Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 470
Offentligt
2558511_0001.png
NOTAT
Dato:
6. april 2022
Sagsnr.: 19-0230-000018
Status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen
Dette notat redegør for status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen.
Opsummering af aktuel status
Fiskeristyrelsen har afsluttet størtstedelen af arbejdet med at følge op på kritikken fra Statsrevisorerne,
Rigsrevisionen og Kammeradvokaten og etablere basis for, at styrelsen kan opfylde sin strategiske ambition
om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og
tilskudsområdet. Arbejdet har bl.a. omfattet udvikling af administrationsgrundlag og instrukser på både
kontrol- og tilskudsområdet, etablering af it-understøttelse, etablering af basisviden om forvaltningskultur,
ny organisering af den regionale kontrol og ledelsesudvikling. Fiskeristyrelsen er kommet så langt, at alle
projekter i genopretningsarbejdet på nær et er afsluttede. Gennemgangen af gamle sager forventes afsluttet
medio 2022 og genopretningsarbejdet forventes endeligt afsluttet med udgangen af 2022.
Arbejdet med genopretning har været meget omfattende, og for at skabe struktur over de mange delopgaver
har Fiskeristyrelsen projektorganiseret arbejdet. For at skabe overblik på tværs af de mange enkelte indsatser
og milepæle, har styrelsen brugt faste skabeloner for projektbeskrivelser, kommissorier, status- og
leveranceplaner, og anvendt en fast systematik for opfølgningen.
Status for projekterne
Arbejdet har været delt ind i tre spor:
Spor om forvaltningskultur
Spor om kontrol
Spor om tilskud
Spor om forvaltningskultur omfattende bl.a. forvaltningsforståelse, journalisering, organisering af styrelsen
og ledelsesudvikling er afsluttet.
Spor om kontrol omfattende bl.a. kvotekoncentration, opretning på det øvrige kontrolområde og digital
understøttelse er afsluttet.
I spor om tilskud omfattende bl.a. udarbejdelse af administrationsgrundlag, etablering af it-understøttelse og
gennemgang af gamle sager er der et projekt, der fortsat er i gang. Dette projekt omfatter de resterende
opgaver vedrørende gennemgang af gamle sager i forhold til antagelighedsvurdering, tilbagebetalingskrav og
svig.
Fiskeristyrelsen har sideløbende med de oprindelige projekter gennemført en række
implementeringsprojekter for at sikre, at resultaterne fra genopretningsprojekterne blev fulgt helt til dørs og
implementeret i organisationen.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 470: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2558511_0002.png
Oversigt over projekterne i genopretningsarbejdet
Status for genopretningsarbejdet
Der gives her en status for henholdsvis projekterne i genopretningsarbejdet og for arbejdet med
implementering i spor om kontrol og spor om tilskud.
Status og resultat for projekterne i genopretningsarbejdet
Spor om forvaltningskultur
1. Dokumentation og forvaltningsforståelse
Formål med projektet
Fiskeristyrelsen skal sikre, at der er en grundlæggende forvaltningsforståelse, og viden om hvad der skal
dokumenteres og ligge til grund for de sager, styrelsen arbejder med.
Status
Projektet er afsluttet.
Der er etableret sider på intranettet om de forvaltningsretlige regler og god forvaltningsskik.
Der er arrangeret og gennemført undervisningsforløb med eksterne undervisere om god
forvaltning (grundlæggende forvaltningsret og embedsmandsdyder).
Der er udarbejdet en plan, der sikrer løbende ledelsesmæssigt fokus på at efterleve de
forvaltningsretlige regler og dokumentationskrav i den daglige opgavevaretagelse.
Herudover er det indarbejdet i Fiskeristyrelsens introduktionsprogram, at alle nye medarbejdere skal have
et "forvaltningskørekort". Forvaltningskørekortet har til formål at sikre, at alle medarbejdere har
grundlæggende viden om god forvaltningskultur.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 470: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2558511_0003.png
2. Journalisering
Formål med projektet
Fiskeristyrelsen skal have principper for journalisering og en journaliseringsvejledning og –plan, og det
skal sikres, at alle ved, hvad og hvordan, der skal journaliseres.
Status
Projektet er afsluttet.
