Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
MOF Alm.del Bilag 449
Offentligt
2553452_0001.png
Til høringsadressaterne på v edlagte høringsliste
Høring ov er udkast til bekendtgørelse om sprøjtejournal for alle
professionelle
brugere
af
plantebeskyttelsesmidler
og
indberetningspligt for nogle jordbrugsvirksomheder og gartnerier mv .
Hermed sendes udkast til forslag om ændring af bekendtgørelse om sprøjtejournal
for alle professionelle brugere af plantebeskyttelsesmidler og indberetningspligt for
nogle jordbrugsvirksomheder og gartnerier mv . i offentlig høring (i det følgende
sprøjtejournalbekendtgørelsen).
Det bemærkes, at vedlagte udkast til sprøjtejournalbekendtgørelsen stadig undergår
lov teknisk bearbejdning og korrektur.
Bekendtgørelsen er sendt i høring hos d e parter, der fremgår af v edlagte liste.
Høringsmaterialet
er
tillige
lagt
Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/66273
Miljøministeriet skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar senest:
Mandag den 9. m aj 2022 kl. 12.
Høringssv ar bedes sendes til [email protected] med angiv else af journalnummer
2021 -3277 i emnefeltet. Høringen gennemføres i perioden 1 . april – 9. maj 2022.
Senere indkomne høringssvar v il ikke blive taget i betragtning.
Høringsparters sv ar v il blive sendt til Miljø - og Fødevareudvalget i Folketinget og
v il desuden bliv e offentliggjort på Høringsportalen efter endt høring. V ed afgivelse
af høringssv ar giv es der samty kke til offentliggørelse af høringssvaret, herunder
afsenders nav n og mailadresse
1
.
Ev entuelle spørgsmål til bekendtgørelsesudkastet kan rettes til følgende:
- Pia Goldschmidt,
[email protected]
- Helga Hjort,
[email protected]
Baggrund
Baggrunden for ændringen af sprøjtejournalbekendtgørelsen er en ændring af
hjemmelsgrundlaget fra sprøjtejournalloven til kemikalieloven og en forv entet
kongelig resolution om en ov erførsel af kompetence fra ministeren for landbrug,
fødev arer og fiskeri til miljøministeren til at fastsætte regler for så v idt angår
1
Bem ærk a t der i forbindelse m ed behandlingen af de m odtagne høringssvar kan være behov for at
v ideresende disse til anden myndighed. I det omfang, der i høringssvarene indgår personoplysninger, vil
disse således kunne blive videresendt til anden myndighed m ed henblik på at få denne myndighed til at
for holde sig til indholdet. Personoplysninger vil også kunne indgå i det høringsnotat, som ministeriet
u darbejder på baggrund af høringen, og som offentliggøres efter høringen på Høringsportalen.
Den , der indsender personoplysninger, har r et t il at g øre indsigelse, berigtige, slette, få indsigt i og
begrænse behandlingen og kan trække samtykke til behandling tilbage. I så fald er det ikke sikkert, at
h øringssvaret kan in dgå i h øringsnotatet. Miljøministeriets Da ta Protection Officer (DPO) er Lewis
W oodward (tlf. 23 66 10 59, e-mail [email protected]). Spørgsmål til rettigheder m.v. kan rettes til DPO’en.
Det er muligt at klage t il Datatilsynet over Miljøministeriets behandling af personoplysninger.
Mi l jømi nisteriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mi m@mi m.dk • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 449: Orientering om høringsbrev og udkast til ændring af sprøjtejournalbekendtgørelsen
jordbrug om, at den ansvarlige for en ejendom, hvor der erhvervsmæssigt anvendes
bekæmpelsesmidler, skal føre journal ov er brugen af disse midler, samt at
erhv ervsmæssige brugere af plantebeskyttelsesmidler skal indberette oplysninger
om brugen af plantebeskyttelsesmidler.
Ændringer
Ændring af bekendtgørelsens hjemmelsgrundlag
I juni 2020 blev sprøjtejournalloven indarbejdet i kemikalieloven. Efter opdelingen
af Miljø- og Fødev areministeriet den 1 9. november 2020 vurderes det ikke at v ære
hensigtsmæssigt, at regelgrundlaget om sprøjtejournalføring og indberetning for
jordbrugere og andre erhvervsmæssige brugere og den praktiske administration af
reglerne (driften af IT-sy stemet SJI) er placeret i to ministerier.
Det v il i praksis v ære en unødig udfordring for den daglige forvaltning af reglerne at
sikre den tætte koordinering mellem de to ministerier. Ligeledes v il det v ære
uhensigtsmæssigt i forbindelse med behov for regelændringer. Det er allerede en
udfordring i forhold til en forestående nødv endig opdatering af
sprøjtejournalbekendtgørelsen, at ingen af ministrene har kompetence til at udstede
en komplet sprøjtejournalbekendtgørelse. På længere sigt v il Miljøministeriets
erfaring og indsigt i tekniske udv iklingsmuligheder for selv e IT-sy stemet for
eksempel også kunne inspirere til lov givningsmæssige ændringer, der bør kunne
fortages af én minister alene. Både forv altning og regelgrundlaget placeres derfor
mest hensigtsmæssigt i samme ministerium.
Miljøministeriet og Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri v urderer derfor,
at det er mest hensigtsmæssigt at samle reguleringen for al sprøjtejournalføring hos
miljøministeren. Af den grund lægges der op til, at hjemmelgrundlaget, som fremgår
i bekendtgørelsens indledning, ændres.
Udvidelse af indberetningspligtige mhp. at omfatte skovbrugsvirksomheder
V ed ændringslov nr. 1 509 af 2009 blev den dagældende sprøjtejournallov ændret
med henblik på at bemy ndige ministeren til at fastsætte regler om, at ejere og
brugere af jordbrugsbedrifter fremover skal indberette d eres sprøjtejournaler.
Indberetningspligten blev senest ved lov nr. 1 239 af 201 2 ændret, og det fremgår af
lov forslagets almindelige bemærkninger, at jordbrug sædvanligvis omfatter både
landbrug og skovbrug. Det fremgår af lovforslagets specielle bemærkninger, at det
v ar hensigten, at bemyndigelsen skulle blive anvendt til at fastsætte regler om, at
ejere og brugere af sko v brug v ille v ære omfattet af indberetningspligten, såfremt
arealerne samlet overstiger 1 0 ha.
Ud fra hensy net til den tidligere sprøjtejournallovs regler og bemærkninger herom
finder Miljøministeriet, at både jordbrug og skov brug er omfattet af reglerne om
indberetning, såfremt arealerne samlet ov erstiger 1 0 ha. Det v il sige, at
personkredsen af
indberetningspligtige udv ides mhp.
at
omfatte
skov brugsvirksomheder.
Ændringer af hensyn til administration af bekendtgørelsen samt lovtek nik
Der er i bekendtgørelsen indsat et anv endelses- og definitionsafsnit, bestemmelser
om dispensationsadgang og afskæring af klageadgang af hensy n til
2
MOF, Alm.del - 2021-22 - Bilag 449: Orientering om høringsbrev og udkast til ændring af sprøjtejournalbekendtgørelsen
administrationen af bekendtgørelsen. Der er i bekendtgørelsens eksisterende
bestemmelse om, hv ilke oply sninger sprøjtejournalen skal indeholde , indført en
præcision af pligtige oplysninger.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1 . juli 2022.
Med v enlig hilsen
Pia Goldschmidt
3