Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 478
Offentligt
2561066_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 20. april 2022
Sagsnummer: 2022-135
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens meddelelse til Europa-
Parlamentet og Rådet: Beskyttelse af fødevareforsyningssikkerheden og styrkelse af fødevaresystemer-
nes robusthed, KOM (2022) 0133
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Grundnotat om fødevareforsyningssikkerhed
2561066_0002.png
Den 20. april 2022
FVM 173
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet og Rådet: Beskyttelse af
fødevareforsyningssikkerheden og styrkelse af fødevaresystemernes robusthed
KOM (2022) 133
Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 24. marts 2022. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har den 23. marts 2022 fremlagt en meddelelse om beskyttelse af fødevareforsynings-
sikkerheden og styrkelse af fødevaresystemernes robusthed. Kommissionen ønsker med meddelelsen
at sætte fokus på, hvordan fødevareforsyningerne kan sikres i fremtiden, hvilket er blevet endnu mere
aktuelt i lyset af den russiske invasion af Ukraine.
Baggrund
Kommissionen har den 23. marts 2022 fremlagt en meddelelse om beskyttelse af fødevareforsynings-
sikkerheden og styrkelse af fødevaresystemernes robusthed. Meddelelsen er oversendt til Rådet i dansk
sprogversion den 23. marts 2022.
Formål og indhold
Den russiske invasion af Ukraine kan medføre en række afledte konsekvenser, herunder for landbrugs-
og fødevareområdet. Det skyldes, at en længerevarende konflikt kan skabe usikkerhed om de globale
forsyninger af centrale fødevarer og foder. Årsagen til dette er, at Ukraine er en stor producent af korn.
Kommissionen forventede i februar 2022, at Ukraine i 2022 vil udgøre 4,2 pct. af verdenshandlen med
hvede, 3,3 pct. af verdenshandlen med majs og 7 pct. af verdenshandlen med byg.
Ukraines mulighed for at så forårsafgrøder og høste både forårs- og vinterafgrøder i 2022 er usikker, og
krigens påvirkning vil sandsynligvis strække sig over flere år på grund af krigsskader på infrastruktur og
logistiske faciliteter. I meddelelsen nævnes det, at FN estimerer, at op mod 18 mio. mennesker vil blive
direkte berørt af fødevaremangel i Ukraine, herunder op til 6,7 mio. nyligt internt fordrevne, hvilket
fordrer akut fødevarehjælp til Ukraine.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Grundnotat om fødevareforsyningssikkerhed
Kommissionen skønner, at den globale hvedeproduktion er i fare både på grund af forsyningschokket,
der stammer fra Ukraines og Ruslands andel af hvedemarkederne, og fra prisstigninger i inputomkost-
ninger, især i naturgas og kvælstofgødning. Op til 25 mio. tons hvede skønnes at skulle erstattes for at
opfylde det globale fødevarebehov i den nuværende og næste dyrkningssæson.
Ukraine er særlig vigtig for fødevareforsyningssikkerheden i Nordafrika og Mellemøsten, da lande i disse
områder importerer store mængder af korn til human konsum fra Ukraine. Østafrikanske lande impor-
terer 72 pct. af deres korn fra Rusland og 18 pct. fra Ukraine. Lande, der er afhængige af import af kunst-
gødning og hvedeimport, vil stå over for stigende omkostninger, som kan true den lokale fødevarepro-
duktion på mellemlang sigt. Ukraine er desuden storeksportør af foder til EU med 44 pct. af EU’s import
af majs, hvorfor særligt sektorerne for fjerkræ og svin kan blive ramt af ukrainsk eksportstop
og even-
tuelt lavere forventede produktion i 2022.
Hertil kommer, at Rusland er storproducent og eksportør af fødevarer og foderstoffer til det globale
marked, men har indført forbud mod eksport af hvede og andre kornprodukter. Der kan allerede på
nuværende tidspunkt aflæses stærkt stigende priser på bl.a. korn på de globale markeder, som følge af
den usikkerhed den russiske invasion har medført for de globale forsyninger af fødevarer og foderstoffer.
Der er i det sydlige Europa bekymring for tilgængeligheden af foderkorn. Nogle medlemsstater har der-
for rejst ønske om mulighed for import af korn, især majs samt protein, med lempelser fra regler om
kvalitet af importeret korn, ligesom nogle medlemsstater har anmodet om muligheder for at anvende
braklagte arealer til dyrkning af foderafgrøder.
