Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 45
Offentligt
2466210_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 21, oktober 2021
Sagsnummer: 2021-840
MIM 091-21
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til beslutning om
konklusioner vedrørende bedste tilgængelige teknikker (BAT-konklusioner) for Store Fyringsanlæg i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU direktiv om industrielle emissioner
(komitesag)
Der skal stemmes skriftligt om forslaget i komiteen med frist den 29. oktober 2021.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der vil ske en reduktion
af luftforurening.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Grundnotat om industrielle emissioner, komitesag
2466210_0002.png
Den 20. oktober 2021
MIM 091-21
2021-840
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til beslutning om konklusioner vedrørende bedste
tilgængelige teknikker (BAT-konklusioner) for Store Fyringsanlæg i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU direktiv om industrielle
emissioner (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har genfremsat forslag om BAT-konklusioner for store fyringsanlæg omfattet af
Direktivet om Industrielle Emissioner (IE-direktivet), som har til formål at forebygge og bekæmpe
forurening ved at anvende
de
bedste tilgængelige teknikker (BAT). Forslaget indebærer, at BAT-
konklusionerne samtidig gøres bindende for medlemsstaterne i forbindelse med meddelelse af
miljøgodkendelser og revurderinger af godkendelser til virksomheder omfattet af BAT-
konklusionerne.
BAT-konklusionerne for store fyringsanlæg blev vedtaget den 28. april 2017 ved afstemning i
art. 75 komiteen under IE-direktivet og offentliggjort d. 17. august 2017 i EU-tidende ((EU)
2017/1442). Disse BAT-konklusioner er fortsat bindende for medlemsstaterne.
Domstolen afsagde dom 27. januar 2021 i sagen T-699/17 Polen v. Kommissionen, hvor
Domstolen fastslog, at gennemførelsesretsakten EU 2017/1442 af 31. juli 2017 om BAT-
konklusioner for store fyringsanlæg var vedtaget med forkerte regler om kvalificeret flertal.
Domstolen ophævede derfor retsakten, men vurderede at en ophævelse med øjeblik virkning
ville gå imod formålet med at sikre et højt miljøbeskyttelsesniveau og en forbedring af
miljøkvaliteten. Domstolen fastslog at restakten skulle have virkning indtil en ny retsakt ville
blive vedtaget i overensstemmelse med korrekte regler for kvalificeret flertal. Domstolen gav
Kommissionen en periode på op til 12 måneder frem til 28. januar 2022 til at vedtage en ny
retsakt.
Kommissionen har på den baggrund genfremsat forslag om BAT-konklusioner for store
fyringsanlæg, som er identisk med tidligere BAT-konklusion. Der er ikke foretaget ændringer i
retsakten.
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Grundnotat om industrielle emissioner, komitesag
BAT konklusionerne vil medføre forbedring af beskyttelsesniveauet i medlemsstaterne.
Luftforurening er et grænseoverskridende forureningsproblem, og derfor tilfalder gevinster ved
emissionsreduktion ikke kun landet, som foretager reduktionen – men også de omkringliggende
lande. Miljøministeriet vurderer desuden at Danmark vil opleve en miljøgevinst ved at andre
lande efterlever BAT konklusionerne.
En fortsat gennemførelse af BAT-konklusionerne vil endvidere kunne give en positiv gevinst for
de danske virksomheder, der er konkurrencedygtige i levering af udstyr til udmøntning af BAT-
konklusionerne.
Der skal stemmes skriftligt om forslaget i komiteen med frist d. 29. oktober 2021.
Regeringen er positiv overfor at, at BAT-konklusioner for store fyringsanlæg, som allerede har
været grundlag for medlemsstaternes myndighedsbehandling af godkendelser på store fyringsanlæg
siden 17. august 2017, med dette forslag fortsat er baseret på et solidt videns grundlag, ensartede
krav til udledninger på tværs af medlemslande, samt IE direktivets bestemmelser om
proportionalitet mellem krav og miljøeffekt.
Regeringen kan støtte det foreliggende forslag til BAT-konklusioner for store fyringsanlæg.
Baggrund
Kommissionen har den 28. september 2021 fremsendt et forslag til konklusioner om Bedste
Tilgængelige teknikker (BAT) for store fyringsanlæg, dvs. anlæg med en samlet indfyret termisk effekt
på 50 megawatt (MW) eller derover.
Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og Rådets direktiv nr.
75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IE-direktivet).
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning den 29. oktober 2021 i Kommissionens Artikel 75 udvalg
i henhold til proceduren i IE-direktivets artikel 75 (2) og i overensstemmelse med reglerne om
kvalificeret flertal jf. art. 3.3 i protokol nr 36 til Traktaterne.
Formål og indhold
I IE-direktivet stilles der krav om, at større, forurenende virksomheder omfattet af direktivet skal
begrænse forureningen mest muligt ved at anvende de bedste tilgængelige teknikker (BAT). BAT er
udtryk for de bedste tilgængelige teknikker for en bestemt sektor og omfatter den måde, hvorpå
anlægget konstrueres, bygges, vedligeholdes, drives og lukkes ned. BAT-konklusioner fastlægger bl.a.
teknikker til reduktion af emissioner samt opnåelige emissionsniveauer, baseret på repræsentative
anlæg. Teknologien skal sikre et så højt miljøbeskyttelsesniveau som muligt inden for rammerne af
det, der er teknisk og økonomisk gennemførligt for den relevante sektor.