Journalplan og vejledning om journaliseringsprincipper er udarbejdet.
Alle medarbejdere har været på kursus om de grundlæggende regler for journalisering.
Fiskeristyrelsens journaliseringssystem WorkZone er opgraderet.
Der er etableret en governancemodel for arbejdet med journalisering og WorkZone, som skal
sikre, at drift og udvikling af WorkZone sker koordineret på tværs af enheder og i
overensstemmelse med styrelsens overordnede strategi.
3. Kommunikation
Formål med projektet
Fiskeristyrelsen skal kommunikere som en professionel myndighed med omverdenen.
Status
Projektet er afsluttet.
Sprogpolitik og brevmanual er udarbejdet.
Der er gennemført undervisning i Slotsholmmetoden og ”Skriv godt” kurser, også omfattende
forståelse af rollen som myndighedsperson.
Der er etableret en gruppe af ”Skriv godt” ambassadører, der kan bistå kolleger.
4. Struktur og rette kompetencer
Formål med projektet
Fiskeristyrelsen skal sikre, at styrelsen understøtter sine kerneprocesser på den rigtige måde. De rette
kompetencer og værktøjer skal være til stede de rigtige steder.
Status
Projektet er afsluttet.
Organisationsændring i den regionale kontrol er gennemført pr. 1. maj 2019.
To nye kontorchefer til den regionale kontrol er ansat pr. 1. maj 2019 for at styrke ledelsesopgaven
og det forvaltningsmæssige fokus. Herudover er der ansat to jurister til den regionale kontrol.
Der er i Fiskerikontrolkontoret etableret et Revisionsteam, der arbejder med kontrol af
opretholdelse af A-status og kontrol af erhvervsfiskerselskaber, kontrol af kvotekoncentrations-
regler, herunder B-kvoter og diverse revisions- og kontrolopgaver. Herudover er de øvrige opgaver
i kontoret blevet organiseret i teams, herunder et jurateam, hvortil der er ansat en ny teamleder.
Ny struktur for ledelsesmøder og klare beslutningsgange er indført.
Der er generelt ansat flere nye medarbejdere med stærkere forvaltningskompetencer, herunder
flere jurister.
Herudover er der som supplement til projektet arbejdet med en ny proces for afgørelser for at opnå større
ensartethed og bedre kvalitet i afgørelserne.
5. Lederen – værktøjer og viden
Formål med projektet
Fiskeristyrelsen skal sikre, at lederne kan bære de mange forandringer igennem og sikre en solid
implementering i hele organisationen.
Status
Projektet er afsluttet.
Der er i 2019 gennemført et lederudviklingsprogram med det formål at klæde styrelsens chefer og ledere
på til at kunne håndtere de forandringer og ledelsesmæssige udfordringer, styrelsen kommer til at stå over
for de næste par år, bl.a. i forbindelse med genopretningen af fiskeriområdet.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 470: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2558511_0004.png
Spor om kontrol
1. Administrationsgrundlag på bl.a. kvotekoncentrations- og pointområdet
Formål med projektet
Formålet har været at etablere et forbedret og opdateret administrationsgrundlag og en forbedret it-
understøttelse på kvotekoncentrationsområdet og pointområdet, herunder sikre overensstemmelse med
EU-retten.
Opgaven er faldet i to dele, dels en gennemgang af relevant lovgivning for at sikre, at den fremtidige
opgavevaretagelse hviler på et solidt juridisk fundament, og at eventuelle mangler/uhensigtsmæssigheder i
regelgrundlaget er afdækket, dels udarbejdelse af sagsbehandlerinstrukser for alle væsentlige processer.
Emneområderne har været:
1) Kvotehandler/-overdragelser
2) Ejerskab af danske kvoter
3) Kontrol, regulering og sanktionering af fiskere med A-status
4) Finansielle aktiviteter mellem erhvervsfiskere m.fl. (mellemmænd)
5) Kapacitet
6) Udleje og bytte af kvoter
Kammeradvokaten og Deloitte har bidraget til at løse opgaverne i dette projekt.
Status
Projektet er afsluttet.
Der er gennemført et supplerende projekt om implementering af administrationsgrundlaget på
kontrolområdet. Dette projekt blev afsluttet i maj 2021.