Der har dog også inden invasionen af Ukraine været bekymringer over fødevareforsyningssikkerheden
i EU, bl.a. på grund af covid-19-pandemien samt afhængigheden af produkter fra tredjelande. Det ved-
rører især EU’s afhængighed af import af vegetabilsk protein til foderbrug, men også import af solsikke-
olie, solsikkelecitin og hørfrø til brug i fødevareproduktion.
Kommissionen fremhæver, at EU stort set er selvforsynende med mange landbrugsprodukter og en net-
toeksportør af hvede. EU er dog en betydelig nettoimportør af foderprotein og solsikkeolie. Kommissio-
nen understreger, at enhver uberettiget begrænsning af det indre marked kan have utilsigtede konse-
kvenser, som kan true fødevareforsyningen i EU.
Kommissionen fremhæver indvirkningerne på de mest sårbare befolkningsgrupper, herunder flygtninge
fra Ukraine samt husholdninger med lave indkomster, der allerede er ramt af de høje energipriser og
stadig lider af det socioøkonomiske chok forårsaget af COVID-pandemien.
Kommissionen henviser til Versailles-erklæring fra det uformelle topmøde mellem stats- og regerings-
cheferne den 10.-11. marts 2022, hvor Kommissionen opfordres til hurtigst muligt at træffe foranstalt-
ninger for at fremlægge muligheder for at håndtere de stigende fødevarepriser og spørgsmålet om global
fødevareforsyningssikkerhed.
Kommissionen foreslår i den sammenhæng, at medlemsstaterne yder fødevarehjælp, humanitær bi-
stand og støtte til dets landbrugssektor (f.eks. frø og brændsel). At man integrerer gældslettelse, finan-
sieringsstrategier for at opretholde et grønt opsving. Sikrer analyse af fødevarepriser og fødevareforsy-
ning, herunder lagerniveauer på lande- og regionalt niveau, samt stiller lagre til rådighed for nødlidende
lande. Øger den humanitære bistand til de regioner og befolkningsgrupper, der er hårdest ramt af usik-
ker fødevarefødevareforsyning. Overvejer makroøkonomisk støtte til udviklingslande med fødevareun-
derskud til støtte for de grupper, der er mest berørt af prisstigninger. Arbejder for at undgå eksportre-
striktioner og eksportforbud for at sikre frie forsyningskæder.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Grundnotat om fødevareforsyningssikkerhed
Kommissionens indsatser på den korte bane
Kommissionen foreslår ligeledes en støttepakke på 500 mio. euro, finansieret via anvendelse af krisere-
serve og egne indtægter, for at støtte de mest berørte landmænd i EU. For at imødegå mulige likviditets-
udfordringer i efteråret 2022 vil Kommissionen også give medlemsstaterne mulighed for at udbetale
den direkte støtte og landdistriktsstøtte fra den 16. oktober 2022. Man ønsker også undtagelsesvis og
midlertidigt at give mulighed for at fravige visse grønne forpligtelser, herunder tillade produktion af
afgrøder på brakjord i 2022. Man vil også åbne mulighed for, at medlemsstaterne kan yde midlertidig
statsstøtte til virksomheder, herunder landmænd og fiskere, i form af likviditetsstøtte og støtte til øgede
energipriser, herunder driftsstøtte, til landbrugere, samt støtte til energiintensive virksomheder (såsom
gødningsproducenter). Dertil kommer at anvende en vis fleksibilitet i forhold til eksisterende import-
krav på dyrefoder, det kan for eksempel være at se på øget restindhold af pesticider i ingredienser til
foder. Kommissionen foreslår også at yde støtte til privat oplagring af svinekød i lyset af de specifikke
vanskeligheder for denne sektor.
Kommissionen tilskynder til mere effektiv brug af bæredygtige alternativer, der bidrager til jord til bord-
strategiens mål om at reducere tabet af næringsstoffer med 50 pct. inden 2030. Økologisk landbrug
fremhæves som eksempel på dyrkningspraksis som ikke påvirkes af kunstgødningsprisstigninger. Kom-
missionen understreger samtidig, at gødningsindustrien i EU skal have adgang til den nødvendige im-
port, herunder gas til produktion af gødning inden for EU.
