Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 459
Offentligt
2556587_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. april 2022
Sagsnummer: 2022-135
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om fastlæggelse af regler for anvendelsen af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429 for så vidt angår registrering og godkendelse
af virksomheder, der holder landdyr eller indsamler, producerer, forarbejder eller opbevarer avlsmate-
riale (komitésag).
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
med forventet frist i starten af april 2022.
Forslaget vurderes generelt ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger vægt på, at der indarbejdes mere
fleksibilitet i forslaget, for den del der vedrører medlemsstaternes mulighed for at fritage visse virksom-
heder fra kravet om registrering.
Rasmus Prehn
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 459: Grundnotat om registrering og godkendelse af virksomheder, der holder landdyr eller avlsmateriale, komitésag
2556587_0002.png
Den 5. april 2022
FVM 170
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om fastlæggelse af regler for anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) 2016/429 for så vidt angår registrering og godkendelse af virksom-
heder, der holder landdyr eller indsamler, producerer, forarbejder eller opbeva-
rer avlsmateriale (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til en gennemførelsesretsakt om bestemmelser for registrering og
godkendelse af virksomheder, der holder landdyr eller indsamler, producerer, forarbejder eller opbe-
varer avlsmateriale. Forslaget indeholder bestemmelser, der fastsætter kriterier, som giver medlems-
staterne mulighed for at fritage visse kategorier af virksomheder fra det generelle krav om registre-
ring. Muligheden for fritagelse omfatter virksomheder, der udgør en ubetydelig risiko for spredning
af dyresygdomme og som opfylder de angivne kriterier. Desuden indeholder forslaget supplerende
bestemmelser om hvilke oplysninger, som operatører skal give for at få registreret eller godkendt de-
res virksomheder. Forslaget vurderes generelt ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Forsla-
get forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
med forventet frist i starten af april 2022. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet
man lægger vægt på, at der indarbejdes mere fleksibilitet i forslaget, for den del der vedrører med-
lemsstaternes mulighed for at fritage visse virksomheder fra kravet om registrering.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om en gennemførelsesforordning om fastlæggelse af regler for an-
vendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429 for så vidt angår registrering
og godkendelse af virksomheder, der holder landdyr og indsamler, producerer, forarbejder eller opbe-
varer avlsmateriale.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 86, stk. 1 og 2, og artikel 96, stk. 3, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2016/429 om overførbare dyresygdomme og om ændring og ophævelse af
visse retsakter på området for dyresundhed (dyresundhedsloven).
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget,
idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 459: Grundnotat om registrering og godkendelse af virksomheder, der holder landdyr eller avlsmateriale, komitésag
måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret fler-
tal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag
eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke
vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommis-
sionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen
vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
med forventet frist i starten af april 2022.
Formål og indhold
I Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429 om overførbare dyresygdomme og om æn-
dring og ophævelse af visse retsakter på området for dyresundhed (”dyresundhedsloven”) er der fastsat
en generel forpligtelse til at registrere virksomheder, hvor der midlertidigt eller permanent holdes land-
dyr eller opbevares avlsmateriale.
Ved landdyr forstås i henhold til forordningen fugle, landpattedyr, bier og humlebier. Virksomheder er
defineret som en lokalitet, struktur eller i tilfælde af frilandsopdræt omgivelser eller sted, hvor der mid-
lertidigt eller permanent holdes dyr eller opbevares avlsmateriale. Man behøver således ikke at være en
virksomhed i almen forstand for at være omfattet af virksomhedsbegrebet i forordningen og følgelig
omfattet af registreringsforpligtelsen. Husstande, hvor der holdes selskabsdyr samt dyrlægepraksisser
eller -klinikker er ikke omfattet af registreringsforpligtelsen.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/429 giver medlemsstaterne mulighed for at fri-
tage visse kategorier af virksomheder, der udgør en ubetydelig risiko, fra kravet om registrering. Kom-
missionen tillægges gennemførelsesbeføjelser til at fastsætte regler for hvilke typer af virksomheder,
som medlemsstaterne kan fritage fra registreringsforpligtelsen. Muligheden for fritagelse er oprindelig
fastsat ud fra betragtningen om, at bestemte typer virksomheder udgør en ubetydelig sundhedsrisiko og
for at undgå uberettigede administrative byrder og omkostninger.
Nærværende forslag fastsætter rammen for de typer af virksomheder (steder), som medlemsstaterne
kan fritage fra kravet om registrering. Ved afgrænsning af hvilke virksomheder, der kan fritages, har
Kommissionen taget følgende parameter i betragtning; arterne, kategorierne og antallet eller mængden
af opdrættede landdyr og avlsmateriale på de pågældende virksomheder samt virksomhedernes kapaci-
tet, virksomhedstyperne og flytninger af opdrættede landdyr eller avlsmateriale til og fra virksomheden.
Det er i henhold til forslaget tilladt for medlemsstaterne at undtage virksomheder fra forpligtigelsen til
at lade sig registrere, hvis virksomhederne opfylder følgende kriterier:
der holdes ikke hovdyr på virksomheden (hovdyr omfatter dyr af hestefamilien og klovbærende dyr);
der holdes ikke hunde, katte eller fritter med henblik på avl på virksomheden;
der flyttes ikke dyr eller avlsmateriale fra virksomheden til andre virksomheder, hverken inden for
samme medlemsstat eller til virksomheder i andre medlemsstater;
virksomheden modtager kun dyr fra registrerede eller godkendte virksomheder i samme medlems-
stat;
dyr, avlsmateriale eller animalske produkter holdes ikke med henblik på salg eller anden overdra-
gelse. Det er således underordnet om det sker med henblik på at opnå økonomisk vinding.