2. Solidt grundlag for håndhævelse og sanktionering
Formål med projektet
Formålet har været at udarbejde et solidt grundlag for håndhævelse og sanktionering af overtrædelse af
fiskerireglerne. Der er udarbejdet indhold til en håndhævelseshåndbog med tilhørende skabeloner, som er
integreret i WorkZone. Håndhævelseshåndbogen indeholder valg af sanktioner ift. overtrædelser og
operationelle instrukser og udvalgte regelbeskrivelser.
Kammeradvokaten har bidraget til at løse opgaverne i dette projekt.
Status
Projektet er afsluttet.
Der er gennemført et supplerende projekt om implementering og videre udvikling af
håndhævelseshåndbogen, som er koordineret med arbejdet i Fiskeristyrelsens projekt om fremtidens
fiskerikontrol i regi af den regionale kontrol. Dette projekt blev afsluttet i marts 2021.
3. Digital understøttelse
Formål med projektet
Formålet har været at sikre den bedst mulige digitale understøttelse på kontrolområdet. Fiskeristyrelsen
skal blive bedre til at udvikle enkle og brugervenlige digitale løsninger og til bedre at udnytte tilgængelige
data til kontrolformål.
Opgaver:
Digitalisering af kvoteadministrationssystem
Digitalisere eventuelle processer som en konsekvens af de øvrige projekter, hvis det er relevant og
der er økonomisk ramme til det
Etablere mulighed for digital indberetning for fiskerierhvervet, hvor det er relevant
Undersøge mulighederne for udvikling af ”min side” med en samlet indgang for fiskerne til
relevante oplysninger
Udvikle selvbetjeningsløsninger til fiskerierhvervet.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 470: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2558511_0005.png
Status
Projektet er afsluttet.
Der er udviklet og idriftsat et it-system, som understøtter kontrollen med kvotekoncentration for både A-
og B-kvoter. Systemet generer dagligt en oversigt over alle overtrædelser af kvotekoncentrationsreglerne,
herunder overtrædelse af samlet loft på IOK- og FKA-kvoter, lofter på enkeltlicenser og krydsregler.
Rapporten indeholder overtrædelser på både person-, selskabs- og fartøjsniveau.
Den sidste del af projektet har drejet sig om digital understøttelse vedrørende B-kvoter. It-systemet blev
færdiggjort og sat i drift samtidig med at reglerne vedr. B-kvoter trådte i kraft 1. juli 2021.
Det videre arbejde med fremtidig udvikling af den digitale understøttelse vil herefter ske i regi af arbejdet
med gennemførelse af Fiskeristyrelsens digitaliseringsstrategi og it-investeringsplan.
4. Implementere ny lovgivning vedr. kvotekoncentrationsområdet
Formål med projektet
Formålet har været at implementere en række af regler, som fulgte af den politiske aftale om en indsats
mod kvotekoncentration, der blev indgået i november 2017 samt den daværende ministers svar til
statsrevisorerne som opfølgning på Rigsrevisionens rapport.
Status
Projektet er afsluttet.
Fiskeristyrelsen har etableret de administrative forudsætninger for korrekt registrering af kvotehandler og
kvoteejerskab og for opfølgning og kontrol med kvotekoncentration.
5. EU's pointsystem og EHFF fartøjsordningen
Formål med projektet
Projektet havde baggrund i de forvaltningsmæssige problemer, som er beskrevet i Rigsrevisionens to
beretninger fra 2017 og 2018 og Kammeradvokatens undersøgelse fra 2018 samt opfølgende EU
pilotskrivelse fra marts 2019 om fiskerikontrol og allokering af point for alvorlige overtrædelser, som
Kommissionen initierede i kølvandet på Rigsrevisionens beretning om tilskud. Fokus i projektet har været
at følge op på Rigsrevisionens beretning om tilskud fra oktober 2018. Hovedelementerne heri var
implementering af pointsystemet og vurdering af antagelighed ift. at modtage og opretholde EHFF-
tilskud.
Projektet har været delt op i flere faser og omhandlede udarbejdelse af administrationsgrundlag,
registreringspraksis og gennemgang og afgørelse af en række tidligere overtrædelses- og tilskudssager i
perioden 1. juni 2016 og frem med henblik på vurdering ift. point (fiskerikontrol) og antagelighed
(tilskud).