Når der i medfør af direktivet er vedtaget BAT-konklusioner, er disse juridisk bindende for
medlemsstaterne. Dette betyder, at miljømyndighederne herefter er forpligtet til at lægge dem til
grund ved revurderinger og miljøgodkendelser af industrielle anlæg. BAT-konklusionerne får således
direkte betydning for virksomhederne, når de er omsat til krav i en miljøgodkendelse.
BAT-konklusionerne for store fyringsanlæg som offentliggjort 17. august 2017 har været udgangspunkt
for revurdering af alle danske fyringsanlæg med henblik på at fastsætte nye skærpede vilkår i
overensstemmelse med BAT-konklusionerne. I 2017 var der 65 store fyringsanlæg omfattet af BAT-
konklusionerne, der skulle være implementeret senest august 2021. Myndighederne har påbegyndt
revurdering på alle virksomheder, og virksomhederne er derfor bekendt med kravene, og det vurderes
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Grundnotat om industrielle emissioner, komitesag
at alle virksomheder har til hensigt at efterleve kravene fra 2017. Myndighederne har tillige på
nuværende tidspunkt truffet afgørelse i en række sager, og hvor virksomhederne efterlever kravene.
Forslag til BAT-konklusionerne, som er identisk med det tidligere vedtagne forslag, forventes fortsat at
medføre en reduktion af udsendelsen af kvælstofoxider (NO
x
), svovldioxid (SO
2
), andre sure gasser
(saltsyre (HCl) og hydrogenfluorid (HF), ammoniak (NH
3
)), partikler samt tungmetaller, herunder
kviksølv (Hg) til luften fra store fyringsanlæg i EU. BAT-konklusionerne vil derfor forbedre
beskyttelsesniveauet i Danmark og i de øvrige medlemsstater.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
IE-direktivet er gennemført ved en ændring af miljøbeskyttelsesloven og jordforureningsloven samt
ændringer af bekendtgørelsen om godkendelse af listevirksomhed, bekendtgørelsen om begrænsning
af visse luftforurenende emissioner fra store fyringsanlæg, bekendtgørelsen om visse luftforurenende
stoffer fra fyringsanlæg på platforme på havet og affaldsforbrændingsbekendtgørelsen med virkning
fra 7. januar 2013.
Miljømyndighederne skal lægge BAT-konklusionen til grund i forbindelse med godkendelse og
revurdering af godkendelser af store fyringsanlæg, når BAT-konklusionen er vedtaget og offentliggjort
af EU-Kommissionen i EU-Tidende.
Fraviges emissionsgrænseværdierne i forhold til de opnåelige emissionsniveauer (BAT-AEL) i BAT-
konklusionerne, har medlemsstaterne pligt til at indberette det til Kommissionen jf. IE-direktivets
artikel 15, stk. 4. Denne bestemmelse gælder efter direktivet kun emissioner og ikke de øvrige BAT-
konklusioner.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Beslutningen om BAT-konklusionerne vil efter, at konklusionerne er publiceret, blive tilføjet til bilag 8
i Godkendelsesbekendtgørelsen (BEK nr. 1517 af 7/12/2016), hvorefter myndighederne fortsat skal
tage højde for den ved miljøgodkendelser og revurderinger af miljøgodkendelser for store
fyringsanlæg.
Miljøstyrelsen offentliggør BAT-konklusionerne på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Økonomiske konsekvenser
Nærværende forslag har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 45: Grundnotat om industrielle emissioner, komitesag
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der vil ske en
reduktion af luftforurening. Luftforurening er et grænseoverskridende forureningsproblem og
Danmark vil opleve en miljøgevinst ved at andre lande samtidigt lever op til BAT-konklusionerne og
skærpede krav til reduktion af luftforurening.
Forslaget vil endvidere kunne give en positiv gevinst for de danske virksomheder, der er
konkurrencedygtige i levering af udstyr til en fortsat udmøntning forslagets miljøkrav.
Høring
Rammenotatet har været i høring i EU Miljøspecialudvalget. Drivkraft Danmark har svaret, at de ingen
kommentarer har og kan støtte regeringens holdning som udtrykt i notatet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor at, at der med forslaget videreføres BAT-konklusioner for store
fyringsanlæg fra 2017. BAT-konklusionerne er baseret på et solidt videns grundlag, ensartede krav til
udledninger på tværs af medlemslande, samt IE direktivets bestemmelser om proportionalitet mellem
krav og miljøeffekt.
Regeringen kan støtte det foreliggende forslag til BAT-konklusioner for store fyringsanlæg.
Hvis der foreslås ændringer inden afstemningen, som ikke har økonomiske omkostninger for danske
anlæg eller staten, og som kun har begrænsede negative miljøeffekter, kan Danmark stemme for
forslaget.
Såfremt der foreslås ændringer til forslaget, der medfører yderligere økonomiske omkostninger for
danske anlæg eller staten, kan regeringen ikke støtte forslaget.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Samlenotat for den tidligere og identiske retsakt er fremsendt til Folketingets Europaudvalg 24. april
2017.
4