resultater fra Minamatakonventionens 4. partskonference
Som opfølgning på orientering om Minamatakonventionens 4. partskonference, fremsendt til udvalget
d. 18. marts 2022, gennemgås resultaterne af centrale emner.
Forbud mod en række produkter indeholdende kviksølv, processer, der bruger kviksølv, og udfasning
af brug af tandfyldningsamalgam
Der blev opnået enighed om ændringer af konventionens liste over produkter, der er forbudt at
fremstille, importere og eksportere på grundlag af de forslag, der blev fremsendt af EU, den afrikanske
region og af Schweiz og Canada i fællesskab. Partskonferencen besluttede:
Forbud mod fremstilling, import og eksport af en række kviksølvholdige lyskilder (bl.a. nogle
kompakte lysstofrør og koldkatodelysstofrør og lysstofrør med eksterne elektroder), elektriske og
elektroniske måleinstrumenter (f.eks. smeltetryk transducere) og andre produkter (f.eks.
fotografisk film og papir og drivstoffer til satellitter og rumfartøjer). Forbuddet træder i kraft i
2026.
At forhindre eller forbyde anvendelse af tandfyldningsamalgam til tandbehandling af i)
mælketænder og ii) sårbare befolkningsgrupper, dvs. personer under 15 år, gravide og ammende
kvinder. Dette er ikke kun i overensstemmelse med gældende EU-ret, men det er også den første
internationale forpligtigelse, som på globalt plan adresserer en af de vigtigste kilder til
kviksølvanvendelse.
Fastsættelse af grænseværdi for affald forurenet med kviksølv
Der kunne ikke opnås enighed om en grænseværdi for affald forurenet med kviksølv, hvorfor det blev
besluttet at nedsætte en ekspertgruppe, der skal se på dette i samarbejde med eksperter fra
Baselkonventionen om farligt affald frem til COP5 i 2023.
Der blev taget beslutning om, at restprodukter fra småguldminedrift skal behandles på en
miljømæssigt forsvarlig måde i overensstemmelse med konventionens særlige bestemmelser om
minedrift fra små guldminer. Desuden fastsættelse af en to-trins vurdering af restprodukter fra
minedrift, der ikke er primær kviksølvminedrift.
Vurdering af effektiviteten af konventionen
Parterne nåede til enighed om etableringen af den generelle ramme for effektivitetsvurdering og om
etableringen af en åben videnskabelig gruppe, som vil gøre det muligt at påbegynde den første
evaluering af konventionens effektivitet. Bestemmelserne om nedsættelse af en overordnet
effektivitetsvurderingsgruppe kunne imidlertid ikke vedtages og måtte udskydes til COP5 på grund af
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 481: Notat om beslutninger taget på 4. partskonference i Minamatakonventionen om kviksølv
2561334_0002.png
uenighed om antallet af medlemmer pr. FN-region, der skulle sidde i denne gruppe. COP5 vil også få
til opgave at finjustere yderligere og om muligt vedtage den endelige liste af indikatorer til brug ved
kommende effektivitetsvurderinger af konventionen.
Balierklæring om bekæmpelse af ulovlig handel med kviksølv
I forbindelse med partskonferencen præsenterede den indonesiske miljøminister en ikke-bindende
erklæring (Balierklæring) om ulovlig handel med kviksølv. Balierklæringen har til formål at skabe
opmærksomhed om ulovlig handel med kviksølv med fokus på handel og brug i forbindelse med
minedrift fra små guldminer. Danmark har tilkendegivet støtte til erklæringen, som er vedlagt som
bilag.
2