Status
Projektet er afsluttet.
I forhold til EU pilotskrivelsen om point, har EU-Kommissionen accepteret de supplerende oplysninger,
som Fiskeristyrelsen sendte i maj 2021 vedr. forvaltning af pointsystemet. EU-Kommissionen har på den
baggrund pr. 12. januar 2022 lukket sagen.
Der er udarbejdet administrationsgrundlag i form af instruks, vejledning og bekendtgørelse og gennemført
uddannelse af Fiskeristyrelsens medarbejdere. Alle overtrædelsessager behandles og pointvurderes i
forhold til administrationsgrundlaget.
Den resterende del af arbejdet færdiggøres i regi af projektet om gennemgang af gamle sager i spor om
tilskud.
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 470: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2558511_0006.png
6. Opfølgning på opmærksomhedspunkter i Kammeradvokatens forvaltningseftersyn
Formål med projektet
Kammeradvokaten har i notat af 14. september 2018 listet en række opmærksomhedspunkter til
Fiskeristyrelsen, som Kammeradvokaten har konstateret i tilknytning til forvaltningseftersynet af
Landbrugs- og Fiskeristyrelsens sagsbehandling i nogle specifikke sagsforløb. Formålet med projektet har
været at sikre, at der følges op på punkterne.
Status
Projektet er afsluttet. Der er i projektet bl.a.
fulgt op på A-status i forhold til en konkret fisker
foretaget ændringer i den tidligere reguleringsbekendtgørelses § 104 ift. afhændelse af kvoter
udarbejdet notat om styrelsens vurdering vedrørende evt. genoptagelse. Der er ikke fundet sager,
som bør genoptages. Der er orienteret herom på Fiskeristyrelsens hjemmeside 20. januar 2021.
Spor om tilskud
1. Administrationsgrundlag
Formål med projektet
Formålet har været at etablere et forbedret administrationsgrundlag og sagsbehandlingsinstrukser på
tilskudsområdet, herunder sikre overensstemmelse med EU-retten. Det handler om, at der skal være fuld
konsistens mellem regler, vejledning og instrukser og Fiskeristyrelsen skal være sikker på, at
administrationsgrundlaget indeholder klare svar på de spørgsmål, der måtte opstå undervejs i
sagsbehandlingen. Det skal også sikres, at værdikæden fra ansøgning, over tilsagn og eventuelle ændringer
til den fysiske/administrative kontrol til afgørelse om udbetaling af tilskud og kontrol hænger sammen.
Kammeradvokaten har bidraget til at løse opgaverne i dette projekt.
Status
Projektet er afsluttet.
Arbejdet med at udarbejde og implementere de ordningsspecifikke kontrolinstrukser er foretaget i regi af
Kontoret for Hav & Fiskeritilskuds håndtering af kontrollen. Arbejdet er gennemført som en del af
implementeringen på tilskudsområdet og afsluttet i september 2020.
2. Digital understøttelse og forenkling
Formål med projektet
Projektets formål har været fokuseret på det indledende arbejde vedrørende et nyt tilskudsadministrativt
sagsbehandlingssystem TAS.
Der er gennemført et udbud med henblik på at få udviklet et nyt sagsbehandlingssystem, og dets
implementering i sagsbehandlingen.
Status
Projektet er afsluttet.
Det videre arbejde har vedrørt implementering af TAS. Arbejdet er gennemført som et separat projekt
forankret i Hav- og Fiskeritilskudskontoret. Der er indkøbt et velprøvet standardsagsbehandlingssystem,
der anvendes til tilskudsadministration i flere andre styrelser, og som er tilpasset Fiskeristyrelsens
specifikke behov. Systemet er taget i brug.
3. Rette op på sagsbehandling
Formål med projektet
Formålet har været at kvalitetssikre administrationsgrundlaget ved at implementere de ændringer, der
allerede var identificeret behov for at gennemføre, og ændringer, der blev identificeret løbende i andre
projekter.
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 470: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2558511_0007.png
Der blev udarbejdet en oversigt over alle aktuelle udeståender, som blev indarbejdet i Kammeradvokatens
konklusioner til støtteordninger. Disse udeståender blev dermed implementeret i projekt nr. 1.