Kommissionens indsatser på mellemlang sigt:
Kommissionen finder, at den nuværende krise bekræfter nødvendigheden af en grundlæggende omlæg-
ning af EU's landbrug og EU's fødevaresystemer hen imod mere bæredygtig produktion i overensstem-
melse med målene i den grønne pagt og den nye fælles landbrugspolitik fra 2023.
Samtidig med at øge udbytterne skal man reducere brug af næringsstoffer, pesticider og overgå til mere
økologisk landbrug, som er mindre afhængig af handelsgødning. Reduktion af madspild og ændringer i
forbrugeradfærd nævnes også som en del af løsningen på mellemlangsigt. Kommissionen vil foreslå nye
regler for at lette markedsføringen af plantebeskyttelsesmidler, der indeholder biologisk aktive stoffer,
og se på regelsættet for nye genomiske teknikker, som har potentiale til at skabe plantesorter, der er
mindre modtagelige over for skiftende temperaturer og klimatiske trusler, mere modstandsdygtige over
for planteskadedyr og mere effektive i brugen af gødning.
Kommissionen finder, at de strategiske planer som implementerer den fælles landbrugspolitik for peri-
oden 2023-27 vil være afgørende for at støtte overgangen til bæredygtige landbrugspraksisser og mod-
standsdygtige produktionssystemer, især en mere resultatorienteret politisk ramme og et mere effektivt
sæt af politiske instrumenter og mekanismer.
Implementeringen af bioøkonomistrategien ses som redskab til at øge anvendelse af biomasse, genind-
vinde værdifulde næringsstoffer, herunder fosfater og næringsstoffer fra husdyrgødning, og øge produk-
tionen af biobaserede alternativer, herunder ved at bruge biprodukter, rest- og affaldsstrømme, samtidig
med at vand- og luftkvaliteten samt jordkvalitet og frugtbarhed beskyttes. Kommissionen overvejer at
give mulighed for bredere muligheder for brug af genvundne næringsstoffer fra husdyrgødning. Også
bæredygtig forvaltning af fiskebestandene kombineret med mere energieffektive fiskefartøjer vil bidrage
til en reduktion i brugen af fossile brændstoffer til produktion af fisk og skaldyr. Man skal undgå brugen
af fødevare- og foderafgrøder som råmateriale til biobrændstof.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Grundnotat om fødevareforsyningssikkerhed
2561066_0005.png
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at øge investeringerne i biogas fra bæredygtige biomasse-
kilder. Reduktion af afhængigheden af foderimport er en del af den større omstilling af EU's fødevare-
system, herunder et skift i retning af mere plantebaseret kost og sikring af et mere modstandsdygtigt og
autonomt fødevaresystem.
Medlemsstaterne opfordres til at tilpasse deres strategiske planer for den fælles landbrugspolitik til at
prioritere investeringer, der reducerer afhængigheden af gas og brændstof og input, såsom pesticider og
gødning, såsom:
- Investeringer i bæredygtig biogasproduktion, hvilket reducerer afhængigheden af russisk gas.
- Investeringer i præcisionslandbrug, der reducerer afhængigheden af syntetisk og mineralsk gødning
samt kemiske pesticider.
- Støtte til reduktion af drivhusgasemissioner.
- Støtte til mindskelse af afhængigheden af kemiske input.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har den 24. marts 2022 vedtaget en resolution om behovet for en hurtig EU-hand-
lingsplan for at sikre fødevareforsyningssikkerheden i og uden for EU i lyset af den russiske invasion af
Ukraine. Europa-Parlamentets resolution har i tråd med Kommissionens meddelelse fokus på konse-
kvenserne for Ukraines landbrugssektor og fødevareforsyningssikkerheden internt i landet, global føde-
vareforsyningssikkerhed, landmænd og forbrugere i EU og nødvendigheden af langsigtede bæredygtig-
hedsforanstaltninger.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet i denne sammenhæng, da der ikke er tale om stillingtagen
til konkrete forslag.
Gældende dansk ret
Lov om fødevarer, LBK nr. 8 af 6. januar 2022; § 59. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
under større katastrofer, herunder krise eller krig, fastsætte de regler og træffe de bestemmelser, herun-
der afgørelser, der er nødvendige for at sikre den mest fordelagtige anvendelse af fødevarer, undgå for-
urening m.v. og sikre befolkningens forsyning med fødevarer. Ministeren kan herunder fastsætte regler
eller træffe bestemmelser, herunder afgørelser, om fravigelse af de i loven fastsatte regler.
Konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser.
Såfremt sagen måtte afføde konkrete forslag fra Kommissionen, vil forslagets økonomiske mv. konse-
kvenser blive vurderet herunder beskyttelsesniveau i forbindelse med regeringens stillingtagen hertil.
Høring
Sagen har ad to omgange været i skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug), §5-udvalget (fiskeri) og Det
Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg.
Landbrug & Fødevarer støtter overordnet initiativer på EU-niveau, der kan sikre fødevareforsyningskæ-
der samt fødevareproduktion og -afsætning i krisetider. Landbrug & Fødevarer er enige med Kommis-
sionen i, at der må forventes betydelige, negative sektorrelaterede konsekvenser af invasionen af Ukra-
ine. Derfor finder Landbrug & Fødevarer det positivt, at der foreslås iværksat tiltag, der sikrer det indre
markeds funktionsduelighed og modgår brug af eksportrestriktioner og eksportforbud med det formål
at sikre de frie forsyningskæder. For så vidt angår de indsatser, som Kommissionen foreslår på kort og
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Grundnotat om fødevareforsyningssikkerhed
2561066_0006.png
mellemlang sigt, henviser Landbrug & Fødevarer til deres særskilte høringssvar om støttepakken, den
grønne pagt og den fælles landbrugspolitik.
Økologisk Landsforening mener overordnet, at den aktuelle situation med invasionen af Ukraine ikke
må svække indsatsen for den grønne omstilling, men at der tværtimod skal være en styrket indsats med
henblik på et robust og bæredygtigt fødevaresystem. Økologisk Landsforening bakker op om de tiltag,
som EU-Kommissionen peger på, der skal medvirke til at forhindre en sultkatastrofe i områder, som i
forvejen oplever problemer med sult eller er stærkt udfordret humanitært. Økologisk Landsforening fin-
der det vigtigt, at EU og Danmark styrker indsatsen for at etablere en egen fødevareproduktion i udvik-
lingslande, og hvor Danmark med den
udviklingspolitiske strategi ”Fælles om verden” har sat sig for at
fremme agroøkologiske dyrkningsmetoder i de fattigste og sårbare lande.
For så vidt angår Kommissionens forslag til indsatser på den korte bane, mener Økologisk Landsfor-
ening, at anvendelsen af krisereserven bør indrettes, så den fremmer den grønne omstilling, der allerede
er aftalt, og ikke bruges til at holde hånden under det fødevaresystem, som er afhængig af en stor foder-
import og fossilt fremstillet gødning. Der skal heller ikke ydes særlig likviditetsstøtte til energiintensive
virksomheder som gødningsproducenter. Økologisk Landsforening kan heller ikke støtte, at man tilla-
der højere pesticidforekomster i importeret foder, men at landbruget i stedet skal gøres mindre af-
hængigt af importeret foder. Økologisk Landsforening er omvendt meget tilfredse med, at Kommissio-
nen tilskynder til at fremme omstillingen til økologi, og foreningen finder det væsentligt at se på, hvor-
dan den danske anvendelse af krisereserven kan medvirke til at sikre det danske arealfordoblingsmål.
Der kan være kortsigtede udfordringer med høje foderpriser til særligt de enmavede dyr, hvor foderet
ikke kan erstattes med græs.
Økologisk Landsforening bakker også op om fremskyndelse af datoen for støtteudbetaling, men kan ikke
bakke op om at sikre import af gas for at kunne opretholde en produktion af gødning inden for EU.
Økologisk Landsforening kan heller ikke bakke op om, at Danmark udnytter muligheden for at genop-
dyrke brakjorde, og foreningen lægger vægt på, at der ikke bliver lempet på den grønne ambition i den
kommende periode efter 2023. Foreningen støtter heller ikke en oplagringsordning for svinekød. I det
omfang, der skal produceres mere mad, skal der fokuseres på at fremme produktion af afgrøder til men-
neskemad og ikke til foder, da det er en langt mere effektiv måde at udnytte arealerne på, der giver lavere
klimaaftryk.
