Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 466
Offentligt
2558341_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Samrådsspørgsmål AF til MOF
Hvad mener ministeren om de store deponier fra
cement- og eternitproduktionen i Aalborg
Kommune, som indeholder asbest m.m., og det
faktum at asbestfibre over tid findeles og dermed via
vandårer, f.eks. grøfter, bliver udledt i Limfjorden,
hvorved det bliver skadeligt for både miljø, vores
fødevarer fra fjorden og ikke mindst for mennesker,
når det sætter sig på bredden, bliver luftbåret og
potentielt kan blive en ny asbestkatastrofe?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susanne
Zimmer (FG).
Svar
Indledning
Tak for samrådsspørgsmålet.
Det gør selvfølgeligt et stort indtryk at høre om
lokale beboeres bekymringer for miljøet og deres
sundhed, når de ser gamle eternitplader dukke op
på stranden eller andre steder. Jorden skal ikke
være giftig og vores natur skal ikke være forurenet.
Vi skal alle kunne nyde naturen uden frygt for vores
sundhed.
1
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Talepapir fra samrådet den 6/4-22 om asbest, fra miljøministeren
2558341_0002.png
TALEPAPIR
Generelt om sagen
Vi har i Danmark et regelsæt under
jordforureningsloven og deponerings-
bekendtgørelsen, som skal sikre miljø- og
sundhedsmæssigt forsvarlig håndtering og
deponering af farligt affald – herunder eternitplader
med asbest.
I forhold til den konkrete sag, så er det Region
Nordjylland, som varetager opgaverne med gamle
deponier – eller lossepladser - efter
jordforureningsloven, og Miljøstyrelsen, der er
miljømyndighed, når vi taler eksisterende
deponeringsanlæg, som reguleres efter
deponeringsbekendtgørelsen.
Vi har i Danmark helt klare retningslinjer og
procedurer for håndtering af asbestholdige
materialer. Hvis der findes spor af forurening eller
asbestholdige materialer i jord, skal der udarbejdes
en detaljeret plan for sikkerhed og sundhed, hvor
det vil blive fastlagt, hvilke miljøhensyn og
arbejdsmiljømæssige foranstaltninger, der skal
iværksættes for at hindre en spredning af asbestfibre
ved afgravning og bortskaffelse.
Jordforurening
Jordforureningsloven sætter rammerne for, hvad
der karakteriseres som en jordforurening. Loven
indeholder også rammerne for kortlægning af
arealer med jordforurening og den efterfølgende
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Talepapir fra samrådet den 6/4-22 om asbest, fra miljøministeren
2558341_0003.png
TALEPAPIR
prioritering af regionernes undersøgelses- og
oprydningsindsats.
Udgangspunktet for enhver kortlægning af
jordforurening er, at den enkelte lokalitet med kilde
til jordforurening, kortlægges, behandles og
prioriteres alt efter, hvor stor en risiko den enkelte
lokalitet udgør.
En del af de lokaliteter, som regionen har kortlagt
som forurenet, er gamle lossepladser – eller
fyldpladser. Region Nordjylland har oplyst, at de har
kortlagt 81 gamle lossepladser i Ålborg Kommune.
Regionen har også oplyst, at for fire af disse er der
kendskab til, at der er deponeret affald fra den
gamle eternitfabrik.
Deponering af farligt affald
Noget affald er desværre hverken egnet til
genanvendelse eller forbrænding. Dette kan være af
både miljø- og sundhedsmæssige årsager.
Derfor er det for nogle affaldstyper nødvendigt at
deponere affaldet miljømæssigt forsvarligt. Det gør
sig ofte gældende for asbestholdigt affald.
Affald, der bliver deponeret i Danmark, er
eksempelvis ikke genanvendeligt bygge- og
anlægsaffald, asbestholdige byggematerialer,
flyveaske og ikke-forbrændingsegnet farligt affald.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Talepapir fra samrådet den 6/4-22 om asbest, fra miljøministeren
2558341_0004.png
TALEPAPIR
Det er kommunen, der klassificerer affald og
vurderer, om det har en karakter og indeholder
forurenende stoffer, så deponering er den mest
hensigtsmæssige håndtering af hensyn til miljø og
sundhed.
Danske deponeringsanlæg er typisk inddelt i
deponeringsenheder, der hver især er godkendt til
modtagelse af forskellige affaldsfraktioner fx
mineralsk affald.