Status
Projektet er afsluttet.
4. Gennemgang af de resterende ni ordninger på tilskudsområdet
Formål med projektet
Formålet har været at foretage en gennemgang af de resterende ni ordninger på tilskudsområdet på basis
af det eksisterende administrationsgrundlag.
Kammeradvokaten har gennemgået og vurderet de resterende ni tilskudsordninger, som styrelsen
administrerer.
Følgende leverancer er leveret:
Kammeradvokaten har i første halvdel af 2019 udarbejdet en rapport for hver tilskudsordning
med anbefalinger om ændringer for hver ordning.
Kammeradvokaten har samtidig gennemgået 126 tilskudssager med henblik på at identificere fejl i
sagerne, som skulle håndteres i forbindelse med implementering af ændringer i
administrationsgrundlaget.
Fiskeristyrelsen har implementeret og fulgt op på Kammeradvokatens afrapportering.
Status
Projektet er afsluttet.
5. Genoptagelse af gamle sager
Formål med projektet
Projektets formål har været at sikre en lovlig og korrekt håndtering af de sager, der skal genoptages.
Arbejdet er gennemført med bistand fra Kammeradvokaten.
Styrelsen vurderer, at der ikke er identificeret systematiske fejl i gennemgangen af de pågældende sager på
en måde, så der er behov for at foretage yderligere genoptagelse af gamle sager. Styrelsen har forelagt
vurderingen heraf for EU-Kommissionen, der er enig heri. Dog er antallet af potentielle fejl i sager på
fartøjsordningen af et omfang, så Kommissionen ikke endeligt har bekræftet, at der ikke er tale om
systematiske fejl i fartøjssagerne. Styrelsen forventer, at dette udestående vil blive lukket, når styrelsen har
afsluttet gennemgangen af fartøjssager med potentielle fejl.
Følgende leverancer er leveret:
Juridisk analyse om genoptagelse af sager er udarbejdet (Kammeradvokaten)
Kammeradvokaten har leveret notat om muligheden for generelt at afskære genoptagelse eller
tilbagebetaling i sager om udbetaling af tilskud fra EHFF.
Status
Projektet er afsluttet.
Arbejdet med de sager, der vedrører fartøjsordningen, er fortsat i projektet "Tilbagebetalingskrav, der nu
er en del af det samlede projekt ”Gennemgang af gamle sager” i Spor om tilskud.
6. Undersøge for svig
Formål med projektet
Formålet har været at gennemføre en gennemgang af gamle tilskudssager, der gav anledning til mistanke
om fejl, uregelmæssigheder eller svig.
Kammeradvokaten har på baggrund af sin gennemgang af 100 sager på fartøjsordningen og 126 sager på
andre ordninger udarbejdet to rapporter med observationer, der kan give anledning til mistanke om svig.
7
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 470: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2558511_0008.png
Status
Projektet er afsluttet.
Kammeradvokatens observationer med hensyn til de 126 sager på andre ordninger end fartøjsordningen
er håndteret. Der var ikke grundlag for at indgive politianmeldelse i nogen af sagerne.
For fartøjsordningen var der 42 sager, hvor Kammeradvokaten havde observationer med mistanke om
svig. Alle sager er gennemgået. Det har på baggrund af dialog med SØIK resulteret i 2 sager, der er
politianmeldt efter Hav- og Fiskerifondsloven. Sagerne vedrører salg af fartøjer, der havde modtaget
investeringsstøtte, til udlandet i den periode, hvor der var forbud herimod.
7. Antagelighedsvurderinger
Formål med projektet
Formålet er at foretage en antagelighedsvurdering af gamle såvel som nye tilskudssager på et
fyldestgørende grundlag. Der skal etableres et nyt administrationsgrundlag for antagelighedsvurdering af
ansøgninger om tilskud og it-understøttelse til brug herfor.
Status
Projektet er afsluttet.
Den interne sagsbehandlingsproces er fastlagt, og der er udarbejdet vejledning og sagsbehandlingsinstruks
for vurdering af antagelighed, og der er gennemført undervisning af sagsbehandlerne.