Det bemærkes, at når det handler om at sikre mad til Nordafrika og Mellemøsten, er det ikke animalske
produkter, der er behov for, men korn og bælgsæd. Økologisk Landsforening mener endvidere, at iblan-
ding af foder- og fødevareafgrøder i biobrændstoffer bør ophøre. For så vidt angår Kommissionens ind-
satser på mellemlang sigt er Økologisk Landsforening glad for at se, at elementerne i Farm-to-fork-stra-
tegien er anbefalet som en indsats på mellemlang sigt. Med henblik på at sikre, at målene i Farm-to-fork
strategien bliver opfyldt, bør strategien have samme høje prioritering, når det handler om indsatser på
den korte bane. Økologisk Landsforening så meget gerne, at Kommissionens anbefaling om lavere
moms på frugt, grønt og økologi aktiveret, da det vil kunne få stor betydning for efterspørgslen på øko-
logi og værne økologien mod stagnation som konsekvens af de generelle prisstigninger. Således vil det
også kunne spille en vigtig rolle for at nå i mål med det danske fordoblingsmål.
Økologisk Landsforening lægger generelt vægt på, at udbytteniveauerne i økologi øges og ser behov for
at øge adgangen til næringsstoffer. Hvis det skal lykkes at indfri målsætningen om at blive uafhængig af
konventionel husdyrgødning, skal der findes alternative næringsstofkilder og her er diverse affald- til
jordprodukter/ organiske restprodukter meget vigtige. Idet det konventionelle landbrug formodes selv
at ville bruge deres husdyrgødning og det generelle behov for at øge fødevareproduktionen i EU i den
nuværende situation, vil Økologisk Landsforening foreslå, at Danmark arbejder for at få tilladt oplagte
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Grundnotat om fødevareforsyningssikkerhed
2561066_0007.png
restprodukter som gødning i økologi f.eks. fiskeensilage, Eluat (restprodukt fra fremstilling af mælkesy-
rebakterier) og Fertigro, der er et restprodukt fra produktion af blodfortyndingsmedicin. Disse produk-
ter vil også åbne for at økologer i højere grad kan modtage gylle fra biogasanlæg. Økologisk Landsfor-
ening opfordrer til, at Fødevareministeriet fremsætter konkrete forslag til EU-kommissionen om at få
produkterne tilladt.
Plantebranchen henholder sig til høringssvaret fra Økologisk Landsforening og henleder samtidig op-
mærksomheden på det åbne brev af 17. marts 2022, som Plantebranchen sammen med ni andre grønne
organisationer har sendt til fødevareministeren.
DAKOFO støtter overordnet set initiativer på EU-niveau for at sikre fødevareforsyningen samt sikre
fødevareproduktionens robusthed. DAKOFO anser Kommissionens forslag om at indføre krav til, at re-
levante aktører i kæden indberetter deres lagerstatus for en række råvarer, herunder korn på måneds-
basis, som et unødigt tiltag, som må ventes at kræve en meget stor arbejdsindsats for
DAKOFO’s
med-
lemmer. Kommissionen har allerede gode tal for både Europas produktion samt forbrug af korn og olie-
frø som ifølge DAKOFO er mere end rigeligt til at opnå en forståelse om forsyningssituationen i EU.
DAKOFO støtter, at man afsøger mulighederne for at gøre EU mindre afhængige af importen af højpro-
teinafgrøder fra 3. lande og anbefaler, at man på EU-plan får sat gang i arbejdet med en ny EU-protein‐
strategiplan.
DAKOFO bemærker, at Kommissionens mål om, at man på EU-plan skal øge udbytterne, kan virke
svært, når man samtidig ønsker at reducere brugen af gødning, pesticider, og overgå til mere økologisk
produktion. DAKOFO mener, at den relevante problemstilling er at reducere tabet af næringsstoffer fra
landbrugsjorden frem for at reducere brugen af næringsstoffer. Dette mener DAKOFO kan opnås igen-
nem f.eks. øget brug af ny teknologi som præcisionslandbrug eller forædlingsteknikker. Med den rette
teknologi og udnyttelse af landbrugets input må det forventes, at tabet af næringsstoffer til miljøet kan
reduceres, mens produktionen bibeholdes. Den rette anvendelse kan også forventes at medføre et fald i
forbruget.