Asbest i miljøet
Asbest har historisk været brugt i en lang række
produkter, blandt andet tag-, loft- og vægplader,
bremsebelægninger og isoleringsmateriale og findes
derfor udbredt i bygninger og konstruktioner i
Danmark.
De sundhedsmæssige risici ved indånding af
asbestfibre har siden 1970’erne været i fokus. I
Danmark har der siden 1989 været et totalforbud
mod anvendelse af asbestfibre, undtagen til helt
særlige formål.
Men der er fortsat en stor mængde af asbestholdige
materialer og produkter i omløb. Ved nedbrydning,
renovering eller brand af bygninger kan der frigives
asbestfibre eller asbestholdigt materiale. Der er
derfor særlige krav til håndtering og bortskaffelse af
asbestholdigt materiale.
4
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Talepapir fra samrådet den 6/4-22 om asbest, fra miljøministeren
2558341_0005.png
TALEPAPIR
Asbest udgør en sundhedsmæssig risiko ved
indånding, hvor nogle af de særligt tynde og lange
asbestfibre kan afsættes i lungevævet og give
anledning til udvikling af asbestose, lungekræft og
lungehindekræft.
Derfor har Arbejdstilsynet fastsat en grænseværdi
for asbestfibre i luft i arbejdsmiljøet. Ligesom der er
regler for beskyttelse af arbejdere, der skal håndtere
asbestholdigt affald.
I vandfasen, vil asbestfibre over tid binde sig til
andre partikler, så de forventeligt ikke længere vil
have samme effekt ved indånding, hvis fibrene
skulle forlade vandfasen igen.
Når det drejer sig om asbest i jord, er den
væsentligste risiko, at asbeststøv/asbestfibre i
jordoverfladen i tørt vejr kan hvirvles op med
vinden og indåndes.
Toksiciteten af asbest i miljøet er ikke direkte
sammenlignelig med andre velkendte miljøgifte, da
det ikke er den kemiske sammensætning, der er
afgørende, men derimod den fysiske udformning af
asbestfibrene. Det er afgørende ift. risiko, om
asbestfibrene findes på en form, hvor de kan frigives
til luften og blive indåndet.
Sundhedsmæssige effekter ses altså ved indånding
af asbestfibre, og derfor er der udstedt forbud mod
anvendelse af asbest. Det er også grunden til, at der
5
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Talepapir fra samrådet den 6/4-22 om asbest, fra miljøministeren
2558341_0006.png
TALEPAPIR
er udarbejdet retningslinjer for håndtering af
asbestholdige materialer, arbejdsmiljømæssige
foranstaltninger og bortskaffelse af asbest –
herunder deponering i særlige enheder på
kontrollerede deponier, der overdækkes.
Ansvar
Aalborg Kommune kan som miljømyndighed i visse
tilfælde påbyde en grundejer at fjerne eller afdække
affald på deres ejendom, hvis der er tale om
grundejerens affald.
I det konkrete tilfælde er der tvivl om, hvor affaldet
kommer fra. Og derfor er sagen kompliceret. Det vil
som hovedregel være den lokale myndighed – i dette
tilfælde Aalborg Kommune – som skal foretage en
konkret vurdering af det affald der ligger: Er der en
ansvarlig affaldsproducent og udgør affaldet en akut
fare for sundhed og miljø.
Afslutning
Aalborg Kommune har, særligt på grund af
eternitgrunden, i en lang årrække haft fokus på
håndteringen af risici ved asbestforurenet jord.
Som jeg har ridset op i dag, så har vi i Danmark et
omfattende regelsæt, når det gælder deponering af
asbestholdigt affald, og når det gælder
asbestforurenet jord.
Det er klart, at jeg forventer, at Aalborg Kommune
håndterer deponering af asbestholdigt affald samt
6
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 466: Talepapir fra samrådet den 6/4-22 om asbest, fra miljøministeren
2558341_0007.png
TALEPAPIR
asbestforurenet jord i overensstemmelse med de
regler – og dermed sikrer miljømæssigt forsvarlig
håndtering af asbestholdigt materiale.
Dette er en sag med flere blinde vinkler. Derfor har
jeg bedt Miljøstyrelsen om at følge op på den
konkrete sag. Og jeg ved, at der allerede er fastsat et
møde mellem Miljøstyrelsen og Aalborg Kommune i
maj 2022.
Der skal ikke herske tvivl om, at gamle eternitplader
skal fjernes og bortskaffes miljømæssigt forsvarligt.
De skal ikke dukke op på stranden eller andre steder
i naturen.
Tak for ordet.
7