Administrationsgrundlaget er anvendt som grundlag for etablering af it-understøttelse af
sagsbehandlingen. Der er etableret it-understøttelse ift. overtrædelsesregisteret, og it-understøttelse af
udtræk af ejerstruktur og overtrædelser på ejerstruktur til brug for antagelighedsvurderinger.
De resterende opgaver fra projekt 7 om antagelighedsvurdering er overført til projekt 8, der samtidig har
skiftet navn til ”Gennemgang af gamle sager”. Projekt 8 omfatter herefter gennemgang af gamle sager både
i forhold til antagelighedsvurdering, tilbagebetalingskrav og svig.
På denne baggrund er projekt 7 om antagelighedsvurdering afsluttet som selvstændigt projekt.
8. Gennemgang af gamle sager (tidligere projekt om tilbagebetalingskrav)
Formål med projektet
Afklaring af juridisk grundlag for nedskrivning af tilsagn og tilbagebetaling af støtte i sager med
fejl
Politisk håndtering af vurdering ift. nedskrivning af tilsagn og tilbagebetaling af støtte
Identificere det beløb, der skal betales tilbage til Kommissionen som følge af fejl i sagerne
Udarbejde plan for nedskrivning af tilsagn og tilbagebetaling
Gennemføre sagsbehandling af de relevante sager.
Status
Rigsrevisionen, Kammeradvokaten og Fiskeristyrelsen har gennemgået et stort antal tilskudssager under
Hav- og Fiskeriudviklingsprogrammet i perioden 2014 -2020. Gennemgangen viste, at der i mange
tilfælde er givet tilsagn og udbetalt tilskud, som er i strid med både nationale og EU-regler.
Det drejer sig om sager, hvor tilskud er udbetalt, selvom ansøgere potentielt ikke lever op til alle
betingelser for tilskud og sager med mistanke om svig. Dertil har vurderingen af, om fiskere har begået
væsentlige overtrædelser af fiskerireglerne, og derfor ikke kan få tilskud (antagelighed), været foretaget på
et ufuldstændigt grundlag. Alle aktive fartøjssager skulle derfor antagelighedsvurderes på opdateret
grundlag. Samlet blev det i september 2020 opgjort, at der var behov for at revurdere ca. 425 gamle
tilskudssager for nærmere at identificere det beløb, der skal betales tilbage til Kommissionen som følge af
fejl i sagerne, og kræve udbetalte midler tilbage fra tilsagnshavere, hvis der er grundlag herfor. De ca. 425
sager indeholdt hver ét eller flere forhold, fordelt således:
Ca. 240 sager med observationer om potentielle fejl
42 fartøjssager med mistanke om svig fra Kammeradvokaten
340 fartøjssager med aktivt opretholdelseskrav med manglende antagelighedsvurdering.
8
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 470: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2558511_0009.png
I perioden september 2020 til medio 2021 foretog styrelsen følgende:
Gennemgang af 6 fartøjssager og 68 sager på øvrige ordninger for potentielle fejl.
Gennemgang af alle 42 fartøjssager med mistanke om svig i dialog med SØIK. Det medførte
politianmeldelse af 2 sager, begge vedrørende salg af fartøjer uden for EU.
Antagelighedsvurdering af alle 340 fartøjssager. En lille håndfuld sager var uantagelige, men alle
på baggrund af uklart retsgrundlag, hvorved sagerne ikke medfører tilbagebetaling.
Samlet set skal styrelsen således gennemgå ca. 426 sager for potentielle fejl og svig.
Dertil kommer tilskudssager, hvor der tildeles nye points for gamle overtrædelser som følge af
Fiskerikontrolkontorets gennemgang af gamle overtrædelsessager. Disse points vil automatisk blive
opsamlet af it-systemet til antagelighedsvurdering og indgå i behandlingen af nye ansøgninger om tilskud
samt ift. opgørelse af beløb, der skal betales tilbage til Kommissionen.
Der er lagt en plan for dette arbejde, der vil være tilendebragt medio 2022. Til dette blev der i december
2021 etableret en særlig taskforce. Taskforcen havde pr. 7. februar afsluttet gennemgangen af 184 sager.