Danish Seafood Association bemærker, at den danske og europæiske fiskeindustri er meget afhængige
af import fra tredjelande med stor import af bl.a. alaskasej og torsk fra Rusland. For nuværende er der
ikke direkte sanktioner mod importen af disse arter, men det må forventes, at den danske og europæiske
fiskeindustri vil stoppe/formindske importen fra Rusland markant. Derudover indgår solsikkeolie fra
Ukraine også i forarbejdningen af fiskevarer. Ydermere vil konsekvenserne af stigende brændstofpriser
også påvirke forsyningen af råvarer, da flere fartøjer i Danmark og EU vil ligge i havn. Generelt forventer
DSA, at det vil føre til stigninger til de allerede høje priser på fisk i en situation, hvor industrien oplever
markante stigninger i omkostningerne til emballage, logistik, hjælpematerialer til produktion samt
energi til produktion. Grundet fiskeindustriens afhængighed af import har industrien ingen defensive
interesser, når det kommer til handelsspørgsmål, hvor en øget liberalisering af handlen med fiskevarer
vil styrke industrien.
Dyrenes Beskyttelse finder det overordnet vigtigt, at den grønne omstilling fastholdes og styrkes, så fø-
desystemet bliver mere robust, og der sikres mad nok til alle. Dyrenes Beskyttelse henviser til åbent brev
af 17. marts 2022, som Dyrenes Beskyttelse sammen med ni andre danske organisationer har sendt til
fødevareministeren, hvor en styrket indsats for den grønne omstilling anbefales og konkrete forslag
fremsættes. Dyrenes Beskyttelse mener, at anvendelse af krisereserven skal fremme den grønne omstil-
ling, der allerede er aftalt fremfor at understøtte det fødevaresystem, som er afhængig af en stor foder-
import og fossilt fremstillet gødning. Dyrenes Beskyttelse finder det positivt, at EU Kommissionen til-
skynder til omstilling til økologi som også bør slå igennem i dansk sammenhæng. Derudover påpeges
det, at Danmark ikke skal anvende muligheden for at genopdyrke brakjorde, ligesom grønne ambitioner
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Grundnotat om fødevareforsyningssikkerhed
2561066_0008.png
for perioden efter 2023 skal fastholdes. Der skal ikke etableres en oplagringsordning for svinekød. Brug
af foder- og fødevareafgrøder i biobrændstoffer skal standses, og Farm to Fork strategien skal fastholdes
og gives høj prioritet med det samme. Som led i Farm to Fork strategien bør der indføres lavere moms
på frugt, grønt og økologi.
Forbrugerrådet Tænk mener overordnet, at de tiltag, som foretages for at styrke fødevareforsyningssik-
kerheden i kølvandet på krisen i Ukraine, ikke må være på bekostning af den grønne omstilling i føde-
varesystemet, idet den grønne omstilling på sigt vil bidrage til et mere robust fødevaresystem. Forbru-
gerrådet Tænk støtter, at
der arbejdes for at omlægge EU’s landbrugs-
og fødevaresystemer hen imod
en mere bæredygtig produktion, og at der foretages løbende analyser af fødevarepriser og fødevarefor-
syninger med henblik på målrettede økonomiske tiltag til hjælp for de grupper, som er mest berørt af
prisstigningerne.
Forbrugerrådet Tænk støtter ligeledes et fokus på at øge økologisk produktionsform med målet om at
skabe et fødevaresystem, som er uafhængigt af kunstgødning og derved russiske ressourcer. Tiltag for
at mindske madspild støttes også, idet det er vigtigt at se på tiltag i alle led af værdikæden, og hvordan
disse spiller sammen. Forbrugerrådet Tænk støtter endvidere, at afhængigheden af importerede foder-
stoffer reduceres, hvilket vil indebære et skift mod et mere plantebaseret kost. For at lykkes med dette,
kræver det ikke kun ændringer i forbrugeradfærd men også i produktionssystemerne og herunder bl.a.
støtteordninger og markedsføringsregler, der underbygger en landbrugssektor med færre husdyr. For-
brugerrådet Tænk er imod, at et øget indhold af pesticidrester i dyrefoder, som vil kunne genfindes i
kødprodukter, tillades, idet forbrugerne allerede får mange forskellige pesticidrester fra forskellige fø-
devaregrupper, og grundet usikkerheden om cocktaileffektens sundhedskonsekvenser.