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 459: Grundnotat om registrering og godkendelse af virksomheder, der holder landdyr eller avlsmateriale, komitésag
Det er ikke nærmere bestemt i EU’s dyresundhedslovgivning,
hvad der skal forstås ved avl med hunde,
katte eller fritter, hvorved der er fleksibilitet til medlemsstaterne til selv at fastsætte en nærmere defini-
tion heraf.
Foruden at fastsætte kriterierne for, hvornår medlemsstaterne kan fritage virksomheder fra registre-
ringsforpligtelsen fastsætter forslaget supplerende bestemmelser om hvilke oplysninger, som operatø-
rer skal give den kompetente myndighed for at få registreret eller godkendt deres virksomheder.
Der er her tale om en tilføjelse til de oplysninger, som virksomhederne allerede i henhold til andre EU-
retsakter er forpligtet til at give den kompetente myndighed med henblik på registrering eller godken-
delse. Det drejer sig om oplysninger vedrørende adresse og geografisk lokalitet samt præcisering af,
hvornår der holdes dyr eller rugeæg på virksomheden, hvis ikke det sker kontinuerligt gennem året.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri er i lov om hold af dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 9 af 6.
januar 2022, tillagt beføjelse til at fastsætte regler om registrering af dyr og om afgivelse af oplysninger
til Det Centrale Husdyrbrugsregister (CHR). Denne beføjelse har historisk været udmøntet ved bekendt-
gørelse om registrering af besætninger i CHR. Da Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/429 om overførbare dyresygdomme og om ændring og ophævelse af visse retsakter på området for
dyresundhed (dyresundhedsloven) fra den 21. april 2021 fandt anvendelse, blev der udstedt en ny be-
kendtgørelse om registrering i CHR, som supplerer forordningen; bekendtgørelse om registrering i CHR
og om identifikation af kvæg, svin, får, geder, hjorte eller kameler. Denne bekendtgørelse omfatter en
del af de dyrearter, der i henhold til forordningen er omfattet af registreringsforpligtelsen. I bekendtgø-
relsen er der allerede fastsat krav om, at virksomhederne skal indgive de supplerende oplysninger, der
fastsættes i det fremsatte forslag.
Steder hvor der holdes hunde med henblik på avl er en af de virksomhedstyper, som i henhold til forsla-
get ikke må undtages fra registreringsforpligtelsen. En del af disse steder vil allerede være optaget i Fø-
devarestyrelsens registre i henhold til reglerne om erhvervsmæssigt opdræt af hunde, der varetager dy-
revelfærdsmæssige hensyn. Denne registreringsforpligtelse afhænger af antallet af avlstæver og antal
kuld hvalpe pr. kalender år.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning. Bekendtgørelsen om
registrering i CHR og om identifikation af kvæg, svin, får, geder, hjorte eller kameler skal tilpasses med
henblik på at udmønte undtagelsesmulighederne. Herudover forventes der at blive udstedt endnu to
bekendtgørelser for så vidt angår avlsmaterialevirksomheder og virksomheder med hold af andre land-
dyr, end dem der er omfattet af registrering i CHR. Udstedelsen af disse supplerende bekendtgørelser
har blandt andet afventet afklaring omkring undtagelsesmulighederne, som fastsættes ved det fremsatte
forslag. Det kan også blive nødvendigt at udvide ministerens beføjelser i lov om hold af dyr til at fastsætte
administrative bestemmelser. På nuværende tidspunkt er dette behov ikke nærmere afklaret.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 459: Grundnotat om registrering og godkendelse af virksomheder, der holder landdyr eller avlsmateriale, komitésag
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da det alene giver Fødevarestyrelsen mulighed for at fritage visse virksomheder fra for-
pligtigelsen til registrering.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da undtagelser
fra registreringsforpligtigelsen kun omfatter visse typer virksomheder, der opfylder kriterierne i forsla-
get og udgør en ubetydelig sundhedsrisiko for dyr og mennesker.
Medlemsstaternes muligheder for at fritage virksomheder fra registreringsforpligtigelsen er mere be-
grænset end oprindelig forventet. Fødevarestyrelsen må ikke fritage borgere, der f.eks. holder et par
hobbyhøns i baghaven, som de tager med på udstilling. De skal derfor registreres hos Fødevarestyrelsen.
Høring
Sagen har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslagets formål om at etablere en mulighed for at fritage visse virksomheder fra
forpligtigelsen til at lade sig registrere baseret på betragtningen om, at bestemte typer virksomheder
udgør en ubetydelig sundhedsrisiko for dyr og mennesker, er hensigtsmæssig, da det dermed er muligt
at undgå uberettigede administrative byrder og omkostninger.
Forslaget kan gøres mere fleksibelt, så det f.eks. bliver muligt i særlige tilfælde og med meget kort varig-
hed, at have hovdyr på et sted, der ikke kræver registrering. Ligeledes kan der ønskes lidt mere fleksibi-
litet i forhold til fritagelse for registrering af hobbyfjerkræhold. Dog under forudsætning af, at der er
begrænsning på antallet af fjerkræ i hobbyholdet, hvilket allerede er muligt at fastsætte i henhold til
forslaget.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger vægt på, at der indarbejdes mere
fleksibilitet i forslaget, for den del der vedrører medlemsstaternes mulighed for at fritage visse virksom-
heder fra kravet om registrering.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4