Med hensyn til forholdet til ansøgerne har Fiskeristyrelsen 3. juli 2020 udsendt pressemeddelelse om, at
styrelsen rejser krav om tilbagebetaling af tilskudsmidler i sager, hvor ansøgerne må antages at have været
i ond tro. Erhvervet er efterfølgende løbende blevet opdateret på status i sagsbehandlingen. Der er på
nuværende tidspunkt sendt tilbagebetalingskrav i 15 sager.
Styrelsen har reserveret 25 mio. kr. fra annullerede EHFF-midler til at dække tilbagebetaling til
Kommissionen for sager, der tidligere er udbetalt fra Kommissionen, men som efter gennemgangen viser
sig at være ikke-støtteberettigede. Det vurderes, at der samlet kan blive tale om op til 23-25 mio. kr.
Forventet afslutning af projektet
Der er tale om et stort antal sager, der skal gennemgås, og styrelsen forventer at afslutte gennemgangen af
sagerne og foretage tilbagebetaling til Kommissionen og udsende tilbagebetalingskrav til tilsagnshavere
inden udgangen af 2. kvartal 2022.
9
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 470: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2558511_0010.png
Status for arbejdet med implementering i spor om kontrol og spor om tilskud
Spor om kontrol
Administrationsgrundlag på bl.a. kvotekoncentrations- og pointområdet
Arbejdet med at implementere administrationsgrundlaget har været organiseret i tre bølger B1, B2 og B3.
Arbejdet med alle tre bølger er gennemført.
Opgaverne omfattede:
Tilpasning af instruks ift. opdateret regelgrundlag
Opsætning/opdatering af instruks i WorkZone
Udarbejdelse af skabeloner
Opsætning af skabeloner i WorkZone
Gennemføre implementeringsdage ift. anvendelse af instruks og skabeloner i WorkZone
Udvikling af vedligeholdelseskoncept
B1 omfattede følgende instrukser:
Ejerskifte
Salg af disponibel kapacitet
Puljefiskeri
Registrering af A-status
Kontrol af A-status
Indførsel af fartøjer
Modernisering af fartøjer
B2 omfattede følgende instrukser:
Bierhvervsfiskerstatus
Overdragelse af årsmængder uden for pulje
Overdragelse af årsmængder inden for pulje
Overdragelse af kvoteandele
Overdragelse af Fartøjs Kvote Andele (FTA)
B3 omfattede følgende instrukser:
Generationsskiftesild
Kontrol af aktivitetskrav
Kystfiskertillæg
Tildeling af lånekapacitet
Kontrol af erhvervsfiskerselskaber
Registrering af erhvervsfiskerselskaber
Registrering af FørstegangsEtablerede-fartøjer (FE-fartøjer)
Tildeling af låne-FKA og Låne-Individuelle Overdragelige Kvoteandele (IOK) (lånefisk)
Arbejdet med at vedligeholde administrationsgrundlaget varetages nu som en del af den daglige drift i
Fiskerikontrolkontoret.
Implementering og videreudvikling af håndhævelseshåndbogen HHHB
Håndhævelseshåndbogen er et værktøj til brug for kontrollørerne i den regionale kontrol. Den skal
medvirke til at sikre ensartet og korrekt håndtering af regelgrundlaget i forbindelse med kontrolarbejdet.
HHHB er opsat med skabeloner i WorkZone.
Der er afholdt kurser i anvendelse af HHHB for kontrollører på land og på skibene. Der er tillige nedsat en
følgegruppe for håndhævelseshåndbogen, der skal sikre dialog mellem Fiskerikontrolkontoret og den
regionale kontrol om brugen og den videre udvikling af håndbogen.
Der er udarbejdet en vejledning om vedligeholdelse af håndhævelseshåndbogen og skabeloner både i
forhold til opdatering på grund af ændringer i regelgrundlag og opdatering på grund af tilføjelse af nye
overtrædelsestyper. Det fortsatte arbejde med at vedligeholde og udvikle håndhævelseshåndbogen
varetages nu som en del af den daglige drift i Fiskerikontrolkontoret.
10
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 470: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2558511_0011.png
Spor om tilskud
Implementering af ordningsspecifikke kontrolinstrukser
Udarbejdelse af de ordningsspecifikke kontrolinstrukser for alle EHFF 2014-2020 støtteordninger er
gennemført pr. juni 2020.