Greenpeace henviser indledningsvist til det åbne brev af 17. marts 2022, som Greenpeace sammen med
ni andre grønne organisationer har sendt til fødevareministeren, hvori der opfordres til at styrke den
grønne omstilling af landbruget for at forebygge fødevaremangel i sårbare lande i bl.a. Nordafrika og
Mellemøsten. Greenpeace bemærker, at klimakrisen er den største trussel mod fødevareforsyningen til
verdens fattige, hvorfor de eneste reelle svar på den aktuelle fødevarekrise er tiltag, der både hjælper
med at løse klimakrisen og skaffer flere fødevarer til verdens fattige. Greenpeace ser ingen modsætning
mellem grøn omstilling og løsningen på den lurende fødevarekrise og Danmark bør arbejde for at øge
farten i en reel og gennemgribende grøn omstilling af landbruget med henblik på et robust og bæredyg-
tigt fødevaresystem.
Greenpeace mener, at opdyrkning af brakjorde er et symbolpolitisk tiltag, som ikke vil afhjælpe en føde-
varekrise. De henviser til et skøn København Universitet IFRO har lavet, der viser, at fødevareproduk-
tionen i EU kan øges med 10-12 mio. tons, hvoraf kun 30 pct. forventes at blive mad til mennesker ved
at opdyrke brakarealer. Greenpeace bakker op om de tiltag, som Kommissionen peger på, der skal med-
virke til at forhindre en sultkatastrofe i områder, som i forvejen oplever problemer med sult eller er
stærkt udfordret humanitært. Greenpeace opfordrer til, at Danmark bakker op om og selv deltager i
disse tiltag såsom at yde fødevarehjælp og humanitær bistand, øge den humanitære bistand til de regi-
oner og befolkningsgrupper, der er hårdest ramt af usikker fødevareforsyning mv. Derudover er det vig-
tigt, at EU og her Danmark styrker indsatsen for at etablere en egen fødevareproduktion i udviklings-
lande.
For så vidt angår Kommissionens forslag til indsatser på den korte bane, mener Greenpeace, at anven-
delsen af krisereserven bør indrettes, så den fremmer den grønne omstilling, der allerede er aftalt.
Greenpeace opfordrer til, at såfremt Danmark vælger at anvende den danske andel af den ekstraordi-
nære støtte på ca. 77,4 mio. kroner, følger Kommissionens opfordring og målretter midlerne til økologi-
ske producenter og/eller producenter, der fortrinsvist dyrker afgrøder til konsum, samt til omstilling af
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Grundnotat om fødevareforsyningssikkerhed
2561066_0009.png
produktion af foder og animalske produkter med stor afhængighed af klimabelastende importeret kunst-
gødning og importeret foder. Hvis Danmark vælger at udnytte muligheden for at give national medfi-
nansiering, bør disse midler ligeledes målrettes omstilling af den nuværende ubæredygtige produktion.
Den ekstraordinære støtte må på ingen måde gå til at afbøde omkostninger som følge af forhøjede priser
på kunstgødning eller til at holde hånden under en ubæredygtig konventionel husdyrproduktion baseret
på importeret foder. Greenpeace anser det for at være en langsigtet investering at målrette midlerne til
en omstilling til økologi og til brødkorn og andre plantebaserede fødevarer med henblik på at gøre Dan-
mark uafhængig af kunstgødning og importeret foder. Det vil samtidig øge Danmarks bidrag til at løse
den globale fødevarekrise og stigende fødevarepriser på fødevarer som hvede, majs og vegetabilsk olie.
Greenpeace ser med stor bekymring på risikoen for mangel på mad i fattige lande uden for EU, og op-
fordrer den danske regering til at holde fokus på at afbøde denne lurende sultkatastrofe, fremfor at støtte
landbrugets animalske produktion i EU. Greenpeace mener ikke, der bør lempes på krav til pesticidfo-
rekomster i importeret foder, da anvendelse af pesticider er skyld i sundhedsproblemer for lokalbefolk-
ningen og forurening af miljø og drikkevand i lande som
Argentina og Brasilien, hvor en stor del af EU’s
foderimport kommer fra. Greenpeace kan heller ikke bakke op om at give støtte til import af gas for at
kunne opretholde en produktion af gødning inden for EU eller at genopdyrke af brakjorde. Greenpeace
lægger samtidig vægt på, at der ikke bliver lempet på de grønne ambitioner i perioden efter 2023.
Greenpeace mener, det er direkte kontraproduktivt at åbne en oplagringsordning for svinekød, der skal
holde prisen på svin oppe, da det ikke vil afhjælpe problemet med stigende fødevarepriser eller fremme
en omstilling til at producere mere korn til konsum frem for til foder. I det omfang, der skal produceres
mere mad, skal der fokuseres på at fremme produktion af afgrøder til menneskemad og ikke til foder,
da det er en langt mere effektiv måde at udnytte arealerne på, der giver lavere klimaaftryk. Greenpeace
anbefaler endvidere på det kraftigste, at iblanding af foder- og fødevareafgrøder i biobrændstoffer op-
hører omgående og henviser til det åbne brev Greenpeace sammen med syv andre grønne organisationer
har sendt til klimaminister Dan Jørgensen den 24. marts.
For så vidt angår Kommissionens indsatser på mellemlang sigt er Greenpeace glad for at se, at Kommis-
sionen understreger nødvendigheden af en
grundlæggende omstilling af EU’s landbrug og
at elemen-
terne i Farm-to-fork-strategien er anbefalet som en indsats på mellemlang sigt. Greenpeace påpeger
samtidig, at det er på kort sigt, at der skal gøres tiltag for at sikre, at målene i strategien bliver opfyldt.
Farm-to-fork strategien bør derfor have samme høje prioritering, når det handler om indsatser på den
korte bane. Greenpeace anbefaler, at muligheden for at ændre momssatser på fødevarer tages i brug for
så vidt angår plantebaserede fødevarer og økologi for at understøtte en omstilling til en mere klimavenlig
kost og understøtte en omstilling af landbrugsproduktionen i EU.
WWF Verdensnaturfonden (WWF)
finder, at de alvorlige forstyrrelser i EU’s fødevaresystem kræver
hasteforanstaltninger for at imødegå kortsigtede fødevaresikkerheds- og tilgængelighedsproblemer,
især for sårbare samfund, både i og uden for Europa. WWF finder dog, at der ikke bør bruges unødigt
som begrundelse for at svække bestemmelser i den fælles landbrugspolitik, fælles fiskeripolitik eller mil-
jølovgivningen. WWF opfordrer Danmark til at bruge denne mulighed for at understrege vigtigheden af
at bruge EU-politikker og finansiel støtte (såsom landbrugsstøtte og EHFAF) til at støtte en overgang til
mere bæredygtige fødevareforsyninger. WWF mener, at der bør kigges på, hvordan EU kan være bedre
forberedt og mere modstandsdygtigt i fremtiden.
Danmarks Fiskeriforening, PO (DFPO) og Danmarks Pelagiske Producent Organisation (DPPO) påpe-
ger de stigende energipriser for fiskerisektoren. Organisationerne gør opmærksomme på, at det vil få
store konsekvenser for fiskerierhvervet og forsyningen af fødevarer til det europæiske marked. Særligt
opleves der store prisstigninger på brændstof, der allerede har haft negative konsekvenser for fiskerflå-
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 478: Grundnotat om fødevareforsyningssikkerhed
2561066_0010.png
den og også vil få det på længere sigt. Det har betydet at flere fartøjer ligger i havn uden mulighed for at
fiske uden et betragteligt underskud. Organisationerne finder, at det underminerer markedsudbuddet,
selvom efterspørgslen efter fisk er den samme som før den russiske invasion af Ukraine. DFPO og DPPO
håber, at den nuværende situationen får offentlige myndigheder og erhverv til at sætte sig sammen i
Danmark for at drøfte, hvordan man i fremtiden kan undgå en lignende situation.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Meddelelsen er blevet drøftet på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. april 2022, hvor en række med-
lemsstater har udtrykt opbakning til større fokus på fødevareforsyningssikkerhed i EU, i Ukraine og
globalt.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter et øget fokus på fødevareforsyningssikkerhed i EU og globalt. Regeringen finder, at
det skal sikres, at det indre marked respekteres. Regeringen finder, at der skal øget fokus på stabile og
bæredygtige fødevareforsyningskæder både i EU og globalt. Regeringen er åben overfor at drøfte tiltag,
der kan forbedre fødevareforsyningen, idet man ønsker at undgå at svække beskyttelsesniveauet i for-
hold til fødevaresikkerhed og miljø.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt samlenotat til Folketingets Europaudvalg den 24. marts 2022 forud for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 7. april 2022.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
9