Implementering af de ordningsspecifikke kontrolinstrukser for alle EHFF 2014-2020 støtteordninger i
Fiskeristyrelsen er gennemført pr. september 2020.
Implementering vedr. svig
Fiskeristyrelsen har i løbet af 2019 og 2020 styrket indsatsen for at håndtere tilfælde af svig. På baggrund
af gennemgang af et stort antal ældre sager har styrelsen identificeret flere eksempler på adfærd fra
ansøgere, der potentielt kan være svig, og indarbejdet disse som advarselslamper i tjeklisterne for
ordningerne. Fiskeristyrelsen har derudover udarbejdet en procesplan og en svigstrategi, som skal sikre
forsvarlig håndtering og det nødvendige fokus på håndtering af svig.
For at styrke håndtering af sager med mistanke om svig yderligere er der udarbejdet en svigsinstruks, der
fastlægger den interne sagsgang fra mistanken om svig opstår, til der er truffet beslutning om eventuel
politianmeldelse.
Projektet er afsluttet og de resterende opgaver vedrørende svig er overført til projektet om gennemgang af
gamle sager.
Forventet afslutning af genopretningsarbejdet
Langt den største del af genopretningsarbejdet er afsluttet. Fiskeristyrelsen er hermed tæt på at have afsluttet
opfølgningen på Rigsrevisionens og Kammeradvokatens rapporter fra 2017 og 2018 med kritik af
fiskeriforvaltningen.
I spor om tilskud er der dog et projekt, hvor arbejdet fortsat er i gang. Det drejer sig om projekt 8 om
gennemgang af gamle sager. Her er der er tale om et stort antal sager, der skal gennemgås, og styrelsen
forventer at have afsluttet gennemgangen af sagerne medio 2022 og foretaget tilbagebetaling til
Kommissionen og udsendt tilbagebetalingskrav til tilsagnshavere inden udgangen af 2022.
Rigsrevisionen har i opfølgningsnotat til statsrevisorerne af 1. oktober 2021 skrevet, at de finder de initiativer
Fiskeristyrelsen har taget med hensyn til at opdatere administrationsgrundlaget på tilskudsområdet, så det
tager højde for kontrol af væsentlige krav for at opretholde tilskud og etablere digital understøttelse heraf,
tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen på tre punkter, hvor arbejdet endnu er i gang i projektet om
gennemgang af gamle sager og derfor endnu ikke er afsluttet:
grundbetingelsen for at modtage tilskud er administreret i overensstemmelse med regelgrundlaget
administration af tilskudsberettiget udstyr på fiskefartøjer er i overensstemmelse med regelgrundlaget
gennemgang af de resterende tilskudssager for vurdering af, om der skal rejses tilbagebetalingskrav.
I forhold til kvotekoncentration finder Rigsrevisionen de initiativer, Fiskeristyrelsen har taget med hensyn til
at udarbejde regler for opgørelse af kvotekoncentration med det formål, at koncentrationen af kvoteejerskab
kan opgøres korrekt, etablere et grundlag for administration af kvoteejerskab og en administrativ kontrol af,
om kvotekoncentrationsreglerne overholdes, tilfredsstillende. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen
kan afsluttes.
Rigsrevisionen har tidligere givet udtryk for, at de fortsat ville følge udviklingen på det punkt, der handler om
at fastsætte kriterier for, hvornår der kan gives dispensation fra kvotekoncentrationsreglerne. Det kan
oplyses, at kriterier for meddelelse af dispensationer er indarbejdet i Reguleringsbekendtgørelsen, som trådte
i kraft pr. 1. januar 2022.
11
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 470: Notat med status for arbejdet med genopretning i Fiskeristyrelsen, fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Gennemgangen af gamle sager forventes afsluttet medio 2022. Fiskeristyrelsen forventer derfor at have
afsluttet den samlede opfølgning på Rigsrevisionens og Kammeradvokatens rapporter fra 2017 og 2018 med
kritik af fiskeriforvaltningen, således at genopretningsarbejdet er endeligt afsluttet med udgangen af 2022.
Statsrevisorerne har modtaget et notat med en samlet rapportering af status for genopretningsarbejdet 31.
august 2